••♥️📿••
پرسیده شد:
رجب را ڪه
"شهرَ اللهِ الأصَب"
گفتهاند یعنۍ چه؟
فرمودند:
یعنۍ این قدر
در #ماهرجب
به شما ثواب اعطا مۍڪند
ڪه چشم و گوشِ ڪسۍ
ندیده و نشنیده
و به قلبِ ڪسۍ هم
خطور نڪرده است...!
#آیتاللهحقشناس
╔═.🍃.════♥️══╗
@Ghader110
╚═♥️═════.🍃.═╝
🔸امیرالمؤمنین بعد از آن همه جنگ و محبت پیامبر به او، دچار غرور نمی شد
ــــــــــــــــــــــــــــ💠ــــــــ
این روایت هم باز از منابع اهل سنت نقل شده است، از اَنَس بن مالک؛ که امیرالمؤمنین را آوردند با شصت و چند جراحت -از جنگ احد بوده ظاهراً- امیرالمؤمنین افتاد در خانه. شصت و چند جراحت در جنگ، شوخی نیست! پیغمبر امّ سُلَیم و امّ عَطیه را که دو زن جراح یا پرستار بودند، مأمور کرد که به آن بزرگوار برسند و درمان کنند. آن ها گفتند که خائفیم بر این پیکر، این طور که ما می بینیم، یعنی احتمال دارد که این قابل مداوا نباشد. خود نبی اکرم و مؤمنین می آمدند مرتب عیادت می کردند از این بزرگوار و می رفتند.
ــــــــــــــــــــ
راوی می گوید: -هُوَ قَرحَةٌ واحِدَةٌ- بدن مبارک او از سر تا پا پـُر بود از جراحت. بعد پیغمبر با دستش مسح می کرد روی این جراحات را، و از طریق معجزه جراحات یک به یک خوب شد؛ یعنی به طریق عادی ممکن نبود. این قدر حال حضرت سخت بود. بعد -فَقال عِلِیٌّ-این تکه مورد نظر من است- فَقال عَلِیٌّ -حالا کسی که در جبهه، آن فداکاری را کرده، چندین مرتبه با شمشیر خود، بلا را به ظاهر از جان پیغمبر دور کرده است، لشکر را که فراری شده بودند، با مقاومت خود برگردانده؛ یعنی یک تنه، کار هزار نفر یا هزاران نفر را انجام داده، بعد هم این همه جراحت دیده، حالا هم مسلمان ها دسته دسته دارند می آیند عیادتش و می روند؛ پیغمبر می آید و این قدر محبت می کند. این جا جای غرور است.
🔰بحارالانوار/کتاب تاریخ امیرالمؤمنین/باب۹۹/حدیث۴
◀️مبحث: #قسمت_سیم
#مقام_و_منزلت_امام_علی
📚#انسان_250_ساله📚صهبا
✔️🔴نشر متن و کپی با عبارت *انسان ۲۵۰ ساله، صهبا* #مجاز می باشد.
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🔸شکرگزاری از امیرالمؤمنین در قرآن
ــــــــــــــــــــــــــــ💠ــــــــ
لغزشگاه در این جا برای امثال ما آدم ها، آن غروری است که برایمان پیدا بشود؛ این لطف پیغمبر، آن محبت مؤمنین، آن کار درخشانی که کردم، این شفای مرض. حالا ببینید این انسان در این نقطه ای که محل شدید لغزش غرور است، برخوردش چیست؟ فَقالَ عَلیٌّ الحمد لله الذّی جَعلنی لَم اَفِرَّ و لَم آوَلِّ الدُّبُرَ. نگفت من ایستادگی کردم، گفت خدا را شکر می کنم که کاری کرد که من فرار نکنم! خدا را شکر می کنم کاری کرد که من پشت به دشمن نکنم.
ــــــــــــــــــــ
ببینید؛ این روحیه، آن روحیهٔ برجسته ای است که ما باید یاد بگیریم. اگر کار برجسته ای در خودمان سراغ داریم، خودمان را شکر نگوییم، ما چه کسی هستیم؟! ما چه کاره هستیم! خدا را شکر بگوییم. آن وقت؛ در دو جای قرآن، خداوند متعال از این عمل امیرالمؤمنین طبق این روایت شکرگزاری کرد، -وهو قوله تعالی: و سیجزی الله الشّاکرین- و سَنجزی الشّاکرین- این روایت است. این در عملِ فی مابین خودش و خدا، و کوبیدن پتک بر روی آن پیل مستی که در وجود ماست و نامش نفس ماست که سر بلند می کند، مثل یک پیلبان زرنگی، باید دائم با چکش بر سر آن بکوبی؛ و اِلّا سر برمی دارد و رَم می کند و دیگر قابل کنترل نیست.
🔰آل عمران/۱۴۴و۱۴۵
◀️مبحث: #قسمت_سی_و_یکم
#مقام_و_منزلت_امام_علی
📚#انسان_250_ساله📚صهبا
✔️🔴نشر متن و کپی با عبارت *انسان ۲۵۰ ساله، صهبا* #مجاز می باشد.
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🇮🇷 پرچم بهترینها
🌸 حضرت آیتالله خامنهای:
💐ملت ایران حقیقتا پرچمی را به اهتزاز درآورد که همیشه انبیا آن پرچم را در دست داشتند؛ شعاری را داد که پیروان انبیا (ع) آن شعار را میدادند؛ هدفهایی را دنبال کرد که عباد صالحین خدا، آن را دنبال میکردند.
۱۳۶۸/۰۳/۲۶
✅یاد مرگ
✍️امام الصادق (علیه السلام) :
ياد مرگ : خواهشهاى نفس را مىميراند ، و رويشگاههاى غفلت را ريشهکن مىکند، و دل را با وعدههاى خدا نيرو مىبخشد ، و طبع را نازک مىسازد ، و پرچمهاى هوس را درهم مىشکند ، و آتش حرص را خاموش مىسازد ، و دنيا را در نظر کوچک مىکند .
📚 بحار الأنوار ، ج ۶ ، ص ۱۳۳
🔸النظر الی وجه علی بن ابی طالب عبادة
ـــــــــــــــــــــــــــ💠ـــــــــ
یک روایت دیگر را باز نقل کنم -که این روایت را می گویند از اسناد متواتره روایت شده است- یعنی همه روایت کرده اند این را، از طرق مختلفی؛ من البته از -بحار- نقل می کنم این را -از ابوهریره، عن معاذ بن جَبَل که او از پیغمبر نقل می کند که پیغمبر فرمود: -اَلنَّظَرُ اِلی وَجهِ علی بنِ اَبی طالبٍ عِبادةٌ- نگاه کردن به علی بن ابی طالب عبادت است. خب، چرا؟ چون یک عنصر معنوی است، چون یک بندهٔ خالص خداست. چون نگاه به او، انسان را به خدا نزدیک می کند، جزو -مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُهُ- به حساب می آید. وَجهش معلوم است، چون او معنوی است، لذا نگاه کردن به او که از مظاهر عبودیت در مقابل پروردگار است، نوعی عبودیت است. بعد، مرحوم علامهٔ عالی مقام مجلسی نقل می کند از ابن اَثیر در اَلنَّهایة که او این حدیث را نقل کرده، بعد بیان کرده است که چرا نگاه کردن به علی بن ابی طالب عبادت است. می گوید او گفته است که اَنَّ عَلیَّاً کان اِذا بَرَزَ قال الناسُ لااِله اِلّا الله ما اَشرَفَ هذا الفَتی.
ــــــــــــــــــــ
وقتی امیرالمۅمنین در مقابل مردم ظاهر می شد، مردم او را که می دیدند، می گفتند: لااله الّا الله چقدر شریف است این جوان! لا اله الّا الله ما اَکرَم هذا الفَتی لا اله الّا الله چقدر کریم و بزرگوار است این جوان! لا اله الا الله ما اَعلَمَ هذا الفَتی چقدر دانشمند است این جوان! لا اله الّا الله ما اَشجَعَ هذا الفَتی چقدر شجاع است این جوان! خلاصه - این را ابن اثیر می گوید- وقتی نگاه می کردند به علی بن ابی طالب، از بس صفات او برجسته بود، مکرر در مکرر ذکر خدا می کردند، لا اله الّا الله ما اَشجع، لااله الاالله... از این جهت، نگاه کردن به او عبادت است. مجلسی قبول ندارند این بیان را، می گوید این آقا، ابن اثیر، خواست یک فضیلت را از علی بن ابی طالب سلب کند، اما چند فضیلت دیگر را، من حَیثُ لایَشعُرٍ برای علی بن ابی طالب اثبات کرد.
🔰بحار الانوار/کتاب تاریخ امیرالمؤمنین/ابواب فضائله و مناقبه/باب۶۴/حدیث۶
◀️مبحث: #قسمت_سی_و_دوم
#مقام_و_منزلت_امام_علی
📚#انسان_250_ساله📚صهبا
✔️🔴نشر متن و کپی با عبارت *انسان ۲۵۰ ساله، صهبا* #مجاز می باشد.
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🔸تعریف امام صادق علیه السلام از امیرالمؤمنین
ــــــــــــــــــــــــــــ💠ــــــــ
روایتی که انتخاب کردم بخوانم، در ارشاد مفید است. راوی می گوید ما در خدمت امام صادق -علیه السّلام- بودیم، صحبت امیرالمؤمنین شد. امام صادق زبان به ستایش امیرالمؤمنین گشود و آن چنان که مناسب او بود، امیرالمؤمنین را مدح کرد. - هر کدام از این فقره هایی که در این حدیث به آن تکیه شده است، تقریباً به یک بعد از زندگی امیرالمؤمنین اشاره می کند؛ به زهد آن بزرگوار، عبادت آن بزرگوار و خصوصیاتی که می خوانیم این ها را-. امام صادق که در مقام تعریف از امیرالمؤمنین دارد حرف می زند؛ طبق این روایت، در اولین جمله فرمود: -وَاللهِ ما اَکَلَ علیُّ بنُ اَبی طالِبٍ مِنَ الدُّنیا حَراماً قَطُّ حَتّی مَضَی لِسَبیلِه-ِ. یک لقمهٔ حرام تا آخر عمر، امیرالمؤمنین بر دهان نگذاشت؛ این مطلب اول. اجتناب از حرام، اجتناب از مال حرام، از دستاورد حرام.
ــــــــــــــــــــ
البته مراد، حرام واقعی است؛ نه آن حرامی که حالا برای آن بزرگوار حکمش هم مُنَجَّز(قطعی،مسلم) شده باشد؛ یعنی مُشتَبِه را هم به خود نزدیک نکرد. یکی از خصوصیات این بزرگوار این بود؛ این خیلی مهم است. این ها را ببینید؛ به عنوان دستورالعمل و سرمشق در عمل، و بالاتر از آن در فکر. امام صادق و امام باقر و امام سجاد هم اعتراف می کنند که ما این طوری نمی توانیم زندگی کنیم! بحث سر این نیست که من یا شما بخواهیم این طور زندگی کنیم(اجتناب از مشتبهات)؛ نه! آن زندگی، قله است، قله را دارد نشان می دهد. معنای نشان دادن قله این است که همه باید به این سمت حرکت کنند. البته چه کسی هست که برسد به آن قله؟ در همین حدیث می خوانیم که امام سجاد هم فرمود: من قادر نیستم این طور زندگی کنم!
🔰الارشاد/باب تاریخ الامام علی بن الحسین/فصل فی فضائل امام سجاد/حدیث4
◀️مبحث: #قسمت_سی_و_سوم
#مقام_و_منزلت_امام_علی
📚#انسان_250_ساله📚صهبا
✔️🔴نشر متن و کپی با عبارت *انسان ۲۵۰ ساله، صهبا* #مجاز می باشد.
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
هدایت شده از بین الحرمین
10.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#صلواتخاصهامامهادیعلیهالسلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
#شهادتامامهادیعلیهالسلام
@bynolharamyn