شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻خبر اولیه شب شعر بینآلمللی «تهران بیروت»
پنجمین شب شعر مقاومت، با عنوان #تهران_بیروت، با حضور شاعران لبنانی و ایرانی، شنبه دوازدهم خرداد در تالار اجتماعات موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد. این برنامه شعرخوانی، با هدف ایجاد «گفتگوی فرهنگی میان شاعران مقاومت اهل #ایران و #لبنان» اجرا شد، با استقبال گسترده علاقمندان شعر مقاومت همراه شد.
پنجمین شب شعر مقاومت، با پخش نماهنگی از خلاصه شبهای مقاومت پیشین آغاز شد. سپس #حسن_صنوبری، شاعر و مجری برنامه به اهمیت ادبیات مقاومت اشاره کرد و اهداف موسسه شهرستان ادب برای برگزاری چنین شب شعرهایی را تشریح کرد.
سپس برنامه شعرخوانی آغاز شد. نخستین شاعر شب پنجم، #میلاد_عرفانپور، شاعر جوان انقلاب بود که با ابراز خرسندی از حضور شاعرانی از لبنان و #بحرین، یک رباعی برای شیعیان ضاحیه لبنان خواند.
در ادامه، #ایمان_طرفه، بانوی شاعر و مترجم عربزبان که به زبان فارسی و عربی شعر میسراید شعری عاشقانه به زبان فارسی تقدیم به «زنان محجبه محور مقاومت» خواند.
#علی_محمد_مودب، شاعر انقلاب، اظهار امیدواری کرد که شبهای شعر مقاومت بتواند مأموریت اصلی جریان #شعر_انقلاب را زنده کند و سپس شعری حماسی با موضوع مقاومت لبنان خواند. #سمانه_خلف_زاده، شاعر جوان عضو دوره #آفتابگردانها، نیز حماسهای برای جبهه مقاومت خواند.
#ناصر_فیض، شاعر طنزپرداز صاحبسبک، با نکوهشِ بیاعتنایی، به جوانان توصیه کرد تا نسبت به اتفاقاتی که در سراسر جهان میافتد واکنش نشان دهند. #احمد_حسن_الحجیری، شاعر بحرینی و نوحهسرایی که برخی سرودههایش را #میثم_مطیعی خوانده است، شعری به زبان عربی درباره هفتاد سال اشغال #فلسطین خواند.
دکتر #محسن_رضوانی، شعری کوتاه در قالب ترانه خواند و آن را به #حسن_نصرالله تقدیم کرد و دکتر میثم مطیعی، ذاکر اهل بیت، در سخنان کوتاهی به زبان عربی، به شعر مقاومت و ویژگیهایش اشاره کرد. برنامه شبهای مقاومت به زبان عربی، ادامه یافت و ابتدا از دکتر #حسین_حایک دعوت شد تا شعری بخواند. #نور_آملی، دیگر شاعر لبنانی بود که شعری در وصف مظلومیت مردم #یمن خواند. #عبدالرحیم_سعیدی_راد، شاعر مقاومت و زاده دزفول، از سفر خاطرهانگیز خود در سال 1385 به بیروت سخن گفت.
در پایان این مراسم از کتاب #چاپ_بیروت، مجموعه شعر تازهای از #علی_داودی، شاعر و هنرمند، با حضور شاعران شرکتکننده در برنامه، رونمایی شد. پنجمین شبهای شعر مقاومت، دقایقی نزدیک به اذان مغرب، با عکس یادگاری و افطار مهمانان به پایان رسید.
📎 متن کامل شعرها و گزارش مشروح این دیدار به زودی در سایت شهرستان ادب منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻تیغی فرود آمد و فرقت شكست آه...
( به مناسبت شب ضربت خوردن #حضرت_علی علیه السلام شما را به خواندن شعری از سید #محمدجواد_شرافت شاعر توانمند اهل قم دعوت میکنیم)
▪️تیغی فرود آمد و فرقت شكست آه
فرقت شكست و موی تو در خون نشست آه
خون قطره قطره از تب پیشانی ات گذشت
چشم تو را در آن سحر تیره بست آه
دوران ناب ساغر عمرت به سر رسید
دیگر خمار مرگ شد آن چشم مست آه
زخم سرت عمیق شد اما تو را نكشت
آری تو را كه طاقت این درد هست، آه
از آن دمی كه ماه تو در خاک و خون نشست
در بین كوچه آینه ی تو شكست آه
زخم دل تو سر زد و جان تو را گرفت
زخمی كه بر نداشت دمی از تو دست آه
حالا دوباره همدم زهرای خود شدی
دیگر بس است ناله و دیگر بس است آه
☑️ @ShahrestanAdab
🔻سیزدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب
🔖خلاصه:
eitaa.com/shahrestanadab/173
📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻سیزدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/173 📖مشروح و 📸گزارش تصویر
📕سیزدهمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در موسسهی شهرستان ادب برگزار شد و محمد حسینی، علیرضا سمیعی، مرتضی کربلاییلو و محمدقائم خانی دربارهی کتاب #باغ_در_باغ نوشتهی #هوشنگ_گلشیری به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصه جلسه :
✔️ #محمد_حسینی : «کتاب «باغ در باغ» برمیگردد به خصلتهای ادبی گلشیری و موقعیت او در جهان داستانی زمان خودش؛ یعنی اگر کسی این کتاب را با دقت بخواند گزارشی پیدا میکند از وضعیت و نگاه ادبی غالب در زمانهی گلشیری. ضمن اینکه گلشیری در فقدان نظریهپردازها راجع به سینما، شعر و داستان نقد مینویسد.»
✔️ #علیرضا_سمیعی : « فکر میکنم مهمترین بحث نظری گلشیری در نقد ادبی جدا کردن واقعیت داستانی از واقعیت بیرونی است و البته ترجیح دادن واقعیت داستانی. مهمترین شاخصه و دستاورد گلشیری در داستاننویسی توجهی است که به دیگری دارد.»
✔️ #مرتضی_کربلایی_لو : «به نظر من دانش نظری گلشیری برای استفاده در خود داستانهایش و نقد دیگران، فهم معتبری نیست. هرجا خواسته از موضع منتقد یا کسی که به دنبال مضمونی است به داستان نگاه کند این ضعف قابل تشخیص است. اشارات گلشیری به دیگران، التفات به اندیشه¬ها و مضامین نیست. بلکه چیزی است که من اسمش را یارگیری میگذارم.»
✔️ #محمدقائم_خانی : «گلشیری به عنوان یک نویسنده حامل تجدد است. او اهمیت فردیت و آزادی را در برابر دولت و جامعهی مدرن درک کرده، از خلأ ذهنیت مدرن و تجدد در زبان صحبت میکند و آن را در برابر سیاست دوران خودش قرار میدهد.»
🔗 گزارش و مشروح این میزگرد بوطیقا به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻حیدر کشته شد!
(این ترجیعبند را استاد #یوسفعلی_میرشکاک فردای درگذشت #امام_خمینی رحمة الله علیه سروده است. روزنامهای که برای نخستینبار آن را همان روزگار چاپ کرد، برای جلوگیری از سوتفاهمات احتمالی، ردیفِ بند اول را از «کشته شد» به «مرده است» تغییر داد. اینروزها که سالروز شهادت امام عاشقان امیر مومنان علی علیه السلام با سالروز درگذشت فرزندش خمینیِ عزیز توامان شده، بازخوانی این شعر با همان ردیف اولیه خواندنیتر و مناسبتر است)
▪️«...سر بر آرای خصم کافرکیش حیدر کشته شد
معنی انا فتحنا سرّ اکبر کشته شد
صاحب معراج یعنی مصطفی منبر سپرد
آنکه بر منبر سلونی گفت و منبر کشته شد
ای یهود خیبری بردار دست از آستین
مرتضی صاحب لوای فتح خیبر کشته شد
گر حسن را زیر خواهی داد ای فرزند هند
گاه شد، چون صاحب تیغ دو پیکر کشته شد
زینبی کو تا بگرید زار بر نعش حسین
یا حسین آیا کسی جز تو مکرر کشته شد
آفتاب دین احمد، جانشین بوتراب
بر سر حق سدر سبز سایه گستر کشته شد
کهف کاف آخرین فرزند صدق مصطفی
شهپر جبریل اسماعیل هاجر کشته شد
لا فتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار
روز خندق پیش چشم خیل کافر کشته شد
خاک بر سر کن الا شرق حقیقت همعنان
باختر پیوند شادی کن که خاور کشته شد
"دوش از مسجد سوی میخانه آمد پیر ما
چیست یاران طریقت بعد از این تدبیر ما"...»
متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9147
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشست نقد و بررسی #خشخاش_ها اثر #امان_الله_میرزایی با حضور #حمیدرضا_شکارسری، #علی_محمد_مودب و #محمد
🔻گزارش تصویری چهارمین نشست #عصر_اثر، با نقد کتاب #خشخاش_ها اثر #امان_الله_میرزایی
با حضور #حمیدرضا_شکارسری، #علی_محمد_مودب و #محمد_سرور_رجایی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9145
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش تلویزیونی شبکه یک از شب شعر #تهران_بیروت
(پنجمین شب از #شب_های_شعر_مقاومت)
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بهترین چاپ از #شاهنامه
یادداشتی از #علی_جوان_نژاد
▪️«...از همان روزهای سرایش شاهنامه، مردم به رایگان از این اثر بزرگ برای خود نسخهبرداری میکردهاند. از طرفی شاهنامه یکی از پر طرفدارترین کتابهای تمامی دربارها بوده و شاهان به آن که نسخۀ منحصر به فرد و زیبایی از این خردنامه داشته باشند مباهات میکردهاند. در نتیجه شمار دستنویسهای شاهنامه که به صورت کامل یا ناقص موجود است به هزار نسخه میرسد که میتوان گفت هیچ اثری به اندازۀ شاهنامه در تاریخ اسلامی ایران کتابت نشده است. اما این تعداد نسخهبرداری فسادی هم دارد.
کاتبان اصولاً در رونویسی از کتابها دچار لغزشهایی میشوند. این لغزشها گاهی سهوا اتفاق میافتد، اما گاهی عمدی در کار است. به دلیل تغییر در زبان و تفاوت در تلفظ کلمات گاه کاتب فکر میکرده که معنا یا وزن و قافیۀ شعر معیوب است و با ذوق خودش بیت را تصحیح میکرده و گاه گمان میکرده اثر به بیتهای دیگری هم نیاز دارد پس بیتهایی را میسروده و به متن اصلی وارد میکرده است. نتیجۀ این بیامانتیها میشود هزاران بیت مجهولی که از شاعر نیست اما در کتاب شاعر هست.
کار مصححان این است که چهرۀ اصیل آثار را با توجه به نسخههای موجود باز سازی کنند و تا جایی که میتوانند به آنچه خود شاعر گفته نزدیک شوند. طبیعی ست با کشف نسخههای اصیلتر و تغییر اطلاعات ما دربارة شاعر و عصرش، هر کتاب به تصحیحهای به روزتری نیاز دارد و این نیاز تا پیدا شدن نسخهای به خط شاعر یا لااقل نسخهای که خود شاعر تاییدش کرده وجود خواهد داشت.
ترس عمدۀ ما از فهمنکردن آثار کلاسیک با در دست داشتن متنی پیراسته و درست خواندن اثر برطرف میشود. خصوصاً شاهنامۀ #فردوسی که علیرغم فاصلۀ هزار سالهای که با ما دارد هنوز برای عموم فارسی زبانان قابل فهم است و تنها در معدود کلمات یا ابیاتی ست که خوانندۀ فارسیزبان نیاز دارد به فرهنگها مراجعه کند. هر چند همان تعداد معدود هم در کنار ابیات بالا و پایینش قابل درک است. اگر نیازی به پژوهش دقیق در شاهنامه نداشته باشید، درست خواندن شاهنامه از روی نسخهای پیراسته برای فهمش کافی ست. اما کدام نسخۀ موجود در بازار پیراستهتر است؟...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9150
☑️ @ShahrestanAdab