💠 گاهی ندانستن کمال است
⬛️شهادت حضرت زهرا (س) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم
🟩فضلیت لیلة المبیت برای امیر المومنین علیه السلام
✔️آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی:
🔹در بين عوام از قدیم، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه دوم يعنی سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجی نوری يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر میكنند، آن است كه 75 روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، تصحيف 95 روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است، من به ياد ندارم كه در كتب تاريخی و اختلاف نسخهها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه میكنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ میدهد، اصل أصالة عدم خطا هم جاری نيست.
🔸علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء إعطاء میشود.
🔹در محاسن برقی آمده كه حضرت میفرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارجاند ـ نقل می كنند، طرح (رد) نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد.(۱) چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضاء میكند.
🔸به حسب روايات مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم.
🔹از يكی از آقايان تبريز ـ آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی ـ شنيدم كه درباره علم امام میگفت: «بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام میگرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیهالسلام میدانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبي به او نمیرسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان میدهد، اين بود كه نداند و نمیدانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را میگرفت.»
🔸مثل ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی خود ندانستن را ائمه (علیهمالسلام) مصلحتی میدانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همین طور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دورههای بعدی باقی بماند.
🔹بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيه بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود، مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است، يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.
————————————————
۱. عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه. (المحاسن، ج1، ص230-231، ح175)
📚درس خارج فقه، 16 مهر 1374
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۱۸ آذر ۱۴۰۱
📌 #فاطمیه(ع)
◀️روضه وداع امیرمومنان با فاطمه
امام #حسین(ع) فرمود:
چون حضرت مادرم فاطمه زهرا(س) از دنیا رفت، امیرمؤمنان وی را پنهانی به خاک سپرد و آثار قبر را از میان برد.
آنگاه که دفن پایان یافت و دستها را از خاک قبر تکان داد، اندوه بر او هجوم آورد و اشکها بر صورت مبارک فرو ریخت به قبر پیامبر(ص) روی کرده، همه دردی که بر دلش میگذاشت را با ایشان در میان نهاد و گفت:
◀️یا #رسولالله!
سلام من و سلام دخترت فاطمه بر تو باد؛ همان دخترت که حبیبه و نور خوابیده است و خداوند خواست که به سرعت به تو ملحق شود.
◀️یا رسولالله
از فراق دختر برگزیده تو صبر و شکیبایی بر مصیبت، سنت بازمانده شماست.
من تو را به دست خود به قبرنهاده و به خاک سپردم، در حالی که سر شما بر روی سینه من بود، جان سپردی.
در #قرآن بهترین سخن آمده:
«انالله و انا الیه راجعون»
◀️یا رسولالله!
آن امانتی که به من سپرده شده بود، باز پس گرفته شد و زهرا از دست من رفت و نزد تو آرمید.
◀️یا رسولالله!
چقدر این آسمان نیلگون و زمین تیره در نظر من زشت شده است.غم و اندوه من، ابدی و ماندگار شده است و شب من با بیخوابی میگذرد.
این غم از قلب من خارج نمیشود تا زمانی که خداوند مرا در آن خانهای که تو در آن هستی، وارد نماید.
چه زود بود که بین ما جدایی افتد. از این فراق تنها به خدا شکایت میبرم.
دخترت به زودی تو را از اینکه امت تو پشت به پشت هم دادند تا حق او را پایمال نمایند، آگاه خواهد کرد!
سرگذشت او را جویا شو و گزارش حال را از وی بخواه! زیرا چه بسیار غم وغصههایی که در دل او جمع شده بودند و او در دنیا راهی برای گفتن آن نیافت. اما او آنها را برای تو خواهد گفت و خداوند که بهترین حکمکنندگان است، داوری خواهد کرد.
◀️یا رسولالله!
صلوات خدا بر تو و سلام و خشنودی خدا بر فاطمه اطهر باد.
📚 کلینی،کافی، ج ۱، ص۴۵۹
📚شیخ مفید، امالی، ص۲۸۲.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۱۹ آذر ۱۴۰۱
کل عالم بر سر سفره حضرت زهرا سلام الله علیها است
ان الله جعل الارض و ما فیها و السموات و الجنة و ما فیهما و النار کلها مهرا لفاطمة الصدیقة بنت محمد صلوات اللّه علیهم فلا یدخل احد من الاولین و الآخرین فی الجنة الا و قد اکل من نعمة فاطمة صلوات اللّه علیها
خداوند متعال زمین و آنچه در آنست و آسمان ها و بهشت و آنچه در آن دو است و همه آتش را مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها قرار داده است پس هیچکس از اولین مردم و آخرینشان داخل در بهشت نمیشود مگر آنکه بی شک از نعمت (سفره فیض) حضرت زهرا سلام الله علیها متعنم گردیده است.
نور الانوار ص 429
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۱۹ آذر ۱۴۰۱
أخوه إذا عُدَّ الفَخارُ وصِهرُه
فَلا مِثلُـه أخٌّ وَلا مِثلُـه صِهرُ
به گاهِ افتخار و سرافرازی امیر المؤمنین صلوات الله علیه برادر و داماد رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلم است. برادر و دامادی که هیچ برادر و دامادی همچون او یافت نمیشود.
📜غدیریه معروف شاعر امامی جناب ابو تمام طائی (۲۳۱ هـ) رضوان الله علیه.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۱۹ آذر ۱۴۰۱
📌 #حیا و عفت
عفت حضرت #فاطمه(س) چنان بود که همواره #مَقنَعِه و #چادر می پوشید تا پوششی کامل داشته باشد. طبق روایتی از امام #باقر(ع)، آن حضرت مقنعه بلندی داشت که تا وسط بازوانش بود. (1)
در گزارشی درباره عفت و حیای حضرت فاطمه(س)در برابر #نامحرم آمده است:
«رسول الله(ص) به همراه جابربن عبدالله انصاری قصد داشت تا وارد خانه حضرت #زهرا(س) گردد؛ لذا ابتدا از دخترش اجازه گرفت، اما حضرت زهرا(س) فرمود:
ای رسول الله(ص)، اگر نامحرمی با شما است، فعلا وارد نشوید؛ زیرا چادر بر سر ندارم. ایشان ابتدا چادری بر سر گذاشت و بعد اجازه ورود آنان را داد.»(2)
📚طبرسی، مکارم الاخلاق، ص93.
📚کلینی، الکافی، ج5، ص529- 528، ح5.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۱۹ آذر ۱۴۰۱
▫️◾️▫️◾️
◾️▫️◾️
▫️◾️
◾️
⚫️ زیارت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔳 بسم الله الرحمن الرحیم
▪️یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوکِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَی (أَتَانَا) بِهِ وَصِیُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَیَتِکِ
▪️اَلسَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ نَبِیِّ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ حَبِیبِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَلِیلِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ صَفِیِّ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِینِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِکَتِهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ الْبَرِیَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَهَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَهُ الشَّهِیدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّهُ الْمَرْضِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَهُ الزَّکِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّهُ النَّقِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَهُ الْعَلِیمَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَهُ الْمَغْصُوبَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَهُ الْمَقْهُورَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکِ وَ عَلَی رُوحِکِ وَ بَدَنِکِ
▪️أَشْهَدُ أَنَّکِ مَضَیْتِ عَلَی بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّکِ وَأَنَّ مَنْ سَرَّکِ فَقَدْ سَرَّرَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ جَفَاکِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ آذَاکِ فَقَدْ آذَی رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ وَصَلَکِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ قَطَعَکِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لِأَنَّکِ بَضْعَهٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ کَمَا قَالَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
▪️أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَی مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً وَ حَسِیباً وَ جَازِیاً وَ مُثِیباً.
🟢 حضرت زهرا سلام الله علیها:
🔸 «أُشْهِدُ اللَّهَ تَعَالَى لَقَدْ سَمِعْتُهُ يَقُولُ عَلِيٌّ خَيْرُ مَنْ أُخَلِّفُهُ فِيكُمْ وَ هُوَ الْإِمَامُ وَ الْخَلِيفَةُ بَعْدِي وَ سِبْطَايَ وَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَيْنِ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ لَئِنِ اتَّبَعْتُمُوهُمْ وَجَدْتُمُوهُمْ هَادِينَ مَهْدِيِّينَ وَ لَئِنْ خَالَفْتُمُوهُمْ لَيَكُونُ الِاخْتِلَافُ فِيكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة.»
🔹 خدا را گواه میگیرم که پیامبر "ص" همیشه میفرمود:
علی "ع" بهترین کسی است که در میان شما میگذارم.
او امام و خلیفه بعد از من است.
و بعد از او دو نوه من و نُه فرزند از نسل حسین "ع"
که پیشوای نیکوکاران هستند.
اگر از آنها پیروی کنید آنها را هدایتگر و هدایتشده خواهید یافت
و اگر با آنها مخالفت کنید تا قیامت بین شما اختلاف خواهد بود.
📚 منبع : کفایة الأثر، ص۱۹۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
◾️
▫️◾️
◾️▫️◾️
۱۹ آذر ۱۴۰۱
اثر وضعیِ عظیمِ ذکر توحید
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ هَبَطَ وَادِياً فَقَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ مَلَأَ اَللَّهُ اَلْوَادِيَ حَسَنَاتٍ فَلْيَعْظُمِ اَلْوَادِي بُعْداً وَ لْيَصْغُرْ .
امام صادق علیه السلام از جد خود پيامبر اعظم (صلّى اللّه عليه و آله)نقل فرمودند:
هر كس به وادی اى وارد شود و ذکر (لا اله الا الله و الله اكبر) را بگوید خدا آن وادى را پر كند از حسنات چه آن وادى عظیم باشد و چه کوچک باشد.
المحاسن ج۱ ص۳۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۱۹ آذر ۱۴۰۱
در همه امور ممحّض بر سیره و سنت حضرت زهرا سلام الله علیها باشیم که کسی بر او هرگز پیشی نگرفته و نخواهد گرفت
دَخَلَتِ اِمْرَأَةٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَتْ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ إِنِّي اِمْرَأَةٌ مُتَبَتِّلَةٌ فَقَالَ وَ مَا اَلتَّبَتُّلُ عِنْدَكِ قَالَتْ لاَ أَتَزَوَّجُ قَالَ وَ لِمَ قَالَتْ أَلْتَمِسُ بِذَلِكَ اَلْفَضْلَ فَقَالَ اِنْصَرِفِي فَلَوْ كَانَ ذَلِكِ فَضْلاً لَكَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ أَحَقَّ بِهِ مِنْكِ إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ يَسْبِقُهَا إِلَى اَلْفَضْلِ .
زنى به خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شد و عرضه داشت : خداوند امور شما را بر صلاح قرار دهد ! من زنى تارك دنيا هستم. امام صادق عليه السّلام فرمود: ترك دنيا را در چه مىدانى؟ گفت: ازدواج نمىكنم. فرمود: چرا؟ گفت: مىخواهم به اين وسيله فضيلتى به دست آرم . امام فرمود: از اين كار صرف نظر كن؛ اگر ترك شوهر فضيلت بود، حضرت فاطمۀ زهرا عليها السّلام به آن سزاوارتر بود. زيرا در كسب فضايل و مناقب، هيچ كس نمىتواند بر آن بانوى بزرگوار پيشى بگيرد.
کافی ج۵ ص۵۰۹
این نوع پاسخ از اهل بیت علیهم السلام در مراجعات مربوط به زهد ،خوف و کثرت عبادت و... هم وارد شده است
📌 قابل توجه برای سلبریتی ها و جوانهای ترسو و بی مسئولیت
🌞روزی #زنی به امام #باقر(ع) گفت:
من از #دنیا بریده ام.
حضرت فرمود:
بریدن از دنیا در نزد تو چه معنایی دارد؟
زن گفت:
من هیچ گاه تصمیم به #ازدواج ندارم.💞💍
حضرت فرمود:
به چه علت؟!
زن گفت:
با این کار به دنبال #فضیلت هستم.
🌱حضرت فرمود:
از این کار منصرف شو. اگر در این کار فضیلتی بود٬ #فاطمه(س) به آن شایسته تر از شما بود.
و کسی از ایشان در فضیلت پیشی نگرفته است.
📚شیخ طوسی، امالی، ص۳۷۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۱۹ آذر ۱۴۰۱
✅بهترین روش توبه که در ادعیه یاد میگیریم
💠اَللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ لِنَبِيِّكَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ (لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى) اَللَّهُمَّ إِنَّ نَبِيَّكَ وَ رَسُولَكَ وَ حَبِيبَكَ وَ خِيَرَتَكَ مِنْ خَلْقِكَ لاَ يَرْضَى بِأَنْ تُعَذِّبَ أَحَداً مِنْ أُمَّتِهِ دَانَكَ بِمُوَالاَتِهِ وَ مُوَالاَةِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ إِنْ كَانَ مُذْنِباً خَاطِئاً فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَأَجِرْنِي يَا رَبِّ مِنْ جَهَنَّمَ وَ عَذَابِهَا وَ هَبْنِي لِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ
خداوندا !تو به پيغمبرت صلیاللهعلیهوآله فرمودهاى:« به زودی است که پروردگار تو آن قدر به تو عطا كند تا راضى شوى»
خداوندا! پيغمبر تو و فرستادۀ تو و حبیب تو و بهترين مخلوقاتت نمىپسندد این را كه احدى را از امتش كه به محبت او و محبت امامان معصوم از خاندان او معتقد است در آتش جهنم عذاب نمايى اگرچه گنهكار و خطاكار باشد،پس ای پروردگار من! از جهنم و عذابهايش نجاتم ده و به حرمت محمد و آل محمد ص مرا ببخش اى مهربانترين مهربانان
زاد المعاد ج۱ ص۱۱۳
اقبال الاعمال ج۱ ص۱۰۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۱۹ آذر ۱۴۰۱
📌 فاطمه جمع همه خوبی ها است.
قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص):
«لَو كَان الحُسنُ شَخصَاً لَكَانَ فاطِمَةُ(س)، بَل هِيَ أَعظَمُ، إِنَّ فاطِمَةَ(س) اِبنَتي خَيرُ أَهلِ الأَرضِ عُنصُراً وَ شَرَفاً وَ كَرَمَاَ.»
الامام الْحَسَنَ بْنَ عَلِي العَسکَری(ع):
الصَّلَاةُ عَلَی السَّيِّدَةِ فَاطِمَةَ(س).
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ(س)، الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ. اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۱۹ آذر ۱۴۰۱
آیتالله سید محمدصادق روحانی درگذشت
🔹 آیتالله سید محمدصادق روحانی از مراجع تقلید و از شاگردان آیتالله بروجردی و امام راحل عصر امروز درگذشت.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۲۵ آذر ۱۴۰۱
اگر خدا را در نظر گرفتی ، هیچ گاه ضرر نخواهی کرد
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
دَعْ مَا يُرِيبُكَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُكَ فَإِنَّكَ لَنْ تَجِدَ فَقْدَ شَيْءٍ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
(با انجام امور واضح و غیر شبهه ناک) ،امور شبهه ناک را واگذار (و از فوت منفعت خود نترس) که به تحقیق هیچ گاه آنچه را که به خاطر خداوند متعال کنار گذاشته باشی کمبودش را درک نخواهی کرد.
کنز الفوائد کراجکی ج۱ ص۳۵۱
بحار الأنوار ج۲ ص۲۶۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۲۹ آذر ۱۴۰۱
ارتباط و تاثیر فروع احکام شرعی و حفظ دین
(هیچ حکم از احکام دین خدا و فقه آل محمد صلیالله علیه و آله را کوچک نبینیم )
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَجْنَبَ فِي اَلسَّفَرِ وَ لَمْ يَجِدْ إِلاَّ اَلثَّلْجَ أَوْ مَاءً جَامِداً فَقَالَ هُوَ بِمَنْزِلَةِ اَلضَّرُورَةِ يَتَيَمَّمُ وَ لاَ أَرَى أَنْ يَعُودَ إِلَى هَذِهِ اَلْأَرْضِ اَلَّتِي تُوبِقُ دِينَهُ .
محمّد بن مسلم گويد: از امام صادق عليه السّلام دربارۀ مردى كه در سفر جنب شده و جز برف و يخ چيزى نمىيابد، پرسيدم . فرمود: او در حال اضطرار است، بايد تيمّم كند اما من صلاح نمىبينم كه به اين سرزمينى كه دينش را تباه مىكند بازگردد.
کافی ( فروع ) ج۳ ص۶۷
تهذیب ج۱ ص۲۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
#جواز_صراط
#تایید_امیرالمومنین
عن قیس بن حازم قال:التقی ابوبکر وعلی بن ابی طالب علیه السلام فتبسم ابوبکر فی وجه علی علیه السلام فقال له:مالک تبسمت؟ قال :سمعت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم یقول :لایجوز احد علی الصراط الا من کتب له علی علیه السلام الجواز
فضائل الخمسة ج 3 ص 131
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
#کلام_الله
#مناجات_با_خدا
#شیرینی_ذکرالله
حلاوت کلام الله نزد کلیم الله
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَاجَى مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع بِمِائَةِ أَلْفِ كَلِمَةٍ وَ أَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَلْفَ كَلِمَةٍ فِي ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ وَ لَيَالِيهِنَّ مَا طَعِمَ فِيهَا مُوسَى وَ لَا شَرِبَ فِيهَا فَلَمَّا انْصَرَفَ إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ سَمِعَ كَلَامَهُمْ مَقَتَهُمْ لِمَا كَانَ وَقَعَ فِي مَسَامِعِهِ مِنْ حَلَاوَةِ كَلَامِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:
همانا خداى عز و جل با موسى بن عمران در سه روز و سه شب يك صد و بيست و چهار هزار كلمه مناجات كرد كه در تمام اين مدت موسى نه غذائى خورد و نه چيزى آشاميد و چون به سوى بنى اسرائيل بازگشت از شنیدن کلامشان کراهت میداشت چراکه هنوز شيرينى كلام خداى عز و جل در گوش جان او بود.
خصال ج۲ ص۶۴۲
مناجات محبین (خمسة عشر):
إِلَهِي مَنْ ذَا اَلَّذِي ذَاقَ حَلاَوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرَامَ مِنْكَ بَدَلاً
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
#عدم_قیاسپذیری_اهل_بیت
لا یقاس بآل محمد احد
دعای ندبه :
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ عَقِيدِ عِزٍّ لاَ يُسَامَى
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ أَثِيلِ مَجْدٍ لاَ يُجَارَى
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ تِلاَدِ نِعَمٍ لاَ تُضَاهَى
بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ نَصِيفِ شَرَفٍ لاَ يُسَاوَى
جانم فدای تو، آن عزّتمند همیشگی که هم طرازی ندارد؛
جانم فدای تو، آن رکن اصیل ارجمندی که همانندی ندارد؛
جانم فدای تو، آن نِعم خاص خداوند که نظیر نخواهد داشت؛
جانم فدای تو، از آن خاندان شرف هستی که هیچ کس نمی تواند با آن برابری کند.
اقبال الاعمال ج۱ ص۲۹۵
زاد المعاد ج۱ ص۳۰۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
📌 #روایات_شهادت
برخی معتقدند که هیچ سند محکمی بر اشاره پیامبر اکرم(ص) یا متون تاریخی و حدیثی بر شهادت حضرت زهرا(س) وجود ندارد، اما براساس شواهد تاریخی و حدیثی، تردیدی نیست که حضرت #فاطمه(س) با #هجوم غاصبان به منزل، مجروح و بر اثر آن به شهادت رسید.
◀️افزون بر تصریح برخی ادعیه در شهادت آن حضرت،(1) امام #کاظم(ع) نیز از آن حضرت با وصف #صدیقه_شهیده یاد کرده است.(2)
◀️در روایتی از رسول الله(ص) نیز بر این نکته اشاره شده است:
«ملعون است، #ملعون است، کسانی که بعد از من به دخترم فاطمه(س) #ظلم می کنند، حقش را #غصب می کنند و او را به شهادت می رسانند.»(3)
📚(1)محمدبن احمد مَلطی، التنبیه و الرد علی اهل الاهواء و البدع، ص20؛ محمدبن جریر طبری شیعی، دلائل الامامه، ص134.
⬅️«السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَة، ...، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَة.... .»
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص10.
📚(2)«السَّلَامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةبنت رسول الله، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا البَتُول، الشَّهِيدَة الطاهِرَة، لَعَنَ اللهُ مَن ظَلَمَكِ وَ مَنَعَكِ حَقَّكِ، ... .» شیخ مفید، المقنعه، ص459؛
📚«إِنَّ فَاطِمَةَ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَة.» کلینی، الکافی، ج1، ص458، ح1.
📚(3)«قَالَ رَسُولُ اللهِ: أَوَّلَ مَنْ يَلْحَقُنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَتَقْدَمُ عَلَيَّ مَحْزُونَةً مَكْرُوبَةً مَغْمُومَةً مَغْصُوبَةً مَقْتُولَةً فَأَقُولُ عِنْدَ ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهَا وَ عَاقِبْ مَنْ غَصَبَهَا وَ ذَلِّلْ مَنْ أَذَلَّهَا وَ خَلِّدْ فِي نَارِكَ مَنْ ضَرَبَ جَنْبَهَا حَتَّى أَلْقَتْ وَلَدَهَا فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ ذَلِكَ آمِين.» شیخ صدوق، الامالی، ص114؛
📚«قَالَ رَسُولُ اللهِ: مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا.» محمدبن علی کراجکی، كنز الفوائد، ج1، ص150.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
فزع به سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله
عَنْ عَبْدِ اَلرَّحِيمِ اَلْقَصِيرِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي اِخْتَرَعْتُ دُعَاءً فَقَالَ «دَعْنِي مِنِ اِخْتِرَاعِكَ إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ فَافْزَعْ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ تُهْدِيهِمَا إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ » قُلْتُ كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ «تَغْتَسِلُ وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ» ... ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «أَنَا اَلضَّامِنُ عَلَى اَللَّهِ أَنْ لاَ تَبْرَحَ مِنْ مَكَانِكَ حَتَّى تُقْضَى حَاجَتُكَ» .
عبد الرحيم قصير گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شدم و عرض كردم: فدايتان گردم! من دعايى از خود ساختهام. فرمود: دعايت را رها كن! هرگاه مشكلى برايت پيش آمد به رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فزع خویش (پناه از ترس) ببر. بدينصورت كه دو ركعت نماز بگزار و آن را به پيشگاه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله هديه كن عرض كردم: چگونه اين كار را انجام دهم؟ فرمود: نخست غسل مىكنى، آنگاه دو ركعت نماز مىخوانی...
امام صادق عليه السّلام فرمود: من نزد خداوند عزّ و جلّ ضامنم كه چنين فردى از جاى خود حركت نكرده باشد مگر آنكه حاجتش برآورده شود.
کافی ج۳ ص۴۷۶
الفقیه ج۱ ص۵۵۹
تهذیب ج۱ ص۱۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
🔸مقصود از تاسف، خشم و رضایت خداوند متعال
حضرت امام صادق علیهالسلام دربارۀ آیۀ «فَلَمّٰا آسَفُونٰا اِنْتَقَمْنٰا مِنْهُمْ» زخرف/55 (چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم) فرمودند:
«خداوند مانند افسوسِ ما، افسوس نمیخورد ولی اولیائی براى خود آفريده كه آنها افسوس میخورند و خشنود میگردند. آنها مخلوق و پروردۀ اويند. خداوند، خشنودى آنها را خشنودى خود و خشم آنها را خشم خود قرار داده است. زيرا ايشان را مبلّغين خود و دلالتكنندگان و راهنمای بهسوى خویش قرار داده است و از اين جهت است كه آن مقام را دارند.
معنى آيه آن نيست كه افسوس دامن خداى تعالى را میگيرد آنچنان كه دامنگير مخلوق میشود بلكه معنى آن، همانند آن است که فرمود: «هر كه به یكى از دوستان من اهانت كند به پيكار من آمده و مرا به مبارزه خوانده است » و فرمود: «هر كه از پيغمبر فرمان برد، از خدا اطاعت کرده است» و نيز فرمود: «همانا كسانى كه با تو بيعت كنند، با خدا بيعت كردهاند و دست خدا روى دست ايشان است»
تمام اين عبارات و آنچه مانند اينهاست معنايش همان است كه برايت گفتم. همچنين است خشنودى و خشم و صفات مشابه دیگر.
اگر بنا باشد كه افسوس و دلتنگى دامن خدا را هم بگيرد -در صورتى كه خود او خالق و پديد آورندۀ آنهاست- روا باشد كه گویندهای به خود اجازه دهد و بگوید روزى شود كه خداوند خالق نابود گردد، زيرا اگر خشم و دلتنگى بر او وارد شود و دگرگونى عارضش گردد از نابودى در امان نباشد؛ بعلاوه در اين صورت ميان پديد آورنده و مخلوق، و ميان قادر و آنچه زير قدرت است و ميان خالق و مخلوق فرقى نباشد!
خداوند از چنين گفتار ناهنجار، برترى دارد. او خالق همه چيز است بدون آنكه به آنها نيازى داشته باشد و چون بىنياز است، اندازه و چگونگى نسبت به او محال است.»
📚الكافي، ج1، ص:144، ح6
#خشم_خدا #غضب_الهی #رضایت_الهی #امام_معصوم #پیامبر ص #اهل_بیت علیهم السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
📜وقتی فرمودند فلان عمل ، ثواب چند برابر دارد یعنی بیشتر آنرا انجام بده نه اینکه کمتر
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلرَّيَّانِ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلٌ يَقْضِي شَيْئاً مِنْ صَلاَتِهِ اَلْخَمْسِينَ فِي اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرَامِ أَوْ فِي مَسْجِدِ اَلرَّسُولِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَوْ فِي مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ أَ تُحْسَبُ لَهُ اَلرَّكْعَةُ عَلَى تَضَاعُفِ مَا جَاءَ عَنْ آبَائِكَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ فِي هَذِهِ اَلْمَسَاجِدِ حَتَّى يُجْزِئَهُ إِذَا كَانَتْ عَلَيْهِ عَشَرَةُ آلاَفِ رَكْعَةٍ أَنْ يُصَلِّيَ مِائَةَ رَكْعَةٍ أَوْ أَقَلَّ أَوْ أَكْثَرَ وَ كَيْفَ يَكُونُ حَالُهُ فَوَقَّعَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يُحْسَبُ لَهُ بِالضِّعْفِ فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ تَقْصِيراً مِنَ اَلصَّلاَةِ بِحَالِهَا فَلاَ يَفْعَلُ هُوَ إِلَى اَلزِّيَادَةِ أَقْرَبُ مِنْهُ إِلَى اَلنُّقْصَانِ .
محمّد بن ريّان گويد: طى نامهاى به امام جواد عليه السّلام نوشتم: شخصى قضاى نمازهاى (نافله) از پنجاه ركعت خود را در مسجد الحرام يا در مسجد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و يا در مسجد كوفه به جا مىآورد، آيا برحسب آنچه از پدران گرامى شما عليهم السّلام رسيده از فضيلت نماز در اين مساجد - كه يك ركعت آن از نظر پاداش چند برابر مىشود - او را از قضاى بقيّه نمازها بىنياز مىكند (كه اگر ده هزار ركعت بر عهدۀ او باشد و او صد ركعت يا كمتر و يا بيشتر ) بخواند،و ديگر بر عهدۀ او چيزى نيست؟ آيا حال او چگونه خواهد بود؟ حضرتش عليه السّلام نوشت: فزونى پاداش بر او نوشته مىشود، ولى اگر آنگونه حساب كردن به سبب فضيلت آن مساجد، باعث كوتاه كردن و انداختن چيزى از نماز شود، اين كار را نكند، چون او (یا آن مکان )به زياد خواندن نماز نزديكتر (سزاوار تر) است تا به كمى آن.
کافی ( فروع ) ج۳ ص۴۵۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
17463.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : وَدِدتُ و اللّه ِ أنّي افتَدَيتُ خَصلَتَينِ في الشِّيعَةِ لنا بِبَعْضِ لَحمِ ساعِدي : النَّزَقُ و قِلَّةُ الكِتمانِ
امام زين العابدين عليه السلام : به خدا سوگند كه حاضرم به جبران دو خصلتِ شيعيانمان مقدارى از گوشت ساعد خود را فديه دهم: شتابزدگى و كمى راز دارى
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
کراهة التزویج بخمس
«۹۸»- حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو الْبَصْرِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ الْبُنْدَارِ التَّمِیمِیُّ الطَّبَرِیُّ بِأَسْفَرَایِینَ فِی الْجَامِعِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو نَصْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ یُوسُفَ الطُّوسِیُّ بطبران قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ خَشْرَمٍ الْمَرْوَزِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَی السِّینَانِیُّ الْمَرْوَزِیُ [۱] قَالَ قَالَ أَبُو حَنِیفَةَ النُّعْمَانُ بْنُ ثَابِتٍ أُفِیدُکَ حَدِیثاً طَرِیفاً لَمْ تَسْمَعْ أَطْرَفَ مِنْهُ قَالَ فَقُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَبُو حَنِیفَةَ أَخْبَرَنِی حَمَّادُ بْنُ أَبِی سُلَیْمَانَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ النَّخَعِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بَحِینَةَ [۲] عَنْ زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله یَا زَیْدُ تَزَوَّجْتَ قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ تَزَوَّجْ تَسْتَعِفَّ مَعَ عِفَّتِکَ وَ لَا تَزَوَّجْنَّ خَمْساً قَالَ زَیْدٌ مَنْ هُنَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله لَا تَزَوَّجَنَّ شَهْبَرَةً وَ لَا لَهْبَرَةً وَ لَا نَهْبَرَةً وَ لَا هَیْدَرَةً وَ لَا لَفُوتاً فَقَالَ زَیْدٌ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا عَرَفْتُ مِمَّا قُلْتَ شَیْئاً وَ إِنِّی بِأَمْرِهِنَّ لَجَاهِلٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله أَ لَسْتُمْ عَرَباً أَمَّا الشَّهْبَرَةُ فَالزَّرْقَاءُ الْبَذِیَّةُ وَ أَمَّا اللَّهْبَرَةُ فَالطَّوِیلَةُ الْمَهْزُولَةُ وَ أَمَّا النَّهْبَرَةُ فَالْقَصِیرَةُ الدَّمِیمَةُ وَ أَمَّا الْهَیْدَرَةُ فَالْعَجُوزُ الْمُدْبِرَةُ وَ أَمَّا اللَّفُوتُ فَذَاتُ الْوَلَدِ مِنْ غَیْرِکَ..
----------
[۱]: الفضل بن موسی السینانی- بمهملة مکسورة و نونین- أبو عبد اللّه المروزی ثقة ثبت (التقریب).
[۲]: هو عبد اللّه بن مالک بن القشب- بکسر القاف و سکون المعجمة بعدها موحدة- الأزدیّ أبو محمّد حلیف بنی عبد المطلب یعرف بابن بحینة بموحدة و مهملة مصغرا صحابی معروف مات بعد الخمسین.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
● #شرمساری_نیازمند!
حضرت امام صادق "علیهالسلام" فرمودند:
▫️خداوند به کار خیر و گرهگشایی در کار مردم، زمانی پاداش میدهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد.
ولی اگر برادر دینیات از تو درخواستی کند در حالیکه صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمیداند که آیا نیازش را برآورده میکنی یا نه؟ پس به خدا قسم و به خدا قسم اگر تمام داراییات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمیکند!
[«جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى دَمُهُ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه»]
📚 الإختصاص؛ ج1 ص112
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
#حدیث
#مشکلاتمان_را_با_امام_زمانمان_در_میان_بگذاریم 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 رَوَى السَّيِّدُ بْنُ طَاوُسٍ فِي كَشْفِ الْمَحَجَّةِ بِإِسْنَادِهِ مِنْ كِتَابِ الرَّسَائِلِ لِلْكُلَيْنِيِّ عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ:
« كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام أَنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى رَبِّهِ قَالَ فَكَتَبَ إِنْ كَانَ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ فَإِنَّ الْجَوَابَ يَأْتِيكَ . »
☘☘☘
🔸 یکی از اصحاب امام هادی صلوات الله علیه گوید خدمت حضرت نامهای نوشتم که شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد ،
همان گونه كه با خداوند راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار میكند؛ او باید چه كند؟ امام هادی علیه السلام در پاسخ مرقوم فرمودند :
« هرگاه حاجتی داشتی، فقط لبهای خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو میرسد.»
•┈┈••✾••┈┈•
📚 بحارالأنوار، ج ۵۰ ، ص ۱۵۵
( توجه و توسل به حضرت حجت عجل الله فرجه الشریف از مهمترین راه حل ها در مشکلات است. از این موضوع مهم غافل نباشم ! )
➖نکته رجالی
اگر در سند روایت دقت کرده باشید 👈مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ). نوشته بود👈یعنی مرحوم سید بن طاووس این روایت را از کتاب رسائل الائمه نقل کرده است.
👇کتاب های مرحوم کلینی👇
مرحوم کلینی بغیر از کتاب الکافی چند کتاب دیگر هم داشته است
🛑وله غير كتاب الكافي كتاب الرد على القرامطة ، كتاب رسائل الائمة عليهمالسلام ، كتاب تعبير الرؤيا ، كتاب الرجال ، كتاب ما قيل في الائمة عليهمالسلام من الشعر
🔰مرحوم نجاشی: مرحوم کلینی بغیر از کتاب الکافی دارای👇
1: کتاب الرد علی القرامطه
2: کتاب رسائل الائمه
3: کتاب تعبیر الرویا
4: کتاب الرجال
5: کتاب ما قیل فی الائمه علیهم السلام فی الشعر
بوده است.
👇نکته اول👇
از کتاب های مرحوم کلینی فقط کتاب الکافی به دست ما رسیده است و ۵ کتاب دیگر مرحوم کلینی به دست ما نرسیده اند
👇نکته دوم👇
نوع بیان سند مرحوم سید بن طاووس نشان می دهد که مرحوم سید بن طاووس به کتاب رسائل الائمهِ مرحوم کلینی دسترسی داشته است
👇نکته سوم👇
با جمع آوری نقل های پراکنده از کتاب رسائل الائمهِ مرحوم کلینی که در کتاب های مختلف موجود است مثل نقل قبلی 👈می تواند کتاب رسائل الائمه را تا حدودی بازسازی کرد
📚: رجال النجاشي ج1ص377
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱
📌تکریم حضرت زهرا(س) از سوی رسول الله(ص)
«قال الحسن(ع):
كانَت إِذا دَخَلَت عَليه قَامَ إِلَيها فَأَخَذَ بِيَدِهَا وَ قَبَّلَهَا وَ أَجلَسَهَا فِي مَجلِسِهِ ، وَ كَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَيهَا قَامَت إِلَيهِ فَأَخَذَت بِيَدِهِ فَقَبَّلَته وَ أَجلَسَتهُ فِي مَجلِسِها.»
هرگاه رسول الله(ص) از سفر بازمی گشت، قبل از منزل خود، ابتدا به دیدار دخترش می شتافت،
دست برگردنش می انداخت و چشم یا میان دو چشم او را می بوسید و بسیار در نزد او می ماند.
یا آنکه هرگاه حضرت #فاطمه(س) بر پدر خویش وارد میگردید، مورد استقبال گرم رسول الله(ص) قرار می گرفت. به گونه ای که به احترام او بلند شده، با شتاب به سمت او حرکت میکرد، دستانش را می گرفت و پیشانی او را می بوسید و در جای خویش می نشاند.
📚احمدبن حنبل، مسند، ج5، ص275.
📚شیخ صدوق، الامالی، ص234.
📚سیوطی، مسند فاطمه الزهرا، ص2.
📚 سليمان بن اشعث سجستاني(ابوداود)، السنن، ج2، ص522؛
📌بهترین تکریم پدر
هرگاه رسول الله(ص) بر حضرت #زهرا(س) وارد می گشت، ایشان تمام قد جلوی پدر برمی خاست و با خوشامدگویی استقبال می کرد؛ دست های او را می بوسید و در جای خود می نشاند.
📚بخاری، الادب المفرد، ص209؛
📚بیهقی، السن الکبری، ج7، ص101؛
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
طبق روایتی از امام #حسن مجتبی(ع):
«هرگاه حضرت #فاطمه(س) به دیدار رسول الله(ص) می رفت، آن حضرت به #احترام دخترش بلند شده، با شتاب به سمت او حرکت میکرد، دستانش را می گرفت و می بوسید و در جای خویش می نشاند.»
📚«قال الحسن: كانَت إِذا دَخَلَت عَليه قَامَ إِلَيها فَأَخَذَ بِيَدِهَا وَ قَبَّلَهَا وَ أَجلَسَهَا فِي مَجلِسِهِ، وَ كَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَيهَا قَامَت إِلَيهِ فَأَخَذَت بِيَدِهِ فَقَبَّلَته وَ أَجلَسَتهُ فِي مَجلِسِها.»
📚ابن اشعث سجستاني(ابوداود)، السنن، ج2، ص522؛
📚شیخ طوسی، الامالی، ص400؛
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج3، ص333- 332.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
۳۰ آذر ۱۴۰۱