هدایت شده از طهور
🔹 خاندان پيامبر عليهمالصلاتوالسلام همچنان كه براي ايصال و رساندن عامهي خلق براي رحمت رحمانيهي خداي متعال هر كاري را انجام دادند، بلكه آنها برسند، براي رساندن خواص به رحمت رحيميه هم همچنين هستند. برخي از مصيبتها و وقايع و حوادثي كه در كربلا اتفاق افتاده، مخصوصاً براي خردسالان خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين)، اينها معدات و زمينهها يا قابليتهايي است براي اينكه خواص به رحمت رحيميهي خداي متعال برسند. در نتيجه اگر كسي در ميان خواص وقتي كه ميخواهد متوسل بشود، توسل به حضرت رقيه سلاماللهعليها داشته باشند، اين به جهات متعددي اگرچه كوچكتر از او حضرت علي اصغر عليهالصلاتوالسلام حضور داشتند، ولي به خاطر كودكياش و چون در كودكي هم به نگاه خلق، اداركات حسي و خيالي و وهمي اندك است و هم به سبب كوتاهي زمان مصيبت و بلاي مربوط به آن حضرت، ممكن است سبب تنبه يا تحول يا يقظهي خواص نباشد، نهايتاً اشك ريختن باشد، ولي حضرت رقيه سلاماللهعليها به خاطر اينكه در سنيني قرار دارد كه هم خلق خدا ادارك قواي خيالي و وهمي را ميشناسند و خواص اين ادراكات را در اين زمانها ميشناسند، هم به خاطر اينكه دختر بود و دختر بودن و محبوبيتش براي امام حسين عليهالصلاتوالسلام جايگاه و مقام ويژهاي را به او اختصاص داده و هم بهخاطر برخي كلمات و نكات شيريني كه قطعاً حسب نقل بر زبان آوردند، ولو اينكه ما عين كلمات را ندانيم و هم به سبب طول دورهي مصيبت و بلايي كه بر طبيعت آن حضرت وارد شده كه از خروج از مدينه به مكه آغاز شده و به كربلا و كوفه و شام ادامه يافته و طبيعت مقدس آن حضرت تاب تحمل بيش از آن را نداشته و براي هميشه در غربت جهل شاميان ماندگار شد، به اين سببها حضرت رقيه سلاماللهعليها هم مبدأ وصول خواص بلكه اخص خواص به رحمت رحيميه و عاليترين درجات، نه تا روز قيامت كه پس از آن نيز هست، هم واسطه و وسيله براي وصول عوام و همهي عامهي مردم به رحمت رحمانيهي خداي متعال تا ابد خواهد بود.
🔹 فقط نكتهاي كه تذكر آن در اينجا خوب است ولي بسا ممكن است قابل عمل و اجرا نباشد، آن است كه بايد توجه داشته باشيم كه خاندان پيامبر (صلواتاللهوسلامهعليهماجمعين) هيچ يك از كوچك و بزرگشان با ما شباهت ندارند و ما هم با آنها شباهت نداريم. حداكثر شباهت ما با آنها همين اندازه است كه بسا ظاهر و زبانمان به آنها شباهت داشته باشد، الفاظ و اذكاري كه آنها بر زبانشان داشتند، بر زبان ما هم جاري بشود، البته اين افتخار بسيار بزرگي است. اما اينكه حالات ما با آنها برابر باشد يا بالعكس، اينگونه نيست؛ چنان كه ملكوت ما با آنها برابر، نيست، استعداد ما هم با آنها برابر نيست. نه اينكه اگر باشد، اتفاقي ميافتد، اصلاً نيست.
🔹 در نتيجه وقتي كه ما كلمات مأثور و منصوص از آن خاندان نداريم، بهتر آن است كه زبان حال براي آنها بيان نكنيم يا اگر بيان هم كنيم، بايد نسبت بدهيم به كساني كه اين چيزها را گفتند و الا وقتي كه ميگوييم زبان حال آنهاست، يعني ما غيب حال آنها را ميشناسيم كه گفتن چنين چيزي اگر خلاف واقع نباشد، دستكم خلاف ادب عبوديت و محبت است. يا ميخواهيم بگوييم اگر ما در آن شرايط بوديم يا بچههاي ما در آن شرايط بودند، چه ميكردند و چه ميگفتند، احتمالاً آنها هم اينها را گفته باشند، اينها خلاف ادب است. بهخاطر اينكه آنها با ما شباهت ندارند، ما اگر با آنها سنخيت داشته باشيم، حداقل سنخيت است، آنهم در ظاهر يا حداكثر در عمق وجودمان كه بيان ناپذير است.
🔹 بنابراين حضرت رقيه سلاماللهعليها با اينكه دختر كم سن و سالي است و سه ساله است و براي رساندن خلق خدا به رحمت رحمانيه و رحيميه شرط لازم و واجب بود، بهگونهاي كه اگر نبود، جمعي كه از اين طريق و از طريق آن حضرت ميرسيدند، نخواهند رسيد، ولي در عين حال با ما تفاوت دارد. يعني زبان، گفتار، حرف، فكر، احوال، ملكوت و باطنشان با ما تفاوت دارد. آنچه كه از زبان آنها يا از زبان حال آنها نقل ميكنند، شايستهي آن خاندان نيست، از جمله شايستهي حضرت رقيه سلاماللهعليها.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 شوقِ زیارت
📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی برای زیارت اربعین
📅 یکم مهرماه 1400
🗂 سلام علیکم و رحمت الله و برکاته، وفقکم الله لما یحب و یرضی
چند نکته در مورد زیارت:
🔹 نکته یکم:
همه عبادات و از جمله زیارت به تعداد مراتب وجود انسان، مرتبه دارد. همانگونه که انسان، طبیعت، نفس، قلب، روح، سرّ، خفی و اخفی دارد، عبادات و از جمله زیارت هم همینگونه است.
انجام هر مرتبهای از مراتب عبادت و زیارت، عابد و زائر را به آثار و کمالات همان مرتبه میرساند و در صورت توانایی، ترک هیچ مرتبهای از مراتب عبادت و زیارت مجاز نیست و اینگونه نیست که اگر کسی به انجام مراتب باطنی عبادت و زیارت موفق شد، از انجام مراتب فروتر آن بینیاز باشد و مثلاً بگوید چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.
🔹 نکته دوم:
مهمترین عوامل اشتیاق به عبادت و بهطور خاص، زیارت به ترتیب عبارت از
۱ـ نیازمندی به زیارت و مزور
۲ـ محبت و عشق به زیارت و مزور
۳ـ شباهت و همانندی به مزور و حکایت محتوای زیارت از مراتب باطنی زائر.
هرچه عوامل سهگانه یادشده در زائر شدیدتر و قویتر باشد، شوق و اشتیاق به زیارت که به زیارت، معنی، جهت و هویت میدهد، شدیدتر و قویتر میشود و هرچه شوق و اشتیاق به زیارت شدید باشد، اثر و تأثیر زیارت بر مراتب وجود انسان بیشتر و شدیدتر میشود.
🔹 نکته سوم:
یکی از مواردی که نیت مؤمن بر عمل او برتری دارد، این است که زائر شوق به زیارت داشته باشد. با وجود شوق و اشتیاق یادشده، اگر کسی موفق به زیارت و عبادت نشود، در عین محرومیت از عبادت و زیارت، مانند کسی است که موفق به آن شده است.
🔹 نکته چهارم:
همه آنچه گفته شد، از طریق معرفت به دست میآید؛ معرفت به «فقر و نیاز و فرعیتِ خود» و «غنا و اصالتِ مزور و معبود».
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل میرساند
🗂 بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1396
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
13960807-ZiartArbaeen.mp3
13.42M
🔊 #صوت
💠 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل میرساند
🗂 بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1396
هدایت شده از طهور
زیارت اربعین انسان را به ولی کامل میرساند
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1396
1
عدد چهل آثار و تأثیرات ویژهای بر نفس انسان و زمینهسازی برای ارتقای وجودی انسان دارد
اربعین امام حسین علیه الصلات و السلام نیز آثار و خواص ویژهای دارد که تأثیرگزاری آن خارج از تصور است؛ زیرا پس از چهل روز تحمل سختیهای فوق طاقت بشری برای خاندان پیامبر است
خاندان پیامبر در این چهل روز سختیهایی را تحمل کردند که با توجه به لطافت وجودی خاندان پیامبر تحمل هیچکدام از آنها بهصورت طبیعی امکانپذیر نیست
حال که ما در روز چهلم از دور و نزدیک برای زیارت خدمت خاندان پیامبر میرسیم، در واقع خود را در سختیها و گرفتاریهای آنها یا شریک میدانیم و یا حداقل وانمود میکنیم که این چهل روز بر ما هم گذشته است
جهت دیگر این است که محبان خاندان پیامبر در این چهل روز به عزاداری اشتغال داشتهاند
بر این اساس، علی القاعده باید حوادث و رخدادهای بسیاری در نفس و روح و جان ما رخ داده باشد و تحولهای زیادی در نفس ما اتفاق افتاده باشد
نقش عوامل مخل و امور معارض در کاهش اثرپذیری نفس از عزاداری برای خاندان پیامبر
با توجه به سفارشهایی که درباره زیارت اربعین شده و نیز تحولات عمیقی که در این چهل روز در نفس و جان ما اتفاق افتاده، زیارت اربعین باید یک زیارت ویژه و خاص الخاص باشد؛ زیرا آمادگی و تحول ویژهای در این چهل روز ایجاد شده که این زیارت با زیارتهای دیگر متفاوت است و تفاوتهای عمیق و اساسی دارد
2
بسیاری از عباداتی که ما انجام میدهیم گاهی شخصی است، گاهی اجتماعی است مانند نماز جماعت و جمعه و حج
تفاوت عبادتهای اجتماعی و فردی در تأثیرگذاری بر نفس است؛ هرچه عبادت جمعیتر باشد و هرچه اجتماعی عمیقتر و گستردهتر باشد، تأثیر آن بر نفس بیشتر است
عبادتهای جمعی دو دستهاند: یا عواطف در آن بهنحو گسترده وجود دارد و یا حرف اول را عواطف میزند
3
زیارت امام حسین علیه الصلات و السلام در اربعین، علاوه بر اینکه عبادت جمعی است، جنبههای عاطفی عمیق و اساسی دارد که اصل و اساس در آن با عواطف و اظهار آن است
ضمن اینکه ما شعائر دینی بسیار داریم ولی زیارت اربعین بهویژه با این وضعیتی که در زمان ما و سالهای اخیر اتفاق افتاده، خصوصیتهایی پیدا کرده که علاوه بر شعائر بودن، یک ویژگی اختصاصی و کاملاً عیان دارد و آن این است که در این عبادت عشق و محبت به امام حسین که سرور شهیدان و قدوه اهل فناست، وجود دارد
تمام خلق که بهسمت و سوی خدای متعال و قرب او و نعمت الهی و جنت رضوان در حرکتند، ممکن نیست از توسل و توجه و تمسک به امام حسین علیه الصلات و السلام و اظهار محبت، عشق و وفاداری به آن حضرت بینیاز باشند
امام حسین سفینه نجات عام است، بر خلاف انبیا و اولیای دیگر که سفینه خاص هستند. امام حسین چراغ هدایت عام است، برای مسلمان، غیر مسلمان، موحد و غیر موحد برای همه اینها میتواند هدایتکننده باشد
بنابراین با توجه به اینکه زیارت اربعین یک شعیره و عبادت جمعی است که محبت حرف اول را در آن میزند، افضل عبادات است
صلوات بر پیامبر و خاندان پیامبر نیز به همین خاطر افضل عبادات است که مبتنی بر محبت و اوج محبت است
زیارت اربعین با مختصات گفته شده، انسان را به ولی کامل میرساند
پیاده رفتن به زیارت اربعین خیلی سفارش شده است
در روایات متعدد آمده است که هر اندازه که میتوانید پیاده به زیارت بروید که هر قدم آن در صفای باطن، خلوص در اعمال و اندیشهها و توجیه و وصول به خدای متعال مؤثر است
کسی که اینگونه عبادتی را انجام میدهد، انگار همه انبیا و اولیا دست او را میگیرند و او را کمک و امداد میکنند برای اینکه به مسیر خود برود
اگر کسی در زیارت اربعین و بهطور کلی عبادتهای جمعی که ریشه در محبت دارد، شرکت میکند، باید بداند که این عبادت را بهتنهایی انجام نمیدهد و نهفقط مولایش که عبادت را بهخاطر او انجام میدهد، بلکه تمام اولیای الهی از ازل تا به ابد کمک او هستند، به اینخاطر که عبادت منحصر به فرد است
به تعبیر دیگر، این عبادتی است که عابد را به معبود حقیقی او که ولی کامل و اسم اعظم خدای متعال است، میرساند
هدایت شده از طهور
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
💠 زیارت اربعین انسان را به ولی کامل میرساند
🗂 بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1396
هدایت شده از طهور
15.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
📝 توصیههای برای زیارت اربعین
✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
هدایت شده از طهور
📝 توصیههای برای زیارت اربعین
✏️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠
1ـ در پیادهروی اصلاً عجله نباشد، هر قدمی که برمیداریم یک تأثیر ویژه نفسانی، روحانی و قلبی بر وجود ما دارد که جایگزین ندارد
2ـ به کسانی که در مسیر پیادهروی دچار مشکل میشوند و احتیاج به کمک دارند، در حد توانمان کمک کنیم. از افراد سبقت نگیریم. سعی نکنیم که مثلاً خود را بهجای بهتر، غذای بهتر و مانند آن برسانیم
3ـ با توجه به اینکه این مسیر بهنوعی نمادی است برای سفری که اهل بیت امام حسین علیه الصلات و السلام از کربلا به کوفه و شام و بالعکس داشتند، بنابراین اگر لازم هست که باید غذا بخوریم، سلامت و توان و انرژی خود را حفظ کنیم، اما در حین حال خوشخوری نباید انجام شود. نباید به این فکر باشیم که کجا غذای بهتر میدهند.
و مخصوصاً چون این پیادهروی نمادین است و در واقع در کاروان اهل بیت امام حسین علیه الصلات و السلام داریم شرکت میکنیم، قطعاً و یقیناً باید آن حزن و اندوه و ویژگیهایی که افراد حاضر در کاروان اهل بیت امام حسین دارند را باید داشته باشیم.
4ـ خودِ قدم زدن در مسیر این پیادهروی یک عبادت است، توجه به خاندان پیامبر یک عبادت دیگر است، ذکر آن خاندان عبادت دیگری است. بنابراین در حال راه رفتن حداقل تا آنجایی که توانایی نفس کشیدن داریم و خیلی به سختی نیفتادیم، حتماً ذکر اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام را داشته باشیم. صلوات فرستادن بسیار خوب است. طلب همراهی و همپایی داشتن با خاندان پیامبر و محیایمان را محیای خاندان پیامبر خواستن بسیار خوب است. بالاخره ذکر بگوییم و ذکرهای مناسب با امام حسین علیه الصلات و السلام.
تا اندازهای هم لعن بر قاتلان امام حسین و کسانی که به اهل بیت او ستم کردند، جزء عبادات بسیار خوب است. لعن در مواردی که مجاز دانسته شده، عبادت است. لکن بسیار گفتن آن ضمن اینکه لعن به ابن زیاد است، تا اندازهای که خطها روشن باشد و مراقب باشیم در چاه ویلی که آنها افتادند نیفتیم، امر پسندیده است، اما اینکه ابن زیاد را پیوسته به زبان بیاوریم و در ذهن خود تصور کنیم، خوب نیست. مانند توبه کردن است. اصل اینکه آدم استغفر الله ربی و اتوب الیه بگوید، امر پسندیدهای است، اما اینکه گناهانش را چندین بار در ذهن خود داشته باشد تا پشیمان باشد و تکرار نکند، امر پسندیدهای است. اما اینکه پیوسته گناهان را در ذهن خود بیاوریم و توبه کنیم، امر پسندیدهای نیست. حد معینی باید داشته باشد.
5ـ از عبادات رایجمان نباید غفلت کنیم، یعنی نمازمان را اول وقت بخوانیم، چند آیه قرآن که میخوانیم، به وقت خود بخوانیم. اگر اهل تهجد هستیم، نماز شب را فراموش نکنیم. اینگونه نباشد که فکر میکنیم که الان یک کار بسیار فوق العادهای انجام میدهیم که جای همه را میگیرد. تمام کارها و عبادات روزانه و شبانهمان بر سر جای خود باشد، در عین حال پیادهروی هم نور علی نور خواهد بود.
کانال طهور
@sharabetahour