📝 #یادداشت_استاد_قیلاوی
🔰عنوان: «خونِ دل»
🖌تعداد کلمات:1170 کلمه
📚 کتاب ولایت فقیه و روحانیت
💢اساتید بینش مطهر
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹امروز سوم اسفند ماه، سالروز صدور پیام تاریخی و مهم حضرت امام به طلاب و روحانیون سراسر کشور است.
🔹در سیر کتاب های #طرح_بینش_مطهر تنها متنی که از غیر آثار شهید مطهری وجود دارد، متن #منشور_روحانیت حضرت امام خمینی (ره) می باشد که در کتاب «#ولایت_فقیه_و_روحانیت» جای دارد.
🔹این منشور از مهمترین نامه ها و برنامه های حضرت امام می باشد که در ادامه یادداشتی در توضیح بخشی از آن را با هم می خوانیم.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰 خونِ دل؛ نگاهی به منشور روحانیت حضرت امام
❓ خیلی واضح است که طلبه باید انقلابی باشد! مگر می شود طلبه بود ولی انقلاب اسلامی را قبول نداشت و یا برای نظام اسلامی جان برکف نبود؟! اصلا حوزه مگر وظیفه ی اصلی اش نگهداری نظام اسلامی نیست؟ اگر نیست پس این همه ناسزاهای این جماعت معارض انقلاب به حوزه برای چیست؟
✅ این ها سوالات و تفکراتی است که قبل از آشنایی درون سازمانی با حوزه علمیه داشتم. اما اندک زمانی نگذشته بود که با پیچیدگی ها و ظرافت های اسلام و انقلاب اسلامی مردم ایران و سپس دسته بندی های پنهان حوزوی آشنا شدم. بسیار بودند نیروهای درون حوزوی که خود را از مسائل انقلابی (به بیان خودشان سیاسی) به بهانه های مختلف کنار می کشیدند.
🔷 در این میان عده ای هم خود را پیشگام طلاب انقلابی می دانستند اما افسوس که از قشر بیانات امام خمینی (ره) ذره ای عبور نکرده و همچون قطره ای از برگی لغزان، در دریای نظریه پردازی غوطه ور شده بودند. اکنون در این یادداشت کوتاه مسئله ای را که آن #روح_الهی در آخرین سفارشات خود به #طلاب_انقلابی گوش زد نموده است با هم می خوانیم، شاید ثمره ای از این درخت پر برکت در قلب نویسنده و خواننده ظاهر شود. إن شاء الله
🔶 حضرت امام(ره) در نامه ای که به منشور روحانیت شهرت پیدا کرده، تمام آنچه را که خیر و صلاح حوزهی علمیه و روحانیت می دانسته اند، نگاشته اند. ایشان در آنجا خبر از دشمنی های دیرینه علیه اسلام و حوزه علمیه می دهند. دشمنی هایی که به تصریح ایشان اثر خود را گذاشته و تا اعماق #فرهنگ_حوزوی رسوخ کرده است. ایشان آسیب های زیادی را می شمردند که در بسترهای مختلف توسط صاحب نظران تفسیر و توضیح داده شده است.
🔶 آنچه مرا بر آن داشت تا این یادداشت را به رشته تحریر آورم حیطه ای دست نخورده است که اکنون ریشه دوانده و از حوزه های علمیه خارج شده و میان اقشار مختلف ثمرات آن را می شود مشاهده کرد.
💢 آری #قشر_متحجر و #مقدس_مآب همان دسته ای است که حضرت امام(ره) در مورد آنها می فرمایند:
♨️(( #خون_دلى که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختی هاى دیگران نخورده است)) و بسیار جملات تکان دهنده دیگر ایشان که جز خودشان کسی جرأت بیانشان را ندارد. اما چه می شود کرد، که با بستن دیدگان روز به شب تبدیل نمی شود.
🔶 معمولا با شنیدن لفظ قشر متحجر و مقدس مآب اذهان به تیپ و فرمِ خاصی از انسان ها منتقل می شود. افرادی که از لحاظ ظاهری به سبک و سیاق سنتی مشی می کنند و از لحاظ فکری احتمالا #اخباری و #مخالف_فلسفه و #عرفان می باشند. انصراف ذهنی هم دلیل دارد که اکنون محل نظر نیست.
🔶 آنچه برای این نوشته مهم است مقداری عمق بخشی به این نحله فکری-عملی است که به صورت آسیبی در تمامی اصناف رسوخ کرده و اتفاقا عوام پسند هم می باشد؛ البته این خود نشان از عمق انحراف از آموزه های اصیل اسلامی دارد.
🔶اسلام بخاطر اینکه برنامه سعادت واقعی و کامل زندگی بشر را در خود دارد، دارای گذاره های هستی شناسی و ایدئولوژیکِ- مقتبس از آن هستی شناسی- می باشد. مطابق آیات مبارکه قرآن کریم اعتقاد و عمل به این مجموعه ضامن سعادت افراد می باشد. کما اینکه ادیان سابق در محدوده اعتبارشان چنین بودهاند. اما چیزی که باعث جاویدان شدن مکتب و خاتمیت پیامبر اسلام شده است پاسخ گو بودن این دین برای همه بشر با تمام ابعاد زندگی و در کل دوره حیات انسانی بوده که لازمه این حرف وجود قوانین متغیر و ثابت در این دین است.
👌🏻این مسئله همان چیزی است که باعث پویایی دین اسلام نسبت به سایر ادیان و وجه برتری مذهب تشیع نسبت به سایر مذاهب اسلامی شده است. همین ظرفیت و ابزاری که مکتب تشیع دارد باعث شده است تا در مواجهه با پدیدههای مختلف بشری منفعل نبوده بلکه نسبت به آنها اظهار نظر کرده و یا خود پیش قدم در تولید این پدیده ها باشد.
❌ اما دسته ای که حضرت امام(ره) آنها را بنام متحجرین و مقدس مآبان احمق و اسلام نافهم به ما معرفی می کند، بخاطر کج فهمی از مسائل اسلامی و البته رسوبات کار شدید دشمنان اسلام مسائل را به صورتی وارونه مشاهده می کنند و بجای #کارآمدی_فقه و پاسخ گویی به نیاز های زمان به مخالفت با پدیده های جدید پرداخته و اگر هم از آنها بهره می جویند-که چاره جز این ندارند- آن را مذموم و مورد نکوهش می دانند.
..
🔶 مستمسکین به این اندیشه بجای استخراج احکام اسلامی و باروری فقه اسلامی -که مطابق مبانی کلامی ما برای تمامی عرصه های زندگی بشر برنامه دارد- بشر را به عقب فراخوانده و محبوب خود را در مخالفت با عرصه های جدید بشر می دانند.
🔶 این دسته که در طول زمان میان جریان های اسلامی وجود داشته اند[1] اکنون به صورت درختی تناور شده اند که با ندای بلند به مخالفت با عرصه های زندگی مدرن به جرم مدرن بودن و به جرم اینکه اینگونه زندگی در زمان نبی مکرم اسلام رایج نبوده می پردازند.
🔷 چقدر این افراد شبیه توصیفات ابن عباس ازخوارجند که می گوید:
«لَهُمْ جِباهٌ قَرِحَةٌ لِطولِ السُّجودِ»
پیشانیهایشان از کثرت سجده مجروح شده است،
«وَ ایْدٍ کَثَفَناتِ الْابِلِ»
دستهایى که مثل زانوى شتر پینه بسته است،
«عَلَیْهِمْ قُمُصٌ مُرَحَّضَةٌ»
لباسهاى کهنه زاهدمآبانه به تن دارند،
«وَ هُمْ مُشَمِّرونَ»
از همه بالاتر قیافه مصمم و تصمیم قاطع اینهاست.[2]
🔶این درحالی است که #اسلام_ناب_محمدی که حضرت #امام_خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) احیا کننده ی آن بودند جوابگو برای حیات دنیوی در عین وصول به سعادت اخروی است. این دسته خواسته یا ناخواسته مبلغ #اسلامی_آمریکایی، اسلامی که بجای حرکت و پویایی دعوت به سکون و ایستایی می کند شدهاند.
🔶 اما باید دانست ادامه این جریان ثمری جز مرگ اسلام و انسانیت ندارد. غم مضاعف، جازم و دلسوز بودن این قشر است که باعث محبوبیت عوامانه و انحطاط فکری آنها هم شده است، و البته که جز فرزند علی، آن روح قدس الهی کسی نمی تواند میان این ریشه های محکم به جا مانده از دوران خوارج قد علم کند. حقا که علی درست گفت:
📝👈🏻«انَا فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَةِ وَ لَمْ یَکُنْ لِیَجْتَرِئَ عَلَیْها احَدٌ غَیْرى بَعْدَ انْ ماجَ غَیْهَبُها وَ اشْتَدَّ کَلَبُها»
⭕️ آری این همان مسئله ای است که باعث شده حضرت امام(ره)، که دنیای شرق و غرب را به لرزه درآورد، از عدهای مدعی دیانت و اسلام #خون_دل بخورد. چرا که این فکر اسلام را از درون تهی و ایدئولوژی استوار شیعه را متزلزل می کند.
👌🏻 تبلور تام این فکر را اکنون در معارضان با فکر فلسفی و اصولی اسلام می بینیم و نهال انقلاب را کاشته شده دست صدرا و شیخ انصاری ها...
👌🏻تبلور این فکر را در کسانی می بینیم که بدون فقاهت و اجتهاد و اسلام شناسی واقعی به قشر و بخشی از سیره و کلام معصومین و امامین انقلاب تمسک می کنند و ما بقی را رها می کنند...
چاره ای نیست باید همچون پیرِمرادمان خون دل بخوریم و تحذیر دهیم و زیر لب بخوانیم:
کجاست صوفی دجال فعل ملحدشکل بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید
1️⃣ از صدر اسلام که خوارج بودند تا دوران های مختلف علمی همانند اخباری ها و تفکیکی ها و هکذا زمانه ما که مدرنیته با سرعت بالا همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است، خیلی ها بدون داشتن #نظام_فکری و فقط در اثر رسوبات فکری مذکور به مخالفت می پردازند.
2️⃣ نقل از کتاب سیره امیرالمومنین
#اساتید_بینش #بینش_مطهر_قم
#یادداشت #استاد_قیلاوی #دوم_اسفند
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
💠 جلسه هم اندیشی مسئولین #بینش_مطهر_استان_قم با همکاران جدید واحد خواهران در راستای توسعه و بهبود طرح برای واحد خواهران برگزار شد.
♨️زمان برگزاری : بهمن ماه 98
📌بینش پژوهانی که مایل به همکاری با #بینش_مطهر_استان_قم هستند به آیدی @binesh_qom پیام دهید.
📌هرگونه پیشنهاد و انتقاد و سوال خود را نسبت به طرح بینش مطهر و کانال دبیرخانه استان قم به آیدی @binesh_qom ارسال کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 الْعُبودِيَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبِيَّة
🔷حال معنى اين حديث چيست كه امام فرمود عبوديت يك جوهرهاى است كه نهايت و كُنهش ربوبيّت است.
🔷 عبوديت، بندگى خدا خاصيتش اين است كه هرچه انسان راه بندگى خدا را بيشتر طى كند بر تصاحب و قدرت و خداوندگارىاش افزوده مىشود،
📚 کتاب آزادگی بندگی، هدف زندگی ص 40
#آزادی_بندگی #آزادی_معنوی
#هدف_زندگی #شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
🔰ما كه بچه بوديم، در منزل خود ما (من از هفت و هشت سالگى كاملًا يادم هست) اصلًا اينكه #ماه_رجب دارد می آيد مشخص بود.
🔰می گفتند يك هفته به ماه رجب مانده، پنج روز مانده، سه روز مانده، امشب احتمالًا اول ماه رجب است، برويم براى #استهلال؛ می رفتند براى استهلال، ماه را ببينند، شب اول ماه رجب است، #اعمال_ماه_رجب را بجا بياورند. در #مسجد كه جمع میدیدند، همه صحبت آمدن ماه رجب بود.
🔰ماه مبارك #رجب و ماه مبارك #شعبان پيش درآمدهاى ماه مبارك #رمضان هستند.
🔰من از بچگى هميشه اين را میديدم، مرحوم ابوى ما و مرحومه والده ما غير از اول و آخر ماه رجب و غير از ايام البيض (يعنى سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم اين ماه كه اعمال بالخصوصى دارد و عمل معروفش به نام عمل « #امّ_داود » را ما آن زمان بچه بوديم بجا آورده بوديم. بعد بزرگ شديم فراموش كرديم؛ به تبع آن جوّى كه آن وقت وجود داشت، يعنى آب جارى اى كه در آن وقت بود، ولى وقتى كه آبى رفت و مخفى شد، ديگر كيست كه از نو آن را جارى كند.)
🔰 اين دو غير از روز اول و روز آخر و سه روز وسط، حداقل #پنجشنبه و #جمعه ها روزه بودند و بلكه مرحوم ابوى ما در بعضى از سالها دو ماه رجب و شعبان را پيوسته #روزه می گرفتند و به ماه مبارك رمضان متصل می كردند، يعنى اين سه ماه را يكسره روزه می گرفتند.
🔰اصلًا اين ماه، ماه #استغفار و #توبه و #عبادت است.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص560
حلول ماه مبارک رجب بر تمامی شیعیان مبارک باد.💐💐💐
#خاطرات_شهید #رجب #روزه
#عبادت #استغفار #توبه
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔅 #امام_محمد_باقر_(ع) :
🔹ان اللّهَ عَزَّوَجَلَّ يقى بِالتَّقوى عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ وَ يجَلّى بِالتَّقوى عَنهُ عَماهُ وَ جَهلَهُ.
🔹خداوند به وسيله تقوا بنده را حفظ مي كند از آنچه كه عقلش به آن نمى رسد و كور دلى و نادانى او را بر طرف مى سازد.
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
♻️اگر از ما بپرسند آیا #تقوا مارا حفظ می کند و یا ما باید حافظ تقوا باشیم ؟
♻️می گوییم هر دوتا . نظیر اینکه اگر بپرسند آیا از تقوا باید کمک گرفت برای رسیدن به خدا و مقام #قرب_الهی ، یا از خدا باید کمک خواست برای تحصیل تقوا ؟
♻️می گوییم هردوتا ؛ به کمک #تقوا باید به خدا نزدیک شد، واز خدا باید مدد خواست که برای تقوای بیشتر ما را موفق بفرماید.
📚کتاب آزادی بندگی ،هدف زندگی ،ص 169
میلاد با سعادت امام محمد باقر (علیه السلام) مبارک باد.🌹🌹🌹
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 مطلبی ننوشتم الا اینکه برای رفع مشکلی از مشکلات اسلام باشد
🔸این بنده هرگز مدعی نیست که موضوعاتی که خودش انتخاب کرده و درباره آنها قلمفرسائی کرده است لازم ترین موضوعات بوده است .
🔸تنها چیزی که ادعا دارد این است که به حسب تشخیص خودش از این اصل ، تجاوز نکرده که تا حدی که برایش مقدور است در مسائل اسلامی (عقده گشائی) کند و حتی الامکان حقایق اسلامی را آنچنانکه هست ارائه دهد .
🔸فرضا نمی تواند جلوی انحرافات عملی را بگیرد ، باری حتی الامکان با انحرافات فکری مبارزه نماید و مخصوصا مسائلی را که دستاویز مخالفان اسلام است روشن کند ؛ ودر این جهت (الاهم فالاهم) را لااقل به تشخیص خود رعایت کرده است.
📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج۱ ، ص۴۰
#شهید_مطهری
#انحراف_فکری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
♻️بسم الله الرحمن الرحیم♻️
🌐فراخوان یادداشت نویسی🌐
🔆بینش پژوهان گرامی و مخاطبین ارجمند
چند روزیست که موضوع #سلامت در صدر اخبار و دغدغه همگانی شده است. در این میان نظرات مختلفی (در زمینه احکام طبی و برگزاری اجتماعات و مراسمات مختلف و نشر اخبار خلاف واقع و اعتماد به نظر مسئولین و ....) به دین #اسلام نسبت داده می شود.🔆
✳️ دبیرخانه بینش مطهر استان قم در نظر دارد نوشته های شما را با توجه به آثار شهید مطهری (پیرامون موضوعات روز جامعه) انتشار دهد.
✳️#موضوعات_پیشنهادی:
1️⃣ شایعه پراکنی و نشر مطالب خلاف واقع.
2️⃣ تقلید و توجه به نظرات متخصصین در هر رشته و گرایش.
3️⃣ سیره معصومین در تبلیغ موثر و سالم.
4️⃣ استفاده حداکثری از ابزار تبلیغ در سیره معصومین.
5️⃣ اهم و مهم در نگاه دین و ارتباط آن با برگزاری اجتماعات مذهبی .
6️⃣ نگاه فرد گرایانه و نگاه اجتماعی به اسلام و ارتباط آن با واکنش های مسلمانان در بلاها و بیماری ها.
7️⃣ نسبت واکنش جامعه اسلامی در بلاها و آزمایش ها با نگاه توحیدی.
8️⃣ رابطه توجه به خود عالی با کم شدن استرس و نگرانی در اتفاقات و مشکلات زندگی .
‼️نکته اول : نوشته شما باید حداقل ۳۵۰ کلمه باشد.
‼️نکته دوم : به ۳ #اثر_برگزیده هدایایی اهدا می شود.
‼️نکته سوم : موضوعات بالا صرفا پیشنهادی اند و انتخاب موضوع متناسب با مسائل روز جامعه ، به عهده شماست.
‼️نکته چهارم : نوشته های شما با نام خود شما در کانال های کشوری #منتشر می شود.
💠مهلت ارسال آثار : ۲۰ اسفند
📝 یادداشت های خود را به آدرس @binesh_qom ارسال نمایید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔊 #امام_هادی_(ع):
🖌وَاعلَمُوا اَنَّ النَّفسَ أقبَلُ شَیءٍ لِما أُعطِیَت وَ أمنَعُ شَیءٍ لِما مُنِعَت
🖌بدانید که نفس آدمی آنچه را که مطابق میل اوست به آسانی می پذیرد و اما چیزهایی که مورد میل و قبول او نیست بسیار سخت می پذیرد.
(بحارالانوار، ج75، ص 371)
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🌀تسلط بر #نفس_امّاره کار عقل و علم نیست. عقل و علم همیشه در استخدام نفس امارة انسان هستند.
🌀نفس از نقشههای عقل برای رسیدن به هدفهای خودش استفاده میکند و از راهنماییهای علم هم باز برای وصول به هدفهای خودش استفاده میکند.
🌀به همین دلیل است که علم بشر هر مقدار که پیشرفت کرده و نیرو و قدرت گرفته، غذای #نفس_اماره را بیشتر رسانده و نفس اماره را چاق کرده است. نتیجه این شده که بشرِ عالمتر، یک نفس امارة قویتر و جنایتکارتر از کار درآمده است.
🌀راههای #تزکیه و #تسلط_بر_نفس عبارتند از : مبارزه با هوا و هوس ، عبادت
📚 یادداشت های استاد شهید مطهری ج ۱۴
⚫️شهادت امام هادی (ع) تسلیت باد.⚫️
#تزکیه_نفس
#ماه_رجب
#امام_هادی(ع)
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_یک از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی
🔶 توطئه بزرگتر #واتیکان شدن و زوال #اسلام_سیاسی است
🔰 استکبار از مرکز روحانیتِ شیعه ضربه خورده است. این ضربه مانند هیچ ضربه نظامی و اقتصادی در طول قرن های گذشته نیست، بلکه ضربه ای هویتی است. تمام ساختِ دنیای مدرن بر تفکیک آسمان از زمین و دین از دنیاست. تمام نظام های برخاسته سیاسی و اقتصادی از این هویت مدرن نیز (چه چپ و چه راست) همواره به این تفکیک وفادارند. امام خمینی از «قم» برخاست، در مقابل این تفکیک ایستاد، یک ملت را با فهم در برابر آن بسیج کرد و بعد هم در کنار ایده خود (نفی این تفکیک) ایستادگی کرد به همین دلیل دنیای استکبار تا به حال دشمنی بزرگتر از خمینی به خود ندیده است.
🔰 همین برای تلاش جهت انهدام ارکانِ مهد پرورش این مرد بزرگ یعنی «قم» کافی است. اما صورت توطئه برای زمین زدن این مکتب در این شهر چیست؟
🔰 برخی از برادران خوب و مومن در طول این سالها تصویری بسیار ساده از این توطئه دارند. اینکه لزوما جاسوسی در این شهر حضور یابد و با عالمی ارتباط بگیرد، کتابهای اصیل این مکتب نقد شود و یا همین اخیرا به عمد ویروسی در این شهر پخش شود و ... البته هیچ کدام از این فرضیه ها (که برخی اثبات هم شده) تمام پازل ماجرا را کامل نمی کند. (لغزیدن کامل در این نگاه بی ربط به سالها بحثهای کم سند در مورد فراماسونری و امثال آن نیست). اساسا این تصویر ما را از دیدن توطئه های بزرگتری که گاهی خود ما هم ناخواسته به تحقق آن کمک می کنیم، باز می دارد.
🔰 برای مثال وقایع 10 سال گذشته را با دقت نگاه کنیم. در این ده سال ارتباطات مجازی به اوج خود رسیده، و همه از همه چیز مطلع می شوند، فرصتی برای توضیح دقیق نیاتِ پشت خبرها باقی نمانده و وقتی خبری غیر دقیق از شما منتشر شد دیگر نمی توانید به راحتی با تکذیب و توضیح آن را «دقیق» کنید. در همین ایام دشمن به راحتی توانسته بر «فعل» و «قول» ما سوار شود و تلاش کند به عموم جامعه القا کند که این حضرات در برابر هرآنچه به قول آنها «علم» و «توسعه» است می ایستند. اینکه تلاش می شود تنها صدای سلبی از روحانیون شنیده شود و در هر جمعه خبری عجیب از یکی از تریبون های نماز جمعه انتشار یابد در همین راستاست. دعواهای طب اسلامی و مدرن، چند همسری، موسیقی و ... هم به شدت به این فضا دامن زده است.
🔰 در این میان متاسفانه برخی بزرگواران خصوصا برخی روحانیون قدیمی تر از شناخت حقیقت ارتباطات و فضای مجازی غافل بوده اند و توجه کمتری داشتند که چه تصویرسازی مهیبی در حال وقوع است، این تصویر سازی بزرگترین توطئه است. در این مدل از کار تلاش حداکثری بر دو هدف است:
🔴 1- نشان دادن اینکه اساسا دین و نمایندگان آن هیچ نسبتی با علوم اجتماعی و سیاسی و واقعیت های این دنیا ندارند و انگار از هزاران سال قبل به یکباره در این دنیا هبوط کرده اند. این یعنی تخریب و تلاش برای شکست ایده امام خمینی (ره). ایده ای که سالهاست اصلی ترین چالش اندیشه ای استکبار است.
🔴 2- تلاش برای تقویت جریانی سکولار در حوزه که علنا می گوید کاری به قواعدِ اجتماعی ندارد و در نگاه او اقتصادِ اسلامی و سیاستِ اسلامی وجود ندارد، نهاد دین به کار خود برسد و «سیاستمداران» و «اقتصاددانان» هم نسخه های خود را بپیچند (ولو لیبرال و الحادی باشد). و در ادامه برخی دیندارانِ خسته از حضور اجتماعی اسلام را دعوت به نسخه ای به شدت فردی کنند. تقویت این جریان، هم صورتی از دین برای قم باقی می گذارد و هم ایده محوری اسلامِ سیاسی که حقیقت اسلام است را کاملا به زوال می کشاند.
🔰 عینا چنین اتفاقی در پایان قرون وسطا برای کلیسا شکل گرفت با این تفاوت که به اعتقاد ما جوهره مسیحیت کلیسایی توان راهبری زندگی بشر را نداشت ولی اسلام کاملا از چنین ظرفیتی برخوردار است. در همان ایام هم جریانی در کلیسا از قرائت رسمی عبور کرد ولی سعی کرد صورت دینداری خود را حفظ کند (پروتستانتیزم) و از طرفی راه را برای نهادینه شدن اومانیزم و محوریت اساسی انسانِ نفسانی باز کند و دین را به گوشۀ خانه ها بفرستد.
🔰این جریان تصور نمی کرد دوباره رقیبی با خاستگاه دینی پیدا کند و به همین دلیل همین پروژه دوباره برای اسلامِ سیاسیِ شیعی پیچیده شده است و البته بازیگرانی داخلی در همین شهر قم دارد که خواسته یا ناخواسته در این مسیر در تلاشند.
✅ برای مقابله با این توطئه راهی جز شناخت بهترِ دنیای جدید و فضای مجازی، دقیق تر سخن گفتن، تلاش برای کنار مردم قرار گرفتن و دوری از تحلیل های تخیلی پیرامون غرب وجود ندارد. در غیر این صورت به راحتی به پازل دشمن کمک کرده ایم.
✅یکی دیگر از عناصر اصلی مقابله با این جریان، #ایجابی سخن گفتن است. باید تلاش کنیم برای بهبود شرایط اجتماعی و زندگی مومنانه اجتماع اسلامی مقداری هم ایجابی سخن بگوییم و راه حل بدهیم و این راه حل را با جامعه در میان بگذاریم و از نقد شدن آن هم نهراسیم ...
@ofoqemobin کانال استاد هاشمی
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
هدایت شده از خانواده بینش مطهر
بسم الله الرحمن الرحیم
✨فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم✨
🔷عالم محضر خداست، هر آنچه در این عالم اتفاق می افتد چه حکمت آن را در یابید و چه به سادگی برایتان قابل تشخیص نباشد، برای خیری والاتر هست.
♦️معجزه حرکت ماست؛ اراده و تلاش و پشتکار ماست.
♦️روحیه شکست ناپذیری ماست.
♦️معجزه افکار مثبت و رو به رشد ماست.
✨✨✨✨✨✨
موسسه بینش مطهر بر آن است که با همکاری #خانواده_بینش_مطهر برای 💠سلامتی حضرت حجت و دفع بلا 💠قربانی کند و صدقه دهد.
از بینش پژوهان بزرگوار دعوت می شود تا از کمترین مبلغ ۵ یا ۱۰ هزار تومان تا هر اندازه که تمایل دارند در این امر خیر شرکت کنند.
✅در شرایط و بلایای کنونی در آستانه ایام نوروز، صدقه برای نیازمندان عمل صالح است
ان شاءالله که به لطف ✨حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف✨ بلا و فتنه از کشور و مردم ما دور باشد.
⭕️شماره کارت جهت واریز وجه
6393_4610 _2537_9492
به نام زهرا رحمانی _بانک سینا می باشد.
--------------------------------
كانال در ايتا، سروش، بله، تلگرام، آپارات، اينستاگرام
🆔 @Bineshe_Motahar
🔴استاد مطهری و آسیب شناسی دینی (#کرونا)
🔰 زیارتی که هدفش لذت است نه اسلام!
🔷 يادم هست در سال هايى كه در قم بوديم در آنجا هم يك نمايش ها و شبيه هاى خيلى مزخرفى در ميان مردم بود. سال هاى اول مرجعيت مرحوم #آيت_اللَّه_بروجردى (رضوان اللَّه عليه) بود كه قدرت فوق العاده داشتند. قبل از محرم بود. به ايشان گفتند وضع شبيه خوانى ما اينجور است. دعوت كردند، تمام رؤساى هيئتها به منزل ايشان آمدند.
🔶از آنها پرسيدند: شما مقلّد چه كسى هستيد؟
🔸همه گفتند: ما مقلّد شما هستيم.
🔷فرمودند: اگر مقلّد من هستيد، فتواى من اين است كه اين شبيه هايى كه شما به اين شكل در مى آوريد #حرام است.
🔹با كمال صراحت به آقا عرض كردند كه آقا ما در تمام سال مقلّد شما هستيم الّا اين سه چهار روز كه ابداً از شما تقليد نمى كنيم!!
🔶گفتند و رفتند و به حرف #مرجع_تقليدشان اعتنا نكردند. اين نشان مى دهد كه #هدفْ_امام_حسين_نيست، #هدفْ_اسلام_نيست، نمايشى است كه از آن استفاده هاى ديگرى و لااقل لذتى مى برند. اين، شكل قديمى اش بود.
📚 #کتاب_نهضت_حسینی
@bineshemotahar_qom
#خاطرات_حکمت #کرونا
#خاطرات_شهید #شهید_مطهری
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_دو از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام میثم قاسمی
🔰 وقتی خدا دست به کار می شود!
🌪این موج بلا ، بیماری ، گرانی، روزها به قواره یک ماه و ماه ها به اندازه یک سال شگفتی دارند، چه خبر است؟ چرا کشتی ما کشتی شکستگان روز به روز سوراخ تر است باد شرطه ای کو! در این طوفان ساحلی پیدا نیست! ناخدا کجا است؟
🔥این قطار بلا، بانگ رسوایی بشریّتی است که خود را به جای خدانشانده است، بشری که دماغ نمرودی اش نه با یک پشه که از یک ویروس به گیجی درافتاده است! و همه آنچه برای خدایی گردآورده بود اکنون فروریخته است.
🌊 این طوفان، مبارک طوفانی است، باد استغناء پروردگار است که وزیدن گرفته و این تلاطم نشان از دست پر درایت ربوبی دارد که دست به کار شده است!
🌍آری باید جهان زیر و رو شود، باید نظم فرعونی، سستی اش آشکار شود و همه آنچه باد نخوت آفریده است، فروریزد، من هم توهم توطئه دارم! امّا اینبار مکر خدا است که ستون خیمه فرعون را نشانه گرفته است.
⚓️اقیانوس عالم باید چنان متلاطم شود که تنها آنهایی که ناخدا دارند بمانند و آنانکه زمام خود به خدایگان سپرده اند تاب نیاورند.«ذَالِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ أَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلىَ لهُم»، تنها کسانی جان به در می برند که اهل صبر و استقامت اند، دست در دست مدبر حقیقی دارند.
🌧هزار سیل بنیاد برکن گو بیاید که دست ما در دست موسی است، غمی نیست این هم به زودی و خوبی بگذرد.
🏵 موسای شیعیان عصایش را بلند کرده است، ساحل نزدیک است و این کشتی را خضر کمی سوراخ کرده تا در این طوفان از شر ظالمان در امان مانده و به منزل برسد آنگاه خواهید دید، چگونه فرعون و لشکریانش به آب غرق خواهند شد.
آفتاب در حال طلوع کردن است و آن زمان که دیر نیست، خواهیم دید که خداوند پاداش صابران را زمین و آنچه در آن است قرار خواهد داد.
🔸قَالَ مُوسىَ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُواْ بِاللَّهِ وَ اصْبرُواْ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ الْعَقِبَةُ لِلْمُتَّقِين. الاعراف128
🔸موسى به قومش گفت: از خدا يارى بخواهيد، و شكيبايى ورزيد، يقيناً زمين در سيطره مالكيّت و فرمانروايى خداست، آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى بخشد، و سرانجام نيك براى پرهيزكاران است.
کانال استاد قاسمی @tooshe_noor
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
آشنایی با محتوای کتاب «#آزادی_بندگی، #هدف_زندگی»
♨️♨️در کتاب آزادی بندگی به چه سوالاتی پاسخ می گوییم؟!♨️♨️
1️⃣ آیا هدف اصلی از بعثت انبیا و هدف زندگی، برقراری #عدالت_اجتماعی یا عبادت و شناخت خداوند است؟! شرکت در اهداف به چه معناست؟!
2️⃣ چگونه نهایت و کنه #عبودیت، ربوبیت و خداوندگاری است؟!
3️⃣ اینکه «دعا هم طلب است و هم مطلوب، هم وسیله است و هم غایت، هم مقدمه است و هم نتیجه» به چه معناست؟!
4️⃣ چگونه #توبه، انقلاب قوای عالی علیه قوای دانی است؟ آیا مگر انسان علیه خودش #انقلاب می کند؟
5️⃣ اگر معنای #تقوا، پرهیزگاری نیست، پس تقوا به چه معناست؟!
6️⃣ چگونه تقوا از ناحیه اخلاقی و معنوی به انسان آزادی می دهد و او را از قید رقیت و بندگی هوا و هوس آزاد می کند؟!
@bineshemotahar_qom
7️⃣ انسان های حقیر، بزرگ و بزرگوار چه کسانی هستند؟ تفاوت میان بزرگی و بزرگواری چیست؟!
پاسخ به این سوالات و تطبیق آنها بر مسائل روز را در کلاس های #بینش_مطهر_استان_قم با حضور اساتید خبره #حوزه و #دانشگاه یاد خواهید گرفت.
#معرفی_کتاب
#آزادی_بندگی
#شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
آزادی بندگی ج ۱.mp3
24.34M
💠 استاد: حجت الاسلام سید محمد هاشمی
🔰موضوع: تدریس کتاب «آزادی بندگی»
✳️ #جلسه_اول
💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم
#بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_هاشمی
#مرحله_اول #بینش_قم #مطهری_خوانی
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
آزادی بندگی ج ۲.mp3
21.86M
💠 استاد: حجت الاسلام سید محمد هاشمی
🔰موضوع: تدریس کتاب «آزادی بندگی»
✳️ #جلسه_دوم
💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم
#بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_هاشمی
#مرحله_اول #بینش_قم #مطهری_خوانی
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
🔆🔆پیام بسیار مهم 🔆🔆
بینش پژوه محترم
سلام علیکم
💠با توجه به تعطیلی محیط های آموزشی، دبیرخانه بینش مطهر #استان_قم طرح #کلاس_غیر_حضوری را به عنوان #جایگزین_موقت ، برگزار میکند.
🔰#اهداف طرح :
۱ .توجه به برنامه ریزی بینش پژوهان محترم.
۲.استفاده از ایام تعطیلی محیط های آموزشی.
۳.عدم تاخیر در اجرای طرح کشوری بینش مطهر.
🔰#شرایط برگزاری دوره :
1⃣ #مطالعه : بینش پژوهان باید #مقرری هر هفته را #مطالعه کنند و خلاصه مطالعه خود را نوشته و به آیدی مسئول کلاس بفرستند (به صورت عکس یا تایپ شده)
2⃣ جایگزین #مباحثه : هر بینش پژوه باید تا ساعت ۱۳ #روز_قبل از زمان کلاس به صوت ارسالی استاد گوش دهد و خلاصه مطالب استاد و سوالات خود را نوشته (به صورت عکس یا تایپ شده )و به آیدی مسئول کلاس ارسال کنند.
3⃣ بینش پژوهان در همان #زمان_اصلی_کلاس (به مدت ۴۵ دقیقه از ابتدای کلاس) در گروه ایتا حاضر باشند تا سوالات وابهامات توسط استاد پاسخ داده شود .(حضور و فعالیت بینش پژوهان در گروه در این ساعت، به عنوان حضور و فعالیت کلاسی ثبت می شود ) و نماینده کلاس، حضور ایشان را در لیست حضور و غیاب ثبت میکند.
✅موارد یک و دو را به صورت دو قسمت جداگانه بنویسید . یک قسمت مربوط به مطالعه و یک قسمت مربوط به جایگزین مباحثه است.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_سه از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده
🔶 شکست دیوارهای مانع #آزادی_تفکر
🔸مواجهه با کرونای شناختی
🔹با نیم نگاهی به مفاهیم قرآنی می بینیم که خدای متعال تاکید دارند که در روز قیامت از انسان های صادق نیز سِرّ نیّتشان سوال می شود:
«لِيَسْئَلَ الصَّادِقينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْكافِرينَ عَذاباً أَليماً»
🔷با مطالعه سیر تاریخ جهان از عهد کلاسیک تا معاصر در می یابیم که نیروی فکری براساس اخبار و پیشامدهایی که از ورای واقعیت بوده ضربه خورده است.
🔷نمونه این مسئله در دوره پیامبر اسلام اشتباه تاکتیکی و روشی است که در جنگ احد (3 ه.ق) رخ داد. در این حادثه برخی با اخبار نادرست به گمانه زنی رحلت پیامبر، ترتیب اثر دادند و همین امر باعث تزلزل سپاه پیامبر گردید) نمونه معاصر این مسئله در اتفاقا مشروطه نیز دیده می شود، در جایی که اطلاع رسانی های اطراف یک مرجعیت علمی و دینی همچون مرحوم آخوند خراسانی است!
🔷امروز نیز شدتِ این رعایت، نه تنها بر جای خود باقی می¬باشد، بلکه تشدید هم شده است. در این روزها با اخبار ضد و نقیض پدیده¬ای به نام "کرونا ویروس" مواجه هستیم که گزارش¬های آن دست به دست شده. اما با ضعف دقت، به ورطه اشتباه هم کشیده شده ایم و تاکنون نیز دامنگیر ماست!
🔷حدوسط ماجراهای گذشته و امروز ما، حول محور همین مساله می گردد که تاریخ کلاسیک و معاصر ما و جهان، پر است از وقایعی که باید از آن درس گرفته شود که متاسفانه به حال خود باقی است و از آن بهره چندانی جز در همایشات و کنفرانس¬ها گرفته نشده است.
🔷این در حالی است که منطق اسلام در مواجهه با اخبار و گزارش¬ها دارای دو مرحله اساسی تحقیق (جستجو) و تحکیم (حکم نمودن) است. آیه 94 سوره مبارکه نساء می فرماید: اى اهل ايمان! هنگامى كه در راه خدا [براى نبرد با دشمن] سفر مىكنيد [در مسير سفر نسبت به شناخت مؤمن از كافر] تحقيق و تفحّص كامل كنيد:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ في سَبيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا»
همچنین در آیه 6 سوره مبارکه حجرات می فرماید: اى اهل ايمان! اگر فاسقى خبرى برايتان آورد، خبرش را بررسى و تحقيق كنيد تا مبادا از روى ناآگاهى گروهى را آسيب و گزند رسانيد و بر كرده خود پشيمان شويد:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمين»
🔶چنین درس مبارکی را باید برای زندگانی بشریت و نیاز فعلی زمان خودمان استفاده کنیم. چون همین یک عامل (تفحص و جستجو در شناخت واقعیت) به عنوان معیار اساسی در شناخت انسان مومن از غیرمومن تلقّی شده است. البته نه آنکه این نوع طرز فکر، یعنی هماهنگی با سراییده های هابزی در لویاتان بوده باشد؛ بلکه مرادمان توجه به خبرها براساس بایدهاست نه هست های ساختگی. عدم رعایت این مقوله اجتماعی، فرد را به جرگه آسیب پذیری از اجتماع جهت می دهد.
🔶برهمین اساس واقعیت هایی که امروزه با آنها مواجه هستیم از "هست ها" تا "بایدها" با یکدیگر فرق دارند. بدین معنا که به واسطه برخی از خبرگزاری ها، واقعیت هایی را برای ما واقعیت وانمود می کنند، باید برحظر بود. و واقعیت را براساس آنچه که باید، و قابل درک در فضای اجتماعی است، درک نمود، نه براساس آنچه که خودشان براساس شانتاژ تبلیغاتی و ناروایی در سخن و برای جذب مخاطب رفتار می کنند.
🔶 #شهید_مرتضی_آوینی همین مسئله را به عنوان یکی از ارکان محتوایی تبلیغات غربی و بعنوان راهی برای سیطره بر مولفه های اجتماعی معرفی نموده است. این راه از طریق فرار از واقعیت و پردازش واقعیت های موهوم، به اهداف گمگشته خود می رسد.
🔶به یاد خاطره ای از بزرگی افتادم که می گفت: یکی از کسانی که فلسفه می خواند، مدعی بود حوض مدرسه، خالی از آب است و پی در پی ادعا داشت که شما گمان می کنید، حوض پر از آب است. لذا جمعی از طلاب تصمیم گرفتند تا فرد مدعی را به آب بیندازند تا واقعیت برایش روشن شود که حوض مدرسه پر از آب است.
🔶 حال و وضع امروز جامعه ما با گسترش رسانه، همین است و باید با واقعیت جامعه مواجه شویم که ببینیم جامعه به صورت عادی در حال سیر و گذار خود می باشد نه آنچنان که این اخبار خودساخته می گویند.
بنابراین برای مواجهه و مقابله با ویروس موسوم به "کرونا" و در نتیجه تضعیف اخبار غیر واقعی ای که با حقیقت همگن نیستند، باید چشم ها را شست و جور دیگر نگریست. و البته نمی¬خواهیم چنین وانمود کنیم که تمامی اخبار منتشر شده، دروغ است و نمی شود به آنها اعتماد کرد.
🔶به تعبیر کارشناسانه #شهید_مطهری، نمی خواهیم"کسر احتمالات" کرده باشیم. بلکه در پی رساندن مفهوم حقیقی به نام "مواجهه درست با حقائق" هستیم که نباید به هر خبری به راحتی اعتماد کرد و آن را واقعی و حقیقی پنداشت.
🔶به علت آنکه سیر رو به رشدِ روزگار و حیات بشری، وابسته به اخبار واقعیِ حقیقی است. تا در نتیجه با خطر واقع پنداری، به روزگار سخت نرسیم. که از آن روش نابخردانه، تعبیر به "کرونای شناختی"می کنیم. که در مواجه شدن با این نوع روش ها، باید مقابله اساسی را از خودمان که به نوعی گذار و گذشتن از (من) خود دانی به (من) خود عالی است، انجام دهیم. تا راه را برای رسیدن به آزادی معنوی بگشاییم.
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🔰اخلاص عجیب علامه طباطبایی در زمان نوشتن تفسیر المیزان
🔷 نقل قول #شهید_مطهری درباره رؤیای صادقه استادش علامه طباطبایی
🔶 سختی های علامه طباطبایی در راه تالیف کتاب شریف #المیزان
🔷 علامه: وقتی با یک تعریف شنیدن، #پهنا پیدا میکنیم دیگر چه ثوابی برامون باقی می ماند!
#اساتید_شهید #علامه_طباطبایی #در_محضر_علامه
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_چهار از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام #دکتر_حسین_سوزنچی
چرا باید از ویروس کرونا متشکر باشیم؟!
💢#پرده_اول
🔷در میان حقایق عالم، بدیهیترین حقیقت، که هیچکس نمیتواند انکارش کند #مرگ است❗️
همه میمیریم؛ با هر سابقهای؛ با هر امکاناتی، با هر پست و مقامی.
در قبال مرگ دو راه بیشتر نداریم: یا آن را نادیده بگیریم تا غافلگیرمان کند؛ و یا اینکه آن را جدی بگیریم و آمادهاش شویم.
کسی که به دنیا دل بسته، میکوشد دائما مرگ را نادیده بگیرد؛ اما زندگی وقتی واقعا زندگی است، که مرگ هم نتواند به آن آسیب برساند؛ پس تنها کسانی واقعا زندگی میکنند که از مرگ نترسند.
اگر قبلا در کتابها میخواندیم که بزرگترین مرد عالَم فرمود «به خدا سوگند، انس پسر ابوطالب با مرگ بیش از انس کودک به سینه مادر است» (نهجالبلاغه، خطبه5)؛ نمردیم و شاگردی از آن مکتب به نام #حاج_قاسم را دیدیم، که نهتنها از مرگ نمیترسید، بلکه همواره آماده، بلکه مشتاق آن بود؛
و به جرات میتوان گفت: اگر معدود افرادی باشند که بتوان قسم خورد که آن گونه که باید و شاید زندگی کردهاند، قطعا حاج قاسم ما یکی از آنهاست.
💢#پرده_دوم
1. خداوند نظام دنیا را طوری آفریده که هر انسانی میمیرد. اجل هرکس معلوم است و وقتی اجلش سررسد لحظهای جلو یا عقب نمیافتد (اعراف/34)
2. میگویند وقتی خداوند حضرت عزرائیل را مأمور مرگ انسانها قرار داد، گلایه کرد که در این صورت مردم از من بیزار میشوند. خداوند فرمود نظام عالم را طوری قرار میدهم که مرگ هرکس به یک عامل طبیعی مربوط شود تا کسی تو را مقصر ندارد.
صرف نظر از صحت و سقم این روایت، حقیقتی در پس این داستان هست: انسانها بخواهند یا نخواهند میمیرند؛ و عوامل مختلفی مرگ آنها را رقم میزند.
3. احتمال مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را 2 درصد دانستهاند و همه کشورهای در حال اجرای مراقبتهای شدید برای محدود کردن آناند.
در حالی که سالانه حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده و از این تعداد سالیانه بین ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به آن میمیرنند [یعنی مرگ بیش از 10 درصد مبتلایان] (یورونیوز
ویا آمار سالیانه مرگ بر اثر تصادفات رانندگی رقمی میلیونی است (ویکیپدیا
یعنی بعید است ویروس کرونا تغییر چندانی در #آمار_مرگ_و_میر انسانها ایجاد کند.
🔷اکنون:
اگر قرار است همه بمیرند،
و اگر عوامل خارجی در مرگ ما موثر است؛
و اگر #ویروس_کرونا تنها یکی از عوامل است که در مقایسه با سایر عوامل نقش مهمتری هم ندارد،
چرا این ویروس بسیار کوچک همه هیاهو ایجاد کرده است؟!
💢#پرده_سوم
به نظر میرسد اساس #زندگی_مدرن بر #غفلت است.
همه مشغول اموری هستیم که در حقیقت وجود ما جایی نخواهد داشت:
برخی در پی جمعآوری مال و #ثروت، عدهای دنبال پست و #مقام، برخی در پی #شهوت و #شهرت؛ جماعتی هم مبتلا به زن و فرزند.
در منطق اسلام، همراه هر #سختی #راحتی ای هست (سوره انشراح، آیه5)؛ چهبسا چیزی را که #ناخوش میدارید اما #خیر_فراوان در آن است (سوره نساء/ آیه19؛ سوره بقره، آیه216).
این ویروس هم، علیرغم همه بدیهایش، با آمدنش در این #دوره_غفلتزدگی، همه را به #یاد_مرگ انداخته است؛
و این،
خواب انسانهایی را که به نادیده گرفتن مرگ، عادت کردهاند، برهم میزند❗️
او احتمالا اثر چندانی در آمار مرگ و میر نخواهد گذاشت؛ اما
▪️آمده تا محکی باشد برای عیارسنجی زندگی ما، و بلکه عیاری باشد برای شعارهایی که میدهیم و ادعاهایمان.
▪️آمده تا ما را – قبل از اینکه به رسوایی در محشر گرفتار شویم- در پیشگاه خودمان رسوا کند. و مرگ را که دائما میکوشیمکه فراموشش کنیم، جلوی چشم ما قرار دهد؛ تا قد و قواره خود را درست ببینیم و قدر و قیمت خود را دقیق بشناسیم.
▪️آمده تا به ما بفهماند که نهتنها حاج قاسم، بلکه تمامی آن مدافعان حرم که به استقبال مرگ میروند، چقدر بزرگتر از مایند و ما چه اندازه حقیریم.
▪️آمده تا ...
آینه چون روی تو بنمود راست ....
بله، امروزه همگان دست به دست هم دادهاند که به ما گوشزد کنند که
💢#توصیههای_بهداشتی برای #حفاظت_از_سلامتی_جسم را جدی بگیریم. شعارشان هم این است:
#کرونا_را_شکست_میدهیم. از همهشان ممنونیم، ما هم این شعار را برای حفظ جسممان سرمیدهیم و سعی میکنیم به این توصیهها گوش دهیم.
اما شاید این ویروس هم آمده که با یادآوری واقعیتی به نام مرگ - که فراموشیاش زندگیها را پوچ، و جدی گرفتنش معنای زندگی را عمق میبخشد – به ما تذکر دهد که
💢#توصیههای_بهداشتی برای #حفاظت_از_سلامتی_روح را هم جدی بگیریم.
🤔آیا نباید از او هم ممنون باشیم؟!
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 لذت نماز شب خوان های حقیقی...
🔷 ما يك سلسله لذت هاى معنوى داريم كه معنويت ما را بالا مى برد. براى كسى كه اهل تهجّد و نماز شب باشد، جزو صادقين و صابرين و مستغفرين بالاسحار باشد، نماز شب لذت و بهجت دارد.
🔷 آن لذتى كه يك نفر نمازشب خوان حقيقى و واقعى از نماز شب خودش مى برد، از آن اسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ اتوبُ الَيْه ها مى برد، از آن الْعَفْو گفتن ها و ياد كردن و دعا كردن هاى حداقل چهل مؤمن مى برد، و آن لذتى را كه از آن يا رَب يا رَب گفتنها مى برد هيچ وقت يك آدم عيّاش كه در كابارهها مىگردد احساس نمىكند.
🔶 لذت آن نماز شبخوان خيلى #عميقتر، #نيرومندتر و #نشاط_بخشتر است.
#آزادی_انسان #آزادی_معنوی #ماه_رجب
#هدف_زندگی #شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔆 #اعترافات_یک_تمدن (8)
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰ريشه طرح غلط #آزادى_عقيده در اروپا / محاكمه تفتيش عقايد و تقلیید کورکورانه برخی روشنفکران
🔷آيا می دانيد علت اين كه در دنياى اروپا آزادى #دين و آزادى #عقيده را اين طور فرض كردند كه عقيده بشر بايد به طور كلى آزاد باشد (به همان معنايى كه خودشان می گويند) چيست؟
🔷اين #آزادى_عقيده به اين حد افراط كه شما امروز در دنياى اروپا می ببينيد، بخشى از آن عكس العمل يك جريان بسيار شديد و سختى است كه در دنياى اروپا بوده و آن محكمه #تفتيش_عقايد است.
🔷اينها قرنها در چنگال تفتيش عقايد بودند. كليسا می آمد تجسس و جست و جو می كرد ببيند آيا كسى در مسائلى كه كليسا درباره آن اظهار نظر كرده است- ولو راجع به فلكيّات باشد- #اعتقادى بر خلاف نظر #كليسا دارد يا نه؟! آيا اگر كليسا اظهار نظر كرده است كه عناصر چهارتاست يا خورشيد به دور زمين می چرخد، در اين مسائل كسى فكرى بر خلاف اين دارد؟ ولو فكر او فكر #علمى و #فلسفى و #منطقى بود.
🔶تا می ديدند فكرى پيدا شده بر خلاف آنچه كليسا عرضه داشته است، فورا آن را به عنوان يك #جرم بزرگ تلقى می کردند، آن شخص را به محكمه می کشاندند و شديدترين #مجازاتها از نوع سوختن زنده زنده را در مورد او اعمال می كردند.
🔶 شما #تاريخ اروپاى قرون وسطى را بخوانيد [و آن را با تاريخ مشرق زمين مقايسه كنيد، آنگاه می بينيد] در اين جهت مشرق زمين نظير ندارد. از نظر فجيع بودن جنايت، ما هرچه كه مشرق زمين را توصيف كنيم و هرچه كه منبريها در منابر راجع به بنی اميه و بنی العباس و حتى حجّاج بن يوسف ثقفى حتى مبالغه كنند، مشرق زمين هرگز به پاى اروپاييهاى #قرون_وسطى نمی رسد، به پاى اروپايى امروز هم نمی رسد.
مجازات زنده زنده آتش زدن به سادگى انجام می شد.
🔶 #تاريخ_آلبرماله قسمت قرون وسطاى آن را بخوانيد. مثلا می نويسد: يك دسته زن را (با اين كه زن بيشتر مورد ترحم است) به يك جرم خيلى كوچك زنده زنده آتش زدند. چقدر دانشمندانى كه به جرم #اظهار_نظر در مسائلى كه كليسا در باره آنها اظهار نظر علمى كرده است، آنهم مسائلى كه مربوط به اصول دين نيست مثل اين كه عناصر چندتاست يا زمين می گردد كه مسئله مذهبى نيست، كشته شدند. می گفتند #كليسا در مسئله كليات اظهار نظر كرده است، ديگر هيچ عالمى حق ندارد در اين مسئله بر خلاف آنچه كليسا اظهار نظر كرده است بگويد.
📚 آزادی انسان ،دومین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر ، ص 90
#آزادی_عقیده #اروپا #کلیسا
#اعترافات #آزادی_انسان #روشنفکری_دینی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری
📺 فعالیتهای #قرارگاه_جهادگران_سلامت
📺 پخش شده در اخبار نیمروزی شبکه اول سیما...
🌸 همدلی داوطلبانه طلبهها در خط مقدم مقابله با کرونا در شهر قم
🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔰یادداشت #شماره_پنج از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی
🔶 بینش آموختگان استان قم
🔹جایگاه توکل در مواجهه با بیماریها🔹
🔷این روزها برای خیلی ها این سؤال پیش آمد که این همه ترس برای چیست؟
🔹مگر ما خدا نداریم ؟
🔹مگر معصومین به فکر ما نیستند؟
🔹 مگر امامزاده ها نمی توانند بیماری را از ما دفع کنند ؟
🔹پس چرا ملت مسلمان اینچنین گرفتار و محتاط شده است؟
🔹مگر حرم اهل بیت «ع» دارالشفا نیستند،پس چرا همان مکان ها هم در مواجهه با یک ویروس ، تعطیل و ضد عفونی می شوند؟
🔶این سؤالات آنقدر زیاد شد که فکر بنده را مشغول کرد و نسبت به برخی از اعتقادات محکم خود شک کردم که شاید اعتقاد من ضعیف است و توکّل و توسّل من خیلی کم است که اینقدر به اسباب مادی توجه کرده ام و اسباب غیر مادی را فراموش کرده ام.
🔶 با توجه به اینکه کمی با کتاب های شهید مطهری آشنا شده ام، تصمیم گرفتم حداقل بحث توکّل و توسّل را با کمک شهید برای خود حل کنم.
✅خلاصۀ مطالعۀ بنده این شد که:
🔅يكى از واقعیت های عالم، #توكّل و اعتماد به خداست. توكّل يعنى انسان در پيمودن راه حقّ، چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفى، به خود تزلزل راه ندهد و مطمئن باشد كه اگر در جريان زندگى هدف صحيح و خداپسند خود را در نظر بگيرد نه منافع شخصى را، كار خود را به خدا واگذار کند، خداوند او را تحت حمايت خود قرار می دهد.
🔅اين گونه اعتقاد به تقدير و تدبير الهى كه نتيجه اش توكّل و اعتماد به خداست، ترس از مرگ و نابودى و بزرگترين نقطه ضعف آدمى را كه ترس از نيستى يا هستى شقاوت آلود است، اصلاح می كند.
🔅خداوند می فرمایند: «و من يتّق اللّه يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب و من يتوكّل على اللّه فهو حسبه، انّ اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لكلّ شىء قدرا. (سوره طلاق آیه 2و 3)
🔅 از اين آيه، استنباط می شود كه به دنبال توكّل، عنايت پروردگار قطعى است؛ هر كس حقيقتا به خدا توكّل كند عنايت خدا را همراه دارد، اين، قانونى است كه بر همه قانون هاى ديگر حكومت می كند. در عين حال براى اينكه فراموش نشود كه كار خدا، نظام و قانونى دارد، بيان فرموده كه «خدا براى هر چيزى اندازه و حسابى قرار داده است» و هم فرموده كه «هر كس پرهيزكارى كند، خدا براى وى راهى قرار می دهد» يعنى كار او بدون قانون و بی وسيله نيست
🔅 با توجه به آیۀ «يا ايّها الّذين آمنوا اتّقوا اللّه و ابتغوا اليه الوسيلة» (سوره مائده آیه 3) بطور كلى، #توسل به وسائل و اسباب (یعنی استفاده و کمک گرفتن ازاسباب و وسائل) _ با توجه به اينكه خداست كه سبب را آفريده_ عين توحيد است.
🔅یعنی ما باید از #وسائل مادی بهره کامل را ببریم و در عین حال حواسمان باشد که اسباب غیر مادی هم در صورت توکّل داشتن و تقوا داشتن به ما کمک می کند« و بلکه اسباب غیر مادی تاثیر بیشتر و اساسی تری هم دارد »؛ نه اینکه فقط توکّل و توسّل و تقوا داشته باشیم ولی به هیچ یک از اسباب مادی توجهی نکنیم.
🔅مثل این است که تشنه باشیم و برای رفع تشنگی مرتب توکّل کنیم و تقوا داشته باشیم و زیارت برویم که در اینصورت هیچ وقت رفع تشنگی نمی شود؛ بلکه فقط باید تصمیم بگیریم و آب بنوشیم یعنی از اسباب مادی استفاده کنیم تا تشنگی ما رفع شود.
🔅البته اسباب مادى را از روى تجربه و آزمايش علمى می توان شناخت مثلا راه شناخت بیماری و راه رعایت بهداشت برای بیمار نشدن ، همان آزمایش و تجربه علمی است. همچنانکه اسباب معنوى« مثل توکّل و توسّل وشفاعت و...» را از طريق دين، يعنى از طريق وحى، و از طريق كتاب و سنّت بايد كشف كرد.
✳️بنابر این مطمئن شدم که بسیاری از نظرات این روزها در مورد توکل و توسل و تأکید بر تمسک به امور غیر مادی در عین عدم رعایت اسباب و علل مادی، اگر مغرضانه نباشد ، در اثر فهم ناقص مفاهیم دینی است.
مجموعه آثار شهید مطهری ،ج1 ،ص 263
❌ شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم