8.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 چگونه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ندادند عدهای تاریخ را لوث کنند؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
⭕️مهجوریت قرآن در حوزه های علمیه!
♦️گفتار شگفت و تاسف بار علامه طباطبائی(ره) :
امکان رسیدن به درجه اجتهاد در حوزه های علمیه حتی بدون توانائی قرائت قرآن یا دست زدن به آن !
🔻...اگر در باره اين علوم - اسلامی و حوزوی - دقت به خرج دهى خواهى ديد كه طورى تنظيم شده كه پيدا است گويى هيچ احتياجى به قرآن ندارد ،
🔻حتى ممكن است يك محصل همه آن علوم را فرا بگيرد
متخصص در صرف و نحو بيان و لغت و حديث و رجال و درايه و فقه و اصول بشود ،
و همه اين درسها را تا آخر بخواند و قهرمان اين علوم نيز گردد ،
و حتى به پايه اجتهاد نيز برسد ،
ولى قرآن را آن طور كه بايد نتواند قرائت كند ،
و يا به عبارتى اصلا دست به هيچ قرآنى نزده باشد!!
▪️ترجمه المیزان ج ۵ ص ۴۵۰
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت الله جوادی آملی در شرح دیدگاه علامه طباطبایی (ره) در انقطاع علوم حوزوی از قرآن!
⭕️ گفتار شهید مطهری در باره مهجوريت قرآن در حوزه های علمیه
🔻يكى از فضلاى خودمان که به عتبات در عراق مشرّف شده بود مى گفت :
🔻خدمت آيت اللَّه خويى (رحمة اللَّه تعالى علیه ) رسيدم، به ايشان گفتم:
چرا شما درس تفسيرى كه سابقاً داشتيد ترك كرديد؟
ايشان گفتند:
موانع و مشكلاتى هست در درس تفسير.
🔻گفت : من به ايشان گفتم :
علامه طباطبايى در قم كه به اين كار ادامه دادند
و بيشتر وقت خودشان را صرف اين كار كردند چطور شد؟
🔻ايشان گفتند:
آقاى طباطبايى «تضحيه» كرده اند؛
يعنى آقاى طباطبايى خودشان را قربانى كردند،
از نظر شخصيت اجتماعى ساقط شدند،
و راست گفتند.
🔻عجيب است كه در حساسترين نقاط دينى ما
اگر كسى عمر خود را صرف قرآن بكند،
به هزار سختى و مشكل دچار مى شود؛
از نان، از زندگى، از شخصيت، از احترام، از همه چيز مى افتد
و اما اگر عمر خود را صرف كتابهايى از قبيل كفايه بكند
صاحب همه چيز مى شود.
🔻در نتيجه هزارها نفر پيدا مى شوند كه
كفايه را چهارلا بلدند؛
يعنى خودش را بلدند،
ردّ كفايه را هم بلدند،
ردّ ردّ او را هم بلدند،
ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند،
اما دو نفر پيدا نمى شود كه قرآن را به درستى بداند!
🔻از هركسى درباره يك آيه قرآن سؤال شود مى گويد بايد به تفاسير مراجعه شود.
🔻عجبتر اين كه اين نسل كه با قرآن اين طور عمل كرده
از نسل جديد توقع دارد كه قرآن را بخواند و قرآن را بفهمد و به آن عمل كند!
🔻اگر نسل كهن از قرآن منحرف نشده بود
قطعاً نسل جديد منحرف نمى شد.
🔻هم نسل قديم و هم نسل جديد به قرآن جفا كردند و مى كنند.
🔻اول نسل قديم جفا كرد
كه حالا نسل جديد جفا مى كند.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(ده گفتار)، ج24، ص: 534-533 - با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آیا استخاره با قرآن یا تسبیح در زمان پیامبر یا ائمه مرسوم بوده است؟
🔸اصلاح فکر در موضوع استخاره(6)
قسمت پایانی
🔹 سؤال کننده : بنده از حاج آقاى نواب راجع به استخاره سؤال كردم ايشان هم همان فرمايش جناب عالى را فرمودند كه در زمان حضرت رسول همين طور بوده كه نمازى بخوانند دعايى بخوانند و از خدا بخواهند آنچه صلاح است به دل او القا شود
ولى استخاره با تسبيح يا قرآن هيچ مأخذ دينى ندارد.
بنده حالا سؤالم اين است:
آيا در زمان ائمه استخاره با قرآن و تسبيح كه الان متداول است، بوده است؟
🔸استاد مطهری :
اگر به شما عرض كنم من راجع به خصوص اين موضوع رفته ام دنبالش گشته ام و مطالعه كرده ام؛
نه، من چنین ادعايى نمى كنم
ولى اينقدر مى گويم كه من هنوز يك جا برخورد نكرده ام كه بگويند يك امام استخاره كرده است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (گفتارهايى در اخلاق اسلامى)، ج29، ص: 49-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
9.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ فرازهایی از سخنرانی حماسی استاد مطهری درباره مسئله فلسطین
اگر پیامبر اسلام امروز در بین ما بود چه می کرد و در باره چه مسأله ای می اندیشید ؟!
⭕️ فاجعه کم نظیر!
هشدار شهید مطهری به حوزه های علمیه و فقیهان
🔻قرن ما يعنى قرن چهارده هجرى از نظر فقه و مقررات اسلامى قرن يك فاجعه است،
يك فاجعه كم نظير
🔻در اين قرن ما شاهد قربانى شدن مقررات اسلامى در مقابل مقررات اروپايى مىباشيم.
سنگرها را پى در پى از دست فقه اسلامى مىگيرند.
🔻در مسائل قضائى،
در مسائل مدنى،
در مسائل خانوادگى،
در مسائل جزائى
و در ساير مسائل تدريجاً مقررات ناقص اروپايى جانشين مقررات اسلامى مىگردد.
🔻امروز عملًا جز مقررات عبادى در انحصار اسلام نمانده است،
ساير مقررات يا انحصاراً غير اسلامى است و يا مخلوطى است از مقررات اسلامى و غير اسلامى، چرا؟...
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (الهامى از شيخ الطائفه شش مقاله)، ج20، ص: 143-
https://eitaa.com/shakhes1340
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 اخلاص حیرتانگیز علامه طباطبایی(ره) از زبان استاد مطهری
♦️«فکر يهودى » که به مسلمانها سرایت کرد
یا «توکل یهودی گری»
🔻آن فكرى كه - در عهد موسی ع - یهودی ها داشتند كم كم به ما مسلمانها سرايت كرد و آن فكرى كه در زمان قرآن - صدر اسلام- مسلمانها داشتند يهوديهای معاصر بدان پایبند هستند.
🔻منطقى كه امروز یهودی هابه آن عمل مى كنند منطق آن روز ابوذر است كه به پیامبر ص آنگاه که نظر اصحابش را در نبرد با سپاه قریش(در جنگ بدر) جویا شد - گفت:
ما مثل يهوديها نمى گوييم :
فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ(مائده:24)
[تو و خدايت برويد آن سرزمين را فتح كنيد، بعد ما مى آييم.]
🔻یهودی ها الان منطقشان درست نقطه مقابل منطق آن روزشان است.
متأسفانه ما هم الان منطقمان نقطه مقابل منطق آن روزمان است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (گفتارهايى در اخلاق اسلامى)، ج29، ص: 47- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دينداريی که ضد دینداری است
🔻روح دين تهذيب نفس و طرد اخلاق رذيله و مبارزه با هواى نفس است.
البته روح اصلى دين خداخواهى
و خداپرستى
و توحيد به معنى واقعى كلمه است كه مستلزم امور نامبرده است.
🔻ولى برخى دينداري ها ناشى از هواى نفس و مطامع زياد و دنياپرستى است؛
يعنى شنيده اند كه مثلًا اگر از فلان راه مذهبى برويم پول و سرمايه ما اضافه مى شود،
سلامت مصون مىماند، عمر زياد مى شود،
فلان ذكر يا ورد فلان اثر دنيوى را دارد.
براى اينكه به وسيله دين به دنيا يعنى به ماديات برسند، دنبال مظاهر به اصطلاح دينى مى روند.
🔻شك نيست كه ديندارى صحيح زندگى سالم به دنبال خود مى آورد
ولى فرق است ميان اينكه انسان دين را به عنوان راه سالم زندگى انتخاب كند
و اينكه مظاهرى دينى را وسيله براى ماديات قرار دهد
و هدفش انباشتن و تأمين ماديات باشد.
🔻از نظر اين طبقه، دين چيزى است مرموز و سحرآميز و تأثيراتى مرموز در كائنات دارد آنچنان كه جادو و سحر و طلسمات دارد،
و همچنان كه دنبال جادو و سحر رفتن هدفى جز يك مطمع ندارد ديندارى هم چنين است.
🔻از اين رو اين گونه دينداري ها در جهت نذر و نياز و ختم و روضه هفتگى و خلاصه چيزهايى كه گفته مى شود تأثير جادويى در باز شدن گره ها و حل مشكلات دارد، سير مى كند.
▪️يادداشتهاى استاد مطهرى ؛ ج4 ؛ ص141- 140
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11