سخن ابن حِبّان (م ٣۵۴) درباره امام رضا علیه السلام:
وقبره بسناباذ خَارج النوقان مَشْهُور يزار بِجنب قبر الرشيد قد زرته مرَارًا كَثِيرَة وَمَا حلت بِي شدَّة فِي وَقت مقَامي بطوس فزرت قبر عَليّ بن مُوسَى الرِّضَا صلوَات الله على جده وَعَلِيهِ ودعوت الله إِزَالَتهَا عَنى إِلَّا أستجيب لي وزالت عَنى تِلْكَ الشدَّة وَهَذَا شَيْء جربته مرَارًا فَوَجَدته كَذَلِك أماتنا الله على محبَّة المصطفي وَأهل بَيته صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الله عَلَيْهِ وَعَلَيْهِم أَجْمَعِينَ.
(الثقات، ج٨، ص۴۵٧).
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
بر ما در کنار حوض وارد نمیشود...
۱. از ابوبصیر روایت شده است که گفت: بر حمیده خاتون وارد شدم تا وفاتِ امام صادق (ع) را به او تسلیت عرض کنم. پس گریست و گفت: ای ابا محمد [کنیه دیگرِ ابوبصیر است.] ای کاش حاضر بودی هنگامی که مرگ، او را دربرگرفت؛ در حالی که یک چشمش را بسته بود. پس فرمود: خویشان و نزدیکان مرا خبر کنید. هنگامی گرد او جمع شدند، فرمود: همانا شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمرد نخواهد رسید و کسی که از این نوشیدنیها بنوشد، بر ما در کنار حوض کوثر وارد نمیشود. یکی از اطرافیان پرسید: کدام نوشیدنیها؟ فرمود: هر نوشیدنی مستکننده.
مُثَنًّى، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى حَمِيدَةَ أُعَزِّيهَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَبَكَتْ، ثُمَّ قَالَتْ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ! لَوْ شَهِدْتَهُ حِينَ حَضَرَهُ الْمَوْتُ وَ قَدْ قَبَضَ إِحْدَى عَيْنَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: ادْعُوا لِي قَرَابَتِي وَ مَنْ يَطُفُّ بِي فَلَمَّا اجْتَمَعُوا حَوْلَهُ قَالَ: إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَنْ تَنَالَ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ، وَ لَمْ يَرِدْ عَلَيْنَا الْحَوْضَ مَنْ يَشْرَبُ بِهَذِهِ الْأَشْرِبَةِ، فَقَالَ لَهُمْ بَعْضُهُمْ: أَيُّ أَشْرِبَةٍ هِيَ؟ فَقَالَ : كُلُّ مُسْكِرٍ. (الأصول الستة عشر، ص۳۱۰، چاپ دارالحدیث)
۲. از ابوبصیر روایت شده است که امام کاظم (ع) فرمود: هنگام که پدرم (ع) در بستر مرگ افتاد، فرمود: پسر عزیزم، بیگمان به شفاعت ما نمیرسد، کسی که نماز را سبک بشمرد؛ و بر ما در حوض کوثر وارد نمیشود [و از آن نمینوشد] کسی که به نوشیدن این نوشیدنیها ادامه دهد. گفتم: پدر عزیزم، کدام نوشیدنیها؟ فرمود: هر نوشیدنی مستکننده.
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّهُ لَمَّا احْتُضِرَ أَبِي ع قَالَ لِي يَا بُنَيَّ إِنَّهُ لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ وَ لَا يَرِدُ عَلَيْنَا الْحَوْضَ مَنْ أَدْمَنَ هَذِهِ الْأَشْرِبَةَ فَقُلْتُ يَا أَبَهْ وَ أَيَّ الْأَشْرِبَةِ فَقَالَ كُلَّ مُسْكِرٍ. (الكافي، ۶/ ۴۰۱)
۳. از ابوبصیر روایت است که امام صادق ع فرمود: رسول خدا ص فرمود: هر کس نمازش را سبک بشمارد به شفاعت من نمیرسد و بر من در کنار حوض کوثر وارد نمیشود؛ نمیشود به خدا سوگند! به شفاعت من نمیرسد کسی که شراب مستکننده بنوشد؛ و بر من در کنار حوض کوثر وارد نمیشود، نمیشود به خدا سوگند!
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ الْحَسَنِ الْعَطَّارِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا يَنَالُ شَفَاعَتِي مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ وَ لَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ لَا وَ اللَّهِ لَا يَنَالُ شَفَاعَتِي مَنْ شَرِبَ الْمُسْكِرَ وَ لَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ لَا وَ اللَّهِ. (الكافي، ۶/ ۴۰۰)
#دعائم_الاسلام #حدیث
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔰مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(رضوان الله علیه)
🔸مرحوم آیتالله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس میآوردند.
🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی میخواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتابها به سختی میتوانند قفل را ببندند. کتابها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند.
🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتابها را به من برگردانید!
عرض کردم: کتابها را من میآورم، سنگین هستند.
🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آنها را میخواهم با دستهای خودم حمل کنم که فردای قیامت، دستهایم از آتش جهنم در امان باشند!
📚درس هایی از فقیه مقدس آیتالله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷، نشر دارالصدیقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
روي عن الإمام الصادق (عليه السلام):
*« اسمعوا مني كلاما هو خيرٌ لكم من الدُّهْم الموقّفة: لا يتكلم أحد بما لا يَعنيه، ولْيَدَع كثيرا من الكلام فيما يعنيه حتى يجد له موضعا، فرُبّ متكلم في غير موضعه جنى على نفسه بكلامه. ولا يُمارينّ أحدكم سفيها و لا حليمًا، فإنه من مارى حليما أقصاه ومن مارى سفيها أرداه. واذكروا أخاكم إذا غاب عنكم بأحسن ما تحبون أن تُذكروا إذا غبتم عنه. واعملوا عمل من يعلم أنه مُجازًى بالإحسان، مأخوذٌ بالإجترام.»*
(أمالي الطوسي ١-٢٢٤)
🔹(الدُهم – بالضم – جمع الأدهم وهو من الخيل والإبل: الشديد الورقة – اي السواد في غبرة – حتى ذهب البياض الذي فيه . ويعتبر ذا قيمة كبيرة. الإمام يوصي شيعته بالإستماع الى نصائحه التي ذات قيمة عالية يجب أن تُكتب بالذهب : ١- عدم الكلام الا فيما يعنيك. هناك كثير من الناس تراهم يتكلمون في كل شيء وكأنهم عباقرة! ويخطئون كثيرا. وحتى فيما كان الأمر يعنيك فالمفروض أن ترى الوقت والمكان المناسب لإبداء الرأي. ذلك لأن أكثر ما يتكلمون كثيرا في ما لا يعنيهم يذنبون وهم لا يشعرون. ٢- لا تجادل شخصين: الحليم والسفيه لأنك إذا جادلت الحليم فإنه يغلبك ويُخرجك من الساحة، وأما اذا جادلت السفيه والأحمق فإنه يذلّك. ٣- اذا غاب عنك أخوك المؤمن أو أختك المؤمنه فتحدث عنه بالطيب والخير مثلما تحب أن يُتحدث عنك في غيابك. ٤- اعمل في دنياك لآخرتك مثل انسان يعلم علم اليقين أنه إذا عمل عملا خيرا فإن الله يعطيه الأجر والثواب وإذا عمل سوءا وشرا فإنه يعاقبه ويؤاخذه.)
صبحكم الله بالخير والموعظة الحسنة
🍁🌷🌻🍀🌷🍁
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 حکمت طولانی شدن غیبت امام زمان (صلوات الله علیه) چیست؟!
[هشداری برای شیعیان]
▪متن عربی حدیث
🔹محمد بن علی بن حاتم عن أحمد بن عیسی الوشاء البغدادی عن أحمد بن طاهر عن محمد بن یحیی بن سهل عن علی بن الحارث عن سعد بن منصور الجواشنی عن أحمد بن علی البدیلی عن أبیه عن سدیر الصیرفی قال: دخلت أنا و المفضل بن عمر و أبو بصیر و أبان بن تغلب علی مولانا أبی عبد الله جعفر بن محمد علیه السلام فرأیناه جالسا علی التراب... قال: .... و قدر إبطاءه تقدیر إبطاء نوح علیه السلام ...و أما إبطاء نوح علیه السلام فإنه لما استنزل العقوبة علی قومه من السماء بعث الله عز و جل جبرئیل الروح الأمین بسبعة نویات فقال یا نبی الله إن الله تبارک و تعالی یقول لک إن هؤلاء خلائقی و عبادی و لست أبیدهم بصاعقة من صواعقی إلا بعد تأکید الدعوة و إلزام الحجة فعاود اجتهادک فی الدعوة لقومک فإنی مثیبک علیه و اغرس هذا النوی فإن لک فی نباتها و بلوغها و إدراکها إذا أثمرت الفرج و الخلاص فبشر بذلک من تبعک من المؤمنین فلما نبتت الأشجار و تأزرت و تسوقت و تغصنت و أثمرت و زها الثمر علیها بعد زمن طویل استنجز من الله سبحانه و تعالی العدة فأمره الله تبارک و تعالی أن یغرس من نوی تلک الأشجار و یعاود الصبر و الاجتهاد و یؤکد الحجة علی قومه فأخبر بذلک الطوائف التی آمنت به فارتد منهم ثلاث مائة رجل و قالوا لو کان ما یدعیه نوح حقا لما وقع فی وعد ربه خلف ثم إن الله تبارک و تعالی لم یزل یأمره عند کل مرة أن یغرسها تارة بعد أخری إلی أن غرسها سبع مرات فما زالت تلک الطوائف من المؤمنین ترتد منهم طائفة إلی أن عاد إلی نیف و سبعین رجلا فأوحی الله عز و جل عند ذلک إلیه و قال یا نوح الآن أسفر الصبح عن اللیل لعینک حین صرح الحق عن محضه و صفا الأمر للإیمان من الکدر بارتداد کل من کانت طینته خبیثة فلو أنی أهلکت الکفار و أبقیت من قد ارتد من الطوائف التی کانت آمنت بک لما کنت صدقت وعدی السابق للمؤمنین الذین أخلصوا التوحید من قومک و اعتصموا بحبل نبوتک بأن أستخلفهم فی الأرض و أمکن لهم دینهم و أبدل خوفهم بالأمن لکی تخلص العبادة لی بذهاب الشک من قلوبهم و کیف یکون الاستخلاف و التمکین و بدل الخوف بالأمن منی لهم مع ما کنت أعلم من ضعف یقین الذین ارتدوا و خبث طینتهم و سوء سرائرهم التی کانت نتائج النفاق و سنوح الضلالة فلو أنهم تسنموا منی من الملک الذی أوتی المؤمنین وقت الاستخلاف إذا أهلکت أعداءهم لنشقوا روائح صفاته و لاستحکمت سرائر نفاقهم و تأبد حبال ضلالة قلوبهم و کاشفوا إخوانهم بالعداوة و حاربوهم علی طلب الرئاسة و التفرد بالأمر و النهی و کیف یکون التمکین فی الدین و انتشار الأمر فی المؤمنین مع إثارة الفتن و إیقاع الحروب کلا ف اصنع الفلک بأعیننا و وحینا قال الصادق علیه السلام و کذلک القائم علیه السلام تمتد أیام غیبته لیصرح الحق عن محضه و یصفو الإیمان من الکدر بارتداد کل من کانت طینته خبیثة من الشیعة الذین یخشی علیهم النفاق إذا أحسوا بالاستخلاف و التمکین و الأمن المنتشر فی عهد القائم علیه السلام ...
📗منابع:
- کمال الدین و تمام النعمة، للصدوق(ره)، ج۲، ص۳۵۳-۳۵۷، تهران: دارالکتب الاسلامیة، ۱۳۹۵ق
- الغیبة، للطوسی(ره)، ص۳۲۶-۳۳۴، قم: مسجد جمکران، ۱۳۸۶ش
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 حکمت طولانی شدن غیبت امام زمان (صلوات الله علیه) چیست؟!
[هشداری برای شیعیان]
▪ترجمه فارسی حدیث
🔻سدیر صیرفی ضمن حدیثی طولانی از مولانا امام صادق (صلوات الله علیه) نقل کرده است که ایشان ضمن بیان شباهتهایی از قائم آل محمد (صلوات الله علیه) با انبیاء گذشته به جریان نوح علیه السلام اشاره کرده و در خصوص حکمت طولانی شدن غیبت ایشان میفرمایند:
«هنگامی که نوح از خداوند برای قومش تقاضای عذاب آسمانی کرد، خداوند جبرئیل روح الامین را با هفت هسته میوه نزد وی فرستاد و گفت: ای پیامبر خدا! خداوند میفرماید: «اینها مخلوقات و بندگان من هستند. آنها را با صاعقهای هلاک نمیگردانم، مگر بعد از تأکید دعوت و اتمام حجت کامل بر آنها. پس دوباره در دعوت قوم خود تلاش کن که در مقابل آن به تو ثواب خواهم داد. پس این هستهها را بکار. موقعی که آنها روییدند و به حدّ کمال رسیدند و میوه دادند، هنگام گشایش و رهایی از آزار آنهاست. پس به مؤمنانی که از تو پیروی کردهاند این خبر را بشارت ده»
هنگامی که درختان رویدند و شاخ و برگ درآوردند و باروَر شده و بعد از مدتی چنان که میبایست میوه دادند، نوح از خداوند درخواست کرد که طبق وعده، آنها را از شر قومش خلاص کند، ولی خداوند دوباره دستور داد که از هسته آن درختان بکارد و صبر پیشه کند و تلاش کند و بر اقامه حجت بر قوم خویش پافشاری و تاکید کند. نوح این خبر را به اطلاع کسانی که به وی ایمان آورده بودند رسانید. سیصد نفر از آنها از نوح روی برگرداند و مرتد شدند و گفتند: اگر دعوت نوح حق بود، خدایش در وعدهاش تخلف نمیکرد!
سپس خداوند متعال هفت بار پی در پی او را مأمور کشتِ هسته آن درختان کرد و هر بار گروهی از مؤمنین از وی رو بر میتافتند و مرتد میشدند، تا اینکه پیروان او تنها به هفتاد و چند مرد تقلیل یافت!
آنگاه خداوند به او وحی فرستاد که اکنون صبح از شب در جلوی چشمانت روشن شد و حقِّ محض آشکار گشت و با ارتداد کسانی که دارای طینت خبیث بودند، ایمان از ناخالصی، پاک گردید؛ اگر من کفار را نابود میکردم، ولی آن دسته از کسانی را که به تو ایمان آورده و سپس مرتد شدند را باقی میگذاشتم، به وعده خود عمل نکرده بودم، زیرا من به مؤمنان از قومت که در ایمان به یگانگی خدا خالص بوده و به ریسمان نبوت تو چنگ زدند، وعده داده بودم که آنها را در روی زمین جانشین گردانم و دین آنها را برقرار دارم و ترس آنها را به امنیت تبدیل کنم تا با برطرف شدن شک از دلهایشان مرا خالصانه عبادت کنند. پس جانشینی آنها در زمین و برقراری دین و تبدیل شدن ترسشان به امنیت از ناحیه من چطور ممکن بود در صورتی که میدانستم این مرتدان در میان صفوف مومنین هستند و به دلیل نفاق و گمراهی، یقینی ضعیف و سرشتی خبیث و باطنی بد دارند؟! و اگر هنگام نابود ساختن دشمنان و جانشین نمودن مومنان، این طایفه مرتد بوی خلافت در زمین را که به مؤمنین داده شده استشمام میکردند در نفاق و گمراهی خویش راسختر میگشتند و با برادران خود به دشمنی برمیخاستند و به خاطر ریاست با آنها میجنگیدند. بنابراین با این فتنهها و جنگها بین برادران، برقراری دین و انتشار امنیت در میان مؤمنین چگونه ممکن بود!؟ پس اکنون مطابق وحی ما، کشتی را بساز!»
سپس امام صادق علیه السلام فرمود: «حال قائم ما نیز چنین است؛ او نیز ایام غیبتش طولانی میگردد، تا آنکه حق از ناخالص جدا گردد و با ارتداد هر شیعهای که طینت خبیث دارد ایمان از ناخالصی و تیرگی پاک و خالص گردد. زیرا این عده از شیعیان مرتد اگر در ایام ظهور مهدی(در صفوف مومنان باشند) و جانشینی مومنان و برقراری دین و امنیت منتشر شده را ببینند، نفاقشان شعلهور میگردد!»...
📗منابع:
- کمال الدین و تمام النعمة، للصدوق(ره)، ج۲، ص۳۵۳-۳۵۷، تهران: دارالکتب الاسلامیة، ۱۳۹۵ق
- الغیبة، للطوسی(ره)، ص۳۲۶-۳۳۴، قم: مسجد جمکران، ۱۳۸۶ش
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌سه وعده
امام رضا علیه السلام:
هر کس به #زیارت من بیاید در #روزقیامت سه جا به فریادش می رسم و او را از ترس نجات می دهم:
◀️وقتی نامه اعمال را به دست راست و چپ می دهند،
◀️هنگام عبور از پل صراط
◀️و نزد میزان یعنی سنجش اعمال.
📚حاکم نیشابوری، مستدرک، ص۹۱
📚شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه،ج۲، ص۵۸۴
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۸۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
◾️در سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره)، به روح بلند ایشان و جمیع شهدا دسته ای صلوات تسلیت هدیه کنیم.
https://t.me/Rejalkh
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/rejalkh
صدور الطبعة الجديدة من رسالة (توضیح المسائل) المطابقة لفتاوى سماحة السيّد السيستانيّ «دام ظلّه».
٢٧ - شوَّال ١٤٤٣ هـ.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تاثیر مثبت تعطیلات...
🎤 استاد مکرم حضرت آیت الله سیدان دام عزه:
✔️ ایام تعطیلات هنگامهای بی نظیر از برای موفقیت یک طلبه و محصّل است.
✔️ شرط اصلی از برای استفاده مطلوب از تعطیلات، انگیزه و نشاط علمی است.
✔️ لزوم اشتغال جدی به استفاده از معارف قرآن و حدیث در جمیع ابعاد اعتقادی و اخلاقی و فقهی.
✔️ بایستگی توجه به شرائط لازم در استنباط و استفاده از متون وحیانی مانند: اعتبار سند و روشنی دلالت.
✔️ وجوب اطاعت و امتثال وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مبنی بر لزوم مراجعه به ثقلین ( قرآن کریم و کلمات ائمه طاهرین علیهم السلام).
✔️ لازمهی اعتقاد ما، رجوع تعلمی به در خانه قرآن و حدیث است.
✔️ لزوم ترویج از این دو گوهر گرانبها در مباحث علمی که هم بی نظیرند و هم بی خطا.
✔️ عدم مراجعه به غیر.
✔️ یگانه ملاک و میزان در صحت و سقم نظریات و مطالب گوناگون، موافقت و مخالفت آنها با قرآن و حدیث است.
✔️ آنچه خلاف قرآن و حدیث است باطل و مردود است از هر کسی که باشد اگرچه مشهور.
✳️ تفسیر آیات العقائد ۱۱ / ۳ / ۱۴۰۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🌸🍃نماز پرفضیلت یکشنبه ی ماه ذیقعده
(معروف به " نماز توبه " ) 🍃🌸
🍃در روز یکشنبهی این ماه نمازی با فضیلت بسیار از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت شده که کیفیت آن چنین است:
👈غسل کند و وضو بگیرد و دو نماز دورکعتی به نیت"نماز یکشنبه ی ماه ذیقعده"به جای آورد و در هر رکعت این سوره ها را با این تعداد بخواند:
◀️ یک مرتبه حمد
◀️ سه مرتبه توحید
◀️ یک مرتبه فلق
◀️ یک مرتبه ناس
پس از پایان چهار رکعت،هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکری مانند اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه)و آنگاه یکبار ذکر"لا حول و لا قوة الا بالله"بگوید و در پایان چنین دعا کند:
«یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»
👈برای این نماز ثواب زیادی ذکر شده از جمله: ۱.توبه اش پذیرفته و گناهانش آمرزیده شود
۲. دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند
۳. با ایمان میمیرد و دین و ایمانش از وی گرفته نمیشود.
۴.قبرش گشاده و نورانی شود.
۵.والدینش از او راضی گردند.
۶.مغفرت شامل حال والدین او و نسل او گردد.
۷.رزق و روزی اش وسعت پیدا کند.
۸.حضرت عزرائیل وقت مردن با او مدارا کند و به آسانی جان دهد.
✅ در یکشنبه های این ماه از این نماز پر فضیلت غافل نباشیم و برای یکدیگر دعا کنیم و در راس حوائج،تعجیل در ظهور مولایمان را بخواهیم...
🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
قَالَ مُعَاوِیَةُ لِعَمْرٍو بن عاص بن وایل:
یَوْماً بَعْدَ اسْتِقْرَارِ خِلَافَتِهِ
یَا أَبَا عَبْدِ الله ، لَا أَرَاکَ إِلَّا وَ یَغْلِبُنِی الضَّحِکُ! قَالَ عمرو، بِمَا ذَا ؟
قَالَ أَذْکُرُ یَوْمَ حَمَلَ عَلَیْکَ أَبُو تُرَابٍ فِی صِفِّینَ فَأَزْرَیْتَ نَفْسَکَ فَرَقاً مِنْ شَبَا سِنَانِهِ وَ کَشَفْتَ سَوْأَتَکَ لَهُ!!
فَقَالَ عَمْرٌو، أَنَا مِنْکَ أَشَدُّ ضَحِکاً .
إِنِّی لَأَذْکُرُ یَوْمَ دَعَاکَ إِلَی الْبِرَازِ فَانْتَفَخَ سَحْرُکَ وَ رَبَا لِسَانُکَ فِی فَمِکَ وَ غَصَصْتَ بِرِیقِکَ وَ ارْتَعَدَتْ فَرَائِصُکَ وَ بَدَا مِنْکَ مَا أَکْرَهُ .
فَقَالَ مُعَاوِیَةُ (بَعْدَ مَا جَرَی بَیْنَهُمَا) الْجُبْنُ وَ الْفِرَارُ مِنْ عَلِیٍّ لَا عَارَ عَلَی أَحَدٍ فِیهِمَا.
🔸 نقل است : «هنگامى که «معاويه» بر تخت قدرت تکيه کرد، روزى به «عمروعاص» گفت: من هر وقت تو را مى بينم خنده ام مى گيرد! «عمرو» سؤال کرد براى چه؟
گفت به ياد آن روز مى افتم که على در «صفّين» به تو حمله کرد، تو اين داغ ننگ را بر خود گذاردى که عورت خود را نمايان کنى، تا نجات يابى.
عمرو گفت: من هنگامى که تو را مى بينم، بيشتر مى خندم، چرا که به ياد روزى مى افتم که على تو را در ميدان مبارزه، دعوت به نبرد تن به تن کرد،
ناگهان نفست در سينه حبس شد و زبانت از کار افتاد و آب دهان، گلويت را گرفت و تمام اندامت به لرزه درآمد و آشکار شد از تو امور ديگرى که کراهت دارم بگویم .
... «معاويه» گفت : ترسيدن و فرار کردن از دست على ( علیه السلام ) براى هيچ کس عيب نيست » .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 بحار الأنوار ، ج ۳۳، ص ۲۳۰
📚 ابن ابى الحديد اين سخن را از «واقدى» مورّخ معروف نقل مى کند (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، جلد 6، صفحه 317).
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌خواص برخی میوه ها و غذاها
امام #رضا(ع) فرمود:
«بهترين خوراكى در دنيا و آخرت #گوشت و پس از آن #برنج است.
در ميان ميوهجات از #انار استفاده كنيد كه حتی حبّهاى از آن، قلب را #صفا و نور مىبخشد.
بر شما باد به #روغن_زيتون، زيرا معده را پاك مىكند، بلغم را زدوده، #اعصاب را تقويت مىكند، بيمارى فرسودهكننده را از بين مي برد، #اخلاق را #نيكو ساخته، روح را #آرامش مىدهد، و اندوه و غمّ را مي زدايد.
#انگور را حبّه حبّه بخوريد زيرا كه اين لذيذتر و گواراتر است.»
به همسران باردار خود #کُندُر بخورانید، اگر فرزند پسر باشد #پاکدل، عالم و شجاع خواهد شد و اگر دختر باشد #خوش_سیرت و خوش صورت می گردد.»
📚کلینی، الکافی، ج6، ص23،
📚طبرسی، مکارم الاخلاق، ح7؛ ص194.
http://eitaa.com/shobeiri
📌جایگاه #کشاورزان از منظر امام رضا(ع)
امام #رضا(ع) در تبیین جایگاه معنوی کشاورزان و نقش آنان در بهبود تولید و تهیه مایحتاج ضروری مردم فرمود:
«کشاورزان، گنج های مردم هستند. غذاهای پاکیزه را که خداوند ارزانی داشته است، کشت می کنند. آنان در روز #قیامت، برترین مقام را دارند و به خدا نزدیک تر هستند.»
📚کلینی، الکافی، ج5، ص261، ح7.
http://eitaa.com/shobeiri
📌چرا به امام رضا(ع) أباالحسن می گویند؟ مگر ایشان فرزندی به نام حسن داشتند؟
💠 پاسخ:
نام مبارک امام رضا علیه السلام، علی است. #أبوالحسن یا أباالحسن کنیه ایشان است. در فرهنگ عرب علاوه بر نام گذاری افراد به اسم، برای بزرگداشت افراد و پرهیز از خطاب کردن افراد با نام، آنان را با عباراتی ترکیبی صدا می کنند که با واژه های (أب) یا (أم) شروع می شود و به این نوع نام ها (کنیه) گفته می شود. همانند ابوالقاسم.
اگرچه چنین به نظر می رسد که اگر کسی مثلا(ابو الحسن) خطاب شد معنی این خطاب چنین باشد که این شخص، پدر حسن است. اما با بررسی فرهنگ استعمال کنیه در بین اعراب به این نتیجه می رسیم که لزوما چنین نیست. چه بسا افرادی که هنوز صاحب فرزندی نیستند اما با کنیه خطاب میشوند.
غزالی می نویسد:
رسول اکرم(ص) اصحاب خود را از روی احترام به #کنیه صدا می زد و آنان که کنیه نداشتند، کنیه ای برایشان انتخاب می نمود. مردم نیز از آن پس، آن شخص را به همان کنیه می خواندند. حتی آنان که فرزندی نداشتند تا کنیه ای داشته باشند، برای آنان کنیه ای انتخاب می کرد. پیامبر اکرم (ص)رسم داشت حتی برای کودکان نیز کنیه انتخاب می نمود و آنان را مثلاً أبافلان صدا می زد تا دل کودکان را نیز به دست آورد.
در مورد کنیه امام #رضا علیه السلام نیز چنین است. یعنی با وجود اینکه بنابر نظر مشهور و قوی تنها فرزند ایشان امام محمد الجواد(ع) بوده است، ایشان با کنیه (أبوالحسن) مورد خطاب قرار گرفته است.
در روایتی از کتاب عیون اخبارالرضا می خوانیم:
امام موسی #کاظم علیه السلام فرزند عزیز خود را #رضا نامیده و او را أبالحسن صدا می کرد.
📚حسینی دشتی، مصطفی، معارف و معاریف، ج 8، ص 595
📚شیخ مفید، الإرشاد، ج2، ص271.
📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا(ع)، ج1، ص 14.
http://eitaa.com/shobeiri
❌بدی در حق #شیعیان ممنوع
امام #رضا علیه السلام خطاب به برادر خویش #زیدالنار که گوش به فرمان امام نبود، فرمود:
📍شیعیان ما کسانی هستند که
1⃣ #دشمنان ما به آنان #کینه می ورزند،
2⃣ با آنان #دشمنی می کنند،
3⃣ #خون و دارایی آنان را به خاطر محبتشان به ما و اعتقادشان به #ولایت ما، حلال کرده اند.
📌پس اگر تو به آنان بدی کنی، به خودت ستم کرده و جایگاهت را از بین برده ای.
📚شیخ صدوق، عیون الاخبار الرضا، ج۲، ص۲۳۵
http://eitaa.com/shobeiri
۲۶- حدثنا أبي رضي الله عنه قال حدثني علي بن ابراهيم بن هاشم عن ياسر الخادم عن أبي الحسن الرضا ع قال السخي يأكل من طعام الناس ليأكلوا من طعامه والبخيل لايأكل من طعام الناس لئلا يأكلوا من طعامه
عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۱۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#امام_رضا_علیه_السلام 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عنْ عَبَّاسِ بْنِ هِلاَلٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
«اَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعِينَ حَسَنَةً وَ اَلْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ وَ اَلْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ »
☘️☘️☘️
🔸 از امام رضا عليه السّلام نقل است که فرمودند : پوشاندن كار نيكو با هفتاد كار نيكو برابرى مىكند ، و آشكاركنندۀ زشتى و گناه خوار شود و پوشنده ی آن بخشيده مىشود .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 ثواب الأعمال ، ج ۱، ص ۱۷۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
🔹ملاک تشخیص دانشمند دین
🌸 روی عن النبی صلی الله علیه و آله قال
الفقهاء اُمناء الرسل ما لم یدخلوا فی الدنیا
☘
قیل : یا رسول الله ! و ما دخولهم فی الدنیا ؟
🍀
قال : اتّباع السلطان فإذا فعلوا ذلک فاحْذَروهم علی دینکم
📚 الکافی ج ١ ص ۴۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#بهترین_بندگان
#امام_رضا_علیه_السلام 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 وَ أَرْوِي : أَنَّهُ سُئِلَ اَلْعَالِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ خِيَارِ اَلْعِبَادِ فَقَالَ « اَلَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا وَ إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا وَ إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا وَ إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا وَ إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا ».
☘☘☘
🔸 نقل است که از حضرت رضا علیه السلام در مورد بهترين بندگان خدا سؤال شد ،
حضرت فرمودند : « بهترين بندگان خدا كسانى هستند كه وقتى خوبى مىكنند ، خوشحال مىشوند . هنگامى كه بدى مىكنند ، آمرزش مىطلبند.
وقتى به آنها نعمتى داده مىشود،شكر گزارند. هنگامى كه گرفتار مىشوند،صبر مىكنند و هر گاه خشمگين مىشوند گذشت مىكنند.
📚 بحار الأنوار ، ج ۶۶ ، ص ۳۹۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
قال مولانا الامام الرضا "علیه السلام":
إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ. "فقه الرّضا عليه السلام ،ص337"
💐💐💐💐💐💐💐💐💐
حضرت رضا "علیه السلام" فرمودند:
بكوشيد كه وقتتان را به چهار بخش، تقسيم كنيد:
زمانى را براى مناجات باخداوند؛
و زمانى را براى تأمين معاش؛
و وقتی را براى معاشرت با برادران دینی و افراد مورد اطمینانی كه عيب هايتان را به شما تذکر میدهند و در دل، شما را دوست دارند،
و بخشی هم، براى كسب لذّتهاى حلال، که با این قسمت، توانايى انجام دادن سه قسمت ديگر را هم، به دست مى آوريد.
ضمن عرض تبریک میلاد پربرکت حضرت ثامن الحجج "علیه السلام" ، ان شاءالله از صدقه و صلوات جهت سلامتی و فرج امام عصر "ارواحنا له الفداء" فراموش نکنیم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠علت برتری ثواب زیارت امام رضا علیه السلام بر سایر زیارات
🔻مهزيار قال: قلت: لأبي جعفر عليه السلام: جعلت فداك زيارة الرضا عليه السلام أفضل أم زيارة أبي عبد الله الحسين عليه السلام؟ فقال:
زيارة أبي أفضل، وذلك أن أبا عبد الله عليه السلام يزوره كل الناس (٢)، وأبي لا يزوره إلا الخواص من الشيعة.
ورواه الشيخ بإسناده عن محمد بن يعقوب مثله (٣).
محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن علي بن مهزيار مثله (٤).
وفي (عيون الأخبار) عن محمد بن موسى بن المتوكل، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن العباس بن معروف، عن علي بن مهزيار مثله (٥).
(١٩٨٣٠) ٢ - وعن الصادق عليه السلام قال: يقتل لهذا وأومأ بيده إلى موسى - ولد بطوس لا يزوره من شيعتنا إلا الأندر فالأندر.
(١٩٨٣١) ٣ - وعن محمد بن علي ماجيلويه، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن عبد العظيم بن عبد الله الحسني قال: قلت: لأبي جعفر عليه السلام: قد تحيرت بين زيارة قبر أبي عبد الله عليه السلام وبين زيارة أبيك عليه السلام بطوس، فما ترى؟ فقال لي: مكانك، ثم دخل وخرج ودموعه تسيل على خديه، فقال: زوار (١) أبي عبد الله عليه السلام كثيرون، وزوار قبر أبي بطوس قليلون.
أقول: ويأتي ما يدل على ذلك (٢).
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
ألا فَمَن قَرَأها (بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ) مُعتَقِدا لِمُوالاةِ مُحَمَّدٍ و آلِهِ الطَّيِّبِينَ مُنقادا لأَِمرِها مُؤمِنا بِظاهِرِهِما و باطِنِهِما أعطاهُ اللّه ُ عَزَّوَجلَّ بِكُلِّ حَرفٍ مِنها حَسَنَةً كُلُّ واحِدَةٍ مِنها أفضَلُ مِنَ الدُّنْيا و ما فيها مِن أصنافِ أموالِهاو خَيراتِها؛
هر كه بسم اللّه الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم دربرابر دستوراتشان و با ايمان به ظاهر و باطنش بخواند خداوند عزيز و جليل در مقابل هرحرف آن، چيزى برتر از دنيا و آنچه در آن است، از ثروت و خوبىها را به او مى بخشد.
عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۱، ص ۲۷۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ علیه السّلام قَالَ ؛
تَجِدُ الرَّجُلَ لَا یُخْطِئُ بِلَامٍ وَ لَا وَاوٍ ، خَطِیباً مِصْقَعاً ، وَ لَقَلْبُهُ أَشَدُّ ظُلْمَةً مِنَ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ ، وَ تَجِدُ الرَّجُلَ لَا یَسْتَطِیعُ یُعَبِّرُ عَمَّا فِی قَلْبِهِ بِلِسَانِهِ ، وَ قَلْبُهُ یَزْهَرُ کَمَا یَزْهَرُ الْمِصْبَاحُ .
امام صادق صلوات الله علیه فرمود ؛
شخصی را می یابی که در سخنوری ، لام یا واوی خطأ نمی کند ، خطیبی است زبردست و بیانی شیوا دارد ، لكن دلش از شب تاریک و ظلمانی ، تاریک تر و سیاه تر است .
و شخصی را می یابی که نمی تواند آنچه در دل دارد به زبان آورد ( بیان خوبی ندارد ) امّا دلش از نور ایمان مملوّ است و مانند چراغ نور افشانی می کند.
كافی ۲ / ۴۲۲ ، حدیث ۱.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌 #مردانگی در #امانتداری.....
🌞روزی مردی نزد امام #سجاد(ع) آمد و گفت:
فلان شخص شما را به گمراهی و بدعت منسوب می کند!
امام سجاد(ع) در پاسخ فرمودند:
حرف هایی که در #مجلس_خصوصی زده می شوند،👂👂 #امانت هستند و تو رعایت حقّ مجلس خصوصی آن مرد را نکردی.
و حقّ من را نیز مراعات نکردی؛ زیرا از برادرم مطلبی را به من رساندی که از آن خبر نداشتم!
زنهار که #غیبت کسی را نکنی.
📚طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۱۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri