#امروز_دوشنبه ۱۳۹۸/۵/۲۸
۱۷ ذیالحجه ۱۴۴۰
🌸🌸🌸🌸🌸
✨ حکمتی از نهجالبلاغه حضرت علی«ع»
📖 موضوع: #مسئولیت_نعمت_ها .
▫▫▫
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللَّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ لَكَانَ يَجِبُ أَلَّا يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ .
⭕امام علیهالسلام فرمودند:
⬅ اگر خدا بر #گناهان وعده عذاب هم نمى داد،
لازم بود به خاطر سپاسگزارى از #نعمت هايش نافرمانى نشود.
▫▫▫
‼ نکات :
✅ متكلمان، در علم كلام، نخستين مسئله اى را كه مورد بحث قرار مى دهند مسئله وجوب #معرفة_الله است؛
❓يعنى ما بايد به دنبال اين مسئله برويم كه خالق اين جهان كيست و صفاتش چيست؟
✔چرا كه وجود خود را مشمول نعمتهاى فراوان #مادى و #معنوى مى بينيم و مى دانيم اين نعمتها از ما نيست؛
از لحظه انعقاد نطفه ما در رحم مادر، تا لحظه اى كه چشم از اين جهان فرو مى بنديم
نعمت هايى به سوى ما سرازير است
كه بسيارى از آنها را حتّى يك گام براى تحصيلش برنداشتيم.
✅وجدان آدمى قضاوت مى كند كه به دنبال آفريننده اين نعمتها برويم و شكر منعم به جا بياوريم.
✅در #مسائل_عملى كه مربوط به اطاعت و ترك عصيان است نيز همين معنا صادق است.
به فرض كه خداوند #مجازاتى براى معصيت كاران قرار نداده بود
بازهم #وجدان ما قضاوت مى كرد كه از باب شكر منعم عصيان او را ترك كنيم.
➕از اينجا روشن مى شود كه مسئله اطاعت فرمان خدا و ترك عصيان او مسئله اى عقلى است
كه از مسئله شكر منعم، سرچشمه مى گيرد.
✖برخلاف كسانى كه تصور مى كنند اينها تنها جنبه شرعى و قرارداد الهى دارد.
✅حديثى از #پيامبراكرم«ص» مى خوانيم :
كه شبى از شبها عايشه (هنگامى كه تلاش و كوشش پيامبر«ص» را در #عبادت پروردگار ديد)
گفت: چرا اينقدر خود را به زحمت و رنج مى افكنى در حالى كه خداوند گذشته و آينده تو را بخشيده است؟
➖پيامبر«ص» فرمود:
«اى عايشه! أَلا أَكُونُ عَبْداً شَكُوراً؟؛
آيا بنده شكرگزار خدا نباشم؟».
✅ #ترک_معصيت پروردگار و اطاعت فرمان او چيزى بر جلال و عظمت او نمیافزايد،
✔بلكه تمام واجبات داراى #آثار_مثبت و مصالحى است
كه به فاعل آن مى رسد و تمام معاصى و گناهان داراى زيانها و #آثار_منفى است كه از تارک آن دور مى شود.
✅ #حضرت_علی«ع» :
«اَقَلُّ ما يَجِبُ لِلْمُنْعِمِ أنْ لا يَعْصِىَ بِنِعْمَتِهِ؛
كمترين چيزى كه به عنوان اداى حق بخشنده نعمتها #واجب است اين است كه با نعمت او عصيان او نشود».
➖مثلاً خداوند به انسان چشم و گوش بخشيده است،
با چشم و گوش خود او را معصيت نكنيم، اموالى عنايت فرموده، با اين اموال به #عصيان او برنخيزيم.
✅پاداش هاى الهى، تفضلى است از سوى او
نه استحقاقى از سوى بندگان،
چرا كه هر گونه اطاعت و ترك معصيت، حداقلِ #شكر_نعمت است،
بنابراين استحقاقى در كار نيست
✔در اطاعت فرمان خدا و ترک معصيت او منافعى است كه به مكلفان بازمى گردد.
در برابر #خدمتى كه انسان دارد به خود مى كند پاداش، چه مفهومى دارد؟
📚 حکمت۲۹۰ _ (اعتقادی، اخلاقی)
🙏ترجمه مرحوم استاد محمد دشتی.
@shiitehistory
خبرداشتید که نشر فضائل مولا امیرالمؤمنین علی کولاک میکنه! محشره! حرف نداره به عزیزی اسمش قسم! پیامبر اکرم ص میفرماید اگه فضائل علی ع رو بگی، گناهان زبانت پاک میشه، بشنوی گناهان گوش هات، و بخونی از روی نوشته، گناهان چشمت، پاک میشه. فکرکن مگه قشنگ تر ازینم داریم ماده ی ملکوتی و آسمانی ضدعفونی کننده و لکه بر؟؟؟!!!
حالا این فضیلت مولا علی رو هم بخوانید و هم ارسال کنید تا در ثواب نشرش شریک باشید.
ای جاااااااانم علی😍
💐شاهکار حضرت آیت الله العظمى آقا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در پاسخ به سوال تکراری💐
جمعیت زیادی دور حضرت علی (علیه السلام) حلقه زده بودند ..
مرد اول
– یا علی ! سؤالی دارم . علم بهتر است یا ثروت؟
حضرت علی(علیه السلام) در پاسخ گفت: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.
مرد دوم
– اباالحسن! سؤالی دارم، میتوانم بپرسم؟
علم بهتر است یا ثروت ؟
حضرت علی علیه السلام فرمود: علم بهتر است؛
زیرا علم تو را حفظ میکند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی . نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همانجا که ایستاده بود نشست.
در همین حال سومین نفر وارد شد، یاعلی علم بهتراست یا ثروت
امام در پاسخش فرمود:
علم بهتر است ؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است ، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار !
نفر چهارم
– یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟
حضرت علی علیه السلام در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم میشود ؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده میشود.
نوبت پنجمین نفر بود.
یا علی علم بهتر است یا ثروت؟
حضرت علی علیه السلام در پاسخ به او فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل میدانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد میکنند.
نفرششم
یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟
امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد
نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت علی و گاهی به تازه واردها دوخته میشد..
در همین هنگام هفتمین نفر
– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟
امام فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه میشود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.
در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش میماند ، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است .
همه از پاسخهای امام شگفت زده شده بودند که،
نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید:
یا علی ! علم بهتر است یا ثروت ؟
امام فرمود : علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل میکند ، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان میشود .
نفر دهم
– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟
علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند ، تا آنجا که گاه ادعای خدایی میکنند ، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع اند . فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود.
سؤال کنندگان ، آرام و بیصدا از میان جمعیت برخاستند.
هنگامیکه آنان مسجد را ترک میکردند ، صدای امام را شنیدند که میگفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من میپرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی میدادم .
📚کشکول بحرانی، ج۱، ص۲۷.
به نقل از امام علیبنابیطالب، ص۱۴۲.📚
🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🌴🌴الحمد لله الذی اجعلنا من المتمسکین بولاية مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام و الائمة المعصومين علیهم 🌴🌴
جاااانم فدااای حضرت آیت الله العظمى آقا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام
گوارای وجودتون 💜💙💚❤️🧡💛
@shiitehistory
هدایت شده از کانال دانش پژوهان واحیاگران واجب فراموش شده
1_510170247077036422.mp3
3.93M
یار می گوید علـــــــی
جانم علــی🍃🌹🍃 🌺🌺🌺🌺👇
@sm34955
هدایت شده از سید حسین (منح النصیحه)
روزی راهبی با جمعی از مسیحیان به مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم)آمدند در حالیکه طلا و جواهر و اشیاء گرانبها بهمراه داشتند
پس راهب رو کرد به جماعتی که در آنجا حضور داشتند ( أبوبکر نیز در بین جماعت بود )و سوال کرد "خلیفه ی نبی و امین او چه کسیست؟"
پس جمعیت حاضر ، ابوبکر را نشان دادند ، پس راهب رو به ابوبکر کرده و پرسید نامت چیست؟ ابوبکر گفت ، نامم "عتیق" است
راهب پرسید نام دیگرت چیست؟ابوبکر گفت نام دیگرم "صدیق" است
راهب سوال کرد نام دیگری هم داری؟ ابو بکر گفت "نه هرگز"
پس راهب گفت گمان کنم آنکه در پی او هستم شخص دیگریست.ابوبکر گفت دنبال چه هستی؟
راهب پاسخ داد من بهمراه جمعی از مسیحیان از روم آمدم و جواهر و اشیاء گرانبها بهمراه آوردیم و هدف ما این است که از خلیفه ی مسلمین چند سوال بپرسیم ، پس اگر توانست به سوالات ما پاسخ دهد تمام این هدایای ارزنده را به او میبخشیم تا بین مسلمانان قسمت کند و اگر نتوانست سوالات مارا پاسخ دهد اینجا را ترک کرده و به سرزمین خود باز میگردیم
ابوبکر گفت سوالاتت را بپرس ، راهب گفت باید بمن امان نامه بدهی تا آزادانه سوالاتم را مطرح کنم و ابوبکر گفت در امانی ، پس سوالاتت را بپرس
راهب سه سوالش را مطرح کرد:
1)ما هو الشئ الذی لیس لله؟
چه چیزاست که از آن خدا نیست؟
2)ما هو شئ لیس عندالله؟
چه چیزاست که در نزد خدا نیست؟
3)ما هو الشئ الذی لا یعلمه الله؟
آن چیست که خدا آن را نمیداند؟
پس ابوبکر پس از مکثی طولانی گفت باید از عمر کمک بخواهم ، پس بدنبال عمر فرستاد و راهب سوالاتش را مطرح کرد ، عمر که از پاسخ عاجز ماند پس بدنبال عثمان فرستاد و عثمان نیز از این سوالات جا خورد ، و جمعیت گفتند چه سوالیست که میپرسی؟خدا همه چیز دارد و همه چیز را میداند
راهب خطاب به آن سه نفر(ابوبکر و عمر و عثمان)گفت این ها شیخ ها و مردان بزرگی هستند اما متأسفانه به خود مغرور شدند و قصد بازگشت به روم کرد
سلمان فارسی که شاهد ماجرا بود بسرعت خود را به امام علی (ع) (أمیرالمؤمنین ع) رسانده و ماجرا را تعریف کرد و از امام خواست که به سرعت خودش را به آنجا برساند.
پس امام علی ع بهمراه پسرانش امام حسن (ع )و امام حسین (ع )میان جمعیت حاضر و با احترام و تکبیر جماعت حاضر مواجه شدند
ابوبکر خطاب به راهب گفت ، آنکه در جست و جویش هستی آمد ، پس هر سوالی داری از علی (ع) بپرس!
راهب رو به امام علی (ع) کرده و پرسید نامت چیست؟
امام علی (ع) فرمودند نامم نزد یهودیان "الیا" نزد مسیحیان "ایلیا" نزد پدرم "علی" و نزد مادرم "حیدر" است
پس راهب گفت ، نسبتت با نبی (ص) چیست؟
امام (ع )فرمود (او برادر و پسرعموى من است و نیز داماد او هستم)
پس راهب گفت ، به عیسی بن مریم قسم که مقصود و گمشده ی من تو بودی
پس به سوالاتم پاسخ بده
و دوباره سوالاتش را مطرح کرد
امام علی (ع) پاسخ دادند:
آنچه خدا ندارد ، زن و فرزند است
آنچه نزد خدا نیست ، ظلم است
و آنچه خدا نمیداند ، شریک و همتا برای خود است
(فإن ا لله تعالی أحد لیس له صاحبة و لا ولدا
فلیس من الله ظلم لأحد
و فإن الله لا یعلم شریکا فی الملک)
پس راهب با شنیدن این پاسخها کمربندش را باز کرده و روی زمین انداخت ، امام علی ع را به سینه فشرد و بین دو چشم مبارکش را بوسید و گفت:
"أشهد أن لا اله إلا الله و أن محمد رسول الله و أشهد أنک وصیه و خلیفته و أمین هذه الامة و معدن الحکمة"
به درستی که نامت درتورات إلیا و در انجیل ایلیا و در قرآن علی و در کتابهای پیشین حیدر است ، پس براستی تو خلیفه ی بر حق پیامبری ص ، پس ماجرای تو با این قوم چیست؟ سپس تمام هدایا را به امام علی ع تقدیم کرد و امام در همانجا اموال را بین مسلمین قسمت کرد
عزيزان کپی فضائل أمیرالمؤمنین (ع) توفيقيست كه نصيب هركسي نميشود.
امروز به هر کوچه اذان باید گفت
در وصف علی ز آسمان باید گفت
چون عید امیر مومنین است
تبریک به صاحب الزمان باید گفت
عید غدیر بزرگترین عید مسلمانان مبارک باد🌹
🌸🍃🌷🌸🕊🌷🕊🌼🌸🍃🌸
@shiitehistory
راهِ بهشت، از طرف خانهی علیست
ای عاشقان! نشانی ازین مستقیمتر؟
💚✨
اَلْحَمْدُللهالَذےجَعَلَنـٰامِنَالْمُتِمَسِّکین
بہوِلایَةِمولانـٰااَمیرالمؤمنینعلے(ع)
#عیدشیعگیعیددلدادگیمبارکمان
#یاصاحبالزمان
هدایت شده از کانال انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم
اسعد الله ایامکم
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسكين
بولاية اميرالمومنين و الائمة عليهمالسلام
ای اهل عالم روز بیعت با امیر است
در این بیابانی که نام آن غدیر است
گفتا نبی هر کس که من مولای اویم
بر او علی بن ابیطالب امیر است
عید الله الاکبر عید بزرگ ولایت و امامت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام برشما و خانواده محترمتان مبارک باد.
هدایت شده از ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده
حرف حق اين است و در آن شبهه نيـست:
«هم علی حق است و هم حق با علیست»
خوشحالیم از رسیدن عیدی که قلب دوستداران پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) در آن، غرق در شادی و خوشحالی است. خوشحالیم که امت اسلامی پدرانی رؤوف و مهربان چون پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) دارد. عید غدیر، عید کامل شدن دین و نعمت خداوند بر مسلمانان را به شما تبریک میگوییم و امیدواریم وجود پربرکت امیرالمومنین، همواره همراه و راهنمای همهی ما باشد.
هدایت شده از گل یاس
بارها پیامبر فرمود :علی از من است
وای بر امت چه کردند با علی
چند سال حضرت علی (ع)خانه نشین شد
وای مظلومی علی به عالم مشخص شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به کلیپ زئوس درباره واقعه ی غدیر
#زئوس
@shiitehistory
هدایت شده از شاهد
✨الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ✨
از فرط گنه جهان ما شد تاریک
ای کاش خدا برای عرض تبریک
در عید غدیرخم به نور صلـوات
عیدی بدهد فـــرج نماید نزدیک
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌹در عید بزرگ امامت و ولایت با هدیه دسته گلهایی #صلوات خدمت وارث غدیر امام عصر علیهالسلام، ضمن عرض تبریک تعجیل در امر فرج را تمنا میکنیم
🔹مسجد غدیر خم
از مساجد نبوی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در روز هیجدهم ذی حجه در سال دهم هجری در آن نماز خواند بعد از اینکه مناسک حج را به پایان رسانده و در راه بازگشت به مدینه منوره بود در کنار غدیر خم توقف نمود . سید سمهودی بیان می دارد که این مسجد را در حد فاصل جحفه که یکی از مواقیت مکانی حج و عمره است را دیده است در حالی که سیل قسمتی از آن را ویران نموده است . در مسند احمد از براء بن عازب رضی الله عنه روایت شده است که ما نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم بودیم در غدیر خم توقف نمودیم و برای برپایی نماز ندا زده شد ، و زیر درخت برای رسول الله صلی الله علیه و سلم جارو شده و نماز ظهر را خواند و دست علی را گرفته و فرمود : آیا نمی دانید که من نزد مومنین بر جانشان هم اولویت دارم ؟ گفتند : آری ، فرمود : اللهم من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ...... .
#روز_شمار_غدیر
📢📢📢 .. ۴ روز ... پس از عید الهی غدیر خم
📇 در روز جمعه ۲۲ ذی الحجه سال ۱۰ ھ۔ق ، ۵ فروردین سال ۱۱ ھ۔ش ، ۲۲ مارس سال ۶۳۲ میلادی،
چه اتفاقی افتاد؟؟
〰〰〰🌿◽️〰〰
🕞🕝🕔... در شب قبل و یا در آغازین ساعات بامداد این روز ، بار دیگر خداوند به لطف بیکرانش ،
جان پاک رسول خویش را از گزند منافقان حفظ میکند تا صدق این آیه بر دوست و دشمن روشن گردد :
💠 وَاللّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ.
💠 و خداوند تو را از شر مردمان حفظ می کند .(مائده/۶۷) (۱)
⚠️ در مسیر حرکت پیامبر ، بین "جُحفه" و "أبْواء" ،
منافقان با استفاده از تاریکی شب ، نقشهء قتل پیامبر صلی الله علیه و آله را در سر میپرورانند!
آنان تصمیم دارند در یکی از گردنه های مسیر ، در جایی به نام "أرشي" (۲) ،
کمین کنند و سنگ های بزرگی را به طرف شتر 🐪 حضرت
- که در جلوی کاروان در حرکت است - رها کنند تا بِرَمَد و از کوه پرت شود و آنان نیز با استفاده از تاریکی 🌌 شب به میان جمعیت برگردند؛
...خداوند متعال ، پیامبر خویش را از توطئه آگاه میسازند؛
.🎴 حُذَيفة بن يَمان و عمار یاسر ،
پیامبر را در این مسیر همراهی میکردند ؛
یکی افسار شتر را در دست دارد و دیگری از پشت سر شتر را راهنمایی میکند ؛
همین که شتر 🐪 به گردنهء کوه ارشی میرسد و میخواهد به سمت پایین ، راه خویش را پیگیرد
منافقان سنگ های بزرگ را از بالای کوه رها میکنند ؛
پیامبر با یک اشاره به شتر فرمان توقف میدهند ؛
با توقف شتر ، سنگ ها بدون آسیب رساندن به شتر یا ترساندن وی به سمت پایین کوه میغلطد و حضرت سالم میمانند.
منافقان که این توطئه را نقش بر آب میبینند ،
هر یک به سویی فرار میکنند تا پس از عبور قافله بر سر شترهای خود روند و به کاروان ملحق شوند ...
✨پیامبر صلی الله علیه و آله ، برای اینکه آیندگان این منافقان را بشناسند ، اشاره ای فرمودند ؛
ناگهان نوری می تابد 🎇 و فضا را برای لحظاتی روشن میسازد ؛
و بدین ترتیب #حذیفه و #عمار ، چهرهء منافقان را شناسایی میکنند .(۳)
نام ۱۴ عامل این ترور نافرجام به نقل شاهد این ماجرا #حُذیفه در تاریخ به یادگار مانده است:
ابوبکر ، عمر ، عثمان ، طلحه ، عبدالرحمن بن عوف ، سعد بن ابی وقاص ، ابوعبیده جراح ، معاویه بن ابی سفیان ، عمرو بن عاص ، ابو موسی اشعری ، مغیرة بن شعبه ، اوس بن الحدثان ، ابو هریره ، ابو طلحه انصاری .(۴)
〰〰〰〰〰〰
1⃣ از آیات نازل شده در ماجرای غدیر خم که پیامبر صلی الله علیه و آله ، در ضمن خطابهء غدیر به آن اشاره فرمودند.
2⃣ این محل به نام "هَرشى" نیز ثبت شده است : بحارالانوار ۹۷/۲۸
3⃣ المحلي ، ابن حزم ۲۱۴/۸ (از مدارک اهل تسنن)
4⃣ بحارالانوار ۱۰۰/۲۸
@shiitehistory
فضیلت و اعمال روز #مباهله❤
🌷روز بيست وچهارم ذي الحجة ، بنابر اشهر روزى است كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله با نصاراى نجران مباهله كرد، و پيش از مباهله عبا بر دوش مبارك گرفت، و حضرت اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين عليهم السّلام را زير عبا جا داد و گفت: پروردگارا هر پيامبرى را اهل بيتی بوده، كه مخصوص ترين خلق نسبت به او بودند، خدايا اينان اهل بيت منند، از ايشان شك و گناه را برطرف ساز، و پاك كن ايشان را پاك كردنى كامل، پس جبرائيل نازل شد، و آيه تطهير را در شأن ايشان فرود آورد، آنگاه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله آن چهار بزرگوار را براى مباهله به بيرون برد، چون نگاه نصارى بر ايشان افتاد، و حقيقت آن حضرت و آثار نزول عذاب را مشاهده كردند، جرأت بر مباهله را از دست داده، و استدعاى مصالحه و قبول جزيه كردند.
🌿در اين روز حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام در حال ركوع انگشتر خود را به سائل داد، و آيه
«انّما وليكم اللّه»
در شأن آن حضرت نازل گشت.
در هر صورت اين روز، داراى شرافت بسياری است . و در آن چند عمل وارد است:
🌷اوّل: غسل.
🌷دوّم: روزه گرفتن.
🌷سوّم: خواندن دو ركعت نماز، كه در وقت و كيفيت و ثواب مانند نماز روز عيد غدير است، و اينكه «آية الكرسى» در نماز مباهله بايد تا«هم فيها خالدون» خوانده شود.
🌷چهارم: خواندن دعاى مباهله مى باشد، كه شبيه به دعاى سحر ماه رمضان است، و از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده :
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ ...
(به كتاب شريف مفاتيح الجنان مراجعه شود)
🌷پنجم: دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس پس از دو ركعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار، روايت كرده اند بخواند، اول آن دعا «الحمد للّه ربّ العالمين» است.
🌷در اين روز دادن صدقه به تهيدستان به خاطر پيروى از مولاى همه مردان و زنان با ايمان، و زيارت آن حضرت، شايسته است، و مناسب تر زيارت جامعه است.
🌷روز بيست و پنجم ذي الحجة ، روز بس شريفى است، و روزى است كه سوره«هل اتى» در حق اهل بيت نازل شد براى اينكه سه روز روزه گرفتند و افطارى خود را به مسكين و يتيم و اسير دادند و خود با آب افطار نمودند! و سزاوار است شيعيان اهل بيت در اين ايام به ويژه در شب بيست و پنجم در دادن صدقه به مساكين و ايتام، و سعى در اطعام ايشان، و روزه داشتن اين روز پيروى از مواليان خود كنند.
🌷از آنجا كه بعضى از علما اين روز را روز مباهله میدانند، مناسب است زيارت جامعه و دعاى مباهله را نيز در اين روز بخوانند.
#خدا
#پیامبر#رسول_خدا
#امیرالمومنین#امام_علی
#حضرت_زهرا#امام_حسن#امام_حسین
@shiitehistory
💕 روز مباهله💕
🌹مباهله،
روز اثبات نبوت
پیامبر گرامی اسلام است.
مباهله، روز عزت اسلام است.
🌹محمد بود و حسین
در آغوشش می خندید ...
برق چشمان حسین از همان دور،
در دل مسیحیان اثر کرد
«حسینُ مِنّی و انا من حسین!»
🌹فاطمه، علی، حسن و حسین؛
چهار غیور آسمانی.
«خدایا! اینها اهل بیت من هستند!»
🌹مباهله، مهر تأییدی است
بر ولایت علی(ع).
مباهله، برافرازنده پرچم ولایت
علی(ع) بر مدار هستی است.
🌹مباهله، نمایشگر جایگاه
والای اهل بیت(ع) است.
اگر محمد(ص) دعا می کرد،
اگر اهل بیتش آمین می گفتند ...
🌹روز مباهله،
روز عزت و افتخار
شیعه مبارک باد!
روز مباهله، روز جهانی اهل بیت مبارک!
💐التماس دعا💐
@shiitehistory
هدایت شده از نیرنگ ممنوع
روز بیست و چهارم ذی الحجه بنابر اشهر، روزی است که رسول خدا صلی اللّه علیه و آله با نصارای نجران مباهله کرد، و پیش از مباهله عبا بر دوش مبارک گرفت، و حضرت امیر المؤمنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السّلام را زیر عبا جا داد و گفت: پروردگارا هر پیامبری را اهل بیتی بوده، که مخصوص ترین خلق نسبت به او بودند، خدایا اینان اهل بیت من هستند، از ایشان شک و گناه را برطرف ساز، و پاک کن ایشان را پاک کردنی کامل، پس جبرائیل نازل شد، و آیه تطهیر را در شأن ایشان فرود آورد، آنگاه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله آن چهار بزرگوار را برای مباهله به بیرون برد، چون نگاه نصاری بر ایشان افتاد، و حقیقت آن حضرت و آثار نزول عذاب را مشاهده کردند، جرأت بر مباهله را از دست داده، و استدعای مصالحه و قبول جزیه کردند. در این روز حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام در حال رکوع انگشتر خود را به سائل داد، و آیه «انّما ولیکم اللّه» در شأن آن حضرت نازل گشت.
( #معرفت_و_بیعت_با_موعود_از_غدیر_تا_ظهور )
،معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«ألَا إِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه»
« بدانید او کسی است که گذشتگان قرون پیش به او بشارت داده اند.»
اعتقاد به مهدویت و وجود مصلح کل، اعتقاد همه ی ادیان، و تمامی سیستم های فکری، حتی نظام های فکری غیر دینی (که اغلب سیستم های فکری سیاسی هستند) می باشد. چون بشر به طورطبیعی و فطری انتظارِحکومت و دنیایی را می کشد که در آن، هیچ بی عدالتی، ظلم و ستمی نباشد تا در آن جا بتواند حکومت کند. در این قسمت، که به اصطلاح، بخش موعود ملل و ادیان است، حضرت می فرمایند: « ... ألَا إِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه ...» و نمی فرمایند: تمام انبیا به او بشارت داده اند؛ بلکه می فرمایند: « قد بشّر به من سلف القرون بین یدیه»؛ تمام قرونی که در گذشته بوده اند به او وعده داده اند. منظور حضرت این است که چه نظام های دینی، چه نظام های غیر دینی، چه فکرهای فلسفی و چه فکرهای اجتماعی، تمامشان به مهدی موعود وعده داده اند؛ منتها هر کدام از اینها یک بعد از این موعود را معرفی کرده اند؛ چون اولاً این وعده، فطری است؛ ثانیاً موعود ادیان است؛ ثالثاً تمام نظام های فکری در انتظار چنین حکومتی هستند. پس تشکیل چنین حکومتی که (از نظر عمومی) در آن جا عدل و داد، حکومت کند و پایه این حکومت، خدا باشد، بسیار مطلوب است که این مطلب را برخی از آیات و روایات هم بدان اشاره دارند:
(یعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیئًا)
« لَا یَبقَی أَرضٌ إِلَّا نُودِیَ فِیهَا شَهَادَةُ أَن لَا إِلَهَ إِلَا اللهُ وَ أَنَّ مُحَمَداً رَسُولُ الله».
این مسأله مورد تأکید آموزه ها و مدارک دینی ما است. پس نکته ی مهم و شاهکار این وعده حتمی و بطلان ناپذیر بودن و قطعی بودن ظهور امام زمان (ارواحنافداه) و غلبه اش بر دنیا است؛ زیرا خداوند فرمود:
( وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ)
و نیز فرمود:
(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ...)
که اگر در مدارک دینی ما، پیش گویی های اناجیل اربعه، اسفار تورات، کتاب های زند، پازند و پانیشال های زرتشتی ها و در کتب هندوها، کتب براهمایی ها و نوع کسانی که الان در دنیا اسمی از آن ها هست را مشاهده کنیم- با وجود همه ی تحریفات شان- به آن حضرت (علیه السّلام) وعده داده اند.
پس ظهور منجی قطعی در تمام ادیان است و یکی از مشترکات تمام ادیان اعتقاد به موعود مصلح در آخرالزمان است و تنها اختلاف در مصداق این موعود وجود دارد....
باور کنیم روزی خواهد آمد که بنی آدم صبح کنند هیچ گرفتار، مریض ،فقیر و مشرکی در عالم هستی نباشد....
تمام دعایمان درک این ایام باشد ....
اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...
@shiitehistory
گزارش کاروان ابا عبدالله الحسین(ع)
امروز ۲۷ ذی الحجه: منطقه #ذوحُسَم
ملاقات با حرابن یزید ریاحی👇👇👇
ذوحسم به ضم حاء و فتح سين و يا به ضم سين، و دينوري در «الخبار الطوال» آن را «ذوجشم» با شين و ضم هر دو ضبط كرده است،
و اين نام كوهي است كه نعمان ابن منذر در آنجا شكار ميكرده است.
روز يكشنبه مطابق با بيست و هفتم از ماه ذي الحجه، امام حسین عليه السلام وارد اين منزل شد و دستور داد كه خيمهها را در اين مكان برپا كردند.
حُر ابن يزيد ریاحی با هزار سوار هنگام ظهر از گرد راه فرارسيد و برابر امام عليه السلام با لشكريانش قرار گرفت
امام حسین رو به اصحاب خود كرد و فرمود:
اين گروه را سيراب كنيد و اسبان آنان را نيز آب دهيد! ياران امام عليه السلام فرمان بردند و لشكريان حر را و حتي اسبان آنان را نيز سيراب كردند!
علي ابن طعان ميگويد:
من از جمله ياران حر ابن يزيد بودم كه در آخرين لحظات به او پيوستم، امام حسین چون تشنگي من و اسبم را مشاهده كرد، فرمود:
«انخ الراوية» و راويه نزد ما مشگ آب را گويند، و من مراد حضرت را متوجه نشدم،
سپس فرمود: شترت را بخوابان پس من آن شتر كه مشگ آب را حمل ميكرد، خواباندم.
امام فرمود: آب بنوش، من چون خواستم آب بنوشم، آب از دهانه ي مشگ ميريخت و نمي توانستم به راحتي آب بياشامم.
امام فرمود: دهانه ي مشگ را جمع كن، كه من نتوانستم، ناگهان امام از جاي برخاست و دهانه ي مشگ را جمع كرد تا من و اسبم آب نوشيديم!
هنگام نماز ظهر فرارسيد، امام حسین به مؤذن خود حَجاج ابن مسروق جعفي دستور داد تا اذان بگويد،
او اذان گفت، و چون هنگام اقامه نماز شد امام حسين عليه السلام در حالي كه ردائي بر دوش و پيراهني بر تن داشت از خيمه بيرون آمد و پس از حمد و ثناي الهي فرمود:👇👇
اي مردم! با معذرت به پيشگاه پروردگار شما، من بسوي شما نيامدم تا اينكه نامههاي شما به من رسيد و فرستادگان شما نزد من آمدند و از من خواستند كه به نزد شما آيم و گفتيد كه ما امام نداريم، باشد كه بوسيله ي من خدا شما را هدايت كند، پس اگر بر سر عهد و پيمان خود هستيد من به شهر شمام ميآيم و اگر آمدنم را ناخوش ميداريد، من بازگردم.
@shiitehistory
گزارش کاروان ابا عبدالله الحسین(ع)
امروز۲۸ ذی الحجه: منطقه #عذیب_الهجانات 👇👇👇
«عذيب الهجانات» نام وادي است منسوب به بني تميم و فاصله ي آن تا قادسيه شش ميل است.
روز دوشنبه بيست و هشتم ماه ذيحجه امام حسین عليه السلام بر اين منزل وارد شدند كه ناگهان چهار سوار به نامهاي
👈نافع ابن هلال
👈 مجمع ابن عبدالله
👈عمرو ابن خالد و
👈طرماح ابن عدی در حالي كه اسب نافع ابن هلال را كه («كامل» نام داشت) يدك كرده بودند، از راه رسيدند، و راهنماي آنها طرماح ابن عدی بود
هنگامي كه بر امام حسين عليه السلام وارد شدند،
حُر روي به آنها كرد و گفت: اين چند تن از مردم كوفه اند، من آنها را بازداشت كرده و يا به كوفه بر ميگردانم.
امام عليه السلام فرمود: من اجازه ي چنين كاري را به تو نمي دهم، و همانطوري كه خود را از گزند تو حفظ ميكنم از آنان نيز محافظت خواهم كرد، زيرا اينها ياران منند همانند اصحابي كه با من از مدينه آمدند، پس اگر بر آن پيمان كه با من بستي، استواري آنها را رها كن، و گرنه با تو ميجنگم.
حُر از بازداشت آنها صرف نظر كرد.
امام حسين عليه السلام به آنها فرمود كه: از كوفه برايم سخن بگوييد؟
مجمع ابن عبدالله عايذي گفت: به اشراف كوفه رشوههايي گزاف دادند و چشم مال پرست آنها را پر كردند تا دلهاي آنان را نسبت به بني اميه نرم كرده باشند، و اينك يك دل و يک زبان با تو دشمني ميورزند، اما ساير مردم دلشان با توست ولي فردا شمشيرهايشان به روي تو كشيده خواهد شد!
آنگاه امام حسین عليه السلام درباره ي قاصد خود، قيس ابن مسهر صيداوي، پرسيد.
گفتند: او را حصين ابن تميم گرفت و نزد ابن زياد فرستاد و او دستور داد كه قيس تو و پدرت را ناسزا گويد، اما قيس بر منبر رفت و بر تو و پدرت درود فرستاد و ابن زياد و پدرش را لعنت كرد و مردم را به ياري تو خواند و آنان را از آمدنت با خبر كرد؛ ابن زياد دستور داد تا او را از بالاي قصر به زير افكندند.
در اين هنگام اشک در چشمان امام حسين عليه السلام حلقه زد و بر گونه اش جاري شد و اين آيه را قرائت كرد
👈 (فمنهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا)
و گفت: خدايا بهشت را جايگاه ما و شيعيانمان قرار ده و ما را با ايشان در سراي رحمت خود جمع كن
سپس امام حسین عليه السلام روي به يارانش نمود و گفت:
كسي از شما راه ديگري را غير از اين راه ميشناسد؟
طرماح گفت: آري، اي پسر رسول خدا! من از راه آگاهم.
امام حسين عليه السلام فرمود: پيش رو. طرماح در جلو افتاد و آن حضرت در پي او رفتند و او شروع به خواندن اين رجز نمود:👇👇
طرماح به امام عليه السلام عرض كرد:
با شما ياران اندكي را ميبينم و همين لشكريان حر در مبارزه بر شما غالب آيند و من يك روز پيش از آمدن از كوفه، مردم انبوهي را در بيرون شهر ديدم، پرسيدم كه اينان كيانند؟ گفتند: لشكري است كه سرگرم سان هستند كه آماده ي جنگ با حسين گردند و من تاكنون چنين لشكر عظيمي را نديده بودم،👇👇
طرماح در ادامه گفت:
تو را بخدا سوگند تا تواني به آنان نزديک مشو و اگر خواهي كه در مأمني فرود آيي كه سنگر تو باشد تا تدبير كار خويش كني و تو را چاره ي كار معلوم گردد با من بيا تا او را در كوه «اجا» فرود آورم،
بخدا سوگند كه اين كوه سنگر ما بوده و هست و ما را از پادشاهان غسان و حمير و نعمان ابن منذر حفظ كرد، و بخدا سوگند هيچگاه تسليم نشديم و اين خواري را به خود نخريديم، قاصدي نزد قبيله ي طي در كوه «اجا» و «سلميٰ» بفرست، ده روز نگذرد كه قبيله ي طي سواره و پياده نزد تو آيند و تا هر زمان خواهي نزد ما باش و اگر خداي ناكرده اتفاقي رخ دهد من با تو پيمان ميبندم كه ده هزار مرد طائي پيش روي تو شمشير زنند، و تا زنده اند نگذارند دست هيچكس به تو رسد.
امام حسین عليه السلام فرمود: خداوند تو را و قبيله ات را جزاي خير دهد، ما و اين گروه، يعني اصحاب حر، پيماني بسته ايم كه نمي توانم از آن بازگردم و معلوم نيست عاقبت كار ما و آنها به كجا ميانجامد
طرماح ابن عدي ميگويد:
من با امام حسين عليه السلام وداع كرده و گفتم: خدا شر جن و انس را از تو دور گرداند، من براي كسان خويش از كوفه آذوقه آوردهام و نفقه ي آنها نزد من است، من ميروم و آذوقه ي آنها را ميرسانم و بعد بسوي تو بازمي گردم، و اگر به تو رسم البته تو را ياري خواهم كرد. امام حسین عليه السلام فرمود: اگر قصد ياري داري، شتاب كن، خدا تو را ببخشايد.
طرماح ميگويد: دانستم امام به ياري مردان محتاج است، نزد اهل خويش رفته و كار آنها را اصلاح نموده و وصيت كردم و در بازگشت شتاب كردم، اهل من از علت شتابم جويا شدند، مقصود خود را گفتم، و از راه بني ثعل روانه گرديدم تا به «عذيب الهجانات» رسيدم، سماعة ابن بدر را ملاقات كردم و او خبر كشته شدن امام حسين عليه السلام را به من داد! پس من بازگشتم
از افراد مذکوربه غیر از طرماح ابن عدی الباقی دررکاب امام حسین(ع) در روز عاشورا شه
قطره ای از #بحر_فضائل
💫پيشواى ششم امام صادق عليه السلام در تفسير فرمايش خداى متعال: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا ناجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْواكُمْ صَدَقَةً» (1)«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هنگامى كه مى خواهيد با رسول اللَّه نجوا كنيد، پيش از آن صدقه اى بدهيد»، مى فرمايند: اين آيه شريفه در شأن اميرالمؤمنين عليه السلام نازل شده، زيرا كه دستور آمده بود كه هر كس بخواهد با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم نجوا كند بايستى صدقه اى در راه خدا مى پرداخت. به همين جهت، ثروتمندان به جهت بخل نمودن در اموالشان و فقيران به جهت فقر و ناداريشان از نجوا با رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم امتناع ورزيدند. امير مؤمنان على عليه السلام داراى ده درهم و دو رأس گوسفند بود، آن حضرت با ده درهم، ده مرتبه با رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم نجوا فرمودند و آن دو رأس گوسفند را ذبح كردند و در راه خدا صدقه دادند و كسى جز آن حضرت، موفّق به اين عمل نشد، پس اين آيه در حقّ حضرتش نازل شد: «ءَأَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْواكُمْ صَدَقاتٍ» (2) . آيا ترسيديد فقير شويد كه از دادن صدقات پيش از نجوا، خوددارى كرديد؟ پس خداى متعال اين آيه را نسخ كردند و تنها اميرمؤمنان على عليه السلام به اين عمل موفّق گرديدند.
📚سوره مجادله آيه 12(1)
سوره مجادله آيه 13(2)
العمدة 187، اين روايت در «كشف اليقين: 104» (به طور اختصار) نقل گرديده و نظير اين روايت نيز در «تفسير برهان ج 4 ص 309 ح 7» نقل شده است📚
@shiitehistory
✒📜
سـلام مـن بـه مـحـرم بـه حـال خــستـه زیــنــب
بـــه بــی نــهــایــت داغ دل شـکــستــه زیـــنــب
سلام مــن بـه محـرم به دست ومشک ابوالفضل
بـه نــا امـیـدی سـقـا بــه ســـوز اشـک ابوالفضل
سـلام مـن بـه مــحـرم بـــه قــد و قـا مـت اکــبـر
بـــه کــام خـشک اذان گـوی زیـر نــیـزه و خـنـجـر
سلام مــن بــه محرم به دسـت و بـا زوی قـاسم
به شوق شهد شهادت حنـای گـیـسـوی قـاسم
سـلام مــن بـــه مــحـرم بــه گــاهـواره ی اصـغـر
بــه اشــک خـجـلت شاه و گـلـوی پـاره ی اصـغـر
سـلام مــن بـــه مــحــرم به اضــطـراب سـکـیـنـه
بـه آن مـلـیـکـه، کـه رویـش نـدیـده چـشـم مدینه
سـلام مـن بــه مــحــرم بــه عـاشـقـی زهـیـرش
بـه بـاز گـشـتـن حُــر و عـروج خـــتــم بـه خـیرش
سلام من بــه محرم بــه مـسـلــم و به حـبـیـبش
به رو سـپیدی جـوُن و بـه بــوی عــطــر عـجیـبـش
سلام مــن بـــه مـحـرم بـه زنــگ مــحـمـل زیـنـب
بــه پـاره پـاره تــن بـــی ســر مــقـــابـــل زیــنــب
سلام من به مــحـرم بـه شــور و حــال عـیـانـش
سلام مـن به حـسـیـن و به اشـک سینه زنـانش
صل الله علی الباکین علی الحسین(ع)
سلام دوستان فرار رسیدن ماه محرم ماه غم و اندوه وعزا ومصیبت آقا امام حسین واهلبیتش را به آقا امام زمان و همه شما دوستان عزیز تسلیت میگم ولباس عزا و ماتم بر تن میکنیم وارد این ماه میشیم امید آنکه پایانش همه مامعرفت وراه رسم حسینی پیدا کرده باشیم
@shiitehistory
🔴کسی اگر #تشیع را غیر #سیاسی معنا کند مثلا بگوید ما شیعه هستیم ولی سیاسی نیستیم این اصلا شیعه نیست...
❓☝️من یک سوال از شما میکنم.. شروع تشیع چی بوده؟
✅ مساله #حکومت بوده دیگر!
و الا مرجعیت معنوی و علمی امیرالمومنین و اهل بیت را همه قبول داشتند، مخالفین هم قبول داشتند، حتی آنهایی که حکومت را از امیرالمومنین گرفتند خود آنها خودآنها! ازشون نقل میشود بارها و بارها میگویند: از نظر علمی و معنوی و تفسیر قرآن علی اولی است یعنی مرجعیت علمی و اخلاقی و اینها را قبول داشتند سر مساله سیاست و حکومت بود که این شد!!
⭕️گفتند آقا حکومت بعد پیغمبر نباید باشد ایشون...از اینجا شیعه درست شد.. اصلا تشیع حرف اصلیش چیه؟ خلافت بلافصل امیرالمومنین #علی ابن ابیطالب سلام الله علیه..👌خلافت سیاسی است یا غیر سیاسی؟ سیاسی است. اصلا فقط سیاسی است....... اصلا تشیع سیاسی شروع شده است...👉
🚫اینها که میگویند ما هیت سینه زنی داریم آخوند هستیم منبر میرویم یا نیمه شعبان چراغانی میکنیم انتظار و اینها هستش ولی کاری به سیاست نداریم...کاری به امریکا، اسرائیل، شاه، صدام و اینها نداریم...
امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، مبارزه، عدالتخواهی، انقلاب، صدرو انقلاب اینها ربطی به مذهب ندارد...
اینها چجور شیعهای هستند؟ این اصلا شیعه نیست...☝️
📢♦️این انتظار انتظار سکولاره اون هیات مذهبی هیات سکولاره ...اون منبر و روحانی، منبر و روحانی و حوزه #سکولار است...اونی که میخواهد انتظار امام زمان را از انقلاب و #عدالت جهانی تفکیک کند> اونی که میخواهد عاشورای امام #حسین را از عدالت و حکومت و خدمت به خلق جدا بکند او این است قضیه اش...
در باب #انتظار فرج هم این دو تفکر وجود دارد..
🌹 انتظار بر سر دو راهی عافیت طلبی یا انقلابیگری/استاد رحیم پور ازغدی
پ.ن :
در هیات وجلسه روضه ای که حرف از اسلام اجتماعی و سیاسی نباشد ، حرف دفاع از مظلوم مثل سوریه و یمن و افغانستان و.. نباشد ، صحبت از فساد فکری و اعتقادی جامعه نباشد ، داد علیه فساد زده نشود ، شک نکنید که در آن هیأت حتما شمر هم لخت می شود و سینه میزند 😞
@shiitehistory