بدانكه قرآن اگر چه يك حقيقت است اما آن را به حسب نزول مراتب بسيار است و به لحاظ مراتب، اسامی گوناگون و در هر نشأه اسمی خاص مطابق آن نشأه دارد. چنانكه انسانِ كامل يك حقيقت است و آن را اطوار و مقامات و درجات بسيار است و در هر طور و مقام، اسمی خاص دارد.
قرآن در عالَمی مجيد ناميده مي شود، و در عالمی عزيز، و در عالمی علیٌ حكيم، و در عالمی كريم، و در عالمی مبين و در عالمی حكيم. و اينها اسامی است كه در قرآن از آنها اسم برده شد و آن را هزاران اسم است كه شنيدن آنها با اين گوش سر امكان ندارد وانگهی
معانی هرگز اندر حرف نايد
كه بحر قلزم اندر ظرف نايد
و اگر در عالَم عشق حقيقی و محبت الهی دارای گوش باطنی هستی توانی آن نامها را بشنوی و آن اطوار را بنگری..
📚 هزارويك كلمه. حضرت علامه حسن زاده
آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• بعد یک وقتی به #ساحل مقصود رسید
می گویند #آقا شما نوبتتان تمام شده
الدنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ
هر گونه خود را که ساختی
درست کردی خودت را
و این نشئه برای این است که ما خودمان درست بسازیم
شما وقت تان به سر آمده است
به سوی #ابد رهسپار هستید
و دیگر ما #ابدی_هستیم
یعنی هستیم که هستیم
دیگر زوال و #هلاک و #فنا و اضمحلال و بوار و نابودی و این ها
راه ندارد در حریم وجود ما
و بعضی تعبیرات که شایع هست
عرض کردیم این طوری نباشد
که نیست صورت آیات و روایات
نیست که فلانی فوت کرده
فوت تباه شدن است
هیچ کس #فوت نمی کند
وفات است
اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ
و توفی اخذ شئ است به تمامه
مثلا یک مشت گندم این جا هست
آدم دستش را باز می کند
اگر تمام این دانه های #گندم را #چنگ زده جمع کرده
توفی کرد
حالا
يَتَوَفَّاكُمْ
يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ
آن شیئیت شئ که حقیقت #انسان است
آن توفی می شود
همه گرفته می شود به سوی عالم دیگر
آنی که اینجا مانده است
انسان نیست
قشری است لباسی است که این جا می گذارد
قشرهای دیگر را این جا می گذارد
آنی که حقیقت شماست
تشخص شماست
واقعیت شماست
او را توفی کرد
اخذ به تمام کرد
بله انسان حالا دیگر ابدی هست
هستیم که هستیم
و هرگونه خودمان را ساختیم
و شب و روز داریم خودمان را می سازیم
و ما کاری مهم تر از خود سازی نداریم
و ساختن ما این است که این دو تا بال علم و عمل را بپروارنیم
و به صورت انسان محشور بشویم
و انسان بوده باشیم.
#علامه_حسن_زاده_آملی
بارها از ما شنيده ايد كه گفتيم اعمال شما بذرهايي است كه در مزرعة جانتان مي افشانيد. پس:
هربوي كه از مشك و قرنفل شنوي
از دولت آن زلف چو سنبل شنوي
گر نغمه بلبل از پي گل شنوي
گل گفته بود گرچه ز بلبل شنوي
منبع: رساله حج
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
سیده نساء اولین و آخرین
در علل الشرايع
به اسنادش از عيسى بن زيد بن على عليه السلام
روايت كرده است كه گفت :
از ابو عبد الله امام صادق عليه السلام شنيدم كه :
فاطمه عليه السلام بدين علت محدثه ناميده شده است
كه ملائكه از آسمان فرود مى آمدند و او را ندا مى كردند،
چنانكه مريم فرزند عمران را ندا مى كردند،
پس مى گفتند:
اى فاطمه !
خداوند تو را برگزيد و پاكت گردانيد
و تو را بر همه زنان عالميان برترى داد.
اى فاطمه !
پروردگارت را فرمان بردار باش
و سجده كن
و با ركوع كنندگان ركوع كن
و ملائكه را حديث مى كرد و ملائكه او را حديث مى كردند.
با ملائكه سخن مى گفت و ملائكه با او سخن مى گفتند
پس در شبى به ملائكه گفت :
آيا مريم دختر عمران برتر از همه زنان عالميان نيست ؟
ملائكه گفتند:
همانا كه مريم سيده زنان عالم خودش بوده است
و خداوند عزوجل تو را سيده نساء عالم خودت
و عالم مريم و سيده نساء اولين و آخرين گردانيده است.
شرح فص حكمة ، ص 368 و 369
علامه حسن حسن زاده آملی
(علیه الرحمه)
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علامه_حسن_زاده
#حسن_زاده_آملی
حضرت علامه حسن زاده آملی:
خوراک، خواب، کار و زندگی را اندازه است. میانه روی مایه بلندپایگی، ارجمندی و نیک بختی است.
کتاب نامه ها و برنامه ها صفحه ۶۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علامه_حسن_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدی_آملی
#آیت_الله_صمدی_آملی
#تجلی_اعظم
#عارف
#فیلسوف
احد آنست که جزء ندارد، واحد آنکه شریک ندارد.
هر واحدى احد نیست مانند چیزهایى که منحصر در فردند چون عرش و کرسى و مثل جبرئیل و میکائیل که در یک جزء با دیگران شریک اند مثل عرش به یک معنى که با سایر اجسام در جسمیت، و جبرئیل با سایر ملائکه در جوهریت و تجرد. و خداوند در هیچ صفت ذاتى با کسى شریک نیست چون ذاتش مرکب میشود. و اگر گویى در وجود مشترکند گوییم که هیهات با وجود او دیگران وجود ندارند.
نکته 746 هزار و یک نکته
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• 💡همه چیز مسخّر تو انسان است
فَتَبارَکَ الله اَحسَنُ الخالِقین😍
درهرچیز تأمل کنی عجیب تر از خودت پیدا نمیکنی
و همه اسیر و مسخّر تو ست
#علامه_حسن_زاده #علامه_طباطبایی #علامه_حسنزاده #علامه_حسنزاده_آملی
#علامه_حسن_زاده_آملی #علامه_حسن_زاده_آملي
#إنسان #نفس_طاهر #مسخر #مسلط
#نظام_هستی #ظاهر #باطن #خالق #مخلوق
اعلامیه «خلع شاه از سلطنت» یکی از مهمترین اعلامیههای دوران نهضت اسلامی است که نام علامه حسنزاده آملی نیز ذیل آن مشاهده میشود.جریان این اعلامیه از این قرار است که در محرم سال 1399 برابر با آذر ماه 1357، به دنبال دعوت روحانیت مبارز تهران و فضلا و استادان حوزه علمیه قم از مردم جهت شرکت در راهپیمایی «تاسوعا و عاشورا»، در سرتاسر کشور تظاهراتی گسترده علیه رژیم پهلوی برگزار شد. در این روز مردم خواستار برچیده شدن بساط سلطنت و خلع شخص شاه از رأس امور شدند. بنابراین اساتید و فضلای حوزه قم در خواست مردم را مبنا قرار دادند و طی بیانیهای صریح، خلع شاه از سلطنت و غیرقانونی بودن تمام مناصب دولتی اعم از دولت غیرقانونی ارتشبد ازهاری، کلیه استانداران، فرمانداران و بخشداران کشور را به مردم ایران و سران کشورهای دنیا اعلام کردند و به دولتهای خارجی هشدار دادند هرگونه پشتیبانی و همکاری و عقد قرارداد با این رژیم فاقد اعتبار قانونی بوده و مصداق بارز نقض حقوق بشر است.
صدور این بیانیه در موقعیتی که هنوز شاه در ایران به سر میبرد و دولت نظامی ازهاری همچنان به سرکوب مبارزان و مجاهدان مشغول بود، از اهمیت ویژهای برخوردار است. وقتی متن این بیانیه آماده و توسط اساتید و فضلای انقلابی قم امضا شد، طی جلسهای دیگر قرار بر این شد که به امضای استادان در قم بسنده نشود و برای اخذ امضای علمای اعلام و مبارز شهرستانها نیز اقدام شود.
در این اعلامیه با اشاره به این موضوع که «ملت نستوه و آگاه ایران داوطلبانه و شجاعانه در دو روز تاسوعا و عاشورای سال جاری (19 و 20 آذر 1357) راهپیمائی عظیم و بیسابقهای را در سراسر کشور ترتیب داد و با صراحت هر چه تمامتر در قالب شعار پلاکارد و قطعنامه مخالفت خود را با شخص شاه و رژیم شاهنشاهی بیان داشت و خواستار تشکیل جمهوری اسلامی به رهبری نائب الامام حضرت آیتالله العظمی خمینی دامظله شد. ملت ایران در این رفراندم صد در صد آزاد که مورد تصدیق مراجع عالیقدر بود و خبرگزاریهای بزرگ دنیا هم گزارش آن را دادهاند رأی صریح خود را داد.» آمده است:
«ما امضاء کنندگان ذیل، با در نظر گرفتن رفراندم مذکور وظیفه مذهبی و ملی خود میدانیم که رسماً به شخص شاه و دولت و ارتش و مقامات وزارت کشور و همچنین به دولتهائی که با کشور ما رابطهای در حد تبادل سفیر دارند از طریق سفارتخانهها ابلاغ نمائیم که:
1- شاه و رژیم شاهنشاهی به هیچ وجه پایگاهی در میان ملت ندارد. و مردم حتی در زیر فشار سرنیزه و مسلسل هم آن را تحمل نمیکند و قهراً شاه از مقام خود مخلوع و سلطنت او غیر قانونی است و فوراً باید کنارهگیری خود را اعلام دارد و بساط شاهنشاهی برای همیشه باید از این مملکت برچیده شود.
2-هر چه زودتر میبایست حکومت جمهوری اسلامی زیر نظر نائب الامام حضرت آیتالله العظمی خمینی دامظله تشکیل گردد.
3- دولت نظامی ازهاری و هر دولتی که از طرف شاه مخلوع شکل بگیرد غیر قانونی است.
4- امرای ارتش و افسران[و] درجهداران که ارتش ملتند لازم است که به ملت بپیوندند و به هیچ وجه از شاه مخلوع و رژیم مردود اطاعت و جانبداری نکنند و تمام نیروی خود را برای برآوردن خواستههای ملت بسیج نمایند.
5- کلیه استانداران و فرمانداران و بخشداران و رؤسای دوائر که خدمتگزاران ملتند لازم است به ملت پیوسته از دولت غیرقانونی اطاعت نکنند.
6- دولتهای خارجی توجه داشته باشند که شاه و دولت او از نظر ملت ایران غیرقانونی و غاصب میباشد و هرگونه همکاری و پشتیبانی از شاه نقض حقوق بشر و دشمنی با ملت ایران است و هر نوع قرارداد سیاسی نظامی و اقتصادی و فرهنگی و غیر آن با دولت ایران ارزش و اعتبار قانونی نخواهد داشت.»
@shakhehtoba
انسانی که طهارت داشته باشد ، خوابهای خوش میبیند و در خواب نفس ناطقهی او به سلسلهی طولی موجودات ارتباط پیدا میکند و سعهی وجودی مییابد و خوابهایی را میبیند که خیلی دیر تعبیر میشوند. زیرا او خیلی بالاها را در آن خوابش خوانده که تا آنها از آن مرتبهی بالا به پایین تنزّل یابند طول میکشد، برخلاف خوابهای دمدستی این نشئه که خیلی زود تعبیر میشوند ، معلوم میشود که خواب بیننده قوی نشده که بالاترها را بخواند.
📚 دروس شرح فصوصالحکم قیصری / علامه حسنزاده آملی / جلد۲/ فصل پنجم
#علامه_حسن_زاده #علامه_حسنزاده_آملی #علامه_حسن_زاده_آملی #حسن_حسن_زاده_آملی #حسن_زاده_آملی #استاد_صمدی_آملی #صمدی_آملی #فصوص_الحکم #علامه_قیصری #علامه_طباطبایی #تعبیرخواب #تعبیر_خواب #خواب #ن_والقلم_ومايسطرون #یا_امام_رضا #آیت_الله_قاضی #مازندران #آمل #ایرا #لاریجان #طلسمات #طلسم #جفر #علم_اعداد #علما #عرفان #ابن_عربی #محی_الدین_ابن_عربی #طهارت #آیت_الله_بهجت
واکنش به حوادث سیاسی ایران و چهلمین روز شهدای 17 شهریور
از دوم مهر ماه 1357 اعتراضات مردمی علیه رژیم پهلوی حرکت رو به رشد خود را آغاز میکند. علّت آن محاصرهی بیت امام خمینی در نجف اشرف از اوّل مهر ماه بود که موجب تظاهرات خونین و اعتراضات مردمی در سرتاسر کشور گردید. پانزده مهرماه آغاز اوج تظاهرات و درگیریهای خیابانی است. بنابر این متعاقب این اوضاع سیاسی و در آستانه چهلم شهدای 17 شهریور، آیتالله حسنزاده آملی به همراه جمعی از علمای حوزهی علمیه ی قم روز 17 مهرماه 1357 در اعلامیهای درباره حوادث سیاسی ایران اعلام موضع میکنند. در این اعلامیه با اشاره به این که «در طول تاریخ همواره پیامبران خدا و پیشوایان دینی و پیروان راستینشان در راه خدا، علیه جباران و ستمگران به پیکار برخاستند و تا آخرین دم، ضعف و سستی و زبونی به خود راه ندادند.» آمده است:
«ملت اسلام که بر ضد بیدادگری و بیدینی به پا خواسته و در کمتر از یک سال هزاران قربانی داده، تکیه گاهی جز خدا و نیروهای خدا داده، ندارد. جامعهی مسلمان ایران میداند که ابرقدرتها برای بلعیدن ثروتهای ما چنگ و دندان تیز کردهاند و رژیمهای دست نشاندهی خود را بر ملت مسلمان مسلط نموده، به نام طرفداری از صلح جهانی مردم بیگناه را به آتش و خون میکشند و زیر ماسک پشتیبانی از حقوق بشر، حق تودههای ستمکش را پایمال میکنند.» در قسمت دیگری از این اعلامیه محاصره بیت امام در نجف محکوم شده است: «ملت ما رفتار غیر انسانی رژیم بعثی عراق را در مورد محاصره منزل بزرگ رهبر دینی حضرت آیتالله العظمی امام خمینی و همدستی با هم پیمانان اسراییل و سلب آزادی از سرسختترین دشمن صهیونیسم، محکوم میکند. رژیمی که هر لحظه به شکلی در میآید؛ یک روز با دولتی به جرم تأمین نفت اسراییل غاصب و حکومت نژادپرست و آدمکش رودزیا و آفریقای جنوبی مبارزه میکند و روز دیگر با همان دولت طرح دوستی و همکاری میریزد. از یکسو از تأسیس صندوق نه میلیارد دلاری، برای جلوگیری از معاهدهی صلح دروغین با اسراییل دم میزند و از سوی دیگر علیه پرچمدار نهضت ضد صهیونیسم با دوستان دیرین اسراییل تبانی میکند.»
محکوم نمودن جنایات رژیم در کشتار مردم در 17 شهریور از دیگر مسائل مورد اشاره در این اعلامیه است: «مردم ما از رژیم دست نشانده ی ایران توقعی جز قتل و غارت ندارد و به چشم خود دید دولتی که به عنوان آشتی ملی سر کار آمد چه فاجعهای به بار آورد و روی چنگیزهای تاریخ را سفید کرد و صدها و هزاران نفر از زنان، کودکان و نوجوانان را در میدان شهدای تهران به کمک سربازان اسراییلی چنانکه نقل شده از بالا و پایین به رگبار مسلسل بست.»
رسوایی رژیم در شعارهای دولت آشتی ملی مورد دیگری است که در این اعلامیه به آن واکنش نشان داده شده است: «نظام استبدادی ایران پنداشت با برقراری حکومت نظامی غیر قانونی میتواند خروش ملت مبارز مسلمان ایران را فرونشاند ولی شورشهای پی در پی و تظاهرات بی امان شهرستانها که منجر به قتل صدها نفر در مشهد، کرمانشاه، بوکان، کاشان، خرم آباد، بروجرد، آمل و بابل و ... به دست دژخیمان نظام حاکم شد، نشان داد که این موج فرونشستنی نیست تا آنگاه که نظام اسلامی بر سرکار آید و عمل به قوانین اسلام را سرلوحه کار خود قرار دهد. دولت به اصطلاح آشتی نه تنها تظاهرات سرتاسری ملت ایران را در روز عید فطر و تظاهرات مردم قهرمان تهران را در 16 شهریور وقعی ننهاد، بلکه تظاهرات وسیع آرام 17 شهریور تهران را به بهانه حکومت نظامی غیرقانونی که مردم از آن بی اطلاع بودند، با مسلسلهای خودکار به خاک و خون کشید. دولت آشتی ملی، آشتی را به درون دبستانها و دبیرستانها کشانید! و بنا به نقل روزنامههای رسمی تنها در دبیرستان پهلوی کاشان 250 نفر زخمی به جای گذاشت.»
جامعهی مسلمان و آگاه ایران با تعطیل سرتاسری روز یکشنبه نهم مهرماه که رفراندوم عینی و عملی بود همبستگی کامل خود را با رهبر نهضت، امام خمینی اعلام نمود.
در خاتمه این اعلامیه نیز با تأکید بر ادامه مبارزه، از آزادیخوان جهان میخواهند تا صدای مظلومیت مردم ایران را به جهانیان برسانند: «ملت غیور ایران به رهبری روحانیت متعهد، مبارزه مقدس خود، علیه جباران و ستمکاران را ادامه میدهد و روز یکشنبه 24 مهرماه 57 را به عنوان بزرگداشت چهلمین روز قربانیان تهران و سالگرد مرگ اسرارآمیز فرزند رهبر عالیقدر امام خمینی و به یاد قربانیان اخیر شهرستانها عزای عمومی اعلام میکند و از ملل آزاد جهان و طرفداران راستین حقوق بشر میخواهد که صدای این ملت مظلوم را به گوش جهانیان