eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
990 دنبال‌کننده
610 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ از آیت الل‍ه سید محمد روحانی نقل شده که گفته‌اند: 🔸 «طلبه‌ای که می‌خواهد مجتهد گردد، باید پس از خواندن عمیق رسائل و مکاسب و کفایه، یک دوره خارج اصول را با مراجعه به آراء اعاظم و خارج مکاسب محرّمه و بیع و خیارات و یک یا دو کتاب از ابواب عبادات را درس بگیرد و خوب زحمت بکشد تا به فعلیّت برسد». ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔴 القمر في العقرب ✅ عَنْ الإمام أَبِي عَبْدِ اَللهِ الصادق عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : « مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ اَلْقَمَرُ فِي اَلْعَقْرَبِ لَمْ يَرَ اَلْحُسْنَى ». 📚 المحاسن ٢ / ٣٤٧ الكافي الشريف ٨ / ٢٧٥ من لا يحضره الفقيه ٢ / ٢٦٧ 💠 و أفتى آية الله السيد السيستاني دام ظله الشريف: و يكره إيقاع العقد و القمر في برج العقرب. 📚 منهاج الصالحين ٣ / ٨ http://eitaa.com/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أُعْطِيَ ثَلاَثاً لَمْ يُمْنَعْ ثَلاَثاً مَنْ أُعْطِيَ اَلدُّعَاءَ أُعْطِيَ اَلْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ اَلشُّكْرَ أُعْطِيَ اَلزِّيَادَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ اَلتَّوَكُّلَ أُعْطِيَ اَلْكِفَايَةَ ثُمَّ قَالَ أَ تَلَوْتَ كِتَابَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ » وَ قَالَ «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ » وَ قَالَ «اُدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ » . ☘☘☘ 🔸 از امام صادق عليه السّلام نقل است که فرمودند : هركس را سه چيز دادند از سه چيز دريغ نكردند: به هركس ( توفیق ) دعا دادند برايش اجابت قرار دادند ، به هركس شكرگزارى دادند به او فراوانى نعمت دادند ، به هركس توكل دادند ، كفايت كار به او عطا شد. سپس فرمودند : آيا قرآن را خوانده‌اى كه مى‌فرمايد: «و هركس بر خدا توكل كند او را بس است» و فرموده : «اگر شكر كنيد ، بر نعمت شما بيفزايم » و فرموده : « مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۲، ص ۶۵ http://eitaa.com/shobeiri
💢سیره مقدس اردبیلی در ایام تحصیل ✔️آیت‌الله‌نوری ‌همدانی در ابتدای درس خارج فقه: 🔹بر ما لازم است که درس بگوییم و درس بخوانیم؛ همانطور که در سیره علما بزرگ ما بوده که به هیچ وجه درس را تعطیل نمی‌کردند، حتی در حالات مقدس اردبیلی آمده که وقتی در ایام تحصیل به سفر کربلا با آن همه ثواب و عظمت می‌رفت، نماز را جمع می‌خواند؛ چون شبهه داشت زمانی که وظیفه درس است نباید درس را تعطیل کرد؛ به هرحال اهمیت برقراری درس بسیار مهم است. 🔹تقریر دروس با ادبیات خوب مهم است. همه باید نظم داشته باشند و عادت به حضور در درس ها داشته باشند و حوزه قم ان شاءالله به رونق دروس خود مثل گذشته زنده باشد. •┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 🆔 http://eitaa.com/shobeiri 🆔https://t.me/shobeiri
✅ هم درس و هم کاسبی یا فقط درس؟! ✍ العالم العامل و الفقيه الكامل الشهيد السعيد زین‌الدین بن علی بن احمد العاملی [م٩٦٦ق] قدس سره: [ في آداب المتعلم ] الثالث: أن يقطع ما يقدر عليه من العوائق الشاغلة و العلائق المانعة عن تمام الطلب وكمال الاجتهاد و قوة الجد في التحصيل، ويرضى بما تيسر من القوت و إن كان يسيرا، و بما يستر مثله من اللباس و إن كان خُلُقا، فبالصبر على ضيق العيش تنال سعة العلم، و يجمع شمل القلب عن مفترقات الآمال ليتفجر عنه ينابيع الحكمة والكمال. 📚 منية المريد ص ٢٢٦ ✍ المحدّث الجليل و المحقق النبيل الميرزا حسين النوري الطبرسي [م١٣٢٠ق] طاب ثراه: ... بر صاحب انصاف و بصيرت پوشيده نيست كه تحصيل علمِ دين بنحو كمال و تمام و تهذيب شرايع اسلام و دفع شبهات أبالسه‌ى أنام، بى إستغراق دقت و إجتماع فكر در آن و مساعدت اسباب خصوص اقسام كتاب و اصناف مصنَّفات در هر باب ميسّر نباشد. پس در بدايت أمر طلب علم را إحراز دو شرط لازم است: اول: إعراض از كسب معاش و فراغت از شواغل و عوائق زندگى دوم: وجود مايحتاج باجتماع مقدار كفايت گذران روز و شب و سائر اسباب لازمه. 📚 كلمه طيبه ص ١٤ •┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 🆔 http://eitaa.com/shobeiri 🆔https://t.me/shobeiri
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ♦️عن النبي صلى الله عليه و آله أنه قال: الناس كلهم هلكى إلا العالمين، و العالمون كلهم هلكى إلا العاملين و العاملون كلهم هلكى إلا المخلصين و المخلصون على خطر عظيم. ادرس : روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ج‏12 146 وصايا النبي صلى الله عليه و آله لعلي عليه السلام ..... ص : 3 •┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 🆔 http://eitaa.com/shobeiri 🆔https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عن الرِّضا عليه السلام: إنّ الخضرَ شَرِبَ مِن ماءِ الحَياةِ فهُو حَيٌّ لا يَموتُ حتّى يُنفَخَ في الصُّورِ ، و إنّهُ لَيأتِينا فيُسَلِّمُ فنَسمَعُ صَوتَهُ و لا نَرى شَخصَهُ ، و إنّهُ لَيَحضُرُ حيثُ ما ذُكِرَ ، فمَن ذكَرَهُ مِنكُم فلْيُسَلِّمْ علَيهِ ، و إنّهُ لَيَحضُرُ المَوسِمَ كُلَّ سَنةٍ فيَقضي جَميعَ المَناسِكِ و يَقِفُ بعَرَفَةَ فيُؤمِّنُ على دُعاءِ المؤمِنينَ ، « و سيُؤنِسُ اللّه ُ بهِ وَحشَةَ قائمِنا في غَيبَتِهِ ، و يَصِلُ بهِ وَحدَتَهُ . » ☘☘☘ 🔸 از امام امام رضا سلام الله علیه نقل است که : خضر از آب حيات نوشيد و از اين رو زنده است و تا روزى كه در صور دميده شود نمى ميرد. او نزد ما مى آيد و سلام مى كند و ما صدايش را مى شنويم امّا خودش را نمى بينيم. هر جا اسمش برده شود، حاضر مى شود. بنا بر اين، هر يك از شما نام او را برد، به وى سلام دهد. هر سال در موسم حج حاضر مى شود و تمام مناسك را به جا مى آورد و در عرفه مى ايستد و براى دعاى مؤمنان آمين مى گويد. زودا كه خداوند او را انيس تنهايى قائم ما، در زمان غيبتش قرار دهد و به وسيله او، وى را از تنهايى به در آورد. ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 كمال الدين ، ج ۲ ، ص ۳۹۰ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
391 - محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن محمد بن أشيم (2)، عن صفوان بن يحيى قال: سألت أبا الحسن الرضا (عليه السلام) عن ذي الفقار سيف رسول الله (صلى الله عليه وآله)، فقال: نزل به جبرئيل (عليه السلام) من السماء وكانت حلقته فضة (3). (حديث نوح (عليه السلام) يوم القيامة) 392 - محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن محمد بن خالد، عن القاسم بن محمد، عن جميل بن صالح، عن يوسف بن أبي سعيد (4) قال: كنت عند أبي عبد الله (عليه السلام) ذات يوم فقال لي: إذا كان يوم القيامة وجمع الله تبارك وتعالى الخلائق كان نوح (صلى الله عليه) أول من يدعى به فيقال له: هل بلغت؟ فيقول: نعم فيقال له: من يشهد لك؟ فيقول: محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله) قال: فيخرج نوح (عليه السلام) فيتخطا الناس حتى يجئ إلى محمد (صلى الله عليه وآله) وهو على كثيب المسك (5) ومعه علي (عليه السلام) وهو قول الله عز وجل: " فلما رأوه زلفة سيئت وجوه الذين كفروا (6) " فيقول نوح لمحمد (صلى الله عليه وآله): يا محمد إن الله تبارك وتعالى سألني هل بلغت؟ فقلت: نعم فقال: من يشهد لك؟ فقلت: محمد (صلى الله عليه وآله) فيقول: يا جعفر يا حمزة اذهبا واشهدا له أنه قد بلغ. فقال أبو عبد الله (عليه السلام): فجعفر وحمزة هما الشاهدان للأنبياء (عليهم السلام) بما بلغوا، فقلت: جعلت فداك فعلي (عليه السلام) أين هو؟ فقال: هو أعظم منزلة من ذلك. روضه الکافی، جلد۸ صفحه۲۶۷ •┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 🆔 http://eitaa.com/shobeiri 🆔https://t.me/shobeiri
❤️ عبارات شیرین مرحوم علامه میر حامد حسین در وصف زیارت حرم امیر المؤمنین صلوات الله علیه (جمادی الآخرة سال ١٢٨٣ هجری قمری): 🔷در روضه مقدسه [امیر المؤمنین علیه السلام] چنان عظمت، جلال، رفعت مقام و زیبایی مشاهده می‌شود که چشم و قلب را مملوّ از سرور، خرسندی، لطافت، خشوع و خضوع می‌کند که هر زمان آدمی داخل آن می‌شود گویا در این دنیا وارد بهشت شده است و هرگز از طولانی ماندن در آن مکان مقدس خسته و ملول نمی‌گردد و اگر تعلقات دینی و اهل و عیالم در هند نبودند هرگز از آنجا خارج نمی‌شدم مگر در هنگام خروجِ روح از بدنم؛ ولی از خدا می‌خواهم که مرا به آن مکان مقدس بازگردانده و مرا مجاور آن قرار دهد و به من توفیق دهد تا حقوق زیارت و عبادت را در آنجا ادا کنم. 🔶وأمّا الروضة المقدّسة فيُشاهَدُ فيها من العَظَمَةِ والجَلالِ والرَّفعَة والعُلُوِّ والسُّمُوِّ والبهاءِ والسَّناء ما يَملَأ العَينَ والقَلبَ سُروراً وحُبُوراً ورِقّةً وخُشوعاً وخُضوعاً إذا دخَلَها الإنسانُ فَكَأنَّما دَخَلَ الجَنّةَ في الدُّنيا، ولا يَمَلُّ الإنسانُ مِن كَثرَةِ الوُقوفِ هُناكَ أصلا وَلَولا التَعَلُّقاتُ الدينيّةُ وتَخَلّفي الأهلَ والعِيالَ في الهِندِ لَما خَرَجتُ مِنها إلّا بَعدَ خُروج الروحِ مِن الجَسَد، وَلكن أسألُ اللهَ بِالخُضوعِ والإلحاحِ ، العَودَ إليها ثُمَّ المُجاوَرَةَ بِها وأداءَ حُقوقِ الزِّيارَةِ والعِبادةِ بِها 📜 رحلات الکرام إلى بيت الله الحرام، ج ۱، ص ۵۹۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت حضرت حمزهٔ سید الشهداء علیه السلام تسلیت پیشنهاد و ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔰مرجع علم دین در زمان امام هادی علیه‌السلام 🌀یک روایت از حضرت هادی علیه‌الصّلاةوالسّلام است که هم جنبه‌ی علمی حضرت عبدالعظیم و هم جنبه‌ی معنوی آن بزرگوار را نشان میدهد. کسی خدمت امام هادی علیه‌السّلام رسید. 💠حضرت به او فرمودند: تو در کجا هستی؟ گفت: در ری. فرمودند: هر مشکلی در امر دین داشته باشی، میتوانی از عبدالعظیم‌بن‌عبداللَّه الحسنی بپرسی. 👈یعنی امام هادی علیه السّلام، عبدالعظیم الحسنی را به عنوان یک به شیعیان خودشان معرفی کردند. بعد در همین روایت هست که حضرت فرمودند: سلام مرا به او برسان. این هم جنبه‌ی معنوی. 🎤رهبر معظم انقلاب در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی ۱۳۷۳/۸/۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔶 قريش، هرگاه اميرمؤمنان علیه السلام را در جمع جنگجويان مى‌ديدند، از ترس او به يكديگر وصيّت مى كردند. كسى او را در حالى كه سپاه را مى شكافت، ديد و گفت: فهميدم كه مَلَک الموت در همان سمتى است كه على در آن سمت است! 🔶 كانَت قُرَيشٌ إذا رَأَوا أميرَ المُؤمِنينَ عَليّـ[اً] عَلَیهِ السَّلامُ في كَتيبَةٍ تَواصَت؛ خَوفا مِنهُ. ونَظَرَ إلَيهِ رَجُلٌ ـ وقَد شَقَّ العَسكَرَ ـ فَقالَ : قَد عَلِمتُ أنَّ مَلَكَ المَوتِ فِي الجانِبِ الَّذي فيهِ عَلِيٌّ 📜 محاضرات الأدباء، راغب اصفهاني (۵۰۲ هـ)، نسخه خطی کتابخانه فاتح_ ترکیه_شماره ۴۰۶۴ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌علی علیه السلام با چه بدین جایگاه رسید؟ 💠مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی کَهْمَسٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِی یَعْفُورٍ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ قَالَ عَلَیْکَ وَ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا أَتَیْتَ عَبْدَ اللَّهِ فَأَقْرِئْهُ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُ إِنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ یَقُولُ لَکَ انْظُرْ مَا بَلَغَ بِهِ عَلِیٌّ علیه السلام عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَالْزَمْهُ فَإِنَّ عَلِیّاً علیه السلام إِنَّمَا بَلَغَ مَا بَلَغَ بِهِ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِصِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ. 📚 الکافی، ج۲، ص۱۰۴ 🔻از ابو کَهمَس روایت شده است که گفت: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: عبد الله بن ابی یَعفور سلام می‌رساند. حضرت فرمود: بر تو و بر او سلام. هر گاه نزد عبد الله رفتی به او سلام برسان و بگو: جعفر بن‌ محمد می‌گوید: بنگر که علی علیه السلام با چه چیزی به این جایگاه نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید و به همان پایبند باش. به راستی که علی علیه السلام فقط با و به این منزلت و نزدیکی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید. 📌خیر دنیا و آخرت: 💠امیرمؤمنان علی علیه السلام: أَرْبَعٌ مَنْ أُعْطيَهُنَّ فَقَدْ أُعْطىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَالآْخِرَةِ: حَديثٍ وَأَداءُأَمانَةٍ وَعِفَّةُ بَطْنٍ وَحُسْنُ خُلْقٍ؛ 🔻امیرمومنان علیه السلام فرمود: چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: ◀️ ، ◀️ ، ◀️ و ◀️ .  📚آمدی، غررالحكم، ج2، ص151، ح 2142 اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸 سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📆۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ش 🗓درگذشت خطیب و معلم اخلاق 🏳حجةالاسلام سیدمهدی طباطبایی 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت خطیب و معلّم اخلاقی جناب حجة‌الاسلام آقای حاج سید مهدی طباطبائی رحمة‌الله علیه را به خاندان گرامی و اخوان مکرّم و همه بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. آن سید بزرگوار در دهها سال از زندگی خویش تلاش دینی مغتنمی در ارشاد معنوی و اخلاقی مؤمنین با بهره‌گیری از جایگاه منبر و محراب برعهده گرفته بودند و در عرصه‌های انقلاب نیز با حضور در مجلس شورای اسلامی در برهه‌ئی از زمان، به این وظیفه‌ی خطیر اشتغال داشتند! ۹۷/۲/۲۹ @Jahade_tabeini https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
🔷🔹فقط امام زمان🔹🔷 عَنِ الْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏: أَوْحَى اللَّهُ إِلَى إِبْرَاهِيمَ أَنَّهُ سَيُولَدُ لَكَ. فَقَالَ لِسَارَةَ. فَقَالَتْ:‏ أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ؟ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّهَا سَتَلِدُ وَ يُعَذَّبُ أَوْلَادُهَا أَرْبَعَمِائَةِ سَنَةٍ بِرَدِّهَا الْكَلَامَ عَلَيَّ. قَالَ‏: فَلَمَّا طَالَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَكَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ يُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ، فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِينَ وَ مِائَةَ سَنَةٍ. قَالَ: فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: هَكَذَا أَنْتُمْ‏ لَوْ فَعَلْتُمْ‏، لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا. فَأَمَّا إِذْ لَمْ تَكُونُوا، فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ. حضرت صادق علیه السلام فرمود: خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام وحی فرمود که تو به زودی، فرزنددار می شوی. حضرت ابراهیم علیه السلام موضوع را به همسرش ، ساره فرمود. ساره (با تعجّب) گفت: من بچه دار می شوم در حالی که پیرزنی هستم؟! لذا خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام وحی فرمود که ساره به زودی اولاد دار می شود، امّا فرزندانش به مدت 400 سال در عذاب خواهند بود، زیرا ساره، سخن مرا رد کرد. حضرت صادق علیه السلام در ادامه فرمود: وقتی که عذاب بر بنی اسرائیل طولانی شد، آنها چهل صباح به سوی خداوند، ضجّه زدند و شیون نمودند. پس خداوند به حضرت موسی و حضرت هارون علیهماالسلام وحی فرستاد که بنی اسرائیل را از دست فرعون نجات خواهد داد و لذا صد و هفتاد سال از دوران عذاب آنها کاست. پس حضرت صادق علیه السلام فرمود: اگر شما (شیعیان) نیز چنین کنید، خداوند قطعاً فرج و گشایش ما (اهل بیت) را می رساند، امّا اگر چنین نکنید، این امر آنقدر طول می کشد تا به منتهای خود برسد. 📚(بحار الأنوار، ج‏52، ص131) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یَقُولُ یَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ لِلْعَالِمِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ الصَّمْتَ وَ لِلْمُتَکَلِّفِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ یُنَازِعُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِیَةِ وَ یَظْلِمُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ یُظَاهِرُ [۱] الظَّلَمَةَ. ---------- [۱]: یظاهر الظلمة: ای یعاونهم فی الظلم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 مناظره پدر شیخ 🔹 میرزا علی اکبر نهاوندی در کتاب «جنّتان مدهامّتان» مناظره جالبی از پدر شیخ بهایی و عالمی حنفی نقل کرده است. ورود و خروج پدر شیخ بهایی در این مناظره به قدری جالب است که به شیعه شدن عالم حنفی و تبرّی از خلفا در همان مجلس منتهی می‌شود. 1⃣ جنّتان مدهامّتان، ص ۳۱ - ۳۴، ذیل عنوان: «رُمّانة و جوهرة منيرة في مباحثة من المباحثات المذهبية». 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۱ ص ۳۱۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🌹 فقيه واحد لا يوازن به ألف عابد... قال النبیّ صلّی الله علیه وآله : فقیهٌ واحد أشدّ علی إبلیس من ألف عابدٍ. 📚 بحار الانوار ١ / ١٧٧ و تلك الأشدية لجهات شتّى: ✔️ الأولی : علی أن الفقیه بصیر فی دینه بما أخذ من الکتاب و السنة یکون إغوائه و إضلاله أصعب مئونةً من إضلال العابد الذی لیست له هذه البصیرة، کما ورد بهذا المعنی عنهم علیهم السلام: من دخل فی هذا الدین بالرجال أخرجه منه الرجال کما أدخلوه فیه و من دخل فیه بالکتاب و السنة زالت الجبال قبل أن یزول. 📚 بحارالانوار ٢ / ١٠٥ ✔️ و الثانیة : لأن العابد همّه ذات نفسه فقط و لکن الفقیه همه مع ذات نفسه ذات عباد الله و إمائه لینقذهم من ید إبلیس و مردته کما هو صریح الروایة. 📚 بحارالانوار ٢ / ٥ و ورد أیضا : نعم الرجل الفقیه فی الدین إن أحتیجَ إلیه نفع و إن لم یُحتج إلیه نفع نفسَه. 📚 بحارالانوار ١ / ٢١٦ و إلى هذه أشار الإمام عليه السلام في رواية شريفة فقال: اَلرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ. 📚 الكافي الشريف ١ / ٣٣ ✔️ و الثالثة : بداهة أن عنوان العبادة ـ التی هی الغایة فی الخلقة ـ لا تصدق علی المأتی به إلا إذا تطابق مع المأمور به، و أن إحراز هذا التطابق لا یمکن إلا بالعلم و الفقه. فعلهذا قد یفعل العابد الجاهل فعلا بزعم العبادة و طاعةِ الله تعالى و الحال أنه عین الذنب و المعصیة و طاعةِ الشيطان، بل كثيرا ما يفعل كذلك کما وقعت الواقعة لجریح العابد. فراجع البحار ٧١ / ٣٧ و ٣٨ ✔️ و الرابعة: لا ريب في أن الذي لابد منه فى صحة العبادة - فضلا عن مقبوليتها - هو اليقين و التصديق الجازم بالمبدأ و المعاد و سائر المعتقدات الحقة، و هذا اليقين لو كان موجودا في أحدٍ لَوُجِدَ في الفقيه دون العابد الذي ليس بفقيه. و قال أمير المؤمنين عليه السلام: نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ خَيْرٌ مِنْ صَلاَةٍ فِي شَكٍّ. 📚 بحارالانوار ٣٣ / ٣٥٧ ✔️ و الخامسة: ضرورة أن فضيلة الأعمال الصالحة عند الله تعالى إنما تحاسَب على قدر العلم و العقل و المعرفة، كما صرح بذلك الإمام الصادق عليه السلام حيث قال في رواية: إِنَّ اَلثَّوَابَ عَلَى قَدْرِ اَلْعَقْل.‌ 📚 بحارالانوار ١ / ١١ و التصريح بها يوجد كثيرا. http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
💢مبادا حس برتری نسبت به مردم داشته باشید... سید مهدی علوی گرگانی- فرزند مرحوم آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی-: 👈 مرحوم پدر برای مردم، بسیار احترام و ارزش قائل بودند و همواره به ما تأکید می‌‌کردند که مردم‌دار باشیم. از مصادیق آن هم این بود که همیشه خودشان برای تبلیغ می‌رفتند و ما چهار برادر را هم، تشویق می‌کردند که برای تبلیغ برویم. وقتی که برای تبلیغ می‌رفتیم، می‌فرمودند: مبادا یک وقت خدای نکرده به ذهنتان برسد که آن کشاورزی که پای منبرتان می‌آید، سواد ندارد و من که منبر رفته‌ام، سواد دارم، به هیچ‌وجه این فکر را نکنید! 💠 به ما تأکید می‌کردند و می‌فرمودند: روز قیامت که یوم‌الحسره است، چه بسا شمایی که حدیث را مطالعه کرده و منبر رفته و آن را برای مردم خوانده‌اید، به بهشت راه نیابید، اما کسی که پای منبر شما بوده، به بهشت برود! چون او شنید و رفت و به آن عمل کرد، اما تو خواندی و گفتی و به آن عمل نکردی! مبادا حس برتری نسبت به مردم داشته باشید، خودتان را در ردیف مردم و حتی پایین‌تر از آنها بدانید و واقعا هم، خودشان چنین تواضعی داشتند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در این روز سنه 367ه‍، عزالدّوله دیلمى پدر زن طائع لله خلیفه عباسى به قتل رسید"1" در حربى که ما بین او و پسر عمش ‍ عضدالدّوله واقع شد و حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام در اخبار غیبیه خود از سلطنت دیالمه از قتل عزالدّوله بر دست عضدالدّوله خبر داده در آنجا که فرموده : (والمترف ابن الاجذم یقتله ابن عمه على دجلة )"2" تعبیر فرموده از عزالدّوله به (مترف) چون که نقل شده که او صاحب لهو و شرب بوده و از او به ابن الاجدم، به جهت آنکه پدرش معزالدوله مقطوع الید بوده و او را نیز اقطع می گفتند؛ چنانکه در ربیع الثانى به آن اشاره خواهم نمود؛ انشاءالله. و پسر عمش عضدالدولة است که او را در قصر الجفن نزدیک دجله بکشت و ما در جمادى الاولى اشاره خواهیم کرد به استیلای دیالمه بر بغداد و اخبار حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام از ایشان. و در این روز سنه 578 یا 598ه‍، وفات یافت فخر الاجله و شیخ فقهای حلّه محمد بن احمد بن ادریس حلّى، فقیه متبحّر صاحب کتاب (سرائر)"3" و ابن ادریس چون گاهى از شیخ طوسی تعبیر به جد می کند، بعضى گفته اند که مادرش ‍ دختر شیخ طوسى است و این بعید است به حسب طبقه و وجه اتصالش به شیخ معلوم نیست چنان چه شیخ ما"4" در خاتمه مستدرک ذکر فرموده. "1-الکنی و الالقاب،ج2،ص399. 2-شرح نهج البلاغه،ج7،ص49. 3-جامع الخلاف و الوفاق،ص624. 4-ولادت شیخ ما در این روز سنه 1254 ه واقع شده است" ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ مَوْلًى لِبَنِي هَاشِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: « ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَلاَ يُرْجَ خَيْرُهُ مَنْ لَمْ يَسْتَحِ مِنَ اَلْعَيْبِ وَ يَخْشَ اَللَّهَ بِالْغَيْبِ وَ يَرْعَوِ عِنْدَ اَلشَّيْبِ » . ☘☘☘ 🔸 از حضرت امام صادق علیه‌السلام نقل است که فرمودند : « سه چيز است كه در هر فردی باشد، هرگز به خير او اميدى نيست : كسى كه در نهان از خدا نترسد، و در پيرى از گناه باز نايستد، و از عیب و ننگ، شرم نداشته باشد » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۸ ، ص ۲۱۹ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔸توصیه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به طلاب و دانش پژوهان: بر تحصیل عاشقانه علم و کسب فضایل اخلاقی تمرکز کنید آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی تحصیل عاشقانه علم و کسب مکارم اخلاق را از ویژگی‌های بارز علما و فقهای شیعه در اعصار گذشته دانستند و بر تمرکز طلاب جوان بر درس و تهذیب نفس تاکید کردند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در دیدار بیت آیت الله مصباح یزدی -که برای قدردانی از ابراز تسلیت معظم له در دفتر ایشان حضور یافته بودند- از بی توجهی به ارتقای علمی در علوم حوزوی ابراز تاسف کردند و گفتند: امروزه دنیا در علوم مختلف پیشرفت کرده است، حوزه های علمیه نیز باید به علوم حوزوی مخصوصا فقه و اصول که از علوم لازم و حیاتی برای حوزه است، به صورت شایسته‌ای اهتمام داشته باشند تا شاهد ترقی و پیشرفت بهتری در این زمینه باشیم. معظم له تصریح کردند: دین به عالم نیاز دارد و مردم نیز دین خود را از عالمان زمان خود می گیرند نه از کتابهای علمی. همانگونه که فرد بیمار علاج جسم خود را از طبیب طلب می‌کند و نه از کتابهای قطور علم پزشکی. پس جامعه حوزوی ما باید به دنبال پرورش عالمانی باشد که پاسخگوی نیازهای جامعه خود باشند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی گفتند: یکی از ویژگی‌های شاخص مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی (رضوان‌الله‌علیه) این بود که نسبت به جذب افراد مستعد به حوزه و حمایت از طلابی با استعداد اهتمام داشت. گاهی که طلاب و علمای بلاد از شهرستانهای خود همراه با مردمشان برای ملاقات با ایشان می آمدند اگر می دیدند که آن روحانی استعداد دارد از ایشان می خواستند در قم بماند. اگر در بین طلاب کسی بود که استعداد داشت و می خواست که از حوزه علمیه قم برود خودشان شخصا از او می خواستند که در حوزه قم بماند و سعی می کردند از آن طلبه حمایت کنند. ایشان توجه به علم آموزی و تلاش برای کسب مکارم اخلاق را دو ویژگی بارز علمای شیعه در اعصار گذشته دانستند و فرمودند: بسیاری از علمای ما عاشقانه به دنبال کسب علم بودند و همین عشق به تحصیل سبب شده بود که حتی تا آخرین لحظات عمر خود از علم آموزی و مباحثه علمی دست نکشند. آیت الله العظمی شبیری زنجانی افزودند: آنها به اخلاقیات توجه ویژه داشتند و مردم نیز به دلیل همین موارد به آنها احترام می گذاشتند. طلاب جوان باید این دو امر مهم را در کنار هم دنبال کنند. تاثیرات دنیای مادی کنونی قابل انکار نیست ولی کسی که روحانی است و ایمان به خداوند و عنایات او دارد باید متمرکز در فعالیت علمی و دینی باشد نه اینکه به دنبال حواشی یا فعالیت اقتصادی برود و رفتاری که زیّ طلبگی شمرده نمی شود از او سر بزند. این موضوعی است که متاسفانه امروزه نسبت به آن توجه نمی شود. معظم له استمرار بیوت علمی را نعمتی الهی دانستند و خطاب به فرزندان آیت الله مصباح فرمودند: الحمد لله که خداوند این نعمت را به بیت شما عطا فرموده و شما باید برای استمرار این نعمت تلاش کنید. ایشان در این دیدار درباره اساتید فلسفه، فقه و اصول مرحوم آیت الله مصباح و همچنین آثار منتشر نشده ایشان، سوالاتی از فرزندانشان پرسیدند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
سید محمد جواد سید شبیری
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ♦️عن النبي صلى
تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) ج ۲، ص ۱۱۸ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْعُلَمَاءُ كُلُّهُمْ هَلْكَى إِلاَّ اَلْعَامِلُونَ وَ اَلْعَامِلُونَ كُلُّهُمْ هَلْكَى إِلاَّ اَلْمُخْلِصُونَ وَ اَلْمُخْلِصُونَ عَلَى خَطَرٍ . تفسير نور الثقلين ج ۳، ص ۳۹۹ وَ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِي أَحْمَدَ اَلْعَامِرِيِّ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى اَلرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: اَلدُّنْيَا كُلُّهَا جَهْلٌ إِلاَّ مَوَاضِعَ اَلْعِلْمِ، وَ اَلْعِلْمُ كُلُّهُ حُجَّةٌ إِلاَّ مَا عُمِلَ بِهِ، وَ اَلْعَمَلُ كُلُّهُ رِيَاءٌ إِلاَّ مَا كَانَ مُخْلَصاً، وَ اَلْإِخْلاَصُ عَلَى خَطَرٍ حَتَّى يَنْظُرَ اَلْعَبْدُ بِمَا يُخْتَمُ لَهُ. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💢با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه تأیید می‌کنم، لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، به برنامه‌ریزی مدیران آنجا بستگی دارد؛ فلسفه خوب است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ http://eitaa.com/shobeiri
قَالَ أَبُو ذَرٍّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ: قَالَ لِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَلاَ أُعَلِّمُكَ بِعَمَلٍ خَفِيفٍ عَلَى اَلْبَدَنِ ثَقِيلٍ فِي اَلْمِيزَانِ قُلْتُ بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْكَ قَالَ هُوَ اَلصَّمْتُ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ وَ تَرْكُ مَا لاَ يَعْنِيكَ تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) جلد۱ صفحه۱۰۷ http://eitaa.com/shobeiri