هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چقدر «اسم خدا» در زندگی ما وجود دارد
ولی «معنای خدا» در زندگی ما وجود ندارد!
🔹اگر خدا وارد زندگیات شود، همه چیز درست میشود.
🔻بشر امروز از نظر علمى و فكرى پا به جايى نهاده كه آهنگ سفر افلاك كرده
و سقراطها و افلاطونها بايد افتخار شاگردىاش را بپذيرند،
اما از نظر روح و خوى و منش،
يك «زنگى مستِ تيغِ بُرّان به دست» بيش نيست!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره نبوى)، ج16، ص: 26- 25-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دوستدار حقیقی اهلبیت (ع) باشیم نه مبغوض آنان!
♦️خطاب تکان دهنده امام علی(ع) به یکی از محبانش:
من تو را دشمن خود می دانم چون در ازای تعلیم قرآن به شخصی از او پول گرفتی!
May 11
2️⃣ هماهنگی بین عقل و شرع
(سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام)
🔻اين خيلى افتخار بزرگى است كه از صدر اسلام علماى اسلام آمدند گفتند كه بين عقل و شرع هماهنگى است:
كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَكَمَ بِهِ الشَّرْعُ
وَ كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الشَّرْعُ حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ.
🔻مقصودشان - از ملازمه بین حکم عقل و شرع - اين بود كه :
اگر واقعاً يك چيزى را عقل اكتشاف كند،
ما فرضاً دليل نقلى نداشته باشيم،
همين اكتشاف عقل كافى است كه بفهميم اسلام با اين موافق است.
آنچه هم كه شرع بطور قطع حكم مى كند
عقل حكم مى كند،
يعنى راز و رمزى دارد كه اگر عقل به آن راز و رمز پى ببرد تصديقش مى كند؛
🔻يعنى مقررات اسلام براساس يك مجهولات و مرموزات و خارج از دسترس انديشه و فكر و عقل نيست،
براساس يك سلسله مصالح و مفاسد در زندگى بشر است كه براى عقل قابل مطالعه است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار شهيد مطهرى (قوانين اسلام در مقايسه با توسعه و تحول دنياى جديد(پانزده گفتار))، ج21، ص: 485-484- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️معنای «يا لَيْتَنا كُنّا مَعَكُمْ فَنَفوزَ مَعَكُمْ»
🔻آرزوى شركت در حادثهاى كه از آن هزار و سيصد و بيست سال گذشته معنى ندارد.
🔻اينها براى اين است كه ما هميشه به خودمان تلقين كنيم و حسين بن على را به صورت يك مكتب زنده حفظ كنيم.
🔻اگر شخص حسين بن على مُرد، مكتب او زنده است.
در مكتب حسين و در زير لواى حسين مبارزه كنيم،
در سايه حسين در راه حق قدم برداريم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (لزوم تعظيم شعائر اسلامى(پانزده گفتار))، ج25، ص: 358- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 با وجود نیاز فقرا، هزینه کردن از اموال شخصی برای زیارت چه توجیهی دارد؟
پاسخ استاد مطهری به اشکالی معروف در فضای مجازی
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
3️⃣ در دین ، تعبد محض وجود ندارد
(سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام)
🔽 يكى از مسائلى كه از صدر اول اسلام در ميان مسلمين مطرح بوده اين است كه:
در اين دين دستورى كه تعبد محض باشد،
يعنى خالى از هر مصلحت و حكمتى و صرفاً يك دستور اختراعى محض باشد، وجود ندارد.
🔽 تعبد به اين معنى است كه ما نبايد اينطور باشيم كه تا حكمت دستورى را كشف نكرده ايم، به آن عمل نكنيم.
ما بايد متعبد باشيم،
به اين معنى كه بايد به هر دستورى كه ثابت شد از ناحيه دين است عمل كنيم،
خواه اينكه حكمتش را فهميده باشيم يا نفهميده باشيم.
🔽 ولى از ناحيه خود دين ، تعبد محض وجود ندارد،
به اين معنى كه هيچ دستورى كه خالى از حكمت و مصلحت باشد وجود ندارد.
هر دستورى به واسطه يك حكمتى است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستاد شهيدمطهرى(اسلام و نیازهای زمان 1و2 ) ج21 ص 168 -166- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سیره حکومتی امام علی (علیه السلام) با :
مخالفان هتاک ،
منتقدان و معترضان ،
ثناگویان
و معارضان مسلح
4️⃣ در اسلام ،تسليم كوركورانه و تسليمى كه ضد عقل باشد وجود ندارد
🔸فرق اسلام با مسیحیت و دیگر ادیان
(سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام)
🔽 شما از علماى هر دين ديگرى بپرسيد چه رابطه اى ميان دين و عقل هست
مى گويند هيچ،
اصلًا عقل را با دين چه كار؟!
🔽 مسيحيت از « تثليث » شروع مى شود
و در اين مورد حرفى مى زنند كه اگر بگوييم با عقل جور در نمى آيد،
مى گويند در نيايد.
آنها وقتى مى گويند ايمان و تعبد،
مقصودشان پشت پا به عقل زدن و تسليم كوركورانه در مقابل دين است.
🔽 در اسلام ، تسليم كوركورانه و تسليمى كه ضد عقل باشد نيست.
البته تسليمى كه مافوق عقل باشد هست ... كه آن خودش مطابق حكم عقل است.
عقل هم مى گويد جايى كه اطلاعى ندارى حرف بزرگتر را بپذير.
▪️مجموعه آثاراستاد شهيدمطهرى(اسلام و نیازهای زمان 1و2 ) ج21 ص 168 -166- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تأملی در برخی از فرازهای دعای عالیة المضامین «کمیل»
🔸امام شناسی (۹)
♦️امامت در قرآن(۲)
🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
ب - آیه ابتلاء :«وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ..»(بقره/۱۲۴)
🔻آيه «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» مى گويد :
خدا ابراهيم را مورد آزمايشها قرار داد و او آن آزمايشها را به نهايت و اكمال رساند.
آنگاه خدا به او گفت:
من تو را امام قرار مىدهم.
ابراهيم گفت: آيا از ذرّيه من هم؟
جواب دادند كه ستمگرانشان نه.
🔻اين آيات مربوط به چه زمانى است؟
آيا مربوط به اوايل عمر ابراهيم است؟
...مسلماً مربوط به دوره قبل از نبوت نيست چون صحبت وحى است.
مربوط به اواخر دوران نبوت است به دو دليل :
1⃣ يكى اينكه مىگويد بعد از آزمايشها بود.
آزمايشهاى ابراهيم همه در طول دوره نبوت بوده
و مهمترين آنها در اواخر عمر ابراهيم بوده است؛
2⃣ديگر آنكه در همين آيه صحبت از ذرّيه اوست.
از اينكه گفته است:
«وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي»
معلوم مى شود كه فرزند داشته است.
🔻اين آيه به ابراهيمِ رسول نبى ،
تازه در آخر عمر مى گويد ما مى خواهيم به تو يك شأن ديگر
و يك منصب عليحده بدهيم:
إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً.
معلوم مىشود كه ابراهيم پيغمبر بوده است، رسول بوده است،
اين مراحل را طى كرده بوده است
ولى يك مرحله ديگر بوده كه هنوز ابراهيم به آن نرسيده بوده است،
و نرسيد مگر بعد از پايان تمام آزمايشها.
🔻آيا اين نشان نمى دهد كه در منطق قرآن يك حقيقت ديگرى هست كه نامش امامت است؟
حال معناى امامت چيست؟
امامت عهد خداست
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری) ج4، ص: 783- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نیست.mp3
1.58M
زمین هرگز از حجت الهی خالی نیست!
🟢 فرازی از گفتار رهبر معظم انقلاب در باره آثار شهید مطهری:
حقیقتاً یک زرادخانهی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.
🔸لینک کانال اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
♦️تو خيال كرده اى هر كه كتاب خواند و عالم شد مجاهد مىشود؟!
⭕️ قصه عجیب مرحوم فیض در باره جمله ای که حضرت اباعبدالله(ع) در تجلیل از اصحابش در شب عاشورا بیان فرمود!
🔻يكى از علماى قم براى من نقل مى كرد كه مرحوم فيض درباره اين جمله اى كه از حضرت امام حسين نقل شده است كه ايشان در شب عاشورا فرمودند:
من اصحابى بهتر از اصحاب خودم سراغ ندارم،
مى گفت من باور نمى كنم چنين چيزى را امام فرموده باشد.
🔻گفته بودند چرا؟
گفته بود مگر آنها چكار كردند كه امام بگويد اصحابى از اينها بالاتر نيست؟
آنهايى كه امام حسين را كشتند خيلى آدمهاى بدى بودند؛
اينهايى كه امام حسين را يارى كردند كار مهمى انجام ندادند.
هر مسلمانى جاى آنها مى بود، وقتى مى گفتند فرزند پيغمبر، امام زمان در دست دشمن تنها مانده است،
قهراً مى ايستاد.
🔻يك شب در عالم رؤيا ديد كه صحراى كربلاست،
امام حسين با هفتاد و دو تن در يك طرف،
لشكر سى هزار نفرى دشمن هم در طرف ديگر.
آن جريان به نظرش آمد كه موقع ظهر است و مى خواهند نماز بخوانند.
🔻حضرت امام حسين عليه السلام به همين آقا فرمودند :
شما جلو بايستيد تا ما نماز بخوانيم
(همانطور كه سعيد بن عبد اللَّه حنفى و يكى دو نفر ديگر خودشان را سپر قرار دادند).
دشمن تيراندازى مى كرد.
🔻اين آقا رفت جلو ايستاد.
اولين تير از دشمن داشت مى آمد.
تا ديد تير دارد مى آيد، خم شد.
ناگاه دید كه تير به امام اصابت كرد.
در همان عالم خواب گفت:
اسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبّى وَ أَتوبُ الَيْهِ،
عجب كار بدى كردم!
اين دفعه ديگر نمى كنم.
دفعه دوم تير آمد.
تا نزديك او شد دومرتبه خودش را خم كرد.
چند دفعه اين جريان تكرار شد؛
ديد بى اختيار خم مى شود.
🔻در اين هنگام امام به او فرمود:
انّى لا اعْلَمُ اصْحاباً خَيْراً وَ لا افْضَلَ مِنْ اصْحابى
من اصحابى از اصحاب خودم بهتر نمى شناسم.
يعنى تو خيال كرده اى هر كه كتاب خواند مجاهد مىشود؟!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 325-324- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️هميشه اسلام ، مسلمانان را حفظ كرده است نه بالعکس
(قسمتهائی از سخنرانی شهید مطهری که در زمان رژيم طاغوتی قبل از انقلاب ايراد شده است )
♦️...به قول اقبال لاهورى:
«هيچ وقت مسلمانان اسلام را نگهدارى نكرده اند، هميشه اسلام بوده است كه مسلمانان را نگهدارى كرده است.»
🔻هر وقت خطر عميقى كشور را تهديد مى كند، آن وقت مى بينيد مى آيند سراغ على بن أبي طالب و نهج البلاغه اش، سراغ حسين بن على و ياد او.
🔻ما از آن مردمى هستيم كه «فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ» ( عنكبوت/ 65 ):
بعضى از مردم سوار كشتى كه مى شوند، هنگامى كه دريا طوفانى مى شود صداى يا اللَّه يا اللَّه، خدا خدايشان بلند است با خلوص نيت، درباره چيزى جز خدا فكر نمى كنند.
ولى وقتى خدا نجاتشان مى دهد، به ساحل نجات كه مى رسند،
وقتى خطر را دور مى بينند،
بكلى يادشان مى رود،
منكر خدا مى شوند،
براى خدا مشرك مى سازند.
🔻ما در همين كشور خودمان مگر نديديم حدود بيست و پنج سال پيش
-به تاریخ قبل از انقلاب -
[ زمان نهضت ملى شدن نفت و تزلزل حكومت پهلوى] ا
چقدر نام حسين بن على و على بن أبي طالب را آنها كه نمى بردند، مى بردند!
همينكه نجات پيدا كردند، گفتند ما بابك خرّمدين داشتيم،
المقنّع داشتيم،
مازيار داشتيم.
🔻وقتى كه خطرى اين ملت را تهديد مى كند، بابك خرّمدين كدام جهنم درّه است؟!
به جنگ حسين بن على مى آيند،
قهرمان در مقابل او درست مى كنند.
خجالت نمى كشند!
به جاى اينكه افتخار كند اسم پسرش را حسين بگذارد،
بابك و مازيار و جمشيد و فرشيد مى گذارد!
🔻به خدا تمام اينها مبارزه با اسلام است، ميراندن اسلام است.
شعارهاى دين را زنده نگه داريد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج17 ؛ ص237-238- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️چرا مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) از جهتی از امامحسین(ع) هم بیشتر است؟
⚫️ به مناسبت سالروز شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام
5️⃣ ارزیابی و نقادی اخبار و اطلاعات ، نقش اصلی عقل
🔸سلسله مباحثی در زمینه نقش و جایگاه عقل در اسلام
«فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه أولئك الذين هداهم الله و أولئك هم أولوا الألباب»(زمر: 18-17 )
🔽آيه عجيبى است:
بشارت بده بندگان مرا،
آنان كه سخن را استماع مى كنند .
- به سخنان گوش داده و در ان دقت می کنند-
بعد چه كار مى كنند؟
آيا هرچه را شنيدند همان را باور مى كنند و همان را به كار مى بندند
يا همه را يكجا رد مى كنند؟
«فيتبعون أحسنه»:
نقادى مى كنند،
سبك سنگين مى كنند،
ارزيابى مى كنند،
آن را كه بهتر است انتخاب مى كنند
و آن بهتر انتخاب شده را پيروى مى نمايند.
🔽آنوقت مى فرمايد:
چنين كسانى هستند كه خدا آنها را هدايت كرده
(يعنى هدايت الهى و استفاده از نيروى عقل اين است)
«و اولئك هم أولو الالباب»:
اينها براستى صاحبان عقل هستند.
اين، دعوت عجيبى است.
🔽 از اين آيه كاملا پيداست كه :
يكى از بارزترين صفات عقل براى انسان همين تمييز و جدا كردن است؛
جدا كردن سخن راست از سخن دروغ،
سخن ضعيف از سخن قوى،
سخن منطقى از سخن غير منطقى،
و خلاصه غربال كردن.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(تعليم و تربيت در اسلام) ؛ ج22 ؛ ص703-701-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️در برابر جنایات فجیع اسرائیل ، ما چه جوابی در برابر اسلام و پیامبر خدا داریم؟!
بعد از این ، دیگر نقل داستان خلخال زن یهودی بر منابر حرام است!
🔸 فرازی از سخنان شهید مطهری درباره ضرورت کمک به مردم مظلوم فلسطین در سال ۱۳۴۸
فریادهای_شهیدمطهری_درباره_فلسطین.mp3
4.87M
🔊 نسخه کامل نطق تاریخی استاد مطهری در دفاع از مظلومیت مردم فلسطین (عاشورای ۱۳۴۸ شمسی)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️پیادهروی اربعین را مغتنم بشمارید
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(112)
🔻این حرکت عظیمِ مردم از ایران، از کشورهای دیگر اسلامی، از هند، از اروپا، حتّی از آمریکا و کشورهای دیگر، از راههای دور، افرادی میآیند در این راهپیمایی شرکت می کنند؛
دو روز، سه روز بیشتر یا کمتر، در این راه، پای پیاده حرکت میکنند؛
🔻مردم عراق هم انصافاً با کمال بزرگواری و محبّت پذیرایی می کنند از اینها؛
خیلی حرکت عظیم و پرمعنا و پرمغزی است.
و کسانی که موفّق میشوند باید مغتنم بشمارند.
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی ، بیانات در تاریخ :۰۹/۰۹/۱۳۹۴ -با ویرایش -
https://eitaa.com/rahbari1340
May 11
♦️حسین (علیه السلام) حماسه انسانیت
🔻حسين يك شخصيت حماسى است
اما حماسه انسانيت،
حماسه بشريت،
نه حماسه قوميت.
🔻سخن حسين،
عمل حسين،
حادثه حسين،
روح حسين،
همه چيز حسين هيجان است،
تحريك است،
درس است،
القاء نيروست،
🔻اما -چگونه- القاء نيرويى؟
-چگونه- درسى؟
آيا ازآنجهت كه مثلًا به يك قوم بخصوصى منتسب است؟
يا ازآنجهت كه شرقى است؟
يا ازآنجهت كه مثلًا عرب است و غير عرب نيست؟
يا به قول بعضى از ايرانيها ازآنجهت كه زنش ايرانى است؟!
🔻اساساً در وجود حسين عليه السلام
يك چنين حماسه هايى نمى تواند وجود داشته باشد
و علت شناخته نشدن حسين هم همين است.
چون حماسه او بالاتر و ما فوق اين گونه حماسه هاست،
كمتر افراد مى توانند او را بشناسند.
🔻حسين سرود انسانيت است،
نشيد انسانيت است
و به همين دليل نظير ندارد،
و به جرأت عرض مى كنم كه نظير ندارد.
🔻شما در دنيا حماسه اى مانند حماسه حسين بن على پيدا نخواهيد كرد،
چه از نظر قدرت و قوّت حماسه
و چه از نظر علوّ و ارتفاع و انسانى بودن آن،
و متأسفانه ما مردم اين حماسه را نشناخته ايم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 28-27- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️چرا ذکر مصائب حسین بن علی(ع) نباید فراموش بشود؟!
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️در امر به معروف و نهی از منکر چه بودیم و چه شدیم!
♦️معاشقه معنوی در پیاده روی اربعین
🔻... این روزها روزهای نزدیک به اربعین است.
پدیدهی بینظیر و بیسابقهای هم در این سالهای اخیر بهوجود آمده و آن، پیادهروی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر از نجف تا کربلا است؛
🔻این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریککننده و عملکننده است؛ هم عشق و محبّت.
🔻تفکّر اهلبیت و تفکّر شیعی همینجور است؛
ترکیبی است از عقل و عاطفه، ترکیبی است از ایمان و عشق؛ ترکیب این دو.
🔻این آنچیزی است که در سایر فِرَق اسلامی، خلأ آن محسوس است؛ سعی هم می کنند گاهی به یک نحوی این خلأ را پُر کنند، [امّا] نمی شود.
🔻چه کسی مثل خاندان پیغمبر -این عناصر برجسته، ممتاز، نورانی، ملکوتی- وجود دارد در بین معتقَداتِ شُعبِ دیگرِ اسلامی، که اینجور مردم به آنها عشق بورزند، با آنها تعامل کنند، با آنها حرف بزنند، به آنها سلام کنند و از آنها انشاءالله جواب بشنوند؛ چهکسی دیگر وجود دارد؟
🔻بههرحال- راه پیمائی اربعین- کار بسیار مهمّی است، کار بزرگی است؛ این حرکت عظیمِ مردم از ایران، از کشورهای دیگر اسلامی، از هند، از اروپا، حتّی از آمریکا و کشورهای دیگر، از راههای دور، افرادی میآیند در این راهپیمایی شرکت می کنند؛
🔻البتّه این عرایض ما موجب نشود که بعضیها خارج از مقرّرات بخواهند بلند شوند راه بیفتند و حرکت کنند؛
نه، طبق همان مقرّراتی که دولت اسلامی معیّن کرده است؛...این ضوابط حتماً مراعات بشود.
▪️قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۹ - با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/rahbari1340
♦️تبیین فراز مهمی از زیارت اربعین
🔻...يكى از علل و يا مهمترين علت شهادت امام حسين و يا مهمترين علت گرويدن مردم به امويان، جهالت مردم بود.
🔻در حقيقت امام حسين با ظلم مبارزه مى كرد و با جهل،
چنانكه در زيارت اربعين آمده است:
«وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»
🔻...مقصود از جهالت مردم اين نبود كه چون مردم بى سواد بودند و درس نخوانده بودند، مرتكب چنين عملى شدند و اگر درس خوانده و تحصيل كرده مى بودند نمى كردند.
🔻نه، در اصطلاح دين ، «جهالت» بيشتر در مقابل «عقل» گفته مى شود
و مقصود آن تنبّه عقلى است كه مردم بايد داشته باشند،
و به عبارت ديگر قوّه تجزيه و تحليل قضاياى مشهود و تطبيق كليات بر جزئيات است
و اين چندان ربطى به سواد و بى سوادى ندارد.
🔻علم، حفظ و ضبط كليات است و عقل قوّه تحليل است.
به عبارت ديگر امام حسين شهيدِ فراموشكارى مردم شد،
🔻زيرا مردم اگر در تاريخ پنجاه شصت ساله خودشان فكر مى كردند و قوّه تنبّه و استنتاج و عبرت گيرى در آنها مى بود
و به تعبير سيد الشّهداء كه فرمود: «ارْجِعوا الى عُقولِكُمْ»
اگر به عقل و تجربه پنجاه شصت ساله خود رجوع مى كردند
و جنايتهاى ابو سفيان و معاويه و زياد در كوفه و خاندان اموى را اصولًا فراموش نمى كردند
و گول ظاهر فعلى معاويه را - كه دم زدن از دين به خاطر منافع شخصى است - نمى خوردند
و عميق فكر مى كردند،
هرگز چنين جنايتى واقع نمى شد.
🔻يعنى نتوانستند پشت پرده نفاق را ببينند.
ظواهر شعائر اسلامى را محفوظ مى ديدند و توجه به اصول و معانىِ از بين رفته نداشتند.
🔻 البته در اين حادثه ،
رعب و ترس و استسباع از يك طرف،
و فساد اخلاق رؤسا
و رشوه خوارى آنها و طمع آنها
و اطاعت كوركورانه - به حسب خوى قبيله اى عربى - كوچكترها از رؤساى قبائل از طرف ديگر،
نيز از عوامل مهم وقوع اين حادثه بود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 451-450- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340