هدایت شده از تریبون مستضعفین
⭕️ جلوگیری از بازپخش مستند «متری شش و نیم»
مقصودی، تهیهکننده و مجری برنامه ثریا:
🔹️ سربسته می نویسم! با فشار بر برخی شبکه های صدا و سیما سعی کرده اند جلوی بازپخش مستند «متری شش و نیم» را در شبکه های دیگر سیما بگیرند!
🔹️ در رسانه ها از شفافیت می گویید و در خفا جلوی شفافیت را می گیرید؟! با این فشارها عزم ما را در ادامه مسیر بیشتر می کنید.
http://Eitaa.com/teribon_ir
hemmat_01.mp3
160.5K
با این تفکر و عمل پیروزی با ما است، دل مردم با ما است، زمین و زمان با ما است و در یک کلام خدا با ما است.
عزیزانی که استفاده رانتی از بیتالمال و گرفتن خودرویی که طبقات بالای متوسط جامعه هم توان داشتنش را ندارند، برایشان عادی است، در مسیر دفاع از حقوق مردم و مبارزه با رانتخواری و فسادها کم خواهند آورد.
رانتها و لقمهها اندک اندک چربتر و بزرگتر میشوند تا در گلو گیر کنند!
نمیخواهم بگویم الان مجلس را مقابل خودمان قراردهیم اما فعلا سطح توقعمان را از این مجلس پایین بیاوریم تا ببینیم بعد چه میشود.
شاید این درس مجلس فعلی برای ما شود که فریب اتفاقهای مصلحت اندیشان ریش سفید را نخوریم، راحت به همان گزینهای که به نظر خودمان اصلح است رأی دهیم، فوقش همانها میآیند که روزی مثل اینها بودند.
@sharh_hal
شرح حال
با این تفکر و عمل پیروزی با ما است، دل مردم با ما است، زمین و زمان با ما است و در یک کلام خدا با ما
نقد یکی از دوستان به مطلب اخیر که قابل تأمل است:👇
🔴مسیر تخطئه خانه ملت/مراقب مکر شیاطین داخلی و خارجی باشید
از ابتدای شروع مجلس یازدهم و ایضا از زمانی که این مجلس به بیان رهبر امت اسلامی، مفتخر شد به نام وزین انقلابی ترین مجلس بعد از انقلاب برنامه ریزان نفوذی و منافق چه در خارج و چه در داخل دست به کار شده و با همراهی بعضی که حنایشان برای مردم ایران دیگر رنگی ندارد، شروع به چیدن سناریوهای مختلف تخریبی، ابتدا عملی و سپس مجازی از خودرو تا واکسن کرده اند و با نشر حداکثری در بین ملت چه در رسانه های خارجیشان و چه در فضای مجازی و رسانه های مکتوب داخلی خود، مسیر تخریب خانه ملت را پیش گرفته اند.
(شهید محمد ابراهیم همت:
هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را می کوبد همان جبهه خودی است)
برای روشنگری چند نکته قابل تامل است:
۱_ در باب خودرو همگان می دانند که سال هاست تمامی مسئولین دولتی حتی مسئولین پایین دست از خودروهای بسیار لوکس استفاده می کنند، چرا صدای کسی بلند نمی شود؟
۲_ روند دادن خودرو به نمایندگان از ابتدای انقلاب بوده است و منحصر به مجلس یازدهم نبوده است پس چرا صدای کسی بلند نشد؟
۳_ اکثر نمایندگان(حدود ۲۰۰ نفر) از ابتدا خودرو ثبت نام نکرده اند که بخواهند انصراف بزنند، چرا کسی نشر نمی دهد؟
۴_ آن دسته کوچک از نمایندگان نیز که ثبت نام کرده اند به وسیله خود نمایندگان انقلابی با انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، نسبت به انصرافشان اقدام کرده اند، چرا کسی نمی بیند؟
۵_ ارسال واکسن ها بدون در خواست مجلس و عمدا از طرف دولت انجام شده است، چرا کسی متوجه این نکته دقیق نیست؟
۶_عصر همان روز با ناراحتی نمایندگان تمامی واکسن ها برگردانده می شود و به دولت تذکر داده می شود، چرا کسی بازگو نمی کند؟
۷_ خود هیئت دولت واکسن را دریافت کرده اند، چرا رسید دریافت واکسن آنها رسانه ای نمی شود؟ چرا کسی صدایش در نمی آید؟
۸_ حق مسکن نمایندگان با وجود افزایش قیمت های اجاره مسکن در تهران توسط مجلس یازدهم کاهش یافت،چرا نمی گویند؟
۹_ بسیاری از نمایندگان انصراف خود را از گرفتن حق دفتر،حق خودرو و.. اعلام کرده و ریالی دریافت نمی کنند، چرا بازگو نمی شود؟
به شما می گوئیم چه شده است:
الف: اکنون که با افشاگری وزیر بهداشت معلوم نیست یک میلیارد دلار ارزی که دولت از صندوق ذخیره ارزی برای مبارزه با کرونا به دستور و اجازه رهبری برداشته است چه شده است، چه بهانه بهتر از ارسال واکسن به مجلس و پرت کردن حواس ملت به آن؟ یک تیر و دو نشان! حواس مردم از دلارها منحرف و مجلس انقلابی نیز بدنام شود.
ب: همه می دانیم با عدم موافقت چند باره خانه ملت با تشکیل وزارت بازرگانی ( بخوانید وزارت واردات و بدبخت کردن صنعت تولید داخل) دولت تعمدا بازار قیمت خودروها را در طی ماه های اخیر به شدت صعودی کرده و کار را به نجومی کردن قیمت بدترین خودروها رسانده است، با ورود مجلس یازدهم به ماجرا چه کاری بهتر از جنگ رسانه ای به بهانه دنا؟
ج: اصلاح قانون انتخابات در دستور کار مجلس است، برای این چه شانتاژ خبری را در نظر گرفته اند؟
د: اصلاح قانون خانواده و جوانان در دستور کار مجلس است، با این مسئله چه خواهند کرد؟
برای مسکن مجلس در حال طرح ریزی مسکن بزرگ ملیست، برای آن چه جنگی ایجاد خواهند کرد؟
آری همه دست بدست هم داده اند تا سخن رهبری شکست خورده و مجلس را یک مجلس فشل، رانت خوار، اشرافی و.. نشان دهند. مراقب باشیم همچون رفاعه بن شداد ها عمل نکنیم و به وقت حمله های پیاپی توپخانه تهمت دشمن با بصیرت ایرانی کیسان ابوعمره عمل کنیم.
ان شاالله که عاقبت بخیر گردیم که حقا ملت ایران لایق عاقبتی درخشان و پاکیزه است.
دعای منسوب به امیرالمؤمنین برای حفظ از بلایا.jpg
574.1K
سلام به دوستان عزیزم؛
این روایت از امیرالمؤمنین(علیه السلام) که در کتاب بحار و برای حفظ از بلایا آمده است و مشمول ۶ آیه از قرآن و یک دعا بعد از آن است را علما و اساتید توصیه میکنند و مجرب است.
از این جهت که عکسهای موجود از این دعا برای پرینت کیفیت لازم را نداشت این فایل را در خدمتتان میگذارم تا اگر خواستید آن را در ابعاد مختلف پرینت بگیرید و در خانه نصب کنید یا در گردنبند فرزندتان قرار دهید یا در جانماز خود داشته باشید و هر روز صبح بعد از نمازها آنها را بخوانید.
التماس دعا.
https://eitaa.com/sharh_hal
دعای منسوب به امیرالمؤمنین برای حفظ از بلایا.pdf
203.6K
سلام به دوستان عزیزم؛
این روایت از امیرالمؤمنین(علیه السلام) که در کتاب بحار و برای حفظ از بلایا آمده است و مشمول ۶ آیه از قرآن و یک دعا بعد از آن است را علما و اساتید توصیه میکنند و مجرب است.
از این جهت که عکسهای موجود از این دعا برای پرینت کیفیت لازم را نداشت این فایل را در خدمتتان میگذارم تا اگر خواستید آن را در ابعاد مختلف پرینت بگیرید و در خانه نصب کنید یا در گردنبند فرزندتان قرار دهید یا در جانماز خود داشته باشید و هر روز صبح بعد از نمازها آنها را بخوانید.
التماس دعا.
https://eitaa.com/sharh_hal
✍️ پیشگویی مراحل انقلاب برای حضرت امام...
📻(آیتالله حاج شیخ مجتبی قزوینی)
🔰 یکی از نعمتها و ایضا ابتلائات خداوند نسبت به بندگاه مؤمن خود خبرهایی است که در مورد آینده به آنان داده میشود، این اخبار گاهی خبر سختیهایی است که برای مؤمن پیش خواهد آمد و بنده مؤمن خدا را برای پذیرش و تحمل آن سختیها و شکایت نکردن و راضی بودن به رضایت خدا آماده میکند، گاه نیز بشارتهایی است برای تحمل سختیهای مسیر و صبر نمودن بر مشکلات تا رسیدن به آن مقدرات.
🔰 در طول زندگی حضرت امام حکایتهای مختلفی از گزارش آینده به ایشان توسط اولیاء خدا شنیدهایم و یکی از این حکایتها مربوط به "آیتالله حاج شیخ مجتبی قزوینی" از علماء و عرفای اهل مشهد است، ایشان از علاقهمندان به امام بودهاند و از مشهد برای زیارت امام به قم میآمدهاند.
این حکایت که به صورت تقریبی مربوط به سال ۴۲-۱۳۴۱ش است را مرحوم حجتالاسلام اسماعیل فردوسیپور از نزدیکان مرحوم قزوینی نقل میکنند:
✅ «مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی... یک جلسه خصوصی محرمانه با خود امام، برگزار کردند. یک روز قبل از ظهری بود که ما با آقازاده ایشان در خدمتشان بودیم، منزل رفتیم منتهی داخل اتاق نرفتیم، آنجا فقط مرحوم حاج شیخ و امام، دو نفری بودند. این دیدار حدود یک ساعت طول کشید. بعد از یک ساعت ملاقات که بیرون آمد، پسر ایشان سوال کرد که چگونه یافتید آقا را؟ مرحوم حاج شیخ فرمود: سید کامل است. ایشان سوال کرد حتی از آن جهات؟ منظورش از آن جهات یعنی اطلاع از علوم غریبهای بود که مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی داشت. یک سلسله مطالبی را مرحوم حاج شیخ بلد بود که کمتر کسی از آنها اطلاع داشت. ایشان گفت حتی از آن جهات هم کامل است.
✅ .... آن موقع مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی نزدیک ۷۰سال داشتند، یکسری اطلاعاتی داشتند که گهگاهی از آن استفاده میکردند. مثلاً در یکی از مسافرتها از ایشان سوال شد شما انقلاب را چطوری میبینید؟ ایشان نظرش این بود که این انقلاب پیروز میشود و دولت سقوط میکند و شاه سقوط میکند منتهی بعد از سقوط شاه جنگی بین ایران و اعراب وارد خواهد شد و این جنگ طول خواهد کشید و در آن جنگ هم ایران پیروز خواهد شد.
✅ آن موقع ایشان امام را تعبیر به سید میکرد و به ما گفت: بالاخره سید در این جریانات پیروز خواهد شد. ایشان این اطلاعات را قهراً به امام منتقل میکنند. منتهی امام از طریق مرحوم آیتالله شاه آبادی هم از این پیش بینیها اطلاع داشتند. حاج آقا نصرالله شاه آبادی میفرمود: من پیروزی انقلاب، مساله جنگ و قضایای بعد از پیروزی انقلاب را خواب دیدم. خدمت امام در نجف رفتم، وقت خواستم و خصوصی با ایشان مطرح کردم. ایشان تبسمی کردند و فرمودند تمام این قضایا را مرحوم پدر شما در زمان حیاتش به من گفته است.
✅ اینها یکسری مسائلی بوده که بین خودشان اطلاع داشتند، یک چیزهایی که در آینده اتفاق میافتد. یا یکی از بزرگانی که او هم جزء اوتاد بود نقل میکرد: در نجف یک استاد اخلاقی منحصر به فرد بوده است. امام در سن جوانی به حج و بعد از سفر حج به عتبات عالیات مشرف میشوند. در نجف منزل آشیخ نصرالله خلخالی اقامت میکنند. در آنجا یکروز امام به درس اخلاق این عالم میروند. آنجا استاد اخلاق مینشیند روی کرسی درس میگوید: بسمالله الرحمن الرحیم از تاریخ ایران میگوید که ... یک سیدی قیام میکند و جریانات انقلاب را مفصل نقل میکند و آن محمدرضا پسر پهلوی را شکست میدهد و او هم فرار میکند و نظام شاهنشاهی بوسیله او سقوط میکند؛ تمام قضایا را میگوید، شاگردها خیلی هاج و واج میشوند که این آقا خواب است، بیدار است چه میگوید. درس که تمام میشود میگویند آقا شما این حرفهایی که امروز زدید خواب بودید؟ بیدار بودید؟ چه چیزهایی بود؟ ایشان میگوید من امروز درس را برای یک نفر گفتم و آن یک نفر درس را گرفت و رفت.
.....................
📝منبع: خاطرات حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل فردوسی پور، تدوین: فرامرز شعاع حسینی، رحیم روح بخش، چاپ دوم، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۰ش، صص: ۶۸-۷۱.
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 حرفهای قابل تامل یک پزشک درباره دسیسهای ترکیب شده از کرونا، 5G و واکسیناسیون احتمالی.
⭕ وقتی میدانیم پشت صحنه سازمان بهداشت جهانی و عمده سیاستهای کلان دنیا یک جریان سرمایهداری صهیونیستی قرار دارد.
⭕وقتی میدانیم این جریان کثیف در قالب طرحهای مختلف اصلاح نژاد بذر، صنایع غذایی، توسعه دارو، واکسن، پروتکلها و استانداردسازیهای بهداشتی، جنایات فراوانی همچون افزایش عقیم کردن مردم، سرطان و ضعیف کردن بدنها و... در آفریقا، هند و حتی کشور خودمان... انجام داده است.
📌 باید به عملکردهای آنان با سوء ظن و احتیاط مواجهه کنیم.
شرح حال
🎦 حرفهای قابل تامل یک پزشک درباره دسیسهای ترکیب شده از کرونا، 5G و واکسیناسیون احتمالی. ⭕ وقتی می
نقدهایی به مطالب مورد ادعای این کلیپ مطرح شده است که بنده نیز واقف هستم و قبول دارم چشم و گوش بسته نباید هر مطلبی را پذیرفت، اما همانطور که در ذیل کلیپ نوشتم، بر اساس پیشزمینههایی که عرض شد، ما باید در مورد واکسن و دیگر داروهای وارداتی و استاندارد سازیها و پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی با احتیاط و سوء ظن مواجهه کنیم.
شرح حال
با این تفکر و عمل پیروزی با ما است، دل مردم با ما است، زمین و زمان با ما است و در یک کلام خدا با ما
http://www.jahannews.com/news/741208
🚘 خودروها فروخته نمیشود.
ماجرای اختصاص خودرو به نمایندگان.🚙
قضیه قرهباغ خیلی پیچیده شده است، از سویی دولت فعلی آذربایجان در چنگ اسرائیل است و اسرائیل این کشور را مدتها قبلتر از کشورهای عربی همسایه ما، حیاط خلوت خود کرده.
از سویی نیز ارمنستان اشغالگر بوده و مسیحی هستند و در مقابل آذربایجانی است که مردم آن عمدتا مسلمان و بخش قابل توجهی شیعه هستند.
ایران در گذشته از آذربایجان حمایت کرده و حتی کمک مستشاری و شاید نظامی از آذربایجان نموده است اما حال اوضاع عوض شده است.
ترکیه به کمک نیروهای اجارهای ارهابی که تا دیروز در سوریه میجنگیدند، مشغول ایفای نقش به نفع آذربایجان است.
حال این وسط ما بایست چه کنیم؟ این دو کشور همسایه ما هستند و سرنوشتشان در سرنوشت ما و منطقه مؤثر است، ما مواضع مشترک با اسرائیل و... نداریم، حق با آذربایجان مسلمان است!
@sharh_hal
34.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊هر سال در مسیر راهپیمایی اربعین این مداحی بسیار زیبا را در موکبهای مختلف عراقی پخش میکردند.
انصاف این است که این سبک ویژه از همخوانی، موسیقی، فراز و فرود صدا، ضربآهنگ، حرکت هماهنگ، مضامین متعالی و خلاصه هنر فاخر را در هیچ جای دیگری جز عزاداری اباعبدالله (علیه السلام) نمیتوانیم پیدا کنیم.
در این کلیپ متن عربی و فارسی صوت نیز زیر نویس شده است و به زیبایی آن افزوده است.
قل عم تسألون
هم صحبة المنون
قد زادهم جنون
حسین حسین حسین
@sharh_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر سهم ما را که کنار گذاشتهای...
😔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی اطلاعات ارائه شده توسط آیتالله عاملی امام جمعه اردبیل در مورد ماجرای قرهباغ و آذربایجان...
@sharh_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آشوب برخی مخالفان مقاومت و ایران، در نزدیکی حرم امام حسین(ع) و برخورد نیروهای امنیتی با آنان، در آستانه ایام اربعین حسینی.
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹.
⭕ امروز تعدادی از هواداران گروه های منحرف دینی همچون پیروان "فاضل المرسومی" تحت پوشش زوار اربعین قصد ورود به حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) را داشتند اما پس از سردادن شعارهای ضد مرجعیت و حمله به گیت های ورودی حرم، با واکنش شدید انتظامات و امنیت عتبه حسینی و نیروهای حشدالشعبی مواجه شده و پراکنده شدند.
@sharh_hal
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
زیارتنامۀ اربعین .pdf
2.19M
📜 متن عربی و ترجمۀ زیارتنامۀ اربعین
☑️ @mirbaqeri_ir
هفته قبل همه چیز روی روال افتاده بود، زمان و مکان و ... همه چیز در حالت ایدهآلم بود، روز دوشنبه ذوق زده با خدا نجوا کردم که خدا چقدر همهچیز خوب است اگر چند مدت همینطور جلو بروم، همه کارهای عقب افتادهام را جبران میکنم، سه شنبه ماجرایی پیش آمد که کارهایم شتاب گرفت، از شادی در پوست خودم نمیگنجیدم و بنا داشتم با انرژی تمام کارها را جلو ببرم.
اما
چهارشنبه صبح که بیدار شدم تصمیم داشتم بیرون بروم که همسرم کسالتی پیدا کرد و قرار شد آن روز خانه بمانم.
ساعتی نگذشت که خودم هم همان علائم را پیدا کردم.
بله هردو کرونا گرفته بودیم.
هر دو افتادیم و بچه یک سال و سه ماههام هم این بین آواره مانده بود چه کند.
نه میشد به کسی گفت برای کمک ما بیاید و نه میشد بچه را به کسی داد چون ممکن بود ناقل باشد.
مریضی خیلی خیلی سختی بود و البته هنوز هم هست، هنوز هم بهبودی کامل نیافتهام اما حالا دیگر بحول و قوه الهی کارهایمان را میتوانم انجام دهم.
واقعا این مریضی عادی نیست.
این چند روز که بسیار بسیار سخت بود و حتی در ساعاتی حقیقتا مرگ را جلو چشمانم میدیدم، فقط یک امید داشتم که دلم را خیلی گرم میکرد و آن اینکه هر وقت به هیچجا و هیچ کس جز خدا امیدی نداشتی آن وقت خیالت خیلی راحت باشد چون بعد از حالت انقطاع از ما سوی الله، ولایت الهی تو را در کنف حمایت خود خواهد گرفت.
دائم با خودم میگفتم یا عماد من لا عماد له، یا ناصر من لا ناصر له...
اگرچه بسیار سخت بود و اصلا دوست ندارم دیگر آن شرایط را تجربه کنم اما همان حالات هم حالات خوشی بود از جنس خودش.
با خودم میگویم این بالا و پایین شدنها حکمتهای بسیاری دارد که برخی را میفهمیم و بسیاری را خیر، و از آنچه بایست خوب بفهمیم، اینکه:
«لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَآ آتَاكُمْ ۗ »
شرح حال
قضیه قرهباغ خیلی پیچیده شده است، از سویی دولت فعلی آذربایجان در چنگ اسرائیل است و اسرائیل این کشور
اطلاعات جدیدی از طرح ترکیه و آمریکا برای مداخله در قضیه قرهباغ:👇
https://www.mashreghnews.ir/news/1127797
هدایت شده از مشق استراتژی | حائری زاده
🟩 برساخت «ربّنا» در حیرت ابتهاج
برخی در تحلیل جایگاه نوای زیبای ربّنای شجریان در کلیت نگاه دینی و سیاسی و سبک زندگی او ابهاماتی دارند و تعارضات موجود را نمیتوانند حل کنند که مگر این نیست که هنر دینی و متعالی از هنرمند متدین و نورانی صادر میشود؟ شجریانی که متدین و متشرع نبود، چگونه در تیر ماه ۱۳۵۸ آن ربّنای مناجاتگونه از او صادر شد؟
✳️ هوشنگ ابتهاج درباره ربنای مرحوم شجریان نظری خاص داشته که به نظرم بسیار مهم هست: «ﻫﯿﭻﮐﺲ ﻧﻤﯽﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻﮐﺲ. حتی ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!»
یعنی چی؟! یعنی اتفاقی بوده؟ شاید این جور برداشت بشه. اما من نگاه دیگری دارم.
b2n.ir/957287
❇️ ابتهاج ادامه داده: «ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ... ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ «ﺭﺑّﻨﺎ». ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ اصلی اﯾﻦ ﺭﺑّﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻﮐﺲ ﻧﻤﯽﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ! اصلا ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ! (ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ) ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ «ربّنا» ﻫﺴﺖ (ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽﺍﻓﺘﺪ) ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ. ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ! ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﺎﯾﻪﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ… واقعا نمیشه ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ، چیه!»
✅ به نظر من آن ربنا، ربنای شجریان نبوده، بلکه ربنای ملت مؤمن ایران بوده است؛ حاصل ‹ایمان جمعی› ملتی بوده که حدود چهار ماه از انقلاب نورانی آنها گذشته بود. به قول امام که فرموده بود: «میبینم ملت الهی شدهاند» بخشی از این ملت، مرحوم شجریان بوده است که در این فضای الهی نفس میکشیده و قطعا متاثر از آن بوده است. این اثر ‹برساختی› از آن اتمسفر نورانی بوده است. مجال توضیح تفصیلی در مورد مفهوم برساخت نیست، بماند برای اهل فن...
البته بحث من فراتر از اثرپذیرفتن شجریان از جوّ آن موقع است، منظور دقیقترم این است که گاهی ممکن است خدا به انسان نعمتی دهد که علت آن خود او نبوده، بلکه تنها وسیلهای برای دریافت فیض الهی به واسطهی نورانیت جمعی بوده که خدا خواسته به آن جمع تفضّل و مرحمت کند و او توفیق یافته که مجرای آن فیض الهی شود. او تا آخر عمر اگر شکر آن لحظه ویژه را به جا آورد، کم است.
شجریان با آن ربّنا در هویت جمعی ملت مؤمن ایران شریک شد. شکر آن نعمت میتوانست نعمتش افزون کند. خدا چه داند، کاش قدر آن نعمت انحصاری و خاص را بیشتر میدانست. اما قطعا درسی هست برای همه ما که بسیاری از نعمتهایی که دریافت میکنیم ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آوردهایم. در همین فضا، مثلا تطور حامد زمانی هم مورد مطالعاتی مهمی است و البته فرصت برای او باقی است. هر کدام از ما چه؟ چه نعمتهایی به دست آوردهایم که ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آوردهایم؟ حکمت شرکت در جمعهای عزاداری و مناجات همین است که اگر عنایتی به جمع میشود ما هم از آن بهرهمند شویم. در تولید اثر هنری، تولید علم و هر خلاقیت دیگری هم همین قاعده وجود دارد؛ معمولا تولید فکر یا خیال، این قدر شخصی نیست که منحصر در نهاد هنرمند باشد، بلکه منبعث از نهاد جمعی (فطرت جمعی) هست که منشأ آن بوده و اگر این قاعده را نشناسیم از بسیاری نعمتهای الهی محروم خواهیم شد که منشأ آنها #برکت_جماعت است. عصر انقلاب اسلامی، عصر تزاید این گونه نعمتهاست. یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران را دوست دارم و به آن افتخار میکنم همین است.
#حکمت_جماعت
🔘 پینوشت:
- منبع صحبتهای ابتهاج در کتاب «پیر پرنیاناندیش» است.
- این یادداشت موجز، بنمایهی نظریهای است در باب «علوم اجتماعی اسلامی» که تفصیل جوانب آن به وقت و در جایش.
🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده
@h_haerizadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید تا کنون چندصد کتاب از خاطرات شفاهی انقلاب و تاریخ معاصر را خواندهام.
همیشه یکی از حسرتهای بزرگ زندگیام، از دست رفتن سوژههای خارقالعاده و درس آموزی است که در خاطرات خاک خورده مییابم.
فرقی هم نمیکند، سفرنامه فلان شرقی یا خاطرات فلان شهید یا فلان سیاستمدار و... همه سوژههای ناب زیاد دارند، سوژههایی که به تصویر کشیدنشان میتواند بسیاری از مشکلات فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی ما را به راحتی حل کند، میتواند انقلاب را صادر کند.
این وسط کمکاری نه بلکه خیانتها دارد صورت میگیرد، آخر این همه ندیدن طبیعی نیست!
@sharh_hal
🎙این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت اول)...
🔰آیتالله حائری شیرازی:
🔹«قاضی باید زمینهای باشد که کلمه الله را بالا نگه دارد؛ آن کسی که نیتش امر به معروف و نهی از منکر است، مسلط باشد بر آن کسی که قصد فساد و قصد شرارت دارد.
⁉️چرا میگوید فاسد را بیاور در ملاء عام و شلاق بزن و ما تشکر میکنیم از آن قضاتی که حکم کردند چند رشوه خوار را در نماز جمعه تعزیر کنند؛ دستشان درد نکند؛ خدا توفیقشان بدهد، از این کارها بیشتر بکنند.
🔸نیایند بگویند اینها آبرو داشتند اینها خانواده داشتند، شما گفتید اینها خانهشان کجا هست، شغلشان چه هست؟ اسم پدرشان چه هست؟ چه رده بودند، چه قدر حقوق گرفتند، چه قدر رشوه گرفتند، اینها باید گفته بشود. اسلام آبرو ندارد؟ ایشان آبرو دارد؟!
🔹آبروی اسلام را میبرد آبروی ایشان را ببرند، ظلم است؟ تا بداند رشوه خوار که اگر پول گرفتن شیرین است، چوب خوردن و آبرو رفتن دارد، دیگر آدم نتواند سرش را جلو مردم بلند بکند، فامیل آدم آبرویش برود، آن ها هم هست.
🔸کار مردم را معطل کنند تا حاضر بشود چیزی را به عنوان رشوه بدهد تا حق را بگیرد یا ناحق را حق کند، یک روزی هم این چیزها را دارد.
🔹خود این شلاق زدن دفع بلا میکند دفع عذاب میکند. اگر در ملاء عام زناکار را شلاق زدند بگو الهی شکر، زن را هم شلاق زدند. یک دفعه نگویید این زن هست و جنسش لطیف است و این شلاق با بدن او سازگار نیست، خدا که روی این بدنها آتش میگذارد، چه طور سازگار است؟ تاول میزند چه طور سازگار است؟ مگر ما به آخرت معتقد نیستیم؟ مگر در قرآن اسم آتش را نیاورده است؟ تا مغز استخوان را میسوزاند.
⁉️ما از خدا، انسان دوستتر هستیم؟ ما از خدا با شرافتتر هستیم؟! ما از خدا رحم و مروتمان بیشتر است؟ خدا که ارحم الراحمین است آن کار را میکند.
🔸شلاقش میزنی که دردش دو روز است سه روز است یا یک ماه، برای این که الی الابد در جهنم نیفتد. این هم خدمت است این هم الطاف خفیه است.
🔹تنبیه میکنند برای این که جرات را از شریر بگیرند و جرات را به مومن بدهند. برای این است که تو صدایت را در امر به معروف و نهی از منکر محکم تر کنی. جرات پیدا کنی همت پیدا کنی؛ وقتی یک رشوه خوار را میزنند این جوری نیست که بگویی تورم هست و مشکلات اقتصادی هست و حقوق کارمند کم است و این جور میشود. وقتی شلاق میزنی به رشوه خوار، آن کسی که حقوقش کم است، میگوید خدا را شکر این که رشوه گرفت کتک خورد. اگر من نانم کم است اما آبرو دارم اما اگر شلاق نزنی آن کسی که رشوه نمیگیرد دو رنج میبرد یکی رنج تورم، یکی رنج این که میبیند، همکارش رشوه گرفت و کسی متعرض آن نشد. غیضش بیشتر میشود ضد انقلاب میشود. شما با جرات رشوه خوار را تعقیب کن. این هم مسکنی است برای آن که تحت فشار است.
🔸این جور نیست که اگر رشوه خوار را زدی صدای کسی در بیاید که تورم هم هست، نمیگذارند، رشوه هم بگیریم.
یک درصد یا دو درصد فاسد در بین اینها هست اما بقیه سالم هستند؛ انسان هستند. آنها بیشتر خوشحال میشوند که رشوه نمیگیرند و اداری هستند.»
@sharh_hal
شرح حال
🎙این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت اول)... 🔰آیتالله حائری شیرازی: 🔹«قاضی باید زمینهای با
✍این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت دوم)...
🔰 یکی از موضوعاتی که مدام توسط مردم و بسیاری از نیروهای ارزشی و عدالتخواه و حتی علماء و مسئولان قوه قضائیه مطالبه میشود، علنی شدن اسم مجرمین است.
به عنوان نمونهای از این مطالبه سخنان آیتالله حائری شیرازی در این رابطه را در قسمت اول آوردم.
https://eitaa.com/sharh_hal/2826
🔰 اما از طرفی برخی دیگر نیز مخالف اینکار هستند و منجمله این افراد خود حضرت آقا هستند که ایشان نیز استدلالهای خودشان را برای این موضوع دارند.
ممکن است برخی تصور کنند که نظر حضرت آقا صرفا در مورد متهمین است که هنوز جرم آنها ثابت نشده است، چرا که ایشان در موارد مختلفی در مورد انتشار عمومی اعترافات یا اطلاعات متهمین تذکراتی دادهاند:
👈«کسی نباید اینجور عمل کند، اینجور حرف بزند - نه از این طرف، افراد به صرف اینکه متهم به یک معنائی شدند، این اتهام آشکار شود، واضح شود، در افکار عمومی مطرح شود. افکار عمومی از این مسئله چه لذتی میبرد؟ برای افکار عمومی چه فایدهای دارد که بداند زیدی، عمروی، بکری متهم به فلان عمل خلافی است؟»
🔰 اما نظر ایشان حتی در مورد کسانی که جرم آنها ثابت شده است نیز چنین است:
👈«حتّی اگر چنانچه فرض کنیم یک نفری جرمی هم کرده است، این جرم در دادگاه صالح اثبات هم شده است، این شخص به مجازات محکوم هم شده است - فرض کنید رفته زندان - چه لزومی دارد ما اسم او را در روزنامهها منتشر کنیم تا بچهی این آدم که دارد مدرسه میرود، دیگر رویش نشود مدرسه برود؟ چه اشکال دارد که این مدتِ زندانش را بگذراند، بیاید بیرون، خودش و خانوادهاش زندگی عادیشان را ادامه دهند؟ خب، جرمی کرد، مجازات شد، تمام شد دیگر. باید حتماً آبروریزی بشود؟ این از نکات بسیار مهمی است. البته مخاطب این حرف فقط قوهی قضائیه نیست؛ مسئولان قوه، خارج قوه، رسانهها مخاطبند.» ۶ تیر ۱۳۹۰.
✅ اولین نکته اینکه باید دقت داشت که نه کلام موافقین علنی شدن مجازاتها و نام متهمین، مطلق است و نه کلام مخالفین آن، چراکه برخی موارد را قرآن تصریح دارد که متهمین را باید به صورت علنی و عمومی مجازات کرد. مثلا در آیه ۲ سوره مبارکه نور میفرماید:
«الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في دينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنينَ »
تعبیر طائفه یعنی جماعتی گرد فرد مجازات شونده جمع شوند و مجازات او را مشاهده کنند.
✅ آنچه هم از سیره به علت وجود نقلهای متعدد میتوان بصورت قطعی ادعا کرد اینکه این "مجازات علنی" محدود به مورد زنا نبوده است و در جوامع آن روز که افراد معمولا در شهر و منطقه خود شناخته شده بودند، چنین هم نبوده است که مثلا چهره افراد را بپوشانند و بر آنها حد و تعزیر جاری کنند بلکه آشکارا و به صورت علنی افراد حد بر آنها جاری میشد، شلاق میخوردند، سنگسار میشدند و یا حتی لگدمال.
حتی به فتوای بسیاری از علما منجمله حضرت امام لازم است که حاکم هنگام اجراء حد به مردم اطلاع دهد تا جمع شوند بلکه حتی آنان را امر به خروج از منازل برای دیدن حد کند.
⁉️پس سوال اصلی در حدود و ثغور این ماجراست و کسی به نحو مطلق، علنی شدن یا نشدن مجازات و نام متهمین را ادعا نمیکند.
ادامه دارد...
@sharh_hal
شرح حال
✍این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت دوم)... 🔰 یکی از موضوعاتی که مدام توسط مردم و بسیاری از
✍ این آقا آبرو دارد اسلام آبرو ندارد؟! (قسمت سوم)...
🔰 در قسمت اول شاهدی از بیانات آیتالله حائری شیرازی مبنی بر لزوم اعلام اسامی مجرمین و محاکمه علنی آنان آوردم.
https://eitaa.com/sharh_hal/2826
🔰 در قسمت دوم نیز شاهدی از بیانات حضرت آقا مبنی بر عدم لزوم اعلام اسامی مجرمین و انتشار اخبار مربوط به اتهمات در فضای عمومی آوردم و اشاره کردم که نظر حضرت آقا صرفا در مورد متهمین نیست بلکه آنان که جرم آنان نیز ثابت شده است لزومی ندارد اسامی آنان به صورت عمومی منتشر شود. همچنین اشاره کردم که آیات و روایاتی دلالت قطعی مؤید لزوم انجام برخی مجازاتها در انظار عموم دارد و هیچ کدام از دو نظر مطلق نمیباشد و سوال اصلی در حدود و ثغور این مطلب است.
https://eitaa.com/sharh_hal/2827
🔰 قبل از اینکه به سراغ ادله برویم باید ببینیم اصل در اینجا چیست؟ تأسیس اصل برای این است که در مواردی که شک و شبههای وجود دارد به اصل رجوع کنیم.
در اینجا از این باب که حقوق انسانها محترم است اصل بر حفظ آبرو و احترام "آنان ولو مجرم" است، همچنین در خود اجرای حدود نیز اصل بر ترک اجرای حدود در صورت مطرح شدن شبهه است. « الحدود تدرء بالشبهات»
🔰 بخواهیم یا نخواهیم از این جهت که در دوران غیبت هستیم دست ما برای فهم و اجرای دین به تمامه باز نیست و هیچ وقت نباید اضطرار خود به معصوم را فراموش کنیم، در اینکه برخی از حدود را پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهما الصلوة و السلام) به صورت علنی اجرا میکردند، شکی نیست و مواردی چون اجرای اعدام به اشکال مختلف، قطع دست، سنگسار شدن، لگدمال شدن و... در روایات مختلف ذکر شده است اما آیا امروزه میشود، همه اینها را اجرا کرد؟ احکام ثانوی مختلفی که در این شرایط زمانی برای اجرای حدود مطرح است، چیست؟ مثلا در نقل داریم که امیرالمؤمنین(علیه السلام) در مناطق مرزی که مردم چندان با اسلام آشنایی نداشتند، برخی حدود را اجرا نمیکردند و سوالات بسیار دیگری که تا به پاسخ از روی حجت به آنها نرسیم امکان اجرای حدود را نداریم.
✅حضرت آقا میفرمایند:
👈«بعضی اوقات انسان میبیند روی قوهی قضائیه فشار میآورند که آقا افشاء کنید. نه آقا، هیچ لزومی ندارد افشاء کردن. در موارد خاصی، بله، شارع مقدس مشخصاً و معیناً خواسته است که مردم مجازات را ببینند، یا مجازات شونده را بشناسند؛ اینها موارد خاصی است، مال همه جا نیست. بخصوص وقتی که در فضای جامعه روحیهی تعمیم وجود دارد که یک چیزی را به غیر مورد خودش تعمیم میدهند، اینجا انسان خیلی باید احتیاط کند. تا وقتی جرمی ثابت نشده است، قطعاً نبایستی کسی را در معرض قرار داد؛ در معرض اتهام هم نباید قرار داد؛ چون وقتی گفتید متهم است، افکار عمومی تفکیک نمیکند بین متهمی که هیچ گناهی نکرده است، با آن کسی که شواهدی بر گناه او وجود دارد. حتّی بعد از اثبات جرم هم چه لزومی دارد؟ عرض کردم، مگر یک موارد خاص؛ «و لیشهد عذابهما طائفة من المؤمنین». چند موردِ اینجوری داریم. حتّی اگر چنانچه فرض کنیم یک نفری جرمی هم کرده است، این جرم در دادگاه صالح اثبات هم شده است، این شخص به مجازات محکوم هم شده است - فرض کنید رفته زندان - چه لزومی دارد ما اسم او را در روزنامهها منتشر کنیم تا بچهی این آدم که دارد مدرسه میرود، دیگر رویش نشود مدرسه برود؟ چه اشکال دارد که این مدتِ زندانش را بگذراند، بیاید بیرون، خودش و خانوادهاش زندگی عادیشان را ادامه دهند؟ خب، جرمی کرد، مجازات شد، تمام شد دیگر. باید حتماً آبروریزی بشود؟» ۶ تیر ۱۳۹۰
✅ خب این اشکال باقی میماند که اجرای علنی حدود هم منافع بسیاری برای اجتماع دارد که در سخنان مرحوم آیتالله حائری به آنها اشاره شد و علماء و فضلاء بایست در این باب مشخص نمایند که در چه مواردی قطعا و با حجت میتوان به صورت علنی احکام را اجراء و اسامی مجرمین را منتشر کرد؟ اما هرچقدر هم تلاش کنیم این دست موارد چندان زیاد نیست و مطمئنا در عمده موارد به علت شبهات مختلف مجبور به مراجعه به اصل اولی هستیم. درست است که ما نمیتوانیم اسلام را در اینجا به تمامه فهم و درک کنیم اما راهی نداریم باید بپذیریم در دوران غیبت هستیم و دستمان از معصوم کوتاه است.
📌بله ما باید اضطرارمان به معصوم را فراموش نکنیم و بدانیم که راهکار اصلی اوست و ما فعلا ناچارا دست و پایی میزنیم و تلاشمان را میکنیم تا هم نیاز خود به معصوم را خوب درک کنیم و هم لیاقت خود برای همراهی و اطاعت از او را نشان دهیم.
@sharh_hal