eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
42 عکس
295 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️نحوست ایام از دیدگاه قرآن كريم🔸اصلاح فکر در زمینه نحوست ذاتی ایام (۳) 🔻...قرآن كريم در آيات زيادى با كمال صراحت اين مطلب را مى‏ گويد كه منشأ فال بد، هر شومى و نحوستى كه وجود دارد، خارج از وجود خود بشر نيست؛ يعنى بشر ممكن است فكر و عقيده‏ اش فكر و عقيده شومى باشد؛ وقتى كه فكر و عقيده ‏اش سراسر خرافه و جهالت است، شومى در جهالت است. شومى جز در اخلاق فاسد در جاى ديگرى نيست. شومى جز در اعمال پليد در چيز ديگرى نيست. 🔻...ما كلمه نحس و يوم نحس را در دو جاى قرآن‏ داريم؛ خيلى جالب است؛ هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها : انّا ارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرّ (قمر:۱۹) (يا: فَارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى ايّامٍ نَحِساتٍ‏ «فصلت:۱۶» ) 🔻...مقصود اين است كه در يك روز شومى [چنين كرديم.] خود قرآن در كمال صراحت اعلام مى‏ كند اين مردم معذب شدند، چرا معذب شدند؟ به خاطر اعمال و افكارشان، به خاطر طغيان هاي شان در مقابل امر الهى. آن روزى كه مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پيدا مى‏ كنند و دچار نكبت و بدبختى مى‏ شوند، قرآن آن روز را روز نحس مى‏ داند. آن روز، ديگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه ... و نه اول نه دوم نه سيزده ... 🔻هر روزى كه مردمى به كيفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسى گرفتارند. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 406-405- با تلخیص و ویرایش- eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 توجه به این نکته می‌تواند در اصلاح نگاه و رفتار انسان بسیار تاثیرگذار باشد 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
⭕️ريشه فكر نحوست ایام ، اشیاء ، اعداد و... 🔸اصلاح فکر در زمینه نحوست ذاتی ایام (۴) قسمت پایانی ⏺ به نظر من دو خصوصیتی كه در بشر هست سبب پيدايش فكر نحوست در اشياء و اعداد شده است : 1️⃣ بشر به طور كلى خودخواه است، يك حالت گريز از مركزى در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعنى نمى‏ خواهد مسئوليت شكستهاى خودش را متوجه خودش بكند. هميشه دنبال اين مى‏ گردد كه يك چيز ديگرى پيدا كند و بگويد اين بدى، اين شكست، اين بدبختى كه پيدا شد، اين من نبودم، اين فكر من نبود، اين خُلق من نبود، اين روح من نبود، اين عادت اشتباه من نبود، اين جهل و نادانى من نبود كه باعث اين شكست شد، يك چيز ديگرى بود. اين يك علت بوده است كه بشر براى اينكه از تقبل مسئوليتها فرار كند، آمده است براى اشياء، براى چهارشنبه، براى 13، براى 25، براى صداى كلاغ، براى صداى جغد نحوست قائل شده است. 2️⃣ خاصيت ديگر، روح تنبلى است كه در انسان مى ‏باشد. انسان وقتى بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمى و عقلى كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعى اشياء را درك كند، ولى با خيال، همه قضايا را زود مى‏ شود حل كرد. 🔽 اگر در جنگى شركت كرديم و شكست خورديم، چنانچه بنا بشود روى اصول دقيق علمى بررسى كنيم كه چرا شكست خورديم، دو ناراحتى دارد: يكى اينكه مى ‏رسيم به اينكه خودمان مسئول اين شكست بوديم؛ دوم اينكه مدتها بايد زحمت بكشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ بعد رنج ديگرى متحمل‏ شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح كنيم. ولى با يك كلمه خودمان را راحت مى‏ كنيم، مى‏ گوييم علت اينكه ما در اين جنگ شكست خورديم اين بود كه مثلًا در روز چهارشنبه شروع كرديم يا روز 13 بود يا وقتى كه از شهر خودمان خارج مى‏ شديم سگى جلو ما درآمد عوعويى كرد و اين نحوست داشت و شكست ما اثر عوعو آن سگ بود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 404-403- با ویرایش - eitaa.com/shakhes1340
🟢 رهبر انقلاب خطاب به جوانان : ...مبنا را تفکرات شهید مطهری بگذارید و کارهای بعدی را روی آن بنا کنید. ( ۱۳۸۳/۰۴/۱ ) ♦️توصیه‌های شهید مطهری به مبلّغان ومربّیان دین 1️⃣ مربّيان دين بايد اوّل بكوشند عالم ، محقّق و دين‏شناس بشوند و به نام دين ، مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول ، منشأ حركتهاى ضدّ دينى مى‏ شود، 2️⃣ ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند، 3️⃣ ثالثاً از همه مهم‏تر و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛ آن وقت است كه خواهند ديد مردم‏ «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا» ‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى‏ كند)، ج‏3، ص: 405- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️لزوم همراهی عقل و علم‏ 🔸سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام (8) 🔻عقل و علم بايد با يكديگر توأم باشد، اگر انسان تفكر كند ولى اطلاعاتش ضعيف باشد، مثل كارخانه ‏اى است‏ كه ماده خام ندارد يا ماده خامش كم است؛ قهرا نمى ‏تواند كار بكند يا محصولش كم خواهد بود. محصول بستگى دارد به اينكه ماده خام برسد. 🔻اگر كارخانه ماده خام زياد داشته باشد ولى كار نكند، باز فلج است و محصولى نخواهد داشت. 🔸امام کاظم علیه السلام خطاب به هشام مى ‏فرمايد: يا هِشامُ! ...ثُمَّ بَيَّنَ انَّ الْعَقْلَ مَعَ الْعِلْمِ عقل و علم بايد توأم باشد. علم، فراگيرى است، به منزله تحصيل مواد خام است؛ عقل، تفكر و استنتاج و تجزيه و تحليل است. 🔻آنگاه حضرت استناد مى ‏كنند به آيه : وَ تِلْكَ الْامْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ وَ ما يَعْقِلُها الَّا الْعالِمونَ‏ ببينيد عقل و علم چگونه با هم توأم شده است. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 708-706-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⚫️فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم(عج) ، مسلمانان جهان و همه منتظرین فرزند عزیز و مطهرش امام مهدی علیه السلام تسلیت می گوئیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 درسی بسیار مهم از مکتب امام حسن عسکری «علیه السلام» 🔸مسائلی که به جهت فطری بودن ، درس خواندن نمی‌خواهد و حتی توده عوام مردم نیز در آن معذور نیستند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخن شورانگیز استاد مطهری درباره عدالت جهانی امام عصر(عج) 🔸 به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔸اطلاعیه سلام علیکم 🔻به دلیل مسدود شدن مجدد حساب (شماره همراه اول۰۹۱۲۷۴۸۱۱۲۰ ) اینجانب سید مصطفی حسینی رودباری مدیر کانال های اندیشه مطهر ، بازخوانی اندیشه های امام و رهبری در «واتساپ» و خارج شدن بیشتر آنها از مدیریت بنده ، اقدام به راه اندازی مجدد کانال «اندیشه مطهر» در «واتساپ» با شماره جدیدی از ایرانسل نمودم لذا تا رفع انسداد از حساب (شماره همراه) قبل، پست های «اندیشه مطهر» در واتساپ با شماره 09368343775 «ایرانسل» ارسال خواهد شد. 🔻لینک جدید کانال اندیشه مطهر در «واتساپ» https://chat.whatsapp.com/EkxnxrNItrV0cdF50aqxEQ
♦️پاسخ به یک پرسش مهم و رایج: آيا پيشرفت کشورهای مسیحی دليل حقانيّت مکتب مسيحيت نیست؟ (قسمت اول: طرح سؤال) 🔽 مسيحى ‏ها - می گویند اینکه بگوییم - اسلام يك مكتب و مسيحيت هم يك مكتب؛ اين ديگر معنا ندارد كه برويم دنبال مزاياى اسلام و نقايص مسيحيت بگرديم و بگوييم: اسلام دين توحيد است و مسيحيت دين تثليث، اسلام دين مساوات است و مسيحيت دين تبعيض، و امثال اينها. اين حرفها يعنى چه؟! اصلًا دنبال اين حرفها نرويد. 🔽 مى‏ گويند : اين مطلب در انجيل‏ هم آمده است كه هر درختى را از روى ميوه‏ اش بايد شناخت. ما چه كار داريم كه در متن و محتواى مكتب اسلام تحقيق كنيم و ببينيم چيست و در متن و محتواى مكتب مسيحيت تحقيق كنيم و ببينيم چيست؟ 🔽 دنبال ميوه‏ هاى اين دو مى ‏رويم. سراغ ميوه مسيحيت مى‏ رويم؛ كشورهاى مسيحى كشورهاى متمدن و پيشرفته هستند، هم در تمدن مادى جلوتر هستند و هم در فرهنگ و امور معنوى. 🔽 وقتى سراغ مسلمين مى‏ رويم مى‏ بينيم مردمى عقب‏ مانده هستند. از نظر فلسفه عمل- يعنى فلسفه‏ اى كه معيار حقيقت را نتيجه عملى مى‏ داند و روى هيچ مسئله‏ اى غير از معيار عمل فكر نمى‏ كند- اين كافى است براى آنكه اسلام را در مقابل مسيحيت محكوم كند. ⏺ پاسخ : اين سخنان جواب بسيار واضح و روشنى دارد. 🔸در پست بعدی ‌پاسخ عالمانه استاد شهید مطهری به پرسش مذکور ارسال خواهد شد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 484-486-با تلخیص و ویرایش- eitaa.com/shakhes1340
(قسمت دوم : پاسخ به یک پرسش مهم و رایج ) ♦️پرسش : آيا پيشرفت کشورهای مسیحی دليل حقانيّت مکتب مسيحيت نیست؟ ⏺ پاسخ : ... ولى اين سخن - اشاره به قسمت نخست طرح سوال - جواب بسيار واضح و روشنى دارد : 🔽 شما - آنگاه که - يك جامعه اسلامى و يك جامعه مسيحى را مى‏ بينيد. چنين فكر مى‏ كنيد كه در جامعه مسيحى مسيحيت‏ صددرصد پياده شده و اين مسيحيت‏ «پياده شده» است كه به اين نتيجه رسيده، و در جامعه اسلامى نيز اسلام پياده شده و اين اسلام «پياده شده» است كه به اين نتيجه رسيده است. اتفاقا قضيه به شكل ديگرى است؛ چشمهايت را باز كن، اندكى نگاه كن! 🔽 شيخ محمد عبده در جواب يك كشيش مسيحى كه به همين شكل استدلال كرده بود، گفته بود: بسيار استدلال صحيحى است كه مى ‏گوييد هر درختى را از روى ميوه‏ اش بايد شناخت، ما هم اين مطلب را قبول داريم ولى به شرط اينكه بدانيم اين‏ ميوه مال همين درخت است. 🔽 پس اصل مطلب اين است: بايد ميوه ‏اى را ببينيم كه صددرصد مال اين درخت است، نه اينكه ما خيال مى‏ كنيم مال اين درخت است و [در واقع‏] مال جاى ديگرى است. 🔽 ما هم در اينجا مى‏ گوييم دليل امتياز اسلام بر مسيحيت اين است كه: ما تا آن روزى كه به اسلام و لو به طور نسبى عمل مى‏ كرديم، پيشرفته ‏ترين ملتهاى دنيا بوديم. به اتفاق تمام اهل تحقيق ، از ابتداى ظهور اسلام تا قرن پنجم و بلكه قرن ششم هجرى، مشعلدار تمدن و فرهنگ جهان، جهان اسلام بوده است؛ جهان اسلام بود كه از قطعه‏ ها و تكّه پاره ‏ها و از موادّ متلاشى ‏شده تمدنهاى مختلف، مايه ‏اى ساخت و از اين مايه حقيقتى را به نام «تمدن و فرهنگ اسلامى» به وجود آورد، و در آن وقت دنياى مسيحيّت در نهايت توحّش و بربريّت زندگى مى‏ كرد. 🔽 در آن زمان دنياى مسيحيت به دين مسيح چسبيده بود و دنياى اسلام به طور نسبى به دين اسلام. 🔽 از وقتى كه ما اسلام را رها كرديم و شما مسيحيت را رها كرديد، [ما رو به انحطاط گذاشتيم و شما رو به پيشرفت‏]. 🔽 بعد از جنگهاى صليبى و رفت و آمدهاى ميان شرق و غرب و انتشار سفرنامه‏ ها و رابطه ‏اى كه با تمدن اندلس (تمدّن اسپانيا) پيدا كرديد و دانشجويانى به آنجا فرستاديد و اقتباسهايى كرديد، و بعد از آنكه معيارهاى مسيحيت را شكستيد و به معيارهاى اسلام روى آورديد، [دنياى شما به ثمر نشست‏]. 🔸اصلًا پيدايش مذهب پروتستان معلول برخورد شما با دنياى اسلام بود. از آن روزى كه شما مسيحيت را رها كرديد و معيارهاى ديگرى را- كه مال بيرون دنياى مسيحيت بود و بيش از پنجاه درصد آن را از دنياى اسلام گرفته بوديد- به كار گرفتيد دنياى شما به ثمرات ثمربخشى رسيد، و از آن روزى كه ما واقعيت و حقيقت اسلام را رها كرديم و فقط يك قشر و پوسته ‏اى از آن براى ما باقى ماند بدبخت شديم؛ به خيال خودمان اسلام در ميان ما عمل مى‏ شود ولى اسلام در ميان ما عمل نمى‏ شود. ♦️بسيار ساده ‏انديشى است كه وقتى در دنيا مى‏ بينيم مردمى وابسته به يك مكتب، پيروزيهايى كسب مى‏ كنند، فورا آن پيروزيها را صددرصد براى آن مكتب بدانيم؛ بسا هست كه علل و عوامل و جريانهاى ديگرى وجود دارد كه آنها بيشتر در موفقيت تأثير دارند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 484-486-با تلخیص و ویرایش- eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از تبلیغات کانال
🟢 رهبر معظم انقلاب : راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد(۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸لینک کانال اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا» https://eitaa.com/shakhes1340 🔸لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا» https://eitaa.com/motahari1340 🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد: http://shakhes1340.blogfa.com
♦️رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند. 🔸سلسله مباحثی از استاد مطهری در زمینه «احیای تفکر دینی»(1) 1️⃣آيا واقعاً تفكر ما تفكر اسلامى است؟ 🔻در ميان كشورهاى دنيا به استثناى بعضى كشورها، كشورهاى اسلامى‏ عقب‏ مانده ‏ترين و منحط ترين كشورهاست؛ نه تنها در صنعت عقب هستند، در علم عقب هستند، در اخلاق عقب هستند، در انسانيت و معنويت عقب هستند. چرا؟ 🔻يا بايد بگوييم : اسلام، يعنى همان حقيقت اسلام، در مغز و روح اين ملتها هست ولى خاصيت اسلام اين است كه ملتها را عقب مى‏ برد (دشمنان دين هم بزرگترين حربه تبليغى آنها همين انحطاط فعلى مسلمين است) يا بايد اعتراف كنيم كه حقيقت اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست، بلكه اين فكر، اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ ‏شده موجود است؛ 🔻توحيد ما توحيد مسخ شده است، نبوت ما نبوت مسخ شده است، ولايت و امامت ما مسخ شده است، اعتقاد به قيامت ما كم و بيش همين‏طور تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده است تمام اينها بدون استثناء به صورت مسخ‏ شده در ذهن ما موجود است. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج‏25، ص: -501-500-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 توصیه مکرر و مهم رهبری به جوانان و حوزه‌های علمیه:یکی از کارهای لازم در حوزه‌ها مطالعه‌ آثار ایشان است. جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری آشنا شوند.اگر بنده می‌خواستم برنامه‌ حوزه‌ علمیه‌ قم را بنویسم، "بلا شک" یکی از مواد برنامه را این می‌گذاشتم که کتابهای آقای مطهری خوانده شود، خلاصه‌نویسی شود و امتحان داده شود. ▪️بیانات رهبری در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان‌، تیرماه سال ۱۳۸۳ https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸درایت میرزای بزرگ شیرازی«ره» (صاحب حکم تحریم تنباکو) علم و تقوا به تنهائی کافی نیست!
⭕️احیای فکر دینی (۲) ♦️رواج فکر انحرافی «مرجئی گری» در شیعیان! 🔻از جمله تعليمات رائج بین ما شیعیان این است که می گوئیم : انتسابت را به على بن ابى‏طالب درست كن، «يا على» بگو، اسمت شيعه باشد و در ديوان عزاداران حسينى ثبت بشود، همين كافى است. جزو حزب باش. 🔻خيال كرديم- العَياذ باللَّه- حسين بن على عليه السلام يك آدم حزب‏ باز است و مى‏گويد: هركس كه كارت عضويت در اينجا صادر كرد همان كافى است و مصونيت پيدا مى‏كند! 🔻اساساً فلسفه شهادت حسين بن على عليه السلام اين بود كه مى‏ خواست اسلام را در مرحله عمل زنده كند: اشْهَدُ انَّكَ قَدْ اقَمْتَ الصَّلوةَ وَ اتَيْتَ الزَّكوةَ وَ امَرْتَ بِالْمَعْروفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ‏: يعنى تو كشته شدى كه اسلام را در عمل زنده كنى. ولى ما مى‏ گوييم: نه، او كشته شد براى اينكه «عمل» را در اسلام بميراند، انتساب و وابستگى ظاهرى را درست كند! 🔻...به موسیقیدانی گفتند بین اندیشه شیعی (عدم انفکاک عمل از ايمان و اینکه سعادت انسان در گرو عملش است) و اندیشه مرجئى («عمل» ارزشى ندارد، سعادت انسان در گرو ايمان و عقيده اوست) عقيده تو چيست؟ 🔻او قدرى فكر كرد و گفت: اعْلاىَ شيعِىٌّ وَ اسْفَلى مُرْجِئىٌّ یعنی از سر تا كمرم ، شيعه و از كمر به پايين «مرجئى» هستم. مى‏خواست بگويد من فكرم «شيعى» است اما در عمل «مرجئى» هستم. 🔻ما امروز وقتى وارد دنياى شيعه مى‏شويم و به خودمان نگاه مى‏كنيم مى‏ بينيم خودمان از سر تا قدم ، «مرجئی» هستيم. دائماً دنبال بهانه‏ هايى هستيم بلكه بهشت را با يك بهانه درست بكنيم. مى‏ گوييم بهشت را به «بها» نمى‏دهند، به «بهانه» مى‏دهند. 🔻على عليه السلام از بهشت به «بها» تعبير مى‏كند و مى‏گويد «ثمن»، ثمن اعمال شما ؛ ♦️واى به حال ملتى كه اين جور فكر كند و بگويد بهشت را به «بها» نمى‏دهند .(ادامه دارد) ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى(احیای تفکر اسلامی- ج‏25 ص 436-439 - با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️«عصر علم» یا «عصر اسارت علم»؟(1) (به مناسبت جنایت سایبری صهیونیست ها در انفجار وسایل ارتباطی «پیجرها» در لبنان) 🔻مى ‏گويند عصر علم است، قرن اتم است، زمان قمر مصنوعى است، دوره موشك فضاپيماست. - در حالی‌که - ...ناله علم همواره از اينكه مورد سوء استفاده طبيعت سركش بشر قرار مى ‏گيرد بلند است. گرفتارى و بدبختى قرن ما همين است. 🔻علم در ناحيه فيزيك پيش مى ‏رود و قوانين نور را كشف مى ‏كند. گروهى سودجو همين را وسيله تهيه فيلم هاى خانمان برانداز قرار مى ‏دهند. 🔻 علم شيمى جلو مى ‏رود و خواص تركيبات اشياء را به دست مى ‏آورد. آنگاه افرادى به فكر استفاده مى‏ افتند و بلايى براى جان بشر به نام «هروئين» مى‏ سازند. 🔻علم تا درون اتم راه مى‏ يابد و نيروى شگفت‏ انگيز اتم را مهار مى‏ كند اما پيش از آن كه كوچكترين استفاده‏ اى در راه مصالح بشر بشود، جاه طلبان دنيا از آن بمب اتمى مى ‏سازند و بر سر مردم بي گناه مى‏ ريزند. 🔻وقتى به افتخار اينشتاين، دانشمند بزرگ قرن بيستم، جشنى بپا كردند، خود وى پشت تريبون رفت و گفت: شما براى كسى جشن مى ‏گيريد كه دانش او سبب ساختن بمب اتم شده است؟! 🔻 اينشتاين نيروى دانش خود را به خاطر بمب به كار نينداخت؛ جاه طلبى گروهى ديگر از دانش او اينچنين استفاده كرد. 🔻 پس اين چه عصر علمى است؟ عصر علم هست اما نه عصر آزادى علم، بلكه عصر اسارت و بردگى علم؛ عصر اينكه قدرت ديگرى غير از قدرت علم بر اجتماع بشر حكومت مى‏ كند و آن قدرت، علما را به عنوان وسيله براى هدفهاى خودش استخدام كرده است. 🔻 ...در تمام دوره‏ هاى گذشته، علم از اين دوره آزادتر بوده است. در هيچ دوره‏ اى ،علم و عالِم مثل امروز بدبخت و اسير و بيچاره نبوده است. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى(نظام حقوق زن در اسلام ) ، ج‏19، ص: 114-113 ؛ ج 21 ص 48 - با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340