eitaa logo
شهید شیخ احمد کافی
90.4هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
7.1هزار ویدیو
5 فایل
🌹﷽🌹 آثار ماندگار از صدای ماندگار 👇 《رسانه حفظ و نشر آثار #شیخ‌احمد‌ڪافی》 تبلیغات ثامن برندینگ💚👇 https://eitaa.com/joinchat/2308702596Cce98270c04 👈محتوای تبلیغات تایید و یا رد نمیشود🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 رجعت سیزده بانوی مهدوی... 🌕 مفضل بن عمر می‌گوید: 💐 امام صادق علیه السلام فرمود: همراه با حضرت قائم عجل الله فرجه سیزده زن هستند. عرض کردم آنان چه می‌کنند و چه نقشی خواهند داشت؟ فرمود: آنها زخمی ها را مداوا می کنند و از بیماران پرستاری می‌نمایند؛ هم چنان که همراه رسول خدا صلی الله علیه وآله بودند. عرض کردم آن سیزده نفر را برایم نام ببرید! فرمود: قنوا دختر رشید، امّ ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده، امّ خالد أحمسیه، امّ سعید حنفیه، صبانه ماشطه و امّ خالد جهنيه 📗إثبات الهداة، ج۵، ص۲۰۳ 📗دلائل الإمامة، ج۱، ص۴۸۴ ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💍ازدواج نکنی خیلی بهتره! سخنران:استاددانشمند@sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 پشت کوه‌هـــای قاف چه خبر است؟ 🌕 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا در پشت کوه قاف هفت دریاست که هر دریا پانصد سال راه است و پشت آن هفت زمین است که نورشان برای اهل آن‌ها می‌درخشد. و از پس آن هفتاد هزار امّت است که مانند پرنده‌هایی که با جوجه‌های خود در هوا هستند خلق شده‌اند، و از تسبیح یکنواخت خسته نمی‌شوند. و از پس آن هفتاد هزار امّت است که از باد خلق شده‌اند و غذا، نوشیدنی، لباس، ظروف و حیوانات آنها از باد است. لانه‌های حیوانات آنها در زمین مستقرّ نمی‌شود تا بر پایی قیامت؛ چشمان آنها در سینه‌ی آنهاست. هر کدام از آنها یک بار می‌خوابد و بیدار می‌شود، در حالی که روزی‌اش بالای سرِ او آماده است. 📗بحارالأنوار، ج۵۴، ص۳۴۸ 🌕 به قرینه دیگر روایات، این مخلوقات نیز منتظر ظهور امام هستند. با ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام دروازه عجایب و شگفتی‌ها به روی مردم گشوده خواهد شد و امکان سفر به عوالم و سرزمین‌های ناشناخته برای مردم به همراه حضرت مهیا میشود. ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیبایی عجیب عزرائیل سخنران استاد عالی@sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨✨آرزو دارم فـردا کـه از ✨✨خواب بـیـدار می‌شـویـد ✨✨زندگی یک رنگ دیگر باشد ✨✨هـمرنـگ آرزوهـاتـون ✨✨شبتون در سایه لطف الهی @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‏‌🍁ســلام 💗صبح آدینه‌تون بخیر 🍁بوم روزتون رنگین 💗طرح زمینه اش مهربانی 🍁لحظه هاتون 💗پراز اتفاقات قشنگ 🍂افکار بلندتان سبز 💗و دلتان به پاکی آسمان 🍁جمعه تون سرشاراز معجزه‌ی خدا 🍂 ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️چهار گناهی که از خود گناه بدترن... ‌🎙حجت‌الاسلام عالی 🌹 🍃🍂 🔥از آتش پرسيدم 🍁محبت چيست؟ گفت 🔥از من سوزان‌تر است 🍁از گل پرسيدم 🔥محبت چيست؟گفت 🍁از من زيباتر است 🔥از شمع پرسيدم 🍁محبت چيست؟گفت 🔥از من عاشق‌تر است 🍁از خودش پرسيدم 🔥تو کيستي؟گفت 🍁نگاهی بيش نيست ‌ ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی استاد عالی موضوع: مومن نباید خودشیفته باشد @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🌹اخلاص در عمل چیست؟ فرض کنید در تهران هستید و یکی از دوستان قدیمی از شهرستان به تهران می‌آید و شب مهمانِ خانه شما می‌شود. اولین چیزی که برای شما سوال می‌شود این نکته است که این دوست قدیمی‌تان به چه علت به تهران سفر کرده‌ است؟ اگر حس کنید دل دوستتان برای دیدن شما تنگ شده و به‌خاطر همین، رنج راه را تحمل کرده و تهران آمده است این عمل او خالص‌ترین عمل است که فقط برای کسب رضایت شما بوده است. حال فرض کنید اگر بدانید این دوستتان تهران آمده است تا به پزشکی جهت درمان مراجعه کند و هدف از سفر او به تهران به نیت دیدن شما نبوده است و بیشتر برای کم کردن هزینه مسافرخانه و غذا... به خانه شما آمده است، در این حالت هر چند شما از این‌که دوستتان یاد شما کرده است خوشحال می‌شوید ولی این عمل او چون خالص برای شما نیست، زیاد محلی به این حرکت دوست خود قائل نمی‌شوید. حضرت حق هم همین‌طور است. کسی مریض می‌شود و آزمایش خون می‌دهد و چون می‌ترسد که مبادا بیماری صعب‌العلاج بگیرد، پس گناه نمی‌کند و صدقه می‌دهد. این کجا و آن کجا که کسی در حال تندرستی به‌خاطر شکر نعمت تندرستی از گناه می‌ترسد؟ ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
📚"هم خدا را ميخواهد هم خرما را" عبارت مثلی بالا در مورد آن دسته افراد حریص و طماع به کار می رود که بخواهند از دو نفع و فایده مغایر و مخالف یکدیگر سودمند گردند و حاضر نباشند از هیچ یک صرف نظر کنند. اما ريشه اين عبارت از آنجاست كه قبیل عرب هر کدام بتی به نام داشتند که با آداب مخصوص به زیارت آن می رفتند و قربانی تقدیم می کردند . جالب ترین بت پرستی ها، بت پرستی طایفه حنیفه بوده است زیرا کار جهل و انحطاط و گمراهی را این طایفه به جایی رسانده بودند که بت معبود خویش را از آرد و خرما می ساختند و آن را می پرستیدند . در یکی از سال های قحطی که شدت گرسنگی به حد نهایت رسیده بود افراد قبیله حنیفه آن خدای خرمایی را بین خود قسمت کردند و خوردند !! پس از این واقعه در میان سایر قبایل عرب اصطلاح "کل ربه زمن المجاعة" رواج یافت و با تغييرى که در این اصطلاح به عمل آمد عبارت فارسی "هم خدا را می خواهد هم خرما" را در میان ایرانیان به صورت ضرب المثل درآمد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 عجایب دنیای ظهـــــــــــور... ⭕️ رنگارنگ شدن آفتاب... 🌕 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: و در ماه رمضان، هنگام طلوع صبح ندا دهنده‌ای از سمت مشرق گوید: ای اهل هدایت گرد هم آیید! بعد از آن گوینده‌ای در هنگام غروب خورشید از سمت مغرب گوید: ای پیروان باطل اجتماع کنید! فردای آن روز در وقت ظهر، آفتاب رنگارنگ گردد، و زرد و تیره شود و در روز سوّم خداوند بین حــــــقّ و باطـــــــل را کاملاً جدا نماید... «وَ يُنَادِي مُنَادٍ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ نَاحِيَةِ اَلْمَشْرِقِ عِنْدَ اَلْفَجْرِ يَا أَهْلَ اَلْهُدَى اِجْتَمِعُوا وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ قِبَلِ اَلْمَغْرِبِ بَعْدَ مَا يَغِيبُ اَلشَّفَقُ يَا أَهْلَ اَلْبَاطِلِ اِجْتَمِعُوا وَ مِنَ اَلْغَدِ عِنْدَ اَلظُّهْرِ تَتَلَوَّنُ اَلشَّمْسُ وَ تَصْفَرُّ سَوْدَاءَ مُظْلِمَةً وَ يَوْمَ اَلثَّالِثِ يُفَرِّقُ اَللَّهُ بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ...» 📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۷۲ 📗سرور أهل‌الإيمان، ج ۱، ص۵۰ → @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 قیام شروسی از ارمنستان و آذربایجان... 🌕 در داستان تشرف علی بن مهزيار به حضور حضرت صاحب الامر عليه السلام نقل شده و حضرت در پاسخ اين سؤال ابن مهزيار که ظهور حضرتش کی و چه وقت خواهد بود، علاماتی را برای قيام خود ذکر فرموده‌اند: و شروسی از ارمنستان و آذربایجان به قصد کوه سیاه پشت شهر ری که متصل به کوه سرخ و جبال طالقان است، قیام کند و میان او و مروزی جنگ سختی درگیرد که کودکان را پیر و پیران را فرسوده کند و کشتار میان آنها ظاهر گردد؛ در چنین هنگامی منتظر خروج او باشید تا به زوراء درآید... 📗کمال الدین، ج ۲، ص ۴۶۵ 📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۴۲ 📗تفسير نور الثقلين، ج ۲، ص ۲۹۹ ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ داستان زیبای توبه جعفر بی دین! به غیر از قسم امام حسین ع چیزی رو قبول نداشت... ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارالها🙏 به حق مهربانیت♥️ امشب غم ها را از دل همه هموطنانم دور کن به زندگیشان شادی و و آسایش و رفاه عطا کن و دلهاشون را آرامشی خدایی ببخش❤️ آمیـــن یا رَبَّ 🙏 🌹لحظه لحظه‌ی زندگیتون غرق در عطر خدا❤️ ✨ ✨🌹 ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🍃امروزتان 🌷🍃پر از "شادی های بی دلیل" 🌷🍃دلتان گرم از" آفتاب امیـــــد" 🌷🍃ذهنتان پر از "افکار پاک" 🌷🍃قلبتان مملو از "مهربانی"باد ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🟣‍ آخرالزمان در روایت‌های اسلامی خُلقیاتی که در آخرالزمان رایج می‌شود 📌قسمت اول: امام صادق (ع) دربارۀ وضعیت مردم در آخرالزمان فرموده‌اند: «اگر روزی بر مردی بگذرد که در آن روز گناهی بزرگ، مانند هرزگی یا کم‌فروشی یا انجام کار حرام یا می‌خوارگی نکرده باشد، آن‌روز گرفته و غمناک شود و گمان کند آن‌روزش به هدر رفته و عمرش در آن روز تلف شده است». مفهوم آخرالزمان هم گسترۀ زمانیِ بعثت پیغامبر اکرم (ص) تا برپایی قیامت را در برمی‌گیرد و هم به‌طور ویژه به عصر ظهور منجی در روزگارِ پیش از قیامت اطلاق می‌شود. بنابراین، اشاره‌های فراوانی هم که در کلام حضرت رسالت‌پناه (ص)، حضرت امیرالمؤمنین (ع) و دیگر امامان معصوم (ع) به نشانه‌های آخرالزمان و ویژگی‌های مردمانش شده، برخی مربوط به دوره‌های نزدیکِ پس از حیات شریف پیغامبر اکرم (ص) است، یعنی زمان خلفا و نیز حکومت بنی‌امیه، بنی‌عباس و شماری نیز مربوط است به دورۀ آستانۀ ظهورِ منجی و نیز عهد ظهور و همچنین دورۀ منتهی به پایان دنیا و برپایی قیامت. اما آنچه در دومین شماره از سلسله نوشته‌های «از آخرالزمان» بدان پرداخته شده است، معرفی و مرور برخی از ویژگی‌هایی است که در روایت‌های معصومان (ع) برای مردمانِ آخرالزمان و نحوۀ زندگی و رفتار و اندیشه‌شان بیان شده است. البته آنچه از ظاهرِ این روایت‌ها برمی‌آید این است که بسیاری از این نشانه‌ها برای دورۀ منتهی به ظهور حضرت مهدی موعود (عج) بیان شده است. ایمان والای مردمان آخرالزمان از مهم‌ترین روایت‌های بشارت‌دهنده دربارۀ مردمی از آخرالزمان، یعنی به‌طور ویژه آنان‌که در عصر غیبت امام دوازدهم (عج) به‌سر می‌برند، حدیثی است از حضرت خاتم الانبیا (ص) که در شمارۀ پیش نیز یاد شد. در این حدیث حضرت خاتم‌النبیین (ص) خطاب به امیر مؤمنان(ع) فرموده‌اند که «یا علی، عجیب‌ترینِ مردم از نظر ایمان و بالاترینِ آنها در یقین، آنها هستند که در آخرالزمان می‌آیند و پیامبری نمی‌بینند و امام از دیده‌هایشان پنهان است و از نوشته‌های [قرآن و حدیث] ایمان می‌‎آورند». [۱] این حدیث، گویای ارزشِ والای مردان و زنانی است که ندیده و نشنیده، اما با دلی آکنده از یقین و ایمانِ به خدا، به پیروی از پیغامبر آخرالزمان (ع) و خاندانِ مطهرش و قرآن کریم می‌پردازند؛ آن‌هم در روزگاری که گاه حق و باطل چنان به هم می‌آمیزد که برگزیدنِ راه درست، جز به نور ایمانِ راستین میسّر نشود. ایمانِ این مردمان اما چنان است که گویی رسول‌الله (ص) و ائمۀ اطهار (ع) را به‌چشمِ سَر می‌بینند. بی‌تردید، شهیدانِ انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس و مدافعان حرم از زمرۀ این مردمانند. وقتی آدمی روز مؤمن است و شب کافر اما فارغ از این روایتِ نویددهنده، روایت‌های دیگری نیز دربارۀ ویژگی‌های آخرالزمانیان بیان شده است که اغلب، بیم‌دهنده و دربردارندۀ هشدار است. در این دسته حدیث‌ها، از زشتی‌ها، ناراستی‌ها، بدعت‌ها، انحراف‌ها و بدی‌های اخلاق و کردار مردمِ آخر زمان سخن رفته است. از نمونۀ این‌گونه روایت‌ها، این سخن معروف از پیغامبر اکرم (ص) است که به سختیِ «مؤمن‌ماندن» در آخرالزمان اشاره دارد. حضرت (ص) فرموده‌اند: «فرصت را برای اعمال نیک پیش از آنکه فتنه‌هایی مانند پاره‌های شب تاریک پدید آید، غنیمت شمارید. در آن‌ هنگام انسان صبح مؤمن است و شب کافر می‌شود؛ شب کافر است و روز مؤمن می‌شود و دین خود را به‌عوض ناچیزِ دنیا می‌فروشند». در روایت دیگری نیز فرموده‌اند: «فتنه‌ها خواهد بود که در اثنای آن، مرد به صبح مؤمن باشد و به شب کافر شود، مگر آنکه خدایش به علم زنده دارد». [۲] 📚ارجاع‌ها: ۱. «مکارم الاخلاق»؛ شیخ حسن بن فضل طبرسی؛ ترجمۀ سید ابراهیم میرباقری؛ تهران: فراهانی؛ ۱۳۶۵؛ ج ۲، ص ۳۹۸. ۲. «نهج الفصاحه»: مجموعه کلمات قصار حضرت رسول اکرم (ص)؛ ترجمۀ ابوالقاسم۸ پاینده؛ تهران: جاویدان؛ ۱۳۶۱؛ ص ۲۱۶ و ۲۱۷ و ۳۶۸. ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاه کلید حل مشکلات... [ لا إله إلّا أنت سبحانک إنّي کنت من الظالمین ] حجت الاسلام و المسلمین دانشمند ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اعتراف علمای اهل سنت به وجود امام زمان علیه السلام و تحریف مهدویت توسط ابن تیمیه!! 🔸شیخ تاج الدین هلالی از علمای بزرگ الازهر مصر به صراحت به وجود امام زمان علیه السلام و غیبت او اعتراف می کند! ولی ابن تیمیه و وهابیون به هر طریقی می خواهند در عقیده مهدویت تحریف ایجاد کنند. ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
امام علی علیه السلام: کسی را که به تو امید دارد، ناامید نکن 📚غررالحکم حدیث 422 ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸وقتی شب میشه ✨یـه دنیـا خاطره 🌸یـه دنیـا خیـال ✨میـاد تـو دل آدم 🌸من آرزو میکنم امشب ✨دلتـون آروم باشـه ♡ 🌸و رویاهاتـون شیرین ✨شبتون قـشنگ 🌸دلتون پـر از زیبـایی @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر روز🌞 به درودی دل خود گرم کنیم🌷🍃 و چه زیباست، کنار یاران خـنده بـر صبح زدن 🌷🍃 بنشين چای امروز تـو مهمان منی 🌷🍃 ســــــــلام 🌷🍃 صبح بخیر🌷🍃 ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 انار میوه‌ای بهشـــتی... 🌕 آقا امام صادق علیه‌السلام فرمودند: نزد من، شریک شدن در هیچ چیز بدتر از شراکت در انار نیست. و هیچ اناری نیست مگر اینکه در آن دانه‌ای بهشتی وجود دارد. و چون کافر آن را بخورد خداوند عزّ وَ جلَّ فرشته‌ای می‌فرستد تا آن دانه بهشتی را از آن برباید. عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ مَا مِنْ شَيْءٍ أُشَارَكُ فِيهِ أَبْغَضَ إِلَيَّ مِنَ اَلرُّمَّانِ وَ مَا مِنْ رُمَّانَةٍ إِلاَّ وَ فِيهَا حَبَّةٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ فَإِذَا أَكَلَهَا اَلْكَافِرُ بَعَثَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ مَلَكاً فَانْتَزَعَهَا مِنْهُ. 📗الکافی، ج۶، ص۳۵۳ آن میوه‌ای که فاطمه آن را طلب نمود؛ چون باب میل اوست شد این میوه تاجدار «السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّهُ» ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
شهید شیخ احمد کافی
🟣‍ آخرالزمان در روایت‌های اسلامی خُلقیاتی که در آخرالزمان رایج می‌شود 📌قسمت اول: امام صادق (ع) د
‍ 🟣آخرالزمان در روایت‌های اسلامی خُلقیاتی که در آخرالزمان رایج می‌شود 📌قسمت دوم: روزی می‌رسد که آدمی از اینکه گناه کبیره نکرده افسوس می‌خورد! امام جعفر صادق (ع) در حدیثی بسیار مفصّل، ویژگی‌هایی هراس‌انگیز را برای مردمانِ روزگاری برشمرده‌اند که به‌ نظر می‌رسد، آن روزگار، آخرالزمان و دورۀ منتهی به ظهور حضرت مهدی (عج) باشد؛ چراکه امام (ع) پیش از آنکه این ویژگی‌ها را خطاب به یکی از دوستدارانشان بیان کنند، این نکتۀ مهم را به او یادآور شده‌اند که «آیا ندانسته‌ای که هرکه چشم‌به‌راهِ دولت ما باشد و بر آزار و ترسی که می‌بیند، شکیبایی ورزد، فردای قیامت در زمرۀ ما محشور گردد» [۳]؛ و نیک می‌دانیم که دولت اهل بیت (ع) با ظهور حضرتِ مهدی (عج) تحقق می‌یابد و برپا خواهد شد. بنابراین، می‌توان گفت که این ویژگی‌هایی هم که امام برشمرده‌اند، اشاره به آن‌ بخش از آخرالزمان دارد که جهان یک‌سره گرفتار ستم، بدی و ناراستی است و ظهور منجیِ موعود را انتظار می‌کشد. این روایت را مرحوم شیخ کلینی (ره) در «الرّوضة مِن الکافی»، مرحوم شیخ حرّ عاملی (ره) در «تفصیل وسائل الشّیعه»، مرحوم ملامحسن فیض کاشانی (ره) در «الوافی» و مرحوم علّامه محمدباقر مجلسی (ره) در «بحارالانوار» نقل کرده‌اند. [۴] در این روایت، امام صادق (ع) دربارۀ وضعیت مردم در آخرالزمان فرموده‌اند که «اگر روزی بر مردی بگذرد که در آن روز گناهی بزرگ، مانند هرزگی یا کم‌فروشی یا انجام کار حرام یا می‌خوارگی نکرده باشد، آن‌روز گرفته و غمناک شود و گمان کند آن‌روزش به هدر رفته و عمرش در آن روز تلف شده است». [۵] شاید در روزگاران گذشته، باورِ آنچه امام (ع) فرموده‌اند، برای مردم دشوار می‌آمد؛ اما بی‌تردید برای ساکنان دنیای امروزی، باور محتوای این بخش از کلام امام جعفر صادق (ع) آسان‌تر است. امروزیان به هر مذهب و آیینی که باشند و در هر مملکت و سرزمینی که زندگی کنند، به‌چشمِ خود در بسیاری از شئون زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی سیطره و سلطۀ نگاه مادی و دنیایی را شاهدند. نگاهی قدرتمند و سراسر مادی که می‌کوشد، این را در ذهنِ مردان، زنان، پسران و دخترانِ دنیای امروز ماندگار و نهادینه کند که مفهوم دنیا منحصر است به محلی برای یافتنِ هرچه بیشترِ ثروت و قدرت؛ از این‌روی، زندگیِ آدمی نیز مسابقه‌ای است، برای اینکه انسان ثروت و قدرت به دست آورد تا بتواند هرچه بیشتر لذت ببرد و کام‌جویی کند و چون در این مسابقۀ ارضای شهوات، همه با هم برابر نیستند، آن‌که عقب‌ بماند، بازنده‌ است و احساس زیان و خسران بیشتری خواهد داشت. این وضعیت، همان وضعیتِ آخرالزمانی است که امام جعفر صادق (ع) از آن خبر داده است. 📚پی نوشت: ۳. «الرّوضة من الکافی»؛ شیخ کلینی؛ ترجمۀ هاشم رسولی محلّاتی؛ تهران: علمیّۀ اسلامیّه؛ ۱۳۶۴؛ ج ۱، ص ۵۴. ۴. متن روایت که در ادامه آمده، از کتاب «الرّوضه مِن الکافی» برگزیده شده است. برای دیدن این حدیث در سه متنِ دیگر، رک: «تفصیل وسائل الشّیعه»؛ قم: آل البیت (ع) لاحیاء التراث؛ ۱۴۱۶ ق.؛ ج ۱۶؛ ص ۲۷۵. / «الوافی»؛ ملامحسن فیض کاشانی؛ اصفهان: مکتبة الامام امیرالمؤمنین علی (ع) العامة؛ ۱۴۰۶ ق.؛ ج ۲۶، ص ۴۵۱. / «بحارالانوار»؛ علّامه محمدباقر مجلسی؛ بیروت: دار احیاء التراث العربی؛ ۱۴۰۳ ق.؛ ج ۵۲، ص ۲۵۴. ۵. «الرّوضة من الکافی»؛ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب؛ ترجمۀ هاشم رسولی محلّاتی؛ تهران: علمیّۀ اسلامیّه؛ ۱۳۶۴؛ ج ۱، ص ۵۸ و ۵۹. ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران استاد دانشمند مثل لیلی مجنون بودیم@sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
‍ ‍ 🟣آخرالزمان در روایت‌های اسلامی خُلقیاتی که در آخرالزمان رایج می‌شود 📌قسمت سوم: خبر امام جعفر صادق (ع) دربارۀ مردمان آخر زمان: 🌾امام ششم (ع) در همان روایتِ مفصّل، از برخی اخلاقیات و عادت‌ها و مناسباتِ فردی و اجتماعی که دامن‌گیر شماری از مردمان آخر زمان خواهد شد، به اشاره و فهرست‌وار یاد کرده‌اند. این انحرافاتِ رفتاریِ آخرالزمانی که امام (ع) در کلامشان برشمرده‌اند، موارد متعددی را در بر می‌گیرد که همه جزو رذایل اخلاقی و منش‌های ناپسند و ناحق است. اگر بخواهیم نمونه‌وار این توصیف‌ها را برشماریم، می‌توان به چند موردی که در ادامه آمده است، اشاره کرد. حضرت امام صادق (ع) در توصیف خوی‌ها و عادت‌هایی که در آخر زمان بین مردمان رایج می‌شود، فرموده‌اند که در آن روزگار: - [دستورهای] قرآن کهنه شود و چیزهایی که در آن نیست، در آن پدید شود و [آیات آن] طبق دلخواه توجیه شود؛ - هرکه را به کارِ بد بستایند، خندان و خشنود شود و اعتراضی نکند؛ - همجنس‌بازی مردان و زنان رایج و مرسوم شود؛ - خانۀ کعبه تعطیل شود و دستور به نرفتنِ به آن داده شود؛ - پول‌دار عزیزتر از مؤمن باشد؛ - ربا آشکار شود و بر آن سرزنش نشود؛ - مردِ باایمان غمناک، پست و خوار شود؛ - شراب را آشکارا بنوشند و آنان‌که از خدای عزّوجلّ نمی‌ترسند، برای نوشیدنش گرد هم آیند؛ - با شراب مداوا کنند و برای بیمار نسخه کنند و بِدان بهبودی جویند؛ - بدعت و زنا آشکار شود؛ - مؤمن نتواند کارِ بد را جز در دلِ خویش انکار کند؛ - زمامداران به کافران نزدیک شوند و از خوبان دوری گزینند؛ - شنیدن قرآن بر مردم سنگین و گران آید، درحالی‌که شنیدن چیزهای ناروا برای آنان آسان و مطلوب است؛ - برای اذان گفتن و نماز پول گیرند؛ - همسایه از ترس زبانِ همسایه‌اش او را گرامی دارد؛ - فرمانروایان در داوری رشوه گیرند؛ - بچۀ کوچک مرد بزرگ را خوار شمارد؛ - مسجدها طلاکاری و نقّاشی شود؛ - مردم خون‌ریزی را آسان شمارند و برایشان عادی شود؛ - انسان برای غرض دنیایی ریاست طلبد و خود را به بدزبانی مشهور سازد تا از او بترسند و کارها را به او واگذارند؛ - با حیوانات نکاح کنند؛ - آن‌که روزیِ حلال جوید، سرزنش شود و جویندۀ حرام، ستایش شود؛ - مرده را به مسخره گیرند و کسی برای مرگِ او غمناک نشود؛ - ناسپاسی پدر و مادر آشکار شود و پدر و مادر را سبک شمارند. حالِ آنان نزد فرزند از همه بدتر باشد و فرزند خوشحال است که به آنها دروغ بندد. فرزند آنان را نفرین کند و از مرگشان خشنود شود؛ - تمام غم و اندوه مردم دربارۀ شکم و شهوتشان باشد و باکی ندارند که چه بخورند و با چه نکاح کنند؛ - هرکه مال یتیمان را بخورد، او را به‌شایستگی بستایند؛ - وقت نماز را سبک شمارند؛ - نشانه‌های آسمانی پدید آید، اما مردم از آن هراس نکنند؛ - اهل قرآن و تفسیر خوار شوند و هرکه آنان را دوست دارد نیز خوار شود؛ - زندگی مرد از کم‌فروشی اداره شود؛ - اگر شخصی سخن حق گوید و امر به معروف و نهی از منکر کند، دیگران او را نصیحت کنند و بگویندش که این کار بر تو لازم نیست؛ - نمازخوان برای ریا و خودنمایی نماز خوانَد؛ - قماربازی آشکار شود؛ - صدقه را به وساطتِ دیگران به اهلش دهند و برای رضای خدا ندهند؛ بلکه از روی درخواست مردم و اصرارِ آنها بپردازند؛ - در حَرَمین (مکه و مدینه) کارهایی که خدا دوست ندارد انجام گیرد؛ - دل مردم سخت و چشمانشان خشک شود و یاد خدا بر آنان سنگین آید؛ - حرام، حلال شود و حلال، حرام گردد؛ - فقیهانی پیدا شوند که برای غیر دین مساله آموزند و طالب دنیا و ریاست باشند؛ - مردم غیبت را سخن خوش‌مزه و نمکین شمارند و یکدیگر را بِدان مژده دهند؛ - شر و سخن‌چینی آشکار شود؛ و - سوگندهای به‌ناحق به نام خدا بسیار شود. [۶] امام صادق (ع) البته راه در امان ماندن از آفت‌های آن روزگار پُربلا را نیز بیان فرموده‌اند. ایشان در پایانِ این روایت، خطاب به آن فردِ دوستدارشان و درواقع خطاب به تک‌تک مردمانی که پیرو راستی و حق هستند، فرموده‌اند که در چنان شرایط و روزگاری، «خود را واپای [= مراقبت کن] و از خدای عزّوجلّ نجات بخواه و بدان که [در چنین وضعی] مردم مورد خشم خدای عزّوجلّ قرار گرفته‌اند و خداوند به‌خاطر کاری است که آنها را مهلت داده. مراقب باش و کوشش کن تا خدای عزّوجلّ تو را برخلافِ آنچه مردم در آنند، مشاهده کند تا اگر عذاب بر آنها نازل شود و تو در میان آنها باشی، به سوی رحمت حق شتافته باشی و اگر جدا شوی، آنان گرفتار شوند و تو از روش آنان و بی‌باکی آنها نسبت به خدای عزّوجلّ بیرون باشی و بدان که به‌راستی خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نکند و همانا رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است». [۷] 📚پی نوشت: ۶. رک: همان. ج ۱، ص ۵۴ تا ۶۰. ۷. همان. ج ۱، ص ۶۰. ➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی