ولایت تکوینی
مظاهر ولایت مطلقه و وسائط فيوضات الهیّه انسانها را به ندای تعالَوا به سوی خود، که در قلهی شامخ معرفت قرار گرفتهاند دعوت کردهاند، یعنی ما را ببینید و به سوى ما بالا بیایید، و دعوت آن ارواح طاهره و افواه عاطره، حاشا که به سخریّه و استهزاء و هزل و لغو باشد: "قالُوا أَتَتخذنا هُزُواً قال أعُوذُ باللهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الجاهلین"، پس اگر نیکبختی ندایشان را به حقیقت نه به مجاز لبیک بگوید تواند که به قدر همّت خود به مقاماتی منیع و درجاتی رفیع ارتقاء و اعتلاء نماید و به قرب نوافل بلکه به قرب فرائض نایل آید، هر چند به فضل رتبت عبودیت و نبوّت و رسالت و امامت تشریعی منادی دست نمییابد. این امر همان ولایت تکوینی است که باید در کنارهی سفرهی رحمت رحیمیّه تحصیل کرد. ما این مسائل را در رسائل نهج الولایة و انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، به میان آوردهایم و با برهان عقلی و نقلی و اشارات لطیف عرفانی بحث کردهایم.و در دفتر دل نیز ثبت شده است که:
تعالوا را شنو از حق تعالی
ترا دعوت نموده سوی بالا
چه بودی مر تعالی را تو لایق
تعالوا آمدت از قول صادق
چه میخواهی در این لای و لجنها
چرا دوری ز گُلها و چمنها
تویی آخر نگار همنشینش
بزرگی جانشین بی قرینش
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۱۸۶_۱۸۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۱ #قسمت_۵ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی ما غايبين خیلی زی
نامهها بر نامهها ۱۱
#قسمت_۶
حالا عبارت را عنایت بفرمایید، میگوید:
"دائما طاهر باش و به حال خویشتن ناظر باش."
یکی از اسمای حسنای الهی اسم شریف طاهر است.
خب تو هم طاهر باش، خدا طاهر است، اهل بیت (علیهم السلام) طاهراند، بقیة الله طاهر است
پاک است
تو هم طاهر باش!
این یک اسم،
یکی از اسماء الله ناظر است، تو هم ناظر باش، منتها وقتی میخواهی ناظر باشی به حال خویشتن ناظر باش
خودت را نگاه کن
نگاه بکن! دائما نظر کن، اما در خودت نظر کن،
و عیوب دیگران را ساتر باش،
حالا که ناظر هستی و در خود نظر میکنی؛
چون کسی که طهارت پیدا کند (یک)
دائما به حال خویشتن نظر داشته باشد (دو)
چشم برزخیاش باز میشود دیگران را هم میبیند.
یعنی تلویزیون جاناش روشن میشود، فیلمهای دیگران را هم نشان میدهد.
حالا وقتی طهارت پیدا کردی، این طهارت باعث میشود که کم کم در خودت قوی میشوی،
وقتی دائما در خودت ناظر باشی و نظر کنی ،چشم برزخیات باز میشود دیگران را هم میبینی، اینجا مواظب باش که اسم شریف ساتر حق را بگیر!
چون یکی از اسما الله اسم شریف ساتر است،
ساتر یعنی پوشاننده. اگر خیلی خیلی پوشاننده بپوشاند عیب دیگران را دیگر عرب به او می گوید ستّار.
ستار صیغهی مبالغهی ساتر است، ستّار.
پس طاهر باش، وقتی طهارت پیدا کردی همیشه در خودت نظر کن، دائما مواظب خودت باش،
کشیک نفس بکش
به خویشتن ناظر باش.
هم اسم شریف طاهر حق را می گیری
هم اسم شریف ناظر حق را پیدا می کنی
وقتی این دو اسم را یافتی، ناگهان جانت آینهای میشود که در این آینه هم خودت را میبینی و هم دیگران را. وقتی دیگران را دیدی ناگهان میبینی؛ اوه چه خبرها است
چه غوغا است!
به ظاهر روی دو تا پا راه میروند
دو تا گوش دارند
دو تا دست دارند
مستوی القامهاند،
اما باطنشان نه!
و الصورةٌ صورة انسانِ و الْقلبُ قلب حیوان، میبیند نه! گرگهایی هستند پلنگهایی هم داریم،
میبینی عیب دیگران برایت ظاهر میشود،
این غیر از این است که در یک مرتبهی دمدستی انسان عیب دیگران را میبیند، البته باید بپوشاند، سعی کند عیب دیگران ظاهر نشود.
اینها مربوط به عیوب دم دستی است، حالا یک کسی یک گناهی کرده، یک اشتباهی کرده، یک خطایی کرده، یک بیراههای رفته، از او بیخبر شد دیگری، نسبت به آنچه را که او خطا کرده ساتر باشیم، اینها مال گناهان دمدستی است.
اما نه، یک مرتبه این است که وقتی شخص طاهر شد، به حال خویشتن ناظر شد، نظر مربوط به چشم است و باطن.
میتواند چشم باطنی او باز بشود، وقتی چشم باطنی او باز شد دیگران وقتی راجع به شخصی میگویند عجیب آدم خوبی است! اما او وقتی میبیند، میبیند نه، در درون چیز دیگری است!
حالا بیا مرد حساب باش، نسبت به عیوب دیگران ساتر باش! ساتر؛ که اسم شریف ساتر حق متعال هم در تو پیاده بشود.
درست است دو اسم طاهر و ناظر پیاده شد، اما انسان آن نیست که مظهر بعضی از اسمای حسنای الهی بشود، چه بهتر که مظهر اسمای دیگر هم بشود.
حالا چهکار کند؟
و عیوب دیگران را ساتر باش!
ببینید دستورها چیست؟! عبارت به ظاهر خیلی روان است، اما وقتی عبارت را دنبال کنی میبینی خیلی تودار هست. اینها از آیات و روایات گرفته شده،
"با همه مهربان باش و از همه گریزان باش"
ببینید صاد جمع بین متضادین است،
با همه مهربان باش،
از همه هم گریزان باش،
آخر یعنی چی؟
یک مقدار میشود معنا بفرمایید؟
میفرماید: یعنی با همه باش و بیهمه باش، با همه باش، اما بیهمه باش،
اینها را آدم بخواهد برسد خیلی سنگین میشود.
چون خیلی حوصله میخواهد، که آدم با مردم مهربان باشد،
حالا تازه با مردم نگفت فقط با مردم باش، گفت با همه باش، اما مهربان هم باش!
حتی با حیوانات هم مهربان باش
با حیوانات،
.
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۱ #قسمت_۶ حالا عبارت را عنایت بفرمایید، میگوید: "دائما طاهر باش و به حال خویشت
نامهها بر نامهها ۱۱
#قسمت_۷
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
اما مهربان هم باش؛ حتی با حیوانات هم مهربان باش!
که بارها حضرت استادمان در بیاناتشان اینها را میگویند.
میگویند حتی شرع مقدس را ببینید! به ما میگوید که با حیوانات مهربانی کنید؛ مبادا اگر اسبی دارد، استری دارد، چهارپایی دارد یک وقت یک اسب است دمدار است بالاخره، دمدارها همیشه زحمت زایند، که حتی ضرب المثلهای متعارف فارسی و غیر فارسی هم میگوید: به دمدار رحم نکن و گرنه اسیرت میکند! چون دم دارد دیگر، حالیاش نیست، اسب است دمدار است. بار می گذارد روی دوشاش (آنهایی که چهارپاداری کردهاند میدانند) بار میگذارد، بعد میبیند با یک کمی حرکت کردن بار را می ریزد، باز بیچاره باید چند ده کیلو بار را بلند کند باز بگذارد روی دوشاش، جاناش دارد به لب میآید، ناگهان اوقاتاش تلخ میشود، یک کشیده یک لطمه به صورت اسب میزند؛ شرع مقدس میگوید: مبادا بیرحمی کنی! لطمه نزن، حق نداری!
با همه مهربان باش، با همه!
میخواهد روی دوش اسب بنشیند برود، شرع مقدس اجازه نداد که یکطرفه بنشیند. دو پای خودش را بگذارد یکطرف بنشیند؛
در ایام چهارپاداری ما اینها را زیاد دیدیم که خیلیها روی اسب مینشستند یک طرفه مینشستند. یا برعکس می نشیند! که خیلی به اسب زجر میدهد. یکطرفه اسب بیچاره به یک طرف حائل میشود، پالاناش دارد کمکم یکطرفه میشود دارد می افتد؛ شرع مقدس میگوید: این کار را نکن آن بیچاره زیر پا، آن چهارپای زیر پای تو در زجر است، دارد راه میرود با گرفتاری میخواهد تعادل خودش را حفظ کند!
اگر می خواهی او را بار بکنی، او را متعادل بار کن؛ یک طرف سبک یک طرف سنگین نباشد. چون آن یک طرفی که سنگین است اسب بیچاره را، چهارپای بیچاره را زحمت میدهد. چرا اینجور می کنی؟!
و همینجور و همینجور.
آب اگر در بیابان کم داری برای وضو گرفتن یک ظرف آب داری حیوانات تشنه است، محض رضای خدا تو تیمم کن این آب را برای وضو بهکار نگیر! برای غسلات بهکار نگیر!
بده به آن حیوان بیچارهی تشنه بخورد.
با همه باش بی همه باش.
حالا نمیگوییم خانهی شما را موریانه و سوسک و همه چیز بخواهند محاصره کنند!
برای اینکه تمام اینها دست و پاهایشان سمی است. شب خوابیده بچهی طفلی میبینی روی بدنش سوسک میرود، تمام آن محل رفتن سوسک همه ورم میکند. چون معمولا تمام حشرات بالشان یک نوع سم مخصوص به خودشان دارند. پاهایشان، دست و پایشان یک سری مواد مخصوص به خودشان دارند که حیوان دیگر را این مواد میتواند ضربه بزند؛ برای دفاع است.
درست؟
حالا کسی نمیگوید خانه پر از سوسک بشود، دست به آن نزنید! با دارو میشود این سوسکها را بکشد؛ اما وقتی میخواهید بکشید مبادا سوسک را درون آتش بیندازید بیچاره بسوزد! این کار را نکنید؛ یک دفعه جانش خلاص شود. او دیگر در آتش تا برود در آتش و او را بسوزاند و جزغاله شود و باید اینقدر آه آه بکشد خوب نیست.
با همه باش اما بی همه باش.
هم به همه نزدیک باش، هم از همه دور باش.
این است که حالا جمع متضادین است. خود خدای متعال هم جمع بین متضادها میکرد. هم قابض است هم باسط است.
هم مضل است هم هادی است.
هم هدایتگر است هم گمراه کننده است.
حالا گمراه کننده اش معنایش چیست باز اینها بحث دارد؛ الان میشنوید منتها اینها بحث دارد.
این است که اسماء الله را اسماء فعلیهی حق متعال را میبینید از بس که ذات اقدس حق متعال سعهی وجودی غیرمتناهی دارد، تمام متضادها در او جمعاند؛
هم آتش خلق کرد هم آب؛
خالق یکی است، اما مخلوق ضد یکدیگر!
آب ضد خاک است خاک ضد هواست هوا ضد آتش است.
اینها ضدّ هماند، اما آفرینندهی این اضداد یک حقیقتی است که همه را ظهور میدهد.
تو هم مثل او باش. با همه باش بی همه باش. با همه.
دلسوز همه، مهربان، با همه مهربان باش و از همه گریزان باش!
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق
از چه فرار میکنی، از چه پناه میبری به حق متعال؟!
مِن شَرِّ ما خَلَق
از هرچه که خلقاند، پناه ببر!
از همه گریزان باش
حالا میبینید متن آیه است،
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۱
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۱
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🟡 تأثیر کاهش ۲ درجه دمای خانهها
🔸 به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز،
کاهش تنها دو درجه دما، کمک ۵۰ میلیون متر مکعبی به گاز کشور میکند. در پویش «کاهش دو درجهای» با مدیریت دمای خانه و محل کار میتوانیم به حل ناترازی گاز کمک کنیم.
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
قلب انسان کامل بیت المعمور حقتعالی
قلب مبارک انسان کامل بیت المعمور و منزل آباد حق تعالاست که جان پاک آن، محل نزول ملائکه و برکات الهیه است که در کریمه سورهی نور آمده است که:
"فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکرَ فِیهَا اسمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصالِ *رِجالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تجَارَةً وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللهِ".
آن مشکات در این خانههای آباد نهاده شده است که این بیوت خانهی علی علیهالسلام و فاطمه علیهاالسلام و خداوند اذن فرمود که این بیوت ارتفاع پیدا نمایند و بلند آوازه شوند و مراد از رفعت، همان تعظیم و رفع ارجاس و تطهیر از معاصی و دنسهاست.
📗#شرح_دفتر_دل، جلد اول، ص ۱۸۸، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۵۶ :🌷✨🌹
✍️ اوقات عارفان :
🌱 آنگاه که اراده و ریاضت ، مرید را به درجه خاصی رسانید ، به تدریج خلسه هایی برای او دست می دهد که عبارت است از: اطلاع نور حق بر او .
این خلسه ها لذیذ و دلپذیرند مانند برق هایی که به جانب او درخشیدن می گیرند و سپس خاموش می شوند.
عارفان این حالت را «اوقات» نامیده اند .
هر «وقتی» در میان دو اندوه و نگرانی احاطه شده است، اندوهی قبل از آن وقت و اندوهی بعد از آن وقت.
و اگر عارف در ریاضت بیشتر توغّل نماید و فرو رود ، از این حالات فراوان برای او رخ می دهد .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۷۵
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، تا تو لبیک نگویی، کجا من إلهی گویم.
فراز ۵۰۹
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba