در همه امور ممحّض بر سیره و سنت حضرت زهرا سلام الله علیها باشیم که کسی بر او هرگز پیشی نگرفته و نخواهد گرفت
دَخَلَتِ اِمْرَأَةٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَتْ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ إِنِّي اِمْرَأَةٌ مُتَبَتِّلَةٌ فَقَالَ وَ مَا اَلتَّبَتُّلُ عِنْدَكِ قَالَتْ لاَ أَتَزَوَّجُ قَالَ وَ لِمَ قَالَتْ أَلْتَمِسُ بِذَلِكَ اَلْفَضْلَ فَقَالَ اِنْصَرِفِي فَلَوْ كَانَ ذَلِكِ فَضْلاً لَكَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ أَحَقَّ بِهِ مِنْكِ إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ يَسْبِقُهَا إِلَى اَلْفَضْلِ .
زنى به خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شد و عرضه داشت : خداوند امور شما را بر صلاح قرار دهد ! من زنى تارك دنيا هستم. امام صادق عليه السّلام فرمود: ترك دنيا را در چه مىدانى؟ گفت: ازدواج نمىكنم. فرمود: چرا؟ گفت: مىخواهم به اين وسيله فضيلتى به دست آرم . امام فرمود: از اين كار صرف نظر كن؛ اگر ترك شوهر فضيلت بود، حضرت فاطمۀ زهرا عليها السّلام به آن سزاوارتر بود. زيرا در كسب فضايل و مناقب، هيچ كس نمىتواند بر آن بانوى بزرگوار پيشى بگيرد.
کافی ج۵ ص۵۰۹
این نوع پاسخ از اهل بیت علیهم السلام در مراجعات مربوط به زهد ،خوف و کثرت عبادت و... هم وارد شده است
📌 قابل توجه برای سلبریتی ها و جوانهای ترسو و بی مسئولیت
🌞روزی #زنی به امام #باقر(ع) گفت:
من از #دنیا بریده ام.
حضرت فرمود:
بریدن از دنیا در نزد تو چه معنایی دارد؟
زن گفت:
من هیچ گاه تصمیم به #ازدواج ندارم.💞💍
حضرت فرمود:
به چه علت؟!
زن گفت:
با این کار به دنبال #فضیلت هستم.
🌱حضرت فرمود:
از این کار منصرف شو. اگر در این کار فضیلتی بود٬ #فاطمه(س) به آن شایسته تر از شما بود.
و کسی از ایشان در فضیلت پیشی نگرفته است.
📚شیخ طوسی، امالی، ص۳۷۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
✅بهترین روش توبه که در ادعیه یاد میگیریم
💠اَللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ لِنَبِيِّكَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ (لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى) اَللَّهُمَّ إِنَّ نَبِيَّكَ وَ رَسُولَكَ وَ حَبِيبَكَ وَ خِيَرَتَكَ مِنْ خَلْقِكَ لاَ يَرْضَى بِأَنْ تُعَذِّبَ أَحَداً مِنْ أُمَّتِهِ دَانَكَ بِمُوَالاَتِهِ وَ مُوَالاَةِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ إِنْ كَانَ مُذْنِباً خَاطِئاً فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَأَجِرْنِي يَا رَبِّ مِنْ جَهَنَّمَ وَ عَذَابِهَا وَ هَبْنِي لِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ
خداوندا !تو به پيغمبرت صلیاللهعلیهوآله فرمودهاى:« به زودی است که پروردگار تو آن قدر به تو عطا كند تا راضى شوى»
خداوندا! پيغمبر تو و فرستادۀ تو و حبیب تو و بهترين مخلوقاتت نمىپسندد این را كه احدى را از امتش كه به محبت او و محبت امامان معصوم از خاندان او معتقد است در آتش جهنم عذاب نمايى اگرچه گنهكار و خطاكار باشد،پس ای پروردگار من! از جهنم و عذابهايش نجاتم ده و به حرمت محمد و آل محمد ص مرا ببخش اى مهربانترين مهربانان
زاد المعاد ج۱ ص۱۱۳
اقبال الاعمال ج۱ ص۱۰۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌 فاطمه جمع همه خوبی ها است.
قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص):
«لَو كَان الحُسنُ شَخصَاً لَكَانَ فاطِمَةُ(س)، بَل هِيَ أَعظَمُ، إِنَّ فاطِمَةَ(س) اِبنَتي خَيرُ أَهلِ الأَرضِ عُنصُراً وَ شَرَفاً وَ كَرَمَاَ.»
الامام الْحَسَنَ بْنَ عَلِي العَسکَری(ع):
الصَّلَاةُ عَلَی السَّيِّدَةِ فَاطِمَةَ(س).
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ(س)، الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ. اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
آیتالله سید محمدصادق روحانی درگذشت
🔹 آیتالله سید محمدصادق روحانی از مراجع تقلید و از شاگردان آیتالله بروجردی و امام راحل عصر امروز درگذشت.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
اگر خدا را در نظر گرفتی ، هیچ گاه ضرر نخواهی کرد
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
دَعْ مَا يُرِيبُكَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُكَ فَإِنَّكَ لَنْ تَجِدَ فَقْدَ شَيْءٍ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
(با انجام امور واضح و غیر شبهه ناک) ،امور شبهه ناک را واگذار (و از فوت منفعت خود نترس) که به تحقیق هیچ گاه آنچه را که به خاطر خداوند متعال کنار گذاشته باشی کمبودش را درک نخواهی کرد.
کنز الفوائد کراجکی ج۱ ص۳۵۱
بحار الأنوار ج۲ ص۲۶۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
ارتباط و تاثیر فروع احکام شرعی و حفظ دین
(هیچ حکم از احکام دین خدا و فقه آل محمد صلیالله علیه و آله را کوچک نبینیم )
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَجْنَبَ فِي اَلسَّفَرِ وَ لَمْ يَجِدْ إِلاَّ اَلثَّلْجَ أَوْ مَاءً جَامِداً فَقَالَ هُوَ بِمَنْزِلَةِ اَلضَّرُورَةِ يَتَيَمَّمُ وَ لاَ أَرَى أَنْ يَعُودَ إِلَى هَذِهِ اَلْأَرْضِ اَلَّتِي تُوبِقُ دِينَهُ .
محمّد بن مسلم گويد: از امام صادق عليه السّلام دربارۀ مردى كه در سفر جنب شده و جز برف و يخ چيزى نمىيابد، پرسيدم . فرمود: او در حال اضطرار است، بايد تيمّم كند اما من صلاح نمىبينم كه به اين سرزمينى كه دينش را تباه مىكند بازگردد.
کافی ( فروع ) ج۳ ص۶۷
تهذیب ج۱ ص۲۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#جواز_صراط
#تایید_امیرالمومنین
عن قیس بن حازم قال:التقی ابوبکر وعلی بن ابی طالب علیه السلام فتبسم ابوبکر فی وجه علی علیه السلام فقال له:مالک تبسمت؟ قال :سمعت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم یقول :لایجوز احد علی الصراط الا من کتب له علی علیه السلام الجواز
فضائل الخمسة ج 3 ص 131
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#کلام_الله
#مناجات_با_خدا
#شیرینی_ذکرالله
حلاوت کلام الله نزد کلیم الله
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَاجَى مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع بِمِائَةِ أَلْفِ كَلِمَةٍ وَ أَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَلْفَ كَلِمَةٍ فِي ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ وَ لَيَالِيهِنَّ مَا طَعِمَ فِيهَا مُوسَى وَ لَا شَرِبَ فِيهَا فَلَمَّا انْصَرَفَ إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ سَمِعَ كَلَامَهُمْ مَقَتَهُمْ لِمَا كَانَ وَقَعَ فِي مَسَامِعِهِ مِنْ حَلَاوَةِ كَلَامِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:
همانا خداى عز و جل با موسى بن عمران در سه روز و سه شب يك صد و بيست و چهار هزار كلمه مناجات كرد كه در تمام اين مدت موسى نه غذائى خورد و نه چيزى آشاميد و چون به سوى بنى اسرائيل بازگشت از شنیدن کلامشان کراهت میداشت چراکه هنوز شيرينى كلام خداى عز و جل در گوش جان او بود.
خصال ج۲ ص۶۴۲
مناجات محبین (خمسة عشر):
إِلَهِي مَنْ ذَا اَلَّذِي ذَاقَ حَلاَوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرَامَ مِنْكَ بَدَلاً
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#عدم_قیاسپذیری_اهل_بیت
لا یقاس بآل محمد احد
دعای ندبه :
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ عَقِيدِ عِزٍّ لاَ يُسَامَى
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ أَثِيلِ مَجْدٍ لاَ يُجَارَى
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ تِلاَدِ نِعَمٍ لاَ تُضَاهَى
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نَصِيفِ شَرَفٍ لاَ يُسَاوَى
جانم فدای تو، آن عزّتمند همیشگی که هم طرازی ندارد؛
جانم فدای تو، آن رکن اصیل ارجمندی که همانندی ندارد؛
جانم فدای تو، آن نِعم خاص خداوند که نظیر نخواهد داشت؛
جانم فدای تو، از آن خاندان شرف هستی که هیچ کس نمی تواند با آن برابری کند.
اقبال الاعمال ج۱ ص۲۹۵
زاد المعاد ج۱ ص۳۰۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌 #روایات_شهادت
برخی معتقدند که هیچ سند محکمی بر اشاره پیامبر اکرم(ص) یا متون تاریخی و حدیثی بر شهادت حضرت زهرا(س) وجود ندارد، اما براساس شواهد تاریخی و حدیثی، تردیدی نیست که حضرت #فاطمه(س) با #هجوم غاصبان به منزل، مجروح و بر اثر آن به شهادت رسید.
◀️افزون بر تصریح برخی ادعیه در شهادت آن حضرت،(1) امام #کاظم(ع) نیز از آن حضرت با وصف #صدیقه_شهیده یاد کرده است.(2)
◀️در روایتی از رسول الله(ص) نیز بر این نکته اشاره شده است:
«ملعون است، #ملعون است، کسانی که بعد از من به دخترم فاطمه(س) #ظلم می کنند، حقش را #غصب می کنند و او را به شهادت می رسانند.»(3)
📚(1)محمدبن احمد مَلطی، التنبیه و الرد علی اهل الاهواء و البدع، ص20؛ محمدبن جریر طبری شیعی، دلائل الامامه، ص134.
⬅️«السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَة، ...، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَة.... .»
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص10.
📚(2)«السَّلَامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةبنت رسول الله، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا البَتُول، الشَّهِيدَة الطاهِرَة، لَعَنَ اللهُ مَن ظَلَمَكِ وَ مَنَعَكِ حَقَّكِ، ... .» شیخ مفید، المقنعه، ص459؛
📚«إِنَّ فَاطِمَةَ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَة.» کلینی، الکافی، ج1، ص458، ح1.
📚(3)«قَالَ رَسُولُ اللهِ: أَوَّلَ مَنْ يَلْحَقُنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَتَقْدَمُ عَلَيَّ مَحْزُونَةً مَكْرُوبَةً مَغْمُومَةً مَغْصُوبَةً مَقْتُولَةً فَأَقُولُ عِنْدَ ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهَا وَ عَاقِبْ مَنْ غَصَبَهَا وَ ذَلِّلْ مَنْ أَذَلَّهَا وَ خَلِّدْ فِي نَارِكَ مَنْ ضَرَبَ جَنْبَهَا حَتَّى أَلْقَتْ وَلَدَهَا فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ ذَلِكَ آمِين.» شیخ صدوق، الامالی، ص114؛
📚«قَالَ رَسُولُ اللهِ: مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا.» محمدبن علی کراجکی، كنز الفوائد، ج1، ص150.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فزع به سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله
عَنْ عَبْدِ اَلرَّحِيمِ اَلْقَصِيرِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي اِخْتَرَعْتُ دُعَاءً فَقَالَ «دَعْنِي مِنِ اِخْتِرَاعِكَ إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ فَافْزَعْ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ تُهْدِيهِمَا إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ » قُلْتُ كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ «تَغْتَسِلُ وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ» ... ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «أَنَا اَلضَّامِنُ عَلَى اَللَّهِ أَنْ لاَ تَبْرَحَ مِنْ مَكَانِكَ حَتَّى تُقْضَى حَاجَتُكَ» .
عبد الرحيم قصير گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شدم و عرض كردم: فدايتان گردم! من دعايى از خود ساختهام. فرمود: دعايت را رها كن! هرگاه مشكلى برايت پيش آمد به رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فزع خویش (پناه از ترس) ببر. بدينصورت كه دو ركعت نماز بگزار و آن را به پيشگاه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله هديه كن عرض كردم: چگونه اين كار را انجام دهم؟ فرمود: نخست غسل مىكنى، آنگاه دو ركعت نماز مىخوانی...
امام صادق عليه السّلام فرمود: من نزد خداوند عزّ و جلّ ضامنم كه چنين فردى از جاى خود حركت نكرده باشد مگر آنكه حاجتش برآورده شود.
کافی ج۳ ص۴۷۶
الفقیه ج۱ ص۵۵۹
تهذیب ج۱ ص۱۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔸مقصود از تاسف، خشم و رضایت خداوند متعال
حضرت امام صادق علیهالسلام دربارۀ آیۀ «فَلَمّٰا آسَفُونٰا اِنْتَقَمْنٰا مِنْهُمْ» زخرف/55 (چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم) فرمودند:
«خداوند مانند افسوسِ ما، افسوس نمیخورد ولی اولیائی براى خود آفريده كه آنها افسوس میخورند و خشنود میگردند. آنها مخلوق و پروردۀ اويند. خداوند، خشنودى آنها را خشنودى خود و خشم آنها را خشم خود قرار داده است. زيرا ايشان را مبلّغين خود و دلالتكنندگان و راهنمای بهسوى خویش قرار داده است و از اين جهت است كه آن مقام را دارند.
معنى آيه آن نيست كه افسوس دامن خداى تعالى را میگيرد آنچنان كه دامنگير مخلوق میشود بلكه معنى آن، همانند آن است که فرمود: «هر كه به یكى از دوستان من اهانت كند به پيكار من آمده و مرا به مبارزه خوانده است » و فرمود: «هر كه از پيغمبر فرمان برد، از خدا اطاعت کرده است» و نيز فرمود: «همانا كسانى كه با تو بيعت كنند، با خدا بيعت كردهاند و دست خدا روى دست ايشان است»
تمام اين عبارات و آنچه مانند اينهاست معنايش همان است كه برايت گفتم. همچنين است خشنودى و خشم و صفات مشابه دیگر.
اگر بنا باشد كه افسوس و دلتنگى دامن خدا را هم بگيرد -در صورتى كه خود او خالق و پديد آورندۀ آنهاست- روا باشد كه گویندهای به خود اجازه دهد و بگوید روزى شود كه خداوند خالق نابود گردد، زيرا اگر خشم و دلتنگى بر او وارد شود و دگرگونى عارضش گردد از نابودى در امان نباشد؛ بعلاوه در اين صورت ميان پديد آورنده و مخلوق، و ميان قادر و آنچه زير قدرت است و ميان خالق و مخلوق فرقى نباشد!
خداوند از چنين گفتار ناهنجار، برترى دارد. او خالق همه چيز است بدون آنكه به آنها نيازى داشته باشد و چون بىنياز است، اندازه و چگونگى نسبت به او محال است.»
📚الكافي، ج1، ص:144، ح6
#خشم_خدا #غضب_الهی #رضایت_الهی #امام_معصوم #پیامبر ص #اهل_بیت علیهم السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri