♦️فاطمه «سلام الله علیها» نمونه کامل از یک زن مسلمان
🔻زهرا عليها السلام در جوانى از دنيا رفته است و از بس در آن زمان دشمنانش زياد بودند، از آثار ايشان كم مانده است.
🔻ولى خوشبختانه يك خطابه مفصل بسيار طولانى از ايشان باقى مانده كه اين خطابه را تنها شيعه روايت نمى كند، بغدادى در قرن سوم نقل كرده است.
🔻همين يك خطابه كافى است كه نشان بدهد:
زن مسلمان در عين اينكه حريم خودش را با مرد حفظ مى كند و خودش را به اصطلاح براى ارائه به مردان درست نمى كند،
معلوماتش چقدر است، ورود در اجتماع تا چه حد است.
🔻خطبه حضرت زهرا عليه السلام توحيد دارد در سطح توحيد نهج البلاغه، يعنى در سطحى كه دست فلاسفه به آن نمى رسد.
🔻يكدفعه وارد در فلسفه احكام مى شود:
خدا نماز را براى اين واجب كرد، روزه را براى اين واجب كرد و ...
🔻بعد شروع مى كند به ارزيابى قوم عرب قبل از اسلام و تحولى كه اسلام در اين قوم به وجود آورد
🔻بعد در مقام استدلال و محاجّه بر مى آيد.
سنت پيغمبر اين بوده كه زنها جدا مى نشستند و مردها جدا، و پرده اى بلند ميان آنها كشيده مى شد.
زهراى اطهر از پشت پرده تمام سخنان خودش را گفت و زن و مرد مجلس را منقلب كرد.
🔻اين معناى آن چيزى است كه ذكر كرديم؛
هم شخصيت دارد و هم عفاف، هم پاكى دارد و هم حريم
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 406-405- با تلخیص و ویرایش-
splus.ir/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ «توحید حقیقی» در خطابه حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️حال امیرالمؤمنین(ع) و فرزندانشان در کنار پیکر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔹موانع شناخت از دیدگاه قرآن (۳)
♦️شخصيّت گرايى ممنوع
🔻يكى از موجبات لغزش انديشه، گرايش به شخصيّتهاست. شخصيّت هاى بزرگ تاريخى يا معاصر از نظر عظمتى كه در نفوس دارند بر روى فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر مى گذارند و در حقيقت، هم فكر و هم اراده ديگران را تسخير مى كنند.
ديگران آنچنان مى انديشند كه آنها مى انديشند و آنچنان تصميم مى گيرند كه آنها مى گيرند، ديگران در مقابل آنها استقلال فكر و اراده خود را از دست مى دهند.
🔻قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكرى مى كند و پيروي هاى كوركورانه از اكابر و شخصيّت ها را موجب شقاوت ابدى مى داند، لهذا از زبان مردمى كه از اين راه گمراه مىشوند نقل مى كند كه در قيامت مى گويند:
رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (احزاب/ 67.) :
پروردگارا! ما بزرگان و اكابر خويش را پيروى و اطاعت كرديم و در نتيجه ما را گمراه ساختند.
🔻قرآن مى گويد بايد با سلاح عقل و انديشه با مسائل روبرو شد؛ نبايد عقيده اى درست را به دليل آنكه ديگران انگ و برچسب به انسان مى زنند رها كرد
و نبايد عقيده اى را به صرف تعلق داشتن به اين يا آن شخصيت بزرگ و معروف پذيرفت.
🔻مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج2، ص: 68-67؛ ج 26 (آشنايى با قرآن(1 - 5))ص 66؛ با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از فیلم و صوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تجلی عبادت عاشقانه در دعای کمیل
🔸جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری آشنا شوند...مبنا را تفکرات شهید مطهری بگذارید و کارهای بعدی را روی آن بنا کنید
(رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۸۳/۰۴/۱ )
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام»
https://t.me/motahar_1340
🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام
https://t.me/andishemotahar49
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹بازخوانی اندیشه های امام خمینی در «تلگرام»
https://t.me/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
🔸سلسله مباحثی در زمینه «شناخت قرآن» (۱)
1️⃣ لزوم شناخت قرآن برای هر عالم انسان شناس و جامعه شناس
🔻شناخت قرآن براى هر فرد عالم به عنوان يك فرد عالم
و براى هر فرد مؤمن به عنوان يك فرد مؤمن،
امرى ضرورى و واجب است.
🔻براى يك عالم انسانشناس و جامعه شناس،
شناخت قرآن ازآن جهت ضرورى است كه اين كتاب در تكوين سرنوشت جوامع اسلامى
و بلكه در تكوين سرنوشت بشريت مؤثر بوده است.
🔻نگاهى به تاريخ اين نكته را روشن مى كند كه :
عملًا هيچ كتابى به اندازه قرآن بر جوامع بشرى و بر زندگى انسانها تأثير نگذاشته است؛
- از اینرو - بررسى و تحقيق پيرامون تاريخ جهان در اين چهارده قرن عموماً
و شناختن جوامع اسلامى خصوصاً، بدون شناخت قرآن ميسر نيست.
(ادامه دارد)
▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 26-25- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 پیامبر اکرم(ص) دعوت خود را چگونه آغاز کردند؟
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۲)
🔸ضرورت شناخت قرآن برای مسلمانان
🔻ضرورى بودن شناخت قرآن براى يك مؤمن مسلمان ازآنجهت است كه منبع اصلى و اساسى دين و ايمان و انديشه يك مسلمان و آنچه كه به زندگى او
حرارت و معنى و حرمت و روح مىدهد قرآن است.
🔻قرآن مثل بعضى كتابهاى مذهبى نيست كه يك سلسله مسائل رمزآسا در مورد خدا و خلقت و تكوين مطرح كرده باشد و حد اكثر يك سلسله اندرزهاى ساده اخلاقى هم ضميمه كرده باشد و بس،
به طورى كه مؤمنين ناچار باشند دستورها و انديشهها را از منابع ديگر اخذ كنند.
🔻قرآن اصول معتقَدات و افكار و انديشههايى را كه براى يك انسان به عنوان يك موجود «باايمان» و صاحب عقيده لازم و ضرورى است
و همچنين اصول تربيت و اخلاق و نظامات اجتماعى و خانوادگى را بيان كرده
و تنها توضيح و تفسير و تشريح و احياناً تطبيق اصول بر فروع را بر عهده سنت و يا بر عهده اجتهاد گذاشته است.
اين است كه استفاده از هر منبع ديگر موقوف به شناخت قبلى قرآن است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 26- 25-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️ قرآن ، معیار سنجش همه منابع دینی
🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۳)
🔻قرآن مقياس و معيار همه منابع ديگر است.
ما حديث و سنت را بايد با معيار قرآن بسنجيم
تا اگر با قرآن مطابق بود بپذيريم
و اگرنه نپذيريم.
🔻معتبرترين و مقدسترين منابع ما،
بعد از قرآن در حديث،
كتب اربعه است،
يعنى :
كافى، من لا يحضره الفقيه، تهذيب، استبصار،
و در خطب ، نهج البلاغه
و در ادعيه ، صحيفه سجاديه است.
اما همه اينها فرع بر قرآنند
و به اندازه قرآن قطعيت صدور ندارند؛
🔻يعنى حديث« كافى »آن قدر مى تواند معتبر باشد كه با قرآن منطبق باشد
و با تعليمات آن - موافق بوده - و اختلاف نداشته باشد.
🔻رسول اكرم «صلى الله عليه و آله» و ائمه اطهار مى گفتند:
احاديث ما را بر قرآن عرضه بداريد،
اگر بر قرآن منطبق نبود بدانيد كه ساختگى و جعلى است
و آن را به ما بسته اند؛
ما چيزى خلاف قرآن نمى گوييم.
ادامه دارد
▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 26-25- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️چرا يك مشت يهودى ژاندارم آمريكا بر قریب دو ملیارد مسلمان از جنبه نظامى، سياسى، فكرى، اقتصادى مسلّطند؟
🔸قران به این سوال پاسخ داده است :
«إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد/ 11)
«خداوند وضع هيچ ملتى را عوض نمى كند تا كه خودشان تغييرى در خود ايجاد كنند.»
🔻اين آيه كريمه، رمز جلو افتادن و عقب افتادن ملتها را بيان مىكند.
هيچ مردمى از بدبختى به خوشبختى نمى رسند مگر اينكه عوامل بدبختى را از خود دور سازند،
و بالعكس، يك ملت خوشبخت را خدا بدبخت نمى كند مگر آنكه خودشان موجبات بدبختى را براى خويش فراهم آورند.
🔻ما ناله داريم كه چرا خدا يك مشت يهودى ژاندارم آمريكا را بر هفتصد ميليون مسلمان* به صورتهاى مختلف نظامى، سياسى، فكرى، اقتصادى مسلّط مى كند؟
چرا صد ميليون عرب* در جنگ پنجم ژوئن شكست خوردند؟
🔹چرا خدا مسلمانان را عزّت نمى دهد؟ چرا قوانين طبيعت را به نفع مسلمين نمى چرخاند؟
عصبانى مى شويم، شب از غصه بى خواب مى مانيم، رنج مى بريم و ناله مى كنيم، دعا و استغاثه مى كنيم ولى مستجاب نمى شود.
🔻پاسخى كه قرآن به ما مى دهد يك جمله است:
إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (رعد/ 11)
خدا قانون خود را عوض نمى كند.
ما بايد خودمان را عوض كنيم.
🔻ما غرق در جهالتيم، در فساد اخلاق غوطه وريم،
هيچگونه وحدت و اتفاق نداريم
و در عين حال توقع داريم كه خدا ناصر ما و ياور ما باشد!
ما براى يك حادثه كوچك هزار قسم شايعه مى سازيم،
دروغگويى و نادرستى را شيوه خود قرار داده ايم
و از هر فضيلتى تبرّى جسته استعفا كرده ايم
و در عين حال مى خواهيم بر دنيا هم آقايى و سيادت داشته باشيم!
اين نشدنى است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 136- 135- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
*لازم به ذکر است ارقام ذکر شده در کلام شهید مطهری نسبت به جمعیت مسلمانان و ملل عرب طبق آمار قبل از انقلاب می باشد.
3️⃣ اقسام شناخت قرآن(۱)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۴)
🔻به طور كلى در بررسى و مطالعه هر كتابى سه نوع شناخت ضرورى است:
1️⃣ شناخت سندى يا انتسابى
🔻اولين مرحله در شناخت يك كتاب اين است كه ببينيم آنچه در دست ماست از نظر اسناد به گوينده و آورنده اش چقدر اعتبار دارد؟
🔻مثلًا فرض كنيد كه مى خواهيم ديوان حافظ و يا خيام را بشناسيم.
اولين كارى كه بايد بكنيم اين است كه ببينيم آيا آنچه كه به نام ديوان حافظ مشهور شده همه آن از حافظ است و يا تنها بعضى از قسمت هايش به حافظ تعلق دارد و بقيه اش الحاقى است؛ و همچنين در مورد خيام و ديگران.
🔻اينجاست كه پاى نسخه ها در ميان مى آيد، آن هم قديمى ترين و معتبرترين نسخه ها.
مى بينيم كه هيچ يك از اين كتابها از اين نوع شناخت بى نياز نيست.
🔻اين نوع شناخت(شناخت سندی و انتسابی) آن چيزى است كه قرآن از آن بى نياز است و از اين نظر كتاب منحصر به فرد جهان قديم محسوب مى شود.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 27- 26- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اقسام شناخت قرآن(۲)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۵)
1️⃣ شناخت سندى يا انتسابى
🔻اين نوع شناخت آن چيزى است كه قرآن از آن بى نياز است و از اين نظر كتاب منحصر به فرد جهان قديم محسوب مى شود.
🔻در ميان كتابهاى قديمى كتاب ديگرى نمی توان يافت كه قرنها بر آن گذشته باشد و تا اين حد بلاشبهه باقى مانده باشد.
🔻 مسائلى از اين قبيل كه :
فلان سوره مشكوك است، فلان آيه در فلان نسخه هست و در فلان نسخه نيست، در مورد قرآن اساساً مطرح نيست.
🔻 قرآن بر نسخه و نسخه شناسى پيشى گرفت.
جاى كوچكترين ترديدى نيست كه آورنده همه اين آيات موجود حضرت محمّد بن عبد اللَّه است كه آنها را به عنوان معجزه و كلام الهى آورد
و احدى نمى تواند ادعا كند و يا احتمال بدهد كه نسخه ديگرى از قرآن وجود داشته و يا دارد.
🔻هيچ مستشرقى هم در دنيا پيدا نشده كه بخواهد قرآن شناسى را از اينجا شروع كند كه بگويد بايد به سراغ نسخه هاى قديمى و قديمى ترين نسخه هاى قرآن برويم و ببينيم در آنها چه چيزهايى هست و چه چيزهايى نيست.
اگر در مورد تورات و انجيل و اوستا و يا شاهنامه فردوسى و گلستان سعدى و هر كتاب ديگر اين نياز هست، براى قرآن چنين نيازى نيست.
🔻سرّ اين مطلب- همانطور كه گفته شد- پيشى گرفتن قرآن بر نسخه و نسخه شناسى است.
قرآن گذشته از اينكه يك كتاب مقدس آسمانى بود و پيروان با اين چشم بدان مى نگريستند،
اساسى ترين دليل و برهان صدق دعوى پيامبر و بزرگترين معجزه او محسوب مى شد.
🔻بعلاوه قرآن مانند تورات نبود كه يكباره نازل شود و بعد اين اشكال به وجود بيايد كه نسخه اصلى كدام است،
بلكه آيات قرآن به تدريج و در طول ۲۳ سال نازل شد
و از همان روز اول نزول، مسلمين مانند تشنه بسيار سوزانى كه به آب گوارايى برسد آيات قرآن را فرا مى گرفتند
و حفظ و ضبط مى كردند،
بخصوص كه جامعه آن روز مسلمين جامعه اى بسيط بود و كتاب ديگرى وجود نداشت تا مسلمانان، هم ناگزير به حفظ آن باشند و هم ناچار از ضبط اين.
🔻ذهن خالى و حافظه قوى و نداشتن سواد خواندن و نوشتن سبب شده بود تا مسلمانان اطلاعاتشان را تنها از راه آنچه كه مى ديدند و مى شنيدند كسب كنند؛
ازاينرو پيام قرآن كه با احساس و عاطفه آنان سازگار بود همچون نقشى كه در سنگ كنده شود در قلب آنان نقش مى بست
و چون آن را كلام خدا مى دانستند نه سخن بشر، برايشان مقدس بود
و به خود اجازه نمى دادند كه حتى يك كلمه يا يك حرف را در آن تغيير دهند
و يا پس و پيش كنند
و پيوسته تلاششان اين بود كه با تلاوت اين آيات به خدا نزديكتر شوند.
🔻مزيد بر همه اينها ، پيامبر اكرم از همان روزهاى اول عده اى نويسندگان خاص براى قرآن انتخاب كرد كه به «كُتّاب وحى» معروفند.
اين امر امتيازى براى قرآن محسوب مى شود كه هيچ كدام از كتابهاى قديمى از آن برخوردار نبوده اند.
نگارش كلام خدا از همان آغاز، از جمله علل قطعى حفظ و مصون ماندن آن از تحريف بود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 29- 27- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️توصیه پیامبر اکرم (ص) به دخترش فاطمه زهرا (س) که پاره تن او بود !
🟡دعا، هم طلب است و هم مطلوب
🔹قطع نظر از اجر و پاداشى كه براى دعا هست و قطع نظر از اثر استجابتى كه بر دعا مترتب است،
دعا اگر از حد لقلقه زبان بگذرد و دل با زبان هماهنگى كند و روح انسان به اهتزاز درآيد يك روحانيت بسيار عالى دارد.
🔹انسان وقتى كه از غير خدا چيزى مى خواهد احساس مذلت مى كند و وقتى كه از خدا مى خواهد احساس عزت.
لذا دعا، هم طلب است و هم مطلوب، هم وسيله است و هم غايت، هم مقدمه است و هم نتيجه.
🔹اولياى خدا هيچ چيزى را به اندازه دعا خوش نداشتند، همه خواهشها و آرزوهاى دل خود را با محبوب واقعى در ميان مى گذاشتند
و بيش از آن اندازه كه به مطلوبهاى خود اهميت مى دادند به خودِ طلب و راز و نياز اهميت مى دادند، هيچ گونه احساس خستگى و ملالت نمى كردند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دعا(بيست گفتار))، ج23، ص: 782-781- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/Imam1340
4_6014847216940748933.mp3
1.7M
📡 در گذشته چه واعظهایی داشتیم!
🔹خاطره استاد مطهری از فردی که خود را زنده شده به دست مرحوم سیدمهدی قوام میدانست
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام»
https://t.me/motahar_1340
🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام
https://t.me/andishemotahar49
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹بازخوانی اندیشه های امام خمینی در «تلگرام»
https://t.me/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️سرایت فساد از « خواص » به متن جامعه
🔻...معمولا فساد از «خواص» شروع مىشود و به «عوام » سرايت مى كند
و صلاح برعكس از «عوام» و تنبه و بيدارى آنها آغاز مى شود و اجبارا «خواص» را به صلاح مى آورد
يعنى عادتا فساد از بالا به پايين مى ريزد
و صلاح از پايين به بالا سرايت مى كند.
🔻روى همين اصل است كه مى بينيم امير المؤمنين على عليه السلام در تعليمات عاليه خود، بعد از آنكه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسيم مى كند،
نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار يأس و نوميدى مى كند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار مى دهد.
🔻در دستور حكومتى كه به نام مالك اشتر نخعى مرقوم داشته مى نويسد:
«براى والى هيچ كس پرخرجتر در هنگام سستى، كم كمك تر در هنگام سختى،
متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقعتر،
ناسپاستر،
عذرناپذيرتر،
كم طاقت تر در شدايد از«خاصه» نيست.
همانا استوانه دين و نقطه مركزى مسلمين و مايه پيروزى بر دشمن «عامه» مى باشند،
پس توجه تو همواره به اين طبقه معطوف باشد.»
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18 ؛ ص189- با تلیخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اصلاح فکر دینی ، اولویت نخست جوامع اسلامی
🔻...بايد اعتراف كنيم كه حقيقت اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست،
بلكه اين فكر ، اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ شده موجود است؛
توحيد ما توحيد مسخ شده است،
نبوت ما نبوت مسخ شده است،
ولايت و امامت ما مسخ شده است،
اعتقاد به قيامت ما كم و بيش همينطور
تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده است.
🔻...تا فکر دینی ، اصلاح نشود - هر نوع اقدامی - فايده ندارد.
فرضاً اگر در اروپا هم يك عده مسلمان شوند و ما را ببينند، ممكن است پشيمان شوند و از اسلام برگردند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: -501-500-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۶)
2️⃣ شناخت تحليلى
🔻در اين مرحله، بررسى تحليلى كتاب، مورد نظر است،
يعنى تشخيص اينكه اين كتاب مشتمل بر چه مطالبى است
و چه هدفى را تعقيب مىكند،
راجع به جهان چه نظرى دارد،
نظرش درباره انسان چيست؟
چه ديدى درباره جامعه دارد؟
سبك ارائه مطالب در آن و شيوه برخورد آن با مسائل چگونه است؟
🔻سؤال ديگر اینکه آيا اين كتاب پيامى و رهنمودى براى بشريت دارد يا نه؟
و اگر پاسخ مثبت است آن پيام چيست؟
🔻در هر حال اين نوع شناخت مربوط به محتواست و درباره هر كتابى مىتوان از اين نظر بحث كرد،
خواه آن كتاب شفا ى بو على باشد و يا گلستان سعدى.
🔻در باب شناخت تحليلى قرآن بايد ببينيم قرآن مجموعاً مشتمل بر چه مسائلى است و آن مسائل را چگونه عرضه كرده است.
استدلالات و احتجاجات قرآنى در زمينههاى مختلف چگونه است؟
🔻آيا چون قرآن حافظ و حارس و نگهبان ايمان است و پيامش يك پيام ايمانى است،
به عقل به چشم يك رقيب نگاه مىكند و مىكوشد تا جلو تهاجم عقل را بگيرد و دست و پاى رقيب را ببندد
و يا به عكس همواره به چشم يك حامى و يك مدافع به عقل نگاه مىكند و از نيروى آن استمداد مىكند؟
🔹اين سؤالات و صدها سؤال نظير آن كه ضمن شناخت تحليلى طرح مىگردد ما را با ماهيت قرآن آشنا مىسازد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 30- 29- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340