✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_بیست_و_پنجم
بین حقیقت و موجودات نظام عالم وحدت عددی قایل نشویم بلکه موجودات را عین حقیقت و حقیقت را عین کلمات وجودی بدانیم، ... عینیت باید محفوظ بماند.
تا وقتی حدود را می بینیم می گوییم خلق، وقتی حدود را برمی داریم در متن همه وجود هست که به این وجود حقیقت می گوییم. پس در حقیقت وجود، شیء را اداره می کند. یعنی مثلا آتش اگر وجود نداشته باشد نمی تواند حد خاص داشته باشد و به عنوان آتش اثر کند و بسوزاند و حرارت دهد. لذا وجودشان هست که دارد این ها را اداره می کند پس حقیقت که همان وجود است می شود اداره کننده نظام. چون معدوم هرگز چیزی نیست و اثری هم نمی کند.
** همه وجودند و هستی همه حقیقت است برای این که هستی در همه هست و همه حقیقتا هستند. پس وجود و هستی حقیقت است و حقیقت نه تنها اداره می کند بلکه عین وجود است.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_بیست_و_پنجم
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
💠 #تفسیر_ضلالت_در_مراتب_بالا
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_بیست_و_پنجم
🔸جناب ابن عربی در تفسیر آیه ی " ان الله یهدی من یشاء و یضل من یشاء " می فرماید: ضلالت؛ یعنی تحیر و همان مقام هیمان انسان است و زمانی است که عبد در کانال وجودی خاص نیست و به مقام غیرمتناهی حق می رسد و می بیند که حق عین نظام است و حالت تحیر مطلق می گیرد که مقام ایشان از مقام هدایت یافته ها بالاتر است. در این مقام هیمان و حیرت مطلق، عقل هیچ توجهی به خود و غیرخود نمی تواند داشته باشد و یکپارچه در ضلالت و گمراهی تام است.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
@shakhehtoba
🔸اگر می خواهید خدا و خلق را به صورت این که « حقیقت است که گرداننده نظام است» داشته باشید و اگر اینطور بگویی باید کو کو کنی، او که نظام را می گرداند کجاست؟ پیدایش کنید. ولی اگر گفتی « این حقیقت عین نظام است » دیگر هو هو می کنی، دیگر کوکو نداریم، همه چیز خودش است.
🔸عزیزان الآن لازم است که ذهن را از آنچه مطالب در باره ی خداشناسی داریم تخلیه کنیم. زیرا این خداشناسی همان است که کوکو می گوید.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
@shakhehtoba
بین حقیقت و موجودات نظام عالم وحدت عددی قایل نشویم بلکه موجودات را عین حقیقت و حقیقت را عین کلمات وجودی بدانیم، ... عینیت باید محفوظ بماند.
تا وقتی حدود را می بینیم می گوییم خلق، وقتی حدود را برمی داریم در متن همه وجود هست که به این وجود حقیقت می گوییم. پس در حقیقت وجود، شیء را اداره می کند. یعنی مثلا آتش اگر وجود نداشته باشد نمی تواند حد خاص داشته باشد و به عنوان آتش اثر کند و بسوزاند و حرارت دهد. لذا وجودشان هست که دارد این ها را اداره می کند پس حقیقت که همان وجود است می شود اداره کننده نظام. چون معدوم هرگز چیزی نیست و اثری هم نمی کند.
** همه وجودند و هستی همه حقیقت است برای این که هستی در همه هست و همه حقیقتا هستند. پس وجود و هستی حقیقت است و حقیقت نه تنها اداره می کند بلکه عین وجود است.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_بیست_و_پنجم
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لذت
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🔰 #علامه_حسن_زاده_آملی
🔰 #تفسیر_سدرة_المنتهی
👈 چون شأن همهى موجودات اين است كه معلوم نفس انسانى گردند،
و شأن نفس نيز اين است كه تواند از مرحلهى عقل هيولانى به مرتبت عقل مستفاد و عقل بسيط رسد، بلكه بر آنها نيز محيط شود.
چنانكه گفتهايم مورد تصديق هركس و حكم فطرى و جبلّى اوست،
لذا از ظلمت جهل به جهان نور علم انتقال مىيابد
و به دانستن هر حقيقت علمى كلى، بابى از عالم غيب به رويش گشوده مىشود؛
چه اينكه علم، وجودى نورى و محيط و مبسوط و بسيط است.
و همچنين درجه درجه كه بر نردبان معرفت ارتقاء مىيابد سعهى وجودى او و گسترش نور ذات او و اقتدار و استيلاى وى بيشتر مىشود
و آمادگى براى انتقالات بيشتر و قوىتر و شديدتر و سير علمى بهتر پيدا مىكند
تا كمكم مفاتيح حقايق را در دست مىگيرد.
و چون استعدادش تام باشد و واجب تعالى هم كه فياض علىالاطلاق است
به مرحلهى عقل مستفاد مىرسد
و به عبارت ديگر
عقل بسيط مىشود
كه عقل بسيط،
علم بسيط است؛
اعنى وجودى است كه از سعهى نوريّت و جامعيتش، حائز همهى انوار معارف حقه است؛
و جميع اسماء حسناى الهى را به استثناى اسماء مستأثره واجد است؛
پس چنين كسى خزانهى علوم و مظهر تامّ و كامل (عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمٰاءَ كُلَّهٰا) مىشود و به مقام شامخ ولايت تكوينيه مىرسد و خليفة الله مىگردد،
و در قوت عقل نظرى و عقل عملى به غايت قصوى نائل مىشود.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
——
🔶حیات عند الرب نقطه پایانی معراج بشریت است که به آن مقام......
#صدای_سخن_عشق
#شهید_آوینی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_381897131771823592.mp3
13.65M
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_بیست_و_ششم
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_بیست_و_ششم
در اثنای بحث و از این که هر چه هست همه حقیقت و واقعیت دارند مثالی از درس هیأت و نجوم بیان کرده اند که علمای قدیم به آن رصدخانه و الان در دانشگاه تعبیر به ژءوفیزیک می کنند. علما با آلات و ادوات خاصی که دارند به امور آسمان می پردازند.
زیج اصطلاح فرانسوی و به معنای جدول است که تقویم یک نحوه زیج است. در کتاب هایی که مربوط به زیج اند کلیات و اصول مطرح می شود و براساس آن مستخرج، تقویم را استخراج می کند.
تا کنون هفده زیج نوشته شده شبیه زیجی که خواجه طوسی نوشته اند، زیج الغ بیگ، زیج بهادری.
زیج بهادری بزرگ ترین و دقیق ترین و تقریبا آخرین زیجی است که نوشته شده.
کار ماه کار حیرت آوری هست هر سال مستخرجین باید تقویم ماه را استخراج کنند. اگر یک آدم اهل فن روی معیارهای اساسی تقویم آفتاب را استخراج کند برای چهل سال کافی است. ستاره های ثوابت اگر یک بار استخراج شوند برای همیشه کافی است چون حرکت شان خیلی کند است هر بیست و پنج هزار سال یک بار دور می زنند.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_بیست_و_ششم
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢