eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2هزار ویدیو
60 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال شاخه طوبی
♻️#نماز نماز معراج عشق #جلسه #چهل_و_سوم ♦️وقتى بنده نمازش باطنى و قلبى شد، خدا را با فرشتگانش در
♻️ نماز معراج عشق 💠جهر واخفات (بلند و آهسته خواندن نماز) ♦️و در حدّ شرع نمازهاى جهريه مغرب و عشا و صبح است كه حمد و سوره‏اش براى مردان بايد با جوهر صدا باشد. در نمازهاى اخفاتيه ظهر و عصر، حمد و سوره را آهسته بخوانند و زن‏ها نماز جهريه را با نبودن نامحرم، مختار بين جهر و اخفاتند و با وجود نامحرم مأمور به اخفا. ♦️آيا جهر در نماز را بيم رياست؟ 🔹ريا پديده خودبينى و خلق بينى است، كه من هستم و خلق هم بايد مرا به خوبىهايم بشناسند، پس بايد عبادتم را آنها ببينند: 🔹«كَالّذى يُنْفِقُ مالَه رئاءَ النّاسِ و لايُؤمِنُ بِاللّه‏ِ وَ الْيَوْمِ الاخِر»(1)؛ همانند كسى كه مالش را براى رؤيت و ديد مردم انفاق مىكند و ايمان به خدا و قيامت ندارد، كه براى خدا و لِلّه انفاق كند و اين انفاق را دو شرك احاطه كرده: يكى خودبينى و ديگر خلق‏بينى كه از عقيده به مبدأ و معاد خالى است، و اين انفاقِ ريايى را طوفان شرك تباه مىكند. امّا اگر از خود و ماسوى سفر كرديم، جز خدا نخواهيم ديد، و بايد بدين‏جا برسيم كه: 🔹وى را نتوان يافت به تسبيح ونماز * تا بتكده از بتان، توخالى نكنى(2) 🔹واگر خود وخلق را بنده خدا وموظّف به ادب بندگى دانستيم واگر همه را در حال انجام وظيفه نگريستيم، ريا معنى ندارد كه بنده‏اند وكار خود مىكنند. واگر عبادت، سلوك عاشقانه بود، وغير از رضاى معشوق وقرب حضرتش هدفى نبود، حتما ريا را به آن دستى نيست. 🔹بلند خواندن اگر در حالت هشيارى باشد، بيم انانيّت است وخودنمايى واگر در حالت هَيَمان وبىخودى باشد، فرياد را هم گناهى نيست وزياد آهسته خواندن را هم فنائى است كه بقاى باللّه نداشته باشد، والاّ ظهور داشت وبقاء، و وجود را اثر است. و بايد تو معتدل باشى، تا اقتداى به توامكان پذير باشد. 🔹«ولا تَجْهَر بِصَلاتِكَ ولا تُخافِتْ بِها وَابتَغِ بَيْنَ ذلِك سَبيلاً»(3)؛ نمازت را با صداى بلند مخوان، كه ما از جان بنده خود، به اونزديك‏تريم وشما را چشم شهود نيست و «نحن أقْرَبُ اِلَيه مِنكُمْ ولكِنْ لا تُبْصِرُون»(4). دوست نزديك‏تر از من به من است * وين عجب‏تر كه من از وى دورم اين سخن با كه توان گفت كه دوست * در حضور من ومن مهجورم 🔹و در خطاب با احباب، ادب نگاه داريد وصداى بلند خلاف ادب حضور است وچنان آهسته مخوان كه جان خويش را نشنوانى. بگذار گوش جانت هم از لذت اين مخاطبه بهره‏مند گردد. واگر امام جماعتى، مأمومين هم به تواقتدا كنند، چون تو واسطه فيض وقافله سالار معراجى و واسطه رحمت تا لذت مخاطبه وانس را بچشند. پس اگر هشيارى حدّ اعتدال، ادب حضور است واگر در هيمان حضورى، كه جهر واخفات از هشيارى است و عاشق شيدا را به زير وبم خطاب، ملامت نكنند. به علاوه، زير وبم، ازنائى است نه ازنى. دَمْدَمه اين ناى از دم‏هاى اوست * هاى وهوى روح از هيهاى اوست "مثنوي" (1). بقره (2) آيه 264. (2). تفسير خواجه عبداللّه، ج 1، ص 113. (3). اسراء (17) آيه 110. (4). واقعه (56) آيه 85. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
🍀آن كه در معرفت نفس غور كند، خود را يك شخص متمد داراى مراتب بيند كه هر مرتبه را حكمى خاص است ، و در عين حال مرتبه بالا حقيقت مرتبه پايين و پايين رقيقت بالا است . چنانكه بدن مرتبه نازله نفس ‍ است ، و مع ذلك همه افعال مراتب از يك هويت است 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
14.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
کانال شاخه طوبی
🔴#كانال_شاخه_طوبي #حضور_و_مراقبت #مجلس_سوم #درس_نوزدهم زيارت تو ، حج تو ، مكه تو ، كربلاي تو و اي
🔴 💠امام هشتم عليه السلامً و ائمه ديگر چون مظهر "يامن لا يشغله شأنُ عن شأن" هستند دائما در تجلي اندو هيچ گاه از تجلي باز نمي مانند ، اين تجلي گاه محسوس است و گاه محسوس انسان نيست وانسان هر چه مي گرددميبيند كه به ظاهر هيچ ندارد اما آن سر ولايت و آن افتاب دائمادر حال تابش ونور افشاني است ، ولذا چه بسا بعد ها مي بيند كه از آن نور ، چيزي درجانش سبز شده است ، هر كس براي خود زميني دارد ما فقط وظيفه داريم در زمينمان بذر بفشانيم از اين به بعد كشاورز ما نيستيم 💠چنانكه قرآن فرمود : ءَ أنتم تزرعو نّه ام نحنٌ الزارعون " حالات و تمثلات آنها كشاورزي كردن است خداوند فرمود ؛ كشاورز شما نيستيد زارع من هستم كشاورز اصلي منم زارع آن كسي است كه تخم را مي شكا فدو پرورش مي دهد تا رشد كند لذا خالق حب و توي اوست شما فقط يك وسيله و حارث و نگهبانيد .. حضور_و_مراقبت 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
🍃خدایا...... غیر از تو کسی ندارم زنده دلا مرده دانی که کیست                  انکه ندارد  به   خدا    اشتغال 🍀علامه حسن زاده می فرماید: به اندازه نیستی تو هستی حق متجلی می شود 🍃🍃🍃🍃🍃 تا تو  پیدایی خدا باشد نهان تو نهان شو تا که حق گردد عیان چون بر افتد از جمال او نقاب از  پس هر  ذره  تابد   افتاب 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
278_۲۰۲۳_۰۶_۱۰_۲۳_۱۳_۱۳_۳۵۷_۲۰۲۳_۰۶_۱۰_۲۳_۲۳_۲۹_۰۲۸.mp3
2.13M
سلسله حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) کاری از گروه لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، علمم موجب ازدیاد حیرتم شده است؛ ای علم محض و نور مطلق، بر حیرتم بیفزا ! فراز ۵۳ @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
♻️#نماز نماز معراج عشق #جلسه #چهل_و_چهار 💠جهر واخفات (بلند و آهسته خواندن نماز) ♦️و در حدّ شرع ن
♻️ نماز معراج عشق 💠عارفى به ديدن دوستى رفت كه خانه نوساخته بود. در بالاى اتاق دريچه‏اى را مشاهده كرد، پرسيد: براى چه باز گذاشته‏اى؟ گفت: براى اين كه هوا داخل شود. عارف گفت: كاش براى داخل شدن صداى اذان گذاشته بودي؛ يعنى آن نيّت لعب ولهواست واين كه مىگويم: اتصاف به صفت رحمانى است كه هم بهره دنيايى است وهم آخرتى (هوا داخل شدن وصداى اذان آمدن واگر فقط به قصد شنيدن صداى اذان باشد، متصف به صفت رحيمى خداست) ♦️ واين جا حديث پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) جلوه مىكند كه، قال رسول‏اللّه (صلّى الله عليه وآله وسلّم): «نيةُ المُؤمِن خَيْرٌ مِنْ عَمَلِه»؛ يعنى نيت مؤمن بهتر است از عمل او و قال... «إنّما الأَعمال بالنيّات ولكل امرىءٍ ما نَوى فلابدّ لِلْعَبدِ مِن خالِص النّيةِ فى كُلِ حَرَكَةٍ وسُكُونٍ»(14)؛ ♦️وحضرت فرمود: ارزش اعمال انسان وابسته به خالص وخدايى بودن نيّات اوست واصل، نيّت است وعمل پديده‏اى به شكل نيّت، پس سزاوار است كه بنده خدا در هر حركت وسكونى، نيّتش خالصا لوجه اللّه باشد.♦️ 💠بنده از كلام پروردگارش مىگويد: الرحمن، وخدا مىگويد: بنده‏ام مرا ستايش كرد به رحمت عامّ وهمگانىام، آن گاه عامى، آن را هنگامى رحمت مىپندارد كه ملايم طبع يا غَرَضَش باشد، گر چه به زيان يا موجب شقاى اوباشد وعارف چنين نيست، چون رحمت الهى گاهى در صورت، مكروه است ودر حقيقت رحمت است مثل دواى كريهُ الطَّعم والرّائِحة كه شفاء در آن پنهان است وعارف مىداند وقتى مىگويد: الرحمن الرحيم، آن چه مطابق اقتضا واحتياج بندگان است، از جماد ونبات وحيوان وجنّ وانس ومطيع وعاصى وكافر ومؤمن، به آنان ارزانى است واين رحمت همه جا گسترده است، چون محبّت بىدريغ مادران به فرزندانشان كه تا دم مرگ هم براى نجات فرزندانشان مىكوشند واحساس خستگى نمىكنند، كه مادر نمونه رحمانيت حق است(15). (14). سفينة البحار، ج 2، ص 628. (15). فتوحات، ج 1، ص 422. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
24.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️این قدر آدم بی خبر میشه ؟ ⁉️چی پیش آمده که شما خودتون فراموش کردید ؟ 🍃گر نهی سر به آستانهٔ عشق 🍃ناامیدی ندارد این درگاه 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید