eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴... 🌸الهی،نبودم و خلعت وجودم بخشیده ای،خفته بودم و نعمت بیداری ام عطا کرده ای،تشنه بودم آب حیاتم چشانده ای،متفرق بودم و کسوت جمعم پوشانده ای،توفیق دوام در صلاتم هم مرحمت بفرما که "اَلْذینَ هُمْ عَلیٰ صلوتهم دائمون" کام روا هستند.🌸 علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
نغمه، نفس رحمانى است و آن را وجود منبسط نيز گويند كه وجود عينى هو است، و صدا ماهيّات ‏اند كه حكايات ‏اند... مطرب عشق هر نفس نغمه‏اى ديگر ساز مى‏كند؛ چون تكرار در تجلّى نيست. هزار و يك كلمه، ج۶، ص: ۳۰۴ این فرم است و ... هشت تا عنصر را در یک بیت جا داده است... @shakhehtoba
قسمتی از دستور العملى كه سالك ربانى حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى به جناب آية الله حاج شيخ محمد حسين كمپانى (رضوان الله تعالى عليهما) ارسال داشتند: ❇️در گرسنگی خوردن و در گرسنگی دست کشیدن. مثلاً هر وقت غذا می خورد یک ساعت بعد از گرسنگی باشد ✳️دقت در مصرف به اندازه گوشت؛ شب و روز هر دو نخورد و در هر هفته دو سه دفعه هر دو را یعنی هم روز و هم شب را ترک کند. ✅ اگر بتواند للتکیف نخورد و لا محاله آجیل خور نباشد. اگر احیاناً وقتی نفسش زیاد مطالبه ی آجیل کرد استخاره کند 🔰اگر بتواند روزه های سه روز هر ماه را ترک نکند. رساله لقاء الله، میرزا جواد آقا ملكى تبريزى ‏ص: ۲۷۰ هزار و يك كلمه،علامه حسن زاده آملی ج‏۳، ص: ۱۰ @shakhehtoba
♦️ میزان قدر و مکیال ارج هر چیز، انسان است. اسان اگر در بیابانی فرود آید،آن سرزمین مرده ی بی نام و نشان به ورود وی زنده گردد و بها یابد و نامدار شود. سنگ و گل و دیگر جمادات که به کار آیند، دست به دست گردند و قیمتی گردند. گیاهی که مایه ی درمان انسان بُوَد با آب زندگی برابری کند. حیوانی که انسان از آن بهر بَرَد گرامی بُُوَد؛ بلکه خدای سبحان انسان را خوانده است. حضرت علامه حسن زاده آملی 📕 / ص 12 🌹کانال شاخه طوبی🌹 @shakhehtoba
علامه شعرانی، 🍃 مَحک ایمان است و رابطه ی انسان با خداوند منان است.🍃 🌹کانال شاخه طوبی🌹 @shakhehtoba
کسی که در این نشأه به وسیله ی هوی و هوس، استعداد انسانی و بینایی خود را نابود کند، در آن نشأه هم برای ابد نابینا خواهد بود؛ لذا انسان در اینجا باید با علوم و معارف و حقایق، چشم سر و دلش را باز کند، تا به کار خود آگاه شده و قوه را به فعلیت برساند روزنامه رسالت ، مصاحبه با علامه حسن زاده آملی ، مورخ ۷۴/۲/۳۱ @shakhehtoba
رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «1️⃣از علماء بپرس، و 2️⃣با حكماء آميزش داشته باشد، و 3️⃣با كبراء همنشين باش»، مراد از 1️⃣علماء عالم بأمر اللّه است، و 2️⃣حكماء عالم باللّه، و 3️⃣كبراء عالم به هر دو. و هر يك را است: 1️⃣عالم به أمر اللّه را ذكر لسان و خوف و حياى ظاهرى است، و2️⃣ عالم باللّه را هم ذكر و خوف و حياء است ولى ذكر قلبى، و خوف رجاء نه خوف معصيت، و حياى از آنچه بر دل خطور مى‏كند نه حياى ظاهرى. و3️⃣ عالم به أمر اللّه و باللّه را علاوه بر آن شش چيز سه ديگر است: يكى اينكه جالس بر حدّ مشترك بين عالم غيب و شهادت است و برزخ بين هر دو است، دوم اينكه معلّم مسلمانانست، سوم اينكه آن دو فريق نيازمند بدو و وى از آنها بى‏نياز است». رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، ص: ۴۶ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ فائدة: آيه مباركه نور شصت و شش مرتبه در وقت خواب منشأ حصول سير در عالم رؤيا مى‏شود مجرب است. و اللّه العالم‏ 🔵خزائن، ملا احمد نراقى‏، ص: ۵۰۸ ✳️ فائده: خواندن آيه نور، سيّما با حضور سيّما در حين صفا شصت و شش مرتبه به عدد اللّه در وقت خوابيدن موجب رؤياى ملذّه است. 🔵خزائن، ملا احمد نراقى‏، ص: ۴۲۷ ✳️نكته ۲۰۷ هر كس در وقت خواب (سو) بار كريمه ۲۵۶ را تلاوت كند منشأ حصول سير در عالم رؤيا مى‏شود و قد ادعى غير واحد انّه مجرّب. 🟢هزار و يك نكته، علامه آملى‏ ص: ۱۳۲ @shakhehtoba
مرحوم علامه آملی: حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق (عليه السلام) فرموده است كه: «بدانيد اسماء الله به منزله دفائن‏‌اند و عدد به منزله ذراع آن مساحت، اگر ذراع كمتر فرا نهى به دفين نرسى، و اگر زياده بگيرى نيز نرسى بلكه درگذرى». نسخه خطى از خلاصه جواهر الأسرار را كه از روى نسخه متعلق به استادم حضرت آية اللّه آقا سيد محمد حسن الهى تبريزى (رضوان الله عليه) كه در تبريز استنساخ كرده‌‏ام در تصرف دارم. هزار و يك كلمه، علامه آملی ج۳، ص: ۳۸۲ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علامه_طباطبایی_در_منظر_عرفان_نظری.pdf
370.2K
علامه طباطبایی در منظر در گفتگو با مرحوم علامه حسن زاده آملی
علامه آملی : استاد عزيزم (سید مهدی قاضی )در علوم غريبه (رضوان الله عليه) فرموده است: «يا حىّ يا قيّوم» به مجموع ارواح اجسام اسم شخص رو به قبله بر هيئت محتضر خوانده شود، آنچه خواهد به او نمايند. - و فرمود-: اين دستور را به يكى از آشنايانم كه عقيم بود داده‌‏ام، بعد از انجام دادن آن، در شب خواب ديد كه شمشيرى طويل و عريض در پيش او نهادند و به او تفهيم كردند كه ‏اگر با ما سر جنگ دارى، اين شمشير. هزار و يك كلمه، ج‏۳، ص: ۳۹۲ @shakhehtoba
اگر دعائى روايت شده است ثوابى كه در آن روايت راجع به آن دعا مذكور است به خواننده آن داده مى‏شود هر چند واقعا از معصوم نباشد چنانكه در روايات فريقين آمده است، و به همين حكم است اگر طريق روايت دعا ضعيف و اسناد آن سست باشد و آن كه آگاه به ضعف سند است به قصد قربت مطلق دعا را مى‏خواند نه به قصد ورود و خصوصيّت. رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، ص: ۷۳ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ ۵۳♦️ 💢۲۸ اسفند، 💢 🌸 ۲۸ اسفند، مطابق با عید سعید غدیر خم شمسی است در آن سال آخری که جناب رسول الله به مکّه مشرف شدند از مدینه، و بازگشت از مکّه در منطقه‌ی غدیر که نزدیک همین جحفه‌ی فعلی است که مُحرِم می‌شوند، حضرت امیرالمومنین را به عنوان ولی بعد از خودش معرفی فرمود که این در هیجده ذی‌الحجه است منتهی هیجده ذی‌الحجه‌ی آن سال مطابق شد با بیست و هشت اسفند ماه. 🌺 هم مرحوم علامه شعرانی در دَمعُ السُّجوم این مطلب را فرمودند و هم از استادمان، علامه حسن زاده آملی (قُدّسَ سِرّهُ) داشتیم هم محاسبه‌ی دقیق فلکی هم معمولاً هر یک از علمایی که با درستی انجام دادند، همین مطلب را مطرح فرمودند که بیست و هشتم اسفند به عنوان آن روز شمسی بود که عید غدیر در این روز واقع شد. 🌸 حالا چون ما در مسائل دینی نوعاً این تاریخ‌ها را بر اساس قمری پیش می‌رویم؛ گرچه بعضی از امور شرعی ما هم با آفتاب است مثل نماز پنجگانه‌ی ما با آفتاب است از اذان صبح، اذان مغرب و اذان ظهر بر مبنای آفتاب است، اما دیگر امور شرعی ما معمولاً بر اساس تطوّر ماه‌های قمری است که بیست و هشتم اسفند در آن‌ سال، هیجدهم ذی‌الحجه بود. 🌺 و لذا توفیق هر سال برای عید نوروز را هم که دیگر تقریباً همیشگی هم شده به لطف الهی که هر سال عید نوروز با عید غدیر شمسیِ امام امیرالمومنین (سلام‌الله علیه) آغاز می‌شود. 🌸 حضرت استاد صمدی آملی، حفظه الله 📚 گنجینه آثار / دی وی دی ۲۳ / مراسمات عرشی/ تحویل سال ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نكته 194 گويند ابن فارض وقتى اين شعر گفت: و بما شاء بى هواك اختبرنى فاختيارى ما كان فيه رضاكا يعنى بارالها بهرچه خواهى مرا آزمايش فرما كه هر چه رضاى تو باشد من همان را مى‏پسندم، به حصر بول مبتلا شد، و فرمود وى را برداشتند و در كوچه‏ها مى‏گردانيدند او بدر هر مكتبخانه ميرسيد بكودكان مى‏گفت: عم دروغگوى خود را دعا كنيد. هزار و يك نكته، ص: ۱۲۸ @shakhehtoba
نکته نفس.pdf
339.9K
نکته ی نفس از هزار و یک نکته مرحوم علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
‍ ‍ 📌 ✍سیدبن‌طاووس قدس‌سره در کتاب اقبال‌الاعمال آورده است: 🔸 اباصلت، از اصحاب امام رضا(ع)، می‌گوید: در آخرین جمعه از ماه شعبان نزد امام رضا علیه‌السلام رفتم؛ 👌 حضرت فرمود: ای اباصلت، بیشتر ماه شعبان گذشته و این آخرین جمعه از آن است، پس کوتاهی‌های  گذشته خود در این ماه را تدارک کن و بر این کارها بیفزا: 💢دعااستغفارتلاوت قرآن 💢توبه از گناهان 💢امانت‌هایی که به گردن داری ادا کن 💢کینه‌هایی که از مؤمنان به دل داری، از دل بشو 💢تقوای الهی پیشه کن 💢در همه امور آشکار و پنهانت به خدا توکل کن ✔️و این دعا را بسیار بخوان: 🍃اللّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ.🍃 خداوند در این ماه به حرمت [ورود به] ماه رمضان بسیاری را از آتش جهنم نجات می‌دهد. 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده آملی با آیت الله الهی قمشه‌ای در روز عید نوروز در روز اوّل فروردينى به حضورش ( آیت الله محیی الدین میرزا مهدی الهی قمشه ای ) شرفياب شدم پس از طىّ تعارفات برخاست و به اندرون رفت و با فنجانى بيرون آمد. ألا يا ايها الساقى ادر كاسا و ناولها من احتراما برخاستم و وى عادةً بنشست، با دست مباركش فنجان را تسليم ما كرد و ما تعظيم وى كرديم و سپس فرمود: اين شربتى است خاصّ، ساخته دست من مخصوص خواصّ، بر آن آيات و ادعيه و اوراد دميدم و اين پيمانه را براى شما برگزيدم. گفتم براى من سقاهم ربّهم شرابا طهورا است. پس در آن صبح سعادت آن جام صبوح دميده را سر كشيديم و لذّت انّ الأبرار يشربون من كأس كان مزاجها كافورا را چشيديم. در حلقه گل و مل مى‏ خواند دوش بلبل‏ هات الصبوح هبّوا يا ايها السّكارى‏ بعد از آن گفتم اگر رخصت فرمايى غزلى را كه دوش ساخته‏ ام در حضور شما پرداخته گردد. مبتهجا اجازت فرمود و گفتم: شب عيد آمد آن عيدى كه باشد عيد سلطانى‏ گروهى در سرورند و گروهى در پريشانى‏ گروهى فارغ از هر دو نه اين دارند و نى آن را به دل دارند با سلطانشان صد عيد سلطانى‏ بسيار خوشش آمد و تحسين كرد و تشويق فرمود. تا اينكه گفتم‏: پريشان نيستم از بى‏ گلستانى چه در پيش است‏ گلستانى ز سعدى و پريشانى ز قاآنى‏ خيلى خوشش آمد. تا اينكه گفتم: چه غم ما را كه اندر حجره نبود نان و حلوايى‏ بود تا نان و حلواى جناب شيخ ربّانى‏ چه غم ما را كه اندر بر نباشد شربت و شكّر كه كام ما بود شيرين همى ز آيات قرآنى‏ بسيار تقدير و تمجيد كرد و با چه شوق و شعف بنده را نگاه مى‏كرد و به اشعارم گوش مى‏داد، تا اينكه گفتم: چه غم ما را ز بى‏ گلدانى و گلهاى رنگارنگ‏ بود زهر الربيع سيد و انوار نعمانى‏ چه غم ما را كه دوريم از ديار و دوستان خويش‏ الهى اوستادى باشد و آقاى شعرانى‏ خوشحال شد و خنده فرمود و گفت آقاى شعرانى را خوب در قافيه آوردى. تا اينكه بيت آخر را خواندم‏: حسن خواهد ز لطف بيشمار ايزد بى‏چون‏ دل‏پاكى منزّه باشد از اوهام شيطانى‏ بسيار خوشش آمد و فرمود: احسنت. به قدرى مجذوب اين غزل شد كه چون جمعى به زيارتش آمدند به بنده امر فرمود كه آن غزل را براى آقايان بخوان، اين بنده از اول تا آخر غزل را كه چند بيت آن در اينجا آورده شد خواندم. هزار و يك كلمه ؛ علامه حسن زاده آملی؛ ج‏2 ؛ ص101 @shakhehtoba