eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
akhlag-13.mp3
12.74M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۱۳ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن زاده آملی در درس هشتاد و یكم از معرفت نفس می فرماید: «نكته ای بلند از استادم شادروان جناب علامه آقا سید محمد حسن الهی طباطبائی تبریزی به یادگار دارم، روزی در مزار شیخان قم به حضور مباركش افتخار تشرف داشتم و هیچ گاه در محضر فرخنده اش یك كلمه از دنیا گله و شكوه ای و حرف كم و زیاد مادی نشنیدم. فرمود: آقا! انسانها همچون معادن هستند باید آنها را استخراخ نمود. غرض آن جناب اینكه همچنان كه كوهها دارای معادن طلا، نقره، الماس، فیروزه و غیره هستند، انسانها دارای معادن گوناگون حقایق و معارفند. باید هر كسی كوه وجودش را بشكافد و آن معادن را استخراج كند. یعنی در روانشناسی بكوشد تا آب زندگی از او بجوشد، البته این سخن را عمق دیگر است.» معرفت نفس، علامه حسن زاده آملی، ج دوم، ص 242و 24 @shakhehtoba
🔴 (10) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری ♦️پس انسان ثابت سيال است. سيال است در طبيعت, و ثابت است در گوهر روح كه مغتذى(پرورش یابنده) به صور نوريه مجرده حقائق علميه است. (در روح ثابت است زیرا روح مجرد است و در مجردات حرکت راه ندارد) ♦️ "فلينظر الانسان الى طعامه" [پس انسان باید به غذایش نگاه کند(دقت کند)] انسان من حيث هو انسان(از این لحاظ که انسان است) طعام او غذاى مسانخ(مشابه) اوست. باقر علوم نبيين به زيد شحام در تفسير طعام(در این آیه) فرمود :"علمه الذى يأخذه عمن يأخذه" [(غذا)علم او است که آن را می گیرد(ببیند) از چه کسی می گیرد] ♦️(در تفسیر این حرف امام نیز سخن بسیار است زیرا که در یک مرتبه باید بدانیم این علم در هر جدول وجودی رنگی میگیرد که علامه آن را به بارانی تشبیه می کند که وقتی از آسمان می بارد پاک است ولی وقتی روی زمین می افتد و در این جدول وجودی قرار می گیرد آلوده می شود لذا باید علم را از شخصی که جدول وجودی اش را لایروبی کرده بگیریم و در مرتبه دیگر در واقع افراد به ما علم نمی دهند بلکه آن ها معد می شوند تا از بالا برای ما علم بفرستند و می توان معنای این حرف امام را این گونه گفت که همین توجه کردن به این آمدن علم از بالا باعث ترقی ماست و باعث می شود که کم کم دیگر مستقیم از بالا حقایق را بگیریم بدون دخالت عوالم پایین تر البته این سخن را بطون معانی فراوان است.) ♦️غذا با همه اختلاف انواع و ضروب(اقسام) آن, مظهر صفت بقاء و از سدنه(خدمت گزاران) اسم قيوم و با مغتذى مسانخ(مشابه) است و تغذى(خوردن) حب(دوست داشتن) دوام ظهور اسم ظاهر و احكام آن است. (غذا ظهور صفت بقا و وسیله ای برای ظهور اسم قیوم است(خدمت گزار اسم قیوم است) و در هر موطنی با خورنده اش مشابهت دارد زیرا که غذا خورنده به آن غذا قائم است و میل به خوردن همان دوست داشتن برقرار ماندن اسم ظاهر است(زیرا که تمام موجودات که بر اثر تجلی اسم ظاهر حق به وجود آمده اند بدون غذا که ظهور صفت بقا است فانی اند و دیگر برقرار نیستند پس اسم ظاهر دیگر دوام ندارد و تجلی اش از بین می رود در نتیجه میل به غذا خوردن حب دوام ظهور اسم ظاهر و احکام آن است)) 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«در همه حال، استادم حكیم متأله آیت الله آقای محمد حسن قاضی طباطبایی تبریزی مشهور به الهی «اعلی الله مقامه» پیوسته مرا به مراقبت و نگاه داشتن ادب در برابر خداوند و محاسبه نفس بسیار توصیه می فرمود و من نفحات انفاس شریفش و بركات فیوضات منیعش را فراموش نمی كنم.» رساله لقاء الله، علامه حسن زاده، ص 191. @shakhehtoba
akhlag-14.mp3
13.86M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۱۴ @shakhehtoba
🔴 (11) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری ♦️حقائق علميه صور فعليه اند كه به كمال رسيده اند و حركت در آنها راه ندارد وگرنه بايد بالقوه باشند و لازم آيد(نتیجه می شود) كه هيچ صورت علميه اى متحقق نباشد و به فعليت نرسيده باشد. ♦️(صورت علمیه می تواند محقق باشد یا نباشد ولی حقایق علمیه یعنی صورت های علمیه ای که محقق اند و به فعلیت رسیده اند) ♦️پس علم و وعاى علم مجرد و منزه از ماده و احكام آنند. (همان طور که گفته شد غذا که در اینجا علم باشد با غذا خورنده مشابه است و اکنون که فهمیدیم که حقائق علمیه صور فعلیه اند پس مجرد از ماده اند و وعای علم(یعنی انسان) که مشابه آن است هم مجرد از ماده است. برای بهتر فهمیدن این مطلب به دروس معرفت نفس مراجعه شود.) ♦️و چون انسان ثابت سيال است, هم براهين تجرد نفس در وى بر قوت خود باقى است, و هم ادله حركت جوهر طبيعت صورت جسمانيه. (ثابت است از این حیث که روح او مجرد است و حرکت در او راه ندارد و از این حیث که جسم دارد و اجسام حرکت جوهری دارند سیال است(گرچه این جسم منظور فقط جسم مادی ظاهری نیست...)) بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba