حدیث خداحافظی با ماه رمضان
... عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ :
"اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً "
ترجمه:
شیخ صدوق (ره) با چهار واسطه از جابر بن عبدالله انصاری نقل کرده که گفته است:
در آخرین جمعه ماه رمضان نزد پیامبر خدا (ص) رفتم. هنگامی که مرا دید فرمود:
ای جابر! این آخرین جمعه ی ماه رمضان است پس با آن خداحافظی کن و بگو:
" خدایا این را آخرین ماه رمضانی که آن را روزه میداریم قرار نده اما اگر چنین کردی، من را مورد رحمت قرار ده نه اینکه (از رحمت و برکاتت) محروم باشم" ...
منبع:
شیخ صدوق، کتاب " فضائل الأشهر الثلاثة"، ص: 139
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
برخی از عزیزان پرسیدند که برای رفع شرّ طلسم و جادو چه کنیم؟
پاسخ اینست که اولا اکثر مشکلات ما ربطی به سحر و جادو ندارد بلکه علل متعارف و عادی دارد که با بررسی و تفکر میتوان علتها را یافت. مثلا گاهی یک کلمه تلخ یا یک سخن چینی یا رفتار تحقیرآمیز و ... موجب اختلاف بین زن و شوهر یا نزاع بین دو خانواده میشود و ...
گاهی عدم رعایت برخی امور دیگر، موجب مشکلاتی شده است. بنابراین نباید در تشخیص علت مشکلات، عجولانه بگوییم طلسم شده ایم.
اما اگر یقین دارید که مشکلتان منشأ عادی و طبیعی ندارد و جادو و طلسمی در کار هست به توصیه های زیر عمل کنید به لطف خدا حل میشود👇
دعاهایی برای دفع شر سِحر و جادو
توصیه می شود برای مصونیت از اثرات منفی سحر و طلسم های جادویی آیه ها و دعاهای زیر را بخواند و به معنا و ترجمه اش دقت کند.
همچنین این آیه ها و دعاها را در برگه ای بنویسد و آن را تا کرده در پوششی قرار بدهد و به گردن خود بیاویزد یا در جیب پیراهن به نحوی که مورد بی احترامی قرار نگیرد نگهداری کند:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
« فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالَ لَهُمْ مُوسى أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدينَ وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ » (سوره یونس : آیات 80-82)
وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً (سوره فرقان: آیه23)
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (سوره انبیا: آیه 18)
وَ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ وَ أُلْقِىَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبِّ الْعَلَمِينَ (سوره اعراف: آیات:117-121)
قُلْنَا لَا تخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الْأَعْلىَ وَ أَلْقِ مَا فىِ يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُواْ إِنَّمَا صَنَعُواْ كَيْدُ سَاحِرٍ وَ لَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتىَ فَأُلْقِىَ السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَ مُوسىَ(سوره طه: آیات 68-70)
همچنین برای مصون ماندن از جادو و نیز از ترس حاکمان ظالم دعای زیر را 7 بار در سحرگاه و پس از نماز شب و قبل از نماز صبح بخواند :
بسم الله و بالله سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُما سُلْطاناً فَلا يَصِلُونَ إِلَيْكُما بِآياتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغالِبُون
همچنین دعای زیر برای دفع شر جادو سودمند است:
اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَى وَ خَاصَّةِ كَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ كَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِيدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلْقِفَهَا إِفْكَ أَهْلِ الْإِفْكِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِينَ وَ مُبْطِلَ كَيْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ كَادَنِي بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَيْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّى تُرْجِعَهُ عَنِّي غَيْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ وَ لَا شَامِتٍ بِي إِنِّي أَدْرَأُ بِعَظَمَتِكَ فِي نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَكُنْ لِي مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا يَا كَرِيمُ
منبع:
طب الأئمة، ص 35
طبرسی، مکارم الاخلاق، ص414
کفعمی، جُنَّة الأمان الواقية، صص:228-231
#جادو #طلسم #سحر #ابطال #باطل_کردن
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
هدایت شده از دعاها و اذکار
دعایی برای رضایت امام زمان عج از ما.mp3
807.2K
دعا برای رضایت امام زمان (عج) از ما
راوی میگوید به امام صادق (ع) عرض کردم: چگونه دعا کنم كه خداوند، امامم را از من راضى فرماید؟
✨ نقل است که حضرت فرمود: بگو:
اللَّهُمَّ رَبَّ إمامِي وَ رَبّي، و خالِقَ إمامِي وَ خالِقي، وَ رازِقَ إمامِي وَ رازِقِي، إِرضَ عَنَّي وَ أَرضِ عَنَّي إمامِي
✨ خدایا ! اي پروردگارِ امامِ من و پرودگارِ من ! و اي آفریدگارِ امامِ من و آفرينندهی من ! و ای روزیدهندهي امام من و روزي رسانِ من ! از من راضي شو و امام مرا از من خشنود گردان.
📚 طبرسی، إعلام الوری بأعلام الهدي، ج ۱ ص ۵۴۵
عضویت در کانالهای ایتا و تلگرام👇
@shenakhtehadis
@pasokhvoice
@doa_zekr
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
دختر در احادیث.mp3
3.39M
ناگفته های جالب درباره دختران در احادیث
بخش دوم : 8 دقیقه صوت
#دختر_در_احادیث #احادیث_درباره_دختر #حقوق_فرزند #سیره_پیامبر (ص) #سیره_اهل_بیت (ع)
عضویت در کانال ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhvoice
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
اسیر بودن زن در حدیث نبوی ص.mp3
2.13M
آیا واقعا پیامبر (ص) فرموده که زنها اسیرانی در دست شوهرانشان هستند؟
درباره حدیث «اِستَوصوا بِالنساءِ خَیراً فإنهنّ عندکم عَوان»
4 دقیقه صوت
#زن_در_احادیث #حقوق_زن #زن_در_اسلام #جایگاه_زن
@pasokhvoice
@pasokhvoice
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
العَملُ كُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فيهِ
اعمال ، همه بر باد است ، مگر آنچه از روی اخلاص باشد
#امام_علی_علیه_السلام
#غررالحکم_حدیث1400
💡نکته:
فرد با اخلاص نیاز به ستایش و تعریف مردم ندارد.
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
پرسش:
اخیرا مکررا در فضای مجازی نقل می شود که « در پایان معراج پیامبر ص هنگامی که می خواستند برگردند خداوند برای خداحافظی با ایشان ، عبارت یاعلی را فرموده و پیامبر ص نیز در جواب ، یاعلی گفته اند بنابراین ما نیز باید این جمله را هنگام خداحافظی بگوییم».
کسانی که این مطلب را نشر می دهند چند کتاب را نیز به عنوان منبع ذکر می کنند. آیا چنین روایتی در منابع معتبر وجود دارد یا خیر؟
پاسخ:
این داستان کذب محض است و در هیچیک از منابع شناخته شده و قدیمی حدیث شیعه - حتی با سند ضعیف - نقل نشده است.
کتابهایی که به عنوان منبع آن ذکر شده اند نیز همگی از کتابهای فارسی جدید هستند و هیچیک از آنها از منابع معتبر حدیث و تاریخ شیعه نیستند.
کسانی که این مطالب را جعل می کنند یا جاهلند یا دروغگوهای حرفه ای هستند و از تولید این اکاذیب اهداف خطرناکی همچون بدنام کردن شیعه و سرگرم کردن شیعیان به جعلیات و خرافات دارند.
در هر حال ما به هیچ وجه مجاز به نشر چنین مطالبی نیستیم زیرا مصداق «دروغ بستن به معصومان(ع)» ، نشر اکاذیب و تخریب وجهه تشیع است.
اینگونه مطالب شبیه ساخته های علی اللهی ها یا نُصَیریه و برخی از صوفیه است و ربطی به مکتب تشیع و احادیث اهل بیت علیهم السلام ندارد. گفتنی است علی اللهی ها و نُصَیریه(علویهای سوریه و ترکیه) عقاید انحرافی همچون تناسخ و حلول دارند و امیرالمومنین(صلوات الله علیه) را تقریبا دارای الوهیت و خدایی می دانند. نُصیریها فرقه ای منحرف بودند که در زمان غیبت صغری از شیعه جدا شدند و به مخالفت با نواب اربعه(چهار نایب خاص) پرداختند. پیشوای آنان که محمد بن نُصَیر نمیری بصری نام دارد ادعای بابیت کرد و انحرافات اخلاقی شدیدی داشت تا جایی که توقیعی از جانب امام(ع) در لعن وی صادر شد.
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
هدایت شده از کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ خیانت علمی نویسنده تاریخ طبری
آیا میتوان در همه موارد به تاریخ طبری استناد کرد؟
#سواد_رسانه
@mobahesegroup
غلو درباره اهل بیت (ع) - بخش 1
روایت صحیح السندی که می گوید نباید کلمه «ربّ» را برای امامان (ع) به کار برد:
در روایتی با سند صحیح آمده که ابوبصیر می گوید امام صادق(ع) به من فرمودند:
" ای ابومحمد! از هرکس که ادعا کند ما (امامان) ، ربّ هستیم اعلام برائت و بیزاری کن!"
من عرض کردم: "خدا از او بیزار باد!"
آنگاه حضرت فرمودند:
" از هرکس که ادعا کند که ما (امامان) ، پیامبر هستیم اعلام برائت و بیزاری کن!"
عرض کردم: "خدا از او بیزار باد!"
منبع:
📚 رجال الكشي صص: 297-298
توضیح:
1- یکایک راویانی که در سند این روایت هستند از شیعیان ثقه(معتبر) هستند و درباره صحت سند آن تردیدی نیست.
2 - امام صادق(ع) این سخن را در جواب گروهی از غالیان (افراطی های منحرف مدعی تشیع) بیان فرمودند که ادعا می کردند که امامان(ع) «ربّ زمین و آسمان» هستند!! این افراطیها(غالیان) احادیثی نیز برای اثبات عقاید باطل خود جعل می کردند که برخی از این روایات جعلی در کتابهای حدیث نیز نقل شده بلکه گاهی برخی از مبلغانِ کم سواد یا غافل به آنها استناد می کنند.
متن عربی روایت بالا:
529 حَمْدَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ،
قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع):
يَا أَبَا مُحَمَّدٍ ابْرَأْ مِمَّنْ يَزْعَمُ أَنَّا أَرْبَابٌ
قُلْتُ: بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُ
فَقَالَ: ابْرَأْ مِمَّنْ يَزْعَمُ أَنَّا أَنْبِيَاءُ
قُلْتُ: بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُ.
منبع: رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال، ص: 297-298
عضویت در کانال «بررسی روایات»👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
گناهان کبیره
با سند موثّق نقل شده است :
یکی از اصحاب معتبرِ امام صادق(ع) می گوید از ایشان درباره گناهان بزرگ پرسیدم.
امام(ع) فرمودند:
" در کتاب علی(ع) آمده است که گناهان کبیره هفت مورد هستند: 1- کفر به خدا 2- قتل 3- عاق والدین 4- رباخواری بعد از آنکه (حرام بودنِ آن) به روشنی بیان شده است 5- خوردن مال یتیم به ناحق 6- فرار از جنگ 7- تعرّب بعد از هجرت (یعنی بازگشتن به محیط بی دینی پس از رهایی از آن)"
عرض کردم: آیا اینها بزرگترین گناهان هستند؟
امام فرمودند: "آری "
عرض کردم: گناهِ اینکه انسان به ناحق یک درهم از مال یتیم را بخورَد بزرگتر است یا ترک نماز؟
فرمود: ترکِ نماز.
عرض کردم: پس چرا وقتی گناهان کبیره را بر می شمردید از ترک نماز یاد نکردید؟!
فرمود: "اولین گناه بزرگی که ذکر کردم چه بود؟"
گفتم: «کفر»
فرمود: "خوب دیگر! ترک کننده ی نماز کافر است یعنی اگر بی دلیل (عمدا و بدون عذر) چنین کند."
منبع:
📚کلینی، الکافی، ج2، صص278-279
توضیح:
1- "کتاب علی(ع)" کتابی است که امام علی(ع) از تعالیم پیامبر(ص) فراهم آورده بودند و بعد از ایشان نسل اندر نسل در بین امامان بعدی دست به دست می شده است.
2- ممکن است "کفرِ تارک الصلاة" در این روایت به معنای «کفر نعمت» و «ناسپاسی» نسبت به خداوند باشد. در هر حال کسی که نماز را ترک می کند گرچه از نظر باطنی و قلبی کافر است اما از نظر ظاهری از حقوق شهروندی عموم مسلمانان برخوردار است و مرتد به شمار نمی رود.
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
برترین کار
با سند صحیح نقل شده :
یکی از اصحاب امام صادق(ع) از ایشان پرسید: برترین کاری که بندگان خداوند با آن به خدا نزدیک می شوند و دوست داشتنی ترین کار در پیشگاه خداوند چیست؟
امام (ع) فرمودند:
« بعد از معرفت (اعتراف به خدا و پیامبران و امامان) ، هیچ عملی بالاتر از همین نماز(های روزانه) نمی شناسم. مگر نمی دانی که بنده ی صالح خدا عیسی بن مریم گفت: « وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا » (سوره مریم: آیه 31) { و (خداوند) مرا به نماز و زکات – تا زنده هستم – توصیه فرموده است}»
منبع:
📚 کلینی، الکافی، ج3، ص264، حدیث اول
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
نشر حدیث جعلی در روز شهادت امام صادق (ع)😔
روایتی ساختگی به اسم امام صادق (ع) نشر کردند که در هیچیک از کتب شناخته شده و قدیمی حدیث شیعه نیست.
آیا نمیدانند که نشر احادیث جعلی، گناه است؟
#رفیع_بن_حراث #جدیث_جعلی #هیأت #شیعه #کربلا
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
آیدی اینستاگرام👇
@khodemani57
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
دختر در احادیث.mp3
3.39M
ناگفته های جالب درباره دختران در احادیث
بخش دوم : 8 دقیقه صوت
#دختر_در_احادیث #احادیث_درباره_دختر #حقوق_فرزند #سیره_پیامبر (ص) #سیره_اهل_بیت (ع)
عضویت در کانال ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhvoice
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
چند حدیث که با سند صحیح از امام رضا (ع) نقل شده - v3.mp3
7.06M
احادیث عقیدتی از امام رضا (علیه السلام)
14 دقیقه صوت حاوی چند حدیث اعتقادی که با سند صحیح از امام هشتم (ع) نقل شده است
#حدیث_صحیح #حدیث_معتبر #امام_رضا (ع) #عصمت #علم_غیب #مقامات_اهل_بیت (ع)
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
دروغگویانِ مدعیِ تشیع
با سند صحیح از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند:
« إِنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ هَذَا الْأَمْرَ لَيَكْذِبُ حَتَّى إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَحْتَاجُ إِلَى كَذِبِهِ »
ترجمه:
« برخى از کسانی كه ادعای این امر (شيعه بودن) را دارند آن چنان دروغ می گویند كه شيطان نیز نيازمند دروغگویی آنان است. »
منبع:
📚 کلینی، الكافى، ج8 ، ص254 ، شماره 362
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
معنای «حسنه» در دعای «ربنا آتنا ...»
کلینی در کتاب الکافی با سند صحیح از امام صادق (ع) نقل کرده که درباره آیه " رَبَّنا اتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً" فرمودند:
" رِضْوَانُ اللَّهِ وَ الْجَنَّةُ فِي الْآخِرَةِ وَ الْمَعَاشُ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ فِي الدُّنْيَا."
ترجمه:
«{منظور از حَسَنَة} در آخرت، "رضوان خدا و بهشت" و در دنیا، "{حُسنِ) معیشت و حُسن خُلق" است»
منبع:
📚 کلینی، الكافى (چاپ الإسلامية)، ج5، ص: 71 ، حدیث شماره 2
پانوشت:
علامه مجلسی در مرآة العقول، ج19، ص13 تصریح کرده که سند این حدیث، صحیح است.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
آنچه در اين كانال به اطلاع شما مي رسد:
✅اخبار رسمي #گروه رجال_و_حدیث #معاونت_پژوهش #حوزه_علمیه_خراسان
✅:اطلاع رساني #ثبت_نام در دوره هاي تربيت پژوهشگر در #علوم_حدیث
✅:اطلاع رساني برگزاري #نشست هاي عمومي و تخصصي
✅:اطلاع رساني برگزاري #فراخوان هاي ارسال مقالات
✅اطلاع از #جديدترين #مقالات چاپ شده در #دوفصلنامه
✅#معرفي اثار و پژوهش هاي جديد در عرصه ي #رجال_و_حديث
✅:گزارش محتوايي از #برگزاري_نشست هاي_علمي
•┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید
👈لینک کانال گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان👈
https://eitaa.com/rejalkh
🆔 @rejalkh
4_5805197970458544425.mp3
3.53M
آیا کتاب "بیان الائمه (ع)" تالیف شیخ محمدمهدی النجفی معتبر است؟
بخش اول - 7 دقیقه صوت
روایات آخرالزمان و علایم ظهور را از کدام منابع میتوان نقل کرد؟
آیا دلائل الامامة واقعا مربوط به طبری امامی است؟
آیا کتاب "الملاحم و الفتن" ابن طاوس (ره) حاوی روایات معتبر شیعه است؟
#بیان_الائمه #دلائل_الامامه #الفتن_ابن_طاووس #علایم_ظهور #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #مهدویت #عصر_ظهور #تشرفات
عضویت کانال در ایتا و تلگرام👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
4_5805197970458544426.mp3
6.65M
آیا کتاب "بیان الائمه (ع)" تالیف محمدمهدی نجفی معتبر است؟
بخش دوم - 14 دقیقه صوت
گزارشی از نقد علامه جعفر مرتضی عاملی بر کتاب "بیان الائمة (ع)"
#بیان_الائمه #بیان_الائمه_فی_المیزان #بيان_الائمة_في_الميزان #جعفر_مرتضی_العاملی #علایم_ظهور #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #مهدویت #عصر_ظهور
عضویت کانال در ایتا و تلگرام👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
4_5805197970458544427.mp3
15.52M
آیا کتاب "بیان الائمه (ع)" تالیف محمدمهدی نجفی معتبر است؟
بخش سوم - 31 دقیقه صوت
گزارشی از نقد علامه جعفر مرتضی عاملی بر کتاب "بیان الائمة (ع)"
#بیان_الائمه #بیان_الائمه_فی_المیزان #بيان_الائمة_في_الميزان #جعفر_مرتضی_العاملی #علایم_ظهور #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #مهدویت #عصر_ظهور #کرونا #پیشگویی #عظائم_الدهور #عزائم_الدهور
عضویت کانال در ایتا و تلگرام👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
⚠️ نقدی بر افسانه مشهور فتوای شیخ مفید درباره جنین زنده در شکم مادر مرده
امروزه داستانی مشهور شده که به اختصار چنین است: شخصی از روستا آمده و از شیخ مفید سؤال کرد: «زنی حامله فوت کرده و حملش زنده است؛ شکم این زن را پاره کرده و طفل را بیرون بیاوریم و یه همین صورت او را دفن کنیم»؟ شیخ پاسخ داد: «با همان حمل او را دفن کنید»!
آن مرد برگشت. در میان راه دید سواری از پشت سر میتازد و میآید، چون نزدیک رسید، گفت: «ای مرد، شیخ فرموده است که شکم آن زن را پاره کرده و طفل را بیرون آورده و زن را دفن کنید». آن مرد چنین کرد.
اما در واقع شیخ مفید کسی را نفرستاده بود، و بعد فهمید که آن سوار امام زمان عج بوده. سپس توقیعی برایشیخ آمده: «وظیفهی شماست که فتوا بدهید و وظیفهی ماست که شما را حمایت کرده و نگذاریم که در خطا بیافتید».
🔻این داستان به دلائل متعدّدی نادست و ساختگی است:
1. هیچ سندی ندارد و تنها در کتابی ضعیف از متأخران یعنی قصص العلماء نقل شده، و توسط دیگر متسامحان روایج یافته است.
2. آیا ممکن است جنین در شکم مادر در مدت طولانی زنده بماند؟ و آیا در چنین شرایط بحرانی شخص از دهات نزد شیخ مفید در بغداد میآید و از او استفتاء می کند و بر میگردد؟!
3. اجماع شیعه امامیه بر این است که در چنین شرایطی می توان شکم مادر را باز کرد و جنین را نجات داد. (الخلاف، طوسی، جامعه مدرسین، ج1، ص729، 730) و چند روایت صریح در این باره وارد شده است. (وسائل الشيعة، ج2، ص469-471؛ مستدرك الوسائل ج2، ص140) و اين روايات در کتب متداول و در دسترس شیخ مفید مانند کافی و رجال کشی قرب الاسناد ،نیز بوده است. ضمن این که راوی برخی از این روایات خود او است. (تهذيب الأحكام، ج1، ص343، 344) علاوه بر این قاعده عقلی و شرعی این است که جان یک انسان مسلمان از حرمت جسد مسلمان دیگر اولی است. احتیاط نیز اقتضا دارد که جان کودک را حفظ کنند. چنان که خود شیخ مفید نیز در کتاب فقهی خود همین فتوا را داده است. (المقنعة، ص87 و تهذيب الأحكام، ج1، ص343) با این وجود چگونه ممکن است یک فقیه عالی رتبه شیعه بر خلاف همه اصول و قواعد، نصوص و اجماع، بدون هیچ دلیل عقلی و شرعی دستور دهد انسانی را زنده به گور کنند؟!
4. چگونه ممکن است امام زمان به دورغ در مورد چیزی که کلام شیخ مفید نبوده، گفت است شیخ فرمود!
5. چرا امام زمان از کسی که بدون علم و بر اساس رأی باطل و بر خلاف عقل و نقل فتوا می دهد؛ بخواهند هم چنان بر مسند فتوا بنشیند؟!
6. چنین مکاتباتی از امام عصر علیه السلام در عصر غیبت کبری قابل پذیرش نیست.
(از آن جمله اصل توقیع منسوب به شیخ مفید (الإحتجاج، طبرسي، ج2، ص495) با چالشهایی مواجه است؛ مانند آنکه نامهرسان مجهولش صرفاً گفته آن را از ناحیهای متصل به حجاز آورده است. حال حتی اگر برفرض اصالت این توقیع تا دوره شیخ مفید (م413ق) قابل اثبات میبود، باز چه حجتی بر انتساب این متن ناشناس غریب به امام وجود میداشت؟)
به هر حال با نشر این مجعولات، زمینه ادّعای ارتباط برخی با امام عصر عج فراهم میآید؛ هرچند چنین نظرات و فتاوای مبتذل خردستیزانهای داشته باشند؛ و هم اشتباهات و خطاهای فاحش ایشان با این گونه قصههای دروغ توجیه میشود.
(برگرفته از مطالب وبلاگ آثار، با زیادات)
تفصیل بیشتر برخی از همین مطالب: در نوشتار آقای کریمیان (http://t.me/gholow/221).
#داستانهای_جعلی
@gholow2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال: آیا مطالب فیلم بالا صحت دارد؟
پاسخ:👇
مطالب فیلم بالا فقط تا دقیقه 2:20 درست است و بعد از آن با مطالب نامعتبر مخلوط شده است.
مهریه حضرت زهرا (س) مبلغ مشخصی سکه نقره بوده و ربطی به آب ندارد
اینکه بین ما ایرانیها شایع شده که مهریه فاطمه س آب بوده ناشی از یک روایت ضعیف است که گویا از عقاید ایرانیان قبل از اسلام درباره «میترا الهه ی آب» تقلید شده یعنی فاطمه س را شبیه میترا قرار داده اند.
اینکه این سخنران محترم گاهی میگن «خدا هم ذوق زده شد» تعبیر جالبی نیست. خدا راضی میشه و دوستانش را دوست میداره ولی ذوق زده نمیشه.
اینکه حضرت زهرا س فرموده باشد «شفاعت شیعیان گناهکار را به مهریه من اضافه کنید این را بنویسید و در کفنم بگذارید» هم در حدیثی که با سند محکم باشد نقل نشده گرچه ایشان مقام شفاعت دارند.
ضمنا شفاعت اهل بیت ع در حق شیعیان دارای چند شرط است که در آیات و نیز در احادیث معتبر آمده مثل شرک نورزیدن به خدا، تارک الصلاة نبودن، معتاد به مشروب نبودن و عدم تفاخر به گناهان کبیره
جناب آقای مهدی توکلی سخنرانِ باصفا و خوش بیانی است و خدمات ارزشمندی دارد ولی در شناخت سند و متن احادیث معتبر و نامعتبر تخصص ندارد.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
🔸 متن شناسی؛ از وجوه ذوقی و غیر قابل اعتماد در اعتبارسنجی
(نمونه: ذیل دعای عرفه)
این وجه، وجهی ذوقی و بر مبنای اطمینان شخصی استوار است. گفتنی است که روش استناد به متن حدیث برای اثبات اعتبار آن، بسیار روش لغزندهای است و ذوق و سلیقه شخصی و تمایلات فکری در آن بسیار مؤثّر است.
💠 به عنوان نمونه درباره قسمت ذیل دعای عرفه حضرت سیّد الشهداء علیه السلام: «إِلَهِي أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لَا أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي ... »،1️⃣ برخی از بزرگان همچون مرحوم امام، متن حدیث را دلیل بر صدور آن دانستهاند، ولی مرحوم مجلسی و برخی از محدّثان دقیقاً برعکس، متن حدیث را شاهد بر عدم صدور آن از معصوم علیه السلام انگاشتهاند.
ایشان پس از نقل دعا به همراه ذیل آن به نقل از اقبال، میافزاید: «أقول: قد أورد الكفعمي رحمه الله أيضاً هذا الدعاء في البلد الأمين و ابن طاووس في مصباح الزائر كما سبق ذكرهما، ولكن ليس في آخره فيهما بقدر ورق تقريباً، و هو من قوله: "الهي أنا الفقير في غناي" الى آخر هذا الدعاء، و كذا لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الاقبال أيضاً، و عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق ادعية السادة المعصومين علیهم السلام أيضاً، و إنّما هي على وفق مذاق الصوفيّة، و لذلك قد مال بعض الافاضل الى كون هذه الورقة من مزيدات بعض مشايخ الصوفيّة و من الحاقاته و ادخالاته، و بالجملة هذه الزيادة إمّا وقعت من بعضهم أوّلاً في بعض الكتب و أخذ ابن طاووس عنه في الاقبال غفلة عن حقيقة الحال، أو وقعت ثانياً من بعضهم في نفس كتاب الاقبال، و لعلّ الثاني أظهر على ما أومأنا اليه من عدم وجدانها في بعض النسخ العتيقة و في مصباح الزائر، والله أعلم بحقائق الأحوال.»2️⃣
مرحوم همایی در مقدّمه مولوی نامه اشاره کرده که این قطعه بی کم و کاست در منشآت ابن عطاء الله اسکندرانی (متوفّی 709 ق) آمده که 45 سال بعد از ابن طاووس وفات کرده است.3️⃣
💠 حاج آقا4️⃣ این قطعه را افزوده شده به دعا دانسته و دربارهی علّت افزوده شدن این قطعه میفرمودند: «ظاهراً یک صفحه از کتاب ابن عطاء الله در لابلای نسخهای از نسخههای اقبال قرار گرفته و برخی از مراجعان تصوّر کردهاند که این صفحه، قطعهی پایانی دعای عرفه است. لذا در نسخههای متأخّر اقبال، این قطعه به دعا افزوده شده است.»
💠 من اکنون درصدد بحث از این جهات نیستم، فقط میخواستم برخورد بزرگانی همچون مرحوم امام با گرایشات عرفانی با این قطعه را با برخورد محدّثنانی چون مرحوم علّامه مجلسی مقایسه کرده و میزان دخالت پیشزمینههای ذهنی در زمینه بررسی اعتبار یا عدم اعتبار روایت را با روش متنشناسی نشان بدهم.
💠 به عقیدهی من متنشناسی، راه روشمندی برای شناخت اعتبار یا عدم اعتبار روایات نیست، و تنها در دایرهی محدودی میتوان از آن بهره جست
#اعتبار_سنجی_محتوایی
——————————————————————-
1️⃣ اقبال الاعمال: ج1، ص348-350.
2️⃣ بحار الانوار: ج95، ص227-228.
3️⃣ مولوی نامه: ج2، ص18.
4️⃣ #آیت_الله_سید_موسی_شبیری_زنجانی
🔺درس خارج اصول #آیت_الله_سید_جواد_شبیری_زنجانی ، تاریخ: 1 اسفند 1389 (دروس فی علم الاصول، ج5، ص10-11)
منبع: کانال تلگرامی زبدة الفوائد
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
آیا روایت شیعه تنوری اعتبار کافی در منابع شیعی دارد؟
متن روایت:
یکی از شیعیان امام صادق(ع) به نام سهل بن حسن خراسانی به آن حضرت میگوید:
«چه چیز شما را از باز پسگیری حق خویش بازداشته است؛ در حالی که صد هزار شیعة پا در رکاب و شمشیرزن در اختیار شماست؟»
پاسخ امام: امام دستور می دهد تنور آتشی فراهم شود. چون شعله های آتش بالا گرفت رو به سهل کرده، میفرماید:
«ای خراسانی! برخیز و در تنور بنشین». سهل که گمان کرده است امام از او خشمگین شده، شروع به عذر خواهی میکند و میگوید:
«آقا ! حرف خود را پس گرفتم. شما نیز از تصمیم خود منصرف شوید».
امام می فرماید: «از تو گذشتم».
در این حال، هارون مکی از شیعیان راستین حضرت وارد شده، سلام میکند.
امام صادق(ع) به او پاسخ میدهد و بدون هیچ مقدمهای به او دستور میدهد نعلین خود را رها کرده، در تنور بنشین.
هارون مکّی بیدرنگ و بدون یچ پرسشی، این کار را انجام میدهد.
امام صادق(ع) در همان حال با مرد خراسانی گفت و گو میکند و درباره خراسان خبرهایی میدهد؛ چنانکه گویی خود شاهد آن بوده است.
پس از مدتی به سهل میفرماید: «برخیزای خراسانی و داخل تنور را نگاه کن». سهل برخاسته، به داخل تنور مینگرد و با کمال تعجب میبیند هارون میان شعله های آتش چهار زانو نشسته است.
آنگاه امام(ع) از او میپرسد: «در خراسان، چند نفر مثل هارون وجود دارد؟».
خراسانی میگوید: «به خدا قسم ! یک نفر هم اینگونه سراغ ندارم»
حضرت می فرماید: «آگاه باش! زمانی که پنج نفر یاور و پشتیبان یافت نمی شود، اهل بیت قیم نمیکنند. ما بهتر میدانیم کدام زمان وقت قیام است».
توضیح اسلام ملکی معاف سردبیر مذهبی ماسال نیوز و کارشناس علوم حدیث درباره این روایت:
سند این روایت ضعیف است. آیت لله خویی به صراحت بیان کرده اند مطلب شیعه تنوری صحیح نیست.
در توضیح این مطلب نیز باید بدانیم که به طور کلی پیامبر (ص) و ائمه (ع) مردم را با بصیرت دعوت به انجام کاری میکرده اند.
هر چند با قاطعیت تمام نمی توان گفت این روایت جعلی است اما بررسی ها نشان می دهد به احتمال بسیار زیاد روایت شیعه تنوری جعلی است.
توضیح بیشتر اینکه این روایت فقط در یک منبع متأخر یعنی مناقب ابن شهرآشوب آمده است و فاقد سند معتبر است. ضمن اینکه محتوای روایت شک برانگیز است و چنین روایتی را نباید مبنای عقیده قرار داد.
قرآن صریحا می فرماید تبلیغ دینی رسول الله (ص) بر پایه بصیرت بوده است: قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ (سوره یوسف: آیه ۱۰۸) بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!».
اینکه بگوییم رسول الله (ص( یا ائمه علیه السلام معتقد بوده اند که شیعه راستین کسی است که کورکورانه و بی چون و چرا تابع دستورات غیرمنطقی باشد تنها یک ادعاست.
سیره رسول الله (ص) و اهل بیت (ع) نیز نشان می دهد همواره بخشی از حکمت دستورات خود را حداقل بطور کلی و اجمالی بیان می کردند و پس از آنکه که مخاطب قانع می شد توقع اطاعت داشتند.
اهل سنت از امام علی عیه السلام نقل کرده اند که :
عن علی (علیه السّلام) قال بعث رسول اللّه (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) سریّة و استعمل علیهم رجلا من الأنصار فأمرهم أن یسمعوا له و یطیعوا قال فأغضبوه فی شیء فقال: إجمعوا لی حطبا فجمعوا له حطبا، قال: أوقدوا نارا فأوقدوا نارا، قال: ألم یأمرکم أن تسمعوا له و تطیعوا؟ قالوا: بلى، قال: فأدخلوها فنظر بعضهم الى بعض و قالوا إنما فررنا الى رسول اللّه (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) من النار فسکن غضبه و طفئت النار فلما قدموا على رسول اللّه (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) ذکروا له ذلک فقال: «لو دخلوها ما خرجوا منها إنما الطاعة فی المعروف».
مشابه این را در منابع شیعه نیز داریم:
وَ رُوِّینَا عَنْ عَلِیٍّ ص أَنَّهُ قَالَ: «۱» بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَرِیَّةً وَ اسْتَعْمَلَ عَلَیْهِمْ رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ وَ أَمَرَهُمْ أَنْ یُطِیعُوهُ فَلَمَّا کَانَ ذَاتَ یَوْمٍ غَضِبَ عَلَیْهِمْ فَقَالَ أَ لَیْسَ قَدْ أَمَرَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ تُطِیعُونِی قَالُوا نَعَمْ قَالَ فَاجْمَعُوا لِی حَطَباً فَجَمَعُوهُ فَقَالَ أَضْرِمُوهُ نَاراً فَفَعَلُوا فَقَالَ لَهُمُ ادْخُلُوهَا فَهَمُّوا بِذَلِکَ فَجَعَلَ بَعْضُهُمْ یُمْسِکُ بَعْضاً وَ یَقُولُونَ إِنَّمَا فَرَرْنَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مِنَ النَّارِ فَمَا زَالُوا کَذَلِکَ حَتَّى خَمَدَتِ النَّارُ وَ سَکَنَ غَضَبُ الرَّجُلِ فَبَلَغَ ذَلِکَ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ لَوْ دَخَلُوهَا مَا خَرَجُوا مِنْهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِی الْمَعْرُوفِ.
وَ عَنْ عَلِیٍّ ص أَنَّهُ قَالَ: لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِی مَعْصِیَةِ الْخَالِقِ. (دعائم الاسلام ، ج۱ ، ص۳۵۰)
براساس دو روایت فوق، رسول الله (ص) نفرمودند: “چون فلان فرمانده معصوم نبوده است نباید از او اطاعت کنید” بلکه فرمودند: “اطاعت فقط در معروف است”
“معروف” یعنی آنچه درستی و نیکویی آن در نظر عقل و فطرت و شرع به رسمیت شناخته شده است.
برداشت ما اینست که معصوم (ع) هیچگاه دستور به وارد شدن شیعیان به آتش یا خودکشی و امثال آن را نمی دهند مگر آنکه شرایط طوری باشد که انسان ارجحیت این عمل را درک کند به عنوان مثال برای نجات جان تعداد کثیری یا برای نابودی دشمنی که اگر پیشروی کند کشتار عظیمی خواهد کرد و …
اینکه روایتی نقل کنیم که محتوایش به این شکل است که “معصوم علیه السلام از یک شیعه خراسانی توقع داشته اند کورکورانه به دستور حضرت (ع) وارد آتش شود و خودسوزی کند” می تواند مصداق نشر خرافات و تهمت زدن به اهل بیت علیه السلام باشد بنابراین در نقل این مطالب باید احتیاط کرد.
ممکن است افرادی بگویند منطق روایت این است که در واقع حضرت با این آزمایش می خواستند به آن فرد خراسانی بفرمایند این حرفی که می زنید و ادعا می کنید که شیعه ما هستید و الان ۱۰۰ هزار یار مطیع در خراسان داریم ادعایی بیش نیست. ما اینچنین یاری می خواهیم که این کار را نیز انجام دهد. بلاتشبیه در شرایط جنگ خودمان لازم شد افرادی روی مین نیز بپرند و یا وارد عملیاتی شوند که امکان زنده برگشتن در آن ۱۰ درصد و یا پائین تر بود. آیا این ۱۰۰ هزار نفر در این حد پای کار هستند یا خیر؟
در پاسخ باید گفت: اگر روایات متعددی وجود داشت که رسول الله (ص) و اهل بیت علیه السلام احیانا با اموری که طبق عقل و فطرت افراد بطور کامل غیرمنطقی بوده است پیروان خود را آزموده اند می توانستیم این یک روایت را نیز بپذیریم ولی وقتی در این مورد، تنها همین یک روایت وجود دارد و با سیره عملی و همیشگی معصومین علیه السلام فاصله داشته و قابل اتکا نیست. ضمن اینکه اصل بر اینست که آزمون بشر توسط انبیاء و اوصیاء و حاکمان با اموری باشد که دستکم برای آنها قابل درک باشد.
البته در شرایط جنگی این قابل درک است زیرا مصلحت اهم و اعظم مطرح است اما روایت مورد نظر می گوید امام علیه السلام از سهل خراسانی توقع داشته اند که بی دلیل خودسوزی کند!! و این یک امر بی سابقه بوده و در سیره اهل بیت علیه السلام وجود نداشته است.
همچنین اینکه اگر حضرت علیه السلام می خواستند داشتن چند یار اینچنین را برای جهاد بیان کنند به شیوه های دیگری به سادگی قابل بیان و تفهیم بود و نیاز به این کار و بعد انجام معجزه نداشت.
ما کرامات و معجزات را قبول داریم ولی تکثیر معجزات در جاهایی که نیازی به آن نبوده از ویژگیهای غالیان بوده است یعنی غالیان طوری درباره کمیت و کیفیت معجزات مبالغه می کردند که گویی ائمه (ع) “کارخانه معجزه سازی” هستند و به نظر می رسد این رویکرد غالیانه در این روایت نیز وجود دارد.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2