eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
987 دنبال‌کننده
610 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
📌عکسی قدیمی و با کیفیت از حرم نثار روح اهل بیت علیهم السلام صلوات. 👇👇 🌻 @shobeiri
🗓تقویم شیعه؛ ۱۲شوال سالروز وفات شیخ بهایی رضوان‌الله‌علیه 🔸اخلاق کم نظیر مجلسی اوّل در «روضة المتقین» در شرح مشیخه ذیل عنوان «أبو یحیی الصنایعی» به تناسب اینکه وی کتابی در فضیلت سوره قدر دارد و شیخ طوسی از وی در باب زیارات، روایاتی نقل کرده است که مشتمل بر ثوابهای فراوان است، از استادش شیخ بهایی به عظمت یاد می‌کند و می‌گوید: زمانی که من در درس شیخ بهایی شرکت می‌کردم، یک روز در باره روایات «ثواب‌الأعمال» اشکال کرد که اگر مثلا فلان عمل ثواب هزار حج داشته باشد، برای خود حج قدر و منزلتی نمی‌ماند. من از آن روایات دفاع کردم و شیخ بهایی در آن مجلس هیچ پاسخی نداد، بلکه تا آخر عمر هم راجع به اشتباه و نظائر این روایات مطلبی نگفت. با اینک من در آن موقع اصغر شاگردان شیخ بهایی بودم و ظاهراً به بلوغ هم نرسیده بودم و در مجلس درس شیخ، غالب فضلای عصر حاضر بودند و شیخ چون به تمام علوم احاطه داشت، به راحتی می‌توانست مرا اسکات کند ولی أنانیت به خرج نداد و حرف مرا پذیرفت. ما چنین فردی را به چشم دیدیم که در اخلاق نظیر نداشت و الآن هم «تشاهد فی أبناء هذا الزمان ما تشاهد!» 🔺روضة المتّقین ج۱۴، ص 404-405 @shobeiri
🔸افشای اسرار مردم ❖ مرحوم آیت‌الله‌ حاج سید احمد زنجانی در کتاب دربارۀ حفظ حرمت و خودداری از امور پنهانی و مردم می‌نویسد: 📝... أبوبَرْزه گفت: «حضرت رسول با ما نماز خواند و بعد تند برگشت و دست خود را به در مسجد نهاد و بعد به آواز بلندش ندا کرد که ای جماعتی که ایمان با زبان آورده و به دلش ایمان خالص نرسیده! عورات مؤمنین را تتبّع نکنید؛ (یعنی اسراری را که پنهان دارند، جستجو از آن‌ها نکنید) چون هر کسی که عورات مؤمنین را تتبّع کند، خداوند نیز عورت [لغزش و زشتی رفتار] او را تتبّع می‌کند و هر کسی که خدا، عورتش را تتبّع کند، رسوایش می‌کند، ولو در توی خانه‌اش باشد.» محاسن/1/104 مراد از عورات در حدیث شریف، امور پنهانی و اسرار نهانی است که نمی‌خواهند مردم به آن‌ها اطّلاع یابند. خداوند هم ستّار العیوب و سِرّپوش است. رأفتش اقتضا کرده که به پیغمبر امر فرموده که نهی از جستجو کردنِ اسرار نماید. این است که شدیداً نهی فرمود. و در حدیث دیگر فرمود که «هر کس کار زشتی را بشنود و آن را افشاء و پراکنده کند، او مثل همان کسی است که آن کار زشت را مرتکب شده باشد.» الفقیه/4/15 ❖ــــــــــــــ❖ و در حدیث دیگر، از حضرت رسول روایت شده که فرمود: «در مدینه، طایفه‌ای بودند که دارای عیوب بودند. چون از عیوب مردم ساکت شدند، خداوند نیز مردم را از عیوب آنها ساکت گردانید تا اینکه مُردند، در حالتی که نزد مردم عیوب‌دار نبودند و - به عکس این- در مدینه طایفه‌ای بودند که دارای عیوب نبودند. چون از عیوب مردم سخن گفتند، خداوند عیوبی از آنها اظهار کرد که همیشه با آن معروف بودند، تا اینکه مُردند.» أمالی طوسی؛44 پس اگر کسی عیب تو را جستجو کرده، پیش مردم فاش کند، چه‌قدر تو از او بدت می‌آید و تنفّر از او می‌کنی! اکنون تو نیز اگر سرّ کسی را فاش و عیب او را آشکار کنی، از خودت هم بدت آید. پس، پیرامون این کار برنگرد تا خداوند نیز پرده از روی کار تو برندارد.» خداوند ما را از فضاحت و رسوایی دنیا و آخرت حفظ کند. 📚 أربعینیات، ص302 (اربعین چهارم، ح38) @shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢تأملی بر اظهارات استاد فیاضی پیرامون تأثیر فلسفه و منطق در فرآیند اجتهاد ✍️اخیراً استاد فیاضی از اساتید مطرح فلسفه در همایشی با موضوع «تأثیر متقابل فلسفه و اجتهاد فقهی» به لزوم فراگیری فلسفه و منطق پرداختند و از تأثیرگذاری آن در فرایند فقه و اصول سخن گفتند. ایشان در بیانات خود مدعی شده‌اند که منطق و فلسفه به‌شدت در فقه و اصول تأثیرگذار است و‌ نمی‌‌‌توان بدون فراگیری علم منطق مجتهد شد و فقها نیز منطق را از مقدمات اجتهاد برمی‌شمارند. ایشان همچنین مدعی شده‌اند که چون فلسفه، نوعی نگاه عقلی به دین است و از سوئی عقل هم یکی از منابع دین به شمار‌ می‌‌‌آید‌ نمی‌‌‌توان بدون فراگیری فلسفه به سراغ فقه و اصول رفت. ایشان همچنین به ذکر مثالی در اصول پرداختند که فهمش مترتب بر گزاره‌های فلسفی است. اظهارات ایشان بر آن داشت تا به بررسی دقیق‌تر و عالمانه‌تری از این موضوع بپردازیم و ابعاد این موضوع را مورد واکاوی قرار دهیم که آیا آن‌گونه که ایشان مدعی شده‌اند اجتهاد بر فلسفه مترتب است یا اینکه ادعای ایشان از مصادیق خلط میان روش‌های علوم است که آسیب‌های جدی را در بردارد. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/j13501 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از جهادتبیینی
📆۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ش 🗓اولین‌دستگیری استادخامنه‌ای 🏳درپی افشای فاجعه فیضیه 💠رهبرانقلاب ‼️ایام این زندان گرچه به درازا نکشید، اما فوق‌العاده وحشتناک بود؛ زیرا این نخستین تجربه من بود. وانگهی، این ایام با روزهایی هم زمانی داشت که کشور در یک گیرودار عظیم و کشمکش خونین به سر می‌برد. نهضت اسلامی و مبلغان مسلمان را از هرسوخطراتی احاطه کرده بود. خداوند خواست که پس از سختی، گشایشی فراهم آید. ایام زندان، ۸روزی به درازا کشید و پس از آن من و سایر بازداشتی‌های آزاد شدیم، در حالیکه عازم خانه بودم، احساس خاصی بر من مستولی شده بود، شرمگین بودم از اینکه محاسنم را تراشیده بودند، و بیم هم از اینکه والدینم شاید بگویند: چرا در مسائلی دخالت کردی که به زندان بیفتی؟ وقتی به خانه رسیدم، خانواده به گرم‌ترین وجهی از من استقبال کردند. وقتی برای صرف چای نشستم، نخستین حرفی که مادرم به من زد، این بود: «من به پسری مانند تو افتخار می‌کنم که چنین کاری را در راه خدا انجام می‌دهد.» نفس راحتی کشیدم و این تحسین خانواده خصوصا مادرم تأثیری بسزا در مبارزات بنده داشت. کتاب خون دلی که لعل شد ص۹۵ ‼️زمانى شهید مطهری‌گفتند: میخواهم زودتر خودم را بازنشست کنم بروم قم، خدا را ببینم. من گفتم: «آقاى مطهرى! من خدا را گوشه‌ى سلول دیدم.» ایشان تکانى خوردند و توجه زیادى کردند، بعد ایشان، همین کار را هم کردند؛ یعنى به قم رفتند و رفت و آمدهایشان را زیاد کردند. در حالى که به نظر من، ایشان مى‌خواستند بروند آن‌جا بمانند! ۷۷/۲/۱۲ @Jahade_tabeini
↩️ «كَانَ رَسُولُ اللّه (ص) ينْفِقُ عَلَى الطِّيبِ، أكْثَر مِمّا ينْفِقُ عَلى الطَّعامِ» رسول خدا (ص) برای بوی خوش بیش از عذا هزینه می کردند. 📚 منبع : کافی، ج۶، ص۵۱۲ لوامع صاحبقرانى، ج۲، ص۹۷ ⚜ امام صّادق علیه السلام: «العطر من سنن المرسلين» عطر زدن از سنت های پیامبران است. 📚 منبع : الكافى، ج۶، ص۵۱۱ ⚜ امام صادق علیه السلام: هرگاه مى خواهى عطر استعمال كنى، بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الزِّينَةَ وَ الدِّينَ- وَ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الشَّينِ وَ الشَّنَآن» بار خدايا من از تو زينت و دين مى خواهم و از زشتى و دشمنى بر تو پناه مى برم. 📚 منبع : بحارالأنوار، ج۷۳، ص ۱۴۵ 🌸 _______________ 💢 مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان 💢 @daroo100
● بدزبانی، ممنوع! سماعة بن مهران گويد: محضر حضرت صادق عليه‌السلام رفتم، حضرت بدون مقدمه به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتربانت اتفاق افتاد؟ مبادا دشنام‌گو و بد زبان و لعنت‌كننده باشى‌؟ گفتم: به‌‌خدا سوگند چنين بود كه فرمودى، ولى او به من ستم كرد؟ فرمود: اگر او به تو ستم كرده، ولی تو به او افزودی و از او پیش افتادى! هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين سفارشی نمی‌کنم. از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن رفتار باز نگرد. گفتم: از خدا آمرزش مى‌خواهم و ديگر هرگز به اين كار باز نمى‌گردم. ❖ــــــــــــــ❖ (دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ‏ لِي‏ مُبْتَدِئاً يَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِي كَانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ جَمَّالِكَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ أَنَّهُ ظَلَمَنِي فَقَالَ إِنْ كَانَ ظَلَمَكَ لَقَدْ أَرْبَيْتَ عَلَيْهِ‏ إِنَّ هَذَا لَيْسَ مِنْ فِعَالِي وَ لَا آمُرُ بِهِ شِيعَتِي اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ) ع ع 📚کافی , جلد۲ , ص۳۲۶ ، ح14 @zanjani_net
: ما حكم الاظافر بعد قصها وأين توضع هل ترمى بالشارع ام تدفن ام ماذا ومتى يستحب التقريضً ؟؟؟ : قد وردت روايات كثيرة تؤكد استحباب تقليم الأظافر لما في ذلك من الأجر والثواب الكثير، وفيه من الفوائد العظيمة والتي منها أنّ تقليم الأظافر قد يَزيد في الرزق والبركة، ويُذهب الرمد، ويُوجب الأمن من الجنون والعمى، وأنّ عدم قص الأظافر قد يسبب النسيان…الخ… وجاء هذا الحث والتأكيد على استحباب قصّ الأظافر لاجل ثلاثة أمور أساسية أهمها: 1- لأجل تعميق ورفع درجات الإيمان لأن ّ(النظافة من الإيمان) وقصّ الأظافر من صميم النظافة والإيمان.. 2- لأجل دفع الأمراض، لانّ وجود الأظافر قد يوجب الكثير من الأمراض لما ورد أنّ الأظفار مَقيل الشيطان أي موضع أستراحة الشيطان، والمقصود بالشيطان هنا هي الجراثيم.. وورد إستحباب الدعاء عند قص الأظافر وهو أن تقول (بسم الله وبالله وعلى سنة رسول الله).. ويستحب أن يبدأ في تقليم الأظافر بالإصبع الخنصر من اليد اليسرى ويختم بالخنصر من اليد اليمنى وكذا في تقليم أظافر الرجلين.. والأيام التي يستحب فيها قص الأظافر هما يوما الخميس والجمعة، وأما بقية أيام الأسبوع فلا ينبغي قص الأظافر فيها فإنها قد تُذهب البركة كما روي أنه مَن قلّم أظافره يوم الأحد ذهبت البركة من يده، وورد أنه مَن قلّم أظافره يوم الأربعاء يصير سيءَ الخلق وهكذا.. وأما يوم الخميس فهو جيد في قص الأظافر فروي أنه مَن قلّم أظافره يوم الخميس يخرج منه الداء ويدخل فيه الشفاء.. وأما يوم الجمعة فهو جيد أيضاً لما روي عن النبي(ص) تقليم الأظافر يوم الجمعة يؤمن الجذام والجنون والبرص والعمى.. والذي نستنتجه من هذا الكلام أنّ الراجح حسب الروايات والمستحب في قص الأظافر هو في يومي الخميس والجمعة فقط.. ومَن أراد أن يجمع بين إستحباب قص الأظافر في يوم الخميس وفي يوم الجمعة، هو أن يبدأ بقص أظافره يوم الخميس ويترك إصبعاً واحداً ليوم الجمعة عملاً بالمروي عن الإمام الصادق (ع) أنه قال: مَن قلّم أظافره يوم الخميس وترك واحدة ليوم الجمعة نفى الله عنه الفقر.. والذي نلاحظه أنّ الكثير منّا لا يعتني بمكان الأظافر، فالبعض يرمي بها مع النفايات، والبعض يرمي بها في مصارف المياه، ولكنّ المروي أنّ الأفضل هو دفن الأظفار بعد قصها، كما روي عن أمير المؤمنين (ع) حيث قال: أمرنا رسول الله (ص) بدفن أربعة: الشعر والسن والظفر والدم.. وثبوت هذا الإستحباب لدفن الأظافر هو لفعل الرسول الأعظم (ع) وطلباً للثواب، ولأجل كرامة الإنسان المؤمن.. وفقنا الله وإياكم لما يحب ويرضى إنه ولي التوفيق ...🙏 @shobeiri
🌿 👈🏼 عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ : قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَلدُّنْيَا لَتَمَثَّلَ لِلْإِمَامِ فِي مِثْلِ فِلْقَةِ اَلْجَوْزِ فَلاَ يَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَيْءٌ ، وَ إِنَّهُ لَيَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا كَمَا يَتَنَاوَلُ أَحَدُكُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا يَشَاءُ . ترجمه 📝 حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «دنیا برای امام مانند قطعه‌ای گردوست که حاضر و نمایان است؛ چیزی از دنیا از امام پوشیده نمی‌ماند و او طوری از اطراف بر دنیا تسلط دارد، که یکی از شما بر سر سفره‌اش نشسته و هر چه بخواهد بر می‌دارد. پس هیچ چیز از اختیار او خارج نیست». 📚 منابع 1⃣ الإختصاص، ج ۱، ص ۲۱۷ . 2⃣ بحارالأنوار، ج ۲۵، ص ۳۶۷ . 3⃣ بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۴۰۸ . یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشیم شایـــــــد که نگاهی کند آگاه نباشیــم @shobeiri
شَهِدَ اللّه‌ُ أَنَّه‌ُ لا إِله‌َ إِلاّ هُوَ وَ المَلائِكَةُ وَ أُولُوا العِلم‌ِ قائِماً بِالقِسطِ لا إِله‌َ إِلاّ هُوَ العَزِيزُ الحَكِيم‌ُ آل عمران ۱۸ قال رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم: من‌ قرء شهد اللّه‌ ‌الآية‌ عند منامه‌ خلق‌ اللّه‌ ‌له‌ منها سبعين‌ الف‌ خلق‌ يستغفرون‌ ‌له‌ ‌الي‌ يوم القيمة. و قال ابوعبدالله علیه‌السلام: يجاء بصاحبها يوم القيمة فيقول‌ اللّه‌: ان‌ّ لعبدي‌ ‌هذا‌ عهدا عندي‌ و انا احق‌ّ ‌من‌ وفي‌ بالعهد ادخلوا عبدي‌ ‌هذا‌ الجنّة. منبع: تفسیر اطیب‌البیان ذیل آیه شریفه. @shobeiri
دعای امام سجاد "علیه السلام" برای پدر و مادر: 🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ، وَاخْصُصْ اَبَوَىَّ بِاَفْضَلِ ما خَصَصْتَ بِهِ آباءَ عِبادِكَ الْمُؤْمِنينَ وَ اُمَّهاتِهِمْ، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. اَللَّهُمَّ لاتُنْسِنى ذِكْرَهُما فى اَدْبارِ صَلَواتى، وَ فِي اِناً مِنْ آناءِ لَيْلي، وَ في كُلِّ ساعَةٍ مِنْ ساعاتِ نَهاري. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَاغْفِرْ لي بِدُعآئي لَهُما، وَاغْفِرْ لَهُما بِبِرِّهِما بي مَغْفِرَةً حَتْماً، ▫️خداوندا بر محمد و آل او و نسل او درود فرست، ▫️و پدر و مادرم را به بهترين چيزى كه پدران و مادران بندگان با ايمانت را به آن مخصوص گرداندى، مخصوص گردان، اى مهربانترين مهربانان! ▫️خداوندا ياد آنان را در پس نمازهايم، و در هيچ وقتى از اوقات شبم، و ساعتى از ساعات روزم از یادم مبر! ▫️خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا به بركات دعايى كه براى آنان دارم بيامرز، و آن دو را به ‏سبب خوبي‌هايى كه در حق من داشته‌‏اند مشمول غفران حتمى قرار ده! 📚 صحیفه سجادیه، دعای 24 💠 احسان به والدین ✅ابو ولّاد حنّاط گوید: از حضرت صادق علیه‌السلام دربارۀ کلام خداوند «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا» پرسیدم، که این احسان چیست؟ فرمودند: احسان این است که به خوشی با آنها همراهی کنی، و آنها را وا نداری که آنچه را نیاز دارند از تو بخواهند، اگر‌چه دارا و توانگر باشند (یعنی نیازهایشان را نگفته فراهم کنی)؛ مگر نه اینست که خداوند می‌فرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّون‏» (هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد) 🔺کافی، ج2، ص157، ح1 ✅ با محبت به پدر و مادر🔻 💠تا فرصت باقی است، به چهره والدین خود با نظر محبّت بنگریم💠 (1)قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: مَا مِنْ وَلَدٍ بَارٍّ يَنْظُرُ إِلَى وَالِدَيْهِ نَظَرَ رَحْمَةٍ إِلَّا كَانَ لَهُ بِكُلِّ نَظْرَةٍ حِجَّةٌ مَبْرُورَةٌ. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ! وَ إِنْ نَظَرَ كُلَّ يَوْمٍ مِائَةَ مَرَّةٍ؟ قَالَ: نَعَمْ، اللهُ أَكْبَرُ وَ أَطْيَبُ‌‌‌‏. 📚(روضة الواعظین، ج2، ص368) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هيچ فرزند نيكوكارى نيست که به پدر و مادر خود یک نظر رحمت می ‏اندازد مگر آن که به ازای هر نظرش، حجّى نیکو منظور می‏شود. گفتند: ای رسول خدا! و اگرچه، در هر روز 100 بار بنگرد؟ فرمود: آرى، خداوند بزرگ‏تر و مهربان‏تر است‏. (2)عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله:‏ نَظَرُ الْوَلَدِ إِلَى وَالِدَيْهِ حُبّاً لَهُمَا عِبَادَةٌ.‌‏ 📚(تحف العقول، ص46 / جعفریات، ص187) امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: نگاه محبّت آمیز فرزند به پدر و مادر عبادت است. (3)عَنِ الباقِر علیه السلام: إِنَّ النَّظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرَ إِلَى الْوَالِدَيْنِ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ‏ مِنْ غَيْرِ قِرَائَةٍ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرَ إِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرَ إِلَى آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام عِبَادَةٌ. 📚( من لا یحضره الفقیه، ج2، ص205) نظر به كعبه عبادت است. نظر به والدين عبادت است. نظر به (آیات) قرآن، حتّى بدون خواندن آن، عبادت است. نظر به چهره عالم عبادت است، و نظر به آل محمّد (علیهم السلام) عبادت است‌‏. (4)قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: يُفَتَّحُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ بِالرَّحْمَةِ فِي أَرْبَعِ مَوَاضِعَ: عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ، وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فِي وَجْهِ الْوَالِدَيْنِ، وَ عِنْدَ فَتْحِ بَابِ الْكَعْبَةِ، وَ عِنْدَ النِّكَاح‏. 📚(جامع الاخبار، ص101) در چهار وقت درهای آسمان به رحمت گشوده می‏شود: هنگام نزول باران، هنگامی که فرزند به چهره والدین می‏نگرد، هنگام گشودن در کعبه و هنگام نکاح. (5)عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ، لَمْ يَقْبَلِ اللهُ لَهُ صَلَاة‏. 📚(کافی، ج2، ص349) حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر كس با نظر کینه و بغض به پدر و مادر خود نگاه کند، هرچند آن دو به او ستم نيز كرده باشند، خداوند نمازش را نمی پذیرد‏. (6)عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَالَ‏: وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى وَالِدَيْهِ يُحِدُّ النَّظَرَ إِلَيْهِمَا. 📚(مشکاة الأنوار، ص164) حضرت صادق علیه السلام فرمود: از مصادیق عاقّ والدین آن است که کسی  با نگاه تند و معترض به پدر و مادر بنگرد. «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 حلم و حکمت مرحوم آیت‌الله سید احمد شبیری زنجانی در "الکلام یجر الکلام" می نویسد:🔻 📝 احنف بن قيس، از بزرگان اهل بصره و بسيار محترم بود و يكى از حكما و عقلا و سياسيّين بود. در حلم، بوده، می‌گفتند فلانى از احنف، حليم‌تر و بردبارتر است. 💠 به گفتند از كجا اين حكمت را اخذ و اين حلم را ياد گرفتى؟ گفت از حكيم عصر و حليم دهر، بن عاصم منقرى. و به قیس گفته شده كه حلم كه را ديدى تا حلم ياد گرفتى و علم كه را ديدى تا علم ياد گرفتى؟ گفت از حكيمى ياد گرفتم كه حكمتش تمام نمى‌شود؛ بن صيفى تميمى. و به او گفته شد حكمت و بردبارى و رياست و بزرگوارى را از كه ياد گرفتى؟ گفت از حلم و ادب و عجم و عرب، بن عبدالمطلب علیه‌السلام. ✅ حليف، به معنى هم قسم كه دو نفر سوگند خورده باشند كه با هم باشند؛ و كنايه از ملازم بودن است، چون جناب خيلى با حلم و وقار بود. 💠مى‌گويند شيخى تناور و خوشرو بود كه در او، جمال پادشاهان و وقار حكيمان بود. ❖ــــــــــــــ❖ در كتاب «اصل الشيعة»، از ابوسعيد منصور بن حسين آبى، متوفّى سنه 422 ، در كتاب «نثر الدرر» نقل كرده كه احنف بن قيس گفت: «وارد شدم بر ؛ براى من از گرم و سرد و شيرين و ترش، آن قدر آورد که من تعجّب كردم. بعد، يك قسم از خوردنى آورد، من نشناختم. پرسيدم: اين چيست؟ گفت: اين رودۀ است كه با مخ ، پر كرده و با روغن ، پخته و شكر زده‌اند. من كردم. معاويه گفت: چرا گريه كردى؟ گفتم: علیه‌السلام را ياد كردم كه من در خدمتش بودم؛ وقت طعام و افطارش رسيد، مرا نگه داشت. ديدم براى او انبانى آوردند مُهر زده. عرض كردم: چه در داخل آن است؟ فرمود: جو. عرض كردم: ترسيدى از او بردارند؟! فرمود: نه، ترسيدم كه حسن يا حسين علیهماالسلام، روغنى يا زيتى بمالند. 🔻عرض كردم: حرام است آن يا اميرالمؤمنين؟ فرمود: نه، و لكن بر پيشوايان حقّ، لازم است كه خودشان را در عداد ضعفا قرار دهند تا براى فقير، فقرش دشوار نباشد. معاويه گفت: كسى را ياد كردى كه فضل او انكار نمى‌شود.» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🌸🌸🌸🌸 عیون أخبار الرضا علیه السلام تَمِیمٌ الْقُرَشِیُّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ الْأَنْصَارِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مِیثَمٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ : سَمِعْتُ أُمِّی تَقُولُ سَمِعْتُ نَجْمَةَ أُمَّ الرِّضَا ع تَقُولُ لَمَّا حَمَلْتُ بِابْنِی عَلِیٍّ لَمْ أَشْعَرْ بِثِقْلِ الْحَمْلِ وَ کُنْتُ أَسْمَعُ فِی مَنَامِی تَسْبِیحاً وَ تَهْلِیلًا وَ تَمْجِیداً مِنْ بَطْنِی فَیُفْزِعُنِی ذَلِکَ وَ یَهُولُنِی فَإِذَا انْتَبَهْتُ لَمْ أَسْمَعْ شَیْئاً فَلَمَّا وَضَعْتُهُ وَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ وَاضِعاً یَدَهُ عَلَی الْأَرْضِ رَافِعاً رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ یُحَرِّکُ شَفَتَیْهِ کَأَنَّهُ یَتَکَلَّم ُ فَدَخَلَ إِلَیَّ أَبُوهُ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِی هَنِیئاً لَکِ یَا نَجْمَةُ 🌷 کَرَامَةُ رَبِّکَ 🌷 فَنَاوَلْتُهُ إِیَّاهُ فِی خِرْقَةٍ بَیْضَاءَ فَأَذَّنَ فِی أُذُنِهِ الْیُمْنَی وَ أَقَامَ فِی الْیُسْرَی وَ دَعَا بِمَاءِ الْفُرَاتِ فَحَنَّکَهُ بِهِ ثُمَّ رَدَّهُ إِلَیَّ وَ قَالَ خُذِیهِ فَإِنَّهُ بَقِیَّةُ اللَّهِ تَعَالَی فِی أَرْضِهِ . ☘☘☘☘ علي بن ميثم از پدرش نقل كرد كه گفت از مادرم شنيدم ميگفت كه از نجمه مادر حضرت رضا شنيدم ميگفت وقتى حامله بحضرت رضا شده بودم سنگينى حمل را احساس نميكردم و در خواب صداى تسبيح و تهليل و تمجيد از شكم خود ميشنيدم كه باعث هول و هراس من ميشد همين كه بيدار ميشدم چيزى نميشنيدم همين كه متولد شد روى زمين افتاد دست بر زمين گذاشت و سر بآسمان بلند كرده لبهايش را حركت ميداد مثل اينكه چيزى ميگويد. پدرش موسى بن جعفر وارد شد گفت گوارا باد ترا نجمه اين لطفى كه خدا بتو فرمود، او را در پارچه‌اى سفيد پيچيده بآن جناب دادم در گوش راستش اذان گفت و در گوش چپش اقامه،آب فرات خواست و كامش را با آب فرات برداشت بعد بمن برگردانيد فرمود بگير اين بقية اللّٰه است در روى زمين. 📚 بحار الانوار ج ۴۹ ص ۹ @shobeiri
امام رضا علیه السلام می فرمایند إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَهً مِنهُ لِمُناجاهِ اللّه ِ و ساعَهً لِأمر المَعاشِ و ساعهً لِمُعاشَرَهِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَهً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَهِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید: ۱- زمانى براى مناجات با خدا ۲-زمانى براى تأمین معاش [کسب روزی] ۳- زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى که عیب هایتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند ۴- و ساعتى براى کسب لذّت هاى حلال با بخش چهارم توانایى انجام دادن سه بخش دیگر را به دست مى آورید. فقه الرّضا علیه السلام، ص ۳۳۷
با ما باش ! ❖ سلیمان جعفری نقل کرده است که شنیدم حضرت ابوالحسن [امام کاظم یا امام رضا عليهما‌السلام] به پدرم فرمود: چرا تو را همنشین عبد‌الرحمن بن يعقوب مى‌بینم‌؟ وی در پاسخ گفت: او دایى من است. امام فرمود: او سخنان نامناسبی درباره خداوند مى‌زند، خدا را توصف مى‌كند (به صورت و اوصاف جسم) با اينكه خداوند قابل توصیف نیست پس یا با او همنشین باش و ما را ترك كن و یا با ما همنشین باش و از او دورى كن. پدرم گفت: او هر عقیده اى دارد و هر چه مى گوید، چه مسؤولیتی برای من دارد؟ با اینكه من به عقیده او اعتقاد ندارم. حضرت فرمود:🔻 آیا نمى ترسى كه بلایى به او برسد و دامن شما را هم بگیرد؟! آیا از این داستان اطلاع ندارى كه شخصى از یاران حضرت موسى علیه‌السلام بود، ولى پدرش از یاران فرعون بود، هنگامى كه لشکر فرعون به حضرت موسى (ع) رسید از ایشان جدا شد تا پدرش را نصیحت کند. حضرت موسى (ع) به آن‌ها برخورد کرد در حالی كه با هم [درباره عقیده‌شان] ستیزه و جرّ و بحث می‌کنند، تا اینكه آن دو به كنار دریا رسیدند، و هر دو با هم غرق شدند. وقتى خبر به حضرت موسى (ع) رسید، از جبرئیل درباره آن جوان پرسید. جبرئیل گفت: او غرق شد در حالیکه رحمت خدا شامل حال اوست و به عقیده پدرش باور نداشت ولى چون عذاب فرود آید از کسی كه نزدیك گنه‌كار است، دفاعى نشود! 📚 أمالي شیخ مفيد، ص:112 https://eitaa.com/shobeiri
🏴الإمامُ الرِّضا عليه السلام يُقالُ لِلعابِدِ يَومَ القِيامَةِ ; نِعمَ الرَّجُلُ كُنتَ، هَمَّتكَ ذاتُ نَفسِكَ و كَفَيتَ النّاسَ مَؤونَتَكَ فَادخُلِ الجَنَّةَ . ألا إنّ الفَقيهَ مَن أفاضَ عَلَى النّاسِ خَيرَهُ ، و أنقَذَهُم مِن أعدائهِم ··· و يُقالُ لِلفَقيهِ ; يا أيُّها الكافِلُ لأِيتامِ آلِ مُحَمَّدٍ ، الهادي لِضُعَفاءِ مُحِبّيهِم و مَواليهِم ، قِفْ حَتّى تَشفَعَ لِكُلِّ مَن أخَذَ عَنكَ أو تَعَلَّمَ مِنكَ . ▪️امام رضا عليه السلام روز قيامت به عابد گفته مى شود; آدم خوبى بودى، به خودت پرداختى و زحمت خود را از دوش مردم برداشتى. به بهشت درآى. بدانيد كه فقيه كسى است كه خير خود را بر مردم فرو ريزد و آنان را از دشمنانشان برهاند··· به فقيه گفته مى شود; اى كسى كه سرپرستى يتيمان آل محمّد را به عهده گرفتى و دوستداران و پيروانِ مستضعف آنان را هدايت كردى! بايست، تا براى هر كس كه از تو بهره مند شده يا دانش آموخته شفاعت كنى. الاحتجاج : 1/14/9. https://eitaa.com/shobeiri
🔸امام، آشنای به همه زبان‌ها! اباصلت هروى می‌گوید: حضرت امام رضا علیه‌السلام با مردم به زبان خودشان صحبت مى‌کرد، و به خدا قسم به هر زبانى، از اهل آن زبان، داناتر بود و رساتر سخن مى‌گفت. روزى به ایشان عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! من از آشنایى شما به این زبان‌هاى گوناگون در شگفتم. فرمودند: اى ابا صلت! من حجّت خدا بر آفریدگان او هستم و خداوند حجّتى را براى مردم قرار نمى‌دهد که زبان آن‌ها را نداند. آیا نشنیده‌اى که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «فصل‌الخطاب» به ما عطا شده است، و مگر فصل‌الخطاب چیزى جز دانستن زبانهاست؟ ❖ــــــــــــــ❖ [عَنْ أَبِي الصَّلْتِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: كَانَ الرِّضَا ع يُكَلِّمُ‏ النَّاسَ‏ بِلُغَاتِهِمْ‏ وَ كَانَ وَ اللَّهِ أَفْصَحَ النَّاسِ وَ أَعْلَمَهُمْ بِكُلِّ لِسَانٍ وَ لُغَةٍ فَقُلْتُ لَهُ يَوْماً يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْجَبُ مِنْ مَعْرِفَتِكَ بِهَذِهِ اللُّغَاتِ عَلَى اخْتِلَافِهَا فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَتَّخِذَ حُجَّةً عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ لَا يَعْرِفُ لُغَاتِهِمْ أَ وَ مَا بَلَغَكَ قَوْلُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أُوتِينَا فَصْلَ الْخِطابِ‏ فَهَلْ فَصْلُ الْخِطَابِ إِلَّا مَعْرِفَةُ اللُّغَاتِ] 📚عیون أخبار الرضا : ج2 / ص228 /ح3 @shobeiri
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: كُنْتُ أَنَا وَ اِبْنُ غَيْلاَنَ اَلْمَدَائِنِيُّ دَخَلْنَا عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ اِبْنُ غَيْلاَنَ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ بَلَغَنِي أَنَّهُ مَنْ كَانَ لَهُ حَمْلٌ فَنَوَى أَنْ يُسَمِّيَهُ مُحَمَّداً وُلِدَ لَهُ غُلاَم ٌ فَقَالَ مَنْ كَانَ لَهُ حَمْلٌ فَنَوَى أَنْ يُسَمِّيَهُ عَلِيّاً وُلِدَ لَهُ غُلاَمٌ ثُمَّ قَالَ عَلِيٌّ مُحَمَّدٌ وَ مُحَمَّدٌ عَلِيٌّ شَيْئاً وَاحِداً قَالَ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ إِنِّي خَلَّفْتُ اِمْرَأَتِي وَ بِهَا حَبَلٌ فَادْعُ اَللَّهَ أَنْ يَجْعَلَهُ غُلاَماً فَأَطْرَقَ إِلَى اَلْأَرْضِ طَوِيلاً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ لَهُ سَمِّهِ عَلِيّاً فَإِنَّهُ أَطْوَلُ لِعُمُرِهِ فَدَخَلْنَا مَكَّةَ فَوَافَانَا كِتَابٌ مِنَ اَلْمَدَائِنِ أَنَّهُ قَدْ وُلِدَ لَهُ غُلاَمٌ . 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 حسين بن سعيد گويد: من و ابن غيلان مداينى خدمت امام رضا عليه السّلام شرف‌ياب شديم. ابن غيلان به امام عرض كرد: خداوند كارهاى شما اصلاح كند! به من روايت شده كه همسر هركس باردار باشد نيّت كند كه اسم جنين را محمد بگذارد، براى او پسرى به دنيا خواهد آمد (آيا صحيح است‌؟) فرمود: همسر هركس باردار باشد و نيّت كند كه اسم جنين را على بگذارد، پسرى برايش متولّد خواهد شد. سپس فرمود: على محمّد است و محمّد على ست ، هردو يك عنوان هستند. ابن غيلان عرض كرد: خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من همسرم را در حالى ترك كردم كه باردار بود؛ شما از خداوند بخواهيد كه فرزند ما را پسر قرار دهد. امام عليه السّلام سر مباركش را مدّت زيادى پايين انداخت، سپس سر برداشت و فرمود: او را على نام گذار؛ چرا كه نام على عمر فرزند را طولانى‌تر مى‌سازد. پس از آن ما وارد شهر مكه شديم و نامه‌اى از مداين به ما رسيد كه براى ابن غيلان پسرى متولّد شده است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 📚الکافي ج ۶، ص ۱۱ https://eitaa.com/shobeiri
⭕️ کرامتی از امام رضا علیه‌السّلام در حضور علّامه امینی... 💠 حسان [مرحوم استاد حبیب‌الله چایچیان] که اشعارش در ثنا و رثای آل الله شهرت شایانی دارد، صحنه‌ای را یادآور می‌شود که ازین قرار است: 🔸علّامه امینی بالایِ منبر، با شور و هیجان، با استفاده شگفت‌آور از احادیث و آیات قرآن، مشغول صحبت بود. جمعیّت شنوندگان در خانه و کوچه و خیابان، به حدّی بود که رفت و آمد وسایط نقلیّه متوقف شده بود! - تمام افکار مجذوب جاذبه گفتار شیوای او بود که ناگهان، یک نفر صفوف حاضرین را شکافت و با عجله خود را به بالای منبر رساند و به علّامه خبر داد: 🔹استاد بزرگ و ادیب دانشمندی از دانشگاه الأزهر مصر که در اثر خواندنِ به قبول مذهب تشیّع افتخار یافته است، برای عرض ادب و تشکّر از این لطف الهی، به زیارت حضرت رضا "علیه‌السّلام" مشرّف شده و در آنجا اشعارِ بسیار زیبایی به زبان عربی سروده است، اینک می‌خواهد شما را نیز زیارت نماید. 🔸علّامه امینی کلام خود را قطع کرد و فرمود: به ایشان بگویید بیاید و اشعار خود را در پشتِ بلنگو قرائت کند! علّامه امینی بالایِ منبر، بر جای خود نشستند و آن استاد مصری دو پله پائین‌تر ایستاده، اشعار عربیِ بسیار بلیغ و زیبای خود را در مدحِ حضرت رضا "علیه‌السّلام" قرائت کرد. - علّامه امینی بلافاصله رو به من کرد و فرمود: حسان، تو هم اشعارت را در مدح حضرت رضا علیه‌السّلام بخوان! من که قبلاً قرار نبود در آن جمعیّتِ انبوه، که دامنه‌اش تا خیابانهای اطراف کشیده شده بود، شعری بخوانم مضطربانه عرض کردم: 🔹حضرت آقای امینی، قربانت گردم! شما که می‌دانید من اشعارم را همیشه از روی کتاب یا دفترچه می‌خوانم. حالا که من همراهم شعری برای خواندن ندارم! 🔸ولی ایشان بدون توجّه به عرایضِ من، باز پشت بلندگو تکرار فرمودند: حسان، به عنوان پذیرایی از ، تو هم باید شعری در مدحِ حضرت رضا "علیه‌السّلام" بخوانی! - در حالِ درماندگی ناگهان متوجه شدم که اشعار نیمه تمامی که شبِ گذشته در مدح حضرت رضا "علیه‌السّلام" سروده بودم، در جیب من است! لذا با عجله عرض کردم: 🔹حضرت آقای امینی! یک شعر نیمه تمام را دیشب سروده‌ام در جیب خود یافتم و با اجازۀ شما همان را می‌خوانم: حاجتم بود حجّ ِ بیت الله قسمتم شد حریم قبله‌ی طوس - وقتی شعرم را که بیش از بیست بیت بود خواندم، استاد مصری با توجّه مرا در آغوش کشید، بوسید و گفت: ⭕️ چگونه توانستی اشعارِ عربی مرا، در این چند لحظه با همان قافیه به شعر فارسی برگردانی؟! 🔸تازه متوجّه شدم که این یک اعجاز از حضرت رضا "علیه‌السّلام" است. شعری که شب قبل در مدح آن حضرت سروده بودم، با شعری که آن استاد مصری در مشهد مقدّس گفته بود به طوری در قافیه و معنا هماهنگ و یکسان بودند که آن استاد مصری خیال کرده بود من در همان مجلس، اشعار عربی او را به شعر فارسی برگردانده‌ام! https://eitaa.com/shobeiri
🔹من آماده ام برای مسلمان شدن🔹 📣 آیت الله العظمی شبیری زنجانی در زمان شاه مى‏‌خواستند در منطقه بهارستان تهران، اطراف ساختمان مجلس شوراى ملّى را بسازند و بايد ۳۵ خانه خراب مى‏‌شد. به‌ اطلاع صاحبان خانه‌ها رساندند كه خانه شما را مترى فلان مقدار مى‌خريم. هر كس اعتراض دارد، بنويسد تا رسيدگى شود. هيچ‌‏ كس به‌ جز واعظ مشهور مرحوم حسینعلی راشد اعتراض نكرد. اين جريان خيلى بر مسؤولان گران آمد، و گفتند: فقط اين‌كه آخوند است، اعتراض كرده! بعد مرحوم راشد را دعوت كردند و آماده شدند براى اين‌كه به‌ او حمله كنند و خفيفش {خوار} نمايند! راشد آمد و بعد از سلام و احوال‏‌پرسى از او پرسيدند كه اعتراض شما چيست؟ گفت: حقيقتش اين است كه اين خانه را من سال‌ها قبل و به‌ قيمت خيلى كم خريده‌‏ام و در اين مدت زمان طولانى مخروبه شده و به‌ نظر من قيمتى كه شما پيشنهاد كرده‏‌ايد زياد است و من راضى نيستم از بيت‌المال مردم، قيمت بيش‌ترى براى خانه‌ام بگيرم. بهت و تعجّب همه را فرا گرفت و يكى از اعضاى كميسيون كه از اقليت‌هاى دينى بود، از جا برخاست و راشد را بوسيد و گفت: اگر اسلام اين است من آماده‌ام براى مسلمان شدن. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۲، ص ۶۵۸ https://eitaa.com/shobeiri
إنا لله و إنا إلیه راجعون در شب شهادت امام محمد بن علی الجواد علیهما السلام جهت عرض تسلیت محضر امام زمان حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه و هدیه به همه اموات محبین امیر المومنین علیه السلام به ویژه مرحوم «حاج احمد نگینی» پدر بزرگ حقیر که امشب از دنیا رفتند، صلواتی به همراه حمد و سوره قرائت فرمایید. https://eitaa.com/shobeiri
📌غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام 🌻امام (ع) در سالگرد روز عید ، تدارک دیده بود که امیرمؤمنان (ع) به همراه شیعیان و غنی در آن شرکت کردند. 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص758. 🌻امام (ع) فرمود: دشمن خدا، چهار بار ناله کرد: روزى که مورد لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید .  📚حمیری، قرب الاسناد، ص۱۰. 🌻امام (ع) ضمن سفارش به قبر امیرمؤمنان (ع) در شب ، خود نیز در روز عید غدیر های نو پوشیده و برای دوستان و هدایای فراوان ازجمله و آماده می نمود. 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص24؛ 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص752. 👇👇 @shobeiri
📌 هویت شیعه است. محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد: «نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از اميرمؤمنان بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت: من به ياران خود گفته‏ ام: نزد اينان( ) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.» 📚شیخ مفید، الامالی، ص26. 👇👇 🌻 https://eitaa.com/shobeiri
🌷امروز که دل قرین شادیست 🌷میلاد تو ای امام هادی است 🌷میلاد تو برهمه مبارک 🌷بر مهدی فاطمه مبارک در زمان امام هادی علیه السلام اصل امامت باید معرفی می گردید؛ چون ائمه علیهم السلام و فضائل و جایگاه ایشان رو به فراموشی می رفت. امام هادی علیه السلام پدران و اجداد گرامی خود را با بیان زیارات معرفی می کردند : 📌الف) زیارت جامعه کبیره این زیارت از مشهورترین ، برترین و شناخته شده ترین زیارات ائمه علیهم السلام است. امام هادی علیه السلام در این زیارت شاخصه ها و پایه های اصلی شیعه را بیان فرمودند. 📌ب) زیارت غدیریه این زیارت به زیارت امیرالمؤمنین در عید غدیر خم معروف است. در سالی که معتصم امام علیه السلام را از مدینه به سامرا فراخواند، ایشان به زیارت امام علی علیه السلام در نجف اشرف رفته و این زیارت را قرائت کردند که در ضمن آن یکصد و پنجاه منقبت از مناقب امام علی علیه السلام بیان فرموده و از برخی مشکلات سیاسی و اجتماعی که ایشان را آزرده کرده بود، سخن گفتند. اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋 🆔 https://eitaa.com/shobeiri