کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» روانه بازار نشر شد؛
ملاصدرا چه طرحی برای سیاست دارد؟
کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه؛گفتارهایی از آیت الله جوادی آملی» به اهتمام شریف لکزایی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه؛ گفتارهایی از آیت الله جوادی آملی» به اهتمام شریف لکزایی است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۱۹ صفحه به چاپ رسید.
https://www.ibna.ir/news/519672/%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D8%B7%D8%B1%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF
شریف لک زایی
کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» روانه بازار نشر شد؛ ملاصدرا چه طرحی برای سیاست دارد؟ کتا
کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» روانه بازار نشر شد؛
ملاصدرا چه طرحی برای سیاست دارد؟
کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه؛گفتارهایی از آیت الله جوادی آملی» به اهتمام شریف لکزایی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه؛ گفتارهایی از آیت الله جوادی آملی» به اهتمام شریف لکزایی است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۱۹ صفحه به چاپ رسید.
هدف اصلی طرح پژوهشی «حکمت سیاسی متعالیه» آن است که بخشی از بنیادهای سیاست از منظر حکمت متعالیه را بررسی و به برخی از الزامات آن اشاره و متون و منابع مورد نظر در این زمینه را معرفی کند.
این مجموعه که هشت گفتار از آیت الله جوادی آملی است، با هدف تبیین ظرفیتهای فلسفه متعالیه برای ورود به حوزه حیات اجتماعی و سیاسی و معرفی توانمندی فلسفه سیاسی اسلامی در پاسخگویی به مسائل سیاسی و اجتماعی طراحی و انجام شده و بر آن است ابواب گسترده و اهمیت بحث و نتایج و پیامدهای آن را طرح کند.
ساختار اثر
این کتاب در هشت گفتار تألیف شده است؛ گفتار اول با عنوان «حکمت نظری و حکمت متعالی پیغمبر علوم» معیار قرار گرفتن نهج البلاغه مانند قرآن، ستون دین بودن مردم، اسلامی کردن علوم و دو رسالت پژوهشکده را مورد بررسی قرار داده است.
گفتار دوم با عنوان «برخورداری حکمت متعالیه از سیاست متعالیه» ضمن تبیین همراه بودن هر جهان بینی با حکمت عملی، چگونگی مجتهد شدن و استخراج مواد از مبانی و مبانی از منابع، روش اجتهاد در حکمت متعالیه، انسان شناسی در حکمت متعالیه و دیدگاه ملاصدرا درباره ولی فقیه را به رشته تحریر درآورده است.
نویسنده در سومین گفتار با عنوان «چالشهای حکمت متعالی در مسئله سیاست» جایگاه مباحث سیاسی نزد متولیان حکمت متعالیه، تقسیم حکمت از دیدگاه حکیمان متأله و معنای حکمت و تخلق به اخلاق الهی را بیان کرده و دیدگاه قایلان به بطلان نماز در دار غصبی، اهمیت راهکارها و روشها در بحثهای علمی، حرکت اصیل از دیدگاه صدرالمتألهین و انسان در مقام خلیفه الله را تشریح کرده است.
«حکمت نظری و حکمت عملی و جایگاه حکمت سیاسی متعالیه» عنوان چهارمین گفتار از کتاب حاضر است و اهم مباحث آن عبارتند از: تقسیم بندی علوم، همسان نبودن مباحث سیاسی با حکمت نظری، توجه به معنای علم اخلاق، وضع فقه و فقها، راه وحدت پذیری انسان، رابطه حقیقت و اعتبار، دیدگاه ملاصدرا درباره مشروعیت و مقبولیت و وضع اسلام، کمونیسم و بتپرستی در دهههای گذشته.
گفتار پنجم با عنوان «سیاست متعالیه، سیاستی جامع» به بررسی انتظار ما از عالمان هر دوره، ورود ملاصدرا به سیاست از منظر بالا و نیاز موجود ناقص به مدیر و مدبر پرداخته و معنای مساوات، مسئله وحدت و کثرت و حکمت در قرآن کریم را تبیین میکند.
گفتار ششم با عنوان «شریعت، روح سیاست» ضمن تشریح زنده بودن سیاست با شریعت، روش برهانی حکمت متعالیه و انتخاب زعیم برای جامعه، اولویتهای حکومت، تهدید کنندگان امنیت، تزاحم در امور حکومت و مسئله ظهور امام زمان (عج) را به نگارش درآورده است.
هفتمین گفتار با عنوان «حکمت عملی وامدار حکمت نظری» رسالت حوزه، حکمت نظری و نظم ریاضی وار جهان، دانشگاه اسلامی و امکان ابدی بودن ممکن الوجود را بررسی میکند.
«انسان، زنده الهیاندیش یا حیوان ناطق» عنوان هشتمین و آخرین گفتار از کتاب مذکور است که در آن حکمت یا حقیقی است یا اعتباری، انسان، حیّ متأله، تاثیر سیاست متعالیه و معرفت شناسی دین شرح داده شده است.
علاقهمندان برای خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
هدف اصلی طرح پژوهشی «حکمت سیاسی متعالیه» آن است که بخشی از بنیادهای سیاست از منظر حکمت متعالیه را بررسی و به برخی از الزامات آن اشاره و متون و منابع مورد نظر در این زمینه را معرفی کند.این مجموعه که هشتگفتار از آیتالله جوادی آملی است، با هدف تبیین ظرفیتهای ...
مطالعه در اپلیکیشن پژوهان
https://pajoohaan.ir/document/7624-سیاست-متعالیه-از-منظر-حکمت-متعالیه-گفتارهایی-از-آیتالله-جوادی-آملی
لینک اپلیکیشن:
https://pajoohaan.ir/document/arlw6g3j5l73ozn0
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
شریف لک زایی
هدف اصلی طرح پژوهشی «حکمت سیاسی متعالیه» آن است که بخشی از بنیادهای سیاست از منظر حکمت متعالیه را بر
نسخه دیجیتال کتاب
#سیاست_متعالیه_از_منظر_حکمت_متعالیه #گفتارهایی_از_آیتالله_جوادی_آملی
منتشر شد. دست رسی از طریق لینک های مندرج در خبر امکان پذیر است.
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
در نشست علمی «اصول حکمرانی در جامعۀ چند فرهنگی لبنان در اندیشۀ سیاسی امام موسی صدر؛ رویکردی قرآنی» بیان شد:
☑️ رضایت مردم؛ مهمترین مؤلفه حکمرانی شایسته در نگاه امام موسی صدر
دکتر شریف لک زایی:
💬 "امروز بحث حکمرانی خوب مطرح است و یک سری اصولی را برای آن بیان کردهاند؛ منظری که امام موسی صدر دارد، به حکمرانی خوب خیلی نزدیک است و یکی از مؤلفههای مهم در این عرصه، مسئله رضایت است. با توجه به آیات ۲۹ و ۳۰ سوره نساء، رضایتی که در یک تعامل تجاری و اقتصادی رخ میدهد باید در حوزه سیاسی و فرهنگی و مباحث اجتماعی و خانوادگی هم باشد، لذا رضایت یک اصل کلیدی است. رضایت، شیوه مهمی برای حکمرانی در تمامی عرصهها از سوی ایشان مطرح است."
💬 "بحث مهم دیگر در اندیشه ایشان در کنار بحث رضایت، بحث اعتدال است؛ ایشان اعتدال را برآوردهسازی نیازها و ضروریات زندگی شهروندان میداند نه آن مفهومی که در ذهن ما از اعتدال وجود دارد. بحث مسئولیت اجتماعی هم از اندیشه ایشان قابل اتخاذ است یعنی هر کسی وظیفهای را که بر دوش دارد انجام دهد، به مسئولیت خودش عمل کرده است."
💬 "تمامی این مباحث مانند تواضع، آزادی، اعتدال و مسئولیت اجتماعی و خدمت به مردم و ... در نهایت به اصل کلیدی رضایت منتهی خواهد شد که زیربنای حکمرانی شایسته و صالح است. بنده از تعبیر حکمرانی صالح و شایسته استفاده کردم زیرا خود ایشان هم چنین تعابیری را دارند."
#امام_موسی_صدر #حکمرانی #لبنان #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» روانه بازار نشر شد
کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» به اهتمام شریف لکزایی در ۴۴۹ صفحه منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» به اهتمام شریف لکزایی است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۴۹ صفحه به چاپ رسید.
https://www.ibna.ir/news/520070/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» روانه بازار نشر شد
کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» به اهتمام شریف لکزایی در ۴۴۹ صفحه منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» به اهتمام شریف لکزایی است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۴۹ صفحه به چاپ رسید.
هدف اصلی کتاب حاضر که مجموعه مقالات کنگره حکمت سیاسی متعالی میباشد این است که بخشی از بنیادهای بحث سیاست از منظر حکمت متعالیه را در زمینه دولت طرح کند تا مسیر برای نظریه پردازی در این زمینه هموار شود؛ به بیان دیگر این مجموعه در کنار مباحث دیگری که تاکنون در این زمینه منتشر شده یا قرار است منتشر شود، با هدف تبیین ظرفیتهای فلسفی متعالی برای ورود به حوزه حیات اجتماعی و سیاسی و معرفی توانمندیهای فلسفه سیاسی اسلامی طراحی شده و در سطوح و شیوههای متنوع علمی در حال انجام است. این مباحث بر آن است ابواب گسترده و اهمیت بحث و نتایج و پیامدهای آن را در موضوع محوری دانش سیاسی یعنی مسئله دولت طرح کند.
ساختار اثر
کتاب حاضر در سه بخش و ۱۳ مقاله تالیف شده است؛ در بخش اول که با عنوان «دولت در فلسفه سیاسی اسلامی»، سه مقاله به رشته تحریر درآمده که عناوین مقالات به همراه نام نویسندگان عبارت است از: دولت از دیدگاه فلسفه سیاسی علامه طباطبایی اثر احمدرضا یزدانی مقدم، سیاست متعالیه نقطه ارتقای پارِسیا و آرمان رهایی نوشته ولیمحمد احمدوند و بهرام دلیر، و بیطرفی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی به قلم نجمه کیخا.
«دولت مطلوب در حکمت سیاسی متعالیه» عنوان دومین بخش از این اثر است که مشتمل بر شش مقاله بوده و عناوین به همراه نام نویسندگان عبارتند از: حکمت دولت متعالی اثر علیرضا صدرا، کارویژههای دولت در دستگاه فلسفی صدرالمتلهین نوشته مرتضی یوسفی راد، ضرورت دولت متعالی در آثار ملاصدرا و امام خمینی به قلم شریف لکزایی، بایستههای دولت متعالی بر اساس فلسفه انسان متعالی ملاصدرا اثر آزاده نظامی و حبیب الله دانش شهرکی، عدالت در حکمت متعالی نوشته بهرام دلیر، و قدرت متعالی در حکمت سیاسی متعالیه با تأکید بر اندیشه امام خمینی به قلم رضا لکزایی.
سومین و آخرین بخش از کتاب حاضر به عنوان «تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی» دارای چهار مقاله با عناوین و نام نویسندگان به ترتیب وجه انضمامی حکمت سیاسی متعالی در تجربه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران اثر محمدعلی فتح الهی، کارآمدی دولت و دولت کارآمد تاملی از منظر فلسفه سیاسی ملاصدرا نوشته محسن جبارنژاد، تبیین نقش دولت متعالی در تأمین امنیت با تأکید بر توانمندسازی جامعه به قلم نجف لکزایی و کاظم محدثی، و تجربه سیاست متعالیه در جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: دولتهای سازندگی اصلاحات و عدالتخواه) اثر رضا عیسینیا است.
از جمله مباحث مطرح شده در این اثر میتوان به سه دیدگاه در تحلیل دولت، نظریههای دولت، حدود آزادی فرد و اقتدار دولت، منبع مشروعیت قدرت سیاسی، ملاصدرا و نقد عوامل مخدوش کننده خرد دینی، مهمترین شاخصهای انسان متعالی، مبانی قدرت و تأثیر آن در منابع قدرت، کارگزاران قدرت (متعالی و متدانی)، ولایت یافتن فقه و شریعت، ولایت فقیه و مردم سالاری دینی، کارآمدی انسان، شرط کارآمدی دولت، ««نقد اجتماعی» به مثابه بنیاد کارآمدی؛ خوانشی نو از حکمت متعالیه»، عرصههای توانمندسازی از دیدگاه سیاست متعالیه، ابعاد توانمندسازی در حکمت متعالیه اشاره کرد.
علاقهمندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند