eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
76 ویدیو
79 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رضا علیه السلام ، امانت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به شیعیان اهل خراسان عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ قَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ رَأَيْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي اَلْمَنَامِ كَأَنَّهُ يَقُولُ لِي «كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا دُفِنَ فِي أَرْضِكُمْ بَضْعَتِي وَ اُسْتُحْفِظْتُمْ وَدِيعَتِي وَ غُيِّبَ فِي ثَرَاكُمْ نَجْمِي» فَقَالَ لَهُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «أَنَا اَلْمَدْفُونُ فِي أَرْضِكُمْ وَ أَنَا بَضْعَةٌ مِنْ نَبِيِّكُمْ وَ أَنَا اَلْوَدِيعَةُ وَ اَلنَّجْمُ أَلاَ فَمَنْ زَارَنِي وَ هُوَ يَعْرِفُ مَا أَوْجَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ حَقِّي وَ طَاعَتِي فَأَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاؤُهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ مَنْ كُنَّا شُفَعَاءَهُ نَجَا وَ لَوْ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ اَلثَّقَلَيْنِ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ مردى از اهل خراسان به مولا امام رضا علیه السلام عرضه داشت : اى پسر رسول خدا من رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله را در خواب ديدم كه به من ميفرمود: چگونه خواهيد بود زمانى كه پاره‌اى از تن من در سرزمين شما مدفون شود، و شما نگهبان وديعۀ من باشيد، و ستارۀ من در خاك شما روى بپوشاند؟ امام رضا عليه السّلام به او فرمود: آن مدفون در زمين شما منم. و پارۀ تن پيامبر شما منم. و آن وديعه و آن ستاره منم. آگاه باشيد كه هر كس مرا زيارت كند، و معرفت به حق من و مقام وجوب طاعت من كه خداى عز و جل آنرا واجب ساخته است داشته باشد ، من و پدرانم در قيامت شفيع او خواهيم بود، و كسى كه ما شفيعان او باشيم نجات خواهد يافت، اگر چه به اندازۀ گناه ثقلين ( جن و انس ) بر دوش او باشد. من لایحضره الفقیه ج۲ ص۵۸۴ عیون اخبار الرضا ج۲ ص۲۵۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖یادآوری گناهان، برای مؤمن خیری هست از جانب خداوند متعال 🔰فی وصیة رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله لابی ذر قال : إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَی أَنْفِهِ. یَا أَبَاذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَیْهِ ثَقِیلًا وَبِیلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ. 🛑رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به اباذر فرمودند : همانا مؤمن گناه خود را مانند صخره ای می بیند که در زیر آن قرار گرفته است و ترس این دارد که بر روی او بیفتد و همانا کافر گناهش را مانند مگسی می بیند که از مقابل بینی اش رد می شود! ای اباذر! وقتی خداوند تبارک و تعالی به بنده‌ای اراده خیر داشته باشد ، گناهانش را مجسم در برابر چشمانش قرار می دهد و گناه را بر او سنگین و وخیم قرار می دهد و وقتی اراده شر به بنده‌ای داشته باشد گناهش را از یاد او می برد! 📚الأمالی الطوسی ج ۲ ص ۱۳۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
درخواست فراموش شده از ریان بن صلت روایت است که: وقتی اراده عراق و عزم وداع حضرت را نمودم در خاطر خود گفتم چون که با ایشان وداع کنم از حضرتش پیراهنی از جامه‌های تنشان بخواهم تا مرا در آن دفن کنند و درهمی چند بخواهم از مال خودشان که برای دخترانم انگشترها بسازم، چون هنگام وداع رسید، گریه و اندوه از فراق با حضرتش غلبه کرد بر من و فراموش کردم که آنچه را می‌خواستم را درخواست کنم. چون بیرون آمدم حضرت مرا صدا زدند که یا ریان! باز گرد؛ بازگشتم به من فرمودند: آیا دوست نمی‌داری که درهمی چند ترا دهم تا برای دختران خود انگشترها سازی؟ آیا دوست نمی‌داری که پیراهنی از جامه‌های تن خود به تو بدهم تا ترا در آن کفن کنند چون عمرت به سر آید؟ گفتم: یا سیدی! در خاطرم بود که از شما بخواهم، اندوه شما بازداشت مرا، پس بلند کردند وساده را و پیراهنی بیرون آوردند و به من داده و بلند کردند جانب مصلی را و درهمی چند بیرون آوردند و به من دادند، شمردم سی درهم بود. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖مواظب محقرات باشیم 🛑قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ إِبْلِيسَ رَضِيَ مِنْكُمْ بِالْمُحَقَّرَاتِ وَ الذَّنْبُ الَّذِي لَا يُغْفَرُ قَوْلُ الرَّجُلِ لَا أُؤَاخَذُ بِهَذَا الذَّنْبِ اسْتِصْغَاراً لَه‏... 🔰 رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: ابليس به گناهان كوچك شما راضى مى‏شود، و گناهى كه قابل بخشش نيست، آن است‏ كه كسى بگويد: اين كه گناه كوچكى است و به خاطر آن من مؤاخذه نمى‏شوم‏ النوادر (للراوندي)، ص: 17 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
این مقام کنیز او فضه است (خادمه حضرت زهرا سلام الله علیها) رُوِيَ: لَمَّا جَاءَتْ فِضَّةُ إِلَى بَيْتِ اَلزَّهْرَاءِ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لَمْ تَجِدْ هُنَاكَ إِلاَّ اَلسَّيْفَ وَ اَلدِّرْعَ وَ اَلرَّحَى وَ كَانَتْ بِنْتَ مَلِكِ اَلْهِنْدِ وَ كَانَتْ عِنْدَهَا ذَخِيرَةٌ مِنَ اَلْإِكْسِيرِ فَأَخَذَتْ قِطْعَةً مِنَ اَلنُّحَاسِ وَ أَلاَنَتْهَا وَ جَعَلَتْهَا عَلَى هَيْئَةِ سَبِيكَةٍ وَ أَلْقَتْ عَلَيْهَا اَلدَّوَاءَ وَ صَنَعَتْهَا ذَهَباً فَلَمَّا جَاءَ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَضَعَتْهَا بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمَّا رَآهَا قَالَ أَحْسَنْتِ يَا فِضَّةُ لَكِنْ لَوْ أَذَبْتِ اَلْجَسَدَ لَكَانَ اَلصَّبْغُ أَعْلَى وَ اَلْقِيمَةُ أَغْلَى فَقَالَتْ يَا سَيِّدِي تَعْرِفُ هَذَا اَلْعِلْمَ قَالَ نَعَمْ وَ هَذَا اَلطِّفْلُ يَعْرِفُهُ وَ أَشَارَ إِلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَجَاءَ وَ قَالَ كَمَا قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ نَحْنُ نَعْرِفُ أَعْظَمَ مِنْ هَذَا ثُمَّ أَوْمَأَ بِيَدِهِ فَإِذَا عُنُقٌ مِنْ ذَهَبٍ وَ كُنُوزِ اَلْأَرْضِ سَائِرَةٌ ثُمَّ قَالَ ضَعِيهَا مَعَ أَخَوَاتِهَا فَوَضَعَتْهَا فَسَارَتْ . وقتی فضّة علیها السلام به خانه حضرت زهراء سلام الله علیها آمد در آن چیزی جز شمشیر، زره و آسیاب نیافت. او دختر پادشاه هند بود و نزد او ذخیره ای از اکسیر طلا بود. قطعه ای مس برداشت و آن را نرم کرد و به شکل شمش درآورد و اکسیر را بر آن ریخت و طلا ساخت. وقتی نزد امیرالمؤمنین علیه السلام آمد طلا را پیش رویش ایشان قرار داد. وقتی آن را دید، گفت: آفرین بر تو ای فضة، اما اگر به فلان شکل عمل می‌کردی هم رنگش و هم قیمتش بیشتر و گران تر بود. عرض کرد: سرورم آیا شما این علم را می‌شناسید؟ فرمود: بله، کودکان ما هم می‌داند و به امام حسین علیه السلام اشاره کرد. حضرت علیه السلام آمدند و حرف‌های امیرالمؤمنین را بیان داشتند . امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: اما ما عظیمتر از این را هم می‌دانیم، سپس با دستشان اشاره فرمودند و ردیفی از طلا و انواع گنج‌های زمین به حرکت درآمد، سپس فرمودند : آن تکه که ساختی را در کنار هم جنسانش قرار بده.پس قرار داد و با بقیه جواهرات همراه شد. بحار الأنوار ج۴۱ ص۱۱۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌چگونه به محضر اهل بیت(ع) مشرف شویم؟ امام (ع) خطاب به که بدون خدمت امام رسیده بود، فرمود: «اى ابابصير! آيا نميدانى كه در منازل و فرزندان انبياء نبايد داخل شد. ابابصیر گوید: من شرمنده شدم و عرض كردم: اى فرزند رسول خدا من ترسيدم از رفقايم عقب بمانم و از شما محروم گردم؛ لذا در اين حالت خدمت شما رسيدم.» 📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص185. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان ☑️ آیا میدانستید که در نظرسنجی انجام شده از بیش از 580 روانپزشک در ایالات متحده آمریکا، اکثریت آنان بر اساس مطالعات میدانیِ دائمیِ خود در این موضوع، اذعان کردند که نوع پوشش زن می تواند باعث جنایت جنسی علیه زنان شود؟! 📚 استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال می‌کند: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. 📌 وزارت دادگستری آمریکا در پایگاه رسمی خود، مطالعه‌ای با عنوان Apparel as One Factor in Sex Crimes Against Young Females: Professional Opinions of U.S. Psychiatrists منتشر کرده است. این مطالعه، گزارش نظرسنجی از 581 روانپزشک از ایالات متحده آمریکا را ارائه می‌دهد. در این نظرسنجی، از روانپزشکان سوال شده که آیا می‌توان تحریک(جنسی) از طریق پوشش را یکی از عوامل مهم تجاوز و آزار جنسی به حساب آورد یا خیر. اکثریت قابل توجهی از پاسخ دهندگان از هر دو جنس معتقد بودند که پوشش زن جوان بر خطر (تجاوز به) او تأثیر بسزایی دارد. 🔻نویسنده مقاله می افزاید: میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده از سال 1963 تا 1989 چهار برابر شده است. ⁉️ کسانی که به بی حجابی دامن می‌زنند آیا می‌دانند که چه بر سر امنیت زنان جامعه می‌آورند؟! ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حاج آقای حکیم باشی حفظه الله: مرحوم ارباب می فرمودند: برای بر آورده شدن حاجات این صلوات که در روایت دارد موجب خشنودی پیامبر ص و آل ایشان می شود را بخوانید( به ویژه اگر قصدتان خشنود کردن حضرت زهرا س باشد برکاتی خواهید یافت) اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي الْأَوَّلِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي الْآخِرِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي الْمَلاَ الْأَعْلَىٰ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي الْمُرْسَلِينَ . اللّٰهُمَّ أَعْطِ مُحَمَّداً الْوَسِيلَةَ وَالشَّرَفَ وَالْفَضِيلَةَ وَالدَّرَجَةَ الْكَبِيرَة َاللّٰهُمَّ إِنِّي آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَلَمْ أَرَهُ، فَلا تَحْرِمْنِي يَوْمَ الْقِيامَةِ رُؤْيَتَهُ وَارْزُقْنِي صُحْبَتَهُ، وَتَوَفَّنِي عَلَىٰ مِلَّتِهِ، وَاسْقِنِي مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِيّاً سَائِغاً هَنِيئاً لَاأَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَداً إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ .اللّٰهُمَّ كَمَا آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَلَمْ أَرَهُ فَأَرِنِي فِي الْجِنانِ وَجْهَهُ. اللّٰهُمَّ بَلِّغْ رُوحَ مُحَمَّدٍ عَنِّي تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَسَلاماً. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عنایت ویژه حضرت رضا علیه‌السلام به زائرانشان آیت الله شیخ مرتضی حائری علاقه فراوانی به زیارت داشت. ایشان همواره در پی فرصتی برای زیارت آن امام بود. حتی در ایام درسی، وقتی حوزه، دو سه روز به مناسبتی تعطیل می‌شد، به زیارت آن حضرت می‌رفت. او هنگام تشرف به حرم امام رضا علیه‌السلام، به زائران آن حضرت می‌گذاشت و زائر آن حضرت را هرچند از افراد معمولی بود، بزرگ می‌شمرد. وی همواره می‎کوشید هنگام زیارت در میان مردم عادی بنشیند و امام را زیارت کند. ایشان می‌فرمود: احترام به زائران، احترام به آن حضرت و موجب خشنودی ایشان است. آیت‌الله شب زنده‌دار می‌گوید: آیت‌الله حائری درباره علت این احترام به زائران حضرت رضا علیه‌السلام می‌فرمودند: یکی از زائران حضرت رضا علیه‌السلام یک بار به مشهد مقدس مشرف شد و اتاقی در خانه‌ای اجاره کرد و مرتب به زیارت حضرت مشرف می‌شد. در این بین ایشان دید که در طبقه دیگر، فردی است که مدت‌ها بیش از او، در مجاورت ساکن شده، ولی در عین حال، بیش از او به حرم مشرف می‌شود و آداب زیارت را بهتر از او به‌جا می‌آورد و زیارت‌ها را هم بیشتر طول می‌دهد. یک روز به حال او غبطه می‌خورد و تصمیم می‌گیرد او هم با آداب مخصوص(مثل غسل و خواندن اذن دخول و...) به حرم مشرف شود. می گفت: یک روز صبح، آداب و مقدماتِ لازم را انجام دادم و به حرم رفتم. وقتی خواستم وارد حرم مطهر شوم، یکی از آشنایان را دیدم که از حرم خارج می‌شود. نزدیک آمد و با من بسیار گرم گرفت، ولی من که می‌خواستم اذان دخول بخوانم و با حال وارد حرم شوم، با او خیلی سرد برخورد کردم. بعد وارد حرم شدم و به نظر خودم زیارت باحالی کردم و از حرم بیرون آمدم و دیدم آن همسایه مجاور هنوز از حرم نیامده است. پس از مدتی او هم آمد و مرا با اسم و بدون احترام و القاب صدا زد و گفت: فلانی، حضرت فرمود: دیگر به زیارت من نیا! تا این جمله را گفت، فهمیدم برخورد سردم با آن زائرِ حضرت، امام را ناراحت کرده و چنین دستوری داده‌اند. ازاین رو، رفتم با هر زحمتی بود، با اینکه آدرسی از آن زائر نداشتم، وی را یافته و عذرخواهی کردم، ولی به حرم نرفتم، تا اینکه روز بعد، همان همسایه وقتی از حرم برگشت، مرا با احترام صدا کرد و گفت: امام فرمودند: حالا به زیارت ما بیا! 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
دختر با حیا و طواف کعبه همراه امام زمان عج آیت الله اراکی از مراجع تقلید می‌فرمودند: دختر من از زنان صالحه و متدینه است من خودم مستقیما او را از بچگی تربیت کرده‌ام و در صدق و راستگویی او هیچ شکی ندارم. در زمان ، مجبور شد تنها به این سفر برود. آنقدر عفیف و با حیاء و از برخورد با مردان دوری می‌کرد که این سفر برایش نگرانی بزرگی ایجاد کرده بود و دائما در تفکر بود که خدایا من در این سفر، تنهایی چه کنم؟ در هنگام خداحافظی به او گفتم: این ذکر را پیوسته بگو و برو «يا عليم يا خبير» تا خدا از تو دستگیری کند. الحمدالله این سفر را به خوبی به پایان رساند و بعد از بازگشت از حج برای من این چنین تعریف کرد: وقتی وارد شدم که طواف را به جای بیاورم، دیدم در اطراف آنقدر جمعیت متراکم است که ابدا من قدرت ندارم طواف کنم. هر چه خواستم به گرد خانه کعبه طواف کنم دیدم قدرتش را ندارم(و با مردان برخورد خواهم کرد) بیچاره شدم گفتم خدایا من برای خانه تو آمده‌ام و می‌بینی که با این شلوغی، قدرت ندارم برای طواف، خدایا چه کنم، نمی‌توانم؟! در این حال ناگهان دیدم از مکان برابر ، فضایی به شکل استوانه باز شد و کسی به گوش من گفت: «خودت را به امام زمانت بسپار و در این فضا با او طواف کن.» من وارد این محل خالی استوانه‌ای شدم، دیدم در جلو، حضرت علیه‌السلام مشغول طواف هستند و پشت سر آن حضرت شخص دیگری است؛ من وارد شدم و پشت سر امام زمان علیه‌السلام مشغول طواف شدم، در این هفت دور، نه تنها احساس جمعیت نمی‌کردم بلکه حتی انگشت کسی هم به دست یا بدن من برخورد نکرد، دستم به عبای حضرت بود و التماس و تضرع داشتم؛ ولی چهره آن حضرت را ندیدم چون روی آن حضرت به طرف جلو و در حال طواف بودند. همین که دور هفتم تمام شد خود را خارج از آن حلقه یافتم و دیگر امام زمان عليه‌السلام را ندیدم، افسوس خوردم که چرا به آن حضرت سلام نکردم تا جواب سلام شان را دریافت کنم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
چرا امیرالمومنین علیه السلام در شوری شش نفره شرکت کردند؟ 🛑رفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا كَتَبَ عُمَرُ كِتَابَ الشُّورَى بَدَأَ بِعُثْمَانَ فِي أَوَّلِ الصَّحِيفَةِ وَ أَخَّرَ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَجَعَلَهُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ فَقَالَ الْعَبَّاسُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَا أَبَا الْحَسَنِ أَشَرْتُ عَلَيْكَ فِي يَوْمَ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ أَنْ تَمُدَّ يَدَكَ فَنُبَايِعَكَ فَإِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لِمَنْ سَبَقَ إِلَيْهِ فَعَصَيْتَنِي حَتَّى بُويِعَ أَبُو بَكْرٍ وَ أَنَا أُشِيرُ عَلَيْكَ الْيَوْمَ أَنَّ عُمَرَ قَدْ كَتَبَ اسْمَكَ فِي الشُّورَى وَ جَعَلَكَ آخِرَ الْقَوْمِ وَ هُمْ يُخْرِجُونَكَ مِنْهَا فَأَطِعْنِي وَ لَا تَدْخُلْ فِي الشُّورَى فَلَمْ يُجِبْهُ بِشَيْ‏ءٍ فَلَمَّا بُويِعَ عُثْمَانُ قَالَ لَهُ الْعَبَّاسُ أَ لَمْ أَقُلْ لَكَ قَالَ لَهُ يَا عَمِّ إِنَّهُ قَدْ خَفِيَ عَلَيْكَ أَمْرٌ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَهُ عَلَى الْمِنْبَرِ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَجْمَعَ لِأَهْلِ هَذَا الْبَيْتِ الْخِلَافَةَ وَ النُّبُوَّةَ فَأَرَدْتُ أَنْ يُكْذِبَ نَفْسَهُ بِلِسَانِهِ فَيَعْلَمَ النَّاسُ أَنَّ قَوْلَهُ بِالْأَمْسِ كَانَ كَذِباً بَاطِلًا وَ أَنَّا نَصْلُحُ لِلْخِلَافَةِ فَسَكَتَ الْعَبَّاسُ. 🔰 از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده: امام عليه السّلام فرمودند: زمانى كه عمر مكتوب شورى را مى‏نوشت و اسامى نامزدهاى براى خلافت پس از خويش را در آن درج مى‏كرد ابتداء اسم عثمان را در صدر مكتوبه قرار داد و نام على عليه السّلام را مؤخّر از همه نوشت، عبّاس به امير المؤمنين عليه السّلام عرض كرد: يا امير المؤمنين، يا ابا الحسن روزى كه رسول خدا از دنيا مى‏رفتند من به شما اشاره كردم دست دراز كن تا ما با تو بيعت كنيم چون خلافت از آن كسى است كه سابق بر ديگران است شما مخالفت كرده و از آن امتناع نموديد. تا مردم با ابو بكر بيعت كردند. و امروز نيز گوشزد مى‏كنم كه عمر اسم شما را در شورى نوشته و آخرين نفر قرار داده و مى‏دانم كه آنها تو را از آن خارج خواهند كرد پس نصيحت مرا بشنو و داخل شورى مشو. امير المؤمنين عليه السّلام جواب عبّاس را نداد و زمانى كه مردم با عثمان بيعت كردند عبّاس به حضرت عرضه داشت: نگفتم ايشان با تو چنين خواهند نمود؟ امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: اى عمو محقّقا يك امر بر تو پوشيده و مخفى مى‏باشد و آن اين است كه:👈 مگر نشنيدى خلیفه به ناحق روى منبر گفت: خداوند متعال براى بيت پيامبرش بين نبوّت و خلافت جمع نمى‏كند. حال، من نفس گفتار او را تكذيب كنم تا مردم بدانند كه حرف ديروز آن شخص كذب و باطل بوده و من براى خلافت شايسته‏ام؟! عبّاس پس از شنيدن اين كلام ساكت شد. 📚:علل الشرائع، ج‏1، ص: 171 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شروط امام رضا علیه السلام برای قبول کردن ولیعهدی 🛑 َ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ جَمِيعاً قَالَ: لَمَّا انْقَضَى أَمْرُ الْمَخْلُوعِ وَ اسْتَوَى الْأَمْرُ لِلْمَأْمُونِ كَتَبَ إِلَى الرِّضَا ع يَسْتَقْدِمُهُ إِلَى خُرَاسَانَ فَاعْتَلَّ عَلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ ع بِعِلَلٍ فَلَمْ يَزَلِ الْمَأْمُونُ يُكَاتِبُهُ فِي ذَلِكَ حَتَّى عَلِمَ أَنَّهُ لَا مَحِيصَ لَهُ وَ أَنَّهُ لَا يَكُفُّ عَنْهُ فَخَرَجَ ع وَ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع سَبْعُ سِنِينَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ الْمَأْمُونُ لَا تَأْخُذْ عَلَى طَرِيقِ الْجَبَلِ وَ قُمْ وَ خُذْ عَلَى طَرِيقِ الْبَصْرَةِ وَ الْأَهْوَازِ وَ فَارِسَ حَتَّى وَافَى مَرْوَ فَعَرَضَ عَلَيْهِ الْمَأْمُونُ أَنْ يَتَقَلَّدَ الْأَمْرَ وَ الْخِلَافَةَ فَأَبَى أَبُو الْحَسَنِ ع قَالَ فَوِلَايَةَ الْعَهْدِ فَقَالَ عَلَى شُرُوطٍ أَسْأَلُكَهَا قَالَ الْمَأْمُونُ لَهُ سَلْ مَا شِئْتَ فَكَتَبَ الرِّضَا ع إِنِّي دَاخِلٌ فِي وِلَايَةِ الْعَهْدِ عَلَى أَنْ لَا آمُرَ وَ لَا أَنْهَى وَ لَا أُفْتِيَ وَ لَا أَقْضِيَ وَ لَا أُوَلِّيَ وَ لَا أَعْزِلَ وَ لَا أُغَيِّرَ شَيْئاً مِمَّا هُوَ قَائِمٌ وَ تُعْفِيَنِي مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ فَأَجَابَهُ الْمَأْمُونُ إِلَى ذَلِكَ كُلِّه‏.... 🔰 ياسر خادم و ريان بن صلت هر دو گفتند : چون كار مخلوع (امين) گذشت و مأمون بر كار خلافت استوار شد، به امام رضا (علیه السلام) نامه‏اى نوشت و او را به خراسان خواند و امام (علیه السلام) عذر آورد و مأمون پى در هم نامه نوشت به آن حضرت در اين باره تا دانست كه چاره ندارد و مأمون دست از او بر نمى‏دارد، از مدينه بيرون شد و أبى جعفر (امام محمد تقى علیه السلام) هفت سال داشت. مأمون به آن حضرت نوشت از راه كوهستان و قم سفر نكن و از راه بصره و اهواز و فارس بيا، آن حضرت آمد تا به مرو رسيد، 👈مأمون به او پيشنهاد كرد كه زمام امور را بدست گيرد و متصدى خلافت گردد، امام رضا (علیه السلام) سر باز زد و نپذيرفت. مأمون گفت: پس ولايت عهد را بپذير، فرمود: به چند شرط كه از تو خواستارم، مأمون گفت: هر شرطى خواهى بكن، امام رضا (علیه السلام) نوشت من در ولايت عهد در آيم. 👈 به شرط آن كه نه امرى كنم و نه نهى، نه فتوى دهم و نه قضاوت كنم، نه منصب دهم و نه عزل كنم و نه در آنچه جريان دارد تغييرى بدهم و بايد مرا از همه اينها معاف دارى، مأمون همه اين شرايط را از آن حضرت پذيرفت. 📚: الكافي ج‏1، ص: 489 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri