eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
988 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
فایده دیدن خواب های ترسناک 🛑عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيُهَوَّلُ عَلَيْهِ فِي نَوْمِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ إِنَّهُ لَيُمْتَهَنُ فِي بَدَنِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ . 🔰حضرت امام صادق عليه السّلام فرمود : همانا مؤمن در خوابش (به سبب ديدن خواب هولناک) ترسانيده شود ، پس گناهانش (به واسطه همان ترس) آمرزيده گردد و به راستى كه تنش (با كار) به رنج و زحمت افتد ، پس گناهانش بخشيده شود 📚: الکافی ج۲ص۴۴۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : « مَنِ اِسْتَحْكَمَتْ لِي فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ اِحْتَمَلْتُهُ عَلَيْهَا وَ اِغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا ، وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لاَ دِينٍ لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّينِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ فَلاَ يَتَهَنَّأُ بِحَيَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ وَ فَقْدُ اَلْعَقْلِ فَقْدُ اَلْحَيَاةِ وَ لاَ يُقَاسُ إِلاَّ بِالْأَمْوَاتِ » . ☘☘☘ 🔸 از نقل است که فرمودند : « هركس در پیروی مکتب من یکی از صفات پسندیده را در وجود خود پایدار و محکم سازد او را با آن یک خصلت خوب میپذیرم و از نداشتن سایر صفات خوب چشم پوشی میکنم ، ولى از نداشتن عقل و نداشتن دين ، چشم‌پوشى نمى‌كنم ، زيرا در بى دينى امنيت نيست و زندگى در هراس و ترس ، لذت‌بخش نباشد و نبودن عقل نبودن زندگى و حیات است ، و انسان بی خرد جز با مردگان قابل مقایسه و سنجش نیست » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۱، ص ۲۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
باب فی أنّ الأئمّة یزدادون فی لیلة الجمعة عَنْ أَبِی یَحْیَی الصَّنْعَانِیِّ: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام، قَالَ: قَالَ لِی: «یَا أَبَا یَحْیی، إِنَّ لَنَا فِی لَیَالِی الْجُمُعَةِ لَشَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ». قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، وَ مَا ذَاکَ الشَّأْنُ؟ قَالَ: «یُوءْذَنُ لاِءَرْوَاحِ الاْءَنْبِیَاءِ الْمَوْتی علیهم السلام، وَ أَرْوَاحِ الاْءَوْصِیَاءِ الْمَوْتی، وَ رُوحِ الْوَصِیِّ الَّذِی بَیْنَ ظَهْرَانَیْکُمْ یُعْرَجُ بِهَا إِلَی السَّمَاءِ حَتّی تُوَافِیَ عَرْشَ رَبِّهَا فَتَطُوفَ بِهِ أُسْبُوعاً، وَ تُصَلِّیَ عِنْدَ کُلِّ قَائِمَةٍ مِنْ قَوَائِمِ الْعَرْشِ رَکْعَتَیْنِ، ثُمَّ تُرَدُّ إِلَی الاْءَبْدَانِ الَّتِی کَانَتْ فِیهَا، فَتُصْبِحُ الاْءَنْبِیَاءُ وَ الاْءَوْصِیَاءُ قَدْ مُلِئُوا سُرُوراً، وَ یُصْبِحُ الْوَصِیُّ الَّذِی بَیْنَ ظَهْرَانَیْکُمْ وَ قَدْ زِیدَ فِی عِلْمِهِ مِثْلُ جَمِّ الْغَفِیرِ. بصائر الدرجات، ص ۱۵۱ کافی ج ۱ ص ۲۵۳ ابا یحیی صنعانی گوید: امام صادق علیه السلام بمن فرمود: ای ابا یحیی برای ما در شبهای جمعه شأن بزرگی است، عرضکردم قربانت: آن شأن چیست؟ فرمود: به ارواح پیغمبران و اوصیاء در گذشته و روح وصیی که در میان شماست (امام زمان شما) اجازه داده می‌شود که بآسمان بالا روند تا بعرش پروردگارشان برسند، در آنجا هفت دور طواف کنند و نزد هر رکنی از ارکان عرش دو رکعت نماز گزارند پس بکالبدهای پیشین خود برگردند، چون صبح شود، پیغمبران و اوصیاء از شادی سرشار باشند و آن وصیی که در میان شماست مقدار زیادی بعلمش افزوده شده باشد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌چگونه در شریک هستیم؟ هنگامی كه امیرمؤمنان علیه السلام در نبرد پيروز شد، يكى از يارانش گفت: «دوست داشتم برادرم در اين صحنه بود و مى‌ديد چگونه خداوند تو را بر دشمنانت يارى داد. امام به او فرمود: آيا ميل برادرت با ما است. وی گفت: آرى. امام فرمود: بى‌شك با ما حضور داشته بلكه اقوامى با ما در اين لشكر حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم زنان هستند. 📚سیدرضی، نهج‌البلاغه، خطبه۱۲. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💎پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند: ما ذِئْبانِ ضارِيان اُرْسِلا في زَريبَةِ غَنَمٍ ، بأكْثَرَ فَسادا فيها مِن حُبِّ المالِ و الجاهِ في دِينِ الرّجُلِ المُسلمِ . زيان دو گرگ درنده كه در يك رمه گوسفند رها شوند، بيشتر از زيان حبّ مال و مقام براى دينِ انسانِ مسلمان نيست. 📖تنبيه الخواطر،ج۱،ص۱۵۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
ابوعبدالله جدلی وارد بر امیرالمومنین علیه السلام شد مولا فرمودند ایا میخواهی از این آیه تو را خبر دهم: مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهٰا وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ `وَ مَنْ جٰاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي اَلنّٰارِ قصص۸۴ ترجمه؛ هر كس كار نيكى [به پيشگاه خدا] بياورد، پاداشى بهتر از آن براى اوست، و هر كس كار بدى بياورد،جزا داده نمى شوند مگر آنچه را همواره انجام مى داده اند گفتم بله اقا جانم به فدای شما حضرت فرمودند: اَلْحَسَنَةُ مَعْرِفَةُ اَلْوَلاَيَةِ وَ حُبُّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ اَلسَّيِّئَةُ إِنْكَارُ اَلْوَلاَيَةِ وَ بُغْضُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ حسنه یعنی شناخت ولایت و حب ما اهل بیت و سیئه یعنی انکار ولایت و بغض ما اهل بیت بحارالانوار ج۷ ص۳۰۴ الکافی ج۱ص۳۸۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌سخت کوشی شیعه در دفاع از اعتقادات در سفری به از ابوالقاسم بلخی دیدار نمود و نسخه کتاب الانصاف فی الامامه نگاشته ابن قِبه(م317ق) رازی را که ظاهراً در آن روزگار، مهمترین و تازه ترین نوشته در امر بود، به وی داد. بلخی، کتاب را خواند و ردّی با نام المُسترشد فی الامامه بر آن نوشت. سوسنجِردی، سپس به ری بازگشت و کتاب بلخی را بر ابن قِبه عرضه داشت. ابن قِبه نیز، ردّی با عنوان المُستثبت فی الامامه بر آن نگاشت. بارِدیگر سوسنجِردی این کتاب را به بلخ برد و آنرا به بلخی داد. وی بر این نیز ردّی با نام نقض المُستثبت نگاشت. این بار سوسنجِردی به بازگشت تا ردّ جدید بلخی را به ابن قِبه برساند. 📚نجاشی، الرجال، ص376. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
خانه‌هایمان را از ترس قطع شدن روزی، بی‌برکت نکنیم! 🛑…عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنِّي اِجْتَنَبْتُ طَلَبَ اَلْوَلَدِ مُنْذُ خَمْسِ سِنِينَ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَهْلِي كَرِهَتْ ذَلِكَ وَ قَالَتْ إِنَّهُ يَشْتَدُّ عَلَيَّ تَرْبِيَتُهُمْ لِقِلَّةِ اَلشَّيْءِ فَمَا تَرَى؟ فَكَتَبَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَيَّ: «اُطْلُبِ اَلْوَلَدَ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ.» 🔰بکر بن صالح گوید: خطاب به امام کاظم (علیه‌السلام) نوشتم: من پنج سال است که از آوردن فرزند خودداری کرده‌ام و دلیلش این است که همسرم خوشش نمی‌آید و می‌گوید: «چون امکاناتمان کم است، پرورش آن‌ها برایم سخت است.» نظر شما چیست؟ حضرت (در پاسخِ نامه‌ام) خطاب به من نوشتند: «فرزند بیاور؛ چراکه خداوند (عزّوجلّ) حتماً به آن‌ها روزی می‌دهد.» 📚الكافي، ج‏۶، ص۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
مُباهات پیامبر صلی الله علیه و آله در قیامت به زیادی جمعیت امت 🛑رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَكْثِرُوا اَلْوَلَدَ أُكَاثِرْ بِكُمُ اَلْأُمَمَ غَداً . 🔰 پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: فرزندان بسيارى داشته باشيد كه فرداى رستاخيز به فزونى امّتم مباهات مى‌كنم 📚: الکافي ج ۶، ص ۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌خواسته امام از اهل یا چه بود؟ 🗡در هنگام جنگ جمل، شخصی از علی(ع) پرسید: ای امیرمؤمنان؛ آیا شما به و یگانگی خداوند اعتقاد دارید؟ عده ای از سپاهیان امام که در آن اطراف بودند با شنیدن این ناراحت و شده و به وی حمله ور شدند و گفتند: آیا نمی بینی که امام در چه وضعیتی است؟ امیرمؤمنان (ع) فرمود: رهایش کنید؛ زیرا چیزی که این اعرابی به دنبال آن است همان چیزی است که ما از این قوم (اصحاب جمل) می خواهیم. 📚شیخ صدوق،التوحید، ص84- 83. ، مشکل اصلی ناکثین(طلحه و زبیر و...) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
نظافت فردی در روایات 🛑عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ يُطَوِّلَنَّ أَحَدُكُمْ شَارِبَهُ وَ لاَ عَانَتَهُ وَ لاَ شَعْرَ إِبْطَيْهِ فَإِنَّ اَلشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهَا مَخَابِئَ يَسْتَتِرُ بِهَا 🔰رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم فرمودند: هيچ يك از شما موى شارب(سبیل) و زهار(شرمگاه) و زير بغلش را بلند نكند زيرا شيطان اين مواضع را مخفيگاه قرار داده و به وسيله موى آنها خود را مستور مى‌نمايد. 📚: علل الشرایع ج ۲، ص ۵۱۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📌آیا این جمله ای كه از حضرت (س) وارد شده است: «اللهم عجل وفاتی سریعا» سندش معتبر است؟ پاسخ: در رابطه با طلب مرگ از خداوند در روایات اسلامی، مؤمنان از چنین آرزو و طلبی منع شده اند همان طور كه امام (ع) در نامه ای به حارث همدانی می فرمایند: بسیار به یاد مرگ باش و منزل های پس آن را به یاد داشته باش، امّا هرگز آرزوی مرگ مكن مگر آن گاه كه صد در صد به رضایت الهی مطمئن باشی. امّا در برخی روایات به حضرت زهرا(س) منسوب است كه آن حضرت از خداوند نمودند مثل همان كه در متن سؤال ذكر شده است در رابطه همین جمله «اللهم عجل وفاتی سریعا» كه به صورت، «یا الهی عجل وفاتی سریعا». ذیل یك روایت طولانی ذكر شده و خودش هم در قالب است و ظاهرا همان طور علامه مجلسی خودش گفته این روایت را از برخی از كتب نقل كرده كه نیستند و هم چنین ناقل روایت شخصی به نام ورقة بن عبدالله ازدی كه اثری از وی در كتب رجالی و حدیثی نیست و خبر هم به صورت خبر واحد می باشد. قبل از علامه در منابع معتبر این روایت وارد نشده است و بعد از مجلسی هم آن ها كه نقل كرده اند از مجلسی نقل كرده اند. لذا به این روایت با این شرایط نمی توان اعتماد كرد. امّا آن چیزی كه هست این است كه روایات مشابه دیگری نقل شده كه شاید مؤید این روایت باشند. چنانچه شیخ با سندش از ابن عباس نقل می كند: حضرت رسول اكرم(ص) روزی كه امام حسن و امام حسین ـ علیهم السلام ـ روی زانو های آن حضرت نشسته بودند و (س) كنارش بود با حالت مطالبی از پیشامدهای روزگار بعد از خود بیان فرمودند و حضرت فرمودند: بعد از من فاطمه می شود و خدای متعال مریم دختر عمران را به پرستاری او می فرستد و آن زمان است كه فاطمه می گوید: پروردگارا از زندگانی خسته شدم و از بندگان و اهل دنیا روی گردانم بلاها و مصیبت های ناگوار دیدم خدایا مرا به پدرم ملحق گردان. پس خداوند او را به من ملحق می كند و او اول كسی می شود از كه به من می شود. در آن حال می گویم: خدایا كسی كه به او ظلم كرده لعن كن و كسی كه حق او را غصب كرده به سزای عملش برسان. 💠هرچند این دعای حضرت برای الحاق به پدر هم به معنای طلب مرگ نیست، همانطور که در قرآن (و الحقنی بالصالحین) و ادعیه موارد مشابه وجود دارد. ✅البته طلب مرگ نمودن از خداوند دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد كه اگر منشأ آن ایمان قوی و محبت وصف ناشدنی نسبت به خداوند و اولیاء او باشد به طوری كه انسان آماده ی مرگ باشد بلکه گویی مشتاق مرگ باشد، ممدوح است و این كه حضرت پیامبر اكرم(ص) به آن حضرت فرموده بودند: اول كسی هستی كه به من ملحق می شوی. اشتیاق حضرت زهرا(س) را به وصال به پدرش بیشتر می نموده است. 📚نهج البلاغه، نامه 69. 📚مجلسی، بحارالأنوار، ج43، ص173. 📚صدوق، الامالی، ص112 ـ 115. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀 🍀🌹🍀🌹🍀🌹 🌹🍀🌹🍀 🍀🌹 ذکر «اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ‏ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ‏» را به ویژه در روزهای جمعه فراموش نکنید 1) عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قال:‏ مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَ بَعْدَ صَلَاةِ الظُّهْرِ: «اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ‏ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ‏» لَمْ يَمُتْ حَتَّى يُدْرِكَ الْقَائِمَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله. (بحار الأنوار، ج‏86، ص77 به نقل از جُنَّة الأمان) حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس بعد از نماز صبح و ظهر، چنین بگوید، نمی میرد تا آن که قائم علیه السلام را درک کند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» 2) عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ:‏ مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الظُّهْرِ وَ صَلَاةِ الْفَجْرِ فِي الْجُمُعَةِ وَ غَيْرِهَا: «اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ‏ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ‏» لَمْ يَمُتْ حَتَّى‏ يُدْرِكَ الْقَائِمَ الْمَهْدِيَّ علیه السلام. (بحار الأنوار، ج‏89، ص363- 364 به نقل از مصباح المتهجد) حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس بعد از نماز صبح و ظهر روز جمعه (و غیر از روز جمعه)، بدین گونه صلوات فرستد، نمی میرد تا آن که قائم علیه السلام را درک کند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» 3) عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: مَنْ قَالَ عَقِيبَ ظُهْرِ الْجُمُعَةِ سَبْعَ مَرَّاتٍ: «اللَّهُمَّ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ‏ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَ‏ آلِ‏ مُحَمَّدٍ» كَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ علیه السلام.‏( أعلام الدين، ص367) حضرت صادق علیه السلام از پدران گرامی خویش علیهم السلام نقل می کنند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس روز جمعه بعد از نماز ظهر، 7 بار بدین گونه صلوات فرستد، از اصحاب قائم علیه السلام خواهد بود: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ». 4) عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ بَعَثَ اللَّهُ الْأَيَّامَ فِي صُوَرٍ يَعْرِفُهَا الْخَلْقُ أَنَّهَا الْأَيَّامُ، ثُمَّ يَبْعَثُ اللَّهُ الْجُمُعَةَ أَمَامَهَا يَقْدُمُهَا كَالْعَرُوسِ ذَاتَ جَمَالٍ وَ كَمَالٍ، تُهْدَى إِلَى ذِي دِينٍ وَ مَالٍ. قَالَ: فَتَقِفُ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ وَ الْأَيَّامُ خَلْفَهَا يَشْهَدُ وَ يَشْفَعُ لِكُلِّ مَنْ أَكْثَرَ الصَّلَاةَ فِيهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. قِيلَ لَهُ: وَ كَمِ الْكَثِيرُ مِنْ هَذَا؟ وَ فِي أَيِّ أَوْقَاتٍ أَفْضَلُ؟ قَالَ: مِائَةَ مَرَّةٍ، وَ لْيَكُنْ ذَلِكَ بَعْدَ صَلَاةِ الْعَصْرِ. قَالَ: فَكَيْفَ أَقُولُ؟ قَالَ: تَقُولُ: «اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ‏ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ»‏.(بحارالأنوار، ج‏89، ص353 به نقل از کتاب العَروس/بحارالأنوار، ج‏90، ص91 به نقل از جمال الاسبوع) حضرت صادق علیه السلام فرمود: روز قیامت خداوند ایّام را به صورت هایی مبعوث می کند که خلق آنها را می شناسند. پس روز جمعه مانند دامادی (یا عروسی) زیبا و صاحب کمال- که به آن کس که دین و مال دارد هدیه می شود- در جلوی همه ایّام قرار می گیرد و مقابل در بهشت می ایستد و دیگر ایّام در پشت او قرار می گیرند. پس روز جمعه برای هرکس که در روز جمعه، بیشتر بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستاده باشد، شفاعت می کند. به حضرت صادق علیه السلام عرض شد: صلوات زیاد چه تعدادی است و کدام وقت برتر از اوقات دیگرِ روز جمعه است؟ فرمود: تعداد زیاد ، 100 مرتبه است و بعد از نماز عصر صلوات فرستاده شود. عرض شد: چگونه صلوات فرستیم؟ فرمود: بگویید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ». ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔷 حال و روز ارواح مؤمنین در شب و روز جمعه در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که فرمودند: حقیقتاً ارواح مؤمنین در هر شب و روز جمعه از ماه رمضان (در روایتی دیگر آمده در تمام جمعه های سال) به نزد شما حاضر می شوند و باصدایی محزون و گریان هر یک از آنان فریاد می زنند: يَا أَهْلَاهْ وَ يَا وَلَدَاهْ وَ يَا قَرَابَتَاهْ اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِشَيْ ءٍ يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ وَ اذْكُرُونَا وَ لَا تَنْسَوْنَا بِالدُّعَاءِ 🔹ای اهل و عیال من! ای فرزندان من! ای نزدیکان و آشنایان من! با یک چیز اندک هم که شده نسبت به ما مهربانی کنید. خدا شما رو رحمت کند؛ مارا یاد کرده و از یاد نبرید. برایمان دعا کنید. وَ ارْحَمُوا عَلَيْنَا وَ عَلَى غُرْبَتِنَا فَإِنَّا قَدْ بَقِينَا فِي سِجْنٍ ضَيِّقٍ وَ غَمٍّ طَوِيلٍ وَ غَمٍّ وَ شِدَّةٍ 🔹به ما و غربت ما رحم کنید. چرا که ما ماندیم و یک زندان تنگ و تاریک و غم ها و شدائد طولانی. فَارْحَمُونَا وَ لَا تَبْخَلُوا بِالدُّعَاءِ وَ الصَّدَقَةِ لَنَا لَعَلَّ اللَّهَ يَرْحَمُنَا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا 🔹پس بر ما رحم کنید. دعاها و صدقه هایتان را از ما دریغ نکنید. تا قبل از اینکه شما هم به این جا بیایید، شاید خدا با همان دعا و صدقه هایتان بر ما رحم کند. آه از این حسرت! ما هم روزی مثل شما توانمند بودیم. ای بندگان خدا! این سخنان را از ما خوب بشنوید و فراموش نکنید. چرا که فردا روزی می فهمید ما چه می گفتیم. آن اموال و زیادی ها و نعمت هایی که در دست شما هست در دستان ما هم بود. اما ما در راه اطاعت از خدا آن ها را انفاق نکردیم و همان اموال امروز وبال گردن ما شده و منفعت آن هم به دیگران رسیده است. پس بر ماه مهربانی کنید و لو با دادن یا درهم صدقه یا یک دانه خرما یا یک چیز اندک. سپس آن ارواح با صدای بلند فریاد می زنند : مَا أَسْرَعَ مَا تَبْكُونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ لَا يَنْفَعُكُمْ كَمَا نَحْنُ نَبْكِي وَ لَا يَنْفَعُنَا فَاجْتَهِدُوا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا 🔹چه زود است آن روزی که شماهم مثل ما باید بر خودتان گریه کنید اما دیگر نغعی ندارد. پس تا می توانید تلاش کنید قبل از اینکه همانند ما بشوید. 📚 مستدرک الوسائل، ج٢، ص١۶٣. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
چرا گاهی کسی بدون دلیل در دل ما جا پیدا میکند 🛑عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي لَأَلْقَى الرَّجُلَ لَمْ أَرَهُ وَ لَمْ يَرَنِي فِيمَا مَضَى قَبْلَ يَوْمِهِ ذَلِكَ فَأُحِبُّهُ حُبّاً شَدِيداً فَإِذَا كَلَّمْتُهُ وَجَدْتُهُ لِي مِثْلَ مَا أَنَا عَلَيْهِ لَهُ وَ يُخْبِرُنِي أَنَّهُ يَجِدُ لِي مِثْلَ الَّذِي أَجِدُ لَهُ فَقَالَ صَدَقْتَ يَا سَدِيرُ إِنَّ ائْتِلَافَ قُلُوبِ الْأَبْرَارِ إِذَا الْتَقَوْا وَ إِنْ لَمْ يُظْهِرُوا التَّوَدُّدَ بِأَلْسِنَتِهِمْ كَسُرْعَةِ اخْتِلَاطِ قَطْرِ السَّمَاءِ عَلَى مِيَاهِ الْأَنْهَارِ وَ إِنَّ بُعْدَ ائْتِلَافِ قُلُوبِ الْفُجَّارِ إِذَا الْتَقَوْا وَ إِنْ أَظْهَرُوا التَّوَدُّدَ بِأَلْسِنَتِهِمْ كَبُعْدِ الْبَهَائِمِ مِنَ التَّعَاطُفِ وَ إِنْ طَالَ اعْتِلَافُهَا عَلَى مِذْوَدٍ وَاحِدٍ 🔰سدير گفته است:به حضرت صادق عليه السّلام گفتم: گاهى مردى را مى‌بينم كه نه من و نه او هيچ كدام پيش از آن همديگر را نديده‌ايم ولى او را بسيار دوست مى‌دارم و وقتى با او صحبت مى‌كنم مى‌بينم بر همان عقيده است كه من هستم.آن‌گاه او مى‌گويد كه نسبت به من چنان بوده كه من نسبت به او بوده‌ام حضرت فرمودند:درست مى‌گويى اى سدير همانا پيوند دل‌هاى نيكان در هنگام ديدار-اگرچه با زبان دوستى‌شان را آشكار نكنند-شتابناك‌تر از آميزش قطره‌هاى باران با آب رودخانه است. و همانا دورى دل‌هاى بدكاران در هنگام ديدار-اگرچه در زبان اظهار دوستى كنند-همچون دورى چارپايان از مهربانى به يكديگر است.اگرچه مدت زيادى از يك آخور علف خورده باشند. 📚:الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۴۱۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فضیلت صلوات در روزهای پنجشنبه و جمعه امام صادق (علیه السلام): چون عصر پنج‌شنبه و شب جمعه می شود، فرشتگانی با قلم‌هایی از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان به سوی زمین می‌آیند و تا غروب روز جمعه ثواب هیچ عملی را نمی‌نویسند، به جز صلوات بر محمّد و آل محمّد(علیهم‌السّلام). 📚من‌ لایحضره‌ الفقیه ج۱ ص۴۲۴ ‍ ♦️♦️♦️ سه صلوات پرفضیلت ✅✅✅ ➊ صلوات جهت پاک شدن از تمام گناهان 🟢 امام صادق(؏)در فضیلت این صلوات فرمودند:به خدا قسم از گناهان بیرون می‌آیی، مانند روزی که از مادر متولد شده‌ای. صَلَواتُ اللهِ وَ صَلَواتُ مَلائِکَتِهِ وَ أنْبِیائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جَمیعِ خَلْقِهِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ السَّلامِ عَلَیْهِ وَ رَحَمهُ اللهِ وَ بَرَکاتُه ➋ صلواتی که تایک هفته ملائکه برایت صلوات می‌فرستند 🟢از امام جعفر صادق(ع) منقول است: هر کس بعد از نماز عصر روز جمعه ده مرتبه بگوید: اَللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ الْأوْصِیاءِ الْمَرْضییّنَ بِأَفْضَلِ صَلَواتِکَ وَ بارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکاتِکَ وَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ وَ عَلی اَرْواحِهِمْ وَ أَجْسادِهِمْ وَ رَحْمَهُ الله وَ بَرَکاتُه ملائکه برای آن شخص از این جمعه تا جمعه دیگر در همین ساعت صلوات می‌فرستند.³ ➌ صلواتی که انسان را یک هفته در امان دارد 🟢از حضرت صادق(؏)نقل شد که: هر کس بعد از نماز ظهر روز جمعه سه مرتبه بگوید در امان است تا جمعه دیگر. اَللهمَّ اجْعَلْ صَلَواتِ وَ صَلَواتِ مَلائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلَ مُحَمَّدٍ 📚 منابع: ➊ معانی الاخبار، ج ۲، ص ۳۶۲ ➋ کتاب جمال الاسبوع ➌ بحار جلد ۹۰ صفحه ۵۶🌴 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
✅اهمیت و فائده ادخال سرور به قلب مؤمن 💠سدير الصيرفي قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام في حديث طويل: إذا بعث اللّه المؤمن من قبره خرج معه مثال يقدمه أمامه كلّما رأى المؤمن هولا من أهوال يوم القيامة قال له المثال: لا تفزع و لا تحزن و أبشر بالسرور و الكرامة من اللّه (عزّ و جلّ)، حتى يقف بين يدي اللّه (عزّ و جلّ) فيحاسبه حسابا يسيرا و يأمر به الى الجنة و المثال أمامه فيقول له المؤمن: يرحمك اللّه نعم الخارج خرجت معي من قبري و ما زلت تبشّرني بالسرور و الكرامة من اللّه (عزّ و جلّ) حتى رأيت ذلك، فيقول: من أنت؟ فيقول: أنا السرور الذي كنت أدخلته على أخيك المؤمن في الدنيا خلقني اللّه منه لأبشّرك [۲] . ---------- [۲]: ق: كتاب العشرة۷۹/۲۰/ و ۸۱، ج: ۲۸۴/۷۴ و ۲۹۰. ق: ۲۴۸/۴۱/۳، ج: ۱۹۷/۷. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
◾️ السّلامُ عَلَیکِ یا فاطمة الزهراء (س) 🔘 هدیه ۶۰ فارسی و عربی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👇👇👇 https://eitaa.com/shobeiri/2245 📲 ثواب انتشار این لیست با شما ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸 کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/rejal_shobeiri http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
شخصی به خدمت امام صادق(علیه السلام) آمد و خود را همچون فردی دلسوز دیده و ایشان را نصیحت کردند به اینکه چرا شما اموال خود را در مکان های مختلف سرمایه گذاری کرده اید!؟ در صورتی که اگر اموال شما در یک جا جمع بود، از نظر اقتصادی به نفع شما بود؛ چرا که نگهداری آن آسان تر و با هزینۀ کمتر انجام می شد، ولی امام صادق(علیه السلام) در مقابل، نظر او را رد کرده و فرمودند: من اموالم را پراکنده و در مکان های مختلف قرار دادم تا اگر آسیبی به یکی رسید، دیگری از آسیب در امان بماند. 📚 وسائل الشیعة، ج ۱۷، ص ۶۹، مؤسسة ال البیت علیهم السلام،قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ ق. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 نصيحة للمؤمنين في عصر الغيبة ! يقول السيّد السيستانيّ (دام ظلّه): وليحذروا عن مزاعم توقيت الظهور أو ما بمنزلتها أيّاً كان زاعمها، لما ورد من النهي المؤكّد عن مثل ذلك وتكذيب من ادّعاه، وتشهد عليه التجارب المتكرّرة، حيث صدرت هذه المزاعم كثيراً في التأريخ ثمَّ استبان كذبها والوهم فيها. المصدر: موقع سماحته. مومنین از گمانه زنی ها یا امثال آن [مانند تطبیق حوادث و شخصیت ها] که در تعیین وقت ظهور می شود باید بر حذر باشند، از طرف هر کس که می خواهد باشد، باشد. چه اینکه نهی موکد از این کار وارد شده است و امر به تکذیب چنین ادعاهایی شده ایم و تجربه های مکرر در طول تاریخ شاهد این قضیه است چه بسیار گمانه زنی ها و تطبیق هایی که توهم و خلاف واقع بودنشان ثابت شده است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
حضرت امام هادی صلوات الله علیه می‌فرمایند: تمام صوفیه مخالف ما هستد و طریقه (روش)  آنان باطل و برخلاف طریقه (روش) ماست و این گروه، نصاری و مجوس این امت هستند. آنان سعی در خاموش کردن نور خدا می‌کنند و خدا نور خود را تمام می‌کند اگر چه کافران خوش ندارند. ... عليّ بن محمّد الهادي عليه السلام أنّه قال:«أما تدري أنّ أخسّ الطوائف الصوفيّة، والصوفيّة كلّهم من مخالفينا وطريقتهم مغايرة لطريقتنا،وإن هم إلّانصارى ومجوس هذه الاُمّة، اُولئك الذين يجهدون في إطفاء نور اللّٰه واللّٰه يتمّ نوره ولو كره الكافرون» 📚حدیقة الشیعه، صفحه ۵۹۴     الهدایا لشیعة أئمة الهدی ; ج ۲  ص ۲۳ ▫️مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی: مبارزه و مخالف با مروجان افکار صوفیه، [ همانند ِ مبارزه با همه‌ی سردمداران مکاتب باطل، برای دفاع از حریم حق ]، لازم و ضروری است. و باید با معیارهای امر به معروف و نهی از منکر و با بیان منطقی و اسلوب صحیح باشد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🏴فاطمیه حضرت (س) از منظر رسول خدا(ص): ⬅️ بر مردم است، ⬅️ بهشت و سرور زنان عالم است، ⬅️اول شخصی است که وارد می گردد، ⬅️خداوند آتش جهنم را بر اولاد او حرام کرده، ⬅️جایگاه آن حضرت در قیامت چنان بزرگ است که چشم ها باید به احترام ایشان پایین باشد، ⬅️انبیاء الهی(ع) در بهشت به دیدار او خواهند آمد. ⬅️ای فاطمه، بر تو بشارت باد که (عج) از نسل تو است. 📚حسکانی، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص76. 📚بلاذری، أنساب الأشراف‏، ج1، ص405؛ 📚شیخ صدوق، الامالی، ص125؛ 📚قاضی نعمان، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج2، ص233؛ 📚نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج4، ص44، ج3، ص153. 📚ابن شاهین، فضائل سیده النساء، ص21- 22. 📚ذهبی، میزان الاعتدال، ج2، ص618، 538. 📚شیخ مفید، الامالی، ص106؛ 📚ابن ابراهیم کوفی، التفسیر، ص446. 📚سجستاني(ابن داود)، السنن، ج2، ص310؛ 📌متن برخی روایات قَالَ رَسُولُ الله: إِنَّ‏ اللهَ‏ جَعَلَ‏ عَلِيّاً وَ زَوْجَتَهُ وَ أَبْنَائَهُ‏ حُجَجَ اللهِِ عَلَى خَلْقِه.» 📚حسکانی، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص76. فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين‏. 📚بلاذری، أنساب الأشراف‏، ج1، ص405؛ 📚شیخ صدوق، الامالی، ص125؛ فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِين‏.» 📚قاضی نعمان، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج2، ص233؛ فَإِذَا اسْتَقَرَّ أَوْلِيَاءُ اللهِ فِي الْجَنَّةِ زَارَكِ آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ مِنَ النَّبِيِّينَ. 📚ابن ابراهیم کوفی، التفسیر، ص446 💠حضرت (س) از منظر رسول خدا(ص)2⃣ حضرت (س)، نزد پدر، بسیار محبوب بود. پیامبر اکرم(ص) پیش از خواب، صورت دخترش فاطمه را می بوسید و برای او دعا میکرد و در توضیح رفتار خویش میفرمود: «فاطمه از خلق شده و بوی بهشت می دهد.» حضرت فاطمه جلوه تمام خوبیها، فردی ، پاره تن، قلب و روح پدر بود. پیامبر اکرم(ص) مردم را به دوست داشتن و ورزیدن به وی و تأثیر آن بر در دنیا و آخرت، سفارش میکرد و می فرمود: «هر کس که با فاطمه دوستی کند، با من دوستی کرده است و هر کسی که با ، فاطمه و فرندان او دوستی کند، من نیز با او دوستی میکنم و هر کس با آنان دشمنی کند، من نیز با آنان دشمن هستم.» «رسول خدا(ص) چهل روز این جملات را قرائت کردند.» 📚ترمذي، السنن، ج5، ص360؛ 📚ابن عبدالبر، الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، ج4، ص1897؛ 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج3، ص334. 📚عیاشی، التفسیر، ج2، ص212. 📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج‏1، ص101. 📚شیخ مفید، الامالی، ص260؛ 📚دیلمی، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج2، ص294. 📚احمدبن حنبل، مسند، ج2، ص442؛ 📚ابن شاهین، فضائل سیده النساء، ص49؛ 📌متن عربی روایات حضرت (س) از منظر رسول خدا(ص) ⬅️«اِنَّ أَحَبَّ اَلنِّساءِ إِلى رَسُولُ اللهِ، فاطِمَةُوَ مِنَ الرِّجالِ عَلىُّ.» 📚ترمذي، السنن، ج5، ص360؛ ابن عبدالبر، الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، ج4، ص1897؛ مغربی، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج3، ص55. ⬅️«قال رسول الله: لَو كَان الحُسنُ شَخصَاً لَكَانَ فاطِمَةُ، بَل هِيَ أَعظَمُ، إِنَّ فاطِمَةَ اِبنَتي خَيرُ أَهلِ الأَرضِ عُنصُراً وَ شَرَفاً وَ كَرَمَاَ.» 📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج‏1، ص101. ⬅️«قَالَ النَّبِي: يَا سَلْمَانُ حُبُ‏ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ‏ فِي مِائَةٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ أَيْسَرُ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْحَشْرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ ابْنَتِي رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْه‏.» 📚دیلمی، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج2، ص294. ⬅️«رَسُولَ اللهِيَقُولُ:‏ فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ‏ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي‏ وَ مَنْ سَاءَهَا فَقَدْ سَاءَنِي. فَاطِمَةُ أَعَزُّ الْبَرِيَّةِ عَلَيَّ‏.» 📚شیخ مفید، الامالی، ص260. ⬅️قالَ رَسوُلُ اللهُ لِعَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ: «أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ وَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ.» 📚شیخ صدوق، الاعتقادات الامامیه، ص105. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
به این دو آیه توجه کنید: إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئينَ‏ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره / 62) إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ‏ وَ النَّصارى‏ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (مائده / 69) چرا در آیه دوم در حالی که در ابتدای آیه کلمه إِنَّ آمده مشابه آیه اول الصابئین (در حالت نصب) نیامده و الصَّابِئُونَ‏ (در حالت رفع) آمده است؟ پاسخ محمود بن حمزه کرمانی (متوفی ۵۰۵) در البرهان فی متشابه القرآن (منصوره: دار الوفاء، ۱۴۱۸، ص ۱۱۳): «قوله تعالى: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئِينَ‏ (بقره / 62). و قال فى الحج‏ وَ الصَّابِئِينَ‏ وَ النَّصارى (حج / 17)‏ و قال فى المائدة: وَ الصَّابِئُونَ‏ وَ النَّصارى‏ (مائده / 69)؛ لأن النصارى مقدمون‏ على الصابئين فى الرتبة؛ لأنهم أهل كتاب، فقدمهم فى البقرة، و الصابئون‏ مقدمون‏ على النصارى فى الزمان لأنهم كانوا قبلهم فقدّمهم فى الحج. و راعى فى المائدة المعنيين فقدمهم فى اللفظ و أخرهم فى التقدير؛ لأن تقديره فى المائدة: و الصابئون كذلك- و مثله قوله الشاعر: فمن يك أمسى بالمدينة رحله‏ فإنى و قيّار بها لغريب أراد: فإنى لغريب بها و قيّار كذلك. فتأمل فيها و فى أمثالها تعرف‏ إعجاز القرآن». کرمانی در متن فوق توضیح داده که در سوره بقره فرموده نصاری و صابئین زیرا نصاری در اهمیت بالاتر از صابئین هستند اما در حج فرموده صابئین و نصاری زیرا صابئین از نظر زمانی مقدم بر نصاری هستند. در سوره مائده برای این که هر دو معنی را یک جا برساند فرموده والصابئون والنصاری یعنی در لفظ آنان را پیش انداخته اما با استفاده از حالت رفع آنان را در تقدیر بعد از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان قرار داده و این از اعجاز قرآن است مانند این که کسی بگوید إِنَّ زَیدا (منصوب) و عمروٌ (مرفوع) قائم . این یعنی إِنَّ زیدا قائم و عمروٌ قائم یعنی إِنَّ فقط به زید اشاره دارد و تاکید روی آن است. جلال الدین سیوطی (م ۹۱۱) نیز در کتاب التحبیر فی علم التفسیر (بیروت: دار الفکر، ۱۴۲۱، ص ۱۱۱) همین پاسخ را آورده است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 دعای مختصر و مهم 🔻عـَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ(علیه السلام) قَالَ قَالَ لِي أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ قَالَ قُلْتُ أَمَّا الْمـُعَارِينَ فَقَدْ عَرَفْتُ فَمَا مَعْنَي لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ قَالَ كُلُّ عَمَلٍ تَعْمَلُهُ تُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِي مَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مُقَصِّرُونَ 💠فضل بن يونس از حضرت ابي الحسن (موسي بن جعفر)(علیه السلام) حديث كند كه آن حضرت به من فرمود: اين دعا را بسيار بخوان: ((اللهم) لا تجعلني من المعارين و لا تخرجني من التقصير) (يعني بار خدايا مرا از عاريت داده شدگان (ايمان) قرار مده: و از تقصير بيرون مبر) گويد: من عرض كردم: اما عاريت داده شدگان، معنايش را دانستم، آيا معناي (مرا از تقصير بيرون مبر) چيست؟ (و يعني چه؟) فرمود: هر كاري را كه به خاطر خداي(عز و جل) انجام دهي پس خود را در آن كار پيش خود مقصر بدان، زيرا كه همه مردم در كارهايشان ميان خود و خداي(عز و جل) تقصير كار و مقصرند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔹کانال سید محمد جواد سید شبیری🔸 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
✅ پای درس حضرت زهرا ✅ ✍ زنى خدمت حضرت فاطمه علیهاسلام رسید و گفت : - مادر ناتوانى دارم كه در مسائل نمازش به مشكلى برخورد كرده و مرا خدمت شما فرستاد كه سؤال كنم . حضرت فاطمه علیهاالسلام جواب آن مساله را داد. آن زن همین طور مساله دیگرى پرسید تا ده مسأله شد. حضرت همه را پاسخ داد. سپس ‍ آن زن از كثرت سؤال خجالت كشید و عرض كرد: - اى دختر رسول خدا! دیگر مزاحم نمى‌شوم . حضرت فرمود: نگران نباش ! باز هم سؤال كن ! با كمال میل جواب مى دهم ، 👈زیرا اگر كسى اجیر شود كه بار سنگینى را بر بام حمل كند و در عوض آن، مبلغ صد هزار دینار اجرت بگیرد، آیا از حمل بار خسته مى شود؟ زن گفت : - نه ! خسته نمى شود، زیرا در برابر آن مزد زیادى دریافت مى كند. حضرت فرمود: - خدا در برابر جواب هر مساله اى بیشتر از اینكه بین زمین و آسمان پر از مروارید باشد، به من ثواب مى دهد! با این حال ، چگونه از جواب دادن به مساله خسته شوم ؟ از پدرم شنیدم كه فرمود: «علماى شیعه من روز قیامت محشور مى شوند، و خداوند به اندازه 1⃣ علوم آنان 2⃣ و درجات كوششان در راه هدایت مردم ، برایشان ثواب و پاداش در نظر مى گیرد و به هر كدامشان تعداد یك میلیون حله از نور عطا مى كند. سپس منادى حق تعالى ندا مى كند: اى كسانى كه یتیمان (پیروان) آل محمد را سرپرستى نمودید، در آن وقت كه دستشان به اجدادشان (پیشوایان دین) نمى رسید، كه در پرتو علوم شما ارشاد شدند و دیندار زندگى كردند. اكنون به اندازه اى كه از علوم شما استفاده كرده اند، به ایشان خلعت بدهید! حتى به بعضى آنان صد هزار خلعت داده مى شود. پس از تقسیم خلعت ها، خداوند فرمان مى دهد: بار دیگر به علما خلعت بدهید. تا خلعتشان تكمیل گردد. سپس دستور مى رسد دو برابرش كنید همچنین درباره شاگردان علما كه خود شاگرد تربیت كرده اند چنین كنید...» آنگاه حضرت فاطمه به آن زن فرمود: اى بنده خدا! یك نخ از این خلعتها هزار هزار مرتبه از آنچه خورشید بر آن مى تابد بهتر است . زیرا امور دنیوى توأم با رنج و مشقت است اما نعمتهاى اخروى عیب و نقص ندارد. بحارالانوار جلد ۲ صفحه ۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/rejal_shobeiri http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام