4_5787558471054393765.mp3
13.9M
🔺️ مشاء معتقد است ادراک بر چهار اساس است: احساس، تخیل، توهم، تعقل.
🔺️ علامه طباطبایی: برای نفس استعدادی حاصل می شود که صورتی به وزان معلوم خارجی در خود انشا می کند.
🔺️ نفس، صورتی به وزان صورت معلوم خارجی را در خود انشا و از ناحیه قوا یا خیال یا بالاتر، از ناحیه عقل آن را ادراک می کند.
🔺 ماده، آن قوه و استعدادی است که شیء حامل آن است. حرکت، در متن عالم ماده است.
🔺 حرکت جوهری می گوید هیچ شیئی در هیچ آنی بی حرکت نیست و این حرکت هم حرکت استکمالی است.
🔺 حرکت جوهری هیچ وقت شیء را رها نمی کند.
🔺 هر شیء مستعدی در حرکت است تا به کمال برسد.
🔺 حرکت جوهری به عینه حرکت از نقص به کمال است.
🔺️فکر، حرکتی است از مجهول به سوی معلومات و دور زدن در دانسته های قبلی و تنظیم مقدماتی برای یافتن مجهول.
🔺️فکر خستگی می آورد ولی علم خستگی نمی آورد، چون فکر حرکت است و نتیجه نیست بلکه فکر مقدمه علم است.
🔺️ علم نتیجه ای است که مترتب بر فکر است.
🔺️ در صورت علمیه، قوه و حرکت راه ندارد.
📗 #شرح_دروس_معرفت_نفس
🔉 #جلسه_ی_صد_و_هشتادودوم۱۸۲
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
14.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 به بهانه آغاز هفته دفاع مقدس
بر آن شدم که بگویم ما هنوز هم
به فرماندهی شهید مهدی زینالدین
مقیم لشکر ۱۷ علیبنابیطالبیم
و تحت ولایت علیبنابیطالب
از سنگر جهاد و شهادت
به سنگر جهاد گام دوم قدم نهادهایم
تا با دعای مستجاب همرزمان شهیدمان
امر نائب امام عصر خود را اجابت کنیم
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
نقطه باء بسم الله الرحمن الرحيم
و بدان که فواتح سور قرآن یعنی همان حروف مقطعه پس از حذف مکررات از آنها، چهارده حرف باقی مانند که در این ترکیب "صراط على حق نمسکه" یا "علی صراط حق نمسکه"جمع شده است و آنها را در اصطلاح علمای عدد، حروف نورانیه دانند و مقابل آنها را حروف ظلمانیه خوانند و به عدد چهارده بودن حروف نورانی را اشاره به سرّ قرآن دانند که قرآن ظاهر و تمام و واضح نشد مگر به هیاکل نوریهی چهارده نفر که اهل بیت عصمت و طهارت و وحی اند.
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۷۶، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
از این کمترين دستور العمل خواستهاید, آقای من, صدای دهلی را از دور شنیده اید و از نزديك هم به انبار کاه برخورد میکنید معالوصف عدم امتثال را روا ندانستیم به عرض میرسانم که دستورالعمل انسان قرآنست که انّ هذا القرآن يهدى للتى هي اقوم.
داعي تنها دستوری که الان میتواند به حضور جنابعالی عرض کند این است که مراقبت را حفظ بفرمائید یعنی در همه حال مواظب خود بوده باشید که در نزد حقیقت همه موجودات بسر میبری. میدانید که همنشینی مؤثر است, مصاحبت اثر دارد, خوپذیر است نفس انسانی, کسانی که در مصاحبت با ملکوت عالم بسر میبرند کم کم ملکوتی میشوند. آن سعادتمندی که چنین معاشرت و مصاحبت را براستی در نهانخانه سر و ذات خود با الله نور السموات و الارض بدست آورده است مترنم به این ترانه است :
گر بشکافند سراپای من
جز تو نیابند در اعضای من
اینچنین کس پیوسته در ذکر و فکر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نیاز است و به قول خواجه حافظ :
مرا مگوی که خاموش باش و دم در کش
که مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش
چنین کسی را هیچکاری از حضور باز نمیدارد
رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۲۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
مخفی نماند که گوهر شریف حضرت انسان را دو جزء است : یکی آشکار و یکی پنهان. اما جزئی که آشکار است بدن اوست که مرکب از عناصر اربعه است، و مزاجش اعدل از سایر امزجه است، و صورتش نیز شریفتر از سایر صور است. و و اما جزئی که از انسان پنهان است صورت اوست که گفتیم اشرف از جمیع صورتهاست، یعنی حقیقت او که نفس ناطقه انسانی عبارت از اوست ، بلکه آدم و انسان حقیقی همین است و اطلاق انسانیت بر بدن مجاز است نه حقیقت ، و این که بر مجموع نفس و بدن هم اطلاق کردهاند یا میکنند باعتبار همین جزء است، و این جوهریست شریف که هر عقلی از عهده شناخت او بیرون نمیتواند آمد إلا من أراد الله به خيراً .
و برهان بر شرافت این گوهر یکتا "من عرف نفسه فقد عرف ربه» بس است.
📗#گنجینه_گوهر_روان، ص ۱۰۲و ۱۰۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، شکرت که شاخه ای از شجرۀ طوبایم.
فراز ۴۴۹
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5787558471054393766.mp3
16.56M
🔴 به تعبیر خواجه طوسی، نفس قابلیت آن را دارد که همه عالم، معقول او بشوند و عالم هم قابلیت معقول انسان شدن را، دارد و این طرفینی است.
🔴 نفس انسان، نسبت به آن چه که مجهول اوست بالقوه است و حرکت می کند که آن را به دست بیاورد.
اتفاقا فکر هم حرکت است و حرکتش هم، دوری است از مجهول به سوی دانایی هایش می رود و بعد از معلوماتش، مقدماتی می سازد و مجهول را معلوم می کند.
🔴 اتحاد عاقل و معقول می گوید: هر لحظه، هرچه دیدی، شنیدی، بوییدی، خوردی و ... همانی و این در تو گم نمی شود.
🔴 هر لحظه، آدم می تواند خودش را بشناسد، یک حرف گزاف بزنی، همین گزاف هستی. این دیدن ها، خوردن ها، شنیدن ها و تمام اعمال شما جمع می شود و می شود مجموعه یک عمر شما.
🔴 یک ساعت به فکر بنشینید، هر چه که در ذهن تان دور می دهید خودتان هستید.
🔴 صورت علمیه عین نفس و نفس عین صورت علمیه است بر اساس اتحاد عاقل و معقول.
📗 #شرح_دروس_معرفت_نفس
🔉 #جلسه_ی_صد_و_هشتادوسوم۱۸۳
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a