eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
989 دنبال‌کننده
610 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین دهه دوم صفر از دوشنبه 99/7/7 الی 99/7/16 ساعت 18/30 الی 20 مکان: خیابان مرحوم آخوند خراسانی، آخوند 28،پلاک 6 مردانه و زنانه @shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت عارف ربانی 🏳بزرگ مکتب تفکیک مشهد 🏳حامی‌امام و انقلاب‌اسلامی 🏳آیت الله حسنعلی مروارید 💠رهبرانقلاب ‼️این عالم جلیل‌القدر عمر پربرکت خود را یکسره با پرهیزگاری و صلاح و سداد گذرانید و در طول سالیان متمادی با رفتار و منش علمی و عملی خویش چهره‌یی نورانی و فراموش نشدنی از خود در خاطره‌ی همه‌ی کسانی که با ایشان آشنا بودند، باقی گذاشتند. ۸۳/۷/۱۵ ‼️ما باید تحمل را در حوزه باید بالا ببریم. خوب، یکی مشرب فلسفی دارد، یکی مشرب عرفانی دارد، یکی مشرب فقاهتی دارد، ممکن است همدیگر را هم قبول نداشته باشند. در مشهد مرحوم آ شیخ مجتبی قزوینی مشرب ضدیت با فلسفه‌ی حکمت متعالیه، مشرب ملاصدرا، داشت اما امام چکیده و زبده‌ی مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینه‌ی فلسفی‌اش، در زمینه‌ی عرفانی هم همینجور است. خوب، مرحوم آ شیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج میکرد تا وقتی زنده بود. ترویج هم از امام کرد؛ ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، دیدن امام. مرحوم آ میرزا جواد آقای تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مکتب بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر حمد امام که در تلویزیون پخش میشد، مخالف بودند؛ به خود من گفتند؛ هم ایشان، هم مرحوم آقای مروارید، اما حمایت میکردند. از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ تعامل سیاسی، اجتماعی، رفاقتی، با هم مأنوس؛ همدیگر را تحمل میکردند. باید در حوزه قم هم باید اینجوری باشد. ۸۶/۹/۸ @Jahade_tabeini
لطفا متن تصویر را مطالعه بفرمایید. خادم موکب: ابومصطفی عمود ۳۰۰ فرعی منطقه ابراهیمیه https://eitaa.com/shobeiri
💢آمار مرگ و میر از دی ماه ۹۸ تا (۸مهر) بر اثر عوامل مختلف به ترتیب: 📍در اثر کرونا: ۱،۰۰۴،۵۰۶ 📍در اثر ایدز: ۱،۲۵۱،۹۲۱ 📍در اثر مصرف الکل: ۱،۸۶۲،۶۰۲ 📍در اثر سیگار کشیدن: ۳،۷۲۳،۵۵۸ 📍در اثر سرطان: ۶،۱۱۶،۲۹۴ 📍سقط جنین: ۳۲،۶۹۱،۱۱۴ بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی https://eitaa.com/shobeiri
✅منصور بن بزرج می گوید : روزی از امام صادق(ع) پرسیدم : 📋《مَا أَكْثَرَ مَا أَسْمَعُ مِنْكَ سَيِّدِي ذِكْرَ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ؟》 ♦️من زیاد از شما می‌شنوم که دائم یاد سلمان فارسی می‌کنید. ایشان فرمودند : 📋《لاَ تَقُلْ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيَّ وَ لَكِنْ قُلْ سَلْمَانَ اَلْمُحَمَّدِيَّ! أَ تَدْرِي مَا كَثْرَةُ ذِكْرِي لَهُ؟》 ♦️سلمان فارسی نگو، سلمان محمدی! می‌دانی چرا زیاد از او یاد می‌کنم؟ منصور عرض کرد : خیر! امام(ع) فرمود : 📋《لِثَلاَثِ خِصَاَلٍ : ۱)إِحْدَاهَا إِيثَارُهُ هَوَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ(ع) عَلَى هَوَى نَفْسِهِ ۲)وَ اَلثَّانِيَةُ حُبُّهُ اَلْفُقَرَاءَ ۳)وَ اِخْتِيَارُهُ إِيَّاهُمْ عَلَى أَهْلِ اَلثَّرْوَةِ وَ اَلْعُدَدِ وَ اَلثَّالِثَةُ حُبُّهُ لِلْعِلْمِ وَ اَلْعُلَمَاءِ》 ♦️به سه دلیل! ۱)اولین شاخصه‌ی سلمان، پیروی او از امیرالمؤمنین(ع) است. ۲)سلمان فارسی فقرا و مستضعفین را بر اهل عده و ثروت و پول و دنیا مقدم می‌داشته است. ۳)عاشق یادگیری علم و علما بود. همیشه با علما می‌نشست و همیشه با اهل علم می‌نشست.  و در ادامه فرمود : 📋《إِنَّ سَلْمَانَ كَانَ عَبْداً صَالِحاً حَنِيفاً مُسْلِماً وَ مٰا كٰانَ مِنَ اَلْمُشْرِكِينَ》 ♦️سلمان آدمی بود که عبد صالح بود، حق گرا بود و مسلمان واقعی بود از مشرکین نبود.(۱) 📚منبع : ۱)بحار الأنوار مجلسی، ج۲۲، ص۳۲۷ @shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امسال طبق سیستم پیشرفته شمارش افراد، کربلا و حومه بیش از 14میلیون نفر زائر داشته است. ⭕️العتبة العباسية المقدسة : اعداد الزائرين في اربعينية الامام الحسين عليه السلام لهذا العام بلغت اكثر من 14 مليون و خمسمائة الف زائر طبقا لمنظومة العد الالكترونية. @shobeiri
چهار اصل سلامتی در توصیه امیر المومنین علیه السلام 🔹 امام علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود: 💠 فرزندم، آیا می خواهی چهار چیز به تو یاد دهم که به وسیله آنها از مراجعه به طبیب بی نیاز شوی؟ 🔸 عرض کرد: بله یا امیر المؤمنین. 🔹 حضرت فرمودند: 1️⃣ بر سر سفره منشین مگر آنکه گرسنه باشی 2️⃣ در حالی که هنوز میل به غذا داری دست از غذا خوردن بکش 3️⃣ عمل جویدن غذا را به خوبی انجام ده 4️⃣ قبل از خواب ، خود را از ادرار و مدفوع تخلیه نماhttps://eitaa.com/shobeiri
🔹: 🔸 اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَا تَشْكُرُونَ اللَّهَ تَعَالَى بِشَيْ‏ءٍ بَعْدَ الْإِيمَانِ بِاللَّهِ وَ بَعْدَ الِاعْتِرَافِ بِحُقُوقِ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ ص أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ مُعَاوَنَتِكُمْ لِإِخْوَانِكُمُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى دُنْيَاهُم الَّتِی هِیَ مَعْبَرَتُهُمْ إِلَی جِنَانِ رَبِّهِمْ فَإِنَّ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ کَانَ مِنْ خَاصَّةِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی ☘️☘️☘️ 🔸 بدانيد كه بعد از ايمان به خدا و بعد از اعتراف به حقوق اولياء اللّه از آل محمد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، هيچ شكرى نزد خدا خوشايندتر از اين نيست كه یاری رسانید برادران مؤمن خود را در امور دنيايشان که وسیله رسیدن به بهشت خداست ، کسی که چنین کند از مقربین درگاه خداست . 📚بحار الانوار ، ج ۴۹ ، ص ۱۸۱ @shobeiri
🔸امام، آشنای به همه زبان‌ها! اباصلت هروى می‌گوید: حضرت امام رضا علیه‌السلام با مردم به زبان خودشان صحبت مى‌کرد، و به خدا قسم به هر زبانى، از اهل آن زبان، داناتر بود و رساتر سخن مى‌گفت. روزى به ایشان عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! من از آشنایى شما به این زبان‌هاى گوناگون در شگفتم. فرمودند: اى ابا صلت! من حجّت خدا بر آفریدگان او هستم و خداوند حجّتى را براى مردم قرار نمى‌دهد که زبان آن‌ها را نداند. آیا نشنیده‌اى که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «فصل‌الخطاب» به ما عطا شده است، و مگر فصل‌الخطاب چیزى جز دانستن زبانهاست؟ ❖ــــــــــــــ❖ [عَنْ أَبِي الصَّلْتِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: كَانَ الرِّضَا ع يُكَلِّمُ‏ النَّاسَ‏ بِلُغَاتِهِمْ‏ وَ كَانَ وَ اللَّهِ أَفْصَحَ النَّاسِ وَ أَعْلَمَهُمْ بِكُلِّ لِسَانٍ وَ لُغَةٍ فَقُلْتُ لَهُ يَوْماً يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْجَبُ مِنْ مَعْرِفَتِكَ بِهَذِهِ اللُّغَاتِ عَلَى اخْتِلَافِهَا فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَتَّخِذَ حُجَّةً عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ لَا يَعْرِفُ لُغَاتِهِمْ أَ وَ مَا بَلَغَكَ قَوْلُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أُوتِينَا فَصْلَ الْخِطابِ‏ فَهَلْ فَصْلُ الْخِطَابِ إِلَّا مَعْرِفَةُ اللُّغَاتِ] 📚عیون أخبار الرضا : ج2 / ص228 /ح3 @shobeiri
⁉️ در واپسین روزهای عمر رسول خدا... 1️⃣ کسی حق تخلف از لشکر اسامه را ندارد... 👊🏻 صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اصرار دارد کسی از لشکر اسامه سرپیچی نکند. 💢 لشکر در خارج اردو زده، پيامبر اکرم به «قيس بن سعد» و «حباب بن منذر» و گروهى از دستور داد به اردوگاه بروند و به او بگويند پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، اجازه‌ی تخلّف و بازگشت نمى‏‌دهد و هر چه زودتر بايد حركت کنید. 🖐🏻 ...قيس و حباب نزد بازگشتند و خبر حركت لشكر را به او گزارش كردند؛ ولى پيامبر اکرم فرمود: لشكر هنوز از جاى خود حركت نكرده است...! 📚 بحار الأنوار، ج‏۲۸، ص۱۰۷ 2️⃣ «أَنْ تَخْلُوَ الْمَدِينَةُ مِنْهُمْ....» ❇️ صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌خواست کسی از منافقین در مدینه نباشد تا امر ولایت علیه‌السلام تثبیت شود. 🔰 حذيفه گويد: (در بستر بيمارى) پيامبر صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم افرادی را كه بر عداوت با علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام بودند و اصرار مى‏‌ورزيدند و گروهى از طلقاى منافق كه نزديک به چهار هزار نفر مى‏‌شدند، جمع كرد و اسامه را بر آنان امير كرد و دستور داد به سمت شام از شهر خارج شوند. ✋🏼 عرض كردند: يا رسول الله! ما تازه از سفر بازگشته‏‌ايم، اجازه بده چند روز كارهاى شخصى را انجام بدهيم. 💢 پيغمبر اجازه داد به مقدارى كه كارهاى لازم را انجام دهند در شهر بمانند و از سوى ديگر به اسامه دستور داد در بيرون شهر اردو بزند تا در آنجا منتظر آمدن ديگران بماند و پيغمبر صلّى‌الله‌علیه‌وآله خواست با اين كار مدينه از وجودشان خالى شود و كسى از منافقين در آنجا نماند. ♨️ اين گروه همچنان در مدينه ماندند و پيامبر خدا بارها دستور خروج مى‏‌داد تا به اسامه ملحق شوند و به سوى محل مأموريت خود حركت كنند. ⚫️ در اين موقع، بيمارى پيامبر صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم شدّت يافت؛ وقتى اين امر را مشاهده كردند، به توطئه روى آوردند تا از مدينه بيرون نروند. 📚 بحار الأنوار، ج‏۲۸‌، ص۱۰۷ 3️⃣ «قَدْ نَزَلَتْ بِالْإِسْلَامِ نَازِلَةٌ وَ فِتْنَةٌ عَظِيمَةٌ مِنَ الْفِتَنِ...» ✋🏾 بلال اذان گفت... 🍂 عايشه صهيب را نزد پدرش فرستاد و گفت: بيمارى صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم شدّت يافته و عليه‌السّلام سرگرم پرستارى از اوست؛ تو بر مردم نماز بگذار تا براى آينده، حجّتى داشته باشى! ⚫️ مردم در مسجد طبق معمول منتظر ورود پيامبر اکرم و احيانا على عليه‌السّلام بودند كه ابى‌بكر وارد شد و گفت: پيغمبر دستور داده با مردم نماز بگذارم. 👈🏼 يكى از اصحاب گفت: تو در لشكر اسامه بودى، گمان نمى‏‌كنم كسى تو را امر به نماز كرده باشد. ☝🏾 مردم به بلال پيشنهاد كردند كه از پيامبر صلّى‌الله‌علیه‌وآله اجازه بگيرد... 📛 وقتى بلال جريان را به عرض پيامبر رساند، فرمود: مرا به مسجد ببريد؛ سوگند به خدا ‏‌اى براى اسلام روى داد. ❇️ سپس با همان حال بر على عليه‌السّلام و فضل تكيه داد و پاهايش روى زمين كشيده مى‏‌شد، تا به رفت... 📿 رداى ابى‌بكر را گرفت و او را كنار زد و در حال نشسته با مردم نماز خواند و بلال تكبير مى‏‌گفت... 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏۲، ص۳۳۹ 4️⃣ توطئه آغاز شد... 💢 علیرغم تاکید صلی‌الله‌علیه‌وآله به خروج افراد از مدینه و پیوستن به ، افرادی نزد اسامه رفتند و گفتند: الآن ‏خروج ما مصلحت نيست و نمى‏‌توانيم مدينه را خالى كنيم، بهتر است در آنجا بمانيم. ⁉️ اسامه گفت: چرا؟ 🍂 گفتند: چون صلّى‌الله‌علیه‌وآله بيمار است و بيماريش به مرحله‌ی خطر رسيده و اگر در شهر نمانيم، مسائلى روى مى‏‌دهد كه نمى‏‌توان بعدا به اصلاح آنها اقدام كرد؛ پس منتظر مى‏‌مانيم تا وضعيّت پيامبر مشخص گردد و بعد حركت مى‏‌كنيم. 🔎 حذيفه گويد: اين گروه، افرادى را فرستادند تا كم و كيف حال پيامبر را به آنها گزارش نمايد. ♨️ مخفيانه نزد عايشه رفتند و او گفت: حال پيامبر صلّى‌الله‌علیه‌وآله وخيم است؛ شما در همان‌جا بمانيد تا خبر را ساعت به ساعت برايتان گزارش كنم. 📚 بحار الأنوار، ج‏۲۸، ص۱۰۷ 5️⃣ شرّ عظیم وارد مدینه شد... ⚫️ بيمارى صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شدّت پيدا كرد. 🌃 عايشه «صهيب» را فرستاد تا به ابى‌بكر گزارش كند كه ديگر اميدى به پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله باقى نمانده و بهتر است مخفيانه به مدينه بياييد؛ لذا گروهی از منافقان، شبانه وارد مدينه شدند. ♨️ پيغمبر فرمود: ديشب حادثه‌ی بزرگى در شهر واقع شد. ⁉️ پرسيدند: چه حادثه‏‌اى؟ 📛 فرمود: گروهى از لشكر اسامه بازگشتند و بدانيد كه من از آنها بيزارم. ⚠️ و سه بار اين جمله را تكرار كرد: واى بر شما! جيش اسامه را حركت دهيد. 📚 بحار الأنوار، ج‏۲۸، ص۱۰۷ ◼️ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🏴 شهادت ختمی مرتبت حضرت رسول الله صل الله علیه و آله و سلم و فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد. ▪️ امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند: صاحِبِ اَلنَّاسَ بِمِثْلِ مَا تُحِبُّ أَنْ يُصَاحِبُوكَ بِهِ تَكُنْ عَدْلاً ▪️ با مردم همان‌گونه معاشرت کن که دوست داری با تو معاشرت کنند، تا عادل باشی.(بحار الأنوار ج 75 ص112) @shobeiri
دعایی برای فرزند دار شدن حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمودند: هر گاه قصد بچه‌دار شدن داشتی، بگو: 🔸«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي وَلَداً وَ اجْعَلْهُ تَقِيّاً لَيْسَ‏ فِي‏ خَلْقِهِ‏ زِيَادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ وَ اجْعَلْ عَاقِبَتَهُ إِلَى خَيْرٍ» 🔹 خداوندا فرزندی را روزی من کن و او را پرهیزگار قرار بده؛ در جسمش نه زیادی باشد و نه نقصان، و او را عاقبت به‌خیر کن. 📚 کافی6، ص10، ح12 👉@shobeiri
💠پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله والسلم : لِلمُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ سَبعَةُ حُقوقٍ واجِبَةٍ مِنَ اللّه‏ِ عز و جل عَلَيهِ: الإِجلالُ لَهُ في عَينِهِ، وَ الوُدُّ لَهُ في صَدرِهِ، وَ المُؤاساةُ لَهُ في مالِهِ، و أن يُحَرِّمَ غيبَتَهُ، و أن يَعودَهُ في مَرَضِهِ، و أن يُشَيِّعَ جَنازَتَهُ، و أن لا يَقولَ فيهِ بَعدَ مَوتِهِ إلاّ خَيرا 🔹خداوند عز و جل، براى مؤمن بر مؤمن، هفت حقْ واجب كرده است: او را به چشمْ بزرگ بدارد؛ او را به دلْ دوست بدارد؛ از مال خود به او ببخشد؛ غيبتش را حرام شمارد؛ به هنگام بيمارى به عيادتش برود؛ در تشييع جنازه‌‏اش شركت كند؛ و پس از مرگش جز به نيكى از او ياد نكند. 📚كتاب من لا يحضره الفقيه : ج۴ ص۳۹۸ ح۵۸۵۰ 💠امام حسن عسکری علیه‌السلام درباره حقوق برادران دینی برهمدیگر فرمودند: «آن که از همه آگاه‌تر به حق برادرانش بوده و از همگان برای انجام آنها کوشاتر باشد، نزد خداوند، بالاترین مرتبه را دارد و هر که در دنیا نسبت به برادرانش فروتن باشد، نزد خداوند از صدّیقین بوده و از شیعیان واقعی علی بن ابی‌طالب است. روزی بر امیرمؤمنان علیه‌السلام دو برادر دینی ایشان وارد شدند؛ پدری و پسری. حضرت علی علیه‌السلام به پای آنها برخاست و در بالای مجلس خود آنان را نشاند و در برابر آنان نشست. سپس برای آنان غذا سفارش داد و غذا حاضر شد. آن دو از غذا خوردند و سپس قنبر، طشت و ظرف آب چوبی و نیز حوله‌ای آورد و آمد که بر دست آن مرد آب بریزد، امیرالمؤمنین علیه‌السلام برخاست و ظرف آب را گرفت تا به وسیله‌ی آن بر دست آن مرد آب بریزد. آن مرد ناگهان به خاک افتاد و گفت: ای امیرالمؤمنین! خدا مرا می‌بیند و شما بر دست من آب می‌ریزی؟! حضرت فرمود: بنشین و دست خویش را بشوی، زیرا نزد خدای بزرگ، تو و برادرت علی برابر هستید و من از این جهت، بر تو برتری ندارم. و خداوند به‌واسطه این کار، خادمان برادرت را در بهشت به اندازه‌ی ده برابر اهل دنیا قرار می‌دهد و با همین حساب در ملک خود در بهشت می‌افزاید. مرد نشست و امیرالمؤمنین علیه‌السلام به او فرمود: تو را سوگند می‌دهم به حق بزرگ من که آن را شناخته‌ای و در دل داری و به حق تواضعی که نسبت به خدا داری، به طوری که خداوند این پاداش را به تو عنایت کرد که به من نزدیک شوی و از این شرافت و شخصیت که من خدمتگذار تو باشم، بهره‌مند شوی، آن گونه آزاد و مطمئن دستت را بشوی که گویا قنبر بر دستت آب می‌ریزد و تو مشغول شستن دست‌هایت هستی. وقتی آن مرد دستش را شست، حضرت ظرف آب را به فرزند خودش محمد بن حنفیه داد و فرمود: پسرم! اگر این پسر بدون پدر نزد من می‌بود، آب بر دستانش می‌ریختم، ولی خداوند اکراه دارد که وقتی پدر و پسری در یک جا بودند، با آنها به تساوی رفتار شود. حالی که پدر بر دست پدر آب ریخت، خوب است که پسر هم بر دست پسر آب بریزد و محمد بن حنفیه بر دست پسر آب ریخت. حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمود: هر کس این‌چنین از امیرالمؤمنین (ع) پیروی کند، شیعه‌ی واقعی است.» 📚الإحتجاج، ج2، ص460. اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔹صفویه و فرصت نشر معارف اهل‌بیت (ع) برای علمای شیعه ❖ از بیانات آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: 📝... شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی‌شد. شاه سلیمان موقوفه‌ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتاب‌های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود. در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم می‌گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه این‌گونه تعابیر از زبان شاهان به‌ندرت خارج می‌شد. همچنین نوشته است كه هندی‌ها در دولتخانه شاهی بت می‌پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد. در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی‌كردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود می‌كرد. شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود. شاهان قاجار و صفویه، بی‌دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی می‌خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار می‌گرفتند یا كوتاه می‌آمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمی‌كردند، عثمانی غلبه می‌كرد. (20 آبان 1383ش) 📚جرعه ای از دریا، ج4، ص394 💠 در سالگرد رحلت مرحوم علامه مجلسی صلوات و فاتحه ای به روح بلند ایشان هدیه کنیم. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از آنچه میفهمم...
در سحرگاه جمعه چهارم مهرماه آیة الله حاج شیخ حسن اصطهباناتی دنیا را بدرود گفت. چون در آن ایام از رحلت او آگاهی نیافتم و چون از کتاب (نور العین فی مشی الی زیارة الحسین ) ايشان خیلی بهره بردم و آنرا بی نظیر یافتم گفتم در این شب جمعه از او یاد کنم. نثار روح پاکش صلواتی ختم کنیم و سلامی به مولایمان حسین علیه السلام دهیم. @fahmvahm
هدایت شده از آنچه میفهمم...
4_6012849228219418111.pdf
18.68M
◀️دانلود کتاب [نور العین فی المشی الی زیارة قبر الحسین علیه السلام] اثر مرحوم آیة الله اصطهباناتی. ◀️این کتاب بسیار ارزشمند پیرامون زیارت سیدالشهدا علیه السلام است که در کنار دسته بندی جامع و زیبای روایات در 264 باب، حاوی شرح و تحلیل های ارزشمندی از مؤلف می باشد. ◀️از نکات جالب کتاب، ذکر 127 مورد از آداب زیارت سیدالشهدا علیه السلام است. @fahmvahm
❖ مرحوم آیت‌الله‌ حاج سید احمد زنجانی در کتاب می‌نویسد: 📝...يكى را نقل كردند كه در ربودن يك شلوار از دوش مردى دست‌فروش، نهايت مهارت به خرج داده بود و آن اين بوده كه از پشت آمده، پاى شلوار را كه در دوش آن مرد بود، با سنجاق قفلى بر سينه خود سنجاق كرده بود. بعد يواشى آن را از دوش وى بلند كرده، به دوش خود انداخته بود! همان‌دَم مرد، ملتفت شده، به عقب نگاه كرده، گفته بود: كی شلوار را از دوش من بلند كرد؟ اين مرد گفته بود: عموجان! مثل من سنجاق كن، نبرند! آن برگشته، به سراغ دزد خيالى دويد و اين با كمال فراغت، شلوار را برده. اين دزد گرچه مال او را به شيرين‏كارى برد، ولى در مقابل آن، حرفى به او ياد داد كه ارزش آن بيشتر است از آنچه از او برد! گفت سنجاق كن، نبرند! كلمه خوبى است. درست است كه بايد سنجاق كرد تا نبرند، ولكن نه مانند او كه مال مردم را سنجاق كرد و برد! و نه مانند ثروتمندان عصر كه در بانك‌ها سنجاق مى‏كنند! بلكه بايد با دستور پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه وآله) سنجاق كنند؛ چنان كه فرموده: « حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزكاة» يعنى: مال‌هاى خودتان را با پرداخت زكات وارد حصار امن كنيد؛ چون زكات، قوتى است براى فقرا كه در اموال اغنيا قرار داده شده است. اغنيا بايد به شكرانه اين نعمت كه خداوند قوت آنها را در اموال ديگران قرار نداده، بلكه قوت ديگران را در اموال آنها قرار داده، قيام به وظيفۀ اداى حقوق فقرا بنمايند تا چشم آنها سير شده، دنبال مال اغنيا نيفتد. وقتى كه چشم فقرا دنبال مال اغنيا نشد، اين خود حصارى است بر اموالِ آنها. @shobeiri
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 رُوِيَ عَنْهُمْ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ : أَنَّ مَنْ صَلَّى اَلظُّهْرَ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ وَ صَلَّى بَعْدَهَا رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي اَلْأُولَى اَلْحَمْدَ وَ قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ فِي اَلثَّانِيَةِ مِثْلَ ذَلِكَ وَ قَالَ بَعْدَ فَرَاغِهِ مِنْهَا - اَللَّهُمَّ اِجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ اَلَّتِي حَشْوُهَا اَلْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا اَلْمَلاَئِكَةُ مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَ أَبِينَا ( أبيه ) إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ لَمْ تَضُرَّهُ بَلِيَّةٌ وَ لَمْ تُصِبْهُ فِتْنَةٌ إِلَى اَلْجُمُعَةِ اَلْأُخْرَى وَ جَمَعَ اَللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُحَمَّدٍ وَ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ . ☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️ روايت شده : کسی که بعد از نماز ظهر روز جمعه دورکعت نماز بخواند ، بعد از حمد هفت مرتبه قل هو الله( در هر دو رکعت ) بخواند و بعد از نماز این دعا را بخواند اَللَّهُمَّ اِجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ اَلَّتِي حَشْوُهَا اَلْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا اَلْمَلاَئِكَةُ مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَ أَبِينَا ( أبيه) إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ لَمْ تَضُرَّهُ بَلِيَّةٌ وَ لَمْ تُصِبْهُ فِتْنَةٌ إِلَى اَلْجُمُعَةِ اَلْأُخْرَى وَ جَمَعَ اَللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُحَمَّدٍ وَ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ . تا روز جمعه آینده به او هیچ بلا و فتنه ای نمی رسد و خداوند بین او و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت ابراهیم علیه السلام جمع می کند . تذکر : در دعا بجای أبينا ابراهيم، أبيه ابراهيم خوانده شود. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 السَّلاَمُ .مصباح المتهجد ج ۱، ص ۳۷۷ https://eitaa.com/shobeiri
❖ مرحوم آیت‌الله‌ حاج سید احمد زنجانی در کتاب «» دربارۀ انجام خیرات و فرستادن پاداش اعمال نیک برای اموات، می‌نویسد: 📝... یکى از اساتید ما از مرحوم آقاى آقا سید کاظم یزدى طباطبایى، صاحب عروة‌الوثقى، متوفّى در 27 شهر رجب سنه 1337 که از مراجع تقلید بود، نقل کرد که او فرمود: «چون اموات و ذوي‌الحقوق ما زیادند و من مجال نمى‌کنم که براى هر یک از آنها یک سوره قرآن بخوانم، یک سوره قرآن که براى یکى از آنها مى‌خوانم، ثواب هبۀ ثواب آن را به یکى دیگر واگذار مى‌کنم و ثواب این هبه را نیز به سومى و ثواب هبه سومى را به چهارمى واگذار مى‌کنم و هکذا.» بلى، این طریقه سهلى است براى استرضاى خاطر اموات و اداى بعضى از حقوق ارباب حقوق؛ چون ارباب حقوق هم زیاد است و اختصاص به اقارب و همسایه‌ها و اساتید ندارد. ارباب خیرات که احداث پل یا قنات یا آب‌انبار یا مسجد و مدرسه نموده‌اند که شخص از آنها استفاده مى‌نماید، در ذمّۀ شخص حقّ دارند و باید به جهت اداى حقّ او، او را شریک دعاى خیر بنماید. ❖ــــــــــــــ❖ مرحوم حاج میر بهاء‌الدین زنجانى، متوفّى در سنه 1311، از ارباب خیر بوده. وی در زنجان، قنات و پل و مسجد و آب انبار و غیره احداث نموده و یک پل هم در انگوران، روى سفید‌رود ساخته است. آن موقعى که مشغول ساختن پل سفید‌رود بوده، یک نفر گفته بود او این بنا را به جهت شهرت و بلند کردن اسم خود مى‌سازد. این حرف به گوش وى رسیده بود، او در جواب گفته بود «بر فرض اینکه من قصد قربت نداشته باشم و بدین وجه، از ثواب اصل بنا محروم گردم، امّا دعاى آنهایى که از این بنا استفاده مى‌نمایند، براى شهرت نیست. ممکن است من از دعاى آنها که طلب مغفرت مى‌نمایند استفاده نمایم». واقعاً به نکته خوبى برخورده و بلکه اختصاص به آنهایى که از آن بنا استفاده مى‌نمایند ندارد، بلکه در شرق و غرب عالم، دعاى خیری که براى بانیان خیر مى‌نمایند، شامل او مى‌گردد. @shobeiri
● در خانه اینگونه باش! حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔹 «إنَّ المَرءَ يَحتاجُ فى مَنزِلِهِ و َعِيالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها و َإن لَم يَكُن فى طَبعِهِ ذلِكَ: مُعاشَرَةٌ جَميلَةٌ و َسَعَةٌ بِتَقديرٍ و َغَيرَةٌ بِتَحَصُّنٍ» 🔸 مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نيازمند رعايت سه صفت است هر چند در طبيعت او نباشد: خوشرفتارى، گشاده دستى به اندازه، و غيرتى همراه با خويشتن دارى. 📚 تحف العقول؛ ص 322 👉@shobeiri
● محاسبه! رسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند: 🔹 « إِنَّ اللَّهَ (تَبَارَكَ وَ تَعَالَى) لَا يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِكُمْ وَ لَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَ أَعْمَالِكُمْ.‌‏» 🔸 خداوند متعال به چهره‌ها و دارایی‌های شما نگاه نمى‌كند بلكه به دلهای شما و اعمال شما می‌نگرد. 📚امالى (طوسى) ص 536 👉 @shobeiri
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 رسول خدا صلی اللّه علیه و آله: «اِذا قامَ العَبدُ مِن لَذیذِ مَضجَعِه وَ النُعاسُ فی عَینَیهِ لِیرضی رَبَّهُ بِصَلاةِ اللَّیلِ باهَی اللّهُ بِهِ المَلائِکةَ وَ قالَ اشهَدُوا اَنّی قَد غَفَرتُ لَهُ». 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 آن هنگام که بنده از خواب ناز برخیزد با آن که خواب در چشمان اوست، تا با خواندن نماز شب رضای خداوند را طلب کند. خداوند به او در بین ملائک مباهات می کند و می گوید: شاهد باشید که من او را آمرزیدم 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 (وسائل الشیعه، ج 5، ص 276). https://eitaa.com/shobeiri
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: كُنْتُ أَنَا وَ اِبْنُ غَيْلاَنَ اَلْمَدَائِنِيُّ دَخَلْنَا عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ اِبْنُ غَيْلاَنَ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ بَلَغَنِي أَنَّهُ مَنْ كَانَ لَهُ حَمْلٌ فَنَوَى أَنْ يُسَمِّيَهُ مُحَمَّداً وُلِدَ لَهُ غُلاَم ٌ فَقَالَ مَنْ كَانَ لَهُ حَمْلٌ فَنَوَى أَنْ يُسَمِّيَهُ عَلِيّاً وُلِدَ لَهُ غُلاَمٌ ثُمَّ قَالَ عَلِيٌّ مُحَمَّدٌ وَ مُحَمَّدٌ عَلِيٌّ شَيْئاً وَاحِداً قَالَ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ إِنِّي خَلَّفْتُ اِمْرَأَتِي وَ بِهَا حَبَلٌ فَادْعُ اَللَّهَ أَنْ يَجْعَلَهُ غُلاَماً فَأَطْرَقَ إِلَى اَلْأَرْضِ طَوِيلاً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ لَهُ سَمِّهِ عَلِيّاً فَإِنَّهُ أَطْوَلُ لِعُمُرِهِ فَدَخَلْنَا مَكَّةَ فَوَافَانَا كِتَابٌ مِنَ اَلْمَدَائِنِ أَنَّهُ قَدْ وُلِدَ لَهُ غُلاَمٌ . 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 حسين بن سعيد گويد: من و ابن غيلان مداينى خدمت امام رضا عليه السّلام شرف‌ياب شديم. ابن غيلان به امام عرض كرد: خداوند كارهاى شما اصلاح كند! به من روايت شده كه همسر هركس باردار باشد نيّت كند كه اسم جنين را محمد بگذارد، براى او پسرى به دنيا خواهد آمد (آيا صحيح است‌؟) فرمود: همسر هركس باردار باشد و نيّت كند كه اسم جنين را على بگذارد، پسرى برايش متولّد خواهد شد. سپس فرمود: على محمّد است و محمّد على ست ، هردو يك عنوان هستند. ابن غيلان عرض كرد: خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من همسرم را در حالى ترك كردم كه باردار بود؛ شما از خداوند بخواهيد كه فرزند ما را پسر قرار دهد. امام عليه السّلام سر مباركش را مدّت زيادى پايين انداخت، سپس سر برداشت و فرمود: او را على نام گذار؛ چرا كه نام على عمر فرزند را طولانى‌تر مى‌سازد. پس از آن ما وارد شهر مكه شديم و نامه‌اى از مداين به ما رسيد كه براى ابن غيلان پسرى متولّد شده است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 📚الکافي ج ۶، ص ۱۱ https://eitaa.com/shobeiri
🌼🍃 🌸🌸🌸 عن أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: 🔹 «أَلشِّتاءُ رَبیعُ الْمُؤمِنِ یَطُولُ فیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى قِیامِهِ وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى صِیامِهِ» ☘☘☘ 🔸 زمستان بهار مؤمن است، از شبهاى طولانى‏‌اش براى شب زنده‌دارى و عبادت، و از روزهاى کوتاهش براى روزه‏ دارى بهره مى‏‌گیرد. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الانوار ، ج ۹۳، ص ۲۴۹ @shobeiri