eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
988 دنبال‌کننده
610 عکس
75 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمود: العَملُ كُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فيهِ؛ اعمال، همه بر باد است، مگر آنچه از روى اخلاص باشد. 📚غررالحكم، حدیث1400. http://eitaa.com/shobeiri
🌹 زیارت امام رضا عليه السلام در هواى بارانى ... 💠 عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أبالحسن الرِّضَا عليه السلام يَقُولُ : إِنِّي سَأُقْتَلُ بِالسَّمِّ مَسْمُوماً وَ مَظْلُوماً، وَ أُقْبَرُ إِلَى جَنْبِ هَارُونَ وَ يَجْعَلُ الله عَزَّ وَ جَلَّ تُرْبَتِي مُخْتَلَفَ شِيعَتِي وَ أَهْلِ بَيْتِي، فَمَنْ زَارَنِي فِي غُرْبَتِي وَجَبَتْ لَهُ زِيَارَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ الَّذِي أَكْرَمَ مُحَمَّداً صلى الله عليه و آله بِالنُّبُوَّةِ وَ اصْطَفَاهُ عَلَى جَمِيعِ الْخَلِيقَةِ لَا يُصَلِّي أَحَدٌ مِنْكُمْ عِنْدَ قَبْرِي رَكْعَتَيْنِ إِلَّا اسْتَحَقَّ الْمَغْفِرَةَ مِنَ الله عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ يَلْقَاهُ، وَ الَّذِي أَكْرَمَنَا بَعْدَ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله بِالْإِمَامَةِ وَ خَصَّنَا بِالْوَصِيَّةِ إِنَّ زُوَّارَ قَبْرِي لَأَكْرَمُ الْوُفُودِ عَلَى الله يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَزُورُنِي فَتُصِيبُ وَجْهَهُ قَطْرَةٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَّا حَرَّمَ الله عَزَّ وَ جَلَّ جَسَدَهُ عَلَى النَّار. 📚 بحارالانوار ج۹۹ / ص۳۶ / ح۲۴ 💠 عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ الْحَسَنِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ الثَّانِيَ عليه السلام يَقُولُ: مَا زَارَ أَبِي عليه السلام أَحَدٌ فَأَصَابَهُ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ بَرْدٍ أَوْ حَرٍّ إِلَّا حَرَّمَ الله جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ. 📚 المدرک ۹۹ / ۳۶ / ۲۱ 💠 عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ الْحَسَنِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيَّ عليه السلام يَقُولُ: أَهْلُ قُمَّ وَ أَهْلُ آبَةَ الْمَغْفُورُ لَهُمْ لِزِيَارَتِهِمْ لِجَدِّي عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عليه السلام بِطُوسَ أَلَا وَ مَنْ زَارَهُ فَأَصَابَهُ فِي طَرِيقِهِ قَطْرَةٌ مِنَ السَّمَاءِ حَرَّمَ الله جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ. 📚 المدرک ۹۹ / ۳۸ / ۳۲ http://eitaa.com/shobeiri
🔸هدیۀ قرآن على بن مغيره می‌گويد: به‌حضرت امام کاظم عليه السلام گفتم پدرم شیوه‌اش این‌چنین بود كه در ماه رمضان چهل بار قرآن را ختم می‌كرد و من نيز پس از پدرم در حدود ‌همين مقدار قرآن ختم می‌كنم، گاهى بيشتر و گاهى كمتر به‌اندازۀ فراغت و شغلم و به‌ا‌ندازۀ نشاط‍‌ و كسالتم‌. و هنگامی که روز عيد فطر شود يك ختم آن را به رسول خدا (ص) هدیه می‌كنم، و يكى را هديه به امیرالمؤمنین (ع) و يكى را هديه به حضرت فاطمه (س) و همچنين براى هر يك از ائمه (عليهم السّلام) تا برسد به‌شما؛ تا کنون چنين كرده‌ام، براى من در برابر اين عمل چه پاداشى هست‌؟ فرمودند: پاداشت اين است كه روز قيامت با ايشان باشى، گفتم: اللّٰه اكبر! اين است پاداش من‌؟ تا سه بار فرمودند: آرى. 🔺کافی، ج2، ص618، ح1 http://eitaa.com/shobeiri
📌هدف معاویه از غارت حکومت امیرمؤمنان علی(ع) به فرماندهان نظامی خود مانند سفیان بن عَوف در هنگام به شهر و گفت: «به خداوند سوگند بعد از اندك زمانى مردم از (ع) فرار مى‏كنند و به طرف ما مى‏آيند.» 📚ثقفى، الغارات، ج2، ص465. 👇👇 http://eitaa.com/shobeiri
*در شبهای قدر برای همدیگر دعا کنیم* 🛑أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى قَالَ لِمُوسَى اُدْعُنِي عَلَى لِسَانٍ لَمْ تَعْصِنِي بِهِ فَقَالَ يَا رَبِّ أَنَّى لِي بِذَلِكَ فَقَالَ اُدْعُنِي عَلَى لِسَانِ غَيْرِكَ .) 3 🔰خداوند به موسى فرمود: با زبانى كه معصيت مرا نكردى دعاکن ! موسی علیه السلام عرضه داشت:كجا چنان زبانى را پيدا كنم؟ خداوند فرمود: به زبان ديگران مرا دعا كن. 👇فضیلت دعا برای برای مومن👇 🛑إِذَا دَعَا الرَّجُلُ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْشِ وَ لَکَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفِ مِثْلِهِ وَ إِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ کَانَتْ لَهُ وَاحِدَةٌ. فَمِائَةُ أَلْفٍ مَضْمُونَةٌ خَیْرٌ مِنْ وَاحِدَةٍ لَا یَدْرِى یُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا) 2 🔰امام صادق علیه السلام : اگر شخصی در پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند، ، از عرش ندا می آید: برای تو صدهزار برابر مثل او است ( صد هزار برابر برای تو است). این در حالی است که اگر برای خودش دعا می کرد، فقط به اندازه همان یک دعایش به او داده می شد. پس دعای تضمین شده ای که صدهزار برابر آن داده می شود بهتر است از دعایی(دعای شخص دعا کننده برای خود) که معلوم نیست مستجاب بشود یا نشود. 🛑:أوشَک دَعوَةً‌ وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ‌ بِظَهرِ الغَیبِ)3 🔰امام کاظم علیه السلام: دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا برای برادر دینی در پشت سر اوست 📚: منابع 1:عدة الداعي ج۱ص۱۳۱ 2:الفقیه ج2 ص 212 3: کافی، ج 2، ص 507 ✅ سیره عملی اصحاب اهل بیت علیهم السلام 1عن علی بن ابراهیم، عن ابیه قال: رایت عبدالله بن جندب بالموقف ، فلم ار موقفا کان احسن من موقفه ، ما زال مادا یده الی السماء ودموعه تسیل علی خدیه حتی تبلغ الارض، فلما صرف الناس قلت: یا ابا محمد ، ما رایت قط موقفا احسن من موقفک . قال: والله ما دعوت فیه الا لاخوانی ; وذلک لان ابا الحسن موسی علیه السلام اخبرنی انه « *من دعا لاخیه بظهر الغیب نودی من العرش: ولک مائة الف ضعف مثله* ، فکرهت ان ادع مائة الف مضمونة بواحدة لا ادری تستجاب ام لا . 2 عن ابراهیم بن ابی البلاد بن عبدالله بن جندب قال: کنت فی الموقف ، فلما افضت اتیت ابراهیم بن شعیب فسلمت علیه ، وکان مصابا باحدی عینیه ، واذا عینه الصحیحة حمراء کانها علقة دم ، فقلت له: قد اصبت باحدی عینیک وانا والله مشفق علی الاخری ، فلو قصرت عن البکاء قلیلا ؟ قال: لا والله یا ابا محمد، ما دعوت لنفسی الیوم بدعوة فقلت: فلمن دعوت ؟ قال: دعوت لاخوانی ; لانی سمعت ابا عبدالله علیه السلام یقول: *«من دعا لاخیه بظهر الغیب وکل الله به ملکا یقول: ولک مثلاه »* ، فاردت ان اکون انا ادعو لاخوانی ، ویکون الملک یدعو لی ; لانی فی شک من دعائی لنفسی ، ولست فی شک من دعاء الملک لی . 3 عن بن ابی عمیر قال: کان عیسی بن اعین اذا حج فصار الی الموقف اقبل علی الدعاء لاخوانه حتی یفیض الناس . قال: فقیل له: تنفق مالک وتتعب بدنک، حتی صرت الی الموضع الذی تبث فیه الحوائج الی الله عزوجل ! اقبلت علی الدعاء لاخوانک وترکت نفسک ؟ فقال: انی علی ثقة من دعوة الملک لی ، وفی شک من الدعاء لنفسی. *خداوند دعای مستجاب فرج و اضطرار نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه و معرفت وتوجه نسبت به حضرتش رو همراه با عافیت دنیا وآخرت در این شبها نصیبتان کند. محتاج دعای خیر شما هستم. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🌹 گل بدون خار ... ✅ قبلی ها خیلی بهتر بودند ... 💠 از امیرالمومنین علیه السلام: عن سليم بن قيس الهلالي قال: قلت لأمير المؤمنين عليّ عليه السلام: إن أهل بيتي يقطعوني و أوصلهم، و يحرموني فأعطيهم، و يكلموني و أعفو عنهم، و يشتموني و لا أشتمهم. فقال أمير المؤمنين عليّ عليه السلام: عهدت الناس ورقا لا شوك فيه، و هم اليوم شوك لا ورق فيه. فقلت: فكيف أصنع، يا أمير المؤمنين؟ قال علیه السلام: ولّهم غرضك ليوم فقرك. شيعتنا ثلاثة أصناف: صنف يصلونا، و صنف يصلون الناس، و صنف والوا وليّنا و عادوا عدونا. أولئك الأولياء الأخيار الحكماء العلماء، و طوبى لهم و حسن مآب. 📚 کتاب سلیم ۲/ ۹۶۷ 💠 از امام باقر علیه السلام: عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ قَالَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ : كُونُوا مِنَ اَلسَّابِقِينَ بِالْخَيْرَاتِ وَ كُونُوا وَرَقاً لاَ شَوْكَ فِيهِ فَإِنَّ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ كَانُوا وَرَقاً لاَ شَوْكَ فِيهِ وَ قَدْ خِفْتُ أَنْ تَكُونُوا شَوْكاً لاَ وَرَقَ فِيهِ، وَ كُونُوا دُعَاةً إِلَى رَبِّكُمْ وَ أَدْخِلُوا اَلنَّاسَ فِي اَلْإِسْلاَمِ وَ لاَ تُخْرِجُوهُمْ مِنْهُ وَ كَذَلِكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ يُدْخِلُونَ اَلنَّاسَ فِي اَلْإِسْلاَمِ وَ لاَ يُخْرِجُونَهُمْ مِنْهُ . 📚 مستدرک الوسائل ۱۲ / ۲۴۱ 💠 از امام صادق علیه السلام: عَنْ بُرَيْدٍ اَلْعِجْلِيِّ قَالَ: كُنْتُ أَنَا وَ أَبُو اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيُّ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَلله عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ: كَانَ أَصْحَابُ أَبِي وَ اَللهِ خَيْراً مِنْكُمْ، كَانَ أَصْحَابُ أَبِي وَرَقاً لاَ شَوْكَ فِيهِ وَ أَنْتُمُ اَلْيَوْمَ شَوْكٌ لاَ وَرَقَ فِيهِ، فَقَالَ أَبُو اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيُّ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَنَحْنُ أَصْحَابُ أَبِيكَ ! قَالَ: كُنْتُمْ يَوْمَئِذٍ خَيْراً مِنْكُمُ اَلْيَوْمَ . 📚رجال الکشی ۱ / ۳۵۰ http://eitaa.com/shobeiri
🔘فقیران شیعه را تحقیر نکنید..... عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ تُحَقِّرُوا فُقَرَاءَ شِيعَتِنَا - فَإِنَّهُ مَنْ حَقَّرَ مُؤْمِناً مِنْهُمْ فَقِيراً وَ اِسْتَخَفَّ بِهِ حَقَّرَهُ اَللَّهُ وَ لَمْ يَزَلْ مَاقِتاً لَهُ حَتَّى يَرْجِعَ عَنْ مَحْقَرَتِهِ. ◽️ امام صادق عليه السّلام فرمودند: فقيران شيعۀ ما را تحقير نكنيد، زيرا هر كس مؤمن فقير شيعه‌اى را تحقير كند و او را کوچک بشمارد، خداوند او را تحقير كند و همواره در اين خوارى مى‌‌ماند تا دست از تحقيرش بردارد. 📘بحارالانوار ج ۷۲، ص ۱۴۶. http://eitaa.com/shobeiri
امام زين العابدين و امام باقر عليهما السلام در هر روز ماه رمضان با اين دعا مى گفتند اللّهُمّ صَلِّ على محمّدٍ و آلِهِ ، و وفِّقْني فيهِ لِلَيلَةِ القَدرِ على أفضَلِ حالٍ تُحِبُّ أن يَكونَ عَلَيها أحَدٌ مِن أوليائكَ و أرضاها لَكَ .; بار خدايا! بر محمّد و آل او درود فرست و مرا توفيق ده تا در شب قدر بهترين حالتى را كه دوست دارى هر يك از دوستان تو داشته باشند و بيش از هر حالى مورد رضايت توست، داشته باشم.; الإقبال : 1/204. http://eitaa.com/shobeiri
🔆 رسول الله (ص): «یا بني لا تغفل عن قرائة القرآن إذا أصبحت، و إذا أمسیت فإن القرآن یحیي القلب المیت و ینهي عن الفحشاء و المنکر.» فرزندم! از خواندن قرآن غافل مباش! زیرا که قرآن؛ دل مرده را زنده می‌کند، و از فحشا و زشتی باز می‌دارد. 🗞 البرهان في تفسیر القرآن، ج۱، ص۱۹ 🔆 رسول الله (ص): «اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ» اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى‌خواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال. 🗞 الحیاه، ج۲، ص۲۳۴ 🔅امام علی (ع): «الله الله في القرآن لا یسبقکم بالعمل به غیرکم.» شما را به خدا درباره قرآن مبادا دیگران در عمل به آن بر شما پیشی گیرند. 🗞 نهج البلاغه، نامه ۴۷ 🔅 امام علی (ع): «البَيتُ الَّذي يُقرَأُ فيهِ القُرآنُ ويُذكَرُ اللّهُ عز و جل فيهِ تَكثُرُ بَرَكَتُهُ، وتَحضُرُهُ المَلائِكَةُ، وتَهجُرُهُ الشَّياطينُ، ويُضيءُ لِأَهلِ السَّماءِ كَما تُضيءُ الكَواكِبُ لِأَهلِ الأَرضِ ؛ وإنَّ البَيتَ الَّذي لا يُقرَأُ فيهِ القُرآنُ ولا يُذكَرُ اللّهُ عز و جل فيهِ تَقِلُّ بَرَكَتُهُ، وتَهجُرُهُ المَلائِكَةُ وتَحضُرُهُ الشّياطينُ.» خانه اى كه در آن قرآن خوانده شود و از خدا ياد گردد، بركتش افزون گردد و فرشتگان در آن حضور يابند و شيطان‌ها از آن دور گردند و آن خانه براى آسمانيان پرتو افشاند، همان گونه كه ستارگان براى زمينيان نورافشانى كنند؛ و خانه اى كه در آن قرآن خوانده نشود و از خدا ياد نگردد، بركتش اندك شود و فرشتگان از آن دورى گزينند و شيطان‌ها در آن حضور يابند. 🗞 منبع : الكافي ج ۲، ص ۶۱۰ عدّة الداعي ص ۲۳۳ بحار الأنوار ج ۹۳، ص ۱۶۱ 🔅 امام صادق (ع): «مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُاللّه ُ عَزَّوَجَلَّ مَعَ الْسَّفَرَةِ الْكِرامِ الْبَرَرَةِ ، وَ كانَ الْقُرآنُ حَجيزا عَنْهُ يَوْمَ الْقيامَةِ» هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى‌آميزد وخداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيک قرار مى‌دهد و قرآن نگهبان او (نگه دارنده او از دوزخ) در روزقيامت، خواهد بود. 🗞 كافى ، ج۲، ص۶۰۳، ح۴ الحیاه، ج ۲، ص ۱۶۴ 🔅 امام رضا (ع): «مَن قَرَاَ فى شَهرِ رَمضانَ آیَة مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فِى غَیرِه مِن الشُهُورِ» هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند. 🗞 بحار الانوار(ط-بیروت) ج۹۳، ص۳۴۱ 🟢 فواید نگاه کردن به قرآن: ✍️ قرآن کریم به قدری با برکت است که حتی نگاه به صفحات آن، موجب تعالی انسان می‌شود. برخی فواید آن عبارتند از: 💠 تقویت بینایی 💠 درمان ورم ملتحمه چشم 💠 چندین برابر شدن ثواب قرائت 💠 مطرود کردن شیطان 💠 کفاره گناه 💠 ازدیاد عقل و ... 🔅 امام صادق (ع): «مَنْ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فِي اَلْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَيْهِ وَ إِنْ كَانَا كَافِرَيْنِ» کسی که قرآن را از روی صفحات آن بخواند، از بینایی اش بهره برد و مبتلا به ضعف بینایی نمی‌شود و از عذاب پدر و مادرش کاسته می‌شود، هر چند کافر باشند. 🗞 الکافی، ج۲، ص۶۱۳ 🔅 امام صادق (ع): «قِراءَةُ القُرآنِ فِی المُصحَفِ تُخَفِّفُ العَذابَ عَنِ الوالِدَینِ وَ لَو کانا کافِرَینِ» خواندن قرآن از روی آن، عذاب را از والدین سبک می‌سازد؛ اگر چه آن دو کافر باشند. 🗞 اصول کافی، ج۲، ص۶۱۳ 🔆 پيامبر خدا (ص) خطاب به امام (ع): «يا عَلِيُّ ، ثَلاثَ يَزِدنَ فِي الحِفظِ ويُذهِبنَ البَلغَمَ : اللُّبانُ ، وَالسِّواكُ ، وقِراءَةُ القُرآنِ.» اي علي سه چيز بر حافظه می‌افزايد و بلغم را مي‌برد: کُندُر، مسواک و قرائت قرآن. 🗞 بحارالأنوار، ج۶۶، ص۴۴۳، ح۳ http://eitaa.com/shobeiri
‍ ‍ 🟢 رسول الله صلی الله علیه و آله: موسی (ع) به خداوند متعال گفت: «الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیله القدر، قال: الهي ارید رحمتک، قال: رحمتي لمن رحم المساکین لیله القدر، قال: الهي ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقه في لیله القدر، قال: الهي ارید من اشجار الجنه و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیله القدر، قال: الهی ارید النجاه من النار، قال: ذلک لمن استغفر في لیله القدر، قال: الهي ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیه القدر.» خداوندا! می‏‌خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را می‏‌خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می‏‌خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه‏ ای بدهد. گفت‏: خداوندا! از درختان بهشت و از میوه‏ هایش می‏‌خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می‏‌خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند. گفت‏: خداوندا خشنودی تو را می‏‌خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد. 📓 منبع : اقبال الاعمال، ج۱، ص۱۸۶ مستدرک الوسائل، ج۷ ص۴۵۶ •| یتیمان در حکومت علی علیه‌السلام |• حکومت على (ع) که حکومت «عدل» بود، در حد شعار و تبليغات دور نمي‌زد، و براى زمينه چينى و حيف و ميل هاى بيشتر که امروز در سطح جهان و بين الملل معمول است نبوده است، بلکه وى در عمل براى جهان و انديشمندان روشن ساخت که در زعامت آن حضرت حتى يک نفر يتيم، خود را بي پناه ندانسته، و با درگذشت پدر مستقيما تحت نظارت «ولى امر» و جانشين به حق انبياء و اولياء قرار گرفته، و آن چنان مورد لطف و عنايت مولايش قرار مي‌گيرد، که ديگران در آن عصر آرزوى يتيمى می‌کردند! ! «ابوالطفيل» می‌گويد: على (ع) در دوران حکومت خويش افراد مستمند و بي نوا را مورد عنايت قرار می‌داد، روزى او را مشاهده کردم که بچه هاى يتيم و بي سرپرست را به دور خود فراخوانده، ناگاه تمام يتيمان را جمع کرده، و سفره مناسبى بازکرد، و «عسل» و ساير نيازمندي ها را دور هم چيد، و لقمه هاى لذيذ و عسلى بر دهان آنان گذاشت، و اين منظره آن چنان مؤثر و جالب بود که بعض اصحابش گفتند: «لوددت انى کنت يتيما» . : اى کاش من هم يتيم بوده، و اين چنين مورد الطاف على قرار می‌گرفتم. 📓 منبع :.بحار الانوار، ج۴۱، ص۲۹ ↩️ وصیت نامه امیرالمؤمنین (ع): «اَلله اَلله فی الأَیتامِ! فلا تَغُبّوا اَفواهَهُم و لایَضیعُوا بِحضَرِتَكُم.» از خدا بترسید و دربارة ایتام، خدا را شاهد و ناظر بگیرید! مبادا آن‌ها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند و در جمع شما حقّشان ضایع و پایمال گردد. 📓 منبع : نامه ۴۷ نهج‌البلاغه 😭 یا امیرالمومنین ما همه یتیمان شماییم دست لطف و رحمتت را بر سر ما بگذران و یتیم نوازی کن 😭 ___________________ http://eitaa.com/shobeiri
نماز مهم دورکعتی شب قدر 🟢 رسول الله صلی الله علیه و آله: «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَرَأَ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَإِذَا فَرَغَ يَسْتَغْفِرُ سَبْعِينَ مَرَّةً فَمَا دَامَ لَا يَقُومُ مِنْ مَقَامِهِ حَتَّى يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِأَبَوَيْهِ وَ بَعَثَ اللَّهُ مَلَائِكَةً يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ إِلَى سَنَةٍ أُخْرَى وَ يَبْعَثُ [بَعَثَ] اَللَّهُ مَلَكاً إِلَى اَلْجِنَانِ يَغْرِسُونَ لَهُ اَلْأَشْجَارَ وَ يَبْنُونَ لَهُ اَلْقُصُورَ وَ يُجْرُونَ لَهُ اَلْأَنْهَارَ وَ لاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَرَى ذَلِكَ كُلَّهُ.» هر كس در شب قدر دو ركعت نماز بخواند؛ در هر ركعت سوره‌ى فاتحة الكتاب (سوره حمد) را یک بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» را هفت بار و وقتى نماز را به پايان برد، هفتاد بار استغفار كند، از جاى خود برنمى‌خيزد مگر اين‌كه خداوند، او و پدر و مادرش را مى‌آمرزد و فرشتگانى را مى‌گمارد تا سال آينده براى او اعمال نيك بنويسند و نيز فرشتگانى را به سوى بهشت‌ها گسيل مى‌دارد تا براى او درخت كاشته و قصر ساخته و جوى‌ها جارى كنند و پيش از آنكه از دنيا برود، اين‌ها را مى‌بيند. 📗 منبع : مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج۷، ص۴۵۵ إقبال الأعمال ج ۱، ص ۱۸۶ 🕋 🌙 ________________ http://eitaa.com/shobeiri
✅شب قدر چگونه دعا کنیم 🔻اثرات دعا برای دیگران 🍃🌼 🌸🌸🌸 🔹 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دُعَاءُ الْمُسْلِمِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ یَسُوقُ إِلَی الدَّاعِی الرِّزْقَ وَ یَصْرِفُ عَنْهُ الْبَلَاءَ وَ یَقُولُ لَهُ الْمَلَکُ لَکَ مِثْلَاهُ . ☘☘☘ 🍃 دعای مسلمان برای برادر خویش در غیاب او : 🔸روزی را به سوی دعا کننده کشانده ، 🔸 بلاء را از او برمیگرداند ، 🔸 و فرشته ای به او خطاب میکند : دوبرابر آنچه خواستی بر تو باد . ‌ •┈┈••✾••┈┈• بحار الانوار ، ج ۹۰ ، ص ۳۸۵ 💠☜ «رُوِیَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَالَ لِمُوسَى ادْعُنِی عَلَى لِسَانٍ لَمْ تَعْصِنِی بِهِ- فَقَالَ یَا رَبِّ أَنَّى لِی بِذَلِکَ فَقَالَ ادْعُنِی عَلَى لِسَانِ غَیْرِکَ.» ● خداوند به حضرت موسی (ع) وحی کرد: مرا با زباني که با آن گناه نکرده ای بخوان. موسی (ع) گفت: خدايا! از کجا چنين زباني بياورم، جواب آمد: مرا با زبان غير خودت بخوان (يعني از ديگران بخواه تا برايت دعا کنند) . 📙 منبع : وسائل الشيعه: ج۷، ص۱۰۹ عده الداعی و نجاح الساعی، ص: ۱۳۱ ↩️ علي بن ابراهيم از پدرش نقل مي‌کند: ❏ «رَأَيتُ عَبدَاللّه ِ بنَ جُندَبٍ فِي المَوقِفِ ، فَلَم أرَ مَوقِفا كانَ أحسَنَ مِن مَوقِفِهِ؛ ما زالَ مادّا يَدَيهِ إلَى السَّماءِ ودُموعُهُ تَسيلُ عَلى خَدَّيهِ حَتّى تَبلُغَ الأَرضَ، فَلَمّا صَدَرَ النّاسُ قُلتُ لَهُ: يا أبا مُحَمَّدٍ، ما رَأَيتُ مَوقِفا قَطُّ أحسَنَ مِن مَوقِفِكَ . قالَ : وَاللّه ِ ما دَعَوتُ إلاّ لاِءِخواني ؛ وذلِكَ أنَّ أبَا الحَسَنِ موسى عليه السلامأخبَرَني أنَّ مَن دَعا لِأَخيهِ بِظَهرِ الغَيبِ نودِيَ مِنَ العَرشِ: «ولَكَ مِائَةُ ألفِ ضِعفٍ»، فَكَرِهتُ أن أدَعَ مِائَةَ ألفٍ مَضمونَةً لِواحِدَةٍ لا أدري تُستَجابُ أم لا.» ❍ عبدالله بن جندب را در عرفات ديدم. پيوسته دست‌هايش به سوي آسمان بلند و اشک‌هايش جاري بود، به او گفتم: وقوفي بهتر از وقوف تو نديدم، گفت: به خدا سوگند! جز براي برادران ديني خود دعا نکردم، زيرا از امام کاظم (ع) شنيدم که فرمود: هر کس براي برادران ديني خود، در نبودش دعا کند، از عرش به او ندا مي‌شود: صد هزار برابر آن براي تو باد! پس خوش نداشتم صد هزار دعاي تعهد شده را به خاطر يک دعا از دست بدهم، که نمي‌دانم آن يک دعا به اجابت مي‌رسد يا نه. 📙 منبع : الكافي، ۲ / ۵۰۸ / ۶ تهذيب الأحكام : ۵ / ۱۸۴ / ۶۱۵ الأمالي للصدوق، ۵۴۰ / ۷۲۳ فلاح السائل، ۴۴ روضة الواعظين، ۳۵۹ بحار الأنوار، ۹۳ / ۳۸۴ / ۸ 🔆 رسول الله صلی الله علیه و آله: ❏ «مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ مُؤْمِنٍ خَلَقَهُ اللَّهُ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَهُ حَسَنَهً وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَهً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَهً» ❍ اگر کسی برای مؤمنین و مؤمنات طلب مغفرت کند، خداوند به عدد هر مؤمنی که از هنگام خلقت آدم تا قیامت خلق می‌کند، برای او سه چیز در نظر می‌گیرد؛ برایش حسنه می‌نویسد و از گناهانش می‌کاهد و بر مقامش می‌افزاید. 📙 منبع : فلاح السائل و نجاح المسائل، ص:۴۳ 🔅 امام صادق علیه‌السلام: ❏ «إِذَا دَعَا الرَّجُلُ‏ لِأَخِیهِ‏ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْشِ وَ لَکَ مِائَهُ أَلْفِ ضِعْفِ مِثْلِهِ وَ إِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ کَانَتْ لَهُ وَاحِدَهٌ فَمِائَهُ أَلْفٍ مَضْمُونَهٌ خَیْرٌ مِنْ وَاحِدَهٍ لَا یُدْرَى یُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا.» ❍ اگر شخصی پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند، از عرش ندایی می‌آید كه: برای تو صد هزار برابر مثل او است. این در حالی است كه اگر برای خودش دعا می‌كرد، فقط به اندازه همان یک دعایش به او داده می‌شد. حال بنگرید که صد هزار تا که تضمین شده است، بهتر است یا آن یكی كه معلوم نیست مستجاب شود یا نه! 📙 منبع : من لا يحضره الفقيه؛ ج‏۲ ؛ ۲۱۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
کم‌خرج پر سود 📝 عبارت «خفیف المؤونه و کثیر المعونه» که در سخنان اهل‌بیت برای تمجید افراد به کار رفته، به معنای کسی است که کم هزینه و کم خرج و سبک‌بار است؛ مصرف‌گرا نیست و در عین حال پر کار و پر فایده است و وجودش ثمردهی و سود بسیار دارد. کلینی از امام صادق(ع) نقل کرده که مؤمن باید چنین باشد. 🏴 در ایام بیماری امیرمؤمنان(ع)، صعصعة بن صوحان یار با وفای آن‌حضرت اجازه ملاقات خواست که بخاطر جراحت شدید و شرایط جسمانی امام به او اجازه عیادت داده نشد. پس به آن حضرت پیغام داد که: خدا تو را در حیات و ممات رحمت کناد که خدا نزد تو بزرگ بود. امام هم فرمود به صعصعه بگویید خدا تو را نیز رحمت کند که «خفیف المؤونه و کثیر المعونه» بودی. ✅ عنایت به این جمله قابل توجه است که قبلاً عین آن را در جنگ جمل خطاب به زید بن صوحان برادر شهید صعصعه فرموده بود. ⬅️ و عبارت صعصعه یار فهیم امام به آن‌حضرت نیز قابل توجه و تأمل است که به جای کلمات عجیب یا غلوآمیز به او چنین پیام داد و مولای متقیان را اینگونه ستود: لقد كان اللّه في صدرك عظيماً، و لقد كنتَ بذات اللّه عليماً. http://eitaa.com/shobeiri
◾️ سالروز شهادت مولی المتقین ، أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم... ⬛️ رسول الله صلی الله علیه وآله: «إِنَّ اللهَ فَتَحَ هَذَا الدّيْن بِعَلِيّ، وَ إِذَا قُتِلَ فَسَدَ الدّيْنُ وَلاَ يُصْلِحَهُ إِلاَّ الْمَهَدِيُّ.» به درستی که خداوند این دین را به دستان امیرالمومنین علی (ع) پیروز کرد، و هنگامی که او شهید شود دین خراب خواهد شد و دیگر اصلاح نخواهد شد، مگر به دستان حضرت مهدی (ع). 📓 منبع : منتخب الاثر، ج۲، ص۷۳ . .↩️ این روایت همان فرموده امام صادق (ع) را تداعی می کند که: والله بعد از شهادت امیرالمومنین (ع) تا امروز، نه حرمتی برای خداوند باقی ماند و نه در این عالَم به کتاب و سنت پیامبرش عمل شد و نه در میان این مردم، حدّی اقامه شد و نه به حقّی عمل شد ❗️...(اما روزگار این چنین نخواهد ماندو در عصر ظهور) خدا حق را به اهلش برمیگرداند و دینی را که برای خودش و رسولش پسندیده اقامه می‌کند. 📓 الکافی (ط-اسلامیه) ج۳، ص۵۳۷ و ۵۳۸ 🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج http://eitaa.com/shobeiri
من لا یحضره الفقیه - ۱۲۸- بَابُ الْوَقْفِ وَ الصَّدَقَةِ وَ النُّحْلِ - مجلد ۴، صفحه ۱۸۲]  [۵۶۲۱] [۲] ۱۸-وَ رَوَی یَعْقُوبُ بْنُ زَیْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُعَیْبٍ عَنْ أَبِی کَهْمَسٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ بَعْدَ وَفَاتِهِ 1⃣وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ 2⃣مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ 3⃣غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ 4⃣بِئْرٌ یَحْفِرُهَا وَ 5⃣صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ 6⃣سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ. http://eitaa.com/shobeiri
⚜ امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «لَا تَقُولُوا رَمَضَانُ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ فَمَنْ قَالَهُ فَلْيَتَصَدَّقْ وَ لْيَصُمْ كَفَّارَةً لِقَوْلِهِ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضَانَ كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ شَهْرُ رَمَضانَ‏.» [هنگام تلفّظ ماه رمضان] نگوييد رمضان، زيرا شما نمى‌‌دانيد كه رمضان چيست، بلكه هر كس چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره‌ اين سخن صدقه پرداخته و روزه بگيرد، بلكه همان گونه كه خداوند متعال فرموده، بگوييد: ماه رمضان. 📔 منبع : الجعفریات الإقبال، ص۳ الکافی، ج۴، ص۶۹، ح۱ > باب في النهی عن قول رمضان بلا شهر ⚜ امام باقر علیه السلام: «لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا یجیی و لا یذهب و انما یجیی‏ء و یذهب الزائل و لکن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الی الاسم و الاسم اسم الله.» نگوئید این رمضان است، نگوئید رمضان رفت و رمضان آمد. زیرا رمضان اسمى از اسماى الهى است كه نمى‌آید و نمى‌رود. سخن از آمدن و رفتن براى آن صحیح نیست. فقط آنچه كه زوال پذیر و نابود شدنى است مى‌آید و مى‌رود. و در ادامه فرمودند: بلكه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را در تلفظ به اسم اضافه كنید كه اسم (رمضان) اسم خداست. 📔 منبع : بحارالانوار (ط-الاسلامیة)، ج۹۶، ص۳۷۶ http://eitaa.com/shobeiri
🟢 رسول الله صلی الله علیه وآله: «مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ.» هرکس در ماه رمضان اخلاقش را خوب کند، برای او وسیله عبور از پل صراط خواهد بود، در آن روز كه گام‏ها بر صراط مى‌‏لغزند. 📚 فضائل الأشهر الثلاثة، ص۷۸ http://eitaa.com/shobeiri
فضیلت قرائت سوره‌ عنکبوت و سوره‌ی روم در شب بیست و سوم ماه رمضان عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ- لَیْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَحَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَّ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و‌سوم ماه رمضان تلاوت کند به خدا سوگند که او اهل بهشت است و هرگز کسى را از این سخن استثنا نمی‌کنم و ترس آن ندارم که خداوند بر سوگند من گناهى نویسد و به راستى، این دو سوره را نزد خدا جایگاه رفیعی است. (ثواب الأعمال شیخ صدوق) http://eitaa.com/shobeiri
یکدیگر را ! ▪️امام صادق علیه‌السلام: «یَأْمُرُ اللَّهُ مَلَکاً یُنَادِی [فِي] کُلِّ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فِي الْهَوَاءِ أَبْشِرُوا عِبَادِي فَقَدْ وَهَبْتُ لَکُمْ ذُنُوبَکُمُ السَّالِفَةَ وَ شَفَّعْتُ بَعْضَکُمْ فِي بَعْضٍ فِي لَیْلَةِ الْقَدْر إِلَّا مَنْ أَفْطَرَ عَلَى مُسْکِرٍ أَوْ حَقَدَ عَلَى أَخِیهِ الْمُسْلِم‏» خدا فرشته‌ای را مامور کرده هر روزِ ماه رمضان، در آسمان ندا بدهد: مژده! گناهان گذشته‌تان را آمرزیدم و شفاعت شما را درباره يكديگر در شب قدر قبول كردم، 👈 مگر دو نفر: کسیکه با شراب، روزه‌خواری کند؛ و کسی که از برادر مسلمانش کینه به دل داشته باشد. 📚 دعوات راوندی حدیث ۵۶۱ سلوة الحزین، النص، ص۲۰۷ التماس دعا http://eitaa.com/shobeiri
🤲🤲 دستور به عبادت در روز های شب قدر 1) قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: يَوْمُهَا مِثْلُ لَيْلَتِهَا يَعْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ هِيَ تَكُونُ فِي كُلِّ سَنَةٍ. (بحارالأنوار، ج98، ص 149 به نقل از اقبال الاعمال) حضرت صادق علیه السلام فرمود: روز شب قدر نظیر شب قدر است، و در هر سال اینگونه است. 2) عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَيْلَةُ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ، وَ يَوْمُهَا مِثْلُ لَيْلَتِهَا. (بحارالأنوار، ج 98، ص121 به نقل از تهذیب) حضرت صادق علیه السلام به هشام فرمود: شب قدر در هر سال وجود دارد، و روز آن نظیر شب آن است. 3) رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: صَبِيحَةُ يَوْمِ لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِثْلُ لَيْلَةِ الْقَدْرِ، فَاعْمَلْ وَ اجْتَهِد. (بحارالأنوار،ج 97، ص11 به نقل از امالی صدوق) از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: صبح روز بعد از شب قدر نظیر شب قدر است، پس در آن زمان نیز اعمالت را انجام بده و در عبادت الهی بکوش. 4) مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می نویسد: روزهای این شب ها را نیز حرمت باید داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سر آورد، زیرا که در احادیث بسیار معتبره وارد شده است که روز قدر نیز در فضیلت مثل شب قدر است. (زادالمعاد، ص190) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» http://eitaa.com/shobeiri
دفتر حضرت آیت الله سیستانی مبلغ فطریه امسال را اعلام کرد: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد ۴۰ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی ۶۰ هزار تومان تعیین شده است. تتوقّع اللجنة التي يشرف عليها سماحة العلامة الشيخ علي الدهنين الأحسائي - ومن معه من الفضلاء - أن يكون يوم الإثنين (٢ مايو ٢٠٢٢ م) هو أوّل أيّام عيد الفطر المبارك وفق مبنى المحقّق السيّد الخوئي ره وتمام عدّة شهر رمضان المبارك وفق مبنى الفقيه السيّد السيستانيّ «دام ظلّه»، وﷲ العالم. http://eitaa.com/shobeiri
📌حکومت کارآمد علوی بنابر گزارش امام (ع): «علی(ع) همواره در کوفه به مردم و می خورانید.» طبق گزارش ابن ابی الحدید(م656ق): امیرمؤمنان علی(ع) به عنوان حاکم جامعه اسلامی همواره در ماه رمضان مردم را به سفره شام دعوت می کرد و خود از آن نمی خورد. بعد از اتمام شام، ایشان سخنرانی و آنان را می کرد.» طبق گزارش امام (ع) نیز: «سیره امیرمؤمنان علی(ع) بر این بود که خود، سرکه و زیتون می خورد و به مردم، گوشت و نان می خوراند.» از امیرمؤمنان (ع) نقل شده است که فرمود: «من- به سبب عدالت- لباس عافیت بر تن شما پوشاندم. در کوفه همه زندگی مناسبی دارند؛ صاحبان پایین ترین مشاغل نان گندم می خورند، خانه دارند و از آب گوارا می نوشند.» قالَ عَبْدُ اللّه ِ بنِ أَبِی رافِع: دَخَلْتُ اِلی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَوْمَ عِیْدٍ، فَقَدَّمَ جِرابا مَخَتُوما فَوَجَدْنا فیهِ خُبْزَ شَعِیرٍ یابِسا مَرْصُوصا فَقَدَّمَ فَاَکَلَ، فَقُلْتُ: یا أَمِیرَالمُؤْمِنِینَ فَکَیْفَ تَخْتِمُهُ؟ قالَ: خِفْتُ هذَیْنِ الْوَلَدَیْنِ أَنْ یَلِتاهُ بِسَمْنٍ أَوْزَیْتٍ ... ابن ابی رافع می گوید: در روز عیدی به حضور امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شدم، دیدم کیسه مهر و موم شده ای را به محضرش آوردند، هنـگامی که آن را گشودند درون آن نان جـو خشک و به هم چسبیده ای بود، و حضرت امیر علیه السلام پیش آمدند و از آن خوردند. ابن ابی رافع می گوید: من گفتم یا امیرالمؤمنین: دیگر چرا چنین نان خشک ـ غیر قابل استفاده را ـ مهر و موم می کنید؟ حضرت فرمود: می ترسم این دو فرزندم ـ شاید اشاره به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام باشد ـ روغن یا نان خورشی بر آن بیفـزاینـد. 📌برخورد با بازرس خاطی علی بن اصمع از سوی امیرمؤمنان (ع) به عنوان ناظر و انتخاب شد، اما وی کرد. بعد از احراز خیانتش، امام دستور داد تا انگشتانش بریده شد. 📚سیدمرتضی، تنزیه الانبیاء، ص163. بحارالانوار، جلد ۴۱، صفحه ۱۴۷" 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج20، ص153. 📚کلینی، الکافی، ج6، ص328، ح9. 📚ابن ابی شیبه، المصنف، ج8، ص157؛ 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی¬طالب، ج2، ص99. 📌آبادانی در سیره امیرمؤمنان علی(ع) راهی برای جلوگیری از کوچرویی از روستا به شهر امیرمؤمنان (ع) ضمن نامه ای، قَرظَه بن کَعب را مأمور کرده و نوشت: «همانا مردانى از در حوزه ماموريت تو، را در زمين خود اسم برده اند كه بى ‏اثر شده و زير خاك رفته است و مسلمانان عهده ‏دار احياى آن هستند؛ پس تو و ايشان بنگريد، سپس نهر را كن و آباد ساز؛ پس به جانم سوگند كه اگر نهرها احيا شوند، این کار نزد ما بهتر است از آنکه اینان کنند و ناتوان شوند.» 📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص203. 📌دستورالعمل به امیرمومنان علیه السلام در دوران خود طی بخشنامه ای به کارگزاران: 1⃣آنان را از به کارگرفتن بی مزد مردم نهی می کرد، 2⃣نیز اعلام کرد هر کس حق دریافت سهم خود را دارد نه بیشتر. 3⃣توصیه دیگر ایشان، با غیر مسلمان بود که جمعیت زیادی را تشکیل می دادند و روی زمین ها کار می کردند و می پرداختند. 📚کلینی، الکافی، ج۵، ص۲۸۴ ◾️تأکید (علیه السلام) بر تکیه به ▫️امیرالمؤمنین(علیه السلام) در فرمان به مالک اشتر فرمود: «و إنما عماد الدین و جماع المسلمین و عُدّة للأعداء، ». عمادالدین یعنی تکیه‌گاه دین. امیرالمومنین به ملّت خودش می‌فرماید، خطاب به ما هم هست، خیلی خب، جامعه‌ اسلامی هستید، تکیه‌گاه اسلام‌تان امت‌اند، بدنه‌ مردم‌اند. ▫️و عدّة للاعداء؛ این ذخیره‌ در مقابل دشمن اینها کی هستند؟ العامة من الامة. یعنی توده‌ مردم. من یک وقتی یک تکه‌هایی از نامه را مطرح کردم برای مسئولین چند سال قبل از این، که آنجا حضرت مقایسه می‌کند بین خاصه و عامه. خاصه یعنی نورچشمی‌ها. عامه یعنی توده‌ مردم. بیانات عجیبی درباره‌ خاصه ذکر می‌کند بیانات عجیبی درباره‌ عامه توده‌ مردم ذکر می‌کند. ▫️تکیه‌ حضرت به این است که به توده‌ مردم تکیه کنید، به توده‌ مردم. وقتی یک رئیس‌جمهوری با توده‌ مردم انس می‌گیرد، حرف می‌زند، کار می‌کند بین آنها، می‌رود در دل مردم، یک عده‌ای بلند می‌شوند می‌گویند این پوپولیسم است! اهانت می‌کنند. نه، این است. این نشان گرفتن نقطه‌ اصلی است. توده‌ مردم همه‌کاره‌اند. ▫️امام(ره) به جای نشست و برخاست کردن با احزاب و گروه‌ها و و شخصیت‌های سیاسی معروف پرمدعا که بودند در آن زمان، به جای نشستن با آنها، آمد با مردم نشست. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹، سخنرانی رهبر انقلاب 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 http://eitaa.com/shobeiri ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰 سیدمحمدعلی طباطبائی، استاد اخلاق و مربی طلاب 🔻 پس از بهره‌مندی از حوزه مقدس قم و با وجود اشتیاق فراوان به ماندن، مطابق عمل به آیه نفر، به وطن خود یعنی مشهدمقدس مراجعت فرمودند و پس از شروع تدریس و پرداختن به تبلیغ دین، علی‌رغم مشکلاتی که از جانب رژیم منحوس پهلوی بر سر راه بود، تصمیم به تأسیس مدرسه علمیه الحجه گرفتند. 💠بیشتر بخوانیم 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=43338 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060