🔻بدرقه
(پرونده #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس سایت شهرستان ادب را با شعری از #مهدی_مردانی بهروز میکنیم)
▪️گفتم سر آن شانه گذارم سر خود را
پنهان کنم از چشم تو چشم تر خود را
در بدرقهات خانۀ ما کربوبلا شد
بوسیدمت آنسان که حسین اکبر خود را
تا پر بکشی از دل این خاک به افلاک
بر شانۀ تو دوخته بودم پر خود را...
عشق آمد و آغوش مرا از تو تهی کرد
تا پُر کند از خون دلم سنگر خود را
من سوختم از صبر ولی عشق جلا داد
با خونِ جگرگوشۀ من گوهر خود را
مفقودالاثر باش ولی رسم وفا نیست
پنهان کنی از چشم پدر پیکر خود را
عمریست محرم به محرم نگرانم
شاید سر نیزه بفرستی سر خود را
☑️ @ShahrestanAdab
🔻سفر از سرزمین «خود» | یادداشتی بر رمان #هویت اثر میلان کوندرا
(به قلم #فرشته_اثنی_عشری)
▪️«...در این رمان، #میلان_کوندرا به خواننده نشان میدهد که تغییر هویت و تبدیل به دیگری شدن بیش از آن که به خود فرد آسیب بزند، به محبوبش لطمه میزند و درست به همین خاطر است که از آغاز، ژان مارک از تغییر کردن شانتال وحشت دارد؛ زیرا که او دلباختۀ همان صورتی شده که به او نشان داده شده، به آن جذب شده، اعتماد کرده و رازهای دل گفته است، نه آن صدها صورتی که درون شانتال نهفته و بالقوه در او زیست میکنند. چه بسا که صورتهای نهفته، دافعههای بیشماری هم برای ژان مارک داشته باشند. چنانچه که در داستان وقتی ژان مارک از زبان خواهر شوهر سابق شانتال میفهمد که او در زندگی پیشینش چطور رفتار میکرده، چندشش میشود...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11038
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«از خط مقدم تا قلب تهران» | گفتگوی ویژۀ شهرستان ادب با مجید قیصری
(پروندهپرترۀ #مجید_قیصری)
▪️«...من تحقیقی بسیار مفصل دربارۀ دوره سیوچهار روزۀ سقوط خرمشهر انجام دادم. قصه از شهریور ۵۹ شروع میشود. فیشبرداری کردم و یکنقشۀ کالک از کوچههای خرمشهر و پل و مسجد جامع و کتابخانه را در اتاقم کشیده بودم. جزئیات نهرهای مختلف و پادگان دژ و جادۀ آبادان و جادۀ خرمشهر را هم ترسیم کرده بودم. حدود ۲۰۰ صفحه نوشته و فصلبندی کرده بودم. یکمرتبه به خاطرهای برخورد کردم. این که یکی از فرماندهان ارتش در اوایل جنگ، بدون امریه و گرفتن دستور و با هدف کمک به مردم عادی، به خرمشهر میرود و با نیروهای عراقی مقابله میکند؛ تا این که از سوی ارتش به دلیل ترککردن پستش و اقدام خودسرانۀ خود احضاریهای دریافت میکند، اما این فرمانده و تکاور در نهایت غیرتمندی به اسارت گرفته میشود. خواندن این خاطره و غیرتمندی مردمان روزگار جنگ که حتی از پست و مقام خود گذشتند، مرا بسیار تکان داد. این قصۀ ضیافت به صرف گلوله است که سپس از اسارت برگشته و درصدد است دوباره مردم را در خانهاش جمع کند...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11027
☑️ @ShahrestanAdab
🔻چه کِیفی دارد!
(پرونده #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #نامت_را_بگذار_وسط_این_شعر سروده #محمدرضا_شرفی_خبوشان بهروز میکنیم)
▪️از تارهای خاکی
از پودهای خاکی
از روی جیب سینهات
از قرآن کوچک و
از لابهلای «لاتحسبّن الّذين قَتلوا...»
از «فی سیبل الله»
از «امواتا»
از زیر پیراهنِ سفید و
از بوی تشت و بند رخت حیاط بیبی
از بوی صابون تنت
گذشتم.
«بَل احياءُ» شدم و
آمدم
از پوستت
از زیر دندهات توی قلبت نشستم.
صدای «عند ربّهم یرزقون» میآمد.
ماندم
و همچنان و هنوز
گوش میدهم.
راستش، چه کیفی دارد
گلولهی تو شدن!
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در شهریورماه ۱۳۹۸ در حوزههای مختلفِ شعر و داستان به ترتیب میزان بازدید از این قرارند:
▪️یادداشت #آزاده_جهان_احمدی بر رمان #پس_از_بیست_سال
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10923
▪️نینامه | بازخوانی شعر عاشورایی #قیصر_امین_پور
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10985
▪️آقای خوب ما | معرفی کتابهای عاشورایی برای کودکان و نوجوانان
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10968
▪️شعر متأثر از جهان بینی شاعر است | گزارش روز چهارم اردوی #آفتابگردان_ها
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10943
▪️کنار علقمه | شعری از #حسین_دارند برای «حضرت ابالفضل»
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10996
▪️«وداع با علی اکبر» به روایتِ #سیدمهدی_شجاعی» | از کتاب #پدر_عشق_و_پسر
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10994
▪️کربلاست | شعری از #مریم_سقلاطونی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10966
▪️نماهنگ #قاب_آه ویژه محرم منتشر شد
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10986
▪️بزم ضیافت | شعری عاشورایی از حجتالاسلام #نیر_تبریزی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10969
▪️مروری بر ۱۲ ترانۀ ماندگار از #محمدعلی_بهمنی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10486
#پربازدیدترینها
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«رضایتنامه» به روایتِ #محمد_رودگر | از کتاب #دیلمزاد
(سیامین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب)
▪️«او همچنان بر این عقیده بود که یک فرزند شهید را باید از همه گونه خطر احتمالی، دور نگه داشت:
- تا رضایتنامه نیاری، از جبهه خبری نیست!
چند روز بعد، خبر آورد که باید به یک اردوگاه آموزشی در کردستان اعزام شویم. دادِ همه بلند شد که مگر ما آموزش ندیدهایم و... . حاجی توضیح داد که این آموزش، حسابش از قبلیها جداست؛ مخصوص نفوذیها و خطشکنها و تکاورهاست. روز اعزام را هم مشخص کرد.
رفتم خانه و افتادم به دست و پای مادرم. هرچه عز و جز کردم، به خرجش نرفت...»
🔗 متن کامل این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11042
#ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس
☑️ @ShahrestanAdab
🔻موج بیستوچندساله
(پرونده #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #پرچم_صلح سروده #شهریار_شفیعی بهروز میکنیم:)
▪️سیم خاطرهها که اتصالی پیدا کند
فرش هم میتواند صندلی برقی باشد
شوکی که توی سرت میافتد
میآید
میآید
میرسد به انگشتت
همان که روزی
ماشه را اشاره میکرد
تو هنوز هم سربازی
سرباز گردان ۵۰۷ سوسنگرد
که بعد از نیمهشب
میان نیزارها
روی جعبۀ مهمات
برای شناسایی ایستادهای
رادیو را که باز میکنم
این موج بیستوچندساله رهایت نمیکند
این جا صدای جمهوری اسلامی ایران
میگوید:
هذيانها هر روز مغز مردی را میخورند
میگوید:
صدای جغد تنها عامل ترس مردان میانسال است
میگوید: بیکلاههای دیروز
سرشان بیکلاه نمانده است
میگوید:
جعبهها پر از غنیمت شده
نیزارها بزرگراه
برگرد پدر
تو شناسایی شدی!
🔗 میتوانید این کتاب را از فروشگاه اینترنتی ادببوک تهیه نمایید:
adabbook.com/پرچم-صلح
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻پربازدیدترینهای تابستان ۱۳۹۸ سایت شهرستان ادب
▪️با پایان دومین فصل از سال ۱۳۹۸ و در تازهترین مطلب پروندۀ #سالنامه_شهرستان_ادب، کارنامۀ این فصل را مرور میکنیم و پربینندهترینهای تابستان ۱۳۹۸ سایت شهرستان ادب را با شما مخاطبان عزیز در میان میگذاریم.
پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در تیر، مرداد و شهریور ۱۳۹۸ در سه حوزۀ «خبرها»، «یادداشتها» و «شعرها» و به ترتیب میزان بازدید هر بخش به شرح زیر است:
🔹پربازدیدترین خبرها و گزارشها :
🔸 #تحریر_دیوانگی در هشتمین #میز_نقد بررسی خواهد شد
shahrestanadab.com/Content/ID/10736
🔸 نتایج نظرسنجی ۵ کتاب برتر #ادبیات_کودک_و_نوجوان ایران در این چهل سال
shahrestanadab.com/Content/ID/10756
🔸 نماهنگ #اجازه_سفر منتشر شد
shahrestanadab.com/Content/ID/10776
🔸 #پس_از_بیست_سال رمانی از شهرستان ادب، نامزد جایزه قلم زرین شد
shahrestanadab.com/Content/ID/10713
🔸 کارگاه آموزش #درباره_داستان_کودک با تدریس #کلر_ژوبرت
shahrestanadab.com/Content/ID/10880
🔸 مشروح جلسۀ نقد #گور_سفید اثر #مجید_قیصری در #عصر_اثر
shahrestanadab.com/Content/ID/10719
🔸 چرا چهاردهم تیرماه «روز قلم» نامگذاری شده است؟
shahrestanadab.com/Content/ID/10731
🔸 برگۀ مأموریت | معرفی رمان #وریا اثر #سیده_زهرا_محمدی
shahrestanadab.com/Content/ID/10796
🔸 گزارش تصویری دهمین نشست عصر اثر: نقد و بررسی رمان #سایه_های_باغ_ملی
shahrestanadab.com/Content/ID/10840
🔸 #خواب_پلنگ رمانی از انتشارات شهرستان ادب نامزد جایزه قلم زرین شد
shahrestanadab.com/Content/ID/10706
🔹 پربازدیدترین یادداشتها و مقالات:
🔸 از کفر من تا دین تو | یادداشت #آزاده_جهان_احمدی بر #وضعیت_بی_عاری
shahrestanadab.com/Content/ID/10671
🔸 سیمای #امام_رضا علیهالسلام در آیینه شعر کهن فارسی و عرب | یادداشتی از #الهه_عزیزی_فرد
shahrestanadab.com/Content/ID/10768
🔸 نگاهی به مهمترین کتابهای #ارنست_همینگوی | یادداشتی از #فاطمه_فهیمی
shahrestanadab.com/Content/ID/10716
🔸 معرفی کتابهای کودک و نوجوان با موضوع حجاب | یادداشتی از سیدهزهرا محمدی
shahrestanadab.com/Content/ID/10767
🔸 چرا پیرمرد و دریای همینگوی نوبل گرفت؟ | یادداشتی از #سعید_داودی
shahrestanadab.com/Content/ID/10802
🔸 شاعرِ اکنون | یادداشتی #پژمان_سرلک بر کتاب #دعوتنامه
shahrestanadab.com/Content/ID/10775
🔸 تجربۀ کارگاه داستانِ مجید قیصری
shahrestanadab.com/Content/ID/10801
🔸 دخترانِ قهرمان | یادداشتی از #مریم_رحیمی_پور به مناسبت روز دختر
shahrestanadab.com/Content/ID/10720
🔸 سیری بر ماندگارترین ترانههای #هوشنگ_ابتهاج | یادداشتی از #صابره_سادات_موسوی
shahrestanadab.com/Content/ID/10539
🔸 در دهۀ کرامت برای فرزندانمان چه کتابهای بخوانیم؟ | یادداشتی از #مرضیه_حق_خواه
shahrestanadab.com/Content/ID/10709
🔹پربازدیدترین شعرها و داستانها :
🔸 عاشقانهای برای همسرم | اشعار عاشقانه شاعران معاصر برای همسرانشان
shahrestanadab.com/Content/ID/10741
🔸 آخرین ایستگاه | شعری از #شهریار_شفیعی
shahrestanadab.com/Content/ID/10766
🔸 آفتاب عشق | شعری از #نصرالله_مردانی
shahrestanadab.com/Content/ID/10773
🔸 #یادگاری_ها | شعرخوانی زندهیاد #مرتضی_حنیفی
shahrestanadab.com/Content/ID/10748
🔸 بیخضر در خرابات | داستان کوتاهی از #مجید_اسطیری
shahrestanadab.com/Content/ID/10737
🔸 نینامه | شعر عاشورایی معروف زندهیاد #قیصر_امین_پور
shahrestanadab.com/Content/ID/10985
🔸 شهکربلا | غزلی عاشورایی از زندهیاد #حسین_آهی
shahrestanadab.com/Content/ID/10849
🔸 سهم آینهها | شعری از #حسن_دلبری در حالوهوای مشهدالرضا
shahrestanadab.com/Content/ID/10825
🔸 کودک یتیم | پنج شعر سپید از زندهیاد مرتضی حنیفی
shahrestanadab.com/Content/ID/10747
🔸 «یادگاریها» | شعرخوانی و ماجرای شعر امام رضایی #محمدعلی_بهمنی
shahrestanadab.com/Content/ID/10771
#پربازدیدترینها
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مادر غمت مباد
(پرونده #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس سایت شهرستان ادب را با شعری از #محمدرضا_عبدالملکیان بهروز میکنیم)
▪️مادر، سلام
خانهات آبادان
گفتم که خانهات؟
در نامهی تو خواندم و دانستم
بیداد زخم ظالم موشک
سقف گلین خانهی ما را
به خاک ریخت
مادر غمت مباد
که پاهای ما به پاست
دست تو، دست من
دست هزار من
میسازد و دوباره میآغازد
هر آنچه را که تیر فتنه میاندازد
گفتی:
«آن شب که موشک آمد و ویران کرد»
«مریم به خواب بود»
«فردا فقط عروسک خونینش»
«بر جای مانده بود»
«یک هفته بعد نیز
یک پیرمرد
دست به خون نشستهی مریم را
از قلب سبز باغچهی سرخ خانهاش
در لا به لای گریهی گلها جست»
«مظلوم کوچکم
اینگونه در شقاوت ظلمی بزرگ
سوخت»
مادر غمت مباد که تاریخ جنگ ما
با خون پاک و روشن مریم
نوشته خواهد شد
با دل، نگاه کن
تاریخِ پُر تلالو مظلومان
سرشار از شکفتن مریمهاست
این نامه را
از جبههی جنوب
از سرزمین زخمی خوزستان
با خون پاک و روشن مریم
با خون پر تلاطم کارون
با خون کرخه مینویسم و میگویم:
مادر غمت مباد
اینجا حضور روشن ایثار
جاریتر از تلاطم کارون است
مادر، اینجا ستارهها همه روشن
اینجا ستارهها همه نزدیک
در یک شب حماسه و حمله
بر بام خاکریز
گرمای یک ستارهی قرمز را
من با دو دست خویش چشیدم
دیروز
در هُرم آفتاب و آتش جبهه
یک زن به سن و سال تو را دیدم
گفتم: سلام مادر
چرخی زد و به شوق نگاهم کرد
در التهاب گونهی او
قد کشید اشک
گفتا: «شهید شد»
«با کرخه نور تا دل دریا رفت»
«مثل صدای اوست، صدایت»
«او پارهای ز پیکر من بود»
«نه
من پارهای ز پیکر او بودم»
مادر
این نامه یک اشارت کوتاه
از سرزمین نور و نخل و پرنده است
از سرزمین زخمی خوزستان
از سرزمین راز شهادت
از سرزمین فرصت پرواز
اینجا، فرصت برای نوشتن زیاد نیست
خشم تفنگ منتظر پنجهی من است
مادر
چشم انتظار باش
خداحافظ
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در اخبار نبشتهاست... | شماره بیست و هشتم
(گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب)
▪️این هفته در بیست و هشتمین مطلب #در_اخبار_نبشته_است، خبرهایی داریم از درگذشت دو نویسنده برجسته کشورمان، موج حمایت از نویسنده پاکستانی ضداسراییلی، کتاب شعر یک هنرمند علیه ترامپ، اعتراض نویسنده گونه وحشت به ناشران ایرانی و انتشار کتابی تازه از سیدحسن حسینی درباره بیدل. از شما دعوت میکنیم گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات -در ایران و جهان- را به روایت شهرستان ادب بخوانید.
مطالب این هفته، از نوشتههای هفته گذشته خبرگزاری مهر، فارس، ایسنا، گاردین، اکتوالیته، پابلیشرز ویکلی و با همکاری #گروه_ترجمه_شهرستان_ادب گردآوری شده است.
🔗 این اخبار را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11046
☑️ @ShahrestanAdab
🔻از چمنزارهای سبلان تا خیابانهای تهران | مروری بر مهمترین آثار #امیرحسین_فردی
(در زادروز این نویسنده معاصر به قلم #رقیه_کیه)
▪️«وجه نویسندگی شخصیت امیرحسین فردی همیشه تحتالشعاع وجه مدیریتی –چه در کیهان بچهها و چه در حوزه هنری- و وجه اخلاقیاش در همه مناسبات اجتماعیاش قرار گرفت. شاید به همین دلیل آثارش هیچگاه مورد نقد جدی قرار نگرفت و تا نقد جدی -چه مثبت و چه منفی- در مورد اثری وجود نداشته باشد کمتر دیده میشود.
نگاه او به سبک زندگی روستایی در آثارش و توصیف جزئیات در آنها، برجسته است به نحوی که تمامی خوانندگانش به این نقطه قوت او اشاره کردهاند. او آنگونه صحنههای داستانهایش را توصیف کرده است که میتوان صدای چشمه را شنید و بوی عید در چمنزارهای سبلان و خانههای روستایی را حس کرد...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11048
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آب
(در آخرین روز از هفتۀ دفاع مقدس، پروندۀ #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس و پروندهپرترۀ #مجید_قیصری در سایت شهرستان ادب را با داستان «آب» از این نویسندۀ خوب کشورمان بهروز میکنیم. گفتنی است این داستان از مجموعۀ #نگهبان_تاریکی انتخاب شده است)
▪️«خودش خواسته بود برود آنطرف، به کسی نگفته بود. اگر گفته بود، شاید جلوش را میگرفتیم. برود آنطرف که چه بشود؟ نباید آن تیر شلیک میشد که شد. کسی آنجا حق شلیک نداشت؛ همه میدانستند. جایی ننوشته بودیم. درست است، جنگ بود، ولی حرف زده بودیم. حرف که نه، قول داده بودیم به هم. دستخط و نوشته و امضا و اینها نبود که بشود به کسی نشان داد. با رفتارمان قول داده بودیم. نگفته، هم آنها هم ما، یک منظور داشتیم، آب، چشمهای که با چشم میدیدیمش، هم ما هم آنها. حجت از این بهتر! تا چشم کار میکرد کوه بود و خاک و باد. ما میرفتیم آب میآوردیم، آنها میآمدند آب میبردند. مال کسی نبود. تقریباً مرز بود. نمیشد گفت در خاک ماست یا در خاک آنها...»
🔗 متن کامل این داستان را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11049
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شرفی خبوشان، دبیر دوازدهمین دورۀ جایزۀ جلال شد
(با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)
▪️#محمدرضا_شرفی_خبوشان نویسنده سرشناس طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان «دبیر علمی دوازدهمین دورۀ جایزه ادبی جلال آل احمد» منصوب شد.
«بیکتابی» مهمترین رمان شرفی خبوشان شمرده میشود که به عنوان اثر برگزیدۀ جایزۀ جلال آل احمد و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و اثر تقدیرشده در جایزه شهید حبیب غنیپور شناخته شده است.
همچنین کتاب «عاشقی به سبک ونگوگ» دیگر رمان مهم شرفی خبوشان هم نامزد جایزه جلال آل احمد و شهید غنیپور شده بود.
گفتنیست کتاب شعر «نامت را بگذار وسط این شعر» از محمدرضا شرفی خبوشان نیز نامزدی کتاب سال دفاع مقدس و قلم زرین را در کارنامه دارد.
هر سه کتاب یادشده توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر، و روانۀ بازار شدهاند.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نقد و بررسی داستان «آب» از مجید قیصری
(مشروح آخرین جلسه #ایران_سرزمین_اسطوره با حضور #مجید_قیصری در #یکشنبه_های_داستان شهرستان ادب)
▪️ «...در جمعبندی مطالب مطرحشده میتوان گفت "مجید قیصری" موفق شده با بهرهگیری از الگوی تکرارشوندۀ "شهید" در داستان سیاوش شاهنامه و سرگذشت حضرت اباعبدالله علیهالسلام داستانی امروزی و عمیق خلق کند. آنچه مورد نظر نویسنده بوده، اهمیت صلح و نوع دوستی است که در اسطورۀ "آب" و چشمۀ بین دوجبهه متجلی شده و باید آن را حرمت نهاد. نقش ویژهای که آب در داستان دارد و مایۀ صلح است، نشان میدهد که نویسنده به نقش ویژۀ آب در آیین مهرپرستی و همچنین قرآن کریم بیتوجه نبوده است. این که نیروهای ایرانی و عراقی از یک چشمه آب میخورند، اشارتی است به آیۀ ۶۰ سورۀ بقره:
و (به یاد آرید) وقتی که موسی برای قوم خود طلب آب کرد، به او گفتیم: عصای خود را بر سنگ زن، پس دوازدهچشمۀ آب از آن سنگ جوشید و هرسبطی آبشخور خود را دانست (و گفتیم) از آنچه خدا روزی شما ساخته بخورید و بیاشامید و در زمین به فتنهانگیزی و فساد نپردازید...»
🔗 ادامۀ این گزارش را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11050
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بیست
(پروندۀ #شعر_پاییزی سایت شهرستان ادب را با شعری از آقای #حسین_تولایی درحال و هوای روزهای مدرسه بهروز میکنیم و شما را به خواندن این شعر زیبا دعوت می کنیم)
▪️آن نهایت غرور مدرسه
افتخار بچهها
پادشاه سرزمین نمرهها
سایهای كه هیچوقت
روی كارنامهام نمینشست
من رفوزه میشدم
جای من به اصطلاح
گوشهی سیاه كوزهها
البته
جای دنج و ساكتیست
خلوتی برای شعر و شاعری
دور
از سر و صدای هر چه بیست
بگذریم
كارنامهام همیشه گند بود
گوش من پر از صدای سرزنش
ـ دور درس و مدرسه از این به
بعد
خط بكش!
ـ كو كجاست آن كتاب و كیف و دفترت؟
خاك بر سرت!
تنبل كلاس!
عاقبت
هیچكاره هم نمیشوی
حیف آن لباس!
گاه هم صدای پند بود
در خیال من ولی
۸ ارتفاع كارنامهام
قله بود
۵ خندهدار و چاق و چله بود
۲ شبیه ۳
پلهپله بود
۷ من دو بال داشت
آرزوی پر كشیدنی محال داشت
۱ درخت بود
گرچه باورش برای همكلاسها
یا معلمم همیشه سخت بود
واقعا ۴ و ۶ دو جوجه نیستند؟
جوجههایی كه هر دو باز
آن نوک طلایشان
توی كارنامهای كه هست
چند دانه -۰- هم برایشان
در كلاس
پشت نیمكت كه نه
روی پارهای از ابر مینشستم و
شعر مینوشتم و
باد هم به جای من نمیرسید
از تمام درسها
تک به تک
نمرههای بد
نمرههای تک
گاه صفر میگرفتم و
هیچ كس ولی به لحظههای من نمیرسید
#ادبیات_کودک_و_نوجوان
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در جستوجوی نشریۀ دلخواه | معرفی نشریههای برتر کودک و نوجوان
(یادداشتی از #سیده_زهرا_محمدی در پرونده #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«یکی از روشهایی که میشود بچهها را با خواندن آشتی داد، خریدن و خواندن مجله برای آنهاست.
مجلهها و نشریهها بهدلیل تنوع در مطالبشان همیشه توانستهاند توجه مخاطبهای بسیاری را با سلیقههای متفاوت به خود جلب کنند. هر چند این روزها مجلهها و نشریهها بروبیای سابق را ندارند؛ ولی با حمایتهای شمای خواننده میتوانند پرچمهایشان را همچنان بالا نگه دارند.
در این مطلب سعی کردیم مجلههای کودک و نوجوان را معرفی کنیم...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11052
☑️ @ShahrestanAdab
🔻فصل عزا
(به مناسبت پایان ماه محرم، پرونده #ادبیات_عاشورایی سایت شهرستان ادب را با شعری از #حسن_بیاتانی بهروز میکنیم)
▪️شاید تو خواستی غزلی را که نذر توست
اینگونه زخم خورده و بی سر بیاورم
یک قطعه خواندی از روی نی، شاعرت شدم
آن قطعه را نشد به غزل دربیاورم
یک پرده خواندی از روی نی، آتشم زدی
این شعله را چگونه به دفتر بیاورم
با حنجر تو کاری اگر خنجری نداشت
کاری نداشت واژۀ بهتر بیاورم
وقف تو اشکها و غزلهام، تا اگر
گفتی گواه عشق بیاور، بیاورم
فصل عزا تمام شد؛ اما چگونه من
پیراهن عزای تو را دربیاورم
تا میوزید نام تو پر میکشید دل
چیزی نمانده بود که پر دربیاورم
نزدیک بود در تب گودال قتلگاه
از عرش ربنای تو سردربیاورم
با اشک آمدم به وداعت که لااقل
آبی برایت این دم آخر بیاورم
این واژهها به کار رثایت نیامدند
با زخمهای تو چه برابر بیاورم؟
آخر نشد که آب برایت بیاورند؟
این روضه را گذاشتم آخر بیاورم
امسال هم دعای فرج، بی جواب ماند
من میروم برای تو یاور بیاورم
قرآن بخوان که گوش دلم با صدای توست
این بیت هم، سر غزلی که فدای توست
☑️ @ShahrestanAdab
🔻تور جهانگردی ادبی با آقای #مولانا | درنگی در رمان پرفروش #ملت_عشق
(به مناسبت هشتم مهرماه روز بزرگداشت #مولوی به قلم #مجید_اسطیری)
▪️«...آنچه تا به حال در نقد رمان ملت عشق منتشر شده، بیشتر ناظر به روایت اول، یعنی روایتی است که خانم #الیف_شافاک از زندگی مولانا به دست میدهد. اکثر نقدهای منتشر شده در وب و مجلات حاکی از این هستند که مخاطبان آشنا با اندیشهها و جهانبینی مولانا ملت عشق را اثری غیرقابل استناد و دارای اغلاط تاریخی میبینند. شاید تعداد اشتباهات تاریخی اثر چندان چشمگیر نباشد، اما لااقل میتوان این را گفت که نگاه نویسنده به میراث تاریخی تصوف و شخص مولانا نگاهی توریستی و سطحی است. الیف شافاک با مولانا همان کاری می کند که آن پیر با سماع میکرد: سطحیسازی!...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11059
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«سایههای باغ ملی، تلاش برای بازخوانی واقعیتهای پنهان جامعه است»
(#محسن_هجری در گفتگو با شهرستان ادب در پروندهکتاب #سایه_های_باغ_ملی)
▪️«...من با چنین نگاهی نوشتن رمان سایههای باغ ملی را شروع کردم. در نگاهم ارائۀ یکگزارش تاریخی نبود، بلکه قصد داشتم یکرمان تاریخی بنویسم و باتوجه به این که میدانستم ما این مقطع تاریخی را خیلی کم کار کردهایم، تصورم این بود که میتواند برای مخاطب جذاب باشد. حوادثی که در رمان، مبنای قصهپردازی است از سال ۴۹ هست تا ۵۲؛ دلیل انتخاب این مقطع ظهور سه جریان عمدۀ روشنفکری در جامعۀ آن روز است. یکی جریان چپ که با حرکت سیاهکل، استارت میخورد و راهی متمایز از حزب توده در پیش میگیرد. دیگری جریان مجاهدین است که در سال ۵۰ سازماندهیاش لو میرود و بسیاری از اعضایش دستگیر میشوند و آخر سر هم جریان دکتر شریعتی در حسینیۀ ارشاد است. این سه جریان علیرغم این که جدا از هم شکل میگیرند، اما در عمل بر روی یکدیگر تاثیر میگذارند. در رمان سایههای باغ ملی با آن که به تمام این جریانها اشاره میشود، اما تمرکزش بر جریان فکری دکتر شریعتی است...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11061
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عقل و عشق
(در هشتمین روز مهرماه که بزرگداشت #مولانا جلالالدین محمد بلخی نامگذاری شده است، به بازخوانی یکی از زیباترین اشعار این شاعر بزرگ ایرانی میپردازیم)
▪️در میان پرده خون عشق را گلزارها
عاشقان را با جمال عشق بیچون کارها
عقل گوید شش جهت حدست و بیرون راه نیست
عشق گوید راه هست و رفتهام من بارها
عقل بازاری بدید و تاجری آغاز کرد
عشق دیده زان سوی بازار او بازارها
ای بسا منصور پنهان ز اعتماد جان عشق
ترک منبرها بگفته برشده بر دارها
عاشقان دردکش را در درونه ذوقها
عاقلان تیره دل را در درون انکارها
عقل گوید پا منه کاندر فنا جز خار نیست
عشق گوید عقل را کاندر توست آن خارها
هین خمش کن خار هستی را ز پای دل بکن
تا ببینی در درون خویشتن گلزارها
شمس تبریزی تویی خورشید اندر ابر حرف
چون برآمد آفتابت محو شد گفتارها
#مولوی
☑️ @ShahrestanAdab