#تفسیر_سوره_حمد:
#حضرت_علامه_جوادی_آملی
#قسمت_بیست_وشش
________________________
⭐️ " إياك نعبد و إياك نستعين "⭐️
📚خدای سبحان عالم را نیافرید که معبود بشود و معروف بشود که اگر کسی او را عبادت نکند یا نشناسد خدا به مقصود خود نرسد.
📚 او مبدأ فاعلی و مبدأ نهایی همه موجودات است. او هدف است. خود او هدف ندارد چون غنی و بی نیاز است؛ کار او هدف دارد چون حکیم است.
📚 اینکه فرمود عبادت هدف خلقت است، پس انسانی که به حضور خدا بار یافت به خدا عرض میکند" إياك نعبد ". یعنی من مثل آن هسته ام که سر از خاک بر آوردم.
📚 مادامی که خلقت هست، عبادت هم هست.
📚خلقت برای عبادت است و خلقت هر لحظه است.
📚هر لحظه فیض خالقیت خدا می رسد و هر لحظه تمام مخلوق ها این فیض را دریافت میکنند ؛ هر لحظه هم باید عبادت کنند.
________________________
🍀 برگرفته از سلسله دروس تفسیر حضرت علامه جوادی آملی
تلخیص توسط کانال شاخه طوبی
لطفاً فقط فوروارد.
🍂🍀 @Shakhehtoba
#تفسیر_سوره_حمد:
#حضرت_علامه_جوادی_آملی
#قسمت_بیست_وهفت
________________________
⭐️ " إياك نعبد و إياك نستعين "⭐️
📚تعیین درجات عبادت به تعیین درجات معرفت است. هر کسی معرفتش بهتر بود، عباداتش عالی تر است.
📚 مادامی که خلقت هست باید عبادت باشد. اگر یک وقتی عبادت از مراحل انسانی قطع بشود، همان وقت است که این درخت در بین راه پوسیده.
📚 اما آیا عبادت، هدف نهایی انسان است؟ یا تازه، عبادت هم هدف نیمه راه است؟ إنسان عبادت میکند تا عابد بشود یا برای اینکه یقین پیدا کند؟
📚 انسان تا به یقین نرسد در معرض زوال و دگرگونی است؛ اما وقتی به یقین رسید، آرامش می یابد.
_______________________
🍀 برگرفته از سلسله دروس تفسیر حضرت علامه جوادی آملی
تلخیص توسط کانال شاخه طوبی
لطفاً فقط فوروارد.
🍂🍀 @Shakhehtoba
#حکایت
🌿 جود و بخشش #حاتم_طائی 🌿
#علامه_حسن_زاده_آملی
💠 آن حاتم طائی که می شنوید یک شمّه ای از جود الهی را حکایت می کند.
مهمانخانه حاتم طائی چهل در داشت. هرکس از هر دری می خواست، وارد می شد. آدم سخی و بخشنده ای بود.
جناب سعدی در بوستان حکایتش را آورده، مطلعش اینست:
ندانم که گفت این حکایت به من
که بودهست فرماندهی در یمن
فرماندهی در یمن بود خیلی جود و بخشش داشت. مردم نشسته بودند بر سر سفره اش، غذا می خوردند؛ یکی به زبان آورده و از حاتم طائی تعریف کرد.
این فرمانده این تمجید را شنید و خوشش نیامد. زیردستانش را جمع کرد و گفت: « تا این حاتم طائی زنده است نمی گذارد ما اسم و رسمی پیدا کنیم. او را از میان بردارید. می توانید این کار را بکنید؟ چنین و چنان هم جایزه تعیین می کنم.»
یکی از زیردستانش گفت: « من می روم سرش را برایتان می آورم.»
راه افتاد رفت در میان قبیله ی طی.
@Shakhehtoba
به یک نفر برخورد کرد گفت: « اینجا طایفه ی طی هست؟»
_ « بله»
_ « این آقا که جود و بخشش دارد خانه اش کجاست؟ آقای حاتم . ( البته حاتِم صحیح است)
گفت: « بفرمایید من شما را می برم و نشانتان می دهم خانه اش کجاست. امشب پیش من باش، فردا شما را می برم پیش حاتم طائی. می خواهی چکار کنی؟ »
گفت: « می خواهم او را ببینم.»
او را برد خانه. این مهمان دید میزبان آدم بزرگواری است. نمی داند که او خود حاتم طائی است. میزبان او را گرم گرفت و از او پذیرایی کرد. مهمان هم از برخورد او خیلی خوشش آمد.
_ « از کجا می آیی؟»
_ «از یمن»
_ « برای چه؟»
_ « مشکلی دارم. نمی توانم با شما در میان بگذارم.»
_ « چرا؟ تو مهمان منی. »
@Shakhehtoba
هرچه بود او را به حرف آورد. او هم اظهار کرد و گفت: « من مشکلی دارم؛ مأمورم، اگر انجام ندهم خودم و دودمان من در معرض خطر خواهند بود.»
گفت: « من مشکلت را حل می کنم. مشکلت چیست؟ آیا کاری از من ساخته است یا نه؟»
گفت: « اگر اظهار نمی کنی و حرفش را جایی نمی زنی مشکل من اینست که از من سر حاتم طائی را خواسته اند.»
گفت: « پدر آمرزیده، این که مطلبی نیست که. ( حالا خودش حاتم طائی است)، اینکه خیلی آسان است.
فردا صبح با سر حاتم طائی می روی پیش فرمانده یمن، بدون اینکه کسی خبردار شود.»
برخاست و رفت، شمشیر به دست آمد و گفت: « بزن».
مهمان گفت: « چرا؟»
گفت: « مگر سر حاتم طائی را نمی خواهی؟ فرمانده سر مرا خواسته.»
_ « شما حاتم طائی هستی؟»
_ « بله»
مرد به دست و پای حاتم طائی افتاد و بنا کرد به عذرخواهی و تضرع و زاری.
با جود و سخای حاتم طائی، زندگی اش خوب شد.
ا___________________________________ا
🌸 اینها که جود و سخای خلق را می شنوی، شمّه ای از آن جود الهی است. آنچه را که در این نشئه می بینید شمّه ای است؛ همه به تعبیر قرآن کریم آیت اند؛ آیات اند.
🍁 آیت یعنی نشانه و نمونه. اگر اینجا قدرت می بینید؛ اینجا علم می بینید؛ دیگر صفات حُسنی، اسماء علیا، همه ، هر چه می بینید همه آیات اند.
ا__________________________________ا
🌿 پیاده شده از فایل صوتی
💎 @Shakhehtoba
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#شرح_فرازهایی_ازصلوات_مخصوص_ماه_شعبان
#استاد_صمدی_آملی
#قسمت_چهارم
ا________________________ا
🍁 اگر کسی در مسیر راهی که می رود چون خودش بلد نیست، جلوتر از راه بلد حرکت کند احتمال دارد راه را گم کند و لذا از مسیر منحرف می شود.
کسی که جلوتر از اهل بیت و پیغمبر راه برود، راه را گم می کند. حالا یک کسی بگوید من پشت سر پیغمبر و اهل بیت دارم می آیم اگر پشت سر هم می آید تا جایی از اینها عقب بیفتد که پیغمبر و اهل بیت راه بلد را از دور نبیند، باز هم او این مسیر را گم می کند، این می شود زاهق.
💠 زاهق یعنی کسی که تأخیر دارد و عقب می افتد جوری که جلویی را نبیند.
« ألمتقدم لکم مارق و المتأخر عنهم زاهق»
ا_________________________ا
💥 ادامه دارد.....
_______________
✍ پیاده شده از فایل صوتی سخنرانی حضرت استاد صمدی آملی
💥 @Shakhehtoba
🍀 « #ولیّ_از_اسماء_الله است »
« نبیّ » و « رسول» از اسماء الله نیستند و در هیچ جا خداوند به نام « نبیّ » و « رسول» خوانده نشده است؛ در حالیکه خداوند به نام ولیّ خوانده شده است. و « ولیّ » از اسماء الله است.
لذا یکی از احکامی که بر این اسم شریف جاری است عدم نفاد و زوال آن است.
🍂 بر این اساس ، نبوت و رسالت چون مشتق از اسماء الله نیستند منقطع می شوند اما ولایت که مشتق از اسم شریف « ولیّ » الهی است هرگز انقطاع پذیر نیست و نظام هستی هرگز خالی از ولیّ الله نمی شود.
ا_____________🌹_______________ا
#شرح_انسان_کامل_درنهج_البلاغه
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃
🌸
«حجت خدا» خواه ظاهر باشد و خواه غایب، شاهد است؛ شاهد قائمی که هیچ گاه قعود ندارد.
بدان که فایده وجود امام، منحصر به جواب دادن سؤالهای مردم نیست، بلکه موجودات و حتی کمالات موجود، به وجود آنها وابستهاند و در حال غیبت، افاضه و استفاضه او استمرار دارد، همچون خورشیدی که از پس ابرها، نور، گرما و حرارت خود را به موجودات میرساند:
آن شاخ گل ار چه هست پنهان ز چمن
از فیض وجود اوست عالم گلشن
خورشید اگر چه هست در ابر نهان
از نور وی است باز عالم روشن
🍂 به علاوه، باید دید آیا خلیفة الله غایب است یا ما حاضر نمیباشیم و در حجابیم و اسم خود را بر سر آن شاهد هر جایی میگذاریم:
یارب به که بتِْوان گفت این نکته که در عالم
رخساره به کس ننمود آن شاهد هر جایى
ا______________🌺______________ا
#انسان_کامل_درنهج_البلاغه
#علامه_حسنزاده
@Shakhehtoba
🌸
🍃
🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
animation.gif
116.8K
ا🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻ا
ا___________________________ا
🌸میلاد باسعادت
معراج العقول،
مرکز دایره ی شهود،
ناموس الله الاکبر،
غایة البشر،
أبی الوقت،
مولی الزمان
حضرت صاحب الزمان
🌹مبارک باد🌹
🌷 @Shakhehtoba 🌷
گرچه حضرت بقیة الله قائم آل محمد(ارواحنافداه)حائزدرجه نبوت نیست،ولکن واجداسماۍکمالیه آن کلمات کامله الهۍمیباشد:حُسن یوسف،دم عیسى،یدبیضادارى/آنچه خوبان همه دارند،توتنهاداری
#علامه_حسنزاده @Shakhehtoba
🌿🍁شگفت از اشخاصی است که #خضر و #الیاس از انبیا، و #شیطان و #دجال از اعدا را در قید حیات میدانند، ولی وجود ذیوجود حضرت #صاحب_الزمان را منکرند؛ حال آنکه آن حضرت از انبیای سلف، افضل بوده و اوست ولد صاحب #نبوت_مطلقه و #ولایت_کلیّه.
🍂🍀شگفتتر آنکه برخی از اهل #تصوف که خود را اهل معنا و #معرفت میپندارند، بر این تصور قائلاند که در هندوستان برهمنان و جوکیان، #مرتاضان و ریاضتکشانی هستند که به سبب حبس نفس و کم غذا خوردن سالیان متمادی عمر میکنند، با این وجود منکر حضرت حجتاند!
#علامه_حسن_زاده_آملی
#رساله_نهج_الولایه
💠 @Shakhehtoba
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
تمام کارمان این شده که فقط می گوییم آقا بیایند و نمی گوییم ما برویم و ما به محضرشان مشرّف شویم.
آخر الآن به برکت چه کسی سحر بر می خیزیم؟
و به برکت چه حقیقتی زنده ایم؟
مگر نه اینکه در دعا داریم به ایشان است که باران می بارد...
پس به وجود این واسطه ی #فیض است که خورشید می تابد و ما نفس می کشیم و ما #تعقل می کنیم و به برکت ایشان است که نماز می خوانیم.
🌅او #قائم است؛ یعنی او قوام نظام هستی است.
لذا اگر کسی به علم #شهودی و #حضوری ایشان را ببیند می بیند که هر لحظه در محضر اوست ک حاضر است.
ما هر لحظه که رشد می کنیم، آقا است که ما را می برد، گویا آقاست که نفس ماست.
لذا است که فرموده اند:
« من عرف نفسه فقد عرف امام زمانه »
لذا او غائب حاضر است.
#حضرت_استاد_صمدی_آملی
📚@Shakhehtoba
#تفسیر_سوره_حمد:
#حضرت_علامه_جوادی_آملی
#قسمت_بیست_وهشت
________________________
⭐️ " إياك نعبد و إياك نستعين "⭐️
📚 بقای در مقام یقین منوط به بقای عبادت است. اگر انسان یک لحظه عبادت را ترک کند، ترک عبادت همان و کفر و ارتداد و محرومیت همان.
📚 انسان عبادت را به منزله نردبان می داند. عبادت را به منزله درخت می داند. درخت هدف نهایی هسته نیست؛ هسته درخت نمی شود که بیاراید؛ درخت می شود که به بار آید؛ ثمر بدهد؛ نه فقط سبز بشود.
_______________________
🍀 برگرفته از سلسله دروس تفسیر حضرت علامه جوادی آملی
تلخیص توسط کانال شاخه طوبی
لطفاً فقط فوروارد.
🍂🍀 @Shakhehtoba
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#شرح_فرازهایی_ازصلوات_مخصوص_ماه_شعبان
#استاد_صمدی_آملی
#قسمت_پنجم
ا________________________ا
🌠 « و اللازم لهم لاحِق »
کسی که ملازم است؛ وقتی راه بلد جلو می رود، این ملازم به دنبال او، نه عقب می افتد نه جلو می افتد. و چون می خواهد در پشت او قرار بگیرد، که راه را برود، طوری به او نزدیک است که ملازم اوست؛ یعنی هرجا او می رود این به دنبالش است. این را می گوییم لازم.
این لازم را عرب اصطلاحاً می گویند: « لاحِق»
لاحق یعنی ملحق شونده.
کسی لاحق است که جلویی را ببیند و به او نزدیک بشود، به او وصل شود وگرنه اگر طوری عقب بیفتد که او را نبیند شاید به او نرسد و راه را گم کند.
ا_________________________ا
💥 ادامه دارد.....
_______________
✍ پیاده شده از فایل صوتی سخنرانی حضرت استاد صمدی آملی
💥 @Shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی:
در خلوتی ز پیرم کافزوده باد نورش
خوش نکته ای شنیدم در وجد و در سرورش
گفتا حضور دلبر مفتاح مشکلاتست
خرم دلی که باشد پیوسته درحضورش
🍃 @shakhehtoba 🍃
🔰 دو گروه که سیری ناپذیرند 🔰
♦️مرحوم آقای قمشه ای _ رحمت الله علیه_ می فرمودند: " خدایا! من کاری به بهشت و قیامت ندارم، فقط می خواهم بروم آنجا و خدمت حضرت امیر مشرف بشوم و عرض کنم: آقا جان! ما این نهج البلاغه را هیچ نفهمیدیم؛ این را برایمان شرح کنید و بفرمایید که چیست؟"
در روایت می فرمایند: " منهومان لا یشبعان: طالب علم و طالب دنیا"
🍃 دو گروهند که هر چه با حرص و ولع می خورند، هرگز سیر نمی شوند؛ یکی آنهایی که مال دارند و در پی مال بیش ترند؛ و دیگر آنهایی که علم دارند و در پی تحصیل علم بیش ترند.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
🌸 @shakhehtoba
✅ وبلاگ ما:
http://shakhehtoba.blogfa.com
#تفسیر_سوره_حمد:
#حضرت_علامه_جوادی_آملی
#قسمت_بیست_ونه
________________________
⭐️ " إياك نعبد و إياك نستعين "⭐️
📚 گفتیم هدف از عبادت رسیدن به یقین است.
📚یقینی که با نماز و روزه پیدا میشود غیر از یقینی است که با بحث و درس پیدا میشود. .غیر از یقینی است که با مشاهده معجزه پیدا میشود.
📚آن یقین که با مشاهده معجزه پیدا میشود را فرعون هم داشت. نوری به بار نیاورد. خداوند میگوید این یقینی نبود که نور بدهد. فقط یقین برهانی و دلیلی و فکری بود.
📚یقینی که با چراغ عبادت پیدا شود فرق دارد با یقینی که با فکر، حاصل میشود.
_______________________
🍀 برگرفته از سلسله دروس تفسیر حضرت علامه جوادی آملی
تلخیص توسط کانال شاخه طوبی
لطفاً فقط فوروارد.
🍂🍀 @Shakhehtoba