6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 استقبال از ماه رجب در نسلهای گذشته چگونه بود؟
خاطره شهید مطهری از دوران کودکی خود
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
⏺شناخت قرآن به وسیله قرآن
🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۱۶)
🔽 نكته مهمى كه در بررسى قرآن بايد به آن توجه داشت اين است كه در درجه اول مى بايد قرآن را به كمك خود قرآن شناخت.
🔽 مقصود اين است كه آيات قرآن مجموعاً يك ساختمان بهم پيوسته را تشكيل مى دهند؛
يعنى اگر يك آيه از آيات قرآن را جدا كنيم و بگوييم تنها همين يك آيه را مى خواهيم بفهميم، شيوه درستى اتخاذ نكرده ايم.
🔽البته ممكن است فهم ما از همان يك آيه درست باشد، اما اين كارى است از احتياط بيرون
آيات قرآن برخى مفسر برخى ديگر است و همانطورى كه برخى مفسران بزرگ گفته اند، ائمه اطهار اين روش تفسيرى را تأييد كرده اند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 34- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درسی از مکتب امام هادی علیه السلام :
از شر کسی که در خود احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نمی کند ایمن مباش
🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن ( 17)
⏺محکم و متشابه در قرآ ن(1)
🔽 قرآن در بيان مسائل، شيوه اى مخصوص به خود دارد. در بسيارى موارد اگر يك آيه تنها را از قرآن اخذ كنيد بدون آنكه آن را بر آيات مشابه عرضه بداريد، مفهومى پيدا مى كند كه با مفهوم همان آيه وقتى كه در كنار آيات هم مضمون قرار گرفته است بكلى متفاوت است.
🔽 به عنوان نمونه در تبیین شيوه خاص قرآن، مى توان از آيات محكم و آيات متشابه نام برد.
🔽 درباره محكمات و متشابهات يك تصور عوامانه وجود دارد.
گروهى مى پندارند آيات محكم آنهايى هستند كه مطالب در آنها به صورت ساده و صريح طرح شده
و به عكس در آيات متشابه موضوعات به صورت لُغَز و معما و رمز مطرح گرديده است.
بر طبق اين تعريف، مردم حق دارند تنها در آيات محكمه و صريح تدبر كنند ولى آيات متشابه اساساً قابل شناخت نيستند و نمى توان در مورد آنها انديشه كرد.
🔽 قهراً اينجا اين سؤال مطرح مىشود كه اصلًا فلسفه آيات متشابه چيست؟
چرا قرآن آياتى را كه قابل شناخت نيست عرضه كرده است؟
🔽 پاسخ مطلب به اجمال اين است كه نه معناى محكم، صريح و ساده است و نه معناى متشابه، لغزوار و رمزگونه.
معما و رمز لفظى است با معناى مبهم و مجمل كه با كلماتى بيان مى گردد كه به طور مستقيم افاده معنى نمى كند.
🔽آيا در قرآن هم آياتى لغزوار وجود دارد؟
اين با نصّ قرآن كه مى گويد قرآن كتابى روشنگر و قابل فهم براى همه و آياتش همه نور و هدايت است، منافات دارد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 37- 36- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 بعد از این دیگر نقل داستان خلخال زن یهودی بر منابر حرام است!
🔸 فرازی جدید از
سخنان شهید مطهری درباره ضرورت کمک به مردم مظلوم فلسطین در سال ۱۳۴۸
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
*⏺محکم و متشابه در قرآ ن(۲)
🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن ( 18)
🔽 سرّ مطلب (در زمینه وجود آیات متشابه در قرآن) اين است كه برخى مسائل مطروحه در قرآن بخصوص آنجا كه سخن از امور غيب و ماوراءالطبيعه است، اساساً با الفاظ قابل بيان نيستند و به قول شيخ شبسترى:
معانى هرگز اندر حرف نايد
كه بحر بيكران در ظرف نايد
اما از آنجا كه زبان بيان قرآن همين زبان بشرى است، ناگزير آن موضوعات لطيف و معنوى با عباراتى بيان شدهاند كه بشر براى موضوعات مادى به كار مىبرد.
لكن براى جلوگيرى از سوء فهم، مسائل در بعضى آيات به گونهاى طرح شده كه مى بايد حتماً به كمك آيات ديگر تفسير گردد و غير از اين راهى وجود نداشته است.
🔽 مثلًا قرآن مى خواسته از حقيقتى كه نام آن رؤيت خدا با قلب است- يعنى اينكه انسان مىتواند خدا را با قلب خود شهود كند- نام ببرد.
اين معنى در قالب اين عبارات بيان شده:
وُجوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ. الى رَبِّها ناظِرَةٌ
در آن روز چهرههايى خرم وجود دارد كه به پروردگار خود نظر مىافكنند.
🔽 قرآن لفظ «ديدن» را به كار برده و لفظ مناسبترى براى اداى مقصود در اختيار نداشته است
اما براى جلوگيرى از اشتباه در جاى ديگر توضيح مىدهد:
لا تُدْرِكُهُ الأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الأَبْصارَ
هيچ چشمى او را درك نمىكند ولى او بينندگان را مشاهده مىكند.
🔽 طبعاً خواننده متوجه مىشود كه علىرغم تشابه لفظى، اين امور سنخيتى با هم ندارند و كاملًا از يكديگر جدا هستند.
🔽 قرآن براى جلوگيرى از مشتبه شدن آن معانى شامخ و عالى با معانى مادى، مىگويد متشابهات را به محكمات ارجاع كنيد:
... انْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ امُّ الْكِتابِ
قرآن را بر تو فرود آورد، برخى آيات آن محكمه هستند يعنى داراى آنچنان استحكامى كه نمىتوان آنها را از معنى خود خارج كرد و معانى ديگرى نتيجه گرفت.
🔽اين آيات، امّالكتاب يعنى آيات مادرند؛
يعنى درست همان گونه كه طفل به مادر رجوع مىكند و مادر مرجع فرزند است و يا شهرهاى بزرگ (امّالقرى) مرجع شهرهاى كوچكتر محسوب مىشوند، آيات محكم نيز مرجع آيات متشابه به حساب مىآيند.
🔽آيات متشابه براى فهميدن و تدبر كردن هستند، اما در آنها بايد به كمك آيات محكم تدبر كرد.
بدون كمك آيات مادر، آنچه كه از آيات متشابه اخذ شود درست و معتبر نخواهد بود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 37- 36- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اسلام از دیدگاه دانشمندان و نويسندگان خارجى
1️⃣ «برنارد شاو» دانشمند معروف انگلیسی
🔻بسيارى از دانشمندان و نويسندگان خارجى، اسلام را از نظر قوانين اجتماعى و مدنى مورد مطالعه قرار داده اند و قوانين اسلامى را به عنوان يك سلسله قوانين مترقى ستايش كرده و خاصيت زنده و جاويد بودن اين دين و قابليت انطباق قوانين آن را با پيشرفتهاى زمان مورد توجه و تمجيد قرار داده اند.
🔻برنارد شاو نويسنده معروف و آزادفكر انگليسى گفته است:
من هميشه نسبت به دين محمد به واسطه خاصيت زنده بودن عجيبش نهايت احترام را داشته ام.
🔻به نظر من اسلام تنها مذهبى است كه استعداد توافق و تسلط بر حالات گوناگون و صور متغير زندگى و مواجهه با قرون مختلف را دارد.
🔻چنين پيش بينى مى كنم و از همين اكنون آثار آن پديدار شده است كه ايمان محمد مورد قبول اروپاى فردا خواهد بود.
🔻روحانيون قرون وسطى در نتيجه جهالت يا تعصب، شمايل تاريكى از آيين محمد رسم مى كردند. او به چشم آنها از روى كينه و عصبيت، ضد مسيح جلوه كرده بود.
🔻من در باره اين مرد، اين مرد فوق العاده، مطالعه كردم و به اين نتيجه رسيدم كه نه تنها ضد مسيح نبوده بلكه بايد نجات دهنده بشريت ناميده شود.
🔻به عقيده من اگر مردى چون او صاحب اختيار دنياى جديد بشود، طورى در حل مسائل و مشكلات دنيا توفيق خواهد يافت كه صلح و سعادت آرزوى بشر تأمين خواهد شد.».
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 102- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️اندیشه های پاک در فضای روحی مناسب و پاک
♦️آن حاکم انقلابی_...
🟢مشخصات عصر ظهور امام مهدى عليه السلام(۳)
🔻امام علیه السلام در نهج البلاغه( خطبه ۱۳۸) مى فرمايد:
🔻«الا وَ فى غَدٍ وَ سَيَأْتى غَدٌ بِما لا تَعْرِفونَ»:
بدانيد كه فردا دنيا آبستن چيزهايى است كه هيچ پيش بينى نمى كنيد، نمى شناسيد و آگاه نيستيد، ولى بدانيد هست و فردا با خود خواهد آورد.
🔻«يَأْخُذُ الْوالى مِنْ غَيْرِها عُمّالَها عَلى مَساوى أَعْمالِها» :
اول كارى كه آن والى الهى مى كند اين است كه عمال و حكام را يك يك مى گيرد،(کارگزاران قبلی را به سبب اعمال ناپسندشان بازخواست خواهد کرد)
اعوان خودش را اصلاح مى كند،
دنيا اصلاح مى شود.
🔻«وَ تُخْرِجُ لَهُ الْارْضُ افاليذَ كَبِدِها» :
زمين ، پاره هاى جگر خودش را بيرون مى دهد؛ يعنى زمين هر موهبتى كه در خودش دارد از هر معدنى، و هر استعدادى كه شما تصور بكنيد، همه را بيرون مى دهد؛ هرچه تا امروز مضايقه كرده بيرون مى دهد.
🔻«وَ تُلْقى الَيْهِ سِلْماً مَقاليدَها» :
زمين مى آيد مثل يك غلام در حالى كه تسليم است كليدهاى خودش را در اختيار او قرار مى دهد
يعنى ديگر سرّى در طبيعت باقى نمى ماند مگر اينكه به دست او كشف مى شود، مجهولى در طبيعت باقى نمى ماند مگر اينكه در آن دوره مكشوف مى گردد.
🔻«فَيُريكُمْ كَيْفَ عَدْلُ السّيرَةِ» :
آن وقت او به شما نشان خواهد داد كه عدالت واقعى يعنى چه، نشان خواهد داد كه اينهمه كه دم از اعلاميه حقوق بشر و آزادى مىزدند همه اش دروغ بود، اينهمه كه دم از صلح مى زدند همه اش دروغ و نفاق و «جوفروشى و گندم نمايى» بود.
🔻«وَ يُحْيى مَيِّتَ الْكِتابِ وَ السُّنَّةِ»:
قوانين كتاب و سنت را كه متروك مانده و به حسب ظاهر مرده و از ميان رفته است زنده خواهد كرد.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 163- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تفسیری کودکانه و خودخواهانه از مهدویت:
قیام حضرت حجت(ع) برای نجات ما شیعیان است، آنهم شیعیانی مثل ما!
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir