هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
☀️اعمال روز عرفه/2
5- تسبیحات حضرت رسول صَلَّی اللهِ عَلِیهِ وَ آله در روز عرفه:
سُبْحانَ الَّذی فِی السَّمآءِ عَرْشُهُ سُبْحانَ الَّذی فِی الْاَرْضِ حُکْمُهُ
سُبْحانَ الَّذی فِی الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ سُبْحانَ الَّذی فِی الْبَحْرِ سَبیلُهُ
سُبْحانَ الَّذی فِی النّارِ سُلْطانُهُ سُبْحانَ الَّذی فِی الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ
سُبْحانَ الَّذی فِی الْقِیمَةِ عَدْلُهُ سُبْحانَ الَّذی رَفَعَ السَّمآءَ سُبْحانَ
الَّذی بَسَطَ الاْرْضَ سُبْحانَ الَّذی لا مَلْجَاَ وَلا مَنْجا مِنْهُ اِلاّ اِلَیْهِ
سپس صدمرتبه بگو: سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ.
6- سوره توحید صد مرتبه و آیة الکرسی صد مرتبه و صلوات بر محمّد و آل محمّد صد مرتبه خوانده شود و دعای ذیل ده مرتبه خوانده شود:
لااِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیی وَ یُمیتُ
وَیُمیتُ وَیُحْیی وَهُوَ حَیُّ لا یَموُتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلی کُلِّشَیْءٍ قدیرٌ
ده مرتبه: اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ اَتوُبُ اِلَیْهِ
ده مرتبه: یا اَللّهُ، ده مرتبه: یا رَحْمنُ، ده مرتبه: یا رَحیمُ
ده مرتبه: یا بَدیعَ السَّمواتِ وَالاْرْضِ یا ذَاالْجَلالِ وَالْاِکْرامِ
ده مرتبه: یا حَیُّ یا قَیُّومُ
ده مرتبه: یا حَنّانُ یا مَنّانُ
ده مرتبه: یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ
ده مرتبه: امینَ
سپس بگو:
اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ یا مَنْ هُوَ اَقْرَبُ اِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ ، یا مَنْ یَحوُلُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ یا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْاَعْلی وَبِالْاُفُقِ الْمُبینِ یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی یا مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ محمد
و بخواه حاجت خود را که برآورده خواهد شد انشاءالله تعالی.
7- ذکر صلوات از حضرت صادق علیه السلام
پس بخوان این صَلَوات را که از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که بخواهد مسرور کند محمّد و آل محمّد را در صَلَوات بر ایشان بگوید:
اَللّهُمَّ یا اَجْوَدَ مَنْ اَعْطی وَ یا خَیْرَ مَنْ سُئِلَ وَیا اَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الْاَوَّلینَ وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الّْاَخِرینَ وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِهِ فِی الْمَلاَءِ الْاَعْلی وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الْمُرْسَلینَ. اَللّهُمَّ اَعْطِ مُحَمَّداً وَآلَهُ الْوَسیلَةَ وَالْفَضیلَةَ وَالشَّرَفَ وَالرِّفْعَةَ وَالدَّرَجَةَ الْکَبیرَةَ اَللّهُمَّ اِنّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَلَمْ اَرَهُ فَلا تَحْرِمْنی فِی الْقِیمَةِ رُؤْیَتَهُ وَارْزُقْنی صُحْبَتَهُ وَ تَوَفَّنی عَلی مِلَّتِهِ وَاسْقِنی مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِیّاً سآئِغاً هَنَّیئاً لا اَظْمَاءُ بَعْدَهُ اَبَداً اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ
اَللّهُمَّ اِنّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَلَمْ اَرَهُ فَعَرَّفْنی فِی الْجِنانِ وَجْهَهُ اَللّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّداً صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ مِنّی تَحِیَّةً کَثیرَةً وَ سَلاماً.
8- دعای ام داود خوانده شود.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖اندوه و غم معلی بن خنیس در روز عید
🛑 أَبُو جَعْفَرٍ أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ الْقُرَشِیُّ قَالَ أَخْبَرَنِی بَعْضُ أَصْحَابِنَا ، قَالَ کَانَ الْمُعَلَّی بْنُ خُنَیْسٍ رَحِمَهُ الله إِذَا کَانَ یَوْمُ الْعِیدِ خَرَجَ إِلَی الصَّحْرَاءِ شَعِثاً مُغْبَرّاً فِی زِیِّ مَلْهُوفٍ ، فَإِذَا صَعِدَ الْخَطِیبُ الْمِنْبَرَ مَدَّ یَدَهُ نَحْوَ السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ هَذَا مَقَامُ خُلَفَائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ وَ مَوَاضِعُ أُمَنَائِکَ الَّذِینَ خَصَصْتَهُمْ ، ابْتَزُّوهَا وَ أَنْتَ الْمُقَدِّرُ لِلْأَشْیَاءِ ، لَا یُغَالَبُ قَضَاؤُکَ وَ لَا یُجَاوَزُ الْمَحْتُومُ مِنْ تَدْبِیرِکَ ، کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّی شِئْتَ ، عِلْمُکَ فِی إِرَادَتِکَ کَعِلْمِکَ فِی خَلْقِکَ ، حَتَّی عَادَ صَفْوَتُکَ وَ خُلَفَاؤُکَ مَغْلُوبِینَ مَقْهُورِینَ مُبْتَزِّینَ ، یَرَوْنَ حُکْمَکَ مُبَدَّلًا وَ کِتَابَکَ مَنْبُوذاً وَ فَرَائِضَکَ مُحَرَّفَهً عَنْ جِهَاتِ شَرَائِعِکَ وَ سُنَنَ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَتْرُوکَةً.
اللَّهُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ الْغَادِینَ وَ الرَّائِحِینَ وَ الْمَاضِینَ وَ الْغَابِرِینَ.
اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَهَ زَمَانِنَا وَ أَشْیَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ وَ أَحْزَابَهُمْ وَ أَعْوَانَهُمْ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
🔰 راوی میگوید:
معلّی بن خُنیس رحمة الله علیه هر وقت روز عید میشد با قیافه گرفته و درهم با موی پریشان و غبار آلود همانند مصیبت زدگان به بیابان میرفت ،
وقتی خطیب بر منبر میرفت:
معلّی دست به آسمان بر میداشت و میگفت بار خدایا این جایگاه خلفاء و بر گزیدگان تو است.
این مقام امناء وحی تو است کسانی که به آنها اختیار بخشیده ای،
حال آن را غصب نموده اند و بزور بر این مقام تکیه کرده اند.
خدایا زمام امور بدست تو است کسی نمیتواند تصمیم تو را در هم شکند و نقشه تو را بنابودی سپارد،
هر طور و هر وقت که تو بخواهی ، خواسته ، خواسته توست ، دانش تو در اراده و آفرینش یکسان است.
اینک برگزیدگان و خلفای تو مغلوب و شکست خورده هستند.
چرا که مقام آنها را بزور صاحب شده اند.
آشکارا مشاهده میکنند که دستورات تو را زیر پا نهاده اند و کتاب آسمانی را کنار گذاشته و واجبات دینی را تغییر داده اند و سنّت پیامبر را پشت سر انداخته اند.
خدایا لعنت کن دشمنان آنها را از پیشینیان و طبقات بعد و آنها که صبح و شام بدر خانه این دغل بازان رفت و آمد دارند ،
و کسانی که مرده اند و آنها که می آیند.
خدایا ستمکاران زمان ما و پیروان آنها و همکارانشان را لعنت فرما تو بر هر کار قادر و توانا هستی.
📚: رجال الکشی ج۱ ص۳۸۱
#عید_قربان
https://t.me/shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
➖اندوهی به وسعت هزاران عید ..
✅لزوم عدم غفلت از بزرگ ترین ظلم که هر جشن و سروری را به غصه تبدیل میکند
🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ:
یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ.1
🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام باقر "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند:
ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید میشود.
عبد اللَّه میگوید: عرضه داشتم برای چه ؟!حضرت فرمودند: چون میبینند که حقّشان در دست دیگری است .
✍توضیح مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد👇
🛑«لأن العيد إنما وضع ليجتمع الناس عند الإمام و يأخذوا عنه معالم دينهم فإذا رأوا أئمة الضلال غاصبين لحقوقهم يضلون الناس عن الصراط المستقيم يحزنون لما يصيب الناس من الهلاك و الضلال لا لأنفسهم فإنهم في جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات.»2
🔰 حکمت عید برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان اخذ کنند، اما اهل بیت علیهم السلام وقتی میبینند که حقشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف میکنند و به هلاکت و ضلالت میکِشانند، محزون میشوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست، چراکه آنان در اوج سعادتند.
⬅️ مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه "در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز عید فطر و عید قربان را میفرمایند :
🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ .3
🔷إستحباب غمگینی در دو عید فطر و قربان، به دلیل آن که حقّ آل محمد" صلوات الله علیهم اجمعین،" غصب شده است .
✍کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت:👇
🔺يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم"4
🔰این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در عیدفطر و قربان در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب ائمه معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود.
تذکر: ورود دعای ندبه در این اعیاد ،همین مطلب را گوشزد میکند
📚:منابع
1: الفقیه ج۱ ص۵۱۱
2: مرآة العقول ج ۱۶ص۴۱۱
3: وسائل الشیعه ج۷ ص ۴۷۷
4: بحارالأنوار ج ۸۸ ص۱۳۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖شباهت امام زمان به انبیاء الهی
🛑 سعیدبن جبیر: عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ (علیهالسّلام) یَقُولُ فِی الْقَائِمِ مِنَّا سُنَنٌ مِنَ الْاَنْبِیَاءِ سُنَّةٌ مِنْ اَبِینَا آدَمَ وَ سُنَّةٌ مِنْ نُوحٍ وَ سُنَّةٌ مِنْ اِبْرَاهِیمَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَی وَ سُنَّةٌ مِنْ عِیسَی وَ سُنَّةٌ مِنْ اَیُّوبَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فَاَمَّا مِنْ آدَمَ وَ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمُرِ وَ اَمَّا مِنْ اِبْرَاهِیمَ فَخَفَاءُ الْوِلَادَةِ وَ اعْتِزَالُ النَّاسِوَ اَمَّا مِنْ مُوسَی فَالْخَوْفُ وَ الْغَیْبَةُوَ اَمَّا مِنْ عِیسَی فَاخْتِلَافُ النَّاسِ فِیهِ وَ اَمَّا مِنْ اَیُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ الْبَلْوَی وَ اَمَّا مِنْ مُحَمَّدٍ فَالْخُرُوجُ بِالسَّیْف.»
🔰در قائم از روش هفت پیغمبر باشد:
روشی از پدر ما آدم
و روشی از نوح
و روشی از ابراهیم
و روشی از موسی
و روشی از عیسی
و روشی از ایوب
و روشی از محمد،
روش آدم و نوح طول عمر است
و از ابراهیم پنهانی ولادت است
و کنارهگیری از مردم
و از موسی ترس و غیبت است
و از عیسی اختلاف مردم درباره او است
و از ایوب فرج بعد از گرفتاریست
و از محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خروج با شمشیر است.»
📚:كمال الدين ج 1ص 322
🛑 عَنِ الصَّادِقِ فِي الْقَائِمِ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ يُوسُفَ وَ سُنَّةٌ مِنْ عِيسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ ص فَأَمَّا سُنَّةُ مُوسَى فَخَائِفٌ يَتَرَقَّبُ وَ أَمَّا سُنَّةُ يُوسُفَ فَإِنَّ إِخْوَتَهُ كَانُوا يُبَايِعُونَهُ وَ يُخَاطِبُونَهُ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ وَ أَمَّا سُنَّةُ عِيسَى فَالسِّيَاحَةُ وَ أَمَّا سُنَّةُ مُحَمَّدٍ ص فَالسَّيْفُ ..
امّا سنّت او از موسى آن است كه خائف و منتظر است،
و سنّت او از يوسف آن است كه برادرانش او را مبايعه كردند و با او سخن مىگفتند و او را نمىشناختند،
و سنّت او از عيسى سياحت كردن است،
و سنّت او از محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم شمشير است
📚: كمال الدين ج1، ص: 28
🛑عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ يَقُولُ: إِنَّ فِي صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قُلْتُ لَهُ كَأَنَّكَ تَذْكُرُهُ حَيَاتَهُ أَوْ غَيْبَتَهُ قَالَ فَقَالَ لِي وَ مَا يُنْكَرُ مِنْ ذَلِكَ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَشْبَاهُ اَلْخَنَازِيرِ إِنَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ خَاطَبُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ «أَنَا يُوسُفُ وَ هٰذٰا أَخِي» فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ اَلْمَلْعُونَةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِحُجَّتِهِ فِي وَقْتٍ مِنَ اَلْأَوْقَاتِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ إِنَّ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ إِلَيْهِ مُلْكُ مِصْرَ وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ وَالِدِهِ مَسِيرَةُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً فَلَوْ أَرَادَ أَنْ يُعْلِمَهُ لَقَدَرَ عَلَى ذَلِكَ لَقَدْ سَارَ يَعْقُوبُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلْدُهُ عِنْدَ اَلْبِشَارَةِ تِسْعَةَ أَيَّامٍ مِنْ بَدْوِهِمْ إِلَى مِصْرَ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَمْشِيَ فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتَّى يَأْذَنَ اَللَّهُ فِي ذَلِكَ لَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ قَالُوا: «أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قٰالَ أَنَا يُوسُفُ »
🔰امام صادق عليه السّلام مىفرمود:به راستى در صاحب الامر شباهتى است از يوسف عليه السّلام،گويد:به آن حضرت عرض كردم:گويا شما زنده و غايب بودن آن حضرت را يادآورى مىكنيد؟به من فرمود:اين امت كه خوكصفت شدهاند چه چيز را منكرند،به راستى برادران يوسف نوادگان و فرزندان پيامبر بودند، با يوسف معامله بازرگانى كردند و با او خريد و فروش نمودند و با او(در مصر)تجارت كردند و سخن گفتند و برادر او بودند و او برادر آنها بود و با اين همه او را نشناختند تا خود را معرفى كرد پس چرا لعنتشدگان اين امت منكر هستند كه خداى عز و جل با حجت خود در يك وقتى از اوقات چنان كند كه با يوسف كرد،و فاصله او با پدرش هيجده روز راه بود،اگر خدا مىخواست كه او را بياگاهاند مىتوانست.
يعقوب و فرزندانش پس از دريافت مژده از يوسف به مدت نه روز خود را به مصر رسانيدند پس اين امت چرا انكار مىكنند كه خداى عز و جل با حجت خود چنان كند كه با يوسف كرد،در بازارهاى آنها رفت و آمد كند و پا روى فرش آنها بگذارد(و او را نشناسند)تا خدا به او اجازه معرفى دهد،چنانچه اجازۀ معرفى به يوسف داد،گفتند:راستى تو يوسف هستى؟فرمود:من يوسفم.
📚: الکافي ج۱ص۳۳۶
https://t.me/shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
#امام_هادی_علیه_اسلام
#نفع_داشتن_محبت_اهل_بیت_علیهم_السلام_برای_غیر_شیعیان 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 حکایتی زیبا از دیدار یک نصرانی با امام هادی علیه السلام .
هبة اللّٰه بن ابى منصور موصلى نقل میکند :
در سرزمين ربيعه ، كاتبى نصرانى بود از اهالى كفرتوثا بنام يوسف بن يعقوب كه بين او و پدرم دوستى بود ، روزى بمنزل ما آمد پدرم از او پرسيد چطور شده در چنين وقتى عزم سفر كردهاى .
گفت:مرا متوكل خواسته نميدانم چه تصميم دارد جز اينكه سلامتى خود را از خداوند خريدهام با صد دينار طلا كه آن صد دينار را تقديم كنم به على بن محمّد بن رضا الهادی و آن پول را با خود برداشتهام ، پدرم در جوابش گفت : موفق خواهى شد ،
يوسف بن يعقوب بجانب متوكل رفت و چند روز بيشتر نگذشت كه برگشت پيش ما شاد و مسرور ، پدرم گفت : بگو چه شد؟گفت:وارد سامرا شدم با اينكه تا آن وقت اين شهر را نديده بودم با خود گفتم اول صد دينار را به ابن الرضا عليه السّلام برسانم قبل از اينكه پيش متوكل بروم تا هنوز كسى متوجه آمدنم نشده .
گفت : من خبر داشتم متوكل ايشان را از خارج شدن مانع شده و خانهنشين است.در فكر شدم كه چگونه منزلش را پيدا كنم ، يك مرد نصرانى از خانه ابن الرضا چگونه سؤال كند مىترسيدم كسى اين خبر را بمتوكل برساند بيشتر موجب ناراحتى و عصبانيت او شود .
ساعتى در اين مورد بفكر فرو رفتم بالاخره بدلم افتاد سوار الاغى شوم و در شهر براه افتم هر جا كه خواست برود شايد بدر خانه آن جناب راه يابم بدون اينكه از كسى بپرسم.دينارها را در كاغذى گذاشتم و در آستين نهادم.سوار الاغ شدم از بازارها و كوچه گذشت بهر جا كه ميخواست ميرفت تا رسيد بدرب خانهاى. آنجا ايستاد هر چه سعى كردم حركت كند از جاى تكان نخورد ،
بغلام خود گفتم بپرس اين خانه متعلق بكيست.گفتند اين خانه ابن الرضا عليه السّلام است.با خود گفتم اللّٰه اكبر عجيب شاهدى بر حقانيت اين خانواده !
در همين موقع غلامى سياه از منزل خارج شده گفت:يوسف بن يعقوب تو هستى؟گفتم:آرى گفت:پائين بيا،پائين شدم مرا در راهرو حياط نشاند و خود داخل شده با خودم گفتم اين شاهدى ديگر از كجا اين غلام اسم مرا ميدانست در اين شهر كسى مرا نميشناسد و نه تا كنون وارد آن شدهام ،
خادم باز خارج شده گفت : صد دينار كه در آستين دارى بده ، پول را در اختيارش گذاشتم با خود گفتم:اين دليل سوم باز برگشت پيش من گفت داخل شو،خدمت آن جناب رسيدم تنها نشسته بود فرمود :
يَا يُوسُفُ مَا آنَ لَكَ فَقُلْتُ يَا مَوْلاَيَ قَدْ بَانَ لِي مِنَ اَلْبُرْهَانِ مَا فِيهِ كِفَايَةٌ لِمَنِ اِكْتَفَى فَقَالَ هَيْهَاتَ إِنَّكَ لاَ تُسْلِمُ وَ لَكِنْ سَيُسْلِمُ وَلَدُكَ فُلاَنٌ وَ هُوَ مِنْ شِيعَتِنَا يَا يُوسُفُ « إِنَّ أَقْوَاماً يَزْعُمُونَ أَنَّ #وَلاَيَتَنَا لاَ تَنْفَعُ أَمْثَالَكُمْ كَذَبُوا وَ اَللَّهِ إِنَّهَا #لَتَنْفَعُ_أَمْثَالَكَ » اِمْضِ فِيمَا وَافَيْتَ لَهُ فَإِنَّكَ سَتَرَى مَا تُحِبُّ ...
« يوسف هنوز موقع آن نرسيده كه اسلام آورى.گفتم : آنقدر دليل و برهان مشاهده كردهام كه هر شخصى را كافى است. فرمود:نه نه تو مسلمان نخواهى شد ولى فلان پسرت بزودى مسلمان مىشود او از شيعيان ما است يوسف!بعضى خيال ميكنند محبت و ولايت ما براى مثل شماها سودى نمىبخشد بخدا دروغ ميگويند براى مثل شما هم سودمند است برو بجانب مقصدى كه داشتى با آنچه دوست دارى روبرو خواهى شد » ،
پيش متوكل رفتم و هر چه ميخواستم گفتم و بازگشتم.
هبة اللّٰه گفت:من پسرش را پس از فوت پدر ديدم كه مسلمان شده بود و شيعهاى خوش عقيده بود او گفت:كه پدرش بمذهب نصرانيت از دنيا رفته و او پس از مرگ پدر مسلمان شده است.ميگفت من بمژده مولايم امام على النقى مسلمان شدهام.
•┈┈••✾••┈┈•
📚 بحار الأنوار ، ج ۵۰ ، ص ۱۴۴
https://t.me/shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
✅کسانی که غدیر را انکار کردند همانند ابلیس هستند
🛑:مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ
لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ...
🔰امام رضا "علیه السلام:
مومنانی که ولایت امیرالمومنین" علیهالسلام" در روز غدیر را قبول کردند
مثل فرشتههایی هستند که بر حضرت آدم "علیهالسلام" سجده کردند
و آنها که از ولایت امیرالمومنین "علیهالسلام" سرپیچی کردند مثل شیطان هستند.
📚: اقبال الاعمال، ج۱ ص۴۶۴
💠ناله شیطان
🛑رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ :
يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ
🔰 امام باقر علیه السلام:
ابلیس چهار بار ناله سر زد
روزی که لعن شد، روزی که به زمین آمد، روز بعثت پیغمبر گرامی(صلی الله علیه و آله)، روز غدیر
📚:الخصال، ج1، ص: 263
✅شرح ماجرای غدیرخم از دید و نظر ابلیس لعین
🔰جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند:
كه چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدير خم دست على عليه السّلام را بدست گرفت (و آن حضرت را براى جانشينى خويش منصوب فرمود) شيطان در ميان لشكريانش فرياد زد،
و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا بجاى نماند جز آنكه بدنبال فرياد او بنزدش دويدند، و گفتند:
اى آقا و سرور ما چه بر سرت آمده كه ما تاكنون از تو فريادى وحشتناكتر از اين نشنيده بوديم؟
بدانها گفت:
اين پيغمبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار سرانجامى بگيرد هرگز كسى خداى را معصيت و نافرمانى نكند!
در پاسخ گفتند:
اى آقاى ما تو همانى كه با آدم ابو البشر چنان كردى! و چون منافقان (كه در آن انجمن در غديرخم حاضر بودند)
گفتند:
اين مرد (يعنى رسول خدا) از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد،
و يكى از آن دو نفر(دو خلیفه غاصب) به رفيقش
گفت: مگر نمىبينى كه چشمانش
چگونه در كاسه سرش ميچرخد؟
گويا ديوانه شده- و مقصودشان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود- در اين موقع شيطان فريادى از روى خوشحالى زد،
و دوستانش دوباره گردش را گرفتند، بدانها
گفت:
آيا دانستهايد كه من پيش از اين با آدم ابو البشر چه كردم؟
گفتند: آرى، گفت: آدم پيمان خود را شكست ولى بخدا كافر نشد، و اينان هم پيمان شكستند و هم برسول خدا كافر شدند.
و هنگامى كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از اين جهان رحلت فرمود و مردم بجاى على عليه السّلام ديگرى را بخلافت نصب كردند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى گذارد و روى بالش نشست،
و پيادگان و سوارگان خود را جمع كرد و بدانها
گفت: شادى كنيد تا روز ظهور امام (آن طور كه بايد) خداى فرمانبردارى نشود.
امام باقر عليه السّلام اين آيه را خواند:
«و براستى شيطان گمان خويش را در باره آنها صادق و پابرجا ديد، و بجز گروهى از مؤمنان (همگى) پيروى او را كردند»
(سوره سبأ آيه 20)
امام باقر عليه السّلام
فرمود: تأويل اين آيه هنگامى بود كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از اين جهان رفت،
و گمان ابليس همان وقتى بود كه در باره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفتند: او از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد، و شيطان در اين موقع گمانى در باره ايشان برد و آنها گمان شيطان را ثابت و درست كردند.
📚:الكافي ج8، ص: 345
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖صحیفه ملعونه اول
🛑ِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْحَصِيرَةِ الْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كُنْتُ دَخَلْتُ مَعَ أَبِي الْكَعْبَةَ فَصَلَّى عَلَى الرُّخَامَةِ الْحَمْرَاءِ بَيْنَ الْعَمُودَيْنِ فَقَالَ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ تَعَاقَدَ الْقَوْمُ إِنْ مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْ قُتِلَ أَلَّا يَرُدُّوا هَذَا الْأَمْرَ فِي أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ أَبَداً قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ كَانَ قَالَ كَانَ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِي وَ أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ وَ سَالِمُ بْنُ الْحَبِيبَةِ.
🔰حارث بن حصيره اسدى گويد:
امام باقر عليه السّلام فرمود:
با پدرم(امام سجاد) عليه السّلام داخل كعبه شدم،
حضرتش بر روى سنگ سرخ ميان دو ستون نماز گزارد.
آنگاه فرمود:
در اينجا آن منافقان با يكديگر پيمان بستند كه اگر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مُرد و يا كشته شد هرگز اين امر خلافت را به هيچيك از اهل بيت او بر نگردانند.
گويد:
گفتم: آنها چه كسانى بودند؟
فرمود: اولى ، دومى، ابو عبيدة بن جرّاح و سالم بن حبيبه.
📚: الکافی ج4 ص 545
➖پیامدهای ننگین صحیفه ملعونه
🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنى مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ قَالَ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ فِي فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ الْجَرَّاحِ وعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ وَ سَالِمٍ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ حَيْثُ كَتَبُوا الْكِتَابَ بَيْنَهُمْ وَ تَعَاهَدُوا وَ تَوَافَقُوا لَئِنْ مَضَى مُحَمَّدٌ لَا تَكُونُ الْخِلَافَةُ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ لَا النُّبُوَّةُ أَبَداً فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِمْ هَذِهِ الْآيَةَ قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ بَلى وَ رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ قَالَ وَ هَاتَانِ الْآيَتَانِ نَزَلَتَا فِيهِمْ ذَلِكَ الْيَوْمَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّهُ كَانَ يَوْمٌ يُشْبِهُ يَوْمَ كَتْبِ الْكِتَابِ إِلَّا يَوْمَ قَتْلِ الْحُسَيْنِ ع وَ هَكَذَا كَانَ فِي سَابِقِ عِلْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذِي أَعْلَمَهُ رَسُولَ اللَّهِ ص أَنْ إِذَا كُتِبَ الْكِتَابُ قُتِلَ الْحُسَيْنُ وَ خَرَجَ الْمُلْكُ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ فَقَدْ كَانَ ذَلِكَ كُلُّه
🔰ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت مىكند:
كه در تفسير اين آيه شريفه: ... : «رازگوئى سه نفرى نباشد جز آنكه خدا چهارمين آنهاست و نه پنج نفرى جز آنكه خدا ششمين آنها است و نه كمتر از اين و نه بيشترى هست جز آنكه هر كجا باشند خدا نزد آنها است، آنگاه روز رستاخيز از كارهائى كه كردهاند آگاهشان سازد كه براستى خدا بهمه چيز دانا است» (سوره مجادله آيه 7) فرمود:
اين آيه در باره فلان و فلان و ابو عبيده جراح و عبد الرحمن بن عوف و سالم مولاى ابو حذيفه و مغيرة بن شعبه نازل شد، آن گاه كه ميان خود نامه نوشتند و همداستان شدند كه اگر محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از جهان ديده فرو بست هرگز اجازه ندهند خلافت، در ميان بنى هاشم جاى گيرد.
پس خداوند متعال اين آيه را در شأن آنها فرو فرستاد. او مىگويد:
عرض كردم:
پس اين سخن پروردگار چيست كه فرمود: أَ«آيا مگر كارى را استوار كردهاند كه ما هم استواركنان هستيم، يا پندارند كه ما نهان گفتن و راز گفتنشان را نميشنويم، چرا و فرستادگان ما كه همراه آنانند مينويسند» (سوره زخرف آيه 79- 80)
امام عليه السّلام فرمود:
اين دو آيه نيز در باره آنها در همان روز نازل گشت.
امام صادق عليه السّلام فرمود:
شايد تو عقيده دارى كه بجز روز كشته شدن حسين عليه السّلام روزى (در شومى) مانند آن روزى كه اين نامه در ميان آنها نوشته شد هست؟
(نه چنين روز شومى نبود) و اين چنين در علم خداى عز و جل گذشته بود و خدا هم پيامبر خود را بدان آگاه كرده بود كه اگر اين نامه (ننگين) نوشته شود حسين عليه السّلام كشته خواهد شد و زمامدارى و حكومت از دست بنى هاشم بيرون خواهد رفت و همه اينها هم شد.
📚: الكافي ج8، ص: 179
http://eitaa.com/shobeiri
📌عید غدیر خم از زبان امام رضا(ع)
احمد بن محمد بن ابی نصر گوید:
نزد امام #رضا(ع) بودیم و مجلس مملو از جمعیت بود. از روزِ #غدیرخم سخن به میان آمد، بعضی از مردم نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کردند.
امام رضا(ع) فرمود:
پدرم [امام کاظم] از پدرش [امام صادق] علیهما السلام برایم نقل کرد که ایشان فرمود:
⬅️به راستی که روزِ غدیر خم در [میان اهلِ] آسمان مشهورتر است از روزِ غدیر در [میان اهلِ] زمین…
⬅️ای پسرِ ابی نصر! هر جا بودی، در روزِ غدیر نزدِ مرقد امیرمؤمنان #علی(ع) حاضر شو، که همانا خداوند در این روز برای هر #مرد و #زنِ مؤمن و مسلمان #گناهِ شصت سال را می آمرزد، و از آتش می رهاند. دو برابرِ آنچه در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر بخشیده است.
⬅️و درهمی که برای برادران شیعه ات [صرف و بذل کنی] در آن [روز] برابر است با هزار درهم [در روزهای دیگر]، پس بیافزای [بر نیکی ات] به برادرانت در این روز…
📚شیخ طوسی، تهذيب الأحكام،ج۶ ص24
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📌ویژه #عيد_غدير🔻
معنی غدیر چیست:
🔶🔶۱-معنی ظاهری:
🔸اسم مکان است :
«غدیر» به مکانی گفته میشود که سابقا آنجا را سیلاب فرا گرفته بوده و الان بیشتر آن خشک شده است.
🔹ﺍﻟﻐَﺪِﻳﺮُ: ﺍﻟﻘﻄﻌﺔ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺎﺀ ﻳُﻐﺎﺩِﺭُﻫﺎ السیل.
🔹ﻏﺪﻳﺮُ ﺧُﻢٍّ: ﺍﺳﻢُ ﻣﻮﺿﻊٍ ﺑﻴﻦ ﻣﻜﺔ ﻭ ﺍﻟﻤﺪﻳﻨﺔ ﺑﺎﻟﺠُﺤْﻔﺔ.(صحاح جوهری)
🔶🔶۲-معنی باطنی:
🔸اسم معنی است:
«غَدر»بمعنی نیرنگ و فریب، عملکرد گروهی بود که از همان آغاز، با تظاهر به محبت و بیعت و با جملهٔ (بخٍ بخٍ لکَ یا علِیّ) جاپای خود را در میان مسلمانان، محکم نمودند،اما بعد از شهادت پیامبر نفاق و مکر خود را اظهار کردند.
🔹اﺗَﻘَﺮّﺏُ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟﻠﻪِ ﺟَﻞّ ﻭَ ﻋَﻠَﺎ ﺑِﺎﻟْﺨِﻠﺎﻑِ علی الذین ﻏَﺪَﺭُﻭﺍ ﺑِﻜُﻢ
🔹ﺃﻫْﻞُ ﺍﻟﻨّﻜْﺚِ ﻭَﺍﻟْﻐَﺪْﺭِ ﻭَﺍﻟْﺨِﻠﺎﻑِ ﻭَﺍﻟْﻤَﻜْﺮِ( جامعه ائمة المؤمنین)
🌺🌺🌺🌺سه غدیر🌺🌺🌺🌺
💞غدیراول :
سال ۱۰هجری روز ۱۸ ذی الحجة در مکان خُم، انتصاب علی بن ابی طالب بعنوان امیرالمومنین از جانب خداوند، توسط پیامبر، صورت گرفت.
📚بحارج۱۰۹ص۱۹
💞غدیر دوم:
سال ۲۳هجری روز ۹ربیع الاول در مسجدالنبی با قتل دومی توسط جناب ابولؤلؤ محقق شد که در روایت به (الغدیر الثانی) شهرت دارد
📚بحارج۹۵ص۳۵۴
💞غدیرسوم:
سال ۳۵هجری روز ۱۸ ذی الحجة ،در مدینه منوره انتخاب امیر المومنین بعنوان خلیفهٔ چهارم از جانب مردم با بیعت طلحه و تعریف عمار به وقوع پیوست.
📚بحارج۹۵ص۱۹۴
📚بحارج۳۲ص۷
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📌ویژه #عيد_غدير🔻
#پاداش_نیکی_و_مهربانی_در_روز_غدیر 🍃🌼
🌸🌸🌸
عن الرضا علیه السلام عن امیر المومنین :
🔹 الْبِرُّ فِيهِ يُثْمِرُ اَلْمَالَ وَ يَزِيدُ فِي اَلْعُمُر
ِ وَ اَلتَّعَاطُفُ فِيهِ يَقْتَضِي رَحْمَةَ اَللَّهِ وَ عِطْفَهُ .
☘️☘️☘️
🔹امیرالمومنان(ع) فرمودند: «نیکی کردن در روز عید غدیر باعث :
🔸زیاد شدن ثروت
🔸و طولانی شدن عمر است
و مهربانی کردن به یکدیگر رحمت و رافت خدا را به انسان جلب می کند».
📚بحار الانوار ج ۹۴ ص ۱۱۷
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📌ویژه #عيد_غدير🔻
روز غدیر، روز صلوات و لعن (تولّی و تبرّی)
قَالَ الْحَسَنُ بْنُ رَاشِدٍ:
قُلْتُ لِمَوْلانَا أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: جُعِلْتُ فِدَاكَ، وَ مَا يَنْبَغِي أَنْ نَصْنَعَ فِيهِ؟
قَالَ: تَصُومُهُ وَ تُكْثِرُ الصَّلاةَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَ تَبَرَّأُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّنْ ظَلَمَهُمْ حَقَّهُمْ.
حسن بن راشد:
(بعد از این امام علیه السلام روز غدیر را با عظمت تر از دو عید دیگر مسلمین اعلام کردند) به مولایم حضرت صادق علیه السلام عرض کردم:فدایت شوم، شایسته است که در روز غدیر چه عملی انجام دهیم؟
فرمود: روز غدیر، را روزه بگیر، و بر محمّد و اهل بیت او(علیهم السلام)، صلوات فرستاده و از کسانی که در حقّ ایشان ظلم کردند، بیزاری بجوی
📚منابع:
1️⃣بحارالانوار ج۹۵ ص۳۲۲/علامه مجلسی/مصحح:ابراهیم میانجی/ناشر:دار احیاءِ التراث العربی/بیروت
2️⃣لوامع صاحبقرانی المشتهر بشرح الفقیه ج۶ ص۲۱۹/علامه محمد تقی مجلسی/ناشر:اسماعیلیان/قم
#امیرالمومنین_علیه_السلام
#عید_الاکبر
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📌غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام
🌻امام #حسن(ع) در سالگرد روز عید #غدیرخم، #غذایی تدارک دیده بود که امیرمؤمنان #علی(ع) به همراه شیعیان #فقیر و غنی در آن شرکت کردند.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص758.
🌻امام #صادق(ع) فرمود:
#شیطان دشمن خدا، چهار بار ناله کرد:
روزى که مورد لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید #غدیر.
📚حمیری، قرب الاسناد، ص۱۰.
🌻امام #رضا(ع) ضمن سفارش #شیعیان به #زیارت قبر امیرمؤمنان #علی(ع) در شب #عیدغدیر،
خود نیز در روز عید غدیر #لباس های نو پوشیده و برای دوستان #غذا و هدایای فراوان ازجمله #کفش و #انگشتر آماده می نمود.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص24؛
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص752.
👇👇
🌻 https://eitaa.com/shobeiri