eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت علامه حسن زاده آملی: خوراک، خواب، کار و زندگی را اندازه است. میانه روی مایه بلندپایگی، ارجمندی و نیک بختی است. کتاب نامه ها و برنامه ها صفحه ۶۰
احد آنست که جزء ندارد، واحد آنکه شریک ندارد. هر واحدى احد نیست مانند چیزهایى که منحصر در فردند چون عرش و کرسى و مثل جبرئیل و میکائیل که در یک جزء با دیگران شریک‏ اند مثل عرش به یک معنى که با سایر اجسام در جسمیت، و جبرئیل با سایر ملائکه در جوهریت و تجرد. و خداوند در هیچ صفت ذاتى با کسى شریک نیست چون ذاتش مرکب میشود. و اگر گویى در وجود مشترکند گوییم که هیهات با وجود او دیگران وجود ندارند. نکته 746 هزار و یک نکته @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعلامیه‌ «خلع شاه از سلطنت» یکی از مهم‌ترین اعلامیه‌های دوران نهضت اسلامی است که نام علامه حسن‌زاده آملی نیز ذیل آن مشاهده می‌شود.جریان این اعلامیه از این قرار است که در محرم سال 1399 برابر با آذر‌ ماه 1357، به دنبال دعوت روحانیت مبارز تهران و فضلا و استادان حوزه‌ علمیه‌ قم از مردم جهت شرکت در راهپیمایی «تاسوعا و عاشورا»، در سرتاسر کشور تظاهراتی گسترده علیه رژیم پهلوی برگزار شد. در این روز مردم خواستار برچیده شدن بساط سلطنت و خلع شخص شاه از رأس امور شدند. بنابراین اساتید و فضلای حوزه‌ قم در خواست مردم را مبنا قرار دادند و طی بیانیه‌ای‌ صریح، خلع شاه از سلطنت و غیرقانونی بودن تمام مناصب دولتی اعم از دولت غیرقانونی ارتشبد ازهاری،‌ کلیه‌ استانداران، فرمانداران و بخشداران کشور را به مردم ایران و سران کشورهای دنیا اعلام کردند و به دولت‌های خارجی هشدار دادند هرگونه پشتیبانی و همکاری و عقد قرارداد با این رژیم فاقد اعتبار قانونی بوده و مصداق بارز نقض حقوق بشر است. صدور این بیانیه در موقعیتی که هنوز شاه در ایران به سر می‌برد و دولت نظامی ازهاری همچنان به سرکوب مبارزان و مجاهدان مشغول بود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وقتی متن این بیانیه آماده و توسط اساتید و فضلای انقلابی قم امضا شد، طی جلسه‌ای دیگر قرار بر این شد که به امضای استادان در قم بسنده نشود و برای اخذ امضای علمای اعلام و مبارز شهرستان‌ها نیز اقدام شود.  در این اعلامیه با اشاره به این موضوع که «ملت نستوه و آگاه ایران داوطلبانه و شجاعانه در دو روز تاسوعا و عاشورای سال جاری (19 و 20 آذر 1357) راهپیمائی عظیم و بی‌سابقه‌ای را در سراسر کشور ترتیب داد و با صراحت هر چه تمامتر در قالب شعار پلاکارد و قطعنامه مخالفت خود را با شخص شاه و رژیم شاهنشاهی بیان داشت و خواستار تشکیل جمهوری اسلامی به رهبری نائب الامام حضرت آیت‌الله العظمی خمینی دام‌ظله شد. ملت ایران در این رفراندم صد در صد آزاد که مورد تصدیق مراجع عالیقدر بود و خبرگزاری‌های بزرگ دنیا هم گزارش آن را داده‌اند رأی صریح خود را داد.» آمده است: «ما امضاء کنندگان ذیل، با در نظر گرفتن رفراندم مذکور وظیفه مذهبی و ملی خود می‌دانیم که رسماً به شخص شاه و دولت و ارتش و مقامات وزارت کشور و هم‌چنین به دولت‌هائی که با کشور ما رابطه‌ای در حد تبادل سفیر دارند از طریق سفارتخانه‌ها ابلاغ نمائیم که: 1- شاه و رژیم شاهنشاهی به هیچ وجه پایگاهی در میان ملت ندارد. و مردم حتی در زیر فشار سرنیزه و مسلسل هم آن را تحمل نمی‌کند و قهراً شاه از مقام خود مخلوع و سلطنت او غیر قانونی است و فوراً باید کناره‌گیری خود را اعلام دارد و بساط شاهنشاهی برای همیشه باید از این مملکت برچیده شود. 2-هر چه زودتر می‌بایست حکومت جمهوری اسلامی زیر نظر نائب الامام حضرت آیت‌الله العظمی خمینی دام‌ظله تشکیل گردد. 3- دولت نظامی ازهاری و هر دولتی که از طرف شاه مخلوع شکل بگیرد غیر قانونی است. 4- امرای ارتش و افسران[و] درجه‌داران که ارتش ملتند لازم است که به ملت بپیوندند و به هیچ وجه از شاه مخلوع و رژیم مردود اطاعت و جانبداری نکنند و تمام نیروی خود را برای برآوردن خواسته‌های ملت بسیج نمایند. 5- کلیه استانداران و فرمانداران و بخشداران و رؤسای دوائر که خدمتگزاران ملتند لازم است به ملت پیوسته از دولت غیرقانونی اطاعت نکنند. 6- دولت‌های خارجی توجه داشته باشند که شاه و دولت او از نظر ملت ایران غیرقانونی و غاصب می‌باشد و هرگونه همکاری و پشتیبانی از شاه نقض حقوق بشر و دشمنی با ملت ایران است و هر نوع قرارداد سیاسی نظامی و اقتصادی و فرهنگی و غیر آن با دولت ایران ارزش و اعتبار قانونی نخواهد داشت.» @shakhehtoba
انسانی که طهارت داشته باشد ، خواب‌های خوش می‌بیند و در خواب نفس ناطقه‌ی او به سلسله‌ی طولی موجودات ارتباط پیدا می‌کند و سعه‌ی وجودی می‌یابد و خواب‌هایی را می‌بیند که خیلی دیر تعبیر می‌شوند. زیرا او خیلی بالاها را در آن خوابش خوانده که تا آن‌ها از آن مرتبه‌ی بالا به پایین تنزّل یابند طول می‌کشد، برخلاف خواب‌های دم‌دستی این نشئه که خیلی زود تعبیر می‌شوند ، معلوم می‌شود که خواب بیننده قوی نشده که بالاترها را بخواند. 📚 دروس شرح فصوص‌الحکم قیصری / علامه حسن‌زاده آملی / جلد۲/ فصل پنجم
واکنش به حوادث سیاسی ایران‌ و چهلمین‌ روز شهدای 17 شهریور از دوم‌ مهر ماه‌ 1357 اعتراضات مردمی علیه رژیم پهلوی حرکت‌ رو به‌ رشد خود را آغاز می‌کند. علّت‌ آن‌ محاصره‌ی‌ بیت‌ امام‌ خمینی در نجف اشرف‌ از اوّل‌ مهر ماه‌ بود که‌ موجب‌ تظاهرات‌ خونین‌ و اعتراضات‌ مردمی‌ در سرتاسر کشور گردید. پانزده‌ مهرماه‌ آغاز اوج‌ تظاهرات‌ و درگیری‌های‌ خیابانی‌ است‌. بنابر این متعاقب این اوضاع سیاسی و در آستانه چهلم شهدای 17 شهریور، آیت‌الله حسن‌زاده آملی به همراه جمعی از علمای حوزه‌ی علمیه ی قم روز 17 مهرماه 1357 در اعلامیه‌ای درباره‌ حوادث‌ سیاسی ایران‌ اعلام موضع می‌کنند. در این اعلامیه با اشاره به این ‌که «در طول‌ تاریخ‌ همواره‌ پیامبران‌ خدا و پیشوایان‌ دینی و پیروان‌ راستینشان‌ در راه‌ خدا، علیه‌ جباران‌ و ستمگران‌ به‌ پیکار برخاستند و تا آخرین‌ دم‌، ضعف‌ و سستی و زبونی به‌ خود راه‌ ندادند.» آمده است: «ملت‌ اسلام‌ که‌ بر ضد بیدادگری و بی‌دینی به‌ پا خواسته‌ و در کمتر از یک‌ سال‌ هزاران‌ قربانی داده‌، تکیه‌ گاهی جز خدا و نیروهای خدا داده‌، ندارد. جامعه‌ی مسلمان‌ ایران‌ می‌داند که‌ ابرقدرت‌ها برای بلعیدن‌ ثروت‌های ما چنگ‌ و دندان‌ تیز کرده‌اند و رژیم‌های دست‌ نشانده‌ی خود را بر ملت‌ مسلمان‌ مسلط‌ نموده‌، به‌ نام‌ طرفداری از صلح‌ جهانی مردم‌ بی‌گناه‌ را به‌ آتش‌ و خون‌ می‌کشند و زیر ماسک‌ پشتیبانی از حقوق‌ بشر، حق‌ توده‌های ستمکش‌ را پایمال‌ می‌کنند.» در قسمت دیگری از این اعلامیه محاصره بیت امام در نجف محکوم شده است: «ملت‌ ما رفتار غیر انسانی رژیم‌ بعثی عراق‌ را در مورد محاصره‌ منزل‌ بزرگ‌ رهبر دینی حضرت‌ آیت‌‌الله العظمی امام‌ خمینی و همدستی با هم‌ پیمانان‌ اسراییل‌ و سلب‌ آزادی از سرسخت‌ترین‌ دشمن‌ صهیونیسم‌، محکوم‌ می‌کند. رژیمی که‌ هر لحظه‌ به‌ شکلی در می‌آید؛ یک‌ روز با دولتی به‌ جرم‌ تأمین‌ نفت‌ اسراییل‌ غاصب‌ و حکومت‌ نژادپرست‌ و آدمکش‌ رودزیا و آفریقای جنوبی مبارزه‌ می‌کند و روز دیگر با همان‌ دولت‌ طرح‌ دوستی و همکاری می‌ریزد. از یک‌سو از تأسیس‌ صندوق‌ نه‌ میلیارد دلاری، برای جلوگیری از معاهده‌ی صلح‌ دروغین‌ با اسراییل‌ دم‌ می‌زند و از سوی دیگر علیه‌ پرچمدار نهضت‌ ضد صهیونیسم‌ با دوستان‌ دیرین‌ اسراییل‌ تبانی می‌کند.» محکوم نمودن جنایات رژیم در کشتار مردم در 17 شهریور از دیگر مسائل  مورد اشاره در این اعلامیه است: «مردم‌ ما از رژیم‌ دست‌ نشانده ی ایران‌ توقعی جز قتل‌ و غارت‌ ندارد و به‌ چشم‌ خود دید دولتی که‌ به‌ عنوان‌ آشتی ملی سر کار آمد چه‌ فاجعه‌ای به‌ بار آورد و روی چنگیزهای تاریخ‌ را سفید کرد و صدها و هزاران‌ نفر از زنان‌، کودکان‌ و نوجوانان‌ را در میدان‌ شهدای تهران‌ به‌ کمک‌ سربازان‌ اسراییلی چنانکه‌ نقل‌ شده‌ از بالا و پایین‌ به‌ رگبار مسلسل‌ بست‌.» رسوایی رژیم در شعارهای دولت آشتی ملی مورد دیگری است که در این اعلامیه به آن واکنش نشان داده شده است: «نظام‌ استبدادی ایران‌ پنداشت‌ با برقراری حکومت‌ نظامی غیر قانونی می‌تواند خروش‌ ملت‌ مبارز مسلمان‌ ایران‌ را فرونشاند ولی شورش‌های پی در پی و تظاهرات‌ بی امان‌ شهرستان‌ها که‌ منجر به‌ قتل‌ صدها نفر در مشهد، کرمانشاه‌، بوکان‌، کاشان‌، خرم‌ آباد، بروجرد، آمل‌ و بابل‌ و ... به‌ دست‌ دژخیمان‌ نظام‌ حاکم‌ شد، نشان‌ داد که‌ این‌ موج‌ فرونشستنی نیست‌ تا آنگاه‌ که‌ نظام‌ اسلامی بر سرکار آید و عمل‌ به‌ قوانین‌ اسلام‌ را سرلوحه‌ کار خود قرار دهد. دولت‌ به‌ اصطلاح‌ آشتی نه‌ تنها تظاهرات‌ سرتاسری ملت‌ ایران‌ را در روز عید فطر و تظاهرات‌ مردم‌ قهرمان‌ تهران‌ را در 16 شهریور وقعی ننهاد، بلکه‌ تظاهرات‌ وسیع‌ آرام‌ 17 شهریور تهران‌ را به‌ بهانه‌ حکومت‌ نظامی غیرقانونی که‌ مردم‌ از آن‌ بی اطلاع‌ بودند، با مسلسل‌های خودکار به‌ خاک‌ و خون‌ کشید. دولت‌ آشتی ملی، آشتی را به‌ درون‌ دبستان‌ها و دبیرستان‌ها کشانید! و بنا به‌ نقل‌ روزنامه‌های رسمی تنها در دبیرستان‌ پهلوی کاشان‌ 250 نفر زخمی به‌ جای گذاشت‌.»  جامعه‌ی مسلمان‌ و آگاه‌ ایران‌ با تعطیل‌ سرتاسری روز یکشنبه‌ نهم‌ مهرماه‌ که‌ رفراندوم‌ عینی و عملی بود همبستگی کامل‌ خود را با رهبر نهضت‌، امام‌ خمینی اعلام‌ نمود. در خاتمه این اعلامیه نیز با تأکید بر ادامه مبارزه، از آزادی‌خوان جهان می‌خواهند تا صدای مظلومیت مردم ایران را به جهانیان برسانند: «ملت‌ غیور ایران‌ به‌ رهبری روحانیت‌ متعهد، مبارزه‌ مقدس‌ خود، علیه‌ جباران‌ و ستمکاران‌ را ادامه‌ می‌دهد و روز یکشنبه‌ 24 مهرماه‌ 57 را به‌ عنوان‌ بزرگداشت‌ چهلمین‌ روز قربانیان‌ تهران‌ و سالگرد مرگ‌ اسرارآمیز فرزند رهبر عالیقدر امام‌ خمینی و به‌ یاد قربانیان‌ اخیر شهرستان‌ها عزای عمومی اعلام‌ می‌کند و از ملل‌ آزاد جهان‌ و طرفداران‌ راستین‌ حقوق‌ بشر می‌خواهد که‌ صدای این‌ ملت‌ مظلوم‌ را به‌ گوش‌ جهانیان
برساند.» @shakhehtoba
. ❖ جذبه ای در ماه رجب هنگام گفتن ذکر لا اله الّا الله توسط علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه • در شب جمعه يازدهم رجب ۱۳۸۸ ه‍ ق مطابق با ۱۳۴۷/۷/۱۲ ه‍ ش، بر اثر مراقبت و حضور، التهاب و اضطراب شديدى داشتم؛ و با برنامه عملى جناب استاد علامه طباطبايى -رضوان الله عليه- روزگار مى‌گذراندم؛ تا قريب يك ساعت به اذان صبح كه به ذكر كلمه طيبه لا اله الا الله اشتغال داشتم، ديدم سرتاسر حقيقت و همه ذرات مملكت وجودم با من در اين ذكر شريف همراهند و سرگرم به گفتن لا اله الا الله اند. ناگهان به فضل الهى جذبه اى دست داد كه بسيار ابتهاج به من روى آورد؛ مثل اين كه تندبادى سخت وزيدن گيرد آنچنان صدايى پى در پى بدون هيچ مكث و تراخى بر من احاطه كرد، و سيرى سريع پيش آمد كه هزار بار از سرعت سير جت سريع السير در فضا فزونتر بود، و رنگ عالم را بدان گونه كه ديده ام از تعبير آن ناتوانم. عجب اينكه در آن اثناء گفتم: چه خوش است كه به دنيا برنگردم. وقتى اين معنى در دلم خطور كرده، به ياد عائله افتادم كه آنها سرپرست مى‌خواهند، باز گفتم: آنها خودشان صاحب دارند، به من چه. تا چيزى نگذشت كه از آن حال شيرين باز آمدم و خودم را در آنجا كه نشسته بودم ديدم. ان الله سبحانه فتّاح القلوب و منّاح الغيوب. • از رویداد اين حالت گفته ام: از مردم ديو و دَد بردن چه خوش است در گوشه خلوت آرميدن چه خوش است بى ديدن چشم و راه پيمودن پا سير دو جهان كردن و ديدن چه خوش است 👤 علامه حسن زاده آملی، کتاب انسان در عرف عرفان، واقعه سوم ✍ پ‌ن: علامه مجلسی فرموده که در هر شب از شب‌های ماه رجب، هزار مرتبه ذکر لا اله الا الله توصیه شده است.
کتابشناسی فهرست‌نویس برایم حکایت کرد که در سنهٔ نهصد وبیست وشش هجری قمری که ده سال بعد از اختراع چاپ است ، رساله صنائع جابر بن حیان را در خارجه به آلمـانی و فرانسوی و انگلیسی ترجمه و چاپ کرده‌اند. در آن رساله آمده است که شخصی در معیت امام صادق عليه‌السلام از آنجناب سؤالاتی می کرد تا وقتی به بازار مسگرها رسیدند از امام سؤال کرد: مس چیست؟ فرمود: نقره فاسد شده است و دوایی دارد که چون آن را به مس زنند نقره خالص شود. سائل نپرسید که آن دوا چیست، مترجم آلمانی خیلی به سائل عصبانی شده است که چرا نپرسیدی دوای آن چیست!!! 📚هزار و یک نکته / علامه حسن‌زاده آملی/ نکته ۸۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا