eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال شاخه طوبی
بیان خاطره ای از علامه محمدتقی آملی رحمةالله در بیان حضرت علامه حسن زاده آملی عارفان را در تجدد امثال اشعار بسیار لطیف است، از آن جمله مجدود بن سنایی غزنوی فرماید:  عارفان هر دمی دو عید کنند - عنکبوتان مگس قدید کنند عارف شبستری در گلشن راز فرماید:  جهان را نیست مرگ اختیاری - که آن را از همه عالم تو داری  ولی هر لحظه می گردد مبدل - در آخر هم شود مانند اول  همیشه خلق در خلق جدید است - وگر چه مدت عمرش مدید است  همیشه فیض فضل حق تعالی - بود از شأن خود اندر تجلی  از آن جانب بود ایجاد و تکمیل - وزین جانب بود هر لحظه تبدیل  جهان کل است و در هر طرفة العین - عدم گردد و لا یبقی زمانین  دگرباره شود پیدا جهانی - به هر لحظه زمین و آسمانی  @shakhehtoba
بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین درد دل علامه حسن‌زاده آملی با یک پزشک این متن، نامه ای است از علّامه حسن زاده که در سال 1349 خطاب به رفیق شفیقشان، دکتر حسن سپهری نگاشته اند و حاوی دقائق و لطائف زیادی برای پزشکان و غیرپزشکان است:   *چند فرقه که سرتاپا عبرت هستند، از گورکن تا پزشک! بسم‌الله کلمة المعتصمین وجود مبارکت همه خیر است و نیات مقدست همه خیر، خدای متعال خیرات و برکاتش را بیشتر فرماید، گرچه تقدیم نامه به طول انجامید، ولی آن جمال حسنی که زینت سپهر جان است شمس فروزان، حسن سپهری است، یکی از نام‌های بزرگ الهی، طبیب است و دیگر شافی، یا طبیب یا شافی. آقای عزیز! چند فرقه شب و روز کارشان سر تا پا عبرت است، ولی خودشان اغلب و اکثر بی‌خبر: یکی از آن‌ها این دعاگو که همواره با کتاب و سنت و محراب و منبر و حرف بهشت و جهنم و امثال اینگونه امور است، ولی گویا برایش فقط صنعت و بازار است. از هزار حرف‌ها و کرّ و فرّها و امر و نهی‌ها یکی را اگر در خودش پیاده می‌کرد، اکنون می‌بایستی چون ملائکه اُولی اَجْنِحَه باشد. دوم اطبا و دکترهای داروساز - البته دور از جنابت دکتر حسن آقا سپهری - که می‌بینند این همه بیماری‌های گوناگون از درد می‌نالند و برای معالجه امراض جسمانی خودشان تا چه حد در اضطراب و ناراحتی هستند و با چه حرص و ولع به اطبا رجوع می‌کنند و با چه اشتها دارو می‌خرند و می‌خورند، نه آنان در راه چاره بیماری‌های روانی خودند و نه اینان، هم پزشک بی‌خبر است و هم بیمار، هم طبیب مریض است و هم مریض! گر مسلمانی از این است که حافظ دارد/آه اگر از پی امروز بود فردایی دیگر گورکن‌ها که پشت هم روزانه چه قدر مرده‌ها را در قبر می‌گذارند و خودشان قساوت و غفلت دارند، گویا این گونه شغل‌های بنده و جنابعالی و گورکن قساوت و غفلت می‌آورد و انسان بدان‌ها معتاد می‌شود، خدای متعال عاقبت را خیر کند. هنوز آقای دکتر حسن آقای سپهری جوان است، إن‌شاءالله تعالی عمرش که از 120 سال متجاوز شد، آن وقت تسبیح در دست می‌گیرد و مثل دیگر خشک مقدس‌های روزگار بِس‌بِس می‌کند و در آن گاه سعادت خویش را تأمین و تحصیل می‌کند، آرزو برای جوانان عیب نیست. * من اگر در خوابم جنابعالی چرا در خواب باشی! شاید افرادی باشند که نگذارند دوست عزیزم به فکر خود باشد و یا اقتضای عصر اجازه نمی‌دهد و یا آقا خیال می‌کند اگر خویشتن را دریابد چه خواهد شد؟! نه مزاحم کارت هست نه مانع بازارت، اینکه هستی و هر چه داری و البته هزار بار از آن بهتر خواهد شد بلکه بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر، این خداوند صادق‌الوعد است که می‌فرماید: « لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَی وَ زِیَادَةٌ» و می‌فرماید: «لَهُم مَّا یَشَاؤُونَ فِیهَا وَلَدَیْنَا مَزِیدٌ»، خواهی فرمود: آیا خودت بیداری یا واعظ غیرمتعظی؟ عرض می‌شود: من اگر در خوابم جنابعالی چرا در خواب باشی. من اگر نیکم و ار بد تو برو خود را باش/هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت خواهی فرمود: این بیداری چیست و از کجا باید به دست آورد و بیدار کیست؟ و به قول سنایی: عالمت خفته هست و تو خفته/خفته را خفته کی کند بیدار؟ عرض می‌شود که جناب دوست «لاتأخذه سنةٌ و لانومٌ» و فرمود: «وَالَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» و فرمود: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ». عاشق که شد که یار مراو را نظر نکرد/ای خواجه درد نیست و گرنه طبیب است *درد ما را عشق درمان است و بس! خداوند متعال دل دوستان را به انوار معرفتش منور فرماید و به محبت واقعی به پیغمبر و آل پیغمبر(صلّی الله علیه و آله وس) که کاروان سعادتمند توفیق مرحمت کند، در این روزها چند بیتی بلغور کرده‌ایم، به عنوان هدیه اهدا شد: باز پیک روضه رضوان عشق/ خواند ما را جانب سلطان عشق کای همایون طائر عرش آشیا/ وقت آن شد تا شوی مهمان عشق مرحبا ای پیک فرخ‌فام دوست/ ای یگانه محرم دیوان عشق گرچه مهمانی است در آغاز کار/عاقبت باید شدن قربان عشق درد ما را عشق درمان است و بس/ بعد از این دست من و دامان عشق عشق را بنگر که این خورشید و ماه/ شمع عشاقند در ایوان عشق این همه گل‌های زیبای جهان/ سایه‌هایی هست از بستان عشق ای خوش آن شوریده دل باخته/ از صفا شد بنده فرمان عشق
درخواست علامه برای یک پزشک حبیبم حَسَنا [دکتر حسن سپهری]! گر چه داروی دردها در دست تو است، ولی از آنکه هر درد را درمان دهد درخواست دارم که دل پردردی دهدت که جز داروی سوز و گداز عطار عشق درمانش نبود که دل بی‌درد، گوشت پاره‌ای سرد است نه جان دارد نه جانان، از روز جدایی تاکنون در اندیشه نوشتن نامه‌ام، ولی شرمسارم که چه ریسم و چه نویسم. در جامع کافی از کشّاف حقایق حضرت امام صادق(ع) روایت است: «التواصل بین الاخوان فی الحضر التزاور و فی السفر التکاتب» یعنی وصلت میان برادران در حضر به دیدار یکدیگر است و در سفر به نامه‌نگاری. از این رو خواستم که بدین بهانه به آن دوست یگانه دیداری شود و پیمان دوستی پایدار و استوار، ندانم دوستم در چه کار است، در خواب است یا بیدار است؟ در شب سَهَر دارد یا نه، سهرش در احیای سحر است یا افشای سَمَر. در اندیشه سرای جاویدان به کجا رسیده است. آیا بدین گفتارم کار بسته است یا نه: در فکر شبانه روح نیرو گیرد/ چون ماه ز آفتاب پرتو گیرد در فکر نشین که مرغ عرشی دلت/ پروازکنان جانب مینو گیرد امروزش بهتر از دیروز است یا نه، گاهی آه آتش سوز دارد یا نه. وقتی دیده اشکبار دارد یا نه، در حضور و مراقبت به سر می‌برد یا در جهل و غفلت، این گفتارم را چون حلقه در گوش کرده است یا نه. سرمایه راهرو حضور و ادب است/آنگاه یکی همت و دیگر طلب است ناچار بود رهرو از این چار اصول/ورنه به مراد دل رسیدن عجب است در خلسه ملکوتی است یا غفلت مُلکی، یا بندگان خدا به خصوص با زیردستان به ویژه با همسر و فرزندان نیک مهربان است یا نه. به فکر گذشتگان هست یا نه. حبیبم حسنا! دغل دوستان گرفتارت نکنند. مبادا روزانه با قرآن کریم که عهد خدای متعال است تجدید عهد نکنی. حبیبم حسنا! خردمند پرهیزکار از مرگ هراس ندارد، مرگ او را زیان نرساند، بلکه سود دهد، گویم که نمرد زنده‌تر شد. حکیمان گفته‌اند که اگر نفس را مشغول نداری او تو را به خود مشغول می‌کند و گفتند روح از پر خوردن جسم می‌شود و جسم از کم خوردن روح می‌گردد. * از مکر زنان اگر آگاهی از مکر دنیا ایمن مباش امام صادق(ع) فرمود: در خانه‌ای که خوانندگی(غناء) می‌شود از نزول بلاهای دردناک ایمن نیست و دعا مستجاب نمی‌شود و فرشتگان نازل نمی‌شوند و خدای متعال از اهل خانه اعراض نموده و روی رحمت برگردانیده است. حبیبم حسنا! دنیا به مثل زنی زیبا و ‌آراسته است، از مکر زنان اگر آگاهی از مکر دنیا ایمن مباش، با مردم باش و بی‌مردم باش، نه می‌شود با مردم بود نه می‌توان بی‌مردم. خدای، نور حضورت دهاد و سوز و شورت را افزون کناد که از این بنده شرمنده دستور نماز شب خواستی: 1- چون از خواب بیدار شدی بگو: «اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِی اَحْیانِی بَعدَ مَا اَماتَنِی وَ اِلَیهِ النُّشُورُ». 2- بعد از وضو 11 رکعت نماز می‌خوانی که 8 رکعت از آن نماز شب است و دو رکعت شفع و یک رکعت وتر. هیچ یک اذان و اقامه ندارد، همه دو رکعتی‌اند، مگر وتر که یک رکعت است و در هر دو رکعت یک سلام «السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته» کافی است و همچنین در وتر. 3- در قنوت نماز وتر چهل مؤمن را دعا می‌کنی، مثلاً «اللهم اغفر لفلان»، بعد از آن هفت بار می‌گویی: «هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِکَ مِنَ النَّارِ» و پس از آن هفتاد بار می‌گویی «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ» و بعد از آن سیصد بار می‌گویی: «العفو» و نماز را خاتمه می‌دهی. نامه ها و برنامه ها @shakhehtoba
هو فراگیری علوم و علم شریف جفر و علم شریف رمل از حضرت علامه ذوالفنون نقل است که جفر به یاعلیم و رمل به یا خبیر است. در یک اربعین هر شبانه روزی هشت هزار و هفتصد مرتبه کلمه ی مبارکه ی علیم بدون یا ندا و با مدّ یای علیم برای انسان معلوم و منکشف می گردد. یکی از اساتید بزرگوارم اعنی آیت الله آقا سید محمد حسن الهی تبریزی از استادش عارف بی دلیل حضرت علامه آیت الله آقا سید علی قاضی (قدس الله نفسه الزکیه) نقل فرموده است که آن جناب اعلی الله مقامه این دستور را مرحمت فرمودند که قریب نصف شب دو رکعت نماز و بعد آن آیه آخر سوره ی مبارکه ی فتح(محمد رسول الله واللذین معه ) تا آخر آیه مفتاح علم جفر است جناب استاد نام برده ام رضوان الله علیه در مورد دستور نخستین علیم فرمودند: که مرحوم جد من آیت الله سید محمد حسین طباطبایی(قدس سره) در علم جفر ماهر بوده است و هنوز نوشته هایی از ایشان در امور داریم وقتی ایشان را احضار کردم و از ایشان تقاضا کردم که این علم را به من بیاموزد در جواب گفت: استادی که آن را به من آموخت از من عهد گرفت که به کسی نگویم! این باره تشریف بردند بار دیگر ایشان را احضار کردم و به ایشان عرض کردم که آقا شما آن شخص را به ما معرفی کنید ما خودمون از ایشان اجازه و تعلیم بگیریم در جواب فرمودن که بخاطر عهد این کارم نمیکنم ولی ریاضت تحصیل رو به شما تعلیم می دهم و آن این است که به مدت 40 یوم کلمه ی علیم را بی حرف نداء و به مدّ یای علیم در هر شبانه روزی 8700 مرتبه . . . منبع: 1001 کلمه جلد 3، ص 408 . . @shakhehtoba
💕 رمز رستگاری؛ رهایی در دریای توحید 💢حضرت علامه حسن‌زاده آملی(حفظه‌الله): ✍《خویشتن را به کن و او را خود بگیر که تواناتر و داناتر و باوفاتر و مهربان‌‌تر و پاینده‌‌تر از او نخواهی یافت.》 📚هزار_و_یک_نکته @shakhehtoba
4_5773956146419206539.pdf
562.4K
📜رساله علم و دین 🔹متن پرسشهای دکتر گلشنی و پاسخهای علامه حسن زاده آملی در باب رابطه 🔹در سال 1375ُ دکتر طی نامه ای، هشت سوال در مورد ارتباط علم و دین از محضر حضرت پرسیدند و ایشان به این هشت سوال مهم پاسخ دادند. 🔹همچنین در همان سال، یکی از شاگردان برجسته علامه، حضرت حجت الاسلام و المسلمین داوود صمدی آملی در چهل جلسه به شرح رساله فوق پرداختند. 🎤فایلهای صوتی شرح رساله علم و دین را در لینک زیر میتوانید بیابید👇 http://zolfonun.blogfa.com/post/191 @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
خواص شرف شمس در نوزدهم فروردین ؛ سيزده حرف باشد اينصورت هريكي در صفا چو باغ اِرم چار حرف وي است از تورات چار ز انجيل عيسي مريم پنج حرف دگر ز قرآن است اسم اعظم همين بوَد فاِفهم اي تويي حامل چنين اسما ايمني از همه بلا و سقم نگزد مار و عقربت هرگز نشوي تا تويي غمين و دژم از وبا و علل تو آزادي وز تب و درد و جملگي الم 📚 هزارويك نكته حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
👈مطالب هرزه ✳️حدیثی از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) هست که امام علی (علیه‌السلام) در یکی از کوچه‌های کوفه در حین عبور، جوانی را دید که سرگرم خواندن تصنیف‌های هرزه است. آقا به آن جوان فرمود: ای جوان تو داری کتاب وجود خودت را با چه چیزهایی پر می‌کنی؟ تصنیف‌های هرزه برای چه باید در دفتر دل بنگارید که خیلی با ارزش است. دفتر حق است دل، به حق بنگارش نیست روا پر نقوش باطله باشد 🔹چرا به جای اشعار آلوده، اشعار حکیمانه در دفتر دل نباشد؟ چرا به جای تصنیف‌های هرزه، علوم، معارف و فرهنگ قرآنی و حقایق اسلامی در دفتر وجود انسان حک نشود؟ از کوزه همان برون تراورد که در اوست. ⬅️گفتگو با علامه ⬅️علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
♦️به حقیقت بگو: 💢آیت الله صمدی آملی: ✍《مهم نیست در چه پیشه و شغل و کسوت و لباسی باشی در هر لباس باش و خداشناس باش. از حضرت استادعظیم الشانم حضرت علامه حسن‌زاده آملی روحی فداه شنیدم که فرمودند: شهید صیاد شیرازی در مسیر خودسازی تا لحظه شهادت در تحت توجهات ولایت ایشان بوده است. مهم نیست که سپاهی باشی یا ارتشی فقط و بگو: 《 》 گر کام تو بر نیامد آنگه گله کن》 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحمت امنتانی و رحمت وجوبی: سلطان بحث از رحمت امتنانی و وجوبی را از فص سلیمانی فصوص الحکم باید طلب نمود.  مراد از رحمت امتنانی و وجوبی همان رحمت عامه رحمانیه، و رحمت خاصه رحیمیه است؛ که در بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده و بعنوان تابلوی رحمت الهی در صدر سوره های قرآنی قرار گرفت.  و اسم شریف الرحمن حکم عامی است که شامل رحمت به همه موجودات به رحمت وجودیه عامه یعنی صادر اول و رحمت خاصه رحیمیه می شود. و انسان کامل چون مظهر اتم این رحمت عامه است لذا بدین شان از شوون خود بعنوان حشمت الله نام نهاده می شود و او را در عوالم وجودی هیچ حجابی نیست و از همین لطیفه بر سر رجعت نیز می شود راه پیدا کرد. فتدبر  و اگر تابلوی رحمت الهی و در حق تعالی تابلوی رحمت رحمانی و رحیمی شد بدان جهت است که دو اسم شریف الرحمن و الرحیم از اسماء جمالی اند که همگان را بطرف خویش جذب می کنند و می ربایند و الا اگر این تابلوی شهر و مدینه حق سبحانه و تعالی بسم الله المنتقم الجبار و یا باسم الواحد القهار و یا اسمای جلالی دیگر بود جذاب نبود و از شدت دهشت و وحشت احدی را میل و شوق به آن حقیقت غیر متناهی نمی بود. لذا جناب سلیمان حشمت الله نیز نامه اش را مصدر به بسم الله الرحمن الرحیم فرمود تا بلقیس را به باب رحمت عامه و خاصه دعوت نماید. و این نیز برای شخص و یا فرد خاص نیست بلکه:  بر ضیافتخانه فیض نوالت منع نیست - در گشاده است و صلا در داده خان انداخته  إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا چو رحمت امتنانی و وجوبی است - مر عارف را ز کن حظ ربوبی است @shakhehtoba
شیخ الرئیس ابن‌سینا متوفی ۴۲۸ه.ق در رساله معراجیه ص۱۵ گوید: عزیزترین انبیا و خاتم رسولان صلی‌الله‌علیه‌وآله چنین گفت با مرکز حکمت و فلک حقیقت و خزینه عقل امیرالمومنین علیه‌السلام که: " یَا عَلِیُّ ؛ إذَا رَأَیْتَ النَّاسَ یَتَقَرَّبُونَ إلَی خَالِقِهِمْ بِأَنْوَاعِ الْبِرِّ، تَقَرَّبْ إلَیْهِ بِأَنْوَاعِ الْعَقْلِ حَتَّی تَسْبِقَهُمْ " ای علی؛ چون می بینی مردمان زمانه ات را که با انواع گوناگون از أعمال صالحه و خیرات و مبرّات و نذورات و از اين قبيل كارها به خالقشان تقرّب مي جویند، تو به أنواع ادراکات معقولیّه و علوم انسانیّه و ارتقای فکری و كسب علوم و معارف و تفكر و تعقل به خدای خود تقرّب بجوی، كه از همۀ آنان سبقت خواهی گرفت. و اینچنین خطاب جز با چون او بزرگی راست نیامدی که او در میان خلق آنچنان بود که معقول در میان محسوس.. 📚 هزارویک نکته حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 برنامه «تجلی قرآن در آثار حضرت استاد علامه حسن زاده آملی حفظه الله» 🎞️ پخش از شبکه قرآن در ماه مبارک رمضان @shakhehtoba
تلویزیون علامه حسن زاده آملی   حجت الاسلام میرزا احمد اسدی :علامه حسن زاده آملی به مناسبتی می گفتند ((کتاب وافی مرحوم فیض کاشانی تلویزیون من است و اگر طلبه ها وقت بیکاری سراغ تلویزیون می روند من به  سراغ "وافی" می روم)) منبع: آخرین نیوز @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار علامه حسن زاده آملی با آیت الله تألهی يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ بالاترین ذکرها ذِکرَ اللَّهِ عِنْدَ مَا أَحَلَّ وَ حَرَّم @shakhehtoba