eitaa logo
طهور
537 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
329 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 استعدادها و قابلیت‌هایی را که خدا به ما داده، آن اندازه هست که اگر قرار باشد بخشی از آن به فعلیت برسد و ظاهر شود، می‌توانیم مسلط بر همه عالم طبیعت باشیم ◀️ اگر بخش دیگری از آن ظهور پیدا کند، می‌توانیم مسلط بر عالم ملکوت و عالم برزخ بشویم و اگر بخش دیگرش ظهور پیدا کند، می‌توانیم مسلط بر عالم جبروت و عالم قیامت بشویم و اگر بخش دیگری از آن ظهور پیدا کند، همه عالم جبروت و همه بهشت و همه عالم هستی مشتاق ما خواهند بود. ✅️ روایات را ملاحظه بفرمایید که درباره برخی از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شده است که بهشت مشتاق دیدن اینهاست. شرح | درس ۶۳ در نشر معارف الهی رسانه باشیم @sharabetahour
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 217 🔹 غلو در جایی است که کسی ربوبیت را برای غیرخدا اثبات کرد یا ربوبیت خدای متعال را از کسی سلب کرد و اتفاقاً تنها مصداق غلو همین است. 🔹 عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است؛ برای سایر موجودات از ذاتیات غیر بین است. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka217-01.mp3
3.89M
🔊 💠 عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 217 کانال طهور @sharabetahour
💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 15 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka15-01.mp3
607K
🔊 💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 15 کانال طهور @sharabetahour
طهور
💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 15 🔊 صوت د
💠 شرایط تکامل عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 15 🔹 بنابر نظر رایجی که میان عامه مفسران احادیث ظهور وجود دارد، می‌گویند که قبل از ظهور امام زمان صلوات الله و سلامه علیه ظلم و جور و بیداد فراوان است. امام زمان که می‌آیند، ظلم را از بین می‌برد و عدالت ایجاد می‌کند و بعد عقل انسان‌ها رشد می‌کند. این امکان‌پذیر نیست. یعنی تا قابلیت و استعداد نباشد، انسان نمی‌تواند به کمال عقلی برسد. 🔹 رسیدن انسان‌ها به کمال عقلی، معجزه نیست. چون اگر معجزه باشد، ترجیح بلامرجح است، به این معنا که اگر قرار است خدای متعال نه از طریق سنت‌های طبیعی و تغییرناپذیر این جهانی، بلکه از طریق معجزه بخواهد انسان‌ها را کامل کند، احتیاج نیست که در عصر امام زمان این کار را بکند، عصر امام صادق و امیر المؤمنین هم این اتفاق می‌تواند بیفتد، بهتر از همه عصر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است. 🔹 اگر قرار باشد که کار به معجزه انجام شود، اولی و ارجح آن است که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این اتفاق بیفتد، بلکه چرا در زمان پیامبر اتفاق بیفتد! همان اول خلقت در زمان حضرت آدم اتفاق می‌افتاد. وقتی قرار است معجزه باشد، هابیل و قابیل به اعجاز می‌توانستند انسان‌های بسیار پاک و صالح و فرزندانشان صالح‌تر از خودشان باشند و بنابراین اصلاً فسادی در عالم اتفاق نیفتد، خطا، تجرّی و گناه و عصیان و مانند آن اتفاق نیفتد. 🔹 این‌که در گذشته انجام نشده، پیوسته انبیا آمده‌اند، متذکر شده‌اند، موعظه کرده‌اند، نعمت‌های الهی را یادآوری کردند، تعلیم دادند و با این تعلیم تزکیه کردند، همه برای این است که این جهان قوانین و سنت‌هایی دارد که با معجزه به انجام نمی‌رسد. 🔹 معجزات برای این است که فقط تلنگری به انسان‌ها بزند و تذکری به آن‌ها بدهد. در برخی از موارد که حقیقتاً نمی‌توان بین پیغمبر و غیر پیغمبر تشخیص داد، معجزه یک نشانه است برای این‌که انسان‌ها به‌راحتی متوجه شوند که این فرد پیامبر هست یا نیست. چون شناسایی نبوت نه با عقل امکان‌پذیر است، نه با علم و تجربه. شناسایی عصمت از هیچ راهی امکان‌پذیر نیست، بلکه شناسایی عدالت هم به راه‌هایی که ما می‌شناسیم امکان‌پذیر نیست، به‌خاطر این‌که امر باطنی است و کسی می‌تواند امر باطنی را تشخیص دهد که بر باطن انسان‌ها احاطه داشته باشد. کانال طهور @sharabetahour
💠 عوامل وسواس 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 4 🔹 عقل با اطاعت شیطان سازگاری ندارد. چون عقل به‌معنای فهم و درک و معرفت مانند آن است. 🔹 طبعاً اگر فهم باشد، مصالح را از مفاسد تشخیص می‌دهد. مصالح را انتخاب می‌کند. بنابراین با عبادت و پرستش و پیروی از شیطان سازگاری ندارد. 🔹 انسان‌ها به اندازه عقل‌شان مطیع خدای متعال هستند و به میزان بی‌عقلی و جهل‌شان پیرو شیطان. 🔹 کسی که مبتلای به وسواس باشد، چنین فردی عاقل نیست. 🔹 عامل وسواس یکی از این دو چیز است: یا به‌خاطر فقدان و کمبود عقل و فساد در عقل است و یا ناشی از جهل به شریعت است؛ یا مربوط به نافهمی است یا مربوط به نادانی. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka04-02.mp3
1.52M
🔊 💠 عوامل وسواس 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 4 کانال طهور @sharabetahour
💠 دلیل سفارش به محاسبه، مراقبه و مؤاخذه 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 4 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka04-03.mp3
907.4K
🔊 💠 دلیل سفارش به محاسبه، مراقبه و مؤاخذه 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 4 کانال طهور @sharabetahour
📝 💠 دلیل سفارش به محاسبه، مراقبه و مؤاخذه 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 4 🔹 این‌که در مباحث اخلاقی بسیار سفارش می‌شود که اهل محاسبه باشید، اهل مراقبه باشید، اهل معاتبه و مؤاخذه باشید، به این خاطر است که جلوی خیالات گرفته شود. اما اگر کسی جلوی خیالات را نگرفته، یک انباری درست کرده که هرچه گیرش آمده، ریخته داخل انبارهای بزرگ. 🔹 در این انبار اشیای بسیار زیادی را از صور ادراکی ظاهری و صور ادراکی باطنی ریختیم، هیچ‌گاه شناسنامه هم برای‌شان معرفی نکردیم، مکاتبه نکردیم، ننوشتیم که این کی آمد، برای چه آمد، مراقبت نکردیم که لازم بود یا نبود، محاسبه نکردیم که حالا که آمده، آیا همین‌جا بماند یا بیندازیمش بیرون و اگر می‌خواهیم بیدازمیش بیرون یا انداختیم بیرون، هیچ‌وقت هم خودمان را توبیخ نکردیم که برای دفعه بعد مراقب باشیم. [بنابراین ] این انبار پر شده. 🔹 این انباری که پر شد، ترکیباتی هم بین آن ایجاد شده که تبدیل شده به خاطرات. این چیزهایی که انسان‌ها می‌گویند «یک‌مرتبه به ذهن من می‌آید با این‌که اصلاً قصد نداشتم»، «چیزی را که بسیار مراقبت کردم که فراموشش کنم، یک مرتبه در ذهنم حاضر می‌شود»؛ این‌گونه نیست که ما هرچه را دلمان خواست فراموش کنیم، فراموش کردن که امر اختیاری نیست! چنان‌که به‌یاد آوردن هم امر اختیاری نیست. آن کاری که در اختیار ما هست این است که آن وقتی که دارد داخل می‌آید، آن‌جا باید جلویش را بگیریم، آن‌جا باید حساب و کتاب داشته باشد. اما اگر آن‌جا جلویش را نگرفتیم، از عوارضش این است که هر موقع خودش بخواهد، پدید می‌آید. 🔹 پس نفس انسان قوه قابلی است، یعنی زمینی است که صور مختلف علمی، صور مختلف اخلاقی و مانند آن در آن کشت می‌شود، بذرش ریخته می‌شود که همین‌هایی است که ما وارد می‌کنیم، رشد پیدا می‌کند، تکثیر و اضافه می‌شود. بنابراین عامل مقدماتی و استعدادی وسواس از این طریق به نفس انسان وارد می‌شود. کانال طهور @sharabetahour