۱ مهر ۱۴۰۳
🟡 درسی از سیره نبوی
♦️شنيدن انتقاد و تنفّر از تملق و چاپلوسى
🔻-پیامبر اکرم(ص)- گاهى با اعتراضات برخى ياران مواجه مى شد
امّا بدون آنكه درشتى كند نظرشان را به آنچه خود تصميم گرفته بود جلب و موافق مى كرد.
🔻از شنيدن مدّاحى و چاپلوسى بيزار بود، مى فرمود:
«به چهره مدّاحان و چاپلوسان خاك بپاشيد.»
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج2، ص: 261-260-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
۱ مهر ۱۴۰۳
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️شاخصه جامعه اسلامی از دیدگاه رسول اکرم (ص)
۱ مهر ۱۴۰۳
فریادهای_شهیدمطهری_درباره_فلسطین.mp3
4.87M
🔊 نسخه کامل نطق تاریخی استاد مطهری در دفاع از مظلومیت مردم فلسطین (عاشورای ۱۳۴۸ شمسی)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
۲ مهر ۱۴۰۳
⭕️اصلاح فکر دینی ، اولویت نخست جوامع اسلامی
♦️احیای تفکر دینی (۳)
🔻دين مقدّس اسلام يك دين ناشناخته است. حقايق اين دين تدريجا در نظر مردم، واژگونه شده است،
و علت اساسى گريز گروهى از مردم، تعليمات غلطى است كه به اين نام داده مى شود.
🔻اين دين مقدّس در حال حاضر بيش از هر چيز ديگر از ناحيه برخى از كسانى كه مدعى حمايت از آن هستند ضربه و صدمه مى بيند.
🔻هجوم استعمار غربى با عوامل مرئى و نامرئيش از يك طرف،
و قصور يا تقصير بسيارى از مدعيان حمايت از اسلام در اين عصر از طرف ديگر،
سبب شده كه انديشه هاى اسلامى در زمينه هاى مختلف، از اصول گرفته تا فروع، مورد هجوم و حمله قرار گيرد.
🔻بدين سبب اين بنده وظيفه خود ديده است كه در حدود توانايى در اين ميدان- اصلاح فکر دینی - انجام وظيفه نمايد.
🔻فعلًا لازم نيست كه زياد دنبال اين باشيم كه كسى را كه مسلمان نيست مسلمان كنيم.
البته منتهاى آرزو اين است، اى كاش چنين چيزى بشود،
🔻ولى آن چيزى كه فكر مى كنيم در درجه اول لازم است اين است كه :
فكر دينى كه الآن ما متديّنها و مسلمانها و نمازخوانها و روزه گيرها و زيارت روها و حج كنها داريم،
اين فكرى كه در خود ما به حالت نيمه مرده درآمده است، به حالت كِرِخ به اصطلاح درآمده است، اين را زنده بكنيم.
🔻تا فکر دینی ، اصلاح- نشود - هر نوع اقدام دیگری - فايده ندارد.
فرضاً اگر در اروپا هم يك عده مسلمان شوند و ما را ببينند، ممكن است پشيمان شوند و از اسلام برگردند.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 39-38- و ج25 ؛ ص500- با تلخیص و ویرایش -
eitaa.com/shakhes1340
۳ مهر ۱۴۰۳
♦️ احیای تفکر دینی (۴)
🔻تعبير لطيفى دارد امير المؤمنين على عليه السلام، آينده اسلام و مسلمين را ذكر مى فرمايد:
وَ لُبِسَ الْاسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلوباً ( نهجالبلاغه فیض الاسلام خطبه ۱۷۰ )
يعنى مردم جامه اسلام را به تن مى كنند ولى آنچنانكه پوستين را وارونه به تن كنند.
🔻پوستين در زمستان براى دفع سرماست.
يك وقت پوستين را مى اندازند دور، لخت و عور در مقابل سرما ظاهر مى شوند.
و يك وقت پوستين را مى پوشند اما نه آن طور كه بايد بپوشند، بلكه قسمت پشمدار را بيرون مى گذارند و قسمت پوست را مى پوشند.
در اين صورت نه تنها گرما ندارد و بدن را گرم نمى كند، بلكه به يك صورت مضحك و وحشتناك و مسخره اى هم در مى آيد.
🔻مى فرمايد:
اسلام را مردم چنين خواهند كرد، هم دارند و هم ندارند.
دارند ولى چون آن را وارونه كرده اند، آنچه بايد رو باشد زير است و آنچه بايد در زير قرار بگيرد در رو قرار گرفته است.
🔻نتيجه اين است كه اسلام هست اما اسلام بى خاصيت و بىاثر، اسلامى كه ديگر نمى تواند حرارت بدهد، نمى تواند حركت و جنبش بدهد، نمى تواند نيرو بدهد، نمى تواند بصيرت بدهد، بلكه مثل يك درخت پژمرده آفت زده اى مى شود كه سرِ پا هست اما پژمرده و افسرده، برگ هم اگر دارد برگهاى پژمرده با حالت زار و نزار است.
🔻اين از كجاست؟
بستگى دارد به طرز تلقى مسلمين از اسلام كه چه جور اسلام را مى گيرند و چگونه تلقى مى كنند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 424- 423-
https://eitaa.com/shakhes1340
۴ مهر ۱۴۰۳
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 آیهای کمرشکن برای مبلغان دین؛ مبلغ واقعی دین از احدی جز خدا ترسی به خود راه نمیدهد
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
۴ مهر ۱۴۰۳
احیای تفکر دینی (۵)
🔻...نكته اساسى طرز تلقى مسلمين از اسلام است كه چه جور اسلام را مى گيرند و چگونه تلقى مى كنند.
آن را از سر مى گيرند، از پا مى گيرند، از ته مى گيرند؟
آن را تجزيه مى كنند،
قسمتى از آن را مى گيرند و قسمتى را نمى گيرند؟
قشرش را مى گيرند و لُبّش را نمى گيرند
يا مى خواهند لبّش را بگيرند و قشرش را رها كنند؟
بالاخره به صورتى درمى آيد كه:
«لا يَموتُ فيها وَ لا يَحْيى»
نه مرده است و نه زنده.
نه مى شود گفت هست و نه مى شود گفت نيست.
🔻و الّا تنها ما بنشينيم از تمدن و فرهنگ اروپايى انتقاد بكنيم، از فرهنگ اسلامى هم تمجيد بكنيم و بعد هم خيال بكنيم كه فرهنگ اسلامى و روح اسلام همان است كه ما امروز داريم، پس مردم دنيا بيايند از ما پيروى كنند، كارى از پيش نمىرود.
خوب، اگر مردم دنيا بيايند از ما پيروى كنند، مثل ما مى شوند، يعنى به صورت نيمه مرده اى در مى آيند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 424- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
۵ مهر ۱۴۰۳
♦️امام خمینی و غده سرطانی اسرائیل (2)
«برای موفقیت همه عزیزانی که در داخل سرزمین های اشغالی و یا در کنار این کشور غصب شده، با تکیه به سلاح ایمان و جهاد به اسرائیل و منافع آن ضربه می زنند، دعا می کنم
و اطمینان می دهم که ملت ایران، شما را تنها نخواهد گذاشت
به خدای تعالی توکل کنید
و از قدرت معنوی مسلمانان بهره جویید و با سلاح تقوا و جهاد و صبر و مقاومت بر دشمنان حمله برید که
«انْ تَنصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ اقدامَكُمْ» .(محمد/7)
http://emam.com/posts/view/18254 (سایت جامع امام خمینی )
https://eitaa.com/Imam1340
۵ مهر ۱۴۰۳
7.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ این غده سرطانی ریشهکن خواهد شد
🔰 به دست مردم فلسطین و نیروهای مقاومت، ان شاءالله
#فلسطین
#طوفان_الاقصی
✅ @EMAM_COM
۵ مهر ۱۴۰۳
🟢 دعای کمیل و خواسته های معنوی انسان
🔸 شما اگر دعاى كميل را از اول تا آخر بخوانيد اصلا محركى غير از عامل معنوى در آن نمىبينيد؛
تمام انگيزهها معنوى است و در آن هيچ خواسته مادى وجود ندارد.
«مادى اخروى» را مىگويم نه مادى دنيوى، آن كه ديگر هيچ.
هرچه هست معنويت است،
تمام خواستهها معنويت است تا آنجا كه مىبينيد حضرت فرض مىكند كه اگر من در آخرت رنج جسمانى بىنهايتِ آنجا را بتوانم تحمل كنم، رنج معنوى دورى تو براى من قابل تحمل نيست:
«فَهَبْنى يَا إلهى وَ سَيِّدى صَبَرْتُ عَلَى عَذابِكَ فَكَيْفَ أصْبِرُ عَلَى فِراقِكَ وَ هَبْنى صَبَرْتُ عَلَى حَرِّ نارِكَ فَكَيْفَ أصْبِرُ عَنِ النَّظَرِ إلى كَرَامَتِك»
اساساً سراسر دعاى كميل اين طور است.
🔷 اگر تعليمات بر اين اساس بود كه بشر در دنيا همه چيز را براى خرما بخواهد، خدا و توحيد را هم براى بهبود زندگى دنيا بخواهد و آخرت را هم براى بهبود زندگى بخواهد، آنوقت خدا ديگر خودش نمىتوانست مطلوبِ كامل باشد.
🔸در همان دعاى كميل است كه:
يا غايَةَ آمالِ الْعارِفينَ
مىگويد نهايت آرزو تو هستى.
اصلا خودش مقصود است،
نه اينكه وسيله است براى چيز ديگر.
▪️انسان شناسى قرآن، ص: ۱۳۴-۱۳۵-
https://eitaa.com/shakhes1340
۵ مهر ۱۴۰۳
♦️خاطره ای از رهبر معظم انقلاب با شهید مطهری :
🔻روزی به ایشان گفتم : " من شاگرد شما هستم ."
تعجب کردند و گفتند : " شما پیش بنده درس نخوانده اید ."
🔻حقیقتاً هم بنده پیش استاد مطهری درس نخوانده بودم ،
اما یکی از عناصری که بنیه اصلی فکر اسلامی من را پایه گذاری کرد ، سخنرانی های بیست سال پیش آقای مطهری بود.
🔻این سخنرانی های استاد مطهری برای کسانی که بخواهند در زمینه های اساسی اسلام چیزی بیاموزند ، مانند یک معلم کاربرد دارد .
▪️گفتگو با روزنامه اطلاعات ، ۱۲/۲/۱۳۶۰
https://eitaa.com/rahbari1340
۶ مهر ۱۴۰۳