چون طیراً ابابیلِ سپه ، برخیزد؛
با"صادقِ سه"، عدو به هم می ریزد
سجّیل از آسمان به صهیون بارد
ننگِ ابدی زِگوشِ خصم، آویزد
#محمود_جهاندیده
#شعرِمقاومت_شعرِپایداری
#نَصرُمن_اللّه_وفتحٌ_قریب
https://eitaa.com/sheremoghavemat
|فراخوان سراسری شعر مقاومت|
●محورها:
☑️ شهادت سیدحسن نصرالله
☑️ عملیات وعده صادق ۲
☑️ نماز جمعه نصر
مهلت ارسال آثار ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۳
ارسال آثار در پیامرسان های سروش، ایتا، بله، روبیکا به نشانی:
@sher_moghavemat
✅ به ۵ نفر برگزیده هر محور جوایز ارزندهای اهدا میشود.
✅ اشعار برگزیده به زبان فارسی و عربی به چاپ خواهد رسید
(معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه)
https://eitaa.com/sheremoghavemat
ببین چقدر به افسانهها شبیهی تو
به قهرمانِ ز محبس رها شبیهی تو
چه کردهای که چنین بیکرانهای یحیی
به آسمان بلند خدا شبیهی تو
قیامتی که تو کردی به پا قیامت بود
به روز حشر، به روز جزا شبیهی تو
نسیم هستی و طراح حملهٔ توفان
به نقش اصلی خود تا کجا شبیهی تو
چقدر سینهٔ تو داغ دیده پشت داغ
به روضه روضهٔ کرب و بلا شبیهی تو
تو خاطرات غمانگیز غزهای یحیی
به چشمهای به غم آشنا شبیهی تو
گرفتهاند وطن را که مادر است وطن
به کودکان یتیم و رها شبیهی تو
تو آرمان بلند رمان خود هستی
به خار و میخک بی انتها شبیهی تو
#مریم_بسحاق
#یحیی_سنوار
#شهید_مقاومت
https://eitaa.com/sheremoghavemat
هدایت شده از پایگاه مقاومت منطقه پنج عملیات انتقال گاز
⛔️ نمی تونم برم غزه
ولی میتونم اینا رو نخرم⏫
✅ تشکرِ نتانیاهو،
از مشتریان برند اسرائیل
⛔️#نه به محصولات اسرائیل کودک کش⛔️
🔹مغازه میری عکس رو ببین
#پایگاه_مقاومت_منطقه۵عملیات_انتقال_گاز
https://eitaa.com/basij5dist
با فصل خزان عشق، درگیر شدی
در باد شبیه عطر، تکثیر شدی
ای لاله تو هم خواب شهادت دیدی
کاین گونه دلاورانه تعبیر شدی؟
#مهتاب_بهشتی
#شهید_سید_هاشم_صفی
https://eitaa.com/sheremoghavemat
به مناسبت سالگرد شهادت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز
تمام شهر در سوز و گداز است
عزای لاله های شهر راز است
نوشته در حرم با خط خونین
در باغ شهادت باز باز است
#محمدامین_نیکمرد
#شیراز
#شاهچراغ
https://eitaa.com/sheremoghavemat
"سرنوشت"
من اينجا: مثل لاله داغ در داغ
تو آنجا: گرمِ شادی، باغ در باغ
تو: مستِ بزم و من: مست شهیدان
کبوتر با کبوتر...زاغ با زاغ
#بداهه
#محمد_مرادی
#دوبیتی
https://eitaa.com/sheremoghavemat
هدایت شده از پایگاه مقاومت منطقه پنج عملیات انتقال گاز
💢۶۵ سال پیش در چنین روزی؛ ششم آبان ماه ۱۳۳۸، کودکی در محله سرچشمه تهران به دنیا آمد که آرمانش، نابودی اسرائیل شد.
❤️تولدت مبارک پدر موشکی ایران، یک کشور مدیونت مررررررررررد😍😎
💚سرلشکر شهید حسن طهرانی مقدم
#وعده_صادق۳
#پایان_اسقاطیل
#ارتش_قهرمان
#وعده_صادق
#حمله_اسرائیل
https://eitaa.com/basij5dist
📚«برایت نامی سراغ ندارم» | ۳
(روایت های سفر سوریه)
✍️به قلم طیبه فرید راوی اعزامی راوینا
🌱«احساس سوختن»
دختره خانه پُرَش هفده هجده ساله بود.قدرت خدا لبنانی ها اِند ملاحتند و مُبادی آداب.از حرف زدنش متانت می چکید.عروس عقدی بود اما دو روز قبل آقای داماد از جبهه جنوب پرید و قبل از اینکه بروند زیر یک سقف شد همسر شهید.یک جا بین حرف هاش بغض کرد و صداش لرزید اما مشخص بود سنگ هاش را با خودش واکنده.توی چشم هاش یک عالمه والیوم بود.دلم می خواست بگویم «آخه دختر تو با این سن کَمِت این همه آرامشو از کجا آووردی،کی رسیدی که الان همسر شهیدی؟» اما خودم جوابش را می دانستم.زن ها و دخترهای لبنانی با قرآن مأنوسند.ریز و درشتشان.دعا هم همینطور.دیشب وقتی نزدیک مصلای حرم که محل اسکان موقت نازحات لبنانست می چرخیدم همراه با مداح،همه شاندعای کمیل می خواندند.از بَرهااا....خب آدم چون گِل فطرتش با توحید قاتی شده جانش به همین قرآن و دعا بسته.خود خدا هم توی قرآن گفته :«واستعینوا بالصبر و الصلات»یکی از معنی های صلات هم دعاست.آدم باید پشتش به جای محکمی گرم باشد که اینجور وقت ها خودش را جمع و جور کند.این سفر تمامش برایم غافلگیری است.از همان روز اول که پا گذاشتم توی حیاط حرم.دست های هنرمندی همه اتفاق ها را جوری چیده شده بود که آن دم غروب حق آداب زیارت ادا شود و چیزی از قلم نیفتد.انگار یک دور خواندن کلمات اذن دخول کافی نبود،شاید هم اذن دخول اینجا اصلا خواندنی نبود...
بگذریم که همان لحظه ورود به حرم و دیدن رنگ و لعاب کاشیکاری ها ،مصطفی صدر زاده و شهید بیضائی و عمار آمدند پیش نظرم ولی عکس بزرگ سید حسن با عبارت «قطعا سننتصر»که جلو ایوان آویز شده بود یادم آورد برای رسیدنمان به نوک قله ،این اتفاق بزرگ، چه آدم های ترازی فدا شدند.طراح صحنه ی ایوان ورودی قطعا آدم رندی بود وگرنه این حجم از هماهنگی اتفاقی نیست که گنبد و ضریح و مشک و عمو همزمان همه در یک قاب قرار بگیرند.شاید می خواسته زائر را شیر فهم کند که آقا حواست هست آمدی پیشِ کی؟حواست هست نزدیک قله ،عمو جانت شهید شد؟.آن هم چه عموئی.
این چند هفته بعد از شهادت او دلم را با این جمله آرام می کردم که شهادت راهبردست نه هدف و این از دست دادن ها ظاهرش با باطنش خیلی فرق دارد.با این همه اما جای خالی اش بدجوری توی دلم می سوخت.هر چند دیده بودم که شهید بعد شهادتش قدرت بیشتری دارد.پس زمینه همه این ها صدای سوزناک روضه عربی بود که از حیاط پشتی به گوش می رسید.زائرها دور جایی حلقه زده بودند.جلو رفتم .دو تکه زیلوی باریک انداخته بودند برای زن ها و بچه های داغدار لبنانی که عکس شهیدشان را چسبانده بودند توی بغلشان.شهید سن و سال دار بود و گرد پیری نشسته بود روی سر و صورتش.مداح ایستاده روضه می خواند و بال بال می زد و زن ها بی سر و صدا اشک می ریختند و ما که از این غم ها هیچ سهمی نداشتیم جز گرفتن اذن دخول.چقدر این صحنه ها آشنا بود.
کاروان بازمانده های عاشورا به دستور یزید به مدینه برگشته بودند.امام سجاد(ع)بشیر ابن جذلم را فرستاد که خبر شهادت امام حسین (ع)و ورود کاروان را به مردم بدهد...
بشیر هم گفته بود:
«هذا علی بن الحسین مع عماته و اخواته قد حلوا بساحتکم و نزلوا بفنائکم و انا رسوله الیکم اعرفکم مکانههم*».
روضه خوان بشیر بود و ما مردم مدینه.نازحات لبنانی هم که از شامِ بلا برگشته بودند .عکس عمو جلوی ایوان آویز بود که زنها و بچه ها حواسشان باشد سایه عموی شهید همیشه بالای سرشان است...
همه این ها اذن دخول بود.احساس سوختن....
همین...
«سوختیم»
*بحار الانوار ،محمد باقر مجلسی،ج۴۵،ص۱۴۷
https://eitaa.com/tayebefarid
@ravina_ir
#کانال_شعرمقاومت_وپایداری
https://eitaa.com/sheremoghavemat
هدایت شده از خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
به مناسبت هفته جهانی سواد رسانهای و اطلاعاتی
با همکاری انجمن سواد رسانهای ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می گردد:
💻کودکان سایبری
(آسیب های فضای مجازی و راهکارها)
🎙 مدرس: آسیه یازرلو
🔷️مدرس انجمن سواد رسانهای ایران
🔷️فعلل حوزه رسانه و سواد رسانه ای
⏰ سه شنبه ۸ آبانماه ۱۴۰۳
⏳ ساعت ۱۷ تا ۱۸
🔵لینک ورود به جلسه:
https://meeting.atu.ac.ir/ch/fcs
هدایت شده از باشگاه کتاب سیب نارنجی
"کورشِ پادشاه یا کورش پیامبر؟"
کورش را به عنوان یک واقعیت تاریخی، باید به رسمیت شناخت. پادشاهی قدرتمند که در تاریخ جهان باستان یکی از گستردهترین امپراتوریها را تشکیل داده و ویژگیهای حکمرانیاش، مثبت و منفی در تاریخ تمدن ثبت شده است.
آنچه در این گفتار به آن اشاره میشود؛ نقد روایتگونهای متاخر است که کورش را تا مقام پیامبری برکشیده؛ تا آنجا که برخی کلمات "کورش" و "قریش" را از یک ریشه دانسته و پیامبر آخرین(ص) را از نسل او معرفی کردهاند.
ریشهی این توصیف را باید در تطبیق شخصیت کورش و ذوالقرنینِ قرآنی جستجو کرد (بنگرید به سورهی کهف)، تاویلی که نخستین بار ابوالکلام آزاد آن را مطرح کرده و به آرای مفسران بزرگی چون علامه طباطبایی نیز راه یافته است.
باید افزود که از دیرباز دربارهی شخصیت ذوالقرنین، مباحثی بین مفسران مطرح بوده؛ چنانکه در قرون نخستین اسلامی، اغلب او را با اسکندر مقدونی تطبیق دادهاند. حال آنکه شباهتهای موجود بین ذوالقرنین و اسکندر یا کورش، صرفا محدود به قرائن لشکرکشیها و برخی توصیفهای ظاهری بوده و جنبههای باطنی این تطبیق در نظر گرفته نشده است؛ مگر که بپذیریم، در کلامالله، داستان او فارغ از اعتقادات آیینیاش، صرفا در جایگاه پادشاهی فاتح نقل شده است. (وَ یسئلونَکَ عَن ذی القَرنینِ قُل سَاَتلوا عَلَیکم منه ذکرا)
از مهمترین منابعی که میتوان از طریق آن، باورهای کورش و احتمال همانندی آن به ادیان توحیدی را بررسی کرد متن دقیق و تحریفنشدهی "منشور کورش" است و اطلاعاتی که محققان بر اساس آن نوشتهاند:
ابراهیم پور داوود، در کتاب فرهنگ ایران باستان، نشر دنیای کتاب، ص 117_118، بر اساس متن منشور، از کورش نقل میکند: "و خداوندان شومر و اکد را که نبوءنید به بابل آورده، خشم مردوک، بزرگ خدایان را برانگیخته بود، من به فرمان مردوک، بزرگ خدایان، هر یک را دیگرباره آرام و خشنود در پرستشگاهان بر جاهای خودشان نشاندم".
مهرداد بهار در کتاب اسطوره تا تاریخ، نشر چشمه ص 158_159، اینگونه آورده که نبوءنید، بت خدایان شهرها را به بابل آورده بود و معابد را ویران کرده بود. کورش بتهای شهرها را به معابد خود بازگرداند و در زمان او بتهای شوش و عاشور هم به جایگاه خود بازگشت.
این مباحث، با متن خود منشور هم سازگاری دارد. چه در ترجمهی دکتر عبدالمجید ارفعی استاد زبانهای اکدی و ایلامی و چه در ترجمهی دکتر شاهرخ رزمجو، نشر فرزان، در بندهای 32تا 34 این مضمون آمده است:
" خدایانی را که درون آنها ساکن بودند، به جایگاههایشان بازگرداندم و در جایگاه ابدی خودشان نهادم. همهی مردم آنان را گرد آوردم و به سکونتگاههایشان بازگرداندم و خدایان سومر و اکد را که نبونیید در میان خشم سرور خدایان به شوانّه آورده بود، به فرمان مردوک، سرور بزرگ، به سلامت به جایگاهشان بازگرداندم".
نکتهی تامل برانگیز و مورد تایید کتابهای تاریخی و خود منشور این است که کورش بتهای مردم را به معابد آنان باز گردانده و از این طریق آنان را خرسند کرده است.
سوال مهم این است که اگر کورش همانگونه که برخی معتقدند، پیامبر است، با در نظر گرفتن آیات متعدد قرآن که رسالت پیامبران را واحد دانسته(لا نفرّق بین احد من رسله) و همچنین بارها در آیات مستقل یا داستانها، بتپرستی و چندخدایی را نقد و نهی کرده( اَ ارباب متفرقون خیر ام الله الواحد القهار)، باز هم میتوان کورش را موحد و پیمبر دانست؟ البته، باید در نظر داشت که نقد تقدّس و موحد بودن کورش، به معنای فراموش کردن جایگاه تاریخی و نوع حکمرانیاش در تاریخ تمدن ایرانی، نیست؛ بلکه نوعی پرهیز از افراط در توصیف شخصیت اوست.
#محمد_مرادی
#کورش
https://eitaa.com/mmparvizan