کلام بسیار مهم از علّامه غفران مآب سید دلدار علی نقوی لکنهوی (۱۱۶۶_۱۲۳۵ ق) در نقد رویکرد علمای عامه در مباحثات و مناظرات و ردود:
...هرگاه حدیثی مناقض مذهب ایشان از کتب متعارفه ایشان نقل کنیم میگویند در صحاح نیست، گو در مسند ابن حنبل که از ائمه ایشان است باشد !
و اگر وجود آن در یکی از صحاح ثابت شود، گویند که در صحیحین نیست !
و هرگاه در صحیح مسلم یافته شود گویند که در بخاری نیست !
و اگر احیانا در بخاری یابند، بعضی به تضعیف رجال کوشند و اکثری مبادرت کنند و گویند که روافض الحاق کردهاند یا تأویل دور از کار کنند ! و این عادت ایشان بر وجهی شایع است که احدی مجال انکار آن ندارد.
📜 ذوالفقار (ردّ باب دوازدهم تحفه اثنا عشریه)، ص۱۵۳ _۱۵۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
بهترین راه اُنس و الفت زوجین ، توسل به رسول خدا و اهل بیت صلیالله علیه و علیهم اجمعین
رُوِيَ: أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَرَجَ فَعَرَضَتْ لَهُ اِمْرَأَةٌ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنِّي اِمْرَأَةٌ مُسْلِمَةٌ وَ مَعِي زَوْجٌ فِي اَلْبَيْتِ مِثْلُ اَلْمَرْأَةِ قَالَ فَادْعِي زَوْجَكِ فَدَعَتْهُ فَقَالَ لَهَا أَ تُبْغِضِينَهُ قَالَتْ نَعَمْ فَدَعَا اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَهُمَا وَ وَضَعَ جَبْهَتَهَا عَلَى جَبْهَتِهِ وَ قَالَ اَللَّهُمَّ أَلِّفْ بَيْنَهُمَا وَ حَبِّبْ أَحَدَهُمَا إِلَى صَاحِبِهِ ثُمَّ كَانَتِ اَلْمَرْأَةُ تَقُولُ بَعْدَ ذَلِكَ مَا طَارِفٌ وَ لاَ تَالِدٌ وَ لاَ وَالِدٌ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْهُ.
پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله در راهى مىرفت، زنی به حضور حضرت آمد و گفت: يا رسول اللّٰه! من زنی مسلمان هستم و همسری دارم در خانه که به مانند یک زن است ( نسبت به من سرد و بی محبت مىباشد و حقوق شوهرى را ادا نمىكند) حضرت فرمود: شوهرت را صدا كن تا اينجا بيايد. آن زن، شوهرش را فراخواند سپس پيامبر صلی الله علیه و آله به زن فرمود:«آيا او را دشمن دارى؟» زن گفت: بلى.
رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله براى آن دو دعا فرمود و پيشانى زن را بر پيشانى مرد چسباند و دعا نمود و فرمود:«بار پروردگارا ، ميان اين دو الفت برقرار فرما و آنها را به همديگر با محبت گردان». سپس زن گفت: از آن بعد هيچ يك از كسانى كه از قبل مىشناختم و يا از آن پس ديدم، و حتّى پدرم در نظر من محبوبتر از شوهرم نبودند.
الخرائج و الجرائح ج۱ ص۵۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
امام ، نورانیت بخش قلب ها
عَنْ أَبِي خَالِدٍ اَلْكَابُلِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ اَلنُّورِ اَلَّذِي أَنْزَلْنٰا » فَقَالَ يَا أَبَا خَالِدٍ اَلنُّورُ وَ اَللَّهِ اَلْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ نُورُ اَللَّهِ اَلَّذِي أَنْزَلَ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ نُورُ اَللَّهِ فِي اَلسَّمَاوَاتِ وَ فِي اَلْأَرْضِ وَ اَللَّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ اَلْإِمَامِ فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِيئَةِ بِالنَّهَارِ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ يَحْجُبُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نُورَهُمْ عَمَّنْ يَشَاءُ فَتُظْلِمُ قُلُوبُهُمْ
ابوخالد کابلی میگوید: از امام باقر (عليه السّلام) از تفسير این آیه شریفه: «به خدا و رسولش و نورى كه فرستادهايم ايمان آوريد» پرسیدم که فرمود:
اى ابا خالد ؛ به خدا سوگند كه مقصود از نور ، ائمه علیهم السلام باشند که تا روز قيامت حضور دارند ،
قسم به خدا كه ايشانند همان نور خدا كه فرو فرستاده است،
قسم به خدا كه ايشانند نور خدا در آسمانها و زمين،
قسم به خدا اى ابا خالد، نور امام در دل مؤمنين از نور خورشيد تابان در روز، روشنتر است،
قسم به خدا كه ائمه علیهم السلام دلهاى مؤمنين را نورانی میسازند و خدا از هر كس خواهد نور ايشان را پنهان دارد، پس دل او تاريك گردد.
تفسیر قمی ج۲ ص۳۷۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
امام رضا علیه السلام ، امانت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به شیعیان اهل خراسان
عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ قَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ رَأَيْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي اَلْمَنَامِ كَأَنَّهُ يَقُولُ لِي «كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا دُفِنَ فِي أَرْضِكُمْ بَضْعَتِي وَ اُسْتُحْفِظْتُمْ وَدِيعَتِي وَ غُيِّبَ فِي ثَرَاكُمْ نَجْمِي» فَقَالَ لَهُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «أَنَا اَلْمَدْفُونُ فِي أَرْضِكُمْ وَ أَنَا بَضْعَةٌ مِنْ نَبِيِّكُمْ وَ أَنَا اَلْوَدِيعَةُ وَ اَلنَّجْمُ أَلاَ فَمَنْ زَارَنِي وَ هُوَ يَعْرِفُ مَا أَوْجَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ حَقِّي وَ طَاعَتِي فَأَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاؤُهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ مَنْ كُنَّا شُفَعَاءَهُ نَجَا وَ لَوْ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ اَلثَّقَلَيْنِ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ
مردى از اهل خراسان به مولا امام رضا علیه السلام عرضه داشت : اى پسر رسول خدا من رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله را در خواب ديدم كه به من ميفرمود: چگونه خواهيد بود زمانى كه پارهاى از تن من در سرزمين شما مدفون شود، و شما نگهبان وديعۀ من باشيد، و ستارۀ من در خاك شما روى بپوشاند؟
امام رضا عليه السّلام به او فرمود: آن مدفون در زمين شما منم. و پارۀ تن پيامبر شما منم. و آن وديعه و آن ستاره منم. آگاه باشيد كه هر كس مرا زيارت كند، و معرفت به حق من و مقام وجوب طاعت من كه خداى عز و جل آنرا واجب ساخته است داشته باشد ، من و پدرانم در قيامت شفيع او خواهيم بود، و كسى كه ما شفيعان او باشيم نجات خواهد يافت، اگر چه به اندازۀ گناه ثقلين ( جن و انس ) بر دوش او باشد.
من لایحضره الفقیه ج۲ ص۵۸۴
عیون اخبار الرضا ج۲ ص۲۵۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖یادآوری گناهان، برای مؤمن خیری هست از جانب خداوند متعال
🔰فی وصیة رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله لابی ذر قال : إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَی أَنْفِهِ. یَا أَبَاذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَیْهِ ثَقِیلًا وَبِیلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ.
🛑رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به اباذر فرمودند :
همانا مؤمن گناه خود را مانند صخره ای می بیند که در زیر آن قرار گرفته است و ترس این دارد که بر روی او بیفتد و همانا کافر گناهش را مانند مگسی می بیند که از مقابل بینی اش رد می شود!
ای اباذر! وقتی خداوند تبارک و تعالی به بندهای اراده خیر داشته باشد ، گناهانش را مجسم در برابر چشمانش قرار می دهد و گناه را بر او سنگین و وخیم قرار می دهد و وقتی اراده شر به بندهای داشته باشد گناهش را از یاد او می برد!
📚الأمالی الطوسی ج ۲ ص ۱۳۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
درخواست فراموش شده
از ریان بن صلت روایت است که:
وقتی اراده عراق و عزم وداع حضرت #امام_رضا_علیهالسلام را نمودم در خاطر خود گفتم چون که با ایشان وداع کنم از حضرتش پیراهنی از جامههای تنشان بخواهم تا مرا در آن دفن کنند و درهمی چند بخواهم از مال خودشان که برای دخترانم انگشترها بسازم، چون هنگام وداع رسید، گریه و اندوه از فراق با حضرتش غلبه کرد بر من و فراموش کردم که آنچه را میخواستم را درخواست کنم. چون بیرون آمدم حضرت مرا صدا زدند که یا ریان! باز گرد؛ بازگشتم به من فرمودند: آیا دوست نمیداری که درهمی چند ترا دهم تا برای دختران خود انگشترها سازی؟ آیا دوست نمیداری که پیراهنی از جامههای تن خود به تو بدهم تا ترا در آن کفن کنند چون عمرت به سر آید؟
گفتم: یا سیدی! در خاطرم بود که از شما بخواهم، اندوه #فراق شما بازداشت مرا، پس بلند کردند وساده را و پیراهنی بیرون آوردند و به من داده و بلند کردند جانب مصلی را و درهمی چند بیرون آوردند و به من دادند، شمردم سی درهم بود.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖مواظب محقرات باشیم
🛑قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ إِبْلِيسَ رَضِيَ مِنْكُمْ بِالْمُحَقَّرَاتِ وَ الذَّنْبُ الَّذِي لَا يُغْفَرُ قَوْلُ الرَّجُلِ لَا أُؤَاخَذُ بِهَذَا الذَّنْبِ اسْتِصْغَاراً لَه...
🔰 رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود:
ابليس به گناهان كوچك شما راضى مىشود، و گناهى كه قابل بخشش نيست، آن است كه كسى بگويد: اين كه گناه كوچكى است و به خاطر آن من مؤاخذه نمىشوم
النوادر (للراوندي)، ص: 17
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
این مقام کنیز او فضه است (خادمه حضرت زهرا سلام الله علیها)
رُوِيَ: لَمَّا جَاءَتْ فِضَّةُ إِلَى بَيْتِ اَلزَّهْرَاءِ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لَمْ تَجِدْ هُنَاكَ إِلاَّ اَلسَّيْفَ وَ اَلدِّرْعَ وَ اَلرَّحَى وَ كَانَتْ بِنْتَ مَلِكِ اَلْهِنْدِ وَ كَانَتْ عِنْدَهَا ذَخِيرَةٌ مِنَ اَلْإِكْسِيرِ فَأَخَذَتْ قِطْعَةً مِنَ اَلنُّحَاسِ وَ أَلاَنَتْهَا وَ جَعَلَتْهَا عَلَى هَيْئَةِ سَبِيكَةٍ وَ أَلْقَتْ عَلَيْهَا اَلدَّوَاءَ وَ صَنَعَتْهَا ذَهَباً فَلَمَّا جَاءَ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَضَعَتْهَا بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمَّا رَآهَا قَالَ أَحْسَنْتِ يَا فِضَّةُ لَكِنْ لَوْ أَذَبْتِ اَلْجَسَدَ لَكَانَ اَلصَّبْغُ أَعْلَى وَ اَلْقِيمَةُ أَغْلَى فَقَالَتْ يَا سَيِّدِي تَعْرِفُ هَذَا اَلْعِلْمَ قَالَ نَعَمْ وَ هَذَا اَلطِّفْلُ يَعْرِفُهُ وَ أَشَارَ إِلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَجَاءَ وَ قَالَ كَمَا قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ نَحْنُ نَعْرِفُ أَعْظَمَ مِنْ هَذَا ثُمَّ أَوْمَأَ بِيَدِهِ فَإِذَا عُنُقٌ مِنْ ذَهَبٍ وَ كُنُوزِ اَلْأَرْضِ سَائِرَةٌ ثُمَّ قَالَ ضَعِيهَا مَعَ أَخَوَاتِهَا فَوَضَعَتْهَا فَسَارَتْ .
وقتی فضّة علیها السلام به خانه حضرت زهراء سلام الله علیها آمد در آن چیزی جز شمشیر، زره و آسیاب نیافت. او دختر پادشاه هند بود و نزد او ذخیره ای از اکسیر طلا بود. قطعه ای مس برداشت و آن را نرم کرد و به شکل شمش درآورد و اکسیر را بر آن ریخت و طلا ساخت. وقتی نزد امیرالمؤمنین علیه السلام آمد طلا را پیش رویش ایشان قرار داد. وقتی آن را دید، گفت: آفرین بر تو ای فضة، اما اگر به فلان شکل عمل میکردی هم رنگش و هم قیمتش بیشتر و گران تر بود. عرض کرد: سرورم آیا شما این علم را میشناسید؟ فرمود: بله، کودکان ما هم میداند و به امام حسین علیه السلام اشاره کرد. حضرت علیه السلام آمدند و حرفهای امیرالمؤمنین را بیان داشتند . امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: اما ما عظیمتر از این را هم میدانیم، سپس با دستشان اشاره فرمودند و ردیفی از طلا و انواع گنجهای زمین به حرکت درآمد، سپس فرمودند : آن تکه که ساختی را در کنار هم جنسانش قرار بده.پس قرار داد و با بقیه جواهرات همراه شد.
بحار الأنوار ج۴۱ ص۱۱۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌چگونه به محضر اهل بیت(ع) مشرف شویم؟
امام #صادق(ع) خطاب به #ابابصیر که بدون #غسل خدمت امام رسیده بود، فرمود:
«اى ابابصير!
آيا نميدانى كه در منازل #انبياء و فرزندان انبياء نبايد #جنب داخل شد. ابابصیر گوید:
من شرمنده شدم و عرض كردم:
اى فرزند رسول خدا من ترسيدم از رفقايم عقب بمانم و از #ملاقات شما محروم گردم؛ لذا در اين حالت خدمت شما رسيدم.»
📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص185.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان
☑️ آیا میدانستید که در نظرسنجی انجام شده از بیش از 580 روانپزشک در ایالات متحده آمریکا، اکثریت آنان بر اساس مطالعات میدانیِ دائمیِ خود در این موضوع، اذعان کردند که نوع پوشش زن می تواند باعث جنایت جنسی علیه زنان شود؟!
📚 استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان
در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال میکند:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است.
📌 وزارت دادگستری آمریکا در پایگاه رسمی خود، مطالعهای با عنوان Apparel as One Factor in Sex Crimes Against Young Females: Professional Opinions of U.S. Psychiatrists منتشر کرده است. این مطالعه، گزارش نظرسنجی از 581 روانپزشک از ایالات متحده آمریکا را ارائه میدهد. در این نظرسنجی، از روانپزشکان سوال شده که آیا میتوان تحریک(جنسی) از طریق پوشش را یکی از عوامل مهم تجاوز و آزار جنسی به حساب آورد یا خیر. اکثریت قابل توجهی از پاسخ دهندگان از هر دو جنس معتقد بودند که پوشش زن جوان بر خطر (تجاوز به) او تأثیر بسزایی دارد.
🔻نویسنده مقاله می افزاید: میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده از سال 1963 تا 1989 چهار برابر شده است.
⁉️ کسانی که به بی حجابی دامن میزنند آیا میدانند که چه بر سر امنیت زنان جامعه میآورند؟!
#حجاب #فلایوذین
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
حاج آقای حکیم باشی حفظه الله:
مرحوم ارباب می فرمودند: برای بر آورده شدن حاجات این صلوات که در روایت دارد موجب خشنودی پیامبر ص و آل ایشان می شود را بخوانید( به ویژه اگر قصدتان خشنود کردن حضرت زهرا س باشد برکاتی خواهید یافت)
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي الْأَوَّلِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي الْآخِرِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي الْمَلاَ الْأَعْلَىٰ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِي الْمُرْسَلِينَ . اللّٰهُمَّ أَعْطِ مُحَمَّداً الْوَسِيلَةَ وَالشَّرَفَ وَالْفَضِيلَةَ وَالدَّرَجَةَ الْكَبِيرَة َاللّٰهُمَّ إِنِّي آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَلَمْ أَرَهُ، فَلا تَحْرِمْنِي يَوْمَ الْقِيامَةِ رُؤْيَتَهُ وَارْزُقْنِي صُحْبَتَهُ، وَتَوَفَّنِي عَلَىٰ مِلَّتِهِ، وَاسْقِنِي مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِيّاً سَائِغاً هَنِيئاً لَاأَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَداً إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ .اللّٰهُمَّ كَمَا آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَلَمْ أَرَهُ فَأَرِنِي فِي الْجِنانِ وَجْهَهُ. اللّٰهُمَّ بَلِّغْ رُوحَ مُحَمَّدٍ عَنِّي تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَسَلاماً.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
عنایت ویژه حضرت رضا علیهالسلام به زائرانشان
آیت الله شیخ مرتضی حائری علاقه فراوانی به زیارت #امام_رضا_علیهالسلام داشت. ایشان همواره در پی فرصتی برای زیارت آن امام بود. حتی در ایام درسی، وقتی حوزه، دو سه روز به مناسبتی تعطیل میشد، به زیارت آن حضرت میرفت. او هنگام تشرف به حرم امام رضا علیهالسلام، به زائران آن حضرت #احترام میگذاشت و زائر آن حضرت را هرچند از افراد معمولی بود، بزرگ میشمرد. وی همواره میکوشید هنگام زیارت در میان مردم عادی بنشیند و امام را زیارت کند. ایشان میفرمود: احترام به زائران، احترام به آن حضرت و موجب خشنودی ایشان است.
آیتالله شب زندهدار میگوید: آیتالله حائری درباره علت این احترام به زائران حضرت رضا علیهالسلام میفرمودند: یکی از زائران حضرت رضا علیهالسلام یک بار به مشهد مقدس مشرف شد و اتاقی در خانهای اجاره کرد و مرتب به زیارت حضرت مشرف میشد. در این بین ایشان دید که در طبقه دیگر، فردی است که مدتها بیش از او، در مجاورت #حرم_مطهر ساکن شده، ولی در عین حال، بیش از او به حرم مشرف میشود و آداب زیارت را بهتر از او بهجا میآورد و زیارتها را هم بیشتر طول میدهد. یک روز به حال او غبطه میخورد و تصمیم میگیرد او هم با آداب مخصوص(مثل غسل و خواندن اذن دخول و...) به حرم مشرف شود.
می گفت: یک روز صبح، آداب و مقدماتِ لازم را انجام دادم و به حرم رفتم. وقتی خواستم وارد حرم مطهر شوم، یکی از آشنایان را دیدم که از حرم خارج میشود. نزدیک آمد و با من بسیار گرم گرفت، ولی من که میخواستم اذان دخول بخوانم و با حال وارد حرم شوم، با او خیلی سرد برخورد کردم. بعد وارد حرم شدم و به نظر خودم زیارت باحالی کردم و از حرم بیرون آمدم و دیدم آن همسایه مجاور هنوز از حرم نیامده است.
پس از مدتی او هم آمد و مرا با اسم و بدون احترام و القاب صدا زد و گفت: فلانی، حضرت فرمود: دیگر به زیارت من نیا! تا این جمله را گفت، فهمیدم برخورد سردم با آن زائرِ حضرت، امام را ناراحت کرده و چنین دستوری دادهاند. ازاین رو، رفتم با هر زحمتی بود، با اینکه آدرسی از آن زائر نداشتم، وی را یافته و عذرخواهی کردم، ولی به حرم نرفتم، تا اینکه روز بعد، همان همسایه وقتی از حرم برگشت، مرا با احترام صدا کرد و گفت: امام فرمودند: حالا به زیارت ما بیا!
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
دختر با حیا و طواف کعبه همراه امام زمان عج
آیت الله اراکی از مراجع تقلید میفرمودند:
دختر من از زنان صالحه و متدینه است من خودم مستقیما او را از بچگی تربیت کردهام و در صدق و راستگویی او هیچ شکی ندارم. در زمان #حج، مجبور شد تنها به این سفر برود.
آنقدر عفیف و با حیاء و از برخورد با مردان دوری میکرد که این سفر برایش نگرانی بزرگی ایجاد کرده بود و دائما در تفکر بود که خدایا من در این سفر، تنهایی چه کنم؟ در هنگام خداحافظی به او گفتم: این ذکر را پیوسته بگو و برو «يا عليم يا خبير» تا خدا از تو دستگیری کند.
الحمدالله این سفر را به خوبی به پایان رساند و بعد از بازگشت از حج برای من این چنین تعریف کرد:
وقتی وارد #مسجد_الحرام شدم که طواف را به جای بیاورم، دیدم در اطراف #کعبه آنقدر جمعیت متراکم است که ابدا من قدرت ندارم طواف کنم. هر چه خواستم به گرد خانه کعبه طواف کنم دیدم قدرتش را ندارم(و با مردان برخورد خواهم کرد) بیچاره شدم گفتم خدایا من برای #طواف خانه تو آمدهام و میبینی که با این شلوغی، قدرت ندارم برای طواف، خدایا چه کنم، نمیتوانم؟!
در این حال ناگهان دیدم از مکان برابر #حجرالاسود، فضایی به شکل استوانه باز شد و کسی به گوش من گفت: «خودت را به امام زمانت بسپار و در این فضا با او طواف کن.» من وارد این محل خالی استوانهای شدم، دیدم در جلو، حضرت #امام_زمان علیهالسلام مشغول طواف هستند و پشت سر آن حضرت شخص دیگری است؛ من وارد شدم و پشت سر امام زمان علیهالسلام مشغول طواف شدم، در این هفت دور، نه تنها احساس جمعیت نمیکردم بلکه حتی انگشت کسی هم به دست یا بدن من برخورد نکرد، دستم به عبای حضرت بود و التماس و تضرع داشتم؛ ولی چهره آن حضرت را ندیدم چون روی آن حضرت به طرف جلو و در حال طواف بودند.
همین که دور هفتم تمام شد خود را خارج از آن حلقه یافتم و دیگر امام زمان عليهالسلام را ندیدم، افسوس خوردم که چرا به آن حضرت سلام نکردم تا جواب سلام شان را دریافت کنم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖چرا امیرالمومنین علیه السلام در شوری شش نفره شرکت کردند؟
🛑رفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا كَتَبَ عُمَرُ كِتَابَ الشُّورَى بَدَأَ بِعُثْمَانَ فِي أَوَّلِ الصَّحِيفَةِ وَ أَخَّرَ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَجَعَلَهُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ فَقَالَ الْعَبَّاسُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَا أَبَا الْحَسَنِ أَشَرْتُ عَلَيْكَ فِي يَوْمَ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ أَنْ تَمُدَّ يَدَكَ فَنُبَايِعَكَ فَإِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لِمَنْ سَبَقَ إِلَيْهِ فَعَصَيْتَنِي حَتَّى بُويِعَ أَبُو بَكْرٍ وَ أَنَا أُشِيرُ عَلَيْكَ الْيَوْمَ أَنَّ عُمَرَ قَدْ كَتَبَ اسْمَكَ فِي الشُّورَى وَ جَعَلَكَ آخِرَ الْقَوْمِ وَ هُمْ يُخْرِجُونَكَ مِنْهَا فَأَطِعْنِي وَ لَا تَدْخُلْ فِي الشُّورَى فَلَمْ يُجِبْهُ بِشَيْءٍ فَلَمَّا بُويِعَ عُثْمَانُ قَالَ لَهُ الْعَبَّاسُ أَ لَمْ أَقُلْ لَكَ قَالَ لَهُ يَا عَمِّ إِنَّهُ قَدْ خَفِيَ عَلَيْكَ أَمْرٌ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَهُ عَلَى الْمِنْبَرِ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَجْمَعَ لِأَهْلِ هَذَا الْبَيْتِ الْخِلَافَةَ وَ النُّبُوَّةَ فَأَرَدْتُ أَنْ يُكْذِبَ نَفْسَهُ بِلِسَانِهِ فَيَعْلَمَ النَّاسُ أَنَّ قَوْلَهُ بِالْأَمْسِ كَانَ كَذِباً بَاطِلًا وَ أَنَّا نَصْلُحُ لِلْخِلَافَةِ فَسَكَتَ الْعَبَّاسُ.
🔰 از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده: امام عليه السّلام فرمودند:
زمانى كه عمر مكتوب شورى را مىنوشت و اسامى نامزدهاى براى خلافت پس از خويش را در آن درج مىكرد ابتداء اسم عثمان را در صدر مكتوبه قرار داد و نام على عليه السّلام را مؤخّر از همه نوشت، عبّاس به امير المؤمنين عليه السّلام عرض كرد:
يا امير المؤمنين، يا ابا الحسن روزى كه رسول خدا از دنيا مىرفتند من به شما اشاره كردم دست دراز كن تا ما با تو بيعت كنيم چون خلافت از آن كسى است كه سابق بر ديگران است شما مخالفت كرده و از آن امتناع نموديد.
تا مردم با ابو بكر بيعت كردند.
و امروز نيز گوشزد مىكنم كه عمر اسم شما را در شورى نوشته و آخرين نفر قرار داده و مىدانم كه آنها تو را از آن خارج خواهند كرد پس نصيحت مرا بشنو و داخل شورى مشو.
امير المؤمنين عليه السّلام جواب عبّاس را نداد و زمانى كه مردم با عثمان بيعت كردند عبّاس به حضرت عرضه داشت: نگفتم ايشان با تو چنين خواهند نمود؟
امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: اى عمو محقّقا يك امر بر تو پوشيده و مخفى مىباشد و آن اين است كه:👈 مگر نشنيدى خلیفه به ناحق روى منبر گفت: خداوند متعال براى بيت پيامبرش بين نبوّت و خلافت جمع نمىكند.
حال، من نفس گفتار او را تكذيب كنم تا مردم بدانند كه حرف ديروز آن شخص كذب و باطل بوده و من براى خلافت شايستهام؟! عبّاس پس از شنيدن اين كلام ساكت شد.
📚:علل الشرائع، ج1، ص: 171
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖شروط امام رضا علیه السلام برای قبول کردن ولیعهدی
🛑 َ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ جَمِيعاً قَالَ: لَمَّا انْقَضَى أَمْرُ الْمَخْلُوعِ وَ اسْتَوَى الْأَمْرُ لِلْمَأْمُونِ كَتَبَ إِلَى الرِّضَا ع يَسْتَقْدِمُهُ إِلَى خُرَاسَانَ فَاعْتَلَّ عَلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ ع بِعِلَلٍ فَلَمْ يَزَلِ الْمَأْمُونُ يُكَاتِبُهُ فِي ذَلِكَ حَتَّى عَلِمَ أَنَّهُ لَا مَحِيصَ لَهُ وَ أَنَّهُ لَا يَكُفُّ عَنْهُ فَخَرَجَ ع وَ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع سَبْعُ سِنِينَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ الْمَأْمُونُ لَا تَأْخُذْ عَلَى طَرِيقِ الْجَبَلِ وَ قُمْ وَ خُذْ عَلَى طَرِيقِ الْبَصْرَةِ وَ الْأَهْوَازِ وَ فَارِسَ حَتَّى وَافَى مَرْوَ فَعَرَضَ عَلَيْهِ الْمَأْمُونُ أَنْ يَتَقَلَّدَ الْأَمْرَ وَ الْخِلَافَةَ فَأَبَى أَبُو الْحَسَنِ ع قَالَ فَوِلَايَةَ الْعَهْدِ فَقَالَ عَلَى شُرُوطٍ أَسْأَلُكَهَا قَالَ الْمَأْمُونُ لَهُ سَلْ مَا شِئْتَ فَكَتَبَ الرِّضَا ع إِنِّي دَاخِلٌ فِي وِلَايَةِ الْعَهْدِ عَلَى أَنْ لَا آمُرَ وَ لَا أَنْهَى وَ لَا أُفْتِيَ وَ لَا أَقْضِيَ وَ لَا أُوَلِّيَ وَ لَا أَعْزِلَ وَ لَا أُغَيِّرَ شَيْئاً مِمَّا هُوَ قَائِمٌ وَ تُعْفِيَنِي مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ فَأَجَابَهُ الْمَأْمُونُ إِلَى ذَلِكَ كُلِّه....
🔰 ياسر خادم و ريان بن صلت هر دو گفتند
: چون كار مخلوع (امين) گذشت و مأمون بر كار خلافت استوار شد، به امام رضا (علیه السلام) نامهاى نوشت و او را به خراسان خواند و امام (علیه السلام) عذر آورد و مأمون پى در هم نامه نوشت به آن حضرت در اين باره تا دانست كه چاره ندارد و مأمون دست از او بر نمىدارد، از مدينه بيرون شد و أبى جعفر (امام محمد تقى علیه السلام) هفت سال داشت.
مأمون به آن حضرت نوشت از راه كوهستان و قم سفر نكن و از راه بصره و اهواز و فارس بيا، آن حضرت آمد تا به مرو رسيد،
👈مأمون به او پيشنهاد كرد كه زمام امور را بدست گيرد و متصدى خلافت گردد، امام رضا (علیه السلام) سر باز زد و نپذيرفت.
مأمون گفت: پس ولايت عهد را بپذير،
فرمود: به چند شرط كه از تو خواستارم، مأمون گفت: هر شرطى خواهى بكن،
امام رضا (علیه السلام) نوشت من در ولايت عهد در آيم.
👈 به شرط آن كه نه امرى كنم و نه نهى، نه فتوى دهم و نه قضاوت كنم، نه منصب دهم و نه عزل كنم و نه در آنچه جريان دارد تغييرى بدهم و بايد مرا از همه اينها معاف دارى، مأمون همه اين شرايط را از آن حضرت پذيرفت.
📚: الكافي ج1، ص: 489
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌انفاق با دست خودت برای #دفع_بلا
امام #رضا(ع) خطاب مُحَمَّدِبْنِ عُمَرِبْنِ يَزِيد فرمود:
«برای دفع بلا از فرزندان، فرزندت را امر كن تا با دست خود #صدقه بدهد، اگر چه كم باشد، هر چيزى كه براى رضاى خدا داده شود، اگر چه كم باشد در نزد خداوند بزرگ است.»
📚کلینی، الکافی، ج4، ص4، ح10.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
♨️رویکرد آیت الله سیستانی هم مشکلات عراق را حل کرده و هم قداست روحانیت را حفظ کرد.
🔻آیت الله سیستانی در امور عراق دخالت نمی کند بلکه نظارت می کند.
🔻حجت الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در گفتگو با عصر اندیشه
🔹ما مکتب نجف داریم و مکتب قم و مکتب مشهد که اخیراً بعد از مرحوم میرزای اصفهانی تشکیل شد؛ من معتقدم آیت الله سیستانی شخصیتی است که این سه مکتب را از نزدیک دیده و درباره آنها حرف دارد. انتقادها و عبارتهایی که به عنوان تعریض به ایشان نسبت داده میشود، جزو امتیازات ایشان است. آنها میگویند «مرجعیت ساکت»! بله ساکت است اما با سکوتش توانست آمریکاییها را اخراج کند و این فتوای جهاد را بدهد. مگر ائمه ما چگونه صحبت میکردند؟ مراجع ما ادامه دهنده آن خط هستند. آنها به عنوان تعریض میگویند «ساکت» و می خواهند بگویند آقای سیستانی فقط چند مسئله شرعی میگوید اما این جهاد کفایی را چه کسی اعلام کرد؟ همین مرجعیت ساکت بود و همه آمدند زیر این پرچم.
🔹ما باید ببینیم آیت الله سیستانی در جامعه چه کرده و اثرش چیست؟ ایشان در چند محور، نقش اساسی ایفا کردند. یکی مسئله قانون اساسی عراق بود که اگر ایشان نبود، آمریکایی ها قانون اساسی عراق را نوشته و به خورد مردم داده بودند. اما اولین کاری که ایشان کرد، این بود که گفت: «عراقیها خودشان باید قانون اساسی خودشان را تدوین کنند و هر عراقی یک رأی دارد.» فقط همین مقدار صحبت کردند و البته تبعاتی هم داشت که اخضر ابراهیمی نماینده وقت سازمان ملل در امور عراق آمد که جریانش مفصل است که نتیجۀ همان دو جمله آیت الله سیستانی این شد که آمریکاییها در پروژه خود یعنی تحمیل قانون اساسی به مردم عراق شکست خوردند.
🔹در خصوص فتوای جهاد کفایی هم می فرمودند: یکبار نشسته بودم، احساس کردم همه چیز که ساختیم، از بین رفت. همه کارهایمان از بین رفت. زیرا داعشی ها از موصل حرکت کردند و تا نزدیکیهای بغداد رسیدند. ایشان میفرمودند من متوسل به حضرت ولیعصر (عج) شدم و گفتم از دست من چیزی برنمی آید. آنها در یک هفته رسیده بودند. در عین حال روش آقای سیستانی همان مرجعیت ساکت و صامت است و حتی با آمریکایی ها مبارزه منفی را در پیش گرفتند اما در این قضیه، وارد شدند و آن فتوا را دادند. یا جریان کردها را ملاحظه کنید. ایشان قصه کردها را با یک حرکت حل کردند. همه هم نگران بودند که چه میشود. ایشان دو کلمه فرمودند؛ گفتند هرچه انجام میشود، در چارچوب قانون اساسی باشد. خلاف قانون اساسی مشروعیتی نخواهد داشت.
🔹از نظر سلوک شخصی و جنبه های رفتاری آیت الله سیستانی هم باید عرض کنم که بعید میدانم ایشان از نظر مطالعه در بین مراجع نظیر داشته باشد؛ اگر هم بوده من اطلاع ندارم. از نظر سلوک رفتاری، ایشان همیشه بزرگان را الگوی خود قرار داده است و یکی از مهمترین مسائلی که معتقدم در زندگی مرجعیت در عراق مؤثر بود، همین روش برخورد ایشان با مردم است. یادم می آید یک سال ایشان برای علمای تهران پیام فرستادند. آن پیام خیلی مهم بود. ایشان خطاب به علمای تهران فرموده بودند: «مردم دینشان را از علما گرفته اند. روحانیت بوده که دین و معنویت را در جامعه تحکیم کرده است؛ اما با چه روشی؟ با برخورد و عملکرد شما بوده است. آن عملکردها بوده که تأثیر خود را در جامعه گذاشته و مردم به روحانیت و دین و مذهب علاقه پیدا کرده است. الان من شنیدهام که ماشینهای آخرین سیستم سوار میشوید. در خانه های آنچنانی زندگی می کنید. من نمیگویم از راه حلال نبوده است. شما لابد از راه شرعی آورده اید. نمی خواهم در اینها تشکیک کنم اما روحانی نباید اینطور زندگی کند. روحانی باید وضع عمومی مردم را مراعات کند.» میخواهم بگویم برخوردها و سبک زندگی خیلی مؤثر است. یعنی اگر اکنون شما به خانه ایشان بروید، می ببینید فرش و زندگی ایشان چگونه است و چقدر ساده زندگی می کنند.
🔹امروز آقای سیستانی در امور دخالت نمی کند و درعین حال نظارت دارد. در قانون اساسی عراق هیچ نامی از مرجعیت نیست. در عین حال دولتمردان اگر بخواهند کاری انجام دهند، میآیند خدمت آیت الله سیستانی با ایشان مشورت میکنند و این بر اثر آن معنویتی است که ایشان در دل مردم دارد. مردم به ایشان عشق می ورزند و دولتمردان مجبورند که بیایند و با ایشان هماهنگ باشند. این است که من معتقدم ایشان با این روش توانسته بسیاری از مشکلات و از همه مهمتر قداست روحانیت را حفظ کند و تا این لحظه اسم ایشان و مرجعیت و روحانیت جایگاه خودش را دارد و این برای ما مهم است که کسی بتواند به اسم دین صحبت کند، فردا برگ برنده ای داشته باشد و بتواند در وقت حساس حرف خود را بزند و مردم همگی بسیج شوند. در خصوص اهتمام آیت الله سیستانی به مسائل ایران هم باید بگویم ایشان همیشه داعیه وحدت دارند. همیشه صحبتشان این بوده است که اختلاف ایجاد نشود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🗯 احمد حنبل: کسی سنی نیست مگر با امیرالمومنین علیه السلام عداوت داشته باشد!
🔻ع، [عِلَلُ الشَّرَائِعِ] مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ أَحْمَدَ بْنِ یَعْقُوبَ الْجُرْجَانِیَّ قَاضِی هَرَاةَ یَقُولُ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَوْرَکَ الْهَرَوِیَّ یَقُولُ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ حثرم [خَشْرَمٍ] یَقُولُ: کُنْتُ فِی مَجْلِسِ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ فَجَرَی ذِکْرُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَ لَا یَکُونُ الرَّجُلُ سَنِیّاً حَتَّی یُبْغِضَ عَلِیّاً قَلِیلًا قَالَ عَلِیُّ بْنُ حثرم [خَشْرَمٍ] فَقُلْتُ لَا یَکُونُ الرَّجُلُ سَنِیّاً حَتَّی یُحِبَّ عَلِیّاً علیه السلام کَثِیراً وَ فِی غَیْرِ هَذِهِ الْحِکَایَةِ قَالَ عَلِیُّ بْنُ حثرم [خَشْرَمٍ] فَضَرَبُونِی وَ طَرَدُونِی مِنَ الْمَجْلِس
🔸محمّد بن احمد بن یعقوب جرجانی قاضی هرات گفت: از محمّد بن عورک هروی شنیدم که گفت: از علی بن حثرم شنیدم میگفت: در مجلس احمد بن حنبل بودم. سخن از علی بن ابی طالب علیه السّلام به میان آمد و او گفت: شخص سنی محسوب نمی شود، مگر اینکه به مقدار کمی هم با علی علیه السّلام دشمن باشد. ابن حثرم گفت: من گفتم: شخص سنی محسوب نمی شود، مگر اینکه علی را زیاد دوست داشته باشد. در غیر این حکایت نقل کرده که: «مرا زدند و از مجلس خارج کردند. »
📚بحارالانوار، جلد ۴۹، صفحه ۲۶۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🗯 علت دشمنی احمد بن حنبل لعنه الله با امیرالمومنین علیه السلام
🔸ع، [علل الشرائع] أَبُو سَعِیدٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُذَکِّرُ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودٍ قَالَ سَمِعْتُ إِبْرَاهِیمَ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ سُفْیَانَ یَقُولُ: إِنَّمَا کَانَتْ عَدَاوَةُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ مَعَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام أَنَّ جَدَّهُ ذَا الثُّدَیَّةِ الَّذِی قَتَلَهُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام یَوْمَ النَّهْرَوَانِ کَانَ رَئِیسَ الْخَوَارِجِ وَ حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ أَنَّهُ سَمِعَ هَذِهِ الْحِکَایَةَ مِنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سُفْیَانَ بِعَیْنِهَا.
🔸 عبدالرحمن بن محمّد بن محمود گفت: از ابراهیم بن محمّد بن سفیان شنیدم که میگفت: علت دشمنی احمد بن حنبل با علی بن ابی طالب علیه السّلام، از آن جهت بود که جد احمد بن حنبل ذو الثدیه، به دست علی بن ابی طالب علیه السّلام در نهروان کشته شد که رئیس خوارج بود. ابو سعید نیز گفت: همین جریان را بدون کم و کاست از ابراهیم بن محمّد بن سفیان نیز شنیده.
📚 بحارالانوار،جلد۴۹،صفحه۲۶۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
حضرت آیه الله مروارید (ره):
روایت شده است اگر کسی همگام خواب سه مرتبه بگوید:
«یفعل اللّه ما یشاء بقدرته و یحکم ما یرید بعزّته» گویی هزار رکعت نماز خوانده است.
سفینه البحار ،جلد ۸، صفحه ۳۷۳.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#مراقبه
روزی مرحوم آیه الله میرزا جواد آقای تهرانی مدرسه نواب صحبت داشتند، بعد از پایان سخنان، طلاب گرد ایشان را گرفته بودند و سوالات خود را می پرسیدند و آقا هم با همان کمر خم ایستاده جواب می دادند. یک نفر پیشنهاد داد به جهت رعایت حال حاج آقا بقیه پرسش و پاسخ ها در مسیر باشد. ایشان بلا فاصله فرمودند خیر همین طور خوب است. وقتی با اصرار طلاب مواجه شدند فرمودند: نه می ترسم از اینکه عده ای پشت سرم راه بیفتند خوشم بیاید و نفسم فاسد شود.
روایت شده است روزی امیر المومنین ع متوجه شدند تعدادی به دنبال حضرت راه افتاده اند، فرمود : «بازگرديد ؛ زيرا صداى كفشْ پشت سرِ مردان ، براى دل هاى نابخردان، فسادانگيز است».
فقال : انصرفوا فإن خفق النعال خلف أعقاب الرجال مفسدة لقلوب النوكى.
بحار الانوار ج ۴۱ ص ۵۵.
به نقل از مرحوم حجه الاسلام حاج سید محمد حسن طباطبایی مدیر مدرسه علمیه الحجه علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 پاسخگویی به شبهات
🎤 حضرت آیت الله سید جعفر سیدان دامت برکاته
✅ یگانه سرمایه برای پاسخ به تمام شبهات، بیانات قرآن و حدیث است.
❌ مبانی فلسفی نه تنها رافع و پاسخگوی شبهات نیست بلکه خودش مانع پاسخگویی صحیح است، و اساسا اکثر آن مبانی نادرست و مخالف مطالب وحی است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#امام_رضا_علیه_السلام
#انفاق_با_دست_خود_برای_دفع_بلا 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: أَخْبَرْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنِّي أُصِبْتُ بِابْنَيْنِ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ ،
فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ اَلصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ اَلْقَبْضَةِ وَ اَلشَّيْءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ يُرَادُ بِهِ اَللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ اَلنِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ `وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ » ... .
☘☘☘
🔸 محمد بن عمر بن يزيد گويد: خدمت امام رضا عليه السّلام عرض كردم: من دو فرزند داشتم كه اكنون يك فرزند كوچكى براى من مانده است.
امام عليه السّلام فرمود: از طرف او صدقه بده هنگامى كه مىخواستم از خدمت امام مرخص شوم، امام عليه السّلام فرمود: به بچّه دستور بده كه به دست خود تكه نانى يا يك مشت (گندم و...) صدقه بدهد، اگرچه صدقه اندك باشد ،
زيرا كه هرچه كه هدف از آن، خدا باشد، اگرچه كم باشد، بزرگ است، زيراكه خداوند مىفرمايد: «هركه به اندازه ذره كار خير انجام دهد خير آن را مىبيند. و هركه به اندازه ذرۀ كار شر انجام دهد، آن را مىبيند» ... .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الکافي ج ۴، ص ۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 عن الإمام الرضا علیهالسلام:
... وَ أَنَّ الْإِسْلَامَ غَيْرُ الْإِيمَانِ وَ كُلُّ مُؤْمِنٍ مُسْلِمٌ وَ لَيْسَ كُلُّ مُسْلِمٍ مُؤْمِناً...،
وَ أَصْحَابُ الْحُدُودِ مُسْلِمُونَ لَا مُؤْمِنُونَ وَ لَا كَافِرُونَ ،
وَ اللَّهُ تَعَالَى لَا يُدْخِلُ النَّارَ مُؤْمِناً وَ قَدْ وَعَدَهُ الْجَنَّةَ وَ لَا يُخْرِجُ مِنَ النَّارِ كَافِراً وَ قَدْ أَوْعَدَهُ النَّارَ وَ الْخُلُودَ فِيهَا ،
وَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ ،
وَ مُذْنِبُو أَهْلِ التَّوْحِيدِ لَا يَخْلُدُونَ فِي النَّارِ وَ يَخْرُجُونَ مِنْهَا وَ الشَّفَاعَةُ جَائِزَةٌ لَهُمْ.
ترجمه:
[و باید دانست که]... اسلام غير از ايمان است، و هر مؤمنى مسلمان است، ولى هر مسلمانى مؤمن نيست... ؛
و اهل گناهانی که کیفر حدّی دارد [مثل دزدی و زنا] مسلمان هستند، نه اینکه مؤمن باشند، و یا کافر به حساب آیند.
خداوند هيچ كس را از مؤمنان را كه وعدۀ بهشت به ایشان داده به دوزخ نمیبرد، و كافرى را كه وعدۀ خلود ابدى در آتش به او داده از آتش بيرون نمیبرد؛
و این که كسى به او شرک بورزد، نمیآمرزد، اما به غير از شرك را در چارچوب مشیت خویش، میآمرزد؛
و گناهكاران اهل توحید را در آتش دوزخ، جاودان نگه نمىدارد و بالاخره از آن رهایی خواهند يافت، و شفاعت در حقّ ايشان جايز است.
📚عيون أخبار الرضا عليهالسلام، ج۲، ص۱۲۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be
https://t.me/shobeiri
❌همکاری با جور ممنوع
حَسَنِبْنِ حُسَيْنِ أَنْبَارِي چهارده سال به امام #رضا(ع) نامه نوشت تا از ایشان اجازه ورود در کارهای حکومتی را دریافت کند؛ أَنْبَارِي می¬گوید:
«توضيح دادم كه من ميترسم که #سلطان بگويد چون تو خدمت والی را قبول نميكنى، #رافضى هستى؛» امام در جواب نوشت:
«نامه ات رسيد و متوجه شدم كه بر جان خود #ميترسى؛ اگر ميدانى كه وقتى متصدى كارى شدى آنطور كه #پيامبر اكرم(ص) فرموده رفتار مي كنى و همكاران و نويسندگانت نيز هم عقيده با تو هستند، اگر #پولى به دست آوردى با مؤمنان #فقير #تقسیم ميكنى، اين كار را بكن و گرنه نبايد برای آنان کار کنی.»
📚کلینی، الکافی، ج5، ص111، ح4.
#پانزدهم_خرداد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri