♦️چه بسیار عالمانی که جاهلند!
🔻شوخى نيست كه در حديثى يك پيشواى مردم بگويد:
خدا دو حجت دارد (حجت به امام و پيغمبر گفته مىشود):
حجت ظاهر و حجت باطن؛
حجت ظاهر انبيا هستند
و حجت باطن عقول مردم.
اين حديثى است كه از مسلّمات احاديث شيعه است و در «كافى» هست.
🔻جهلى كه در اين حديث آمده نيز نقطه مقابل عقل است،
و عقل در روايات اسلامى آن نيرو و قوّه تجزيه و تحليل است.
در غالب مواردى كه مى بينيد اسلام جاهل را كوبيده،
جاهل در مقابل عالم و به معنى بى سواد نيست،
بلكه جاهلْ ضد عاقل است.
🔻عاقل كسى است كه از خودش فهم و قدرت تجزيه و تحليل دارد
و جاهل كسى است كه اين قدرت را ندارد.
🔻ما خيلى افراد عالم را مى بينيم كه عالمند ولى جاهلند؛
عالمند به معنى اينكه فرا گرفته از بيرون زياد دارند،
خيلى چيزها ياد گرفته اند؛
اما ذهنشان يك انبار بيشتر نيست،
خودشان اجتهاد ندارند،
استنباط ندارند،
تجزيه و تحليل در مسائل ندارند.
🔻اينجور اشخاص از نظر اسلام جاهلند يعنى عقلشان راكد است.
ممكن است علمش زياد باشد ولى عقلش راكد است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 860- 859- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔴 لطیفه ای سیاسی از سید حسن مدرس«رحمة الله علیه»
(به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه اش در دهم آذر ۱۳۱۶)
♦️از آن شاهكارهاى سياسى مرحوم سيد حسن مدرس نقل مى كنند كه :
🔻در همان دوره تقريباً چهل و پنج سال پيش (نسبت به زمان کنونی حدود صد سال قبل ) يك موجى پيدا شده بود- كه هر چند وقت يك بار هم پيدا مىشود و آن وقت اين موج شديدتر از امروز بود- كه :
ما باید لغات بیگانه را(به قول اينها) از زبان فارسى بيرون بريزيم و اصلًا نبايد هيچ لغت عربى در زبان ما وجود داشته باشد.
🔻اين موج در مجلس هم راه پيدا كرده بود
و می خواستند آن را به صورت يك قانون در بياورند.
🔻مرحوم مدرس با اين فكر مبارزه مى كرد.
(گاهی یک شوخي يك متلك، يك هو كردن اثرش از چند برهان بيشتر است.)
🔻گفته بود بسيار خوب، حالا ببينيم چى مىشِد! (به قول خودش؛ اصفهانى بود)، چه از آب در مى آيد!
🔻رو كرده بود به رئيس مجلس و گفته بود آقاى رئيس مجلس!
اسم من حسنِس،
اسم جنابعالى هم حسينِس،
حالا اين اسمها را مى خواهند تبديل كنند به فارسى،
پس من مى شوم «نيك»،
حسين هم كه تصغير حسن است مى شود نيكچه،
پس بعد از اين من نيكم، شما نيكچه،
مثل ديگ، ديگچه؛
🔻يك چند تا از اينها را با همديگر جور كرد،
مجلس خنديد،
لايحه به همين [شوخى] از بين رفت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص: 177- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
اندیشه مطهر (عمومی)
🔸سلسله مباحثی در یهود شناسی(۳) ♦️تحریف و تخریب مکاتب دیگران 🔻هيچ دينى در دنيا به اندازه اسلام از
🔸سلسله مباحثی در یهود شناسی(۴)
♦️نمونه ای از مقابله یهود با قرآن در قصه جعلی «عمالقه»
🔻قرآن آبروى يهوديها را در قصه سرزمين مقدس برده؛
يعنى اينها را به بى عرضگى و بى لياقتى توصيف كرده كه موسى هر چه به آنها مىگويد برويد آنجا، اگر برويد پيروز مىشويد،
اينها مىگفتند خير، ما سر جاى خودمان نشسته ايم
ما تكان نمى خوريم،
تو برو آنجا با خدا كارها را انجام بدهيد،
بعد ما مى آييم.(مائده: ۲۴)
🔻حتى دو نفر از مؤمنين شهادت دادند كه قضيه اينقدرها مهم نيست، نترسيد، برويد پيروز مىشويد؛
گفتند نمى رويم كه نمى رويم.(مائده: ۲۳)
🔻...وقتى خواستند با قرآن مقابله كنند و بگويند قضيه اين طور نيست،
آمدند داستانهایی را براى عوج بن عناق و عمالقه جعل كردند كه اينها آدمهايى بودند با چه اندامها و هيكلها!
يعنى اصلا امكان نداشت كسى با آنها بجنگد.
اصلا با آنها جنگيدن معنى نداشت.
يك آدمى كه اگر بشر شمشيرى را به پاى او بزند به اندازه يك خراش هم اثر ندارد،
يا تيرى را هر چه هم با قوّت در بدن او فرو كند مثل يك خار كوچك است،
جنگيدن با او ناممكن و بى معنى است.
🔻خواستند با جعل اين داستانها قرآن را تكذيب كرده باشند كه اين قرآن، قوم ما را به بى عرضگى توصيف كرده،
قضيه از اين قرار نيست،
اصلا جنگيدن عملى نبود.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (گفتارهايى در اخلاق اسلامى)، ج29، ص: 41- 40- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
9.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️اسلام «دین صلح» است یا «دین جنگ»؟
اندیشه مطهر (عمومی)
🔸سلسله مباحثی در یهود شناسی(۴) ♦️نمونه ای از مقابله یهود با قرآن در قصه جعلی «عمالقه» 🔻قرآن آبروى
🔸سلسله مباحثی در یهود شناسی(۵)
♦️پدیده اسرائیل و آشتی بین دستگاه پاپ(مسیحیت) و یهود
🔻...يهود تا نزديك به زمان ما همانطور كه با مسلمين دشمن بودند با مسيحيها هم دشمن بودند.
اين قصه اسرائيل كه پيش آمد و كشور اسرائيل تشكيل شد، ميان پاپ و يهوديها آشتى داد.
🔻چون يهود با مسيحي ها دشمن بودند عيسى مسيح را متهم مى كردند كه - العياذ باللَّه- زنازاده است
و مريم - العياذ باللَّه- زن بدكاره اى بوده است.
قرآن كه موضوع پاکدامنی حضرت مریم «س» را بيان مى كند و اين همه اصرار دارد،
مى خواهد تودهنى به يهودي ها بزند.
🔻... الآن همه مسلمانان دنيا، به وحدت نظر مى گويند مريم «سلام اللَّه عليها»
صدّيقه و قدّيسه بود،
و مى خوانند:
وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَها؛ (سوره انبیاء /91 )
يعنى قرآن سبب شده كه هفتصد ميليون جمعيت عالم(طبق آمار قبل از انقلاب - اکنون بیش از دو ملیارد)
از حضرت مريم در مقابل اين تهمت هايى كه يهودي ها مى زنند دفاع كنند.
🔻اگر مسيحي ها همين يك خدمت را در نظر بگيرند بايد حق مسلمين را ادا كنند
ولى عليرغم همه اينها
الان دستگاه پاپ با يهودي ها سازش كرده است،
همان يهودي هايى كه به عقيده خودِ آنها قاتل عيسى مسيح عليه السلام بودند.
كتابهاى خود مسيحي ها پر است از اين عقيده
و كتابهاى يهودي ها پر است از نسبت ناروا به مريم،
ولى مسيحي ها دارند با يهودي ها عليه مسلمين متحد مى شوند!
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى،(آشنایی با قرآن ج 8ص 123- 124- )) ج27، ص: 490- 489- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
اندیشه مطهر (عمومی)
🔸سلسله مباحثی در یهود شناسی(۵) ♦️پدیده اسرائیل و آشتی بین دستگاه پاپ(مسیحیت) و یهود 🔻...يهود تا نز
🔸سلسله مباحثی در یهود شناسی(۶)
♦️کارنامه سیاه قرن معاصر در قضیه فلسطین
🔻يكى از قضايايى كه كارنامه قرن ما را تاريك مى كند
(اين قرنى كه به دروغ نام حقوق بشر، نام آزادى، نام انسانيت بر آن گذاشته اند)
قضيه فلسطین است.
🔻قضيه فلسطين مربوط به دولتى از دولتهاى اسلامى هم نيست؛
مربوط به يك ملت است،
ملتى كه او را به زور از خانه اش بيرون كرده اند.
🔻تاريخچه فلسطين چيست؟
یهودی ها - صهیونیست ها-مدعى هستند كه در سه هزار سال پيش دو نفر از ما (داود و سليمان) براى مدت موقتى در آنجا سلطنت كرده اند.
🔻تاريخ را بخوانيد؛
در تمام اين مدت دو سه هزارساله، كى بوده است كه سرزمين فلسطين به يهود تعلق داشته است؟
كى بوده است كه بيشتر سرزمين فلسطين مال ملت يهود باشد؟
آيا بيشتر سرزمين فلسطين از آنِ ملت يهود است؟
قبل از اسلام هم مال آنها نبود،
بعد از اسلام هم مال آنها نبود.
🔻روزى كه مسلمين فلسطين را فتح كردند، فلسطين در اختيار مسيحيها بود نه در اختيار يهوديها.
اتفاقاً مسيحيها كه با مسلمين صلح كردند،
يكى از مواردى كه در صلحنامه گنجاندند اين بود كه شما يهود را در اينجا راه ندهيد.
گفتند: ما با شما زندگى مى كنيم ولى با يهود زندگى نمى كنيم.
چطور شد كه يكدفعه فلسطین نام وطن يهودى به خود گرفت؟
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 289- 288- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
6.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 «توحید حقیقی» در خطابه حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
May 11
⚫️ فاطمه «سلام الله علیها» نمونه کامل از یک زن مسلمان
🔻زهرا عليها السلام در جوانى از دنيا رفته است و از بس در آن زمان دشمنانش زياد بودند، از آثار ايشان كم مانده است.
ولى خوشبختانه يك خطابه مفصل بسيار طولانى از ايشان باقى مانده كه اين خطابه را تنها شيعه روايت نمى كند، بغدادى در قرن سوم نقل كرده است.
🔻همين يك خطابه كافى است كه نشان بدهد:
زن مسلمان در عين اينكه حريم خودش را با مرد حفظ مى كند
و خودش را به اصطلاح براى ارائه به مردان درست نمى كند،
معلوماتش چقدر است،
ورود در اجتماع تا چه حد است.
🔻خطبه حضرت زهرا عليه السلام توحيد دارد در سطح توحيد نهج البلاغه، يعنى در سطحى كه دست فلاسفه به آن نمى رسد.
يكدفعه وارد در فلسفه احكام مى شود:
خدا نماز را براى اين واجب كرد، روزه را براى اين واجب كرد و ...
🔻بعد شروع مى كند به ارزيابى قوم عرب قبل از اسلام و تحولى كه اسلام در اين قوم به وجود آورد
بعد در مقام استدلال و محاجّه بر مى آيد.
🔻سنت پيغمبر اين بوده كه زنها جدا مى نشستند و مردها جدا، و پرده اى بلند ميان آنها كشيده مى شد.
زهراى اطهر از پشت پرده تمام سخنان خودش را گفت و زن و مرد مجلس را منقلب كرد.
🔻اين معناى آن چيزى است كه ذكر كرديم؛
هم شخصيت دارد و هم عفاف،
هم پاكى دارد و هم حريم
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 406-405- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
8.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 چگونه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ندادند عدهای تاریخ را لوث کنند؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️ حدیث «ثقلین» و سطحی نگری برخی روضه خوانان و مبلغان دین نسبت به آن
🔸شهید مطهری:
🔻برخى منبري ها و روضه خوان ها اين حديث را خراب كردند
چون هميشه آن را مقدمه گريز زدن براى مصيبت خواندن قرار داده اند.
🔻انسان خيال مى كند كه مقصود پيغمبر در اين حديث فقط اين بوده كه من بعد از خود دو چيز را در ميان شما باقى مى گذارم:
يكى قرآن كه احترامش كنيد
و ديگر عترت كه احترامشان كنيد
و به ايشان اهانت نكنيد؛
🔻در حالى كه مقصود اين است:
يكى قرآن كه به آن مراجعه كنيد
و ديگر عترت كه به آنها مراجعه كنيد
زيرا در دنباله حديث مى فرمايد:
لَنْ تَضِلّوا ما انْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما ابَداً
تا وقتى كه به ايندو بچسبيد - تمسک جویید -
گمراه نمى شويد.
🔻پس، مسأله رجوع مطرح است
و پيغمبر «صلى الله عليه و آله»
«عترت» را
عِدْل قرآن قرار داده است در رجوع كردن.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج4، ص: 735- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340