eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.4هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
61 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
16.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بی غش دلا را ما دل دیوانه ام ده بصحرای غمت کاشانه ام ده به کنج خانه تن در حجابم مرا بیزاری از ویرانه ام ده بکن آواره ام از خان و مانم ورای آب و خاکت خانه ام ده بمستان شراب بی غش تو سوی میخانه ات پروانه ام ده بحق باده و خمخانه و جام بدست خویشتن پیمانه ام ده رجب آن بود شعبانم اینچنین است نجات از چنگ هر افسانه ام ده چو مرغ بی پرو بالم بدامت توای صیّادم آب و دانه ام ده چو نالی نالم از درد درونم دوایم گریه مستانه ام ده همی سوزم بگرد شمع وصلت بسوزان منصب پروانه ام ده تو خود بر گو م حسن گوید چه کس را نشان خانه جانانه ام ده 📒دیوان اشعار – غزل شراب بی غش 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
مطلب علامه شعرانی در کتاب دمع السجوم راجع به عید غدیر شمسی صفحه 466
🔹علّامه ذوفنون شعرانی، (استاد علامه حسن زاده آملی) می ‌فرماید: «این حدیث (تقارن نوروز و غدیر)دلالت دارد که نوروز را عید گرفتن اگر نه برای احیاء سنّت مجوس باشد، جایز است. 🌿 و اولی آن است که مرد مؤمن به قصد وقوع نصب امیرالمؤمنین(ع) به خلافت در این ایام، آن را عید گیرد؛ چون بر حسب بعضی روایات، آن روز نوروز بود، و من از زیج هندی استخراج کردم تحویل آفتاب بر برج حمل (فروردین) در سال دهم هجری، چهارشنبه بیست و یکم ذی‎حجه، "سه روز پس از غدیر خم" بود (یعنی حدود 27 اسفند روز غدیر بوده است) و جشن گرفتن پس از سه روز هم مناسب است.» ☘آنچه علّامه شعرانی از «زیج هندی»‌ استخراج فرموده است با محاسبات نجومی سایر منجمان و دانشمندان امروزی توافق دارد . 🍁 بنابراین منصوب شدن امیرالمؤمنین(ع) به خلافت در روز یکشنبه (27 اسفند سال 10 شمسی) با توجه به کبیسه بودن آن سال، صحیح به نظر می‌رسد، به ویژه که «زیج بهادری» اوّل ماه محرم سال یازدهم قمری را روز شنبه دانسته که برابر است با 10 فروردین سال یازدهم شمسی. 🌹کانال شاخه طوبی🌹 @shakhehtoba
💠انسانی که به گناه آلوده شود اگر توبه هم کند و خدا دست بردارد٬ مردم دست برنمی دارند! گاهی خدا می آمرزد٬ خلق نمی آمرزند! پناه بر خدا...! 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
🍁عـلامه حسن ‌زاده آملۍ: در مـقابل خدمت خود از دیگران تشڪر و سپاس و مزد و پاداش نداشـــته باش. {در یڪــ ڪــلام } @shakhehtoba
32.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تقارن عید غدیر با نوروز سخنرانی استاد صمدی آملی روحی فداه ۲۸/۱۲/۹۷ @shakhehtoba
📗 📗 (101) 🍃بسم الله الرحمن الرحیم:🍃 ♦️به تعبیر میرزا حسین فاطمیِ قمی که وقتی از ایشان خواسته شد تا از استاد خود، آقا میرزا جواد ملکی تبریزی مطلبی مرحمت فرمایند، فرمود: او خودش دستور العمل بود.شب که میشد دیوانه وار در صحن خانه قدم می زد و زبانش به این بیت مترنّم بود: گر بشکافند سراپای من * جز تو نیابند در اعضای من ♦️از این مقام در قرآن به مقام "خُلَّت" تعبیر می شود. مقام خُلّت مقامی است که در آن، حقیقت در سراسر وجود انسان تخلّل می یابد، "واتّخَذَ اللّهُ إبراهیمَ خلیلا" ( نساء/125). اگر به جناب ابراهیم علیه السلام خلیلُ اللّه لقب داده اند به این خاطر است که یکی از مقامات انسانی به نام مقام خُلّت در او تجلّی یافته بود و این فرمایش آقا میرزا جواد ملکی تبریزی هم بیان مقام خلیل اللّهی آن جناب است. ♦️مثل این که بدن به غذا بگوید: گر بشکافند سر و پای من * جز تو نیابند در اعضای من. همین آب و نان است که در جسم انسان تخلُّل کرده و تبدیل به خون شده و تمامی اعضا و جوارح انسانی را تشکیل داده است و از آن جا که غذا در مغتذی فرو می رود، پس هم غذا می تواند بگوید من مُغتذی شده ام و هم مغتذی می تواند بگوید من غذا شده ام؛ أنا أنت و أنت أنا. و در آن مقام از من و ما اثری نمی ماند زیرا ما موجودیم و جز ما، همه موجودند، ما جز وجود نیستیم و جز وجود را نداریم و جز وجود را نمی یابیم و جز وجود را نمی بینیم. توحید صمدی قرآنی که اهل اللّه قائل به آن اند، باید در همین دو سطر پیاده شود. منبع، دروس زاده_آملی حفظه الله تعاي : استاد @shakhehtoba