eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
990 دنبال‌کننده
610 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مقصود از تاسف، خشم و رضایت خداوند متعال حضرت امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آیۀ «فَلَمّٰا آسَفُونٰا اِنْتَقَمْنٰا مِنْهُمْ» زخرف/55 (چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم) فرمودند: «خداوند مانند افسوسِ ما، افسوس نمی‌خورد ولی اولیائی براى خود آفريده كه آن‌ها افسوس می‌خورند و خشنود می‌گردند. آنها مخلوق و پروردۀ اويند. خداوند، خشنودى آنها را خشنودى خود و خشم آنها را خشم خود قرار داده است. زيرا ايشان را مبلّغين خود و دلالت‌كنندگان و راهنمای به‌سوى خویش قرار داده است و از اين جهت است كه آن مقام را دارند. معنى آيه آن نيست كه افسوس دامن خداى تعالى را می‌گيرد آن‌چنان كه دامنگير مخلوق می‌شود بلكه معنى آن، همانند آن است که فرمود: «هر كه به یكى از دوستان من اهانت كند به پيكار من آمده و مرا به مبارزه خوانده است » و فرمود: «هر كه از پيغمبر فرمان برد، از خدا اطاعت کرده است» و نيز فرمود: «همانا كسانى كه با تو بيعت كنند، با خدا بيعت كرده‌اند و دست خدا روى دست ايشان است» تمام اين عبارات و آنچه مانند اين‌هاست معنايش همان است كه برايت گفتم. همچنين است خشنودى و خشم و صفات مشابه دیگر. اگر بنا باشد كه افسوس و دلتنگى دامن خدا را هم بگيرد -در صورتى كه خود او خالق و پديد آورندۀ آنهاست- روا باشد كه گوینده‌ای به خود اجازه دهد و بگوید روزى شود كه خداوند خالق نابود گردد، زيرا اگر خشم و دلتنگى بر او وارد شود و دگرگونى عارضش گردد از نابودى در امان نباشد؛ بعلاوه در اين صورت ميان پديد آورنده و مخلوق، و ميان قادر و آنچه زير قدرت است و ميان خالق و مخلوق فرقى نباشد! خداوند از چنين گفتار ناهنجار، برترى دارد. او خالق همه چيز است بدون آن‌كه به آنها نيازى داشته باشد و چون بى‌نياز است، اندازه و چگونگى نسبت به او محال است.» 📚الكافي، ج‏1، ص:144، ح6 ص علیهم السلام ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📜وقتی فرمودند فلان عمل ، ثواب چند برابر دارد یعنی بیشتر آنرا انجام بده نه اینکه کمتر عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلرَّيَّانِ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلٌ يَقْضِي شَيْئاً مِنْ صَلاَتِهِ اَلْخَمْسِينَ فِي اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرَامِ أَوْ فِي مَسْجِدِ اَلرَّسُولِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَوْ فِي مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ أَ تُحْسَبُ لَهُ اَلرَّكْعَةُ عَلَى تَضَاعُفِ مَا جَاءَ عَنْ آبَائِكَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ فِي هَذِهِ اَلْمَسَاجِدِ حَتَّى يُجْزِئَهُ إِذَا كَانَتْ عَلَيْهِ عَشَرَةُ آلاَفِ رَكْعَةٍ أَنْ يُصَلِّيَ مِائَةَ رَكْعَةٍ أَوْ أَقَلَّ أَوْ أَكْثَرَ وَ كَيْفَ يَكُونُ حَالُهُ فَوَقَّعَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يُحْسَبُ لَهُ بِالضِّعْفِ فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ تَقْصِيراً مِنَ اَلصَّلاَةِ بِحَالِهَا فَلاَ يَفْعَلُ هُوَ إِلَى اَلزِّيَادَةِ أَقْرَبُ مِنْهُ إِلَى اَلنُّقْصَانِ . محمّد بن ريّان گويد: طى نامه‌اى به امام جواد عليه السّلام نوشتم: شخصى قضاى نمازهاى (نافله) از پنجاه ركعت خود را در مسجد الحرام يا در مسجد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و يا در مسجد كوفه به جا مى‌آورد، آيا برحسب آن‌چه از پدران گرامى شما عليهم السّلام رسيده از فضيلت نماز در اين مساجد - كه يك ركعت آن از نظر پاداش چند برابر مى‌شود - او را از قضاى بقيّه نمازها بى‌نياز مى‌كند (كه اگر ده هزار ركعت بر عهدۀ او باشد و او صد ركعت يا كمتر و يا بيشتر ) بخواند،و ديگر بر عهدۀ او چيزى نيست‌؟ آيا حال او چگونه خواهد بود؟ حضرتش عليه السّلام نوشت: فزونى پاداش بر او نوشته مى‌شود، ولى اگر آن‌گونه حساب كردن به سبب فضيلت آن مساجد، باعث كوتاه كردن و انداختن چيزى از نماز شود، اين كار را نكند، چون او (یا آن مکان )به زياد خواندن نماز نزديك‌تر (سزاوار تر) است تا به كمى آن. کافی ( فروع ) ج۳ ص۴۵۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
17463.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : وَدِدتُ و اللّه ِ أنّي افتَدَيتُ خَصلَتَينِ في الشِّيعَةِ لنا بِبَعْضِ لَحمِ ساعِدي : النَّزَقُ و قِلَّةُ الكِتمانِ امام زين العابدين عليه السلام : به خدا سوگند كه حاضرم به جبران دو خصلتِ شيعيانمان مقدارى از گوشت ساعد خود را فديه دهم: شتابزدگى و كمى راز دارى ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
کراهة التزویج بخمس «۹۸»- حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو الْبَصْرِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ الْبُنْدَارِ التَّمِیمِیُّ الطَّبَرِیُّ بِأَسْفَرَایِینَ فِی الْجَامِعِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو نَصْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ یُوسُفَ الطُّوسِیُّ بطبران قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ خَشْرَمٍ الْمَرْوَزِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَی السِّینَانِیُّ الْمَرْوَزِیُ [۱] قَالَ قَالَ أَبُو حَنِیفَةَ النُّعْمَانُ بْنُ ثَابِتٍ أُفِیدُکَ حَدِیثاً طَرِیفاً لَمْ تَسْمَعْ أَطْرَفَ مِنْهُ قَالَ فَقُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَبُو حَنِیفَةَ أَخْبَرَنِی حَمَّادُ بْنُ أَبِی سُلَیْمَانَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ النَّخَعِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بَحِینَةَ [۲] عَنْ زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله یَا زَیْدُ تَزَوَّجْتَ قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ تَزَوَّجْ تَسْتَعِفَّ مَعَ عِفَّتِکَ وَ لَا تَزَوَّجْنَّ خَمْساً قَالَ زَیْدٌ مَنْ هُنَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله لَا تَزَوَّجَنَّ شَهْبَرَةً وَ لَا لَهْبَرَةً وَ لَا نَهْبَرَةً وَ لَا هَیْدَرَةً وَ لَا لَفُوتاً فَقَالَ زَیْدٌ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا عَرَفْتُ مِمَّا قُلْتَ شَیْئاً وَ إِنِّی بِأَمْرِهِنَّ لَجَاهِلٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله أَ لَسْتُمْ عَرَباً أَمَّا الشَّهْبَرَةُ فَالزَّرْقَاءُ الْبَذِیَّةُ وَ أَمَّا اللَّهْبَرَةُ فَالطَّوِیلَةُ الْمَهْزُولَةُ وَ أَمَّا النَّهْبَرَةُ فَالْقَصِیرَةُ الدَّمِیمَةُ وَ أَمَّا الْهَیْدَرَةُ فَالْعَجُوزُ الْمُدْبِرَةُ وَ أَمَّا اللَّفُوتُ فَذَاتُ الْوَلَدِ مِنْ غَیْرِکَ.. ---------- [۱]: الفضل بن موسی السینانی- بمهملة مکسورة و نونین- أبو عبد اللّه المروزی ثقة ثبت (التقریب). [۲]: هو عبد اللّه بن مالک بن القشب- بکسر القاف و سکون المعجمة بعدها موحدة- الأزدیّ أبو محمّد حلیف بنی عبد المطلب یعرف بابن بحینة بموحدة و مهملة مصغرا صحابی معروف مات بعد الخمسین. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
! حضرت امام صادق "علیه‌السلام" فرمودند: ▫️خداوند به کار خیر و گره‌گشایی در کار مردم، زمانی پاداش می‌دهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد.    ولی اگر برادر دینی‌‌ات از تو درخواستی کند در حالی‌که صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمی‌داند که آیا نیازش را برآورده می‌کنی یا نه؟ پس به خدا قسم و به خدا قسم اگر تمام دارایی‌ات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمی‌کند! [«جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى‏ دَمُهُ‏ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه‏»] 📚 الإختصاص؛ ج1 ص112 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 رَوَى السَّيِّدُ بْنُ طَاوُسٍ فِي كَشْفِ الْمَحَجَّةِ بِإِسْنَادِهِ مِنْ كِتَابِ الرَّسَائِلِ لِلْكُلَيْنِيِّ عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ: « كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام أَنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يُحِبُّ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى رَبِّهِ قَالَ فَكَتَبَ إِنْ كَانَ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ فَإِنَّ الْجَوَابَ يَأْتِيكَ . » ☘☘☘ 🔸 یکی از اصحاب امام هادی صلوات الله علیه گوید خدمت حضرت نامه‌ای نوشتم که شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد ، همان گونه كه با خداوند راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار می‌كند؛ او باید چه كند؟ امام هادی علیه ‌السلام در پاسخ مرقوم فرمودند : « هرگاه حاجتی داشتی، فقط لب‌های خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو می‌رسد.» ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحارالأنوار، ج ۵۰ ، ص ۱۵۵ ( توجه و توسل به حضرت حجت عجل الله فرجه الشریف از مهمترین راه حل ها در مشکلات است. از این موضوع مهم غافل نباشم ! ) ➖نکته رجالی اگر در سند روایت دقت کرده باشید 👈مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ). نوشته بود👈یعنی مرحوم سید بن طاووس این روایت را از کتاب رسائل الائمه نقل کرده است. 👇کتاب های مرحوم کلینی👇 مرحوم کلینی بغیر از کتاب الکافی چند کتاب دیگر هم داشته است 🛑وله غير كتاب الكافي كتاب الرد على القرامطة ، كتاب رسائل الائمة عليهم‌السلام ، كتاب تعبير الرؤيا ، كتاب الرجال ، كتاب ما قيل في الائمة عليهم‌السلام من الشعر 🔰مرحوم نجاشی: مرحوم کلینی بغیر از کتاب الکافی دارای👇 1: کتاب الرد علی القرامطه 2: کتاب رسائل الائمه 3: کتاب تعبیر الرویا 4: کتاب الرجال 5: کتاب ما قیل فی الائمه علیهم السلام فی الشعر بوده است. 👇نکته اول👇 از کتاب های مرحوم کلینی فقط کتاب الکافی به دست ما رسیده است و ۵ کتاب دیگر مرحوم کلینی به دست ما نرسیده اند 👇نکته دوم👇 نوع بیان سند مرحوم سید بن طاووس نشان می دهد که مرحوم سید بن طاووس به کتاب رسائل الائمهِ مرحوم کلینی دسترسی داشته است 👇نکته سوم👇 با جمع آوری نقل های پراکنده از کتاب رسائل الائمهِ مرحوم کلینی که در کتاب های مختلف موجود است مثل نقل قبلی 👈می تواند کتاب رسائل الائمه را تا حدودی بازسازی کرد 📚: رجال النجاشي ج1ص377 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌تکریم حضرت زهرا(س) از سوی رسول الله(ص) «قال الحسن(ع): كانَت إِذا دَخَلَت عَليه قَامَ إِلَيها فَأَخَذَ بِيَدِهَا وَ قَبَّلَهَا وَ أَجلَسَهَا فِي مَجلِسِهِ ، وَ كَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَيهَا قَامَت إِلَيهِ فَأَخَذَت بِيَدِهِ فَقَبَّلَته وَ أَجلَسَتهُ فِي مَجلِسِها.» هرگاه رسول الله(ص) از سفر بازمی گشت، قبل از منزل خود، ابتدا به دیدار دخترش می شتافت، دست برگردنش می انداخت و چشم یا میان دو چشم او را می بوسید و بسیار در نزد او می ماند. یا آنکه هرگاه حضرت (س) بر پدر خویش وارد میگردید، مورد استقبال گرم رسول الله(ص) قرار می گرفت. به گونه ای که به احترام او بلند شده، با شتاب به سمت او حرکت میکرد، دستانش را می گرفت و پیشانی او را می بوسید و در جای خویش می نشاند. 📚احمدبن حنبل، مسند، ج5، ص275. 📚شیخ صدوق، الامالی، ص234. 📚سیوطی، مسند فاطمه الزهرا، ص2. 📚 سليمان بن اشعث سجستاني(ابوداود)، السنن، ج2، ص522؛ ‏📌بهترین تکریم پدر هرگاه رسول الله(ص) بر حضرت (س) وارد می گشت، ایشان تمام قد جلوی پدر برمی خاست و با خوشامدگویی استقبال می کرد؛ دست های او را می بوسید و در جای خود می نشاند. 📚بخاری، الادب المفرد، ص209؛ 📚بیهقی، السن الکبری، ج7، ص101؛ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri طبق روایتی از امام مجتبی(ع): «هرگاه حضرت (س) به دیدار رسول الله(ص) می رفت، آن حضرت به دخترش بلند شده، با شتاب به سمت او حرکت میکرد، دستانش را می گرفت و می بوسید و در جای خویش می نشاند.» 📚«قال الحسن: كانَت إِذا دَخَلَت عَليه قَامَ إِلَيها فَأَخَذَ بِيَدِهَا وَ قَبَّلَهَا وَ أَجلَسَهَا فِي مَجلِسِهِ، وَ كَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَيهَا قَامَت إِلَيهِ فَأَخَذَت بِيَدِهِ فَقَبَّلَته وَ أَجلَسَتهُ فِي مَجلِسِها.» 📚ابن اشعث سجستاني(ابوداود)، السنن، ج2، ص522؛ 📚شیخ طوسی، الامالی، ص400؛ 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج3، ص333- 332. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در تمامی نمازهای جمعه از ماجرای سقیفه به مردم بگویید استاد جوادی آملی: 🔸امیرالمومنین علی(علیه السلام) در نامه هفتاد و پنج مجموعه مبارک (تمام نهج البلاغه) است، فرمود: در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید که در سقیفه چه گذشت، من چرا ساکت شدم، من چرا رفتم امضاء کردم، چه جور شد من رفتم امضاء کردم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📚کتاب احراق بیت فاطمه شیخ حسین غیب غلامی 🔰کتاب احراق البیت یکی از کتب تحقیقی که حول ظلم هایی است که ظالمان بر مولاتنا السیدة فاطمة علیها السلام روا داشتند و بیت الله را هتک کردند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حضرت سلام الله علیها و لقب ! پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» فرمودند: به جبرئیل گفتم: ای حبیب من جبرئیل! چرا فاطمه در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» نامیده شده است: جبرئیل گفت: ▪️ «سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ‏ شِيعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا و هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ «يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ» يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا» ▪️ او بدین سبب در زمین نامیده شده، که شیعیان خود را از جهنم رهایی می‏‌بخشد، و دشمنانش از محبت وی بی‏‌بهره خواهند بود، و در آسمان بدین جهت است که خداوند فرموده: «در آن روز (قیامت) مؤمنان به‌جهت یاری خدا که هر فردی را بخواهد یاری دهد خرسند می‏‌شوند»؛ منظور از این یاری همان نصرتی است که فاطمه به دوست‌داران خویش خواهد کرد. 📚 معاني الأخبار؛ ص396 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌 گزارشی از حضرت (س)، 10 روز بعد از رحلت رسول الله(ص) به سمت مسجد رفت. ایشان در میان گروهی از انصار و مهاجران حاضر در مدینه، از پشت پارچه ای که برای او آویخته بودند، آهی سوزناک کشید که مردم از شنیدن آن متأثر و گریه کردند. اوضاع جلسه آشفته و پریشان گردید. ایشان کمی درنگ نمود تا اینکه جوش و خروش مردم فروکش کرد. آن حضرت بعد از حمد و ثنای الهی و فرستادن درود بر رسول الله(ص)، شروع به سخن کرد. بار دیگر حاضران در مسجد به افتادند. بعد از حاکم شدن سکوت در جلسه، ایشان در خطبه خود که مشهور به فَدَکیه است، مجموعه‌ای از معارف اسلامی در زمینه‌های ، ، و رسول الله(ص)، عظمت قرآن، و ولایت را بیان کرد. ایشان ضمن بیان مواضع سیاسی علیه نظام حاکم و سرزنش مصادره‌کنندگان فَدَک، همچنین بر ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و دوری از تفرفه و نفاق، ذیل پذیرش و اهل بیت(ع) تأکید کرد. حضرت زهرا(س) در این خطبه با خواص اتمام حجت کرد و به مهمترین نکات لازم پیرامون غصب حق همسرش امیرمؤمنان (ع) و بازگشت تاسف بار مردم به پرداخت. 📚ابن طيفور، بلاغات النساء، ص24- 23. 📚جوهری، السقیفه و فدک، ص101- 98؛ 📚ابن طيفور، بلاغات النساء، 31- 26. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
⚫️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها . اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. ⚫️ شهادت ام الائمه النجباء حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها، تسلیت باد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌سختی زندگی حضرت سلام الله علیها در سخن امیرمومنان علیه السلام 🌱امیرالمومنین (ع) فرمود: فاطمه(س) محبوبترین فرد خاندان (ص) با من زندگی می کرد. 1️⃣ایشان آنقدر با مَشک آب کشید که اثر آن بر سینه اش ماند، 2️⃣و آنقدر با سنگ آسیا آرد تهیه کرد تا دستانش پینه زد. خمیر می ساخت، نان می پخت، 3️⃣لباسش را وصله می کرد، 4️⃣او خانه را جارو میزد، 5️⃣به گونه ای که لباسش غبارآلود می گردید، 6️⃣و برای ، آتشِ زیر دیگ را روشن می کرد تا جایی که لباسش کثیف می شد... 📚کافی کلینی، ج۸، ص۱۶۵ 📚شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۲، ص۳۶۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
⛔روش برخورد با پدیده فرار 🔹 و من كتاب له (عليه السلام): أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَكَ يَتَسَلَّلُونَ إِلَي مُعَاوِيَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَي مَا يَفُوتُكَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ يَذْهَبُ عَنْكَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَكَفَي لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَي وَ الْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَي الْعَمَي وَ الْجَهْلِ 🔹 اما بعد به من خبر رسیده كه گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و یاریشان افسوس بخوری! كه این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند. نهج البلاغه نامه 70 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در تزاحم امور یاد آخرت و قیامت را محور قرار دهیم إنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ يُدْعَى إِلَى وَلِيمَةٍ وَ إِلَى جِنَازَةٍ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ وَ أَيَّهُمَا يُجِيبُ فَقَالَ «يُجِيبُ اَلْجِنَازَةَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ اَلْآخِرَةَ وَ لْيَدَعِ اَلْوَلِيمَةَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ اَلدُّنْيَا [الفانیة] » از رسول خدا صلّی الله علیه و آله درباره مردی پرسیدند که به صورت همزمان به شرکت در مراسم ولیمه (عروسی) و مراسم تشییع جنازه دعوت می‌شود، حضور در کدام یک برتر است و به کدام یک پاسخ گوید؟ پیامبر فرمود: به دعوت در مراسم تشییع جنازه پاسخ گوید، چرا که او را به یاد آخرت می‌اندازد، و مراسم عروسی را رها سازد چرا که او را به یاد دنیای فانی می‌اندازد. تهذیب الاحکام ج۱ ص۴۶۲ بحار الأنوار ج۷۸ ص۲۶۷ موید: إِذَا دُعِیتُمْ إِلَی الْعُرُسَاتِ فَأَبْطِئُوا فَإِنَّهَا تُذَکِّرُ الدُّنْیَا وَ إِذَا دُعِیتُمْ إِلَی الْجَنَائِزِ فَأَسْرِعُوا فَإِنَّهَا تُذَکِّرُ الْآخِرة ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
محاسن کلام یعنی کلام ائمه علیهم السلام را بگویی نه کلام خود عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً حَبَّبَنَا إِلَى اَلنَّاسِ وَ لَمْ يُبَغِّضْنَا إِلَيْهِمْ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ يَرْوُونَ مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لَكَانُوا بِهِ أَعَزَّ وَ مَا اِسْتَطَاعَ أَحَدٌ أَنْ يَتَعَلَّقَ عَلَيْهِمْ بِشَيْءٍ وَ لَكِنْ أَحَدُهُمْ يَسْمَعُ اَلْكَلِمَةَ فَيَحُطُّ إِلَيْهَا عَشْراً . ابو بصير مى‌گويد:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود:خداوند رحمت كند بنده‌اى را كه ما را محبوب مردم سازد و ما را با آنها دشمن نمى‌كند.بخدا سوگند اگر همان احادیث زیبای ما را براى آنها نقل مى‌كردند، عزتمند تر بودند و كسى نمى‌توانست بر آن ها خورده ای بگیرد ولى يك نفر می آید سخنى از ما مى‌شنود و ده تا به آن میفزاید. کافی ج۸(روضه) ص۲۲۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ الْفَقْرَ أَمَانَةً عِنْدَ خَلْقِهِ فَمَنْ سَتَرَهُ کَانَ کَالصَّائِمِ وَ مَنْ أَفْشَاهُ إِلَی مَنْ یَقْدِرُ عَلَی قَضَاءِ حَاجَتِهِ فَلَمْ یَفْعَلْ قَتَلَهُ أَمَا إِنَّهُ مَا قَتَلَهُ بِسَیْفِهِ وَ لَا رُمْحِهِ وَ لَکِنْ بِمَا نکی مِنْ قَلْبِهِ. 🔸امام صادق عليه السلام نقل مى‌نمايند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: اى على! خداوند متعال فقر را امانتى نزد خلقش قرار داده است. كسى كه آن را پنهان نمايد، مانند روزه‌دار شب‌زنده دار خواهد بود. كسى كه آن را به كسى بگويد كه مى‌تواند نيازش را برآورد، ولى نيازش را برآورده نكند، براستی كه او را كُشته است؛ بدان كه همانا او را با شمشير يا نيزه نكشته، بلكه با شکستی که بر قلبش وارد كرده او را كشته است. 📚الکافی ج٢ ص ٢۶٠ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💔فاطمه سلام الله علیها اشک علی را به صورت می کشد...💔  🔆فاطمه (سلام الله عليها) گفت : اى ابوالحسن ! من از پدرم شنيدم كه مى فرمود: اشك ، خشم خداوند را خاموش مى كند و قبر باغى از باغهاى بهشت نخواهد بود، مگر هنگامى كه بنده از ترس خدا گريه كند و خداوند عزيز جبار مى داند كه من با اين اشكها از خوف خدا مى گريم . 💧على (عليه السلام) گريست. 👈فاطمه (سلام الله عليها) از اشكهاى آن حضرت گرفته و بر چهره خود كشيده گفت : اى ابوالحسن ! اگر غمگينى در بين امت گريه كند، خداوند آن امت را مورد بخشايش خود قرار مى دهد. پسر عمويم ! تو غمگين و محزونى و من اشك چشم تو را به صورت مى كشم تا مشمول رحمت خدا شوم... ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
ترک نوافل ،استخفاف به سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلٌ عَلَيْهِ مِنْ صَلاَةِ اَلنَّوَافِلِ مَا لاَ يَدْرِي مَا هُوَ مِنْ كَثْرَتِهِ كَيْفَ يَصْنَعُ قَالَ فَلْيُصَلِّ حَتَّى لاَ يَدْرِيَ كَمْ صَلَّى مِنْ كَثْرَتِهِ فَيَكُونَ قَدْ قَضَى بِقَدْرِ عِلْمِهِ قُلْتُ فَإِنَّهُ لاَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْقَضَاءِ مِنْ كَثْرَةِ شُغُلِهِ فَقَالَ إِنْ كَانَ شُغُلُهُ فِي طَلَبِ مَعِيشَةٍ لاَ بُدَّ مِنْهَا أَوْ حَاجَةٍ لِأَخٍ مُؤْمِنٍ فَلاَ شَيْءَ عَلَيْهِ وَ إِنْ كَانَ شُغُلُهُ لِدُنْيَا تَشَاغَلَ بِهَا عَنِ اَلصَّلاَةِ فَعَلَيْهِ اَلْقَضَاءُ وَ إِلاَّ لَقِيَ اَللَّهَ مُسْتَخِفّاً مُتَهَاوِناً مُضَيِّعاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ... عبد اللّه بن سنان گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: شخصى نماز نافله‌هاى بسيارى از او قضا شده است، به گونه‌اى كه شمار آن‌ها را نمى‌داند، چه بايد بكند؟ فرمود: بايد چندان نماز بگزارد كه از بسيارى آن‌ها نداند چقدر نماز خوانده است، تا مقدارى كه قضا كرده با آن‌چه در علم پيشينش بوده، برابر شود. عرض كردم: او به خاطر زيادى اشتغال، نمى‌تواند همه را قضا نمايد. فرمود: اگر اشتغال او براى كسب روزى بوده كه ناگزير از انجام آن است، يا در جهت برآوردن حاجت برادر مؤمنى است، در اين صورت قضاى آن‌ها بر عهدۀ او نيست، و اگر شغل او براى دنياست و او را از اداى نافله بازداشته است، قضا بر عهدۀ اوست وگرنه روز قيامت در پيشگاه خداوند در حالى ظاهر مى‌شود كه نماز را كوچك شمرده، در انجام آن سستى ورزيده و سنّت رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله را زير پا نهاده و تباه ساخته است... کافی ج۳ ص۴۵۳ تهذیب ج۲ ص۱۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
صلوات یا تسبیح؟ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَرْشَ خَلَقَ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ قَالَ لَهُمْ: طُوفُوا بِعَرْشيَ اَلنُّورِ وَ سَبِّحُونِي وَ اِحْمِلُوا عَرْشِي . فَطَافُوا وَ سَبَّحُوا وَ أَرَادُوا أَنْ يَحْمِلُوا اَلْعَرْشَ فَمَا قَدَرُوا، فَقَالَ لَهُمُ اَللَّهُ: طُوفُوا بِعَرْشِيَ اَلنُّورِ وَ صَلُّوا عَلَى نُورِ جَلاَلِي مُحَمَّدٍ حَبِيبِي وَ اِحْمِلُوا عَرْشِي، فَطَافُوا وَ حَمَلُوهُ وَ قَالُوا: رَبَّنَا أَمَرْتَنَا بِتَسْبِيحِكَ وَ تَقْدِيسِكَ وَ أَمَرْتَنَا أَنْ نُصَلِّيَ عَلَى نُورِ جَلاَلِكَ مُحَمَّدٍ فَنَنْقُصَ مِنْ تَسْبِيحِكَ؟ فَقَالَ اَللَّهُ لَهُمْ: يَا مَلاَئِكَتِي، إِذَا أَنْتُمْ صَلَّيْتُمْ عَلَى حَبِيبِي مُحَمَّدٍ فَقَدْ سَبَّحْتُمُونِي وَ قَدَّسْتُمُونِي وَ هَلَّلْتُمُونِي . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: وقتى خداوند عرش را آفريد، هفتاد هزار ملك هم آفريد و به آنان امر كرد دور عرش نورانى من طواف كنيد و به من تسبيح بگوييد و عرش مرا حمل كنيد. آن ملائكه طواف كردند و تسبيح گفتند. بعد خواستند عرش را حمل كنند، نتوانستند. خداوند فرمود: دور عرش مرا طواف كنيد و بر نور جلال من كه محمد است و حبيب من مى‌باشد صلوات بفرستيد، بعد عرش را بلند كنيد. ملائكه گفتند: خداوندا، تو ما را امر به تسبيح و تقديس خودت كردى، حالا كه امر مى‌كنى به نور جلال تو محمد صلوات بفرستيم، از تسبيح تو كم مى‌شود. خداوند به آنها فرمود: اى ملائكه‌هاى من، وقتى كه شما بر محمد صلوات فرستاديد، یعنی تسبيح و تقديس و تهليل مرا مى‌گوييد. الجواهر السنیّة (للشیخ الحر العاملی)ص۳۳۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌پاسخ به یک شبهه 📣می گویند: دلالت بر امیرمومنان (ع) و جانشینی وی بعد از پیامبر اکرم(ص) ندارد. طبق ادعای سنی ها غدیر به معنای محبت است و به تعبیر برخی از روشنفکران غرب زده، اگر پیامبر(ص) صریح می فرمود: علی جانشین من است، الان هیچ تفرقه ای بین مردم وجود نداشت. 📌جواب: اگرچه پیامبر(ص) بارها و صریح به این نکته اشاره کرده اند، اما مخالفت کردن ربطی به روایت ندارد. بلکه دنیاطلبی و هوای نفس باعث شده که حتی برخلاف قرآن حکم کند یا آنکه ولیدبن عقبه را که قرآن از وی به فاسد یاد کرده است، والی کوفه کند. بر فرض دلالت مولی بر محبت، چرا با سفارش رسول الله(ص) به محبت، به جای محبت همسر او را هم کردند؟ قابل ذکر است که روایاتی وجود دارد که در آنها صراحت در وزارت و جانشینی وجود دارد. روایاتی که هم و هم آنها را نقل کرده اند. به عنوان نمونه: 1. رسول خدا(ص) در غار حرا هنگام بعثت به علی(ع) فرمود: «علی جان تو وزیر من هستی» إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ وَ لَكِنَّكَ لَوَزِيرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَى خَيْر... 📚نهج البلاغه، خطبه 92، ص301. 2. رسول خدا(ص) در هنگام دعوت بستگان در شعب ابی طالب خطاب به همگان فرمود: «علی جان، تو بردار، و من است. باید از او کرده و سخنان او را گوش دهید.» إِنَّ هَذَا أَخِي وَ وَصِيِّي وَ وَزِيرِي وَ خَلِيفَتِي فِيكُمْ، فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِيعُوا. 📚طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج2، ص321. 3. رسول خدا(ص) در هنگام اعزام امیرمومنان علی(ع) به که عده ای از امام بدگویی کردند، فرمود: «علی(ع) از من استو من از علی(ع). اون ولی شما بعد از من است.» 📚يا بُرَيْدَةُ لَا تَقَعْ فِي عَلِيٍّ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ وَ هُوَ وَلِيُّكُمْ‏ بَعْدِي.» احمدبن حنبل، مسند، ج5، ص356. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
⛔️کیفر کسی که به رزق مقدرش راضی نباشد👇 قال رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: مَنْ سَخِطَ بِرِزْقِهِ وَ بَثَّ شَكْوَاهُ وَ لَمْ يَصْبِرْ لَمْ يُرْفَعْ لَهُ إِلَى اللَّهِ حَسَنَةٌ وَ لَقِيَ اللَّهَ تَعَالَى وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبَانُ هر كس در مورد روزى خود نسبت به خدا خشمگين باشد و نزد اين و آن شكايت كند و شكيبايى نورزد، هيچ كار نيكى از او به سوى خدا بالا نمى‌رود و روز قيامت خدا را ملاقات مى‌كند در حالى كه خدا بر او خشم گرفته است ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌کجا اجازه نداریم؟ امام (ع): سه چیز است که خداوند اجازه ترک آنها را به کسی نداده است؛ ◀️ ، خواه امانت دهنده نیکوکار باشد یا فاجر و بدکار. ◀️ ، خواه طرف مقابل نیکوکار باشد یا فاجر و بدکار، ◀️ به پدر و مادر، خواه نیکوکار باشند یا فاجر و بدکار. 📚کلینی، الکافی، ج۵، ص۱۶۲. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌غذاهای مورد علاقه حضرت (س) ◀️ جزء برنامه غذایی حضرت (س) بود و آنرا بهترین مؤمن میدانست و گاهی با خرما و روغن، غذایی خوشمزه درست میکرد. ◀️برای تقویت و پرورش جسم فرزندان، به آنان و خرما میداد. ◀️آن حضرت علاوه بر پختن ، با آرد و کمی روغن قرص می پخت و گاهی با روغن و آرد، و (کاچی) درست می کرد. ◀️در گزارشی دیگر، حضرت زهرا(س) گاهی می پخت؛ ◀️گاهی با و ، برای رسول الله(ص) که مهمان آنان بود، غذایی پخت. ◀️یکی از خوردنی های مورد علاقه حضرت فاطمه، بود. 📚خطیب بغدادى‏، تاریخ بغداد، ج8، ص274. 📚بن سلیمان، التفسیر، ص428؛ 📚خوارزمی، المناقب، ص274- 272. 📚شیخ طوسی، الامالی، ص460. 📚طبری، جامع البيان فى تفسير القرآن، ج22، ص11. 📚 شعیری، جامع الاخبار، ص102. 📚 حمیری، قرب الاسناد، ص325. 📚 کلینی، الکافی، ج6، ص364، ح10. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📝استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵ پاره ای از دعاهای مأثور درسجود یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة» «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة» از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ما در اینجا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. دعای اول: با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم» گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴]. به نظر می‌رسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]». دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸]. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. ———————— [۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد. [۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱. [۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱. [۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰) [۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده می‌شود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و … [۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱. [۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴. [۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹. گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمی‌آید که دعا را مربوط به حالت سجده دانسته‌اند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینه‌ای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰. در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیه‌السلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کرده‌است که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri