#پست_شماره_۷۳ : ✨✨🌷🌷
✍️ خداوند سبحان در قرآن خود را زارع خوانده است « أأنتم تزرعونه ام نحن الزارعون » ... جانهای ما مزرعهٔ الهی است، و مزرعهٔ جان را به دست زارع بسپارید ، گر کامِ تو برنیامد آنگه گله کن ...
🌱فتحِ دل شیار کردن آن است ، زرعِ آن بذرافشاندن آن است و این بذر ، علم است و برِ آن (میوه آن) عمل صالح، قیّمِ محافظ ، پروراننده آن است و این فاتح و زارع و قیم ، رب العالمین است .
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۸۰۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
🌱(شرح: فتح و شیار کردن دل که آماده سازی قلب و تطهیر و تزکیه آن از اخلاق رذیله و کسب اخلاق فاضله است ،
بذرافشاندن : کسب علوم و معارف الهی است و نتیجه و میوه این علوم ، اعمال صالح و حضور و مراقبت است ،
و در تمام اینها فاتح و زارع و محافظ و پروراننده این کاشته های ما ، خداوند متعال است و انسان فقط به وظایف خود عمل میکند ولی همه کاره و فیاض، رب العالمین است.)
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
29.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اهمیت عالم طبیعت و بدن و علم طب
جهت رشد #ادراک
و رسیدن به کمال
و کسب ذخیره معنوی
در بیان حضرت علامه حسن زاده آملی ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
امير المؤمنين امام على - عليه السلام - در نامه ای که به سهل بن حنیف نوشت فرمود: سوگند به خداوند من به قوت جسدی و حرکت غذائی در خیبر را بر نکنده ام و آن را به چهل ارش به دور نیفکندهام چنان که اعضایم بدان احساس نکرده است و لکن به قوت ملکوتی و نفسی که به نور رب خود مستضيء است بر آن دست یافتم .
و به عبارت دیگر:
سوگند به خداوند من به تأييد قوت ملکوتی و نفسی که به نور رب خود مستضی است در خیبر را برکندهام و آن را به چهل ارش به دور افکندهام چنان که اعضایم بدان احساس نکرده است نه به قوت جسدی و حرکت غذائی .
عارف جامی در سلسله الذهب در این موضوع گوید :
بر صف أهل زيغ با دل صاف
بهر اعلای دین کشیده مصاف
بوده از غایت فتوت خویش
خالی از حول خویش و قوت خویش
قدرت و فعل حق از و زده سر
کنده بی خویشتن در خیبر
خود چه خیبر که چنبر گردون
پیش آن دست و پنجه بود زبون
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۱۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
آنکه چند روزی خود را از هرزهخواری و هرزهکاری و از گزاف و یاوهسرایی بلکه زیادهگویی و خلاصه از مشتهيات و تعشقات حیوانی باز بدارد میبیند که اقتضای تکوینی نفس این است که از ریاضت، ضیاء و صفا مییابد و آثار او را نور و بهایی است، پس اگر ریاضت مطابق دستور العمل انسان ساز اعنی منطق وحى، إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ بوده باشد، اقتضای تکوینی نفس به کمال غایی و نهایی خود نائل آید.
📗#گنجینه_گوهر_روان، ص ۱۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
ای عزیز! طهارت ارواح و قلوب آدمی موجب مزید رزق معنوی و قبول عطایای الهيه على ما ينبغى است: {وَيَرْزُقُهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ} ؛ و طهارت صورت نیز - به حكم تبعيت عالم صور مر ارواح را در وجود و احکام - مستلزم مزید رزق حسی است. لذا هم طهارت ظاهره باید و هم طهارت باطنه.
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۵۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، ظاهر که این قدر زیباست، باطن چگونه است؟
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
#پست_شماره_۷۴ : ✨✨🌷🌷
✍️ کسانی که به نعمت شرحِ صدر و فتحِ قلب متنعّم اند ، متّصف به اسمای جمالی و جلالی اند ، از امروز و فردا گفتن خلاصی یافته اند ، از کثرتِ سرابی به درآمده اند ، « فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر » آرمیده اند و همواره در افق اعلی و در قیامت کبری به سر می برند و قیامتشان قیام کرده است...
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۸۰۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
AUD-20220329-WA0042.
2.07M
#دعای_عهد
📝 آخرش...!
یك نفر از راه میرسد،
کـہ بـودنش 🌱
جبرآن تمام نـبودنهاست.
امام زمان عج
🎤استاد #فرهمند
@shakhehtoba
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
جاسوسهای حواس و عقل در حفظ و بقای انسان
آنکه در کار حواس و عقل بیندیشد هر یک را جاسوسی در حفظ و بقای شخص مییابد؛ مثلاً شخص غذا میخواهد باصره دیدبانی میکند و تمیز میان غذا و جز آن میدهد با بار دادن باصره همین که دست بدان رسید لامسه بار نمیدهد که داغ است؛ غذای دیگر را بار داده است که معتدل است تا خواهد به دهان برساند جاسوس دیگر به نام شامه دربان است و اجازه نمیدهد که بدبو است؛ غذای دیگر را اجازه داده است که بوی مناسب دارد تا به دهان گذاشت در آنجا جاسوس دیگر به نام ذائقه نشسته است و اجازه نمیدهد که بسیار تلخ است؛ غذای دیگر را اجازه داد که شایسته است؛ اگر حیوان باشد میخورد اما اگر انسان باشد یک جاسوس دیگر غیبی به نام عقل دارد و میگوید هیچ یک از آن جاسوسها در کار خود خیانت نکردهاند که اجازه دادهاند این غذا برای تن گوارا است و لکن تو انسانی شیئیت تو صورت فعلیتی و حقیقتی به نام روح است که این کالبد سایهای از آن است، و این جواسيس همه سَدنه او و از شئون اویند این غذا شبههناک است، غصبی است، مال یتیم است زنهار و دوصد زنهار نخور که برای روحت ناگوار است، این غذای حرام با آن چنان کند که هزاران بار به توان هزاران بار بدتر از خوراک نامناسب با تن.
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۸۸ و ۸۹، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏