eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
76 ویدیو
79 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حال تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه 🛑قال يزيد بن قعنب: كنت جالسا مع العباس بن عبد المطلب وفريق من عبد العزى بإزاء بيت الله الحرام، إذ أقبلت فاطمة بنت أسد أم أمير المؤمنين (عليه السلام) 🔰یزید بن قعنب می گوید: من با عباس بن عبد المطلب و جمعى از عبد العزى برابر خانه کعبه نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیر المؤمنین (ع) که نه ماه به او آبستن بود آمد و درد زائیدن داشت؛ گفت خدایا من به تو ایمان دارم و بدان چه از نزد تو آمده است؛ از رسولان و کتاب ها مؤمن هستم و به سخن جدم ابراهیم خلیل (ع) تصدیق دارم و او است که این بیت عتیق را ساخته به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودى که در شکم من است، این ولادت را بر من آسان کن، یزید بن قعنب می گوید: 👈 ما به چشم خود دیدیم که خانه خدا از پشت شکافت و فاطمه به درون آن رفت و از دیده ما نهان شد و دیوار به هم آمد و خواستیم قفل در خانه را بگشائیم، ولی گشوده نشد و دانستیم که این امر از طرف خداى عز و جل است و پس از چهار روز بیرون آمد و امیر المؤمنین را در دست داشت👉 و سپس گفت من بر همه زنان گذشته فضیلت دارم؛ زیرا آسیه بنت مزاحم خدا را به نهانى پرستید؛ در آن جا که پرستش خدا خوب نبود جز از روى ناچارى، و مریم دختر عمران نخل خشک را به دست خود جنبانید تا از آن خرماى تازه چید و خورد و من در خانه محترم خدا وارد شدم و از میوه بهشت و بار و برگش خوردم و چون خواستم بیرون آیم یک هاتفى آواز داد اى فاطمه نام فرزندت را على بگذار که او على است و خداى اعلى می فرماید: من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تادیبش نمودم و غامض علم خود را به او آموختم و او است که بت‏ها را در خانه من می شکند و او است که در بام خانه‏ام اذان می گوید و مرا تقدیس و تمجید می کند خوشا به حال کسى که او را دوست دارد و فرمان بردار او است و بدا به حال کسى که او را دشمن دارد و نافرمانى او کند. 📚:الأمالي الصدوق ج1 ص 195 ✅ولادت امیر المومنین علی علیه السلام در کعبه شيخ (ره) در کتاب های متعدد خود دارد که: لم يولد قبله و لا بعده مولود في بيت الله سواه، إكراما من الله جل اسمه بذلك و إجلالا لمحله في التعظيم. قبل و بعد از حضرت علي (عليه السلام)، احدي در درون بيت الله الحرام چشم به جهان نگشود و اين يک عنايتي بود از خداوند براي اميرالمومنين (عليه السلام). 📚مصنفات شيخ مفيد (ره)، ج14، ص461 - مسار الشيعة، ج7، ص59 - الارشاد، ج1، ص5 همچنین مي‌نويسد : ولد بمكة في البيت الحرام يوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثين من عام الفيل ، ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله تعالى سواه إكراما من الله تعالى له بذلك وإجلالا لمحله في التعظيم . حضرت امير المؤمنين علي بن ابى طالب عليه السّلام در روز جمعه سيزدهم ماه رجب پس از سى سال از عام الفيل در خانه خدا در شهر مكه به دنيا آمد ، نه پيش از وى كسى در خانه خدا به دنيا آمده و نه بعد از آن حضرت. تولد امير مؤمنان عليه السّلام در خانه خداوند فضيلت و شرافتى است كه پروردگار بزرگ براي بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است . 📚 الإرشاد في معرفة حجج الله علي العباد ، ج 1 ، ص 5 ، تحقيق : مؤسسة آل البيت عليهم السلام لتحقيق التراث ، ناشر : دار المفيد للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت ، الطبعة : الثانية ، 1414هـ - 1993 م 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸 سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۶ بهمن ۱۴۰۲
معنای نام 《علی》 برای امیرالمومنین علیه السلام 🛑عند العرب علي قال جابر اختلف الناس من أهل المعرفة لم سمي علي عليا فقالت طائفة لم يسم أحد من ولد آدم قبله بهذا الاسم في العرب و لا في العجم إلا أن يكون الرجل من العرب يقول ابني هذا علي يريد من العلو لا أنه اسمه و إنما تسمى الناس به بعده و في وقته و قالت طائفة سمي علي عليا لعلوه على كل من بارزه و قالت طائفة سمي علي عليا لأن داره في الجنان تعلو حتى تحاذي منازل الأنبياء و ليس نبي تعلو منزلته منزلة «8» علي و قالت طائفة سمي علي عليا لأنه علا ظهر رسول الله ص بقدميه طاعة لله عز و جل و لم يعل أحد على ظهر نبي غيره عند حط الأصنام من‏سطح الكعبة و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه زوج في أعلى السماوات و لم يزوج أحد من خلق الله عز و جل في ذلك الموضع غيره و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه كان أعلى الناس علما بعد رسول الله ص. 🔰مرحوم شیخ صدوق نقل میکند: جابر گويد: اهل اطلاع علّت‌هاى گوناگونى را براى چنين نامگذارى بر آن حضرت ذكر كرده‏اند، گروهى گفته‏اند:👇 1⃣: اين نام خاص آن جناب است و بر هيچ يك از فرزندان آدم، نه در عرب و نه در عجم، قبل از وى نهاده نشده بود، فقط در ميان عربها رسم اين بود كه به فرزندان لايق خود مى گفتند: «اين پسرم علىّ است»، و مقصودشان اين بود كه بلند مرتبه است، نه آنكه نامش علىّ باشد، و پيش از اين هم معمول نبوده است كه شخصى نام فرزند خود را علىّ بگذارد، بلكه در زمان زندگى او «تيمّنا و تبركا» و همچنين بعد از آن حضرت عليه السلام نهادن اين اسم بر كودكان رايج شد. 2⃣:عده ديگر گفته‏اند: بدين جهت وى را علىّ ناميده‏اند كه با هر كس پيكار مى‏كرد بر او پيروز مى‏شد. 3⃣: جمع ديگرى گفته‏اند: علّتش اين است كه در بهشت ارتفاع منزل آن حضرت از منازل سايرين بلندتر است حتى از منزل پيامبران، و مقام و مرتبه هيچ پيغمبرى بالاتر از مقام آن جناب نيست. 4⃣: گروه ديگرى گفته‏اند: اين نام بدان سبب است كه براى فرمانبردارى خداوند- عزّ و جلّ- در مسجد الحرام براى فرو افكندن بتها از دور بام كعبه، گامهايش را بر شانه پيغمبر نهاد، و جز او شخص ديگرى بر دوش پيغمبر بالا نرفته است. 5⃣: دسته ديگرى گفته‏اند: بدين جهت او را علىّ ناميدند كه عقد همسرى او با حضرت فاطمه در آسمانها واقع گرديد، و جز او هيچ يك از مخلوقات خدا در آنجا تزويج نشده است. 6⃣: بعضى ديگر گفته‏اند: بدين علّت كه مرتبه دانش وى بعد از پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله از تمام مردم بالاتر بود. 📚:معاني الأخبار ص61 ✅ صلوات بر امیرالمؤمنین علیه السلام منقول از حضرت عسکری علیه السلام 💠توصیه می شود این صلوات را در این ایام که متعلق به امیرالمؤمنین علیه السلام دارد به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام بخوانیم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، أَخِي نَبِيِّكَ، وَ وَصِيِّهِ وَ وَلِيِّهِ، وَ صَفِيِّهِ وَ وَزِيرِهِ، وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ، وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ، وَ بَابِ حِكْمَتِهِ، وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ، وَ الدَّاعِي إِلَى‏ شَرِيعَتِهِ‏، وَ خَلِيفَتِهِ‏ فِي‏ أُمَّتِهِ‏، وَ مُفَرِّجِ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْكَفَرَةِ، وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ، الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى. اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ، وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ، وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ صَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ‏ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ، يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ!»‏ 📚 مصباح المتهجد، ج‏1، ص400-401 اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۶ بهمن ۱۴۰۲
تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب سلام الله علیها در خطبه کوفه.pdf
748.8K
تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب( سلام الله علیها) در خطبه کوفه چکیده: ماندگاری قیام امام حسین (علیه السلام) و رسوایی دستگاه بنی امیه مرهون خطبه ها و روشنگری های حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) می باشد. ایشان در خطبه های شهر کوفه وشام با استناد به آیات قرآن کریم به بیان عهد شکنی مردم، مظلومیت و حقانیت امام حسین(علیها السلام) و رسوا نمودن بنی امیه پرداختند. نوشتار پیش رو با شیوه توصیفی تحلیلَی و روش کتابخانه ای به تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب (سلام الله علیها) در خطبه شهرکوفه می پردازد. اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۷ بهمن ۱۴۰۲
🌧 هنگام نزول باران، سوره های انفطار و تکاثر را بخوانید قالَ الصّادِقُ عليه السلام: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الإنْفِطارِ عِنْدَ نُزُولِ الغَيْثِ، غَفَرَ اللهُ لَهُ بِكُلِّ قَطرَةٍ تَقْطُرُ. (تفسیر برهان، ج5، ص600) حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر کس هنگام نزول باران، سوره انفطار را بخواند، خداوند به تعداد قطره های باران، (گناهان وی را) می آمرزد. قالَ الصّادِقُ عليه السلام: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ التَّکاثُرِ وَقْتَ نُزُولِ الْمَطَرِ، غَفَرَ اللهُ لَهُ. (تفسیر برهان، ج‏5، ص743) حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس هنگام نزول باران، سوره تکاثر را بخواند، خداوند او را می آمرزد. 🌧 سوره انفطار و سوره تکاثر برای قرائت در حین نزول باران سوره انفطار بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ(1) وَ إِذَا الْكَوَاكِبُ انْتَثَرََتْ(2) وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ(3) وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ(4) عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ(5) يَا أَيُّهَا الْإنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ(6) الَّذِى خَلَقَكَ فَسَوّاكَ فَعَدَلَكَ(7) فِى أَىِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ(8) كَلاّ بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ(9) وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ(10) كِرَاماً كَاتِبِينَ(11) يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ(12) إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِى نَعِيمٍ(13) وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِى جَحِيمٍ(14) يَصْلَوْنَها يَوْمَ الدِّينِ(15) وَ مَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبينَ(16) وَ مَا أَدْراکَ مَا يَوْمُ الدِّينِ(17) ثمُ‏َّ مَا أَدْراكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ(18) يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً  وَ الْأَمْرُ يَوْمَئذٍ لِلَّهِ(19) سوره تکاثر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. أَلْهَاكُمُ التَّكاثُرُ(1) حَتّى زُرْتُمُ‏ُ الْمَقَابِرَ(2) كَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ(3) ثُمَّ كَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ(4) كَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ(5) لَتَرََوُنَّ الْجَحِيمَ(6) ثُمَّ لَتَرََوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ(7) ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئذٍ عَنِ النَّعِيمِ(8) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri
۸ بهمن ۱۴۰۲
💠پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله والسلم : لِلمُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ سَبعَةُ حُقوقٍ واجِبَةٍ مِنَ اللّه‏ِ عز و جل عَلَيهِ: الإِجلالُ لَهُ في عَينِهِ، وَ الوُدُّ لَهُ في صَدرِهِ، وَ المُؤاساةُ لَهُ في مالِهِ، و أن يُحَرِّمَ غيبَتَهُ، و أن يَعودَهُ في مَرَضِهِ، و أن يُشَيِّعَ جَنازَتَهُ، و أن لا يَقولَ فيهِ بَعدَ مَوتِهِ إلاّ خَيرا 🔹خداوند عز و جل، براى مؤمن بر مؤمن، هفت حقْ واجب كرده است: او را به چشمْ بزرگ بدارد؛ او را به دلْ دوست بدارد؛ از مال خود به او ببخشد؛ غيبتش را حرام شمارد؛ به هنگام بيمارى به عيادتش برود؛ در تشييع جنازه‌‏اش شركت كند؛ و پس از مرگش جز به نيكى از او ياد نكند. 📚كتاب من لا يحضره الفقيه : ج۴ ص۳۹۸ ح۵۸۵۰ 💠امام حسن عسکری علیه‌السلام درباره حقوق برادران دینی برهمدیگر فرمودند: «آن که از همه آگاه‌تر به حق برادرانش بوده و از همگان برای انجام آنها کوشاتر باشد، نزد خداوند، بالاترین مرتبه را دارد و هر که در دنیا نسبت به برادرانش فروتن باشد، نزد خداوند از صدّیقین بوده و از شیعیان واقعی علی بن ابی‌طالب است. روزی بر امیرمؤمنان علیه‌السلام دو برادر دینی ایشان وارد شدند؛ پدری و پسری. حضرت علی علیه‌السلام به پای آنها برخاست و در بالای مجلس خود آنان را نشاند و در برابر آنان نشست. سپس برای آنان غذا سفارش داد و غذا حاضر شد. آن دو از غذا خوردند و سپس قنبر، طشت و ظرف آب چوبی و نیز حوله‌ای آورد و آمد که بر دست آن مرد آب بریزد، امیرالمؤمنین علیه‌السلام برخاست و ظرف آب را گرفت تا به وسیله‌ی آن بر دست آن مرد آب بریزد. آن مرد ناگهان به خاک افتاد و گفت: ای امیرالمؤمنین! خدا مرا می‌بیند و شما بر دست من آب می‌ریزی؟! حضرت فرمود: بنشین و دست خویش را بشوی، زیرا نزد خدای بزرگ، تو و برادرت علی برابر هستید و من از این جهت، بر تو برتری ندارم. و خداوند به‌واسطه این کار، خادمان برادرت را در بهشت به اندازه‌ی ده برابر اهل دنیا قرار می‌دهد و با همین حساب در ملک خود در بهشت می‌افزاید. مرد نشست و امیرالمؤمنین علیه‌السلام به او فرمود: تو را سوگند می‌دهم به حق بزرگ من که آن را شناخته‌ای و در دل داری و به حق تواضعی که نسبت به خدا داری، به طوری که خداوند این پاداش را به تو عنایت کرد که به من نزدیک شوی و از این شرافت و شخصیت که من خدمتگذار تو باشم، بهره‌مند شوی، آن گونه آزاد و مطمئن دستت را بشوی که گویا قنبر بر دستت آب می‌ریزد و تو مشغول شستن دست‌هایت هستی. وقتی آن مرد دستش را شست، حضرت ظرف آب را به فرزند خودش محمد بن حنفیه داد و فرمود: پسرم! اگر این پسر بدون پدر نزد من می‌بود، آب بر دستانش می‌ریختم، ولی خداوند اکراه دارد که وقتی پدر و پسری در یک جا بودند، با آنها به تساوی رفتار شود. حالی که پدر بر دست پدر آب ریخت، خوب است که پسر هم بر دست پسر آب بریزد و محمد بن حنفیه بر دست پسر آب ریخت. حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمود: هر کس این‌چنین از امیرالمؤمنین (ع) پیروی کند، شیعه‌ی واقعی است.» 📚الإحتجاج، ج2، ص460. اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۱۰ بهمن ۱۴۰۲
ا ﷽ ا ☘اهمیت در «الفائدة الثانية عشر» می گوید: ✴️اعلم أنّ علم الحديث علم شريف، بل هو أشرف العلوم، فإنّ غايته الفوز بالسعادة الأبدية، و التحلّي بالسنن النبوية، و الآداب العلوية، و به يدرك الفوز بالمعارف الحقّة ما لا يدرك من غيره، و منه يتبيّن الحلال و الحرام، و الفرائض و السنن، و طرق تهذيب النفس و صفائها. 🔸بدان که علم حدیث ، علمی شریف و شریف ترین علوم است که : 👌نهایت آن رسیدن به ابدی است 👌 و آراسته شدن به سنتهای نبوی و آداب است 👌و با حدیث انسان به معارف حق می رسد و با غیر آن نمی رسد 👌و با حدیث و و واجبات و مستحبات و همچنین راه های و صفای آن به دست می آید. 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، الخاتمةج‏9، ص: 329 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🌹 الراسخون في العلم... ((هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِندِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَاب)) ✍ استاد محقق آیت الله شیخ محمد تقی شهیدی دامت برکاته: ✔️ به نظر ما آیه محکمه آن است که مراد واقعی خداوند از آن عرفا روشن باشد چه به نص و چه به ظهور، و متشابه آن است که چنین نباشد که بر دو قسم است یا اساسا مجمل است یا مُشعِر و حتى ظاهر در معنایی هست که یقینا مراد واقعی نیست به اینکه درک عقل یا آیات محکمه بر خلاف آن ظهور باشد. ✔️ إتّباع از متشابه _که در آیه مذمت شده است _منحصر است در قسم دوم متشابهات. که در این قسم لازم است به همان درک عقلی و دلالت محکمات ملتزم بمانیم اگرچه که مراد واقعی از آن متشابه را ندانیم چون محکمات همیشه رفع تشابه نمی کنند و تفسیر قرآن به قرآن همه جا راهگشا نیست. ✔️ مراد واقعی از متشابهات را فقط خدا و راسخون در علم میدانند که طبق روایات از جمله صحیحه ابی بصیر منحصر در پیامبر اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام میباشد. پس اینکه در المیزان واو را استینافیه گرفته هم غلط است و هم با دیگر عباراتش تهافت دارد. ✔️ تأويل يعنى آن مراد واقعى كه ظاهر از لفظ نيست فلذا مختص متشابهات است. ✔️ روشن شد که متشابه بمعنای مطلق ظاهر نیست تا بعض اخباریین استدلال کنند به آن بر عدم حجیت ظواهر کتاب، مضاف به اینکه در روایات داریم که خود روایات هم متشابه و محکم دارد مانند قرآن و حال آنکه احدی و لو اخباریین نمیگوید ظواهر روایات حجت نیست. ✔️ و اینکه بعضی چنانچه در المیزان و در بحوث گفته اند که ما در قرآن آیه‌ای نداریم که در مفهوم و مدلولش تشابه (اجمال) باشد چونکه نور و تبیان است و دارای فصاحت و بلاغت است گرچه تشابه و اجمال مصداقی در قرآن موجود است، مردود است چرا که: اولا: وجدان و عیان شاهد است بر وجود متشابهات مفهومی در قرآن. ثانیا: ظاهر از لفظ متشابه، متشابه مفهومی است نه صرفا متشابه مصداقی، و إلا بايد خيلى از هم محسوب شوند. ثالثا: شکی نیست که نور و تبیان لکل شیء بودن قرآن بالتفصیل نیست بلکه بالاجمال است از جهت اینکه مردم را ارجاع به و علیهم السلام داده است، و الا اگر صرف وجود تشابه مفهومی مانع از نور و تبیان و... بودن کریم بشود انزال قرآن بنحوی که تشابه مصداقی داشته باشد هم مانع میشود. 📚 الأبحاث الأصولية، مباحث الحجج ج ٢، ص ٨٥ الى ص ١٠٦ 📚 دوره سابقه خارج اصول حجج و امارات جلسه ۱۰۴ و ۱۰۵ و ۱۰۶ (سال ۹۱ شمسی) 📚 دوره جدید جلسه ۷۹ و ۸۰ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
معنای دمیدن روح در (علیه‌السلام) چیست 1⃣: عَنِ اَلْأَحْوَلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرُّوحِ اَلَّتِی فِی آدَمَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَوْلِهِ «فَإِذٰا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَةٌ وَ اَلرُّوحُ اَلَّتِی فِی عِیسَی مَخْلُوقَةٌ.)1 🔰احول گوید : از حضرت (علیه السّلام) در باره روحی که در آدم (علیه السّلام) دمیده شد پرسیدم که خدا فرماید : (۳۸ سوره ۱۱) «چون او را برابر ساختم و از روح خود در او دمیدم» حضرت فرمود : آن روح مخلوقست و هم روحی که در بود مخلوق بود. 2⃣: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » کَیْفَ هَذَا اَلنَّفْخُ فَقَالَ إِنَّ اَلرُّوحَ مُتَحَرِّکٌ کَالرِّیحِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ رُوحاً لِأَنَّهُ اِشْتَقَّ اِسْمَهُ مِنَ اَلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَةِ اَلرِّیحِ لِأَنَّ اَلْأَرْوَاحَ مُجَانِسَةٌ لِلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَضَافَهُ إِلَی نَفْسِهِ لِأَنَّهُ اِصْطَفَاهُ عَلَی سَائِرِ اَلْأَرْوَاحِ کَمَا قَالَ لِبَیْتٍ مِنَ اَلْبُیُوتِ بَیْتِی وَ لِرَسُولٍ مِنَ اَلرُّسُلِ خَلِیلِی وَ أَشْبَاهِ ذَلِکَ وَ کُلُّ ذَلِکَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبَّرٌ)2 🔰: محمد بن مسلم گوید از امام (علیه السّلام) راجع بقول خدای عز و جل «و از روح خود در او دمیدم» پرسیدم که آن دمیدن چگونه بود؟ فرمود: مانند باد متحرکست و برای آن روحش نامند که نامش از ریح (باد) مشتق است و چون أرواح همجنس باد باشند روح را از لفظ ریح بیرون آورد و آن را بخود نسبت داد زیرا که آن را بر سایر ارواح برگزید چنان که نسبت بیک خانه از میان همه خانه‌ها فرموده خانه من (و آن کعبه است) و نسبت بیک () از میان پیغمبران فرموده است خلیل من و نظایر این ها (چنان که گوید : من، بندۀ من، رسول من) و همۀ این ها مخلوق و ساخته شده و پدید آمده و پروریده و تحت تدبیرند. 📚; منابع: 1;اصول کافی ج ۱ ص ۱۸۱ 2:اصول کافی ج ۱ ص ۱۸۱ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
امام علیه السلام را به رضوان الهی می‌رساند (عبدالله بن ابی یعفور) کتب أبو عبد اللّه علیه السّلام الی المفضل بن عمر الجعفی حین مضی عبد اللّه بن أبی یعفور: یا مفضل عهدت إلیک عهدی کان الی عبد اللّه بن أبی یعفور صلوات اللّه علیه، فمضی صلوات اللّه علیه موفیا للّه عز و جل و لرسوله و لإمامه بالعهد المعهود للّه، و قبض صلوات اللّه علی روحه محمود الاثر مشکور السعی مغفورا له مرحوما برضا اللّه و رسوله و امامه عنه، فولادتی من رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله ما کان فی عصرنا أحد أطوع للّه و لرسوله و لإمامه منه. فما زال کذلک حتی قبضه اللّه الیه برحمته و صیره الی جنته، مُساکنا فیها مع رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و أمیر المؤمنین علیه السّلام أنزله اللّه بین المسکنین مسکن محمد و امیر المؤمنین صلوات اللّه علیهما و ان کانت المساکن واحدة فزاده اللّه رضی من عنده و مغفرة من فضلة برضای عنه. مولا امام علیه السلام بعد از وفات عبدالله بن ابی یعفور ، به بن عمر جعفی نامه نوشتند : ای مفضل : همان عهدی که با عبد الله بن ابی یعفور - که صلوات خدا بر روح او باد - داشتم ، با تو می‌بندم ، او از دنیا رخت بست در حالیکه به عهد معهود خویش که با خدای متعال و رسول خدا و امامش داشت وفا نموده بود. و خداوند ، روح او را قبض فرمود در حالی که رفتاری ستوده شده، و تلاشی مشکور داشت و او را مورد مغفرت و رحمت خود قرار داده بود و اینها به سبب رضایتمندی خدا و رسول خدا و امامش از او بود. قسم به ولادت من از صلی‌الله علیه و آله که هیچ کس در عصر ما از او برای خدا و رسولش و امامش مطیع تر نبود. پس پیوسته در چنین حالی بود که خدا او را به رحمت خویش به سوی خود برد و او را در بهشت خود ، منزلی بین منزل رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و منزل علیه السلام ، جای داد و با ایشان همچنین ساخت البته که منزل های این دو سرور ، یکی است. پس خداوند متعال به سبب رضایت من از او ، مغفرت و رضایت خویش را بر او بیشتر گرداند. رجال کشی ص۵۱۸ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🩸قدردانی حضرت موسی بن جعفر "علیهماالسلام" از خوانِ حضرت سیدالشهداء "علیه‌السلام"... در روایت آمده است: منصور ملعون یک روز به مناسبتی، حضرت موسی بن جعفر "علیهماالسلام" را با اکراه به قصر خود دعوت‌ کرد. وقتی که حضرت تشریف آوردند و جلوس فرمودند، پادشاهان و امیران و سربازان می‌آمدند و تهنیت می‌گفتند و هدایا و تحفه‌های خود را پیشکش ایشان می‌کردند. خادمِ هم بالای سر حضرت موسی بن جعفر "علیهماالسّلام" بود و هر چه می‌آوردند را صورت می‌نوشت.آخرین نفری که آمد پیرمردی کهن سال بود که عرض کرد: 📋 یَا ابْنَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّنِی رَجُلٌ صُعْلُوکٌ لَا مَالَ لِی أُتْحِفُکَ 🔻ای فرزند دختر ! من مرد تهیدستی هستم که مالی ندارم که تحفه دهم، 📋 وَ لَکِنْ أُتْحِفُکَ بِثَلَاثَةِ أَبْیَاتٍ قَالَهَا جَدِّی فِی جَدِّکَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام. 🔻تحفه من سه بیت شعر است که جدّ من، درباره جدّ شما بن علی علیه‌السلام سروده است: 📝 عَجِبْتُ لِمَصْقُولٍ عَلَاکَ فِرِنْدُهُ / یَوْمَ الْهِیَاجِ وَ قَدْ عَلَاکَ غُبَارٌ ▪️تعجب می‌کنم از برق شمشیرها که در روز تشنگی بر بالای سر تو بودند و غباری بر فرازت بلند شده بود یا ! 📝 وَ لِأَسْهُمٍ نَفَذَتْکَ دُونَ حَرَائِر/ یَدْعُونَ و جَدَّکَ وَ الدُّمُوعُ غِزَارٌ ▪️از تیرهایی که در مقابل آزاده بر تو نفوذ می‌کردند و آن‌ها با اشک‌های جاری جدّت "صلی‌الله‌علیه‌وآله" را می‌خواندند. 📝 أَلَّا تَغَضْغَضَتِ السِّهَامُ وَ عَاقَهَا / عَنْ جِسْمِکَ الْإِجْلَالُ وَ الْإِکْبَارُ ▪️چگونه آن تیرها نشکستند!؟ و چرا بزرگواری و عظمت تو مانع از آن‌ها نشد!؟ 🔹 حضرت "علیهمالسلام" فرمودند: 📋 قَبِلْتُ هَدِیَّتَکَ اجْلِسْ بَارَکَ اللَّهُ فِیکَ 🔻هدیه تو را پذیرفتم، بنشین، خدا تو را برکت دهد! 🔸 سپس سر خویش را به سمت خادم بلند نموده و فرمودند: پیش امیرت برو و صورت این اموال را به او نشان بده و بپرس می‌خواهد آن‌ها را چه کند؟! خادم رفت و برگشت و خبر آورد که ( ملعون) می‌گوید: همه آن‌ها، هدیه‌ای از طرف من به ایشان باشد، هر چه می‌خواهند با آن‌ها بکنند. امام علیه‌السّلام به پیرمرد فرمودند: 📋اقْبِضْ جَمِیعَ هَذَاالْمَالِ فَهُوَ هِبَةٌ مِنِّی لَکَ 🔻همه این‌ها را بردار، هدیه‌ای از طرف من به توست. 📚المناقب ج۳ ص۴۳۲ ✍ گر لطف دوست می‌طلبی از غم آتش بگیر و اول و ، آتش بزن به خلق ... 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
فایده خوردن ته‌مانده 🛑عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَكَلْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا رُفِعَ اَلْخِوَانُ لَقَطَ مَا وَقَعَ مِنْهُ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَنَا إِنَّهُ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يُكْثِرُ اَلْوَلَدَ . 🔰 بن وهب گويد: خدمت امام عليه السّلام غذا خورديم، هنگامى كه سفره برداشته شد، حضرتش آن‌چه را كه از سفره افتاده بود برمى‌داشت و آن را مى‌خورد. سپس به ما فرمود: اين كار، را از بين مى‌برد و را فراوان مى‌سازد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۰ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۱۲ بهمن ۱۴۰۲
اگر وقت نماز شود و سفره هم پهن باشد... 🛑...عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الصَّلَاةِ تَحْضُرُ وَ قَدْ وُضِعَ الطَّعَامُ قَالَ: «إِنْ كَانَ فِي أَوَّلِ الْوَقْتِ يُبْدَأُ بِالطَّعَامِ وَ إِنْ كَانَ قَدْ مَضَى مِنَ الْوَقْتِ شَيْ‏ءٌ وَ تَخَافُ أَنْ تَفُوتَكَ فَتُعِيدَ الصَّلَاةَ فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ.» 🔰از سماعة بن مهران نقل شده است: از امام (علیه‌السلام) درباره این (موقعیت) سؤال کردم که وقت فرا رسیده و (سفره‌ی) غذا نیز پهن شده است. حضرت فرمودند: «اگر در اول وقتِ (نماز) است، اول غذا را بخور، اما اگر مدتی از وقتِ (نماز) گذشته و می‌ترسی نمازت شود و لازم شود قضایش را به‌جا آوری، اول نماز را بخوان.» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۸ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
۱۲ بهمن ۱۴۰۲