4_5767356542621843709.mp3
16.79M
🔹️یکی از لطایف حج رفتن، اربعین کلیمی داشتن است که حاجی قبل از بستن احرام به میقات برود و خودش را آماده کند.
🔹️ بعد از این که فرعون نابود شد حضرت حق با موسای کلیم وعده ملاقات گذاشت، تا فرعون هست نفس نمی تواند توحد بگیرد گرچه اربعین ها بگیرد و زحمت بکشد.
🔹️بزرگ ترین و تنها دستور اربعین کلیمی روزه گرفتن است. روزه نفس را ساکت می کند، قوه غضب و شهوت فروکش می کند.
🔹️ مقام تبلیغ خیلی مشکل است.مبلِغ، مظهر اسم شریف مصطفای پیامبر است که خداوند او را بر می انگیزد برای مردم.
🔹️باید دید از چه راه هایی انسان غضبناک می شود، باید آن راه ها راشناخت و مقدمات آن را به هم زد.
🔹️ تا فرعون نفس را نکشتی، از اربعین کلیمی، لوحی بر موسای نفس درست نوشته نخواهد شد.
🔹️ انسان طور طور آفریده شده، همه اربعین، طور نطفه، علقه، مضغه و از همه این اطوار بالاتر طور "نفخت فیه من روحی" است که بی نهایت است.
🔹️درست است که حق متعال نفخ می کند ولی از کانال وجودی پدر و مادر نفخ می کند.
🔹️ نفس چون جسمانیه الحدوث است باید از طریق همین نطفه بالا بیاید، لذا ریشه ها، نطفه و همه چیزها خودش را نشان می دهد.
📔#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوهفتادوهفت۱۷۷
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
#پست_شماره_۷۰ : ✨✨🌷🌷
✍️ سزای سخن اضافه: 🌷
🌱شب یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۵۶ ه.ش در قم در واقعه هولناک می بینم که دو لبم را با نخ و سوزن می دوزند و در آن حال بر دلم گذشت که این جزای آن کسی است که دهانش را مراقب نیست و هر چه می خواهد می گوید . 🌹
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۷۳۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
💫وضو از چشمه عشق💫
وضو که از چشمهی عشق گرفته شود، زنگار را می زداید. از اینکه وضو به چهار عضو سر و رو و دست و پا اختصاص یافت، این است که ایزد تعالی چون نماز را واجب کرد نخواست که بندگان وی آلوده به خدمت آیند، ایشان را فرمود که وضو کنند و با این چهار عضو مخصوص کرد زیرا که آدم اول روی به درخت گندم کرد و با پای برفت و به دست از درخت گندم باز کرد و بر سر نهاد و بر حواء آورد، ایزد عزّاسمه بفرمود این چهار عضو گناهکار را به گاه خدمت بشستن و مسح کردن تطهیر کنند.
این داستان بیان حال آدم و آدمیزاد است و همانند آن در آیات و روایات بسیار است...
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۴۱۹، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💫دو ظرف وجودی انسان برای دو گونه غذا💫
ما ظرفهای آب را گوناگون میبینیم از آنی که یک قطره آب در او می گنجد تا آنی که ظرف اقیانوس است که ظرف بسیار بزرگی است یعنی يك قسمت عمده از گودی زمین که ظرف آب اقیانوس است. و میبینیم که این ظرفها را گنجایش محدود است و اگر آب از آن حد گنجایش فزونتر شود از لبه های آوند فرو می ریزد. ولی انسان که دانش فرا می گیرد گنجایش آوند دانش برای دانش بیشتر بیشتر میگردد و آمادگی بهتر برای فرا گرفتن دانش دشوارتر پیدا می کند .
به بیان دیگر صحیح است که بگوییم هر یک از افراد انسان را دو ظرف است برای دو گونه غذا : یکی ظرف آب و نان مثلا و دیگری ظرف دانش. ظرف نخستین تا اندازه ای که غذا قبول کرد از پذیرفتن غذای بیشتر از آن ابا می کند و می گوید سیرم و دیگر گنجایش ندارم و پس از سیر شدن اگر چه از آب و نان خالی سیر شده باشد بهترین غذا برایش فراهم شود رغبت بدان نمی کند و از خوردن آن لذت نمی برد اما دانش پژوه هر چه بیشتر دانش تحصیل میکند به دانستن دانشهای سخت تر و سنگین تر و بالاتر گرایش پیدا میکند و از فهمیدن آن لذت بهتر می برد و شوق و ذوق وی به دانش بیشتر می گردد و عشق و علاقه اش در تقرب به دانشمندان فزونتر میشود . اینها اموری است که هر یک از ما به وجدان خود می یابد و بدانها تصدیق دارد هیچ کس در آنها چون و چرا ندارد.
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۱۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
17.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی
بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
#قسمت_سوم
به باب الله دهان است دیگر، مزبله که نیست که هرچیزی درونش برود. دهان است می خواهد انسان شود.
دستی که آورده به جلوی دهان اینجا یک مفتشی ایستاده اسمش آقای بینی است. آن قوه شامّه می گوید این متعفن است!
آقای لامسه شما گناه ندارید، درست است؛شما در کار خودتان خیانت نکردید؛ اما این بوی بد می دهد تشخیص بو خوب و بدش مربوط به شما نبود؛ زبری و درشتی مربوط به شما بود. این می بوید میگوید: نه! بویید و امضا کرد؛ می گوید: نه معطر است و خوشبو است، می گذارد به دهان. قوه ذائقه می آید جلو می گوید: نخیر این بسیار تلخ است. آزار می کند؛ نخیر نباید این را خورد! بعد این را میریزد......
#ادامه_دارد
#برگرفته_فایل_صوتی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#کاری_از_گروه_شاخه_طوبی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، این کلمۀ ناتمام خوشحال است که به اسم، سه حرف از حروف مقطّعۀ فرقانت را داراست. کلمات تامّه ای که به حقیقت همۀ مقطّعۀ قرآنت را دارایند چونند؟
فراز ۴۴۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5767356542621843711.mp3
14.19M
🔹️ مادیون، ماده را موجودی ازلی می دانند و ازلیت را زمانی، در نظر می گیرند. ایشان امکان و وجوب ذاتیِ فوقِ زمان و مکان که ماورای عالم طبیعت و ماده باشد را قائل نیستند.
🔹️ آقایان مشاء، زمان را امتداد حرکت می دانند یا به تعبیری مقدار حرکت.
و حرکت را حرکت معدل النهار یا جسم کل نظام هستی که محیط بر همه افلاک است و این مقدار حرکت را زمان گویند.
🔹️ مادیون یک پله از سوفسطایی ها بالاتر آمده اند چون سوفسطایی ها منکر حقیقت بودند ولی مادیون قائل به حقیقت داشتن جهان ماده و موجودی حقیقی به نام ماده هستند.
🔹️ مادیون قائلند به این که بهترین راه ادراکات، ادراکات حواس پنج گانه حسی است و هر چه که موجود است ماده هست و هر چه که محسوس نیست موجود نیست.
🔹️ شیخ الرئیس در جواب مادیون می فرماید: حس ما ملاک و محور موجودیت اشیا نیست که هر چه ندیدیم موجود نباشد چون خیلی چیزها هست که ما نمی بینیم مثلا قانون علیت که به عنوان یک حقیقت در نظام هستی است.
🔹️مادی هم معتقد به غیرمتناهی بودن جهان هستی است منتهی جهان را مادی می داند.
🔹️اتقان صنع یعنی این که هیچ عالمی هر چه قدر دید عمیق و وسیعی داشته باشد نمی تواند ذره ای از عالم، اِشکال بگیرد.
📔 #شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_ی_صد_و_هفتاد_و_هشتم
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
✍️در مقام امیرالمومنین - تقرب به حق با عقل :
🌱جناب ابن سینا در مقدمه رساله معراجیه می فرماید:
«عزیزترین انبیاء و خاتم رسولان (ص) چنین گفت با مرکزِ حکمت و فلکِ حقیقت ، خزینهٔ عقل، امیرالمومنین علی علیه السلام که : «یا علی ، اذا رایت الناس یتقربون الی خالقهم بانواع البر ، تقرّب الیه بانواع العقل تسبقهم »
و اینچنین خطاب جز با چنو بزرگی راست نیامدی که او در میان خلق آنچنان بود که معقول در میان محسوس» ...
🌱ابن ابی الحدید گوید : نیاز همه به علی و بی نیازی علی از همه ، دلیل است که علی امام همه است .
🌱فخر رازی گوید: هرکس علی را امام خود بگیرد ، به دست آویز استوار چنگ در زده است.
🌱شیخ اکبر گوید : علی امام عالَم و سرِّ جمیعِ انبیاء است .
🌱ابن متویه گوید : ادله نصوص دال است که در میان صحابه فقط علی معصوم بود .
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته ۷۳۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢