ای عزیز! توحیدِ صمدی ناطق است به اینکه یک نظام وجودی ازلی و ابدی است که باطن و ظاهر آن حق است و کثرات که اسماء تکوینی و مظاهر آن به نام خلق اند، به تعبیری از آن وجود مشتق اند؛ {هُوَ الأَوَّلُ وَالآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ}
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۶۶، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💫ماده کائنات مطيع نفس ناطقه انسان کامل به اذن الله تعالی💫
نفس ناطقه انسانی در مسیر تکامل و اشتداد وجودی به جائی میرسد که همان طور بدن و قوای وی در اطاعت او می باشند, موجودات عالم همه به منزلت اعضاء و جوارح او میگردند و ماده کائنات مطيع او میشود که تواند در آنها تصرف کند.
لذا معجزات قولی و فعلی و همچنین مطلق كرامات و خارق عادات مثل علاج اكمه و ابرص و استحالت عناصر مانند برد و سلام شدن نار برای ابراهيم خليل الرحمن و نزول باران از صلات استسقاء و جز آن و بروز خصب ورخاء و تسبيح حصاء و ثعبان شدن عصاء و شق البحر و شق الشجر و شق الارض وشق البحر و احیای أموات و شفای مرضی و اشباه و نظائر این گونه امور همه از تصرف جوهر نفس کامل انسانی به اذن الله تعالی است.
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۱۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
خودسازی مهمترین کار انسان
مهمترین و اساسی ترین کاری که ما در امتداد زمانی خود داریم این است که خودمان را درست بسازیم. هیچ کاری برای انسان مهمتر از درست ساختن خودش نبوده و نیست، و هیچ عمل در قدر و قیمت بدان نمیرسد و به مبنای رصین و فتوای قویم برهان و قرآن، علم و عمل انسان سازند. قرآن عین برهان است و عقل و نقل معاضد یکدیگرند و هر دو در این حکم محکم، متفقاند. اگر انسان من حيث هو انسان باید خودش را بسازد چارهای جز تحصیل علم نافع و عمل صالح ندارد؛ و چون علم و عمل انسانسازند هر یک از ما باید مراقب و مواظب خود بوده باشد که چگونه دارد در شب و روز خود را می سازد...
📗#گنجینه_گوهر_روان، ص ۸۲، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، شکرت که توشه ای جز توکّل ندارم.
فراز ۴۴۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
💫علم طعام انسان 💫
حیات و فعلیت واقعی انسان معارف حقیقی اوست که گوهر ذات او میشوند، حدیث شریفی از غرر احادیث در اصول کافی ثقة الإسلام كلينى رضوان الله عليه مأثور است که زید شحام از حضرت ابی جعفر امام محمد باقر در معنی كريمه ى "فَلْيَنْظُرِ الإنسان إلى طعامه" سؤال کرده است که طعام انسان چیست که خداوند امر فرموده است هر آینه به طعامش نظر کند؟ امام در پاسخش فرمود: طعام انسان علم اوست؛ بنگرد که آن را از چه کسی اخذ می کند.
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۵۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💫جهاد با نفس💫
جهاد با نفس به لحاظ تعلق آن با بدن است که اوصاف سبعی و بهیمی و شیطانی از این تعلق پدید میآید و گرنه روح انسانی با قطع نظر از این تعلق عقل است و صفات عقل ملكى است و به اقتضای سرشت خود ناظر به کمال و دیار مناسب خود است که
"العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان" و چون جهاد با نفس به این عنایت تعلق با بدن است فرمود :
أفضل الجهاد من جاهد نفسه التي (بين جنبيه) باید با آن دشمنان همخانه که قوای حیوانیاند جهاد کرد تا نفس مطمئنه و آرمیده و آسوده خاطر به تکامل و اعتلای خود رو آورد وگرنه در خانه او از تهاجم و تنازع این قوای متضاده حیوانی، غوغا و ضوضائی است که همیشه گرفتار آنها است.
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۱۷، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💫مقام فوق تجرد نفس ناطقه انسانی💫
هر یک از ظرفهای جسمانی را حدّ معینی است که گنجایش، آنها را تحدید میکند، مثلاً پیمانهها و برکهها و دریاچهها و دریاها هر یکی را اندازهایست که بیش از آن اندازه آب را نمیپذیرند، به خلاف نفس ناطقه انسانی که هر چه مظروف او که آب حیات علوم و معارف است در او ریخته شود سعه وجودی و ظرفیت ذاتی و گنجایش او بیشتر و برای فرا گرفتن حقائق بیشتر آمادهتر می شود ، پس این برهان نازل از بطنان عرش تحقیق ناطق است که نفس ناطقه علاوه بر این که موجودی عالی از جسم و جسمانیات و عاری از احكام نشأه طبیعت است که خلاصه موجودی مجرد است ، بیان مقام فوق تجرد نفس نیز هست که مجرد از ماهیت هم هست و او را حد يقف نیست و گوهری فوق مقوله است زیرا مجرد بودن موجودی از ماده غیر از مجرد از ماهیت بودن او و عدم وقوف او در حدّی و مقامی است فتدبّر.
📗#گنجینه_گوهر_روان، ص ۴۷، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، شکرت که فهمیدم که نفهمیدم، و رسیدم که نرسیدم.
فراز ۴۴۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba