یکی از توصیه ها و #آداب غذا خوردن این است که در خانه برادر مومن خود باید خوب #غذا بخوریم، خوردن غذای بیشتر در خانه برادر #مومن نشان از دوست داشتن او است. به عنوان مثال به این چند روایت دقت کنید:
1️⃣ أُهْدِيَتْ لَهُ قَصْعَةُ أَرُزٍّ مِنْ نَاحِيَةِ الْأَنْصَارِ فَدَعَا سَلْمَانَ وَ الْمِقْدَادَ وَ أَبَا ذَرٍّ رَحِمَهُمُ اللَّهُ فَجَعَلُوا يُعَذِّرُونَ فِي الْأَكْلِ فَقَالَ مَا صَنَعْتُمْ شَيْئاً إِنَّ أَشَدَّكُمْ حُبّاً لَنَا أَحْسَنُكُمْ أَكْلًا عِنْدَنَا فَجَعَلُوا يَأْكُلُونَ جَيِّداً ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع رَحِمَهُمُ اللَّهُ وَ صَلَّى عَلَيْهِمْ.(1)
یعنی برای #پیامبر (ص) یک ظرف برنج از طرف انصار هدیه آوردند پیامبر(ص) #سلمان و #مقداد و #ابوذر را دعوت کرد و آن ها در خوردن کوتاهی میکردند فرمود کار خوبی نمیکنید هرکس ما را بیشتر دوست داشته باشد غذا خوردن او در خانهی ما بهتر است بعد از آن خوب غذا خوردند.
2️⃣ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَدَّمَ إِلَيْنَا طَعَاماً فِيهِ شِوَاءٌ وَ أَشْيَاءَ بَعْدَهُ ثُمَّ جَاءَ بِقَصْعَةٍ فِيهَا أَرُزٌّ فَأَكَلْتُ مَعَهُ فَقَالَ كُلْ قُلْتُ قَدْ أَكَلْتُ فَقَالَ كُلْ فَإِنَّهُ يُعْتَبَرُ حُبُّ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ بِانْبِسَاطِهِ فِي طَعَامِهِ ثُمَّ حَازَ لِي حَوْزاً بِإِصْبَعِهِ مِنَ الْقَصْعَةِ فَقَالَ لِي لَتَأْكُلَنَّ ذَا بَعْدَ مَا قَدْ أَكَلْتَ فَأَكَلْتُهُ.(2)
یعنی نزد امام صادق(ع) بودم غذایی از گوشت بریان آوردند و غذاهای دیگر آوردند و یک ظرف سینی آوردند با امام(ع) خوردم فرمود بخور خوب خوردن در خانهی برادر مومن دوست داشتن آن برادر محسوب میشود سپس امام(ع) در ظرف برنج کشید و فرمود بعد از اینکه غذا خوردی تا این خط هم بخور من هم خوردم.
در روایت دیگر آمده است:
3️⃣ دَعَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِطَعَامٍ فَأُتِي بِهَرِيسَةٍ فَقَالَ لَنَا ادْنُوا فَكُلُوا قَالَ فَأَقْبَلَ الْقَوْمُ يَقْصُرُونَ فَقَالَ كُلُوا فَإِنَّمَا تَسْتَبِينُ مَوَدَّةُ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ فِي أَكْلِهِ قَالَ فَأَقْبَلْنَا نُصَعِّرُ أَنْفُسَنَا كَمَا يُصَعِّرُ الْإِبِل. (3)
یعنی امام #صادق (ع) غذایی خواست و برای او حلیم آوردند فرمود نزدیک شوید و بخورید و قوم کوتاهی کردند امام(ع) فرمود بخورید ما اگر بخواهیم بدانیم چقدر برادر مومن را دوست دارد از خوردن غذای او میفهمیم ما هم مانند شتران گرسنه غذا خوردیم.
البته تعبیر «احسن» آمده است یعنی خوب بخورد نه زیاد بخورد.
📚1. المحاسن، برقی، ج2، ص414.
2. الکافی، کلینی، ج6، ص279.
3. المحاسن، برقی، ج2، 413.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
عظمت #تشیع واقعی و مذمت ادعای تشیع
🔸 قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: وَ قِيلَ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : مَرَرْنَا بِرَجُلٍ فِي اَلسُّوقِ وَ هُوَ يُنَادِي: أَنَا مِنْ شِيعَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَلْخُلَّصِ ، وَ هُوَ يُنَادِي عَلَى ثِيَابٍ يَبِيعُهَا: عَلَى مَنْ يَزِيدُ . فَقَالَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَا جَهِلَ وَ لاَ ضَاعَ اِمْرُؤٌ عَرَفَ قَدْرَ نَفْسِهِ، أَ تَدْرُونَ مَا مَثَلُ هَذَا [مَا مَثَلُ] هَذَا كَمَنْ قَالَ: «أَنَا مِثْلُ سَلْمَانَ وَ أَبِي ذَرٍّ وَ اَلْمِقْدَادِ وَ عَمَّارٍ » وَ هُوَ مَعَ ذَلِكَ يُبَاخِسُ فِي بَيْعِهِ، وَ يُدَلِّسُ عُيُوبَ اَلْمَبِيعِ عَلَى مُشْتَرِيهِ، وَ يَشْتَرِي اَلشَّيْءَ بِثَمَنٍ فَيُزَايِدُ اَلْغَرِيبَ يَطْلُبُهُ فَيُوجِبُ لَهُ، ثُمَّ إِذَا غَابَ اَلْمُشْتَرِي قَالَ: لاَ أُرِيدُهُ إِلاَّ بِكَذَا بِدُونِ مَا كَانَ يَطْلُبُهُ [مِنْهُ]، أَ يَكُونُ هَذَا كَسَلْمَانَ وَ أَبِي ذَرٍّ وَ اَلْمِقْدَادِ وَ عَمَّارٍ حَاشَ لِلَّهِ أَنْ يَكُونَ هَذَا كَهُمْ وَ لَكِنْ لاَ نَمْنَعُهُ مِنْ أَنْ يَقُولَ: «أَنَا مِنْ مُحِبِّي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ مِنْ مُوَالِي أَوْلِيَائِهِمْ وَ مُعَادِي أَعْدَائِهِمْ .
📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام ج ۱، ص ۳۱۲
💠امام حسن #عسکری علیه السلام می فرمایند:
به حضرت #موسیبنجعفر علیه السلام عرض شد :
از مردی در بازار گذشتیم و او فریاد می زد: من از شیعیان پاک حضرت #محمد و اهل بیت او هستم.
و برای لباسی که می فروخت، فریاد می زد: لعنت بر #گرانفروش؟
حضرت #موسی علیه السلام فرمود:
هر کس که قدر و ارزش خود را بداند، جاهل و زیانکار نیست.
آیا می دانید این شخص به مانند کیست؟
مثل شخصی است که می گوید: «من مثل سلمان و ابوذر و مقداد و عمار هستم.»
اما #کمفروشی می کند و عیوب کالای فروخته شده را از خریدار پنهان می کند و کالایی را به قیمتی می خرد، ولی به کسی که ناآشناست و متقاضی آن کالاست، بیشتر از ارزشش می فروشد، سپس هنگامي كه خريدار از خریدش منصرف می شود، مي گويد: « من به کمتر از آنچه او می خواست حاضر به معامله شدم ولی نخرید .
آیا این چنین شخصی مانند #سلمان و #ابوذر و #مقداد و #عمار است؟
حاش لله ، که مانند آنها باشد.
اما چه مانعی دارد که بگوید من دوستدار حضرت محمد و آل محمد هستم و از اولیای آنها حمایت می کنم و با دشمنان آنها دشمنی می کنم.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
💠 حلم و حکمت
مرحوم آیتالله سید احمد شبیری زنجانی در "الکلام یجر الکلام" می نویسد:🔻
📝 احنف بن قيس، از بزرگان اهل بصره و بسيار محترم بود و يكى از حكما و عقلا و سياسيّين بود. در حلم، #ضربالمثل بوده، میگفتند فلانى از احنف، حليمتر و بردبارتر است.
💠 به #احنف گفتند از كجا اين حكمت را اخذ و اين حلم را ياد گرفتى؟
گفت از حكيم عصر و حليم دهر، #قيس بن عاصم منقرى.
و به قیس گفته شده كه حلم كه را ديدى تا حلم ياد گرفتى و علم كه را ديدى تا علم ياد گرفتى؟
گفت از حكيمى ياد گرفتم كه حكمتش تمام نمىشود؛ #اكثم بن صيفى تميمى.
و به او گفته شد حكمت و بردبارى و رياست و بزرگوارى را از كه ياد گرفتى؟
گفت از #حليف حلم و ادب و #سيّد عجم و عرب، #ابىطالب بن عبدالمطلب علیهالسلام.
✅ حليف، به معنى هم قسم كه دو نفر سوگند خورده باشند كه با هم باشند؛ و كنايه از ملازم بودن است، چون جناب #ابوطالب خيلى با حلم و وقار بود.
💠مىگويند شيخى تناور و خوشرو بود كه در او، جمال پادشاهان و وقار حكيمان بود.
❖ــــــــــــــ❖
در كتاب «اصل الشيعة»، از ابوسعيد منصور بن حسين آبى، متوفّى سنه 422 ، در كتاب «نثر الدرر» نقل كرده كه احنف بن قيس گفت:
«وارد شدم بر #معاويه؛ براى من از گرم و سرد و شيرين و ترش، آن قدر آورد که من تعجّب كردم. بعد، يك قسم از خوردنى آورد، من نشناختم. پرسيدم: اين چيست؟ گفت: اين رودۀ #اردك است كه با مخ #برّه، پر كرده و با روغن #فندق، پخته و شكر زدهاند. من #گريه كردم.
معاويه گفت: چرا گريه كردى؟
گفتم: #على علیهالسلام را ياد كردم كه من در خدمتش بودم؛ وقت طعام و افطارش رسيد، مرا نگه داشت.
ديدم براى او انبانى آوردند مُهر زده. عرض كردم: چه در داخل آن است؟ فرمود: #سويق جو.
عرض كردم: ترسيدى از او بردارند؟!
فرمود: نه، ترسيدم كه حسن يا حسين علیهماالسلام، روغنى يا زيتى بمالند.
🔻عرض كردم: حرام است آن يا اميرالمؤمنين؟ فرمود: نه، و لكن بر پيشوايان حقّ، لازم است كه خودشان را در عداد ضعفا قرار دهند تا براى فقير، فقرش دشوار نباشد.
معاويه گفت: كسى را ياد كردى كه فضل او انكار نمىشود.»
#حلم #حکمت #پیشوایان_حق #حکومت #قدرت #ثروت
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📌حکم منکر ایمان ابوطالب
امام حضرت #رضا(ع) در پاسخ به نامه یکی از شیعیان درباره ایمان جناب #ابوطالب پدر امیرمؤمنان علی(ع) می نویسند:
بسم الله الرحمن الرحیم
همانا کسی که در ایمان ابوطالب شک کند، جایگاه او آتش جهنم است.
📚فخار بن معد موسوی ایمان ابی طالب، ص82؛
📚ابن حاتم شامی، الدرالنظيم في مناقب الأئمة اللهاميم، ص220؛
💠امام باقر (علیه السلام) وقتی با حدیث «ضحضاح من النار» در مذمت ابوطالب مواجه شدند فرمودند:
ایمان ابوطالب بر ایمان همه خلائق برتری دارد.
(لو وُضِعَ ايمان ابيطالبٍ في کفّهِ ميزانٍ و ايمانُ هذا الخلقِ في الکفةِ الاُخري لَرَجَّحَ ايمانُهُ)
➖دلیل دشمنی با حضرت ابوطالب علیه السلام
✅طبق عقیده شیعه حضرت ابوطالب علیه السلام از حجج الهی و صاحب مقام شفاعت و دارای بالاترین نور بعد از چهارده معصوم و مقدم بر جمیع انبیاء غیر از خاتم الانبیا می باشد ، ولی طبق عقیده اهل تسنن حضرت ابوطالب دو نظر وجود دارد برخی گویند با ایمان از دنیا رفته و بیشتر می گویند با حالت کفر از دنیا رفته است {العیاذ بالله}
🔻دو گروه در بُلد کردن این دشمنی تاثیر بسزائی داشتند.
1⃣: بنی امیه
2⃣بنی العباس
🔻خلفاء بنی امیه مخصوصا معاویه بن ابی سفیان: بخاطر دشمنی و بغضی که از خاندان رسالت و خصوصا امیرالمومنین علیه السلام داشتند شروع به #جعل احادیثی در باب فضیلت تراشی برای دشمنان اهل البیت علیهم السلام و جعل احادیثی در مورد مذمت حضرت ابوطالب علیه السلام زدند.1
🔺عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا يُونُسُ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِي إِيمَانِ أَبِي طَالِبٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ يَغْلِي مِنْهَا أُمُّ رَأْسِهِ فَقَالَ كَذَبَ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً)2
🔰 از يونس بن نباته از امام ششم علیه السلام كه فرمود:
اى يونس مردم در باره ابو طالب چه ميگويند؟ گفتم: قربانت ميگويند او در گودالى از دوزخ است كه مغزش از آن بجوش مىآيد
🔻فرمود: دروغ گفتند #دشمنان_خدا ، به راستی که ابو طالب از رفقاى پيغمبران و صديقان و شهيدانست و نيكان شايسته وجه خوب رفيقانى باشند آنان)3
📚: منابع
1:صحیح بخاری ، ص ۹۵۰ بَاب «قِصَّةِ أبی طَالِبٍ»
2:كنز الفوائد، ج1، ص: 183
3:آيه 49 سوره مباركه النساء
⚫️۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام تسلیت باد ⚫️
✔️ ابن ابی الحدید در شرحش بر #نهجالبلاغه چنین میگوید:
🌟«من بر خود جائز ندانستم از تعظیم حق ابوطالب کوتاهی نمایم، چه آنکه می دانستم که اگر او نبود پایه های اسلام استوار نمی شد و همچنین می دانستم که او به گردن هر مسلمانی تا روز قیامت حقی واجب دارد.»
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
📌تشویق به #تولید در سیره امام کاظم(علیه السلام)
امام #کاظم(ع) در جهت رونق تولید ضمن آنکه صبح زود به فعالیت میپرداخت، خطاب به مُصَادِف خدمتکار خود که کاسب و #فروشنده بود، فرمود:
«صبح زود به سوی عزّت خود- در #بازار- بشتاب.»
آن حضرت تلاش برای کسب #رزق_حلال را مانند #جهاد در راه خدا شمرده و در نهی از #تنبلی و بی توجهی به کار خطاب به اصحاب فرمود:
«خداوند از فرد #پرخواب و #بیکار #متنفّر است.»
ایشان همچنین خطاب به یکی از فرزندان خود فرمود:
«از سستی و تنبلی بپرهیز؛ زیرا این دو خصلت، تو را از بهره¬های دنیا و آخرت محروم می کند.»
📚کلینی، الکافی، ج5، ص149، ح7.
📚کلینی، الکافی، ج6، ص184، ح6.
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص169.
📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول، ص409.
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔘 گوشهای از فضائل پدر با فضیلتِ امیرمؤمنان، سیّد البَطحاء حضرت ابوطالب علیهماالسلام ...
💠در روایتی امام صادق علیهالسلام فرمودند:
روزی اميرالمؤمنين عليهالسلام در مسجد نشسته بودند و مردم گرد آن حضرت جمع شده بودند. ناگهان مردى [از منافقان] بلند شد و گفت: اى اميرالمؤمنين! چطور مىشود كه خداوند برای شما چنین جایگاهی قرار داده است، در حالى كه پدرت ابوطالب در آتش جهنم معذّب است ؟! مولا علی علیهالسلام فرمودند:
📋 مَهْ ، فَضَّ الله فَاكَ وَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ فِيهِمْ أَبِي مُعَذَّبٌ فِي النَّارِ وَابْنُهُ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ ...
🔻ساکت باش ، خدا دهانت را بشکند!
قسم به خدايى كه محمد صلیاللهعلیهوآله را به پيامبرى مبعوث فرمود ، اگر پدرم تمام گنهكاران بر روی زمين را شفاعت كند، خداوند آن را مى پذيرد . مگر مىشود كه پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسيم بهشت و جهنّم باشد؟!
📋 وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً إِنَّ نُورَ أَبِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُطْفِئُ أَنْوَارَ الْخَلَائِقِ إِلَّا خَمْسَةَ أَنْوَارٍ نُورَ مُحَمَّدٍ وَ نُورِی وَ نُورَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ نُورَ تِسْعَةٍ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ
🔻قسم به آنكه محمد صلیاللهعلیهوآله را به پيامبرى مبعوث فرمود ، بدون شک نور پدرم در روز قيامت نور همهی خلائق را خاموش میکند [ کنایه از برتری ایشان دارد ] جز پنج نور : نور محمّد ، نور من ، نور حسن و نور حسين و نور نُه فرزند از اولاد حسین علیهمالسلام.
📋 فَإِنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا الَّذِی خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَی قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ بِأَلْفَیْ عَامٍ
🔻 زيرا نور او از نور ما اهلبیت است که خداوند آن را دو هزار سال قبل از خلقت حضرت آدم علیهالسلام آفريده است.
📚 الأمالی،شیخ طوسی، ص۴۵۸
📚 الاحتجاج، ج۱ ص۲۳۰
📚 بحارالأنوار، ج۳۵ ص۶۹
✍ آن کس که عدو به تهمتش راغب بود
بر اهل سقیفه کینهاش غالب بود
یک جُرم فقط داشت و آن هم این که
بابای علی بن ابی طالب بود ...
✅پاسداشت مقام حضرت #ابوطالب علیهالسلام
🔸 مؤمن قریش
( أَبِي مُعَذَّبٌ فِي النَّارِ وَ ابْنُهُ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ)
🔻امیرالمؤمنین علی علیهالسلام دربارۀ ایمان حضرت ابوطالب (ع) فرمودند:
قسم به خدایى که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى پذیرد، مگر می شود که پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسمتکنندۀ بهشت و جهنّم باشد؟! قسم به خدایی که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود بىشکّ نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلایق؛ جز پنج نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسین و نور نُه فرزند از اولاد حسین (علیهمالسلام) را خاموش و بی اثر مى سازد؛ زیرا نور او از نور ما است.
🔺امالی (طوسی)؛ ص۳۰۵
#سیدالبطحاء #مؤمن_قریش #ابوالائمة علیه السلام
#فضیلت #امیرالمومنین علیه السلام
#ایمان #شفاعت #بهشت
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
➖چهار فریاد و ناله شیطان
🛑رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ :
يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ
🔰 امام باقر علیه السلام:
ابلیس چهار بار ناله سر زد :
1⃣ روزی که لعن شد،
2⃣ روزی که به زمین فرستاده شد،
3⃣ روز #بعثت پیغمبر گرامی(صلی الله علیه و آله)،
4⃣ روز غدیر
📚:الخصال، ج1، ص: 263
➖ علت سبقت رسول خدا "صلی الله علیه و اله و سلم" بر سایر انبیاء در عالم ذر
🛑 عنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ "علیه السلام":
أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ "صلی الله علیه و اله و سلم" 👈 بأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ.فَقَالَ إِنِّى كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّى وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حَيْثُ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .
🔰امام صادق" علیه السلام "فرمودند:
بعضى از مردم قريش به رسول خدا "صلى الله عليه و آله "عرض كردند: به چه سبب رتبه شما از پيغمبران ديگر پيش افتاد در صورتيكه در آخر و پايان آنها مبعوث گشتى؟
🔻فرمود: من نخستين كسى بودم كه به پروردگارم ايمان آوردم و نخستين كسى بودم كه پاسخ گفتم، زمانيكه خدا از پيغمبران پيمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت كه مگر من پروردگار شما نيستم؟👈 در آنجا من نخستين پيغمبرى بودم كه گفتم: چرا، پس من در اقرار بخداى عزوجل بر آنها پيشى گرفتم .
📚: الکافی ج۳ ص ۱۶ ح ۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📌 اولین مسلمان در روز #بعثت
#امیرمؤمنان علی(ع) فرمود:
پیامبر(ص) هر سال در کوه #حرا به #عبادت می پرداخت و جز من کسی او را نمی دید.
من در همان دوران کودکی، هنگام #بعثت در حرا کنار #پیامبر(ص) بودم. نور #وحی و #رسالت را که به سوی پیامبر(ص) سرازیر بود، استشمام می کردم.
هنگام نزول وحی بر پیامبر(ص) صدای ناله ای به گوش من رسید؛ به رسول خدا(ص) عرض کردم این #ناله چیست؟
پیامبر(ص) فرمود:
این ناله #شیطان است و علت ناله اش این است که پس از #بعثت من، از اینکه در روی زمین اطاعت شود، نومید شده است.
سپس پیامبر(ص) رو به من کرد و فرمود:
تو آنچه را که من می شنوم و می بینم، می شنوی و می بینی، جز اینکه تو پیامبر نیستی؛
تو #وزیر( #جانشین) و #یاور من هستی.
💠 رسول خدا (صل الله علیه و آله) در غار حرا هنگام بعثت به علی(علیه السلام) فرمود: «علی جان تو وزیر من هستی»
إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ وَ لَكِنَّكَ لَوَزِيرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَى خَيْر.
📚نهج البلاغه، خطبه 92، ص301.
📚نهج البلاغه، خطبه قاصعه؛
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه،ج۱۳،ص۲۰۸، ۱۹۷، ۳۱۰
➖اولین خانه اسلام
🛑《وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَاَنَا ثَالِثُهُمَا!
اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ》
🔰 امیرالمومنین علیه السلام در خطبهی قاصعه میفرماید :
در آن روز در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و خدیجه(سلام الله علیها)!
و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم
📚:نهج البلاغة301
🔸وَ الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِي مَنّ عَليْنَا بِمُحَمّدٍ نَبِيّهِ صلىاللهعليهوآله دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَ الْقُرُونِ السّالِفَةِ
همۀ ستایشها مخصوص خداست، که نه بر امّتهای گذشته و زمانهای سپری شده؛ بلکه بر ما به نعمت وجود پیامبرش حضرت محمد صلّیاللهعلیهوآله منّت نهاد.
(دعای دوم صحیفه سجادیه)
✅وَ رُوِّينَا بِإِسْنَادِنَا إِلَى جَدِّي أَبِي جَعْفَرٍ الطُّوسِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فِيمَا رَوَاهُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام غَيْرُ [عدل] ذِي الْأَعْيَادِ شَيْءٌ قَالَ نَعَمْ أَشْرَفُهَا وَ أَكْمَلُهَا الْيَوْمُ الَّذِي بُعِثَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قالَ قُلْتُ فَأَيُّ يَوْمٍ هُوَ قَالَ إِنَّ الْأَيَّامَ تَدُورُ وَ هُوَ يَوْمُ السَّبْتِ لِسَبْعٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ قَالَ قُلْتُ فَمَا نَفْعَلُ فِيهِ قَالَ تَصُومُ وَ تُكْثِرُ الصَّلَاةَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ.
📚 اقبال الاعمال؛ ج۲؛ ص۶۷۲
💠جدّم ابو جعفر طوسى رضى اللّه عنه به نقل از حسن بن راشد آورده است كه به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: آيا غير از ايام عيد، روز [پرفضيلت] ديگرى داريم؟ فرمودند: بله، برتر و كاملتر از همه، روز مبعث، يعنى روزى است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در آن به پيامبرى برانگيخته شد.
🔻 عرض كردم: روز مبعث چه روزى است؟ فرمودند: روزها در گردشاند، ولى روزى كه رسول خدا در آن به پيامبرى رسيد، روز شنبه بيست و هفتم رجب بود.
عرض كردم: در آن روز چه عملى انجام دهيم؟ فرمودند:
روزه بگير و بسيار بر حضرت محمد و خاندان او صلوات بفرست.
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم🌹
🔸خجسته عید بزرگ مبعث بر پیروان راستین پیامبر رحمت و مهربانی حضرت خاتمالأنبیاء محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) مبارک باد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
✔️ اعمال خیری که در روز اوّل ماه شعبان، سبب آویختن به درخت طوبی می شود
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: فَوَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ مَنْ تَعَاطَى بَاباً مِنَ الْخَيْرِ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِ شَجَرَةِ طُوبَى فَهُوَ مُؤَدِّيهِ إِلَى الْجَنَّةِ.
💠رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: قسم به آن کس که مرا به حق به نبوّت برانگیخت، هرکس در #روزاولماهشعبان به راهی از راه های خیر بشتابد، به شاخه ای از شاخه های #درخت_طوبی در آویخته است و لذا آن شاخه او را به سوی #بهشت می کشاند.
1⃣ #نماز
فَمَنْ تَطَوَّعَ لِلَّهِ بِصَلَاةٍ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس در این روز برای خدا نماز مستحبّی بخواند، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
2⃣ #صدقه
وَ مَنْ تَصَدَّقَ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس در این روز صدقه دهد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
3⃣ #عفو و گذشت
وَ مَنْ عَفَا عَنْ مَظْلِمَةٍ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس از ستمی درگذرد، به شاخه ای از طوبی درآویخته است ؛
4⃣ #آشتی_دادن
وَ مَنْ أَصْلَحَ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ الْوَالِدِ وَ وَلَدِهِ وَ الْقَرِيبِ وَ قَرِيبِهِ وَ الْجَارِ وَ جَارِهِ وَ الْأَجْنَبِيِّ وَ الْأَجْنَبِيَّةِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس بین شوهر و همسرش، بین پدر و فرزندش، بین خویشاوندانش، یا مرد و زن همسایه اش، یا مرد و زن بیگانه آشتی دهد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
5⃣ #آسان_گرفتن
وَ مَنْ خَفَّفَ عَنْ مُعْسِرٍ مِنْ دَيْنِهِ أَوْ حَطَّ عَنْهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس در دَین آن کس که در تنگی و سختی است، تخفیف دهد یا از آن درگذرد، به شاخه ای از طوبی درآویخته است ؛
6⃣ #تسویه بدهی
وَ مَنْ نَظَرَ فِي حِسَابِهِ فَرَأَى دَيْناً عَتِيقاً قَدْ آيَسَ مِنْهُ صَاحِبُهُ فَأَدَّاهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس به حساب خویش نظر کند و دَینی را ببیند که صاحبش از آن مأیوس شده است، پس آن دَین را ادا نماید، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
7⃣ #کفالت_یتیم
وَ مَنْ كَفَلَ يَتِيماً فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس سرپرستی یتیمی را به عهده گیرد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
8⃣ #آبروداری
وَ مَنْ كَفَّ سَفِيهاً عَنْ عِرْضِ مُؤْمِنٍ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس مانع شود که سفیهی، آبرو و حیثیت مؤمنی را ببرد، به شاخه ای از طوبی درآویخته است ؛
9⃣ #قرآن
وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ أَوْ شَيْئاً مِنْهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس همه قرآن یا بخش کوچکی از آن را بخواند، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
🔟 #شکر
وَ مَنْ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ وَ لِنَعْمَائِهِ يَشْكُرُهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس یاد خدا و نعمت های او کند، و سپس خدا را شکر کند، به شاخه ای از شاخه های طوبی در آویخته است ؛
1⃣1⃣ #عیادت
وَ مَنْ عَادَ مَرِيضاً، وَ مَنْ شَيَّعَ فِيهِ جَنَازَةً، وَ مَنْ عَزَّى فِيهِ مُصَاباً، فَقَدْ تَعَلَّقُوا مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس در این روز مریضی را عیادت کند، به تشییع جنازه ای برود و مصیبتی را به کسی تسلیت گوید، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
2⃣1⃣ #والدین
وَ مَنْ بَرَّ وَالِدَيْهِ أَوْ أَحَدَهُمَا فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، وَ مَنْ كَانَ أَسْخَطَهُمَا قَبْلَ هَذَا الْيَوْمِ فَأَرْضَاهُمَا فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ؛
هرکس در این روز به والدین خود یا یکی از آن دو، نیکی کند، به شاخه ای طوبی در آویخته است. و هرکس والدین خود را قبل از این روز خشمناک کرده باشد، و در این روز آن دو را خوشنود سازد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است؛
3⃣1⃣ #خیر
وَ كَذَلِكَ مَنْ فَعَلَ شَيْئاً مِنْ سَائِرِ أَبْوَابِ الْخَيْرِ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ.
و بدین گونه، هرکس در این روز کاری از کارهای خیر انجام دهد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است.
📚بحارالأنوار، ج97، ص61-62 به نقل از تفسیرالامام
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
✅ جایگاه سیدالشهداء علیه السلام در قلوب
💎قالَ رَسُولُ الله (صلیاللهعلیهوآله):
إِنَّ لِلْحُسَیْنِ فِی بَوَاطِنِ الْمُؤْمِنِینَ مَعْرِفَةً مَکْتُومَةً.
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند:
همانا برای حسین در باطن (قلب های) مومنین معرفتی پنهان است.
💠هنگام ولادت سیدالشهداء، در قلب حضرت زهرا علیهاالسلام چه میگذشت؟
🛑عنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«لَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ ع بِالْحُسَيْنِ جَاءَ جَبْرَئِيلُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ: «إِنَّ فَاطِمَةَ ع سَتَلِدُ غُلَاماً تَقْتُلُهُ أُمَّتُكَ مِنْ بَعْدِكَ.» فَلَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ بِالْحُسَيْنِ ع كَرِهَتْ حَمْلَهُ وَ حِينَ وَضَعَتْهُ كَرِهَتْ وَضْعَهُ.» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: «لَمْ تُرَ فِي الدُّنْيَا أُمٌّ تَلِدُ غُلَاماً تَكْرَهُهُ وَ لَكِنَّهَا كَرِهَتْهُ لِمَا عَلِمَتْ أَنَّهُ سَيُقْتَلُ.» قَالَ: «وَ فِيهِ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ كُرْهًا وَ حَمْلُهُ وَ فِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا»»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«زمانی که حضرت فاطمه، امام حسین (علیهماالسلام) را باردار بود، جبرئیل نزد رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) آمد و عرض کرد:
«بهراستی فاطمه (علیهاالسلام) پسری را به دنیا خواهد آورد که امتت، بعد از تو او را میکشند.»
🔸پس حضرت فاطمه زمانی که امام حسین (علیهماالسلام) را باردار بود، خوش نداشت که چنین فرزندی را باردار است و زمانی که او را به دنیا میآورد، خوش نداشت که او را به دنیا میآورد.»
🔶امام صادق (علیهالسلام) سپس فرمودند:
🔸«در دنیا هرگز مادری دیده نشده است که پسری به دنیا آورد و ولادتش را خوش نداشته باشد. اما حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به اینخاطر که میدانست فرزندش کشته خواهد شد، ولادتش را خوش نداشت.»
🔶امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«به همینمناسبت این آیه نازل شد:
🔅«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ كُرْهًا وَ حَمْلُهُ وَ فِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا»[أحقاف:۱۵]؛ «ما به انسان سفارش کردیم که به والدین خود نیکی کند. مادرش او را با اکراه حمل کرد و با اکراه به دنیا آورد و بارداری و شیردادنش سی ماه است.
📚الكافي، ج۱، ص۴۶۴
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
📌زمانی ذکر نام امام حسین(علیه السلام) جرم بود.
نصربن علی از علمای اهل تسنن گوید:
رسول الله(ص) فرمود:
هرکس من، #حسن(ع) و #حسین(ع) و پدر و مادر آنان را دوست داشته باشد، در قیامت با من است.
طبق گفته #خطیب_بغدادی:
چون نصر این حدیث را نقل کرد، #متوکل عباسی دستور داد تا #نصر را هزار #تازیانه بزنند. وقتی به او گفتند که نصر #شیعه نبوده و از علمای اهل تسنن است، او را آزاد کرد.
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص289.
📌زیست نامه امام #حسین(ع)
◀️امام حسين(ع) دومین فرزند امیرمؤمنان #علي(ع) و حضرت #فاطمة زهرا(س) است.
◀️ايشان در سوّم يا پنجم #شعبان سال چهارم هجري در شهر #مدينه ديده به جهان گشود.
◀️آن بزرگوار شش سال و چند ماه از آغاز عمر خويش را در زمان #پيامبر(ص) گذراند و پس از رحلت ايشان، به مدّت سي سال در كنار پدر بزرگوارش، زندگي كرد.
◀️ایشان، در ده سال امامت امام #مجتبي(ع)، همچون ياري وفادار و دلسوز و پشتيباني قويّ براي برادر، در كنار وي روزگار گذراند.
◀️دهة آخر عمر امام كه دوران امامتش بود، عصر زمامداري معاويه و یزید لعنت الله علیهم بود.
◀️با آغاز حكومت يزيد و #بيعتخواهي برای او، امام حسين(ع) با سر باز زدن از بيعت و خروج از #مدينه و اقامت در مكه، قيام خويش را آغاز نمود و سرانجام در روز دهم محرّم سال 61 هجري قمری، به همراه گروهي از خاندان و يارانش در سرزمين #كربلا به #شهادت رسيد.
📚شیخ مفيد، مسار الشيعة، ص61؛
📚شیخ طوسي، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص826.
📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص27؛
📚مسعودي، مُرُوجُ الذَّهَب و معادن الجوهر، ج2، ص295.
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
💐 دعای روز میلاد حضرت سیدالشهدا علیه السلام
مرحوم شیخ طوسی در مصباح المتهجد نقل می کند:
برای جناب قاسم بن عَلاء هَمَدانی، وکیل حضرت ابومحمّد عسکری علیه السلام، (توقیعی) بدین مضمون خارج شد:
«همانا مولای ما، حسین بن علی علیه السلام در روز پنج شنبه، سوم شعبان به دنیا آمد، پس آن روز را روزه گیر و این دعا را بخوان.»
مرحوم ابن عیّاش نیز می گوید:
«از جناب حسین بن علیّ بن سُفیان بَزوفَری شنیدم که می گفت: شنیدم که حضرت صادق علیه السلام در روز سوم شعبان این دعا را می خوانده است، یعنی همان روزی که میلاد حسین بن علی علیه السلام است.»
📚مصباح المتهجد، ص826-827/ بحارالأنوار، ج101، ص347-348
این دعا چنین است:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فِي هَذَا الْيَوْمِ، الْمَوْعُودِ بِشَهَادَتِهِ قَبْلَ اسْتِهْلَالِهِ وَ وِلَادَتِهِ، بَكَتْهُ السَّمَاءُ وَ مَنْ فِيهَا، وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ عَلَيْهَا، وَ لَمَّا يَطَأْ لَابَتَيْهَا، قَتِيلِ الْعَبْرَةِ، وَ سَيِّدِ الْأُسْرَةِ، الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ يَوْمَ الْكَرَّةِ، الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ، وَ الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ، وَ الْفَوْزَ مَعَهُ فِي أَوْبَتِهِ، وَ الْأَوْصِيَاءَ مِنْ عِتْرَتِهِ بَعْدَ قَائِمِهِمْ وَ غَيْبَتِهِ، حَتَّى يُدْرِكُوا الْأَوْتَارَ، وَ يَثْأَرُوا الثَّأْرَ، وَ يُرْضُوا الْجَبَّارَ، وَ يَكُونُوا خَيْرَ أَنْصَارٍ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَعَ اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ.
اللَّهُمَّ فَبِحَقِّهِمْ إِلَيْكَ أَتَوَسَّلُ، وَ أَسْأَلُ سُؤَالَ مُقْتَرِفٍ مُعْتَرِفٍ مُسِيءٍ إِلَى نَفْسِهِ مِمَّا فَرَّطَ فِي يَوْمِهِ وَ أَمْسِهِ، يَسْأَلُكَ الْعِصْمَةَ إِلَى مَحَلِّ رَمْسِهِ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ، وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ، وَ بَوِّئْنَا مَعَهُ دَارَ الْكَرَامَةِ وَ مَحَلَّ الْإِقَامَةِ.
اللَّهُمَّ وَ كَمَا أَكْرَمْتَنَا بِمَعْرِفَتِهِ، فَأَكْرِمْنَا بِزُلْفَتِهِ، وَ ارْزُقْنَا مُرَافَقَتَهُ وَ سَابِقَتَهُ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يُسَلِّمُ لِأَمْرِهِ، وَ يُكْثِرُ الصَّلَاةَ عَلَيْهِ عِنْدَ ذِكْرِهِ، وَ عَلَى جَمِيعِ أَوْصِيَائِهِ وَ أَهْلِ أَصْفِيَائِهِ، الْمَمْدُودِينَ مِنْكَ بِالْعَدَدِ الِاثْنَيْ عَشَرَ، النُّجُومِ الزُّهَرِ، وَ الْحُجَجِ عَلَى جَمِيعِ الْبَشَرِ،
اللَّهُمَّ وَ هَبْ لَنَا فِي هَذَا الْيَوْمِ خَيْرَ مَوْهِبَةٍ، وَ أَنْجِحْ لَنَا فِيهِ كُلَّ طَلِبَةٍ كَمَا وَهَبْتَ الْحُسَيْنَ لِمُحَمَّدٍ جَدِّهِ، وَ عَاذَ فُطْرُسُ بِمَهْدِهِ، فَنَحْنُ عَائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ، نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ، وَ نَنْتَظِرُ أَوْبَتَهُ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ.»
سپس دعای حسین بن علی علیه السلام را بخوان؛ یعنی همان آخرین دعای حضرتش در روز عاشورا، در آن لحظاتی که دشمنان بسیاری برای کشتن آن حضرت جمع شده بودند:
اللَّهُمَّ مُتَعَالِيَ الْمَكَانِ، عَظِيمَ الْجَبَرُوتِ، شَدِيدَ الْمِحَالِ، غَنِيّاً عَنِ الْخَلَائِقِ، عَرِيضَ الْكِبْرِيَاءِ، قَادِرٌ عَلَى مَا تَشَاءُ، قَرِيبُ الرَّحْمَةِ، صَادِقُ الْوَعْدِ، سَابِقُ النِّعْمَةِ، حَسَنُ الْبَلَاءِ، قَرِيبٌ إِذَا دُعِيتَ، مُحِيطٌ بِمَا خَلَقْتَ، قَابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تَابَ إِلَيْكَ، قَادِرٌ عَلَى مَا أَرَدْتَ، وَ مُدْرِكٌ مَا طَلَبْتَ، وَ شَكُورٌ إِذَا شُكِرْتَ، وَ ذَكُورٌ إِذَا ذُكِرْتَ.
أَدْعُوكَ مُحْتَاجاً، وَ أَرْغَبُ إِلَيْكَ فَقِيراً، وَ أَفْزَعُ إِلَيْكَ خَائِفاً، وَ أَبْكِي إِلَيْكَ مَكْرُوباً، وَ أَسْتَعِينُ بِكَ ضَعِيفاً، وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ كَافِياً، 👇
اُحْكُمْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ، فَإِنَّهُمْ غَرُّونَا، وَ خَدَعُونَا، وَ غَدَرُوا بِنَا، وَ قَتَلُونَا، وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نَبِيِّكَ وَ وُلْدُ حَبِيبِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، الَّذِي اصْطَفَيْتَهُ بِالرِّسَالَةِ، وَ ائْتَمَنْتَهُ عَلَى وَحْيِكَ، فَاجْعَلْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا فَرَجاًَ وَ مَخْرَجاً، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
📚مصباح المتهجد، ص826-827
💠👆مرحوم محدّث قمّی در «هدیۀالزّائرین» می نویسد:
علامه مجلسی فرموده که اگر این دعا را در این روز در روضه مقدّسه آن حضرت بخوانند، مناسب تر است و چون آخر این دعا مخصوصِ حضرت و آن حالتِ ایشان است، باید کسی که این دعا را می خواند، تا «کافیاً» بخواند و بعد از آن، حاجات خود را طلب نماید.
📚هدیۀالزائرین، ص491
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام