... در نظام هستی کوچکترین خلافی راه ندارد.یک نکته ای بی علت گذاشته نشده است و حیف است که ما این دفتر الهی را با افکار و اقوال و نیّات پلید پر کنیم.بزرگترین و مهمترین کتاب الهی انسان است.خلاف فکر کردن، خلاف نوشتن، خلاف خواندن حتی در خواب انسان اثر می گذارد.
حضرت علی (علیه السلام) جوانی را در یکی از کوچه های کوفه مشاهده نمود که اشعار هرزه می خواند فرمودند: چرا وجودت را، چرا دفتر وجودت را با این هرزه ها پر می کنی؟ گوش کردن،یا حتی به رسیدن سخن بدون اراده که سماع است، اثر دارد.ذات ما نوار می گیرد و لو سماع باشد و استماع نباشد.یک آخوند در جایی گرفتار شده بود.آنها هم با آلات می نواختند.این هم می گفت: خدایا تو گواهی که سما است نه استماع.دیگر نمی داند که در اثر فرقی ندارد.اگر چه گناه نداشته باشد، ولی اثر وضعی خودش را همراه دارد.در شرع مقدّس در مورد کودک خردسال می فرماید: « در گوش او اذان بگویید چون اثردارد».این یک نوار گرفت و اثرش در او هست.
مهمترین کاری که ما داریم این است که خودمان را درست بسازیم و ما با تمام شئون، داریم خودمان را می سازیم.چه خود آگاه و چه نا خود آگاه، «علم و عمل انسان سازند».
آن آقا خودسازی نکرده یک چند کلمه عربی یاد گرفته، حرف هم نشنیده، استاد هم ندیده، سراغ کتب روایی می رود و دست به قلم می کند، روایت را درک نکرده می گوید اینها دیگر چیست.به عنوان مثال در روایت دارد که مردگان می گویند آن لقمه ای که پیش سگ می اندازی نیّت ما را بکنید به نیّت ثواب بر ما، بیندازید.برای ما کار ساز است، به درد ما می خورد.این آقا چون درس نخوانده، استاد ندیده، حرف نشنیده، درک نمی کند، روایت را رد می کند و می گوید جعلی است.تو خود را باید اصلاح کنی! شما به جعل، قلم به دست گرفته ای.
تو را گر دیده تنگ است و تاریک مکن عیب نکات تیز و باریک
نتیجه توهین به علماء
علماء و جهّال: مرحوم استاد علامه شعرانی می فرمود: اگر بنا باشد که عالم از جاهل خوف داشته باشد باید امساک فیض کند، که اگر من بگویم حق این است، چهار نفر یا بیشتر پیدا شوند و بگویند تو اشتباه کردی.اگر این ترس باشد باید درِ علم را بست و این خیلی بد است.فرمایشی هم داشتند و این مهم است، که اگر کسی به بزرگان دین حسّ بدبینی و جسارت داشته باشد،اولین جایزه ای که به او داده می شود این است که از عوائد و فوائد وجودی او، و برکات و علم او محروم می شود.اهانت و جسارت و بدبینی اولین جایزه اش این است که محروم شود.انسان از کمال بریده چگونه است و مثل انگشت دست که از دست جدا شود، میته می شود.غرض از این جهت خوف باید داشت و از این بدتر، قرب به جهّال که جهال به به بگویند.
📗منبع: #صد_و_ده_اشاره/#اشاره_نهم/ص37و38. #علامه_حسن_زاده_آملی
#کانال_شاخه_طوبی
@shakhehtoba
💠خاطره علامه حسن زاده آملي از مرحوم علامه طباطبايي (ره )
♦️حضرت علامه حسن زاه آملی میفرماید:
روزى مرحوم علامه طباطبايى را در خيابان زيارت كردم و در معيت ايشان ، تا درب منزلشان رفتم . به درب منزل كه رسيديم ايشان تعارف كردند. عرض كردم : مرخص مى شوم . ايشان ، در پله بالا ايستاده بودند و پايين بودم ، رو به من كردند و
♦️گفتند: حكماى الهى اين همه فحش ها را شنيدند سنگ حوادث را خوردند، قلم ها به دشنام و بدگويى آنها پرداختند، اين همه فقر و فلاكت و بيچارگى را از تبليغات سوء كشيدند.
♦️گاهى به كهك به سر مى بردند و گاهى ... با اين همه حقايق را در كتاب هايشان نوشتند و
♦️گفتند: آقايانى كه به ما بد گفتيد و فحش داديد و زندگى را در كام ما تلخ كرديد و مردم را عليه ما شورانيديد، حرف اين است و حق اين است كه نوشته ايم و براى شما گذاشته ايم ، حال هر چه مى خواهيد بگوييد.
♦️آنها حرف حقشان را نوشتند و براى نفوس مستعد به يادگار گذاشتند، تمام تلاش اين است كه منطق وحى را بفهميم . خداوند ملاصدرا را رحمت كند! مفسر است ، محدث است ، فقيه است ، مرد سير و سلوكى است كه هفت مرتبه پياده به زيارت بيت الله الحرام ، مشرف مى شود و بار هفتم در بصره نداى حق را لبيك گفته است .
ايشان در در شرح اصول كافى حديث امام سجاد عليه السلام را نقل مى كند كه :
♦️چون خداوند سبحان ، مى دانست در آخر الزمان مردمى عميقى پيدا مى شوند در توحيد و در اصول عقائد اوايل سوره حديد و سوره اخلاص را فرستاد.
مرحوم آخوند مى گويد: به اين حديث كه رسيدم گريه ام گرفت . اين گريه شوق است و گريه عشق ، چون خودش مى بيند كه اين حديث ، براى امثال اوست
منبع:#گفت_و_گو، #ص 115.
#خاطرات
#زندگینامه
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
همنشینی و شکلگیری شخصیت
همنشینی مؤثر است . مصاحبت اثر دارد . نفس انسانی خوپذیر است . انسانی که با انسانی مدتی به سر برده است میبینی چنان از یکدیگر خو گرفتهاند که احوالات هر یک حکایت از دیگری میکند بلکه مطلقا همنشینی اثر دارد . مثلا شاگرد بر اثر مصاحبتبا استاد، از سیرت و خوی استاد حکایت میکند و همچنین فرزند از پدر که «الولد سر ابیه .» به قول خواجه عبدالله انصاری: دود از آتش چنان نشان ندهد و خاک از باد که ظاهر از باطن و شاگرد از استاد .
غرض، اینکه مصاحبت مطلقا مؤثر استحتی در حیوانات، بلکه در جمادات، به قول شیخ اجل سعدی:
گلی خوشبوی در حمام روزی
رسید از دست محبوبی به دستم
بدو گفتم که مشکی یا عبیری
که از بوی دلاویز تو مستم
بگفتا من گلی ناچیز بودم
ولیکن مدتی با گل نشستم
کمال همنشین در من اثر کرد
وگرنه من همان خاکم که هستم
حالا این معنا را بالا ببرید . در مصاحبتبا ملکوت عالم، با حقیقت عالم، با خدای عالم در نظر بگیرید . اگر چنین توفیقی پیدا کردیم که توانستیم همواره و در همه حال عندالله حضور داشته باشیم، چه خواهیم شد؟ ! خوشا به حال کسانی که همواره مصاحبتبا خدایشان دارند، جلیس و انیس آنان خدایشان است .
آنهایی که همنشینی با خداوند عالم دارند، کسانی هستند که اسمای جمالی و جلالی خداوند سبحان در ایشان رسوخ کرده است . جوادند، رحیمند، عطوفند، عالمند و همچنین دارای دیگر اسماء الله هستند .
@shakhehtoba
☀️🎋☀️🎋☀️🎋☀️
🎋☀️🎋
☀️
🎋
#آداب_ماه_رجب
#استاد_محمود_امامی
#بخش_پنجم :
🎋 #تولد آدمی از مادر، تولد نباتی حیوانی آدم است. از مادر که متولد می شود تولد حیوانی پیدا می کند.
تولد آدمی زمانی است که #توحید پیدا می کند؛
توجه به خداوند تبارک و تعالی پیدا می کند.
آن توحید، تولد آدمی است.
_______________
📝 ادامه دارد...
✍️ پیاده شده از فایل صوتی دروس اخلاق استاد امامی نجف آبادي از شاگردان برجسته حضرت علامه حسن زاده آملي
🍃كانال شاخه طوبي 🍃
🌷 @Shakhehtoba
11.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تأمل در ابد بفرماييد , ابد، يعنى هستيم كه هستيم. داريم خودمان را در اين مقطع زمان و در اين نشأه، كه مزرعه است، براى ابد مى سازيم: «اقرء و ارق». خداوند، إن شاءالله، سر شما را به اسرار ولايت نورانى بفرمايد و ما هم در اين دعاى خير با شما شريك بوده باشيم.
یک جوری نباشد آقا که برنامه ای باشد ،بحث باشد ،با همدیگر بنشینیم مرجع ضمیر پیدا بکنیم اصطلاحات مثلا گوناگون را فرا بگیریم اما قرآن مطرود باشد،در کنار باشد،شب و روز در محضرش نباشیم. اصلا این طوری نباشد ،حشر با قرآن داشته باشیم.
@shakhehtoba
🌴🌴🌴🌴
🌴
🌴
#آداب_ماه_رجب
#استاد_محمود_امامی
#بخش_ششم :
#آدم باید مبعوث بشود.
#بعثت یعنی از #قبر به در آمدن.
این که می بینی آدمها مرده اند؛ مبعث که می آید زنده می شوند. لذا ماه رجب ماه احیای #آدمی است؛ احیای #اموات است. آدم مرده ، زنده می شود.
آدمی که توجه به خداوند تبارک و تعالی نداشته باشد، مرده است. وقتی توجه پیدا می کند، زنده می شود.
_____________
📝 ادامه دارد...
✍️ پیاده شده از فایل صوتی دروس اخلاق استاد امامی نجف آبادي از شاگردان برجسته استاد علامه حسن زاده آملي
🌷 @Shakhehtoba
✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂
🍂✨🍂
✨
🍂
#آداب_ماه_رجب
#استاد_محمود_امامی
#بخش_هفتم :
🍂 حیاتی که ما داریم #حیات_حیوانی است. بدن ماست که می میرد و می خوابد و در قبر می رود. قالب آدم است؛ خود آدم نیست.
خود #آدم، آنی است که خدا را می فهمد.
خداوند تبارک و تعالی عبارت از آدمیت آدم است.
این روز #مبعث که پیدا شد یعنی آدم زنده می شود.
همانطور که سلولها در #رحم_مادر متفرق هستند و وقتی چهار ماه کامل شد، بعثت اوست. روح حیوانی در آنها دمیده نمی شود؛ آن روح، آن موقع متولد می شود.
________________
📝 ادامه دارد...
✍️ پیاده شده از فایل صوتی دروس اخلاق حضرت استاد امامی
🌹 اختصاصی کانال شاخه طوبی
☄️ @Shakhehtoba
🔻علامه حسن زاده آملي. :آقا، بيا دامي بنه گر دانه داري. خود را باش و دنيا را نكوهش مكن. آگاه باش تا خود را تباه نكني. حيف است كه به كاهلي بنشيني.
#نامه_ها_برنامه_ها
🌹كانال شاخه طوبي🌹
@shakhehtoba
💠#اعمال_لیلة_الرغائب
♦️روز پنج شنبه اول آن ماه روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید،
🔹هفتاد بار ذکر” اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله” گفته شود.
🔹پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر “سبوح قدوس رب الملائکه والروح” گفته شود.
🔹پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر “رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم” گفته شود.
🔹دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر “سبوح قدوس رب الملائکه والروح” گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الهی خودت آگاهی که دریای دلم را جزر و مد است یا باسط بسطم ده و یا قابض قبضم کن
@shakhehtoba
الهى ساليانى مى پنداشتم كه ما حافظ دين توایم استغفرك اللهم در اين ليلة الرغائب هزار و سيصد و نود فهميدم كه دين تو حافظ ما است احمدك اللهم .
@shakhehtoba