〽️♻️〽️♻️〽️♻️〽️♻️
♻️〽️♻️
〽️
♻️
#آداب_ماه_رجب
#استاد_محمود_امامی
#بخش_هشتم :
♻️ حضرت #عیسی علیه السلام فرمود:
« لم یلج ملکوت السموات من لم یولد مرّتین »
((کسی به #ملکوت عالم و غیب عالم وارد نمی شود مگر وقتی که دو مرتبه متولد شود.))
همه ی آدمها دو مرتبه تولد پیدا می کنند. یک مرتبه تولد از #مادر است؛ تولد مادی و یک تولد زمانی که خدا را می فهمد. فهم خداوند تبارک و تعالی زمانی که #بالغ می شود.
آدم وقتی بالغ شد، خدا را فهمید؛ مُسَوّی شد؛ آنوقت ابتدای #آدمیت آدمی است؛ حیات آدمی پیدا می شود.
______________________
📝 ادامه دارد...
✍️ پیاده شده از فایل صوتی دروس اخلاق استاد امامی نجف ابادي از شاگردان استاد علامه حسن زاده آملي
🌹 اختصاصی کانال شاخه طوبی
لطفاً فوروارد شود 🙏🌸
✳️ @Shakhehtoba
36.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیه الکرسی و نیرو گرفتن نفس ناطقه از توجّه به ملکوت
... نفس ناطقه چون گوهری فوق طبیعت است، همان گونه که در بدن خود تصرّف و تدبیر دارد، تواند که در مادّه ی کائنات تصرّف کند. آن چه که در نبوّات و معجزات و خوارق عادات و کرامات آمده است از این باب است.
بلکه استجابت و تأثیر دعا هم بدین نهج است.
مثلاً دست بر بینندگان (دو چشم) می گذاری و آیه الکرسی را برای حفظ نور چشم می خوانی؛ در این حال نفس ناطقه گوهر آن سویی از توجّه به ملکوت نیرو می گیرد، و به تصوّر و تعمّل و انشاء خود در قوی و محالّ آن ها و در اعضاء و جوارح خود اثر می گذارد که توجّهات و تصوّرات نفسانی را در بدن و قوی و احوال آن تأثیر به سزا است، فَافهَم.
(حضرت علاّمه حسن حسن زاده ی آملی حفظه الله/ هزار و یک کلمه/ ج ۱/ اواخر کلمه ی ۱۷/ ص۳۹ و۴۰/
@shakhehtoba
💠 #توصیه_های_پزشکی
🔸 حضرت علامه حسن زاده آملی:
« #یک نفس خوردن آب ، موجب #ورم_کبد می شود.!»
🆔@shakhehtoba
همنشینی و شکلگیری شخصیت
همنشینی مؤثر است . مصاحبت اثر دارد . نفس انسانی خوپذیر است . انسانی که با انسانی مدتی به سر برده است میبینی چنان از یکدیگر خو گرفتهاند که احوالات هر یک حکایت از دیگری میکند بلکه مطلقا همنشینی اثر دارد . مثلا شاگرد بر اثر مصاحبتبا استاد، از سیرت و خوی استاد حکایت میکند و همچنین فرزند از پدر که «الولد سر ابیه .» به قول خواجه عبدالله انصاری: دود از آتش چنان نشان ندهد و خاک از باد که ظاهر از باطن و شاگرد از استاد .
غرض، اینکه مصاحبت مطلقا مؤثر استحتی در حیوانات، بلکه در جمادات، به قول شیخ اجل سعدی:
گلی خوشبوی در حمام روزی
رسید از دست محبوبی به دستم
بدو گفتم که مشکی یا عبیری
که از بوی دلاویز تو مستم
بگفتا من گلی ناچیز بودم
ولیکن مدتی با گل نشستم
کمال همنشین در من اثر کرد
وگرنه من همان خاکم که هستم
حالا این معنا را بالا ببرید . در مصاحبتبا ملکوت عالم، با حقیقت عالم، با خدای عالم در نظر بگیرید . اگر چنین توفیقی پیدا کردیم که توانستیم همواره و در همه حال عندالله حضور داشته باشیم، چه خواهیم شد؟ ! خوشا به حال کسانی که همواره مصاحبتبا خدایشان دارند، جلیس و انیس آنان خدایشان است .
آنهایی که همنشینی با خداوند عالم دارند، کسانی هستند که اسمای جمالی و جلالی خداوند سبحان در ایشان رسوخ کرده است . جوادند، رحیمند، عطوفند، عالمند و همچنین دارای دیگر اسماء الله هستند .
@shakhehtoba
🔻حضرت علامه طباطبایی(ره) : سحرگاهان از صدای مناجات اهل آسمان و ملائکه ، آرام و قرار از من گرفته می شود...
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم شب وداع با پیکر مطهر شهید مدافع حرم سیدجواد اسدی- ساری- حسینیه عاشقان کربلا و بیت شهید
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🔹
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«اِنَّ یَومَ النیروز هو الیَوم الّذی أخذ فی النبیّ(ص) لأمیرالمؤمنین(ع) العهد بغدیر خم، فاقرّوا له بالوَلایة، فطوبی لِمَن ثَبَتَ علیها، و الوَیل لِمن نکثها.»1
(روز نوروز، همان روزی است که پیامبر(ص) برای خلافت علی(ع) از مردم عهد و میثاق گرفت، و مردم بر ولایت و جانشینی او اقرار کردند، خوشا به حال کسی که بر این عهد و میثاق ایستاد، و وای بر حال کسی که این عهد را شکست)
علّامه ذوفنون شعرانی، (استاد علامه حسن زاده آملی) می فرماید:
«این حدیث (تقارن نوروز و غدیر)دلالت دارد که نوروز را عید گرفتن اگر نه برای احیاء سنّت مجوس باشد، جایز است.
🌿 و اولی آن است که مرد مؤمن به قصد وقوع نصب امیرالمؤمنین(ع) به خلافت در این ایام، آن را عید گیرد؛ چون بر حسب بعضی روایات، آن روز نوروز بود، و من از زیج هندی استخراج کردم تحویل آفتاب بر برج حمل (فروردین) در سال دهم هجری، چهارشنبه بیست و یکم ذیحجه، "سه روز پس از غدیر خم" بود (یعنی حدود 27 اسفند روز غدیر بوده است) و جشن گرفتن پس از سه روز هم مناسب است.»
☘آنچه علّامه شعرانی از «زیج هندی» استخراج فرموده است با محاسبات نجومی سایر منجمان و دانشمندان امروزی توافق دارد .
🍁 بنابراین منصوب شدن امیرالمؤمنین(ع) به خلافت در روز یکشنبه (27 اسفند سال 10 شمسی) با توجه به کبیسه بودن آن سال، صحیح به نظر میرسد، به ویژه که «زیج بهادری» اوّل ماه محرم سال یازدهم قمری را روز شنبه دانسته که برابر است با 10 فروردین سال یازدهم شمسی.
پی نوشت ها:
1. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج56، ص119.
2. از کتب مهم و مستدلّ برای اطلاع از اوضاع ستارگان
3. دمع السجوم، ص202
🌹کانال شاخه طوبی🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_صمدی_آملی_ حفظه_الله
#ان_الدنیا_مزرعه_الاخره
#بهار
#وسعت_زمین
@shakhehtoba