پیام ۱۹ (دو سؤال و جواب جالب).mp3
3.27M
❓سؤال:
۱- چرا برخی انسانهای مورد تایید حوزه و جامعۀ مدرسین یا حتی امام و رهبری، ناگهان سقوط میکنند؟! مانند بنی صدر، شریعتمداری، بازرگان، کروبی، میرحسین موسوی و... انقلاب مدام دست این افراد بوده است! آیا راهی هم برای اعتماد باقی میماند؟ آیاساختار نظام، فاسد است؟! چرا هرکس آمده، خرابکاری کرده؟!
۲- چرا با وجود فساد برخی مدیران و مسئولین، باز در جایگاهشان باقی هستند و رهبری آنها را عزل نمیکند؟!
✅ پاسخ صوتی:
«سیدجواد عبدی، امام جمعۀ شهرستان بجستان»
پیام ۲۰ (سؤالات مهم).mp3
4.53M
❓سؤال:
«مگر حضرت علی(ع) نفرمود: مردم به حاکمانشان بیشتر شبیهاند تا به پدران خود؟
پس چرا مدام، توپ را در میدان مردم میاندازید و از رهبری و مسئولین دولتی سلب مسئولیت می کنید؟!»
✅ پاسخ صوتی:
سیدجواد عبدی، امام جمعه شهرستان بجستان
پیام ۱۵ (سوالات مهم).mp3
4.41M
❓سؤال :
1⃣ #اف_ای_تی_اف، قانون مقابله با پولشویی، و #پالرمو چیست؟ و چرا برخی با آن مخالفند؟
2⃣ چرا نمیگذارند دولت با #مذاکره، مشکلات اقتصادی را حل کند؟
🔈 پاسخ صوتی:
سیدجواد عبدی، امامجمعه شهرستان بجستان
پیام ۱۸ (سؤالات مهم).mp3
6.79M
❓سؤال:
۱- برای #مبارزه با #فساد_اقتصادی، و بهبود #معیشت فعلی، به طور مشخص چه اقدامی باید انجامدهیم؟
۲- #انقلاب_اسلامی برای ما چه کرده است؟!
اینکه رهبری و دیگران از #نظام دفاع میکنند، دقیقا به چه دلیل است؟!
✅ پاسخ صوتی:
«سیدجواد عبدی، امامجمعه شهرستان بجستان»
پیام ۱۴ ( دو شبهه اینترنتی).mp3
3.67M
🔅 شبهه اول : مساحت ایران ۱٪ از مساحت جهان است... جمعیت ایران، هم ۱٪ ازجمعیت جهان است... منابع ایران ۹٪ از منابع در جهان است...
پس رفاه ایرانیان باید ۹۰۰٪ سایر کشورها باشد
اما نیست!
میدونید چرا؟!
🔅 شبهه دوم: علت تحقیر افراد باحجاب چیست؟
🔈 پاسخ صوتی:
سیدجواد عبدی، امام جمعه شهرستان بجستان
🔰بستگی داره کجا مرده باشی:
🇺🇸 توی سنا و کنگره آمریکا اسمش میشه "جانباختن، مرگ"❗️
🇮🇷 توی خیابونهای تهران اسمش میشه "کشته شدن."❗️
🇬🇧 توی کرونای انگلیس که آمار روزانهاش رفته بالای هزار نفر، میشه "جان باختن"❗️
🇮🇷 توی بیمارستانهای ایران که آمارش
اومده زیر صد، میشه "مرگ"❗️
🔺 #بیبیسی حتی عکس خونین اون زن رو هم منتشر نمیکنه! همونطور که برای آمار #کرونا هم عکس این گوگولیها رو منتشر میکنه❗️
❌ مرگ نه بهاره جان! بنویس کشته شدند
به علت کهولت سن که نیفتادن بمیرن بلکه "کشته شدن"
تکرار کن "کشته شدن"
در سه-چهار ساعتی که معترضان مسلح هم نبودند چهار نفر کشته شدند❗️
#افول_آمریکا
مقام معظم رهبری: انقلاب یک موجود زنده است - خاصیّت موجود زنده هم این است! وقتیکه حضور دشمن را احساس میکند، حسّاستر میشود، فعّالتر میشود.
انقلاب یک موجود زنده است؛ اینهایی که خیال میکنند انقلاب یک جرقّه بود، زد و تمام شد، از شناخت حقیقت انقلاب خیلی دورند. نخیر، انقلاب یک حقیقت زنده است، یک موجود زنده است که تولّد دارد، رشد دارد، قِوام دارد و عمر طولانی دارد در صورتی؛ و بیماری دارد، مرگ دارد، نابودی دارد، در صورت دیگری؛ انقلاب اینجور است؛ مثل هر موجود زندهی دیگری.
انقلاب چون موجود زنده است، پس افزایش دارد، رشد دارد، قوامیافتگی و کمالیافتگی برای آن وجود دارد. ببینید، قرآن کریم میفرماید: وَمَثَلُهُم فِی الاِنجیلِ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه فَئازَرَه فَاستَغلَظَ فَاستَویّْ عَلیّْ سوقِه؛(۲) یعنی مَثَل اصحاب پیغمبر، جامعهی اسلامی -یعنی همان انقلابیّون- مثل یک گیاهی است که از زمین سر میزند، خودش را نشان میدهد، بعد بتدریج رشد میکند، به تدریج ساقهی آن محکم میشود، بتدریج قد میکشد، بتدریج تبدیل میشود به یک موجودِ مستقرِّ بابرکتِ شگفتانگیز؛ شگفتانگیزیاش از کجا است؟ دنبالهی آیه میفرماید که «یُعجِبُ الزُّرّاع»؛ برای خود آنکسی که این گیاه را بر زمین نشانده، شگفتآور است، لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار؛ دشمن را هم به خشم میآورد؛ انقلاب این[طور] است؛ روزبهروز میتواند رشد و تکامل پیدا بکند.
خب شما جوانهایی که اکثر افراد جلسه را تشکیل میدهید و عزیزان من هستید و بچّههای من محسوب میشوید، اکثر شماها آن روزها را ندیدهاید؛ حالا روزهای قبل از انقلاب که هیچ، امّا روزهای اوّل انقلاب را هم ندیدهاید؛ پرشور بود، پرحماسه بود، امّا امروز قوام انقلاب و استحکام انقلاب از آن روز بیشتر است.
انقلابیّونی که ایمانِ به انقلاب، دل آنها را انباشته است، امروز مستقرتر، ایستادهتر، آگاهتر، بصیرترند در پیمودن راه خود و در در نظر گرفتن پایان کار خود و آن هدفی که دنبالش هستند؛ امروز اینجور است؛ انقلاب پیش رفته، انقلاب تکامل پیدا کرده؛ لذاست که بنده بارها گفتهام، تغییر و تحوّل جزوِ ذاتِ زندگیِ انسان است، پس جزو ذات انقلاب هم هست؛ منتها چهجور تغییر و تحوّلی؟ تغییر و تحوّلی که اصول و مبانی در آن بهطور مستحکم ثابت میماند. اَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّـبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماّْءِ؛(۳) اصل ثابت است، ریشه محکم است، پایهها همان پایههای اصلی و مستحکم [است]؛ نتایج، ثمرات، حواشی، روزبهروز نوشَونده و جلوهگر در عالم حیات، در محیط زندگی انسانها و جامعه، و تقدیمکننده و اهداکنندهی میوههای نو و میوههای جدید؛ این خصوصیّت انقلاب است، انقلاب ما این خصوصیّت را داشته.
اگر تاریخ انقلابهای دنیا را نگاه کنید - حالا در این قرنهای انقلاب، آن قبلها و قرون قدیم را، نه خیلی اطّلاع داریم، نه حالا به آنها کار داریم؛ امّا از این دو سه قرن اخیری که انقلابها در دنیا شروع شده، مثلاً فرض کنید استقلال آمریکا از دست انگلیسها یا انقلاب کبیر فرانسه یا انقلاب اکتبر شوروی و امثال اینها، تا انقلابهای کوچک کوچکی که در کشورها [بوده]؛ بنده آشنای دقیق هستم با همهی این انقلابها - خواهید دید هیچکدام، این خصوصیّات را که در انقلاب ما هست، نداشتند و ندارند که اصول، پایدار و ثابت بماند و میوههای نوبهنو از این درخت برومند و ریشهدار ظهور کند و بُروز کند و در اختیار مردم و جامعه قرار بگیرد. ۳۹ سال از انقلاب میگذرد و داریم وارد چهلمین سال میشویم؛ این خیلی حادثهی مهمّی است. این مربوط به مسئلهی انقلاب.
البتّه دشمن با همین نکته مخالف است؛ دشمن یعنی چه کسی؟ یعنی آن که از انقلاب آسیب دیده؛ آنهایی که اینجا یک حکومت دستنشاندهی مطیعی در این منطقهی بسیار حسّاس داشتند که مطیع آنها بود و همه چیزش در اختیار آنها بود؛ هم سیاستش، هم اقتصادش، هم درآمدش. آنها این را از دست دادند و متضرّر شدند؛ حالا در رأس آنها آمریکا است و نیز بعضی از کشورهای دیگر اروپایی مثل انگلیس و غیره؛ اینها دشمنند.
هدف دشمن این است که از این استمرار و استقامت جلوگیری کند؛ انواع و اقسام تلاشها را هم دارند میکنند برای همین [هدف]. از هر وسیلهای هم که بتوانند استفاده میکنند: از متفکّرنماها - بعضیها هستند متفکّرنمایند، مینشینند بهاصطلاح فکر ارائه میدهند که با پایههای انقلاب مخالفند؛ شما گاهی ممکن است مقالات اینها و نوشتههای اینها را در بعضی از مطبوعات یا رسانههای الکترونیکی و مانند اینها ببینید؛ از اینها استفاده میکنند، پول میدهند، [میگویند] «بنشینید علیه انقلاب و علیه پایههای انقلاب فکر تولید کنید» - تا نظریهپردازهای قلّابی که تئوریسین درست میکنند، تئوریسینهای قلّابی، تا روزنامهنگار و قلمبهدستها و قلمبهمزدها، تا امکانات فضا
ی مجازی، تا دلقکها و تا هر چه بتوانند و از هرکه بتوانند استفاده میکنند برای اینکه گسترهی مخاطبین خودشان را افزایش بدهند. همهی اینکارها دارد انجام میگیرد، همهی اینها الان [هست؛] نه حالا، از اوّل انقلاب -[یعنی] از همان ۳۹ سال پیش- همهی اینکارها انجام گرفته، منتها روزبهروز شدیدتر شده؛ ابزارهایی امروز هست که آن روزها نبود، همهی این ابزارها را به کار میگیرند.
شنیدید در فتنهی [سال] ۸۸، یکی از این شبکههای فعّال اینترنتی بنا بود تعمیرات سالیانه بکند، گفتند «نکن؛ تعمیراتت را به تأخیر بینداز که خدمت بدهی به ما» برای اینکه خدماتش به [سازمان] سیا در آمریکا و دستگاههای سیاسی آمریکا متوقّف نشود؛ از همهی اینها استفاده میکنند.
خب همهی این تلاشها را میکنند، [امّا] ناگهان یک بیستودوّم بهمن پیش میآید!
خب اینها روی مخاطبین حساب کردند، بیستودوّم بهمن پیش میآید و شما میبینید در تهران، در شهرستانها، در همهی مناطق کشور، شرق، غرب، شمال، جنوب، سیل جمعیّت راه میافتد و در زمستان سرد، روی یخ، زیر بارش برف و باران، شعارهای واحدی را میدهند. یا فرض کنید نهم دی پیش میآید، آن جور. حالا اگر حوادثی پیش بیاید مثل نهم دیِ سال ۸۸ یا نهم دی امسال [همه میآیند]. شما دیدید نهم دیِ امسال مردم آمدند در خیابان با چه شوری، با چه هیجانی! چون حضور دشمن را احساس کرده بودند.
خاصیّت موجود زنده هم این است! وقتیکه حضور دشمن را احساس میکند، حسّاستر میشود، فعّالتر میشود. نهم دی، [حضور] مردم در سرتاسر کشور؛ بعد، از سیزدهم دی تا هجدهم دی، چهار روز یا پنج روز پشتسرِهم، در شهرهای مختلف بهطور خودجوش [راهپیمایی شد]؛ که من در نوزدهم دی گزارشی اجمالی از این [حضور] را به مردم عزیزمان که اینجا در حسینیّه آمده بودند گفتم.
ببینید؛ زنده یعنی این، روبهرشد یعنی این! آنهمه تلاش، آنهمه فعّالیّت [دشمن اثر نکرد]! و فقط هم تلاش در فضای مجازی و مانند اینها نیست، مثلاً تحریم؛ خب تحریم روی زندگی مردم اثر میگذارد؛ مشکلات اقتصادیای به وجود میآید که آمده، مردم هم همه دستشان به این مشکلات بند است، امّا درعینحال، عشق به انقلاب، علاقهی به انقلاب، پیوند با انقلاب و نظام اسلامی اینجور عکسالعملی را به وجود میآورد.
خب پس بنابراین این ایّامالله را مایهی قِوام بدانیم. من به شما عرض بکنم امسال هم به لطف الهی، به حول و قوّهی الهی بیستودوّم بهمن امسال از آن بیستودوّم بهمنهای تماشایی خواهد بود. چون مردم با این یاوهگوییهایی که بعضی از دولتمردان آمریکایی و غیره کردند، احساس میکنند که دشمن در حال کمین گرفتن و آماده شدن برای تهاجم است -نه لزوماً تهاجم نظامی [بلکه] درصدد دشمنی است- وقتی این احساس را میکنند، مردم میآیند داخل میدان. امسال انشاءالله به توفیق الهی، به حول و قوّهی الهی حضور مردم از همیشه گرمتر و پرشورتر خواهد بود؛ به توفیق الهی همه میآیند.
میگویند: مقام معظم رهبری کی به اجتهاد رسیدهاند؟! و اجازهی اجتهاد را از چه کسی گرفتهاند؟!شایع میکنند که چگونه پس از رحلت امام (ره) ایشان یک دفعه مجتهد شدند و ...؟
این شبهه، جدید نیست. از همان روز اولی که ایشان به عنوان «ولی امر مسلمین» از سوی مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند، این شبهه مطرح شد. منتهی تاکتیک دشمن و سیاستگذاران «جنگ نرم» همیشه این گونه بوده است که ضمن تولید شایعات جدید، شایعات و حتی دروغ ها و تهمتهای قدیمی را نیز به رغم معلوم و مبرهن شدن پاسخها مجدداً و مکرر و مستمر مطرح میکنند. چرا که بر این باورند که اولاً هیچ گاه نباید به پاسخ توجه نمود و همیشه باید حرف تکرار شود تا القا گردد که پاسخ مطلوب و قانع کننده نبوده است و ثانیاً در نظر میگیرند که در هر چهار تا پنج سالی نسل تغییر می کند و طبعاً نسل جدید از شبهات و پاسخ آنها و نیز تاریخچهی طرح شبهه و اهداف آن خبر ندارند، پس بهتر است با این شیوه این شبهه نسل به نسل منتقل گردد و بدینوسیله هم اذهان نسلهای جدید مشوش گردد و هم شبههی تولید شده هم چنان جریان داشته باشد.
سازندگان و توزیع کنندگان شبههی «اجتهاد مقام معظم رهبری»، یا به خاطر بغضی که مانع از شناخت آنها نسبت به هر موضوعی از اسلام و جامعه و حیات اسلامی میگردد، هیچ شناختی نسبت به مراتب تحصیلات حوزوی و مرحلهی اجتهاد ندارند و یا به خوبی میدانند که چیست و حصول آن چگونه است، اما از بیاطلاعی عمومی مردم نهایت سوء استفاده را برای ضد تبلیغ میبرند. لذا مبحث «اجتهاد» را چنان مطرح میکنند که گویی راجع به «مرجعیت» سخن میگویند و آن را نیز به غلط القا میکنند. و البته از دشمن انتظار دیگری نمیرود، بلکه خودی باید بصیر باشد.
الف - «اجتهاد»، یکی از سطوح تحصیلات علوم دینی است. هم چنان که تحصیلات دانشگاهی دورههای کارشناسی، ارشد و دکترا دارد، تحصیلات حوزوی نیز دارای مراتبی است و دورهی مقدمات آن برابر با کارشناسی (لیسانس) میباشد.
طلبه، پس از آن که دورهی مقدمات را به پایان رسانید، میتواند ادامه تحصیل دهد تا آن که «درس خارج فقه و اصول» را نیز به پایان رساند و اگر موفق شد به «اجتهاد» میرسد.
اجتهاد یعنی قدرت علمی کافی برای استنباط مستقیم شخص در مورد احکام از منابع فقه و اصول و مجتهد کسی است که میتواند ازمنابع تعیین شده بر اساس مبانی انتخاب شده با شیوههای صحیح و منتخب ،استنباط احکام را انجام دهد. در این مرحله دیگر تقلید بر مجتهد جایز نیست و او باید بنا بر استنباط خودش عمل نماید. اما مرجع تقلید، مجتهدی است که با تقبل مسئولیت خطیر مرجعیت، مجموعه استنباطهای خود را نیز جهت تقلید به جامعه ارائه داده است و اجازه میدهد تا دیگران در مقام تقلید به او مراجعه کنند. لذا فرق مجتهدی که مرجعیت را پذیرفته و مجتهدی که نپذیرفته، مانند پزشکی است که امکان مراجعهی بیمار را ایجاد نموده و یا پزشکی که به طبابت نپرداخته، بلکه در دانشگاه تدریس و یا در موضوع خاصی تحقیق مینماید.
اجازه اجتهاد را نیز کسی به کسی نمیدهد. اجتهاد کالا نیست که دیگران به دیگران بدهند. بلکه یک مقام و مرتبهی علمی است. لذا طلبه پس از گذراندن دورههای معین، به این مرتبه میرسد و همین طور که در دانشگاه اساتید دیگر رسیدن دانشجو به مرتبهی کارشناسی یا ارشد را گواهی و تأیید می کنند، در حوزه نیز مجتهدین دیگر، رسیدن طلبه به مرتبه اجتهاد را تأیید میکنند. و همهی مجتهدین به گذر مقام معظم رهبری از این مرحله، از دهها سال پیش اذعان دارند و اگر چنین نبود، وی را برای مسئولیت خطیرتر چون زعامت و امامت سیاسی و حکومتی و ادارهی امور جامعه بر نمیگزیدند و یا دست کم معترض میشدند که او مجتهد نیست تا بتواند برای ادارهی جامعه استنباط احکام نماید.
تأیید اجتهاد نیز مانند دانشگاه است. چنان چه در دانشگاه همهی اساتید جمع نمیشوند، بلکه یک یا چند استاد رسیدن دانشجو به مرتبه کارشناسی یا ارشد یا دکترا را تأیید میکنند، در حوزه نیز تأیید یک مجتهد مسلم، برای رسیدن یک طلبه به مرتبهی اجتهاد کفایت است. چه رسد به جمع یا اکثریت آنها.
ب – با توجه به مطالب فوق مشهود و معلوم میگردد که هر طلبهی حاذق و درسخوانی میتواند طی چند سال به این درجه برسد. چنان چه اغلب علمایی که میشناسیم و از جمله شخص امام خامنهای (دام ظلهالعالی)، در سنین نوجوانی و بین 25 تا 30 سالگی و حتی برخی بسیار سریعتر و زودتر به این مرحلهی تحصیلی میرسند. اما دلیل نمیشود که حتماً به مرجعیت آنها نیاز باشد و یا حتماً این مسئولیت را بپذیرند. لذا شاهدیم که علما و مجتهدین بزرگی بودند که هیچ گاه وارد این عرصه نشدند.
به عنوان مثال: آیا علما و دانشمندانی چون: مرحوم آیتالله علامه طباطبایی، آیت الله علامه جعفری، آیتالله مطهری، آیتالله بهشتی، آیتالله دکتر مفتح و ... که وارد عرصهی مرجعیت نشدند، مجتهد نبودند؟ یا آن که همگی در هما
ن سنین جوانی این مرحلهی تحصیلی را با حصول شرایط دیگری چون عدالت و آگاهی از شرایط و مسائل روز پشت سر گذاشتند و همیشه به کلیهی مسائل روز اشراف داشتند.
ج – مرجعیت، تقبل بار سنگین رجوع مردم است. لذا تا مجتهد چنین ضرورتی را احساس ننماید و تا مراجع ذیصلاح مانند سایر علما، جامعهی مدرسین و ...، از او تقاضا نکنند، ضرورتی برای آن نمی بیند.
چنان چه مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی که اعلم زمان خود بود، تا مرحوم آیت الله العظمی حکیم در قید حیات و انجام مسئولیت بودند، این ضرورت را احساس نکرده و رسالهای نیز منتشر ننمودند. مرحوم حضرت امام خمینی (ره) نیز تا آیت الله بروجردی زنده بودند، ضرورتی برای ورود به عرصه مرجعیت ندیدند. مرحوم آیت الله بهجت نیز تا حضرت امام زنده بودند رسالهای منتشر ننموده و مرجعیت را نپذیرفتند و مرحوم حضرت آیتالله بهاء الدینی (ره) که هم سطح و هم طلبگی حضرت امام (ره) و نیز از نوابغ، نوادر و ... بوده و برخی بر این باورند که از «اوتاد» بودهاند، تا آخر این مسئولیت را تپذیرفتند.
آیا حضرات آیاتی چون: جعفر سبحانی، جوادی آملی، حسنزادهی آملی و ...، که یا رسالهای منتشر ننموده و یا اخیراً بنا به اصرار حوزههای علمیه وارد این عرصه شدهاند، تازه و یا یک شبه به اجتهاد رسیدند؟!
د – ولی فقیه نیز کسی است که نه تنها اجتهاد او برای همگان و از جمله مجتهدین، علمای اعلام، خبرگان و آیات عظام مسلم و مسجل است، بلکه تشخیص دادهاند شرایط دیگر او برای «ولایت» مانند: عدالت، علم و اشراف به مسائل روز، توان اداره، مقبولیت و ...، از دیگران بهتر و برتر است. لذا از او میخواهند که این مسئولیت را بپذیرد.
مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنهای نیز در همان سنین جوانی به مقام اجتهاد رسیدند و هم اکنون نیز به رغم مسئولیتهای بسیار سنگین «امامت و رهبری» حکومت اسلامی و جامعهی مسلمین، هم چنان به تدریس درس خارج فقه و اصول ادامه میدهند و مجتهدین و آیات شناخته شدهای نیز در این درس حضور مییابند.
لذا با توجه به ضرورت، نیاز، رجوع مردم و تقاضای علمای محترم اسلام، پس از قبول مسئولیت خطیر ولایت و امامت جامعه، مرجعیت به عنوان رجوع مردم برای تقلید در سایر احکام را نیز متقبل شدند.
مقام معظم رهبری:
پیشرفت چیست؟
– ما در تبلیغات ضعیف هستیم - اگر یکخرده بیشتر همراهی کنیم با جوانها، واقعاً پرواز میکنند
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری، در دیدار مردم آذربایجان شرقی (29/11/1396):
... پیشرفت این نیست که خارجیها بیایند پول یک کشوری را ببرند و برایشان برج درست کنند؛ اینها پیشرفت نیست. بعضی نگاه میکنند به بعضی از این کشورهای دوروبر ما که ثروتشان نفت است، و میبینند بله، آنجا فرودگاهِ فلانجور یا برج فلانجور دارد! نه، این پیشرفت نیست؛ اینکه خارجیها بیایند پول یک کشوری را بگیرند، مردم آن کشور را تحقیر کنند و برایشان برج بسازند، این پیشرفت نیست، این عقبرفت است، این خسارت است.
امروز بلندترین برج منطقه در بیعُرضهترین کشور منطقه است! اینکه پیشرفت نشد! پیشرفت این است که یک کشور، یک ملّت، با توان خود، با ارادهی خود، با تصمیم خود، با دانش خود، با ظرفیّت خود، خودش را به صفوف مقدّم برساند؛ این پیشرفت است؛ و این در کشور ما بحمدالله اتّفاق افتاده است.
ما امروز قطب پزشکی و درمان هستیم، رتبهی علمی بالایی در دنیا داریم، صاحب رأی در مسائل منطقه هستیم، در زمینهی هستهای دانش بالایی پیدا کردهایم، در زمینهی نانو دانش بالایی پیدا کردهایم، در زمینهی زیستفنّاوری دانش بالایی پیدا کردهایم، در زمینهی دانشهای مربوط به فضای مجازی رتبهی بالایی پیدا کردهایم، اینها پیشرفت است.
بسیاری از جوانهای ما از شدّت استعداد، واقعاً منتظر یک اشارهاند که اوج بگیرند. یکخرده ما مدیران در این زمینه کوتاهی داریم؛ وَالّا اگر یکخرده بیشتر همراهی کنیم با جوانها، واقعاً پرواز میکنند در زمینههای علمی و فنّی و خدماتی و کارهای گوناگون؛ همچنانکه در زمینههای معنوی پرواز میکنند.
ما در زمینهی امنیّت، در زمینهی دفاع، در زمینهی کشاورزی، در زمینهی سلامت، در زمینهی علم، در زمینهی راههای مواصلاتی و امثال اینها، خیلی پیشرفت کردهایم و پیشرفتمان الحمدلله خوب است؛ دههی پیشرفت و عدالت، پیشرفت خوب بود.
اینها ناشی از انقلاب است. البتّه چون تبلیغات ما ضعیف است، مردم کشورهای دیگر ممکن است اینها را ندانند؛ [امّا] دشمنها خیلی از اینها را میدانند. این را هم عرض بکنم: ما در خیلی چیزها قوی هستیم، [امّا] در تبلیغات ضعیفیم؛ در تبلیغات، در بیان آنچه اتّفاق افتاده، کمکار و ضعیف و کمابتکاریم؛ در این زمینه باید پیشرفت کنیم. لکن آن کسانی که دشمنان ما هستند و همهی مسائل ما را رصد میکنند، آنها میبینند پیشرفتهای کشور را، میدانند که کشور چقدر حرکت کرده است، چقدر جلو رفته است.
بنابراین، انقلاب کار بزرگی در کشور انجام داد: کشور را از حالت فلاکت خارج کرد، ملّت را از حالت توسریخوری و ذلّت و سرافکندگی خلاص کرد؛ ملّت ما امروز سربلند است و این مهمترین دستاورد برای یک کشور و برای یک ملّت است. [البتّه] از این قبیل زیاد است؛ یک فهرست طولانی وجود دارد، [امّا] همینطور که عرض کردم، تبلیغات ما ضعیف است.
من توصیه میکنم مسئولین نه با زبان مبالغه، نهفقط با گزارش زبانی، [بلکه] بهصورت عملی، بهصورت هنری، گزارشهای صحیح دربارهی انواع و اقسام پیشرفتهای کشور را مطرح کنند، تا هم بعضی افرادی که تشکیک میکنند و غافلند، خودشان متوجّه بشوند - بعضی هم البتّه غافل نیستند؛ تعمّداً خدشه میکنند - هم مردمِ جاهای دیگر بفهمند که انقلاب چه به وجود آورده است.